Toon posts:

Medicatie alleen op dokters recept maar niet vergoed

Pagina: 1
Acties:
  • 3.691 views

Vraag

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51

sjirafje

Why so serious, Sam?

Topicstarter
Onlangs kwam de volgende situatie mij ter oren. Iemand ging met een klacht naar de huisarts, de huisarts schreef voor deze klacht een medicatie voor. Bij de apotheek werd aangegeven dat dit middel niet vergoed werd, maar dat ook van andere merken dit middel niet vergoed worden.

Ik vond dit vreemd en ben daaron wat op internet aan het zoeken geweest. Zoals ik heb begrijp wordt het middel wat veelvuldig bij die klacht voorgeschreven in geen geval vergoed. Desondanks betreft het een middel dat alleen op recept verkrijgbaar is. Ik ben bekend met middelen die pas na de eerste paar keer vergoed worden of middelen die alleen bij een specifieke behandeling vergoed worden, maar dat lijkt hier allemaal niet aan de orde.

Ik begrijp de logica hier niet achter. Waarom wordt een middel dat metname bij 1 bepaalde klacht wordt voorgeschreven niet vergoed maar mag je het ook niet zelf op eigen houtje aanschaffen bij een drogist of apotheek? Wie kan mij de logica hier achter uitleggen?

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Alle reacties

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45
Mogelijk viel het onder de zelfzorgmedicijnen welke ook bij de drogist gekocht hadden kunnen worden? Deze worden volgens mij niet vergoed.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:54
Is het niet je eigen risico die ze in rekening brengen?

Ik heb in de 1e maand van het jaar de €385 eigen risico al op. Alleen door medicatie.

Voor zover ik mij kan herinneren is vrijwel alle medicatie die ik gebruik (en apotheek kosten) altijd via de eigen risico in rekening gebracht.

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gelukkig is daar ook https://www.medicijnkosten.nl/ voor in het leven geroepen :) Sommige medicijnen zijn inderdaad niet vergoed, zoals homeopathische medicatie (en soms worden die wel vergoed met een aanvullende verzekering).

Even als voorbeeld:
Dit middel wordt volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.
Dit geneesmiddel is alleen op recept verkrijgbaar.
Dit geneesmiddel wordt geïmporteerd uit Oostenrijk.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28
Dat het alleen op recept verkrijgbaar is, wordt bepaald door de mate van risico die aan het gebruik van een middel zitten.
Of het middel wel of niet vergoed is wordt, is per saldo een arbitraire beslissing. Het is niet zo dat per definitie alle voorgeschreven zorg vergoed wordt. Bijvoorbeeld fysiotherapie wordt toch ook niet vanuit de basisverzekering vergoed?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Verschillende medicatie waaronder slaapmedicatie (indien incidenteel) of medicatie voor seksueel presteren worden inderdaad niet vergoed door de verzekering. Maar ze zijn wel dusdanig risicovol (wisselwerking met andere medicatie of verslavingsgevoeligheid) dat je ze niet bij de drogist kan krijgen.

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29
leejoow schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:23:
Verschillende medicatie waaronder slaapmedicatie (indien incidenteel) of medicatie voor seksueel presteren worden inderdaad niet vergoed door de verzekering. Maar ze zijn wel dusdanig risicovol (wisselwerking met andere medicatie of verslavingsgevoeligheid) dat je ze niet bij de drogist kan krijgen.
Vooral bij bovenstaande medicatie kan het ervoor zorgen dat mensen op internet naar alternatieven gaan zoeken. En reken maar dat die gewoon legaal te verkrijgen zijn. Vaak iets aan de samenstelling aangepast waardoor de werking soms ook nog eens een stuk krachtiger is dan het origineel. Met alle gevaren en gevolgen van dien… google maar eens op “research chemicals kopen in nederland” en er komen tientallen webshops tevoorschijn.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:11
sjirafje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:15:
Onlangs kwam de volgende situatie mij ter oren. Iemand ging met een klacht naar de huisarts, de huisarts schreef voor deze klacht een medicatie voor. Bij de apotheek werd aangegeven dat dit middel niet vergoed werd, maar dat ook van andere merken dit middel niet vergoed worden.

Ik vond dit vreemd en ben daaron wat op internet aan het zoeken geweest. Zoals ik heb begrijp wordt het middel wat veelvuldig bij die klacht voorgeschreven in geen geval vergoed. Desondanks betreft het een middel dat alleen op recept verkrijgbaar is. Ik ben bekend met middelen die pas na de eerste paar keer vergoed worden of middelen die alleen bij een specifieke behandeling vergoed worden, maar dat lijkt hier allemaal niet aan de orde.

Ik begrijp de logica hier niet achter. Waarom wordt een middel dat metname bij 1 bepaalde klacht wordt voorgeschreven niet vergoed maar mag je het ook niet zelf op eigen houtje aanschaffen bij een drogist of apotheek? Wie kan mij de logica hier achter uitleggen?
Waarschijnlijk omdat het medicijn bepaalde bijwerkingen heeft of gevaren met zich mee brengt als mensen het zelf aan gaan schaffen. Iets met veiligheid en dat soort zaken. En het is al lang niet meer zo dat iets dat je vanuit de 1e lijnszorg krijgt per definitie vergoed is..

Strava, Twitter

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjirafje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:15:

Ik hoor ook van alles.
Om welk medicijn gaat het ?
Was het niet eerst eigen risico van €385,- wat geldt bij voorgeschreven medicatie ?
Sommige medicijnen worden niet vergoed nee, dat klopt. Op de site hierboven aangegeven kun je de vergoedingen terugvinden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-03 11:07
Hier een voorbeeld over wel/niet vergoed inclusief beredenering: https://www.rijksoverheid...almeringsmiddelen-vergoed Het hangt dus onder andere van de klacht af.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

vj_slof schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:29:
[...]
Vooral bij bovenstaande medicatie kan het ervoor zorgen dat mensen op internet naar alternatieven gaan zoeken. En reken maar dat die gewoon legaal te verkrijgen zijn. Vaak iets aan de samenstelling aangepast waardoor de werking soms ook nog eens een stuk krachtiger is dan het origineel. Met alle gevaren en gevolgen van dien…
Dat het beschikbaar is, betekent nog niet dat het legaal is (laat staan dat het veilig is). Dergelijke sites zou ik heel erg niet aanraden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik probeer hier onder alle vragen te beantwoorden.

Het betreft geen zelfzorgmedicatie (of homeopathische medicatie), het gaat om medicatie die alleen op recept verkrijgbaar is bij een apotheek en die niet bij de drogist verkrijgbaar is.

Het ging niet om de eigenbijdrage (€385), de medicatie wordt in het geheel niet vergoed en moest direct bij afhalen afgerekend worden.

Omdat ik dit een beetje achter de rug om van de kennis aan het uitzoeken ben (ik heb alleen gezegd dat ik zou uitzoeken of het toch vergoed kon worden) wil ik verder geen mededelingen doen over de klacht anders dan dat ik (=geen medisch professional) het idee heb dat het een vrij ernstige klacht betreft. Ook wil ik niet aangeven om welke medicatie het gaat.

In eerste instantie dacht ik dat het om een eenvoudige bezuiniging gaat maar ik heb nu de factuur ingezien en zag dat de terhandstellingkosten á €12 (zijn niet meer apart vermeld op de factuur) meer dan de helft van de totaalprijs uitmaken. De totaalprijs zou volgens medicijnkosten.nl minder dan €3 voor het hele recept bedragen, dus veel bezuiniging valt hier niet te halen.

Ook heb ik op medicijnkosten.nl gevonden dat dit middel wel vergoed wordt als het wordt voorgeschreven als ondersteuning voor gebruik bij andere medicatie, echter bij gebruik waar het middel volgens de (online-)bijsluiter voor bedoeld is wordt nooit vergoed.

Ik zal adviseren om de nota alsnog in te dienen bij de verzekering, met de mededeling dat de verzekering hoogstwaarschijnlijk niet gaat uitbetalen (maar niet geschoten is altijd mis). Mocht ze het middel vaker nodig hebben dan kan ze misschien vragen bij de huisarts om een middel dat wel vergoed wordt.

"Enough is enough!"

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

Technomania

salvis titulis et honoribus

En indien er geen alternatief is voor dat medicijn dat wel vergoed wordt kan diegene de gemaakte kosten bij de belastingdienst opgeven want die zijn aftrekbaar.

bron

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-03 18:42
Medicijnen worden alleen vergoed als wetenschap echt kan bewijzen dat het werkt.
Wanneer deze niet vergoed worden... nouja je raad het al... groot afstand van nemen.

[Voor 8% gewijzigd door tweakmember op 04-02-2023 18:01]

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:20
Hier lopen 3 onderwerpen door elkaar. Wanneer is er een recept nodig, wat valt in het basis pakket en wat zijn de polisvoorwaarde van de verzekeraar.

Of een recept nodig is bepaald het CBG, of iets in het basispakket valt bepaald de overheid en de polisvoorwaarden bepaald de verzekeraar.

Voor betreffende casus heeft het CBG dus bepaald dat er een recept nodig is. De overheid bepaald dat het niet vergoed wordt. De polis voorwaarden zijn dan verder niet relevant.

Als er wel vergoeding binnen het basispakket is, kan de zorgverzekering nog bepalen dat alleen een bepaald merk wordt vergoed. Dit laatste is dan meestal op basis van prijsafspraken van verzekeraar met de betreffende fabrikant.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hackus schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Ik hoor ook van alles.
Om welk medicijn gaat het ?
Was het niet eerst eigen risico van €385,- wat geldt bij voorgeschreven medicatie ?
Maar daar heeft de apotheek niets mee te maken. Dat had ik laatst ook, ik had een recept voor een antibiotica, bij de apotheek werd het me zo meegegeven. "Betaalt de verzekering!". Paar weken later kreeg ik van de verzekering mooi een rekening omdat het van m'n eigen risico afging :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Collie
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:07
tweakmember schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:01:
Medicijnen worden alleen vergoed als wetenschap echt kan bewijzen dat het werkt.
Wanneer deze niet vergoed worden... nouja je raad het al... groot afstand van nemen.
Nee, zo werkt het niet.

Om het dan maar even te onderbouwen en iets nuttigs toe te voegen: https://www.medicijnkosten.nl/veelgestelde-vragen hier kun je opzoeken waarom het niet vergoed wordt of dat er een eigen bijdrage voor geldt.

[Voor 30% gewijzigd door Collie op 04-02-2023 19:20]

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Topicstarter
Ter verduidelijking, het middel staat op medicijnkosten.nl:
Werkzame stof
....
Toedieningsvorm
TABLETTEN EN CAPSULES

€ 0,05 exclusief afleverkosten.
Afleverkosten zijn de kosten die uw apotheker hanteert voor het leveren van het geneesmiddel.

Dit middel wordt volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.

Aan de vergoeding van dit geneesmiddel zijn voorwaarden verbonden.
Eigen risico

€ 0,05

Dit is het bedrag dat per stuk ten laste van uw eigen risico komt.
Sterkte
.......
Leverancier
.......
Verkrijgbaar buiten de apotheek
Nee
Opmerkingen

Dit geneesmiddel is alleen op recept verkrijgbaar.

RVG-nummer
........
Varianten
Klik je vervolgens op de voorwaarden om het middel vergoed te krijgen dan blijkt dat het alleen vergoed wordt wanneer het NIET voorgeschreven wordt waar het volgens de bijsluiter voor bedoeld is. Er staat niet waarom dat zo is. Persoonlijk begrijp ik dat niet maar ik denk niet dat er achter ga komen waarom men dit in Den Haag besloten heeft zonder prijs te geven om welk middel het gaat. Dus voor mij houdt het hier op denk ik.

Misschien dat de bijzondere bijstand het wil vergoeden maar ik weet niet of ze daar voor in aanmerking komt, ik zal dat iig ook voorstellen.

"Enough is enough!"

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjirafje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:52:

[...]

Klik je vervolgens op de voorwaarden om het middel vergoed te krijgen dan blijkt dat het alleen vergoed wordt wanneer het NIET voorgeschreven wordt waar het volgens de bijsluiter voor bedoeld is. Er staat niet waarom dat zo is. Persoonlijk begrijp ik dat niet maar ik denk niet dat er achter ga komen waarom men dit in Den Haag besloten heeft zonder prijs te geven om welk middel het gaat. Dus voor mij houdt het hier op denk ik.

Misschien dat de bijzondere bijstand het wil vergoeden maar ik weet niet of ze daar voor in aanmerking komt, ik zal dat iig ook voorstellen.
Meer gemeentes hebben een zorgverz. voor cliënten. Daar zit ook vrijstelling van ER bij in. In dat geval is er vaak geen aanspraak op bijzondere bijstand voor zorgkosten. Vaak is dat ook niet voor ‘eenmalige’ medicatie. Ook heb je meer kans op vergoeding als het chronisch is. Bijv.Omeprazol moet je eerst geheel zelf betalen, en bij vaststelling van chronisch gebruik wordt het vergoed.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55
sjirafje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:55:
Omdat ik dit een beetje achter de rug om van de kennis aan het uitzoeken ben (ik heb alleen gezegd dat ik zou uitzoeken of het toch vergoed kon worden) wil ik verder geen mededelingen doen over de klacht anders dan dat ik (=geen medisch professional) het idee heb dat het een vrij ernstige klacht betreft. Ook wil ik niet aangeven om welke medicatie het gaat.

Je snapt dat je verhaal wel erg vaag is zo?
Een algemeen antwoord is al een paar keer gegeven: niet alle voorgeschreven zorg wordt per definitie vanuit de basisverzekering vergoed.
Als je dan ook het middel niet wil noemen dan is de discussie wel over lijkt me.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

sjirafje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:52:

[...]

Gaat het toevallig om een slaap- danwel verdovingsmiddel? Die worden vaak niet vergoed als iemand slecht slaapt maar worden wel vergoed voor andere klachten.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-03 18:42
je bent totaal niet bekend en werkzaam in de medische wereld merk ik.

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:30
tweakmember schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:29:
[...]

In deze casus gaat het niet om bewezen versus niet bewezen werking, maar om vergoeding versus geen vergoeding. Collie heeft dus gelijk met de opmerking dt het zo niet werkt.

[Voor 9% gewijzigd door Botticelli op 05-02-2023 11:42]

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Topicstarter
internetinfo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 01:21:
[...]

[Afbeelding]
Je snapt dat je verhaal wel erg vaag is zo?
Een algemeen antwoord is al een paar keer gegeven: niet alle voorgeschreven zorg wordt per definitie vanuit de basisverzekering vergoed.
Als je dan ook het middel niet wil noemen dan is de discussie wel over lijkt me.
Je hebt lang moeten wachten voor je een topic vond waar je dit plaatje wel op z'n plaats vond of niet? _/-\o_

Zoals ik, echt letterlijk, heb aangegeven vlak boven jouw post is mijn vraag (ja, het topic is gestart als vraag, niet als discussie (ook dat had je boven aan de TS kunnen lezen)) beantwoord en houdt het voor mij hier op. Ik heb aangegeven de opties die ik gevonden heb aan haar door te geven om mogelijk toch iets vergoed te krijgen.

Voor jou heb ik echter nog een tip:

Misschien is een leesbril en een computerbril wel wat voor jou, op die manier kun je de posts boven je eerst eens lezen voor je de clown uit gaat hangen.

"Enough is enough!"

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Topicstarter
Voor alle anderen:
Ik heb dit topic gestart omdat ik dacht dat voorgeschreven medicatie (mits niet vrij verkrijgbaar) altijd of na de eerste paar behandelingen vergoed werd. Dat blijkt nu dus niet zo te zijn, het blijkt dus ook niets te maken te hebben met de effectiviteit van een middel, er zijn naar ik nu geleerd heb diverse middelen die niet vrij verkrijgbaar zijn en die niet of alleen onder strikte voorwaarden vergoed worden..

Zoals aangegeven is mijn vraag hiermee beantwoord. De reden waarom een middel wel of niet vergoed wordt wordt bepaald in Den Haag. In dit geval (en dus blijkbaar bij veel verschillende andere middelen zoals door jullie genoemd) heeft men er voor gekozen om het middel niet te vergoeden. Ik was in eerste instantie benieuwd naar de reden hier van maar gaande weg lijkt dit een (semi-)arbitraire keus te zijn geweest (zoals ook bij andere middelen die hier en in mijn DM-box) zijn genoemd. Wat mij betreft is het topic dan ook klaar en is mijn vraag beantwoord.

"Enough is enough!"

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18

BazzH

Kei-goed...

tweakmember schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:01:
Onzin. Medicijnen zijn gewoon big business tegenwoordig. Er zit een muur tussen wat artsen voorschrijven en wat de zorgverzekeraars willen betalen. Die laatste maken immers gewoon een financiële keuze.

Ons zorgstelsel is wat betreft medicatie door en door verrot. Daarom zitten wij in NL ook relatief met de grootste medicijntekorten. Commercie.

Think smart........ Act stupid........

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
BazzH schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Onzin. Medicijnen zijn gewoon big business tegenwoordig. Er zit een muur tussen wat artsen voorschrijven en wat de zorgverzekeraars willen betalen. Die laatste maken immers gewoon een financiële keuze.

Ons zorgstelsel is wat betreft medicatie door en door verrot. Daarom zitten wij in NL ook relatief met de grootste medicijntekorten. Commercie.
Daarnaast worden homeopatische middelen tegenwoordig ook vergoed, alleen zit dat meestal in een aanvullend pakket. Er is dus twee kanten op geen link meer tussen wat werkt en wat vergoed wordt.

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:38
BazzH schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Je hebt wel een erg donkere visie over het Nederlandse stelsel.

Ons zorgstelsel is nog steeds 1 van de beste van de wereld en maken duidelijke keuzes waarmee het voor iedereen redelijk betaalbaar is.

• Collie
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:07
tweakmember schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:29:
[...]

;w

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik gooi hier een slot op. Het antwoord is gegeven en ik lees nu een paar jij-bakken die niks meer bijdragen. Gissen naar medicatie is ook totaal niet nodig en verziekt de sfeer.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee