Wij zijn ons aan het orienteren om een zonnepanelen installatie aan te laten leggen op onze schuur + overkapping achterin de tuin.
Ik zou graag vernemen wat jullie adviseren.
Overkapping = 400x350cm = ca 14m2
Eventueel nog van de achterburen maar dat zou alleen zijn op het moment dat de zon opkomt en nog laag staat.
We hebben plannen voor een 3-fase aansluiting
- Is een dergelijke investering op dit moment nog wel zinvol gezien de afloop van het salderen?
- Moet ik nu al rekening houden dat er later een thuisaccu op aangesloten zou moeten kunnen worden?
- We hebben nu een 1fase aansluiting, is een 3fase aansluiting vereist of aan te raden ?
- Is een verstandig om per paneel de opbrengst te kunnen zien of is het de meerprijs niet waard ?
- Wat voor kabel moet er worden getrokken tussen de plaats van de zonnepanelen (schuur) en de meterkast van de woning. De afstand is ongeveer 35 meter.
Alle andere info/opmerkingen zijn zeer welkom, we willen in de komende dagen de knoop gaan doorhakken.
Ik zou graag vernemen wat jullie adviseren.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Dak van de schuur = (504+331=835cm (+2x 30cm=) 895cm x 504cm = ca 45m2Overkapping = 400x350cm = ca 14m2
Schaduw
Van een lantaarnpaal en onze eigen leilindes ( welke we dan ook gaan inkorten om de schaduw daarvan tegen te gaan.Eventueel nog van de achterburen maar dat zou alleen zijn op het moment dat de zon opkomt en nog laag staat.
Jaarverbruik
Ongeveer 4400 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
Huidige meter is een ISKRA AM550-ED1 eenfase-elektriciteitsmeter met een CDMA-modemWe hebben plannen voor een 3-fase aansluiting
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn. Verder zijn er ook plannen om het gebruik van gas te gaan beperken en daarbij kijken we naar een (hybride)warmtepomp.Wie gaat het project uitvoeren
We hebben nu verschillende offertes ontvangen van installateurs. We gaan het niet zelf installeren maar kunnen eventueel wel voorbereidend werk verrichten zoals kabels trekken van de schuur naar de meterkast in de woning.Bijhouden van data
We willen wel inzicht hebben in wat de panelen opleveren, maar uitgebreide statistieken hoeven ook weer niet. We heb ook een HomeWizward op de p1 poort van de meter draaien, dus daar zou ik ook eea al uit kunnen halen of de eventuele 'Wi-Fi kWh meter 3-fase MID' uitbreiding welke we nog zouden kunnen kopen.Reeds verkregen offertes
informatie volgt nogRegio
ZeelandOverige vragen
De vragen die we daarnaast ook nog hebben:- Is een dergelijke investering op dit moment nog wel zinvol gezien de afloop van het salderen?
- Moet ik nu al rekening houden dat er later een thuisaccu op aangesloten zou moeten kunnen worden?
- We hebben nu een 1fase aansluiting, is een 3fase aansluiting vereist of aan te raden ?
- Is een verstandig om per paneel de opbrengst te kunnen zien of is het de meerprijs niet waard ?
- Wat voor kabel moet er worden getrokken tussen de plaats van de zonnepanelen (schuur) en de meterkast van de woning. De afstand is ongeveer 35 meter.
Alle andere info/opmerkingen zijn zeer welkom, we willen in de komende dagen de knoop gaan doorhakken.