Blauw licht

Pagina: 1
Acties:
  • 2.265 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanna R
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-08-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
[i]Vul hier in welk apparaat je zoekt.[/i

Mijn vraag is wat de beste bescherming voor je ogen is.
Heeft een anti blauw licht filter nog zin bij nightshift?
Is er verschil in kwaliteit met die filters?
Heeft zo’n bril nog zin/werkt dat beter dan een filter op je scherm plaatsen of beide?
Zijn Apple’s schlechter voor je ogen dan andere schermen?
Ik zoek een oplossing voor zowel iPhone als MacBook.
Deze laatste (pas gekocht) gebruik ik nu niet wegens moeheid en last van ogen.
Heb nu een filter op phone geplaatst en verlicht de ogen iets maar lang niet genoeg.
En nightshift aangezet overdag ook maar moet even wennen wellicht.
En alle opties onder “toegankelijkheid” afgegaan.
Ook wil ik graag nog foto’s kunnen bewerken dus nightshift is niet ideaal.

Specifieke aanbevelingen van filters zijn welkom liefst redelijke prijs maar tmoet wel goed zijn.
€15 voor phone en €30 scherm? Maar is niet perse de limiet

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05

FeaR

In GoT we trust

Een bril zie ik zo niet vallen binnen Beeld en geluid koopadvies, BGK > AZ.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21

ResuCigam

BOFH

moeheid en last van ogen.
Ik zou eens langs een dokter gaan, misschien is het tijd voor een (nieuwe) bril.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:56
Je kunt een bril kopen met oranje or rode glazen. Deze blokkeren blauw licht.

Heldere glazen waarvan ze zeggen dat ze blauw licht blokkeren is kwakzalverij. Dit blokkeren maximaal een klein stukje UV omdat polycarbonaat dat van nature al doet.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 22-02-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo'n bril die echt blauw licht tegenhoudt, wordt verkocht als auto(nacht)bril.

[ Voor 207% gewijzigd door TBTL op 22-02-2023 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:21
Hoe is de belichting in je omgeving? Hoe dicht zit je op je scherm? Heb je al een tijd gebruik gemaakt van de 20-20-20 regel en verschil gemerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:07
Blauw licht is niet slecht voor je ogen.
Als je last heb van je ogen, zou ik naar een arts gaan.

Blauw licht in de avond (kort voor het slapen gaan) kan het inslaap vallen moeilijker maken, omdat je hersens nog denken dat het nog licht is.
Als dat je probleem is, zou ik alle vormen van schermen (televisie, telefoon, monitor) mijden 1 uur voor het slapen gaan en bijvoorbeeld een boek lezen of zoiets.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Blauw licht is van zichzelf niet slecht voor de ogen, wat de meeste mensen ervaren is dat ze te lang blijven staren en niet genoeg knipperen. Zorgt voor droge en daardoor geïrriteerde ogen.

Ik demp zelf blauw licht d.m.v. software vanuit het (nacht)rust aspect, het kijkt simpelweg een stuk rustiger.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 16:31

Louw Post

Cerenas

D4NG3R schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:17:
Blauw licht is van zichzelf niet slecht voor de ogen, wat de meeste mensen ervaren is dat ze te lang blijven staren en niet genoeg knipperen. Zorgt voor droge en daardoor geïrriteerde ogen.

Ik demp zelf blauw licht d.m.v. software vanuit het (nacht)rust aspect, het kijkt simpelweg een stuk rustiger.
Dit inderdaad, alhoewel ik zelf geen software gebruik. Het gebrek aan knipperen was voor mij het grootste issue. Nu ik hier meer op let heb ik ook minder snel last van vermoeide en droge ogen.

Nu was ik voor mijn vermoeide ogen toevallig een 3 weken terug naar de lokale Pearle geweest en daar om advies gevraagd plus meteen een oogmeting laten doen. Ze raden mij toen wel een bril aan, omdat mijn ogen toch een lichte afwijking hebben (voor veraf in mijn geval, maar achter de computer en bij de TV vind ik de bril ook erg fijn ondertussen). Op de bril heb ik meteen de blauwlichtfilter coating laten zetten die zij aanbieden. Maakt alles een beetje geler, maar valt bijna niet op.

Tot nu bevalt het dus goed en heb ik veel minder snel last van vermoeide ogen. Er zijn ook wel goedkopere standaard brillen beschikbaar online met een blauwlichtfilter (in verschillende sterktes), het merk Gunnar bijvoorbeeld, waarschijnlijk wel voldoende als je geen bril op sterkte nodig hebt. Zo'n bril scheelt ook weer het gedoe van het instellen van elk apparaat.

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:59
Neutrale witte verlichting (of Ambilight/Hue Sync) achter het scherm kan ook helpen. Ik merk dat sinds ik hier een Hue-setup heb staan ik makkelijker door kan gaan (niet helemaal de bedoeling, maar het kan!), en mijn ogen een stuk meer rust hebben.

Hoeft niet direct een volle (en dure) Hue-setup te zijn, backlighting kan op allerlei manieren. Neutraal wit licht is wel zo fijn (zeker voor fotobewerking vermoed ik?), maar om er een beetje een gevoel voor te krijgen zou je zelfs een oude warme (gloei-)lamp kunnen gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door XpanD op 23-02-2023 11:51 . Reden: Opmerking fotobewerking. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
Heeft iPhone geen blauwlichtfilter/nachtstand? Die heb ik op mijn Android toestel permanent aanstaan, op de Windows computers die ik dagelijks gebruik ook. Zou niet anders meer willen.

Als je dat niet wilt omdat je foto's bewerkt, tja. Dan houd het eigenlijk wel op.

De opties die je hebt

- nachtlamp op apparaten instellen
- speciale bril kopen
- fysiek een filter op het display plakken
- zorgen voor goed verlichte werk omgeving
- niet te dicht op je scherm zitten
- ogen laten onderzoeken door een arts, mogelijk heeft dit een medische oorzaak

Waarvan de bovenste 3 opties volgens jou dus al niet wenselijk zijn.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:17:
Dit dus.

Ikzelf gebruik Stretchly om vaker (micro)pauzes te houden. Dit hielp bij mij met vermoeide ogen verminderen. Nu heb ik ook minder last van staren na langdurig computergebruik.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Hanna R
thanx all
ik vind nightshift niet prettiger merk ik
daarom vroeg ik mij af of een filter/bril wat toevoegt, is dat anders?

ook vrees ik dat het apple gerelateerd is
geen last van gehad op andere apparaten namelijk alleen als die fel stonden.
ik zit nu weer op mn macbook en merk dat ik van mn iphone meer last heb dan de book
mogelijk juist door de nightshift die daar nu aanstaat en hier niet kan dat?

vooral bij foto's videos en het beginscherm merk ik het dus ik vermoed dat de resolutie de boosdoener is
maar hij staat al lager.

mijn oogzicht is heel goed juist maar heb wel snel last van licht

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Hanna R Resolutie is het niet. Night shift kun je zelf instellen hoeveel blauw licht je door wilt laten. Wellicht staan je iPhone en je MacBook beiden op een ander niveau waardoor je bij de een meer last hebt als bij de ander.

Daarnaast kun je ook proberen de helderheid wat omlaag te zetten zodat je niet voor een bak fel licht zit.

It’s the economy, stupid!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:05
Helemaal bij het werken ’savonds merk ik dat ik wel eens last krijg van mijn ogen.
Daarom zet ik vaak na het avondeten het blauwlichtfilter aan.

Op Windows gebruik ik F.lux (https://justgetflux.com/).
Inmiddels kan het ook in Windows rechtstreeks, maar deze software is gratis en doet z'n werk dus nog geen reden gehad om te switchen.
Heb het filterniveau van m'n iPhone enigszins gematcht met PC schermen, heb je ook weinig last meer van verschillende niveau's.

Een "computerbril" met blauwlichtfilter (https://www.pearle.nl/brillen/blauwlichtfilter) glazen lijkt me ook wel wat.
Maar eens kijken of de werkgever het vergoed.

Het goedkoopste is iig gewoon het blauwlichtfilter aanzetten op je devices.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Je geeft aan foto's te bewerken. Is het dan niet verstandig je scherm te kalibreren? Standaard staat de helderheid veel en veel te hoog op de meeste devices. Kalibreren lost dat op, inclusief de kleurweergave. Als fotobewerking je primaire taak is en je wilt kleuren kunnen blijven beoordelen, dan kun je niet met kleurfilters gaan werken.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:46
iPhones en Macbooks zijn out of the box al zeer goed gekalibreerd.

Dat je moeheid en last van je ogen ervaart heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de beeldscherm implementatie waar Apple gebruik van maakt, sinds een aantal jaar maakt Apple gebruik van een andere techniek/ implementatie en zijn de klachten begonnen/ toegenomen.

Wanneer je op PWM+iPhone, PWM+MacBook Pro of Eye strain+Apple zoekt zul je veel lotgenoten en ervaringen vinden.

Je kan ook een kijkje nemen op het ledstrain forum of deze tread op het macrumors forum.

Nu zou je denken dat het switchen naar een andere merk laptop of smartphone de oplossing zal zijn echter ervaren personen die hier gevoelig voor zijn bij meerdere merken dezelfde symptomen.

Het beste advies is om eerst een bezoek te brengen aan een goede opticien, je eventueel daarna door te laten verwijzen naar een oogarts en wanneer beide opties geen oplossing bieden jouw huidige devices vervangen voor alternatieven waarbij je deze klachten niet ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanna R
Advies voor een ouder model laptop die geschikt is voor fotobewerking? Geen Apple, tweedehands 15-16 inch ca €400? Minder mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanna R
500 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:45
Dit topic gaat zo een beetje van de hak op de tak, vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hanna R schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:20:
Advies voor een ouder model laptop die geschikt is voor fotobewerking? Geen Apple, tweedehands 15-16 inch ca €400? Minder mag
We zijn hier geen afhaalbalie voor allerlei vraagstukken. Neem aub het beleid door (zoals Voorbeeldtopic Desktop koopadvies) en plaats dat op de juiste plek :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.