Juridisch geschil kozijnboer

Pagina: 1
Acties:
  • 3.200 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Situatie is als volgt:
  • Kunststof kozijnen besteld in begin 2022. Na meerdere problemen en fouten toch de opdracht gegund omdat het een lokaal bedrijf betrof.
  • Plaatsing in oktober, vanwege verkeerde glasplaten afgerond in november.
Tijdens montage en installatie zijn meerdere dingen aan mijn woning beschadigd;
  • Er is een houten balk boven de ramen aan de voorzijde van de woning, hier is een zgn. reciprozaag meerdere keren in terecht gekomen.
  • Er is een beitel op mijn badkamermeubel terecht gekomen, met forse schade tot gevolg.
  • Omdat de werklui zeer hardhandig te werk gegaan zijn, zijn er op meerdere plaatsen stukken muur losgekomen en dit is gewoonweg dichtgesmeerd met mortel.
  • Diverse kleine schades in huis, omdat de monteurs van het type 'ruig' waren.
Ik heb van alle punten direct melding gemaakt, echter doet het bedrijf alsof ik alles verzin en staat gewoonweg glashard te liegen over alle schades. Zij wijzen alles van de hand, en staan open voor geen enkele oplossing. Inmiddels loopt de zaak via mijn rechtsbijstand, maar ze blijven op alle manieren ontkennen dat zij schades hebben veroorzaakt. Zeer vervelend dat een bekend, lokaal, bedrijf op deze manier omgaat met klanten en daarmee schijnbaar lijken weg te komen.

Mijn rechtsbijstand geeft aan dat ik moet bewijzen dat de schades er niet al zaten, maar ik maak natuurlijk niet dagelijks foto's van de situatie in- en rondom mijn woning. Ik vraag mij ook af of dit de juiste manier is, daar ik direct telefonisch contact met het bedrijf heb gehad na alle voorvallen en e.e.a. ook op de mail heb gezet naar hun.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal(samen met je rechtsbijstand) aannemelijk moeten maken dat ze de beschadigingen hebben veroorzaakt, alleen roepen dat ze het hebben gedaan is (gelukkig) niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:25:
Je zal(samen met je rechtsbijstand) aannemelijk moeten maken dat ze de beschadigingen hebben veroorzaakt, alleen roepen dat ze het hebben gedaan is (gelukkig) niet genoeg.
Dit begreep ik ook al van de jurist. Echter hoe moet ik zoiets aantonen, het kan toch niet zo zijn dat ik continue moet filmen en fotograferen hoe de situatie ervoor en erna is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:14

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat is de reden dat ik als ramen plaatser eerst overal fotos van maak als ik ergens schade zie voor we begonnen zijn.

Meer dan eens meegemaakt dat de door de klant zelf veroorzaakte schade op ons probeert te verhalen, maar dat word dan onderuit gehaald door mijn fotos.

Niet dat ik zeg dat jij het gedaan hebt, maar dat verkoper/bedrijf zich daarvoor ook indekt omdat het gebeurt.

Andersom gebeurt natuurlijk ook, ik heb vorige week nog schade gemaakt, maar dat word gezegd tegen de klant, opgeschreven en dezelfde avond regel ik op de bureau nog dat het opgelost word.

Maar dat ligt dan puur aan de eerlijkheid langs beide kanten.

Ben je hier iets mee? Helemaal niets :X

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master_viper schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Dit begreep ik ook al van de jurist. Echter hoe moet ik zoiets aantonen, het kan toch niet zo zijn dat ik continue moet filmen en fotograferen hoe de situatie ervoor en erna is.
Dat zou ik in het geval van zulke klussen voortaan wel doen. Kozijnen eruit slopen blijft sloopwerk. Zonder nulmeting kun je zo goed als niets aantonen. Bij onze verbouwing heeft een stukadoor een WiFi AP in een bak met water laten vallen. Stuk.... Maar ik kan niets aantonen en er waren meer mensen aan het werk (in een andere ruimte). En in theorie kan het ook mijn vrouw zijn geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sommige schades zullen aannemelijker zijn dat ze het gevolg van de werkzaamheden zijn dan andere... Als de werklui 'ruig' door het huis lopen waardoor ze ergens langs een (ongerelateerde) muur of kozijn schuren, dan zal het lastiger zijn dit te bewijzen. Maar als er in de buurt van het kozijn een aantal met mortel dicht gesmeerde beschadigingen zijn, dan zal het aannemelijk zijn dat zoiets door de werklui veroorzaakt is. Dan heb je wel weer de vraag in hoeverre dit schades zijn die je kunt verwachten, maar dat is dan vers twee.

Maar als iets in 'het grijze gebied' zit, dan gaat toch vaak het adagium "wie eist, bewijst" op als je twee totaal tegenovergestelde beweringen hebt. Hoe zuur ook, als een schade aan de wasbak ontkent wordt door de werklui, dan kun je zonder aanvullend bewijs niet zo heel veel, lijkt me...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

0 meting maken is altijd handig als je iemand over de vloer krijgt. dus ja vooraf foto's maken. maar als je een foto hebt waarbij vorige week iemand zijn tanden aan het poetsen is ofzo en daar staat de wasbak toevallig ook op en is schadeloos zal een rechter daar ook wel genoegen mee nemen. dan is het niet bewezen, maar behoorlijk aannemelijk.

overegens is het ook zo dat een hoekje uit een steen of tegel kan breken bij dit soort werkzaamheden in lang niet alle gevellen is een aannemer verantwoordelijk voor dat soort schades.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 22-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:02

DropjesLover

Dit dus ->

Die schade van een reprico zaag in een houten balk is een stuk aannemelijker te maken dan schade aan een badkamermeubel.
Aan de andere kant, je hebt ook te maken met sloopwerkzaamheden, daarbij raakt wel eens meer beschadigd dan alleen het te slopen onderdeel. Een risico dat aanvaard dient te worden.

Die houten balk, nu even de ladder op en wat verf er op en volgende schilderbeurt opschuren, houtplamuur er in, strak maken, schilderen? Lijkt me een klus van een paar tientjes.

Type "ruig", tsja, ik weet niet hoe jouw huis is, maar bij mij is een jaar geleden gestuckt en geschilderd, maar met 2 kleine kinderen en normale gebruikssporen kriebelt het nu al om een paar delen opnieuw te verven :')
En tsja, wat is die schade die ze veroorzaakt hebben? Een veeg op een muur, een stukje uit een vensterbank (zie sloopwerkzaamheden)? Waterkringen op een antieke houten tafel omdat geen onderzettertje gebruikt is?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Dat moet je dus wel doen als er verbouwingen in en om je huis plaatsvinden.om dit te voorkomen.

Heb ik zelfs gedaan toen ze op 100 meter afstand gingen heien voor fundering nieuw flatgebouw.
Film tegenwoordig zelfs al het aannemen van pakketjes (als daar iets duurs inzit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
jeroenkb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Dat moet je dus wel doen als er verbouwingen in en om je huis plaatsvinden.om dit te voorkomen.

Heb ik zelfs gedaan toen ze op 100 meter afstand gingen heien voor fundering nieuw flatgebouw.
Film tegenwoordig zelfs al het aannemen van pakketjes (als daar iets duurs inzit)
Ik begrijp nu ook dat dit schijnbaar maar bij elke klus moet gebeuren. Ik had verwacht dat in goed vertrouwen een aannemer wel eerlijk toegeeft dat ze dit hebben gedaan en hun rechtsbijstand inschakelen, zonder alles glashard te ontkennen.

Dat er nevenschade ontstaat door kozijnen te vervangen snap ik, maar stukken muur van 20cm in doorsnee lijkt mij niet normaal, en ook een tweetal bouwbedrijven die ik heb laten kijken vinden dit verre van acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
DropjesLover schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:24:
Die schade van een reprico zaag in een houten balk is een stuk aannemelijker te maken dan schade aan een badkamermeubel.
Aan de andere kant, je hebt ook te maken met sloopwerkzaamheden, daarbij raakt wel eens meer beschadigd dan alleen het te slopen onderdeel. Een risico dat aanvaard dient te worden.

Die houten balk, nu even de ladder op en wat verf er op en volgende schilderbeurt opschuren, houtplamuur er in, strak maken, schilderen? Lijkt me een klus van een paar tientjes.

Type "ruig", tsja, ik weet niet hoe jouw huis is, maar bij mij is een jaar geleden gestuckt en geschilderd, maar met 2 kleine kinderen en normale gebruikssporen kriebelt het nu al om een paar delen opnieuw te verven :')
En tsja, wat is die schade die ze veroorzaakt hebben? Een veeg op een muur, een stukje uit een vensterbank (zie sloopwerkzaamheden)? Waterkringen op een antieke houten tafel omdat geen onderzettertje gebruikt is?
De schade op de balk is geschat op € 500,-. Helaas geen paar tientjes. En dat er meer stuk gaat begrijp ik, maar de hoeveelheid die er nu beschadigd is, is niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
master_viper schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Ik begrijp nu ook dat dit schijnbaar maar bij elke klus moet gebeuren. Ik had verwacht dat in goed vertrouwen een aannemer wel eerlijk toegeeft dat ze dit hebben gedaan en hun rechtsbijstand inschakelen, zonder alles glashard te ontkennen.

Dat er nevenschade ontstaat door kozijnen te vervangen snap ik, maar stukken muur van 20cm in doorsnee lijkt mij niet normaal, en ook een tweetal bouwbedrijven die ik heb laten kijken vinden dit verre van acceptabel.
Snap de frustratie. Denk dat je gewoon pech hebt gehad met je keuze van het bedrijf.

Heb ook lokaal bedrijf kozijnen laten plaatsen. Ook op 2 plaatsen wat stucwerk van de muur af. Zonder gedoe netjes hersteld. Maar ja, ze zijn uit zichzelf nog een keer teruggekomen omdat ze de plaatsing van 1 kozijn toch niet helemaal goed vonden achteraf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
master_viper schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Kijk, dat zou een aanknopingspunt kunnen zijn om wat meer 'bewijs' op te bouwen, als je dit inderdaad wilt doorzetten.

Als 1 van die bouwbedrijven die je hebt laten kijken een rapportje op zou kunnen stellen, waarbij ze bijvoorbeeld de schades opnemen, inclusief foto's, samen met een verklaring in dat rapport dat die schades (met zekerheid, of met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) het gevolg zijn geweest van de werkzaamheden aan de kozijnen die hebben plaatsgevonden en dat die beschadigingen verre van acceptabel zijn, heb je zeker iets in handen.

Dan heb je er een expert naar laten kijken, die de conclusie trekt dat de schades veroorzaakt zijn door de werkzaamheden. En mogelijk kun je ook nog iets van getuigenverklaringen erbij voegen die kunnen bevestigen dat voorafgaand aan de werkzaamheden er nog geen beschadigingen waren en daarna opeens wel (kan zijn bijvoorbeeld je partner, eventuele vrienden of bekenden die regelmatig langskomen).

Daar zou je rechtsbijstand verder mee uit de voeten moeten kunnen (of het zou bij een eventuele rechtszaak maken dat je een stuk sterker staat).

Want inderdaad; wie eist, bewijst. Maar hoe dat bewijs eruit ziet, daar zijn meerdere wegen voor en dat is echt niet alleen met een gecertificeerde nulmeting of permanent cameratoezicht o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:57

Speedmaster

Make my day...

Als het de buitenzijde van je huis is, misschien dat Google nog foto’s heeft in Google maps…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 23:12
Heb je alles al betaald? Moest zeker voor aanvang werkzaamheden? Anders had je nog wat om pressie mee uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Laatst online: 04-10 14:45
Als je een auto huurt, ook altijd eerst fotos en video maken van de gehele auto, zowel binnen als buiten en onder de motorkap! Ook video bij starten van een auto en schakelen! Klinkt nogal rigoreus, maar zo kun je iig wel wat aantonen! Heeft mij verschijnende keren al geholpen.

Dus ook bij klusjes of wat dan ook altijd eerst bewijs maken hoe het was, maar ook naderhand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
dimi_v schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:47:
Heb je alles al betaald? Moest zeker voor aanvang werkzaamheden? Anders had je nog wat om pressie mee uit te oefenen.
Gelukkig niet, ik heb nog 10% achter de hand. Deze hou ik ook zeker vast / gebruik ik voor verrekening van de lopende geschillen. Echter is deze 10% niet voldoende voor alle gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:08

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
En op slot :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.