Toon posts:

Zijn er liggende warmtepompboilers?

Pagina: 1
Acties:

• Tweakerha
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-03 13:24
Goedemiddag allemaal,
onze zolder is niet zo groot waardoor een 100 l warmtepomp boiler net niet past als hij rechtop staat. Zijn er ook liggende boilers?

Hans

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:22
De vraag is of je een liggende cilinder als boiler wil hebben. De scheiding tussen koud en warm water is in een kolom veel beter. Ofwel, je houd langer warm water in een staande cilinder.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Tweakerha
Je hebt gelijk maar de Max hoogte is ongeveer 115cm bij een diameter van 50cm in de punt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

120 liter djg boiler is minder dan een meter hoog. Wel bijna 60cm.in diameter.
Houdt niet over qua inhoud, maar beter dan niks misschien.

[Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2023 15:25]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:22
Twee kleinere parallel zetten?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Skynett schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:12:
Twee kleinere parallel zetten?
Kan, maar is lastig om te balanceren volgens het Tiggelmanprincipe.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
MikeyMan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:18:
120 liter djg boiler is minder dan een meter hoog. Wel bijna 60cm.in diameter.
Houdt niet over qua inhoud, maar beter dan niks misschien.
Ook met warmtepomp ingebouwd? Als voorraadvat is die afmeting niet heel lastig, maar met compressor en dergelijke erop wel.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Ook met warmtepomp ingebouwd? Als voorraadvat is die afmeting niet heel lastig, maar met compressor en dergelijke erop wel.
Nee losse boiler uiteraard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tweakerha ik ken ze niet, dus dan moet je er zelf een maken met een indirect gestookte boiler (met spiraal dus) en bijvoorbeeld een Hewalex binnenwarmtepomp of Vincent oid.

Een Calypso Split in een trapgat hangen is dan waarschijnlijk handiger.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Tweakerha
Om er zelf een te maken is geen optie, bijkomend is dat het gat van de vlizotrap Max 56cm breed is. Een diameter van 60 lukt dan niet.

Ik zoek gewoon verder,

• Tweakerha
Bedankt voor het meedenken,

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:07
Je kan ze ook schuin hangen. Uiteraard dan enkel het vat. Gelaagdheid is bij 45 graden schuin niet eens zo slecht.

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43
Kan je een buitenunit kwijt? Zo ja, dan is dit misschien een optie (en krijg je er ‘gratis’ meteen airco bij).

https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.html

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Cpt.Chaos Een warmtepompboiler schuin hangen lijkt me ivm gas/vloeistof/smeermiddel-huishouding sterk af te raden. De koudemiddel/water warmtewisselaar is doorgaans een spiraal die om het vat heen loopt.
Een indirecte boiler, met watergedragen spiraal in het vat, kan misschien wel.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:07
@Proton_ daarom zei ik ook het vat. Ik ga er vanuit dat iedereen wel weet dat een compressor rechtop moet.

• Tweakerha
Hij moet naast een Remeha Elga Ace komen, dusnog een buitenunit kan niet. Ik zoek verder,
Het idee is nu om iets ruimte ( hapje uit het dakbeschot) te maken in het dak en dan een Ariston hybrid 100l te plaatsen, centimeter werk maar moet lukken als ik de aansluitingen niet onderuit hoef te laten komen..

• _JGC_
Tweakerha schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:24:
Hij moet naast een Remeha Elga Ace komen, dusnog een buitenunit kan niet. Ik zoek verder,
Het idee is nu om iets ruimte ( hapje uit het dakbeschot) te maken in het dak en dan een Ariston hybrid 100l te plaatsen, centimeter werk maar moet lukken als ik de aansluitingen niet onderuit hoef te laten komen..
Volgens de handleiding moet dat ding 50cm van de grond af komen

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
Had je al gezocht naar warmte pomp boilers die het voorraad vat los naast de compressor hebben staat? (hint: google in andere taal)

Zelf zit ik ook met ruimte gebrek; de plaats van een extra elektrische boiler naast de wp boiler is er niet, ik ga nu een liggende e-boiler op de vliering plaatsen.
En bij mij ga ik een deel van het dakbeschot weghalen om extra ruimte te maken voor de lucht aanvoer van de wpb.

[Voor 17% gewijzigd door natural colour op 20-03-2023 17:16]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:29
Had hier eenzelfde situatie. Ben uiteindelijk uitgekomen bij de Hewalex (is een Tweakers topic voor), mogelijk om meer subsidie op te krijgen dan dat ie kost (mits in bedrijf gesteld door een installateur en in het buitenland ingekocht) samen met indirect gestookte boilers van Nefit.

Zijn nu 2 boilers van 80 liter elk in serie in plaats van parallel (zodat Tiggelmann geen probleem is), worden er 3 om iets meer douchetijd te hebben.

Voordeel van de Nefit indirecte boilers is de geringe buitendiameter en een binnenwerk van koper; geen gedoe met anodes dus waardoor je amper ruimte rondom de boiler hoeft te reserveren.

SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 2x 80L - CV: Panasonic Aquarea 9kW Monoblock

• _JGC_
@Emacee Dat gekut met anodes is idd iets wat me tegen staat aan de meeste warmtepompboilers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee