Cellenbeton muurtje bouwen bij schuindak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinger7
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik ben aan het kijken wat de beste manier is om onze open zolder op te delen in kamers.
Vooral vanwege de geluidsisolatie overweeg ik cellenbeton voor het muurtje te gebruiken. Een kamer wordt het washok en een andere een thuiskantoor, dus het geluid van een draaiende wasmachine buiten het thuis kantoor houden is een van de eisen.

Het wordt een rechte muur van schuin dak tot schuin dak met een deur er in. De muur wordt ongeveer 2.65 m hoog in het midden en 10 cm aan de zijkanten onder een hoek van 45 graden. Het dak is aan de binnenkant netjes afgewerkt met houten platen die als het kan ik het liefst laat zitten. Overal wordt de tip gegeven 1 cm tussen de blokken en de huidige muur te laten (of schuin dak vanwege mogelijke werking van het dak door de seizoenen heen). En de blokken vast te maken met veerankers aan de huidige muur en de 1 cm op te vullen met bouwschuim.

Tot zo ver snap ik de reden er achter waarom dat zou te doen. Ik snap alleen niet hoe dit bij een schuin dak te doen. En kan daar ook niks over vinden. Ik wil niet dat de muur omvalt, maar ook niet dat ik schade aan het dak krijg.

Heeft iemand ervaring/ tips over hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

veerankers kan je toch prima in een hoek verder buigen en dan vastmaken? AFhankelijk van de hoek is het missschien wat lastiger nagelen. Het gaat erom dat je geen starre of contactverbinding maakt, zodat de boel juist gaat scheuren of onder een rare druklast komt.

[ Voor 57% gewijzigd door superduper op 02-02-2024 17:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24

Pazo

Mroaw?

Cellen beton blokken zijn erg makkelijk te bewerken. Dus gewoon schuin afzagen met met veerankers aan het dak vastzetten. Hier ook gedaan. Ben erg blij mee want het is veel meer geluidsdempend dan een muurtje te bouwen van metal studs en hout. Onze dochter slaapt er nu en daarnaast staat regelmatig een wasmachine te stampen. Hoor je nauwelijks in de kamer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0phnjzVKAZrSxMaSBIfF432Hzow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgu56xXoMnUDcbGu9FQ8tV3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYmPkvGztxExFajgP9h2qrRFvm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kuQmKzAguVRphrNU22KuORn.jpg?f=fotoalbum_large

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinger7
  • Niet online
Bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:35
Pazo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:06:
Cellen beton blokken zijn erg makkelijk te bewerken. Dus gewoon schuin afzagen met met veerankers aan het dak vastzetten. Hier ook gedaan. Ben erg blij mee want het is veel meer geluidsdempend dan een muurtje te bouwen van metal studs en hout. Onze dochter slaapt er nu en daarnaast staat regelmatig een wasmachine te stampen. Hoor je nauwelijks in de kamer :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is er een reden dat je voor 200mm hoge blokken bent gegaan ipv 400mm variant?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Burning_Tyre schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Is er een reden dat je voor 200mm hoge blokken bent gegaan ipv 400mm variant?
Makkelijker hanteerbaar?
Heb ook alles 2 trappen op moeten slepen :)

[ Voor 60% gewijzigd door Pazo op 12-02-2024 09:57 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:35
Bovendien denk ik dat je meer verband creert dan met 400mm, dus iets steviger.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-05 15:43
Ik zou een metalstudmuur bouwen.

Geluidsisolatie is zeer makkelijk want de muur is te vullen met rockwool. Schuine kanten zijn makkelijk te bouwen omdat je het profiel schuin kan plaatsen en bevestigen aan de schuine wand. Daarnaast scheelt het ook een boel sjouwwerk, en waarschijnlijk scheelt het ook een hoop tijd omdat je niet elk rij 2 blokken moet af schuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 17:58
Ik zou ook voor metalstud gaan. Dat kan je heel goed isoleren en daarnaast kan je er ook makkelijk elektriciteit in aanleggen omdat je niet hoeft te hakken in cellenbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou geen constructies verankeren aan zo'n scharnierkap. Die kap hoort in principe 'los' te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Draakje5 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Ik zou geen constructies verankeren aan zo'n scharnierkap. Die kap hoort in principe 'los' te staan.
Kap zit vanaf de bouw ook vast aan de knieschotten die weer vastzitten aan de vloer.
En het zijn veerankers die er tussen zitten, die kunnen dus veren.
Zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Als je een metal stud wandje bouwt, schroef je toch alles vast aan de kap? Nog veel meer dan die paar veerankers die ik heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:40
Ik zou zelf ook kijken naar metalstud, of gewoon houten staanders monteren met wat gipsplaatjes daarop. Als je daar wat rockwool tussen propt wil dat ook prima geluid isoleren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je geluidsisolatie belangrijk vind is het doorlopende plafond / schuine dak wel een aandachtspunt.

[ Voor 31% gewijzigd door Sethro op 12-02-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 10:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zier er goed en stevig uit! Ik ben nu ook bezig mee oriënteren en vroeg me af waar jij de blokken gekocht hebt? En hoe dik zijn jouw blokken (ik kom 70 en 100mm tegen…daar moet ook rekening mee gehouden worden qua kozijn denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

studiodubio schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Zier er goed en stevig uit! Ik ben nu ook bezig mee oriënteren en vroeg me af waar jij de blokken gekocht hebt? En hoe dik zijn jouw blokken (ik kom 70 en 100mm tegen…daar moet ook rekening mee gehouden worden qua kozijn denk ik?
Ik heb 10cm gebruikt. Hoef je ook niet bang te zijn als je gaten voor de stopcontacten boort dat je te diep en door de muur gaat.

Edit: online gekocht, volgens mij via bouwbestel.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 01-06-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kinger7
  • Niet online
Inmiddels staat de muur hier ook, ik heb veel gehad aan het bericht van @Pazo! De muur gaat inderdaad geen kant op, en het geluid van de wasmachine aan de andere kant wordt harstikke goed gedempt en totaal geen last van tijdens online vergaderingen.

Ik ben uit eindelijk voor de 600x400x70 blokken gegaan. 70 inplaats van 100 zorgde er toch voor dat er heel wat minder kilo's naar zolder getild moest worden, de muur is er niet minder stevig van voor mijn gevoel. En voor 400 boven 200 omdat ik liever de helft van het aantal keer met dubbel gewicht liep dan andersom.

Kozijn + deur, blokken en andere benodigheden bij de Hornbach gehaald. Daar vond ik het een mooie prijs hebben en de drive-in die ze hebben zorgde ook voor minder gezeul met de blokken.
Pagina: 1