• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:50
Mede-auteurs:
  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:17

Waah

Schijnbaar zijn er meerdere mensen op Tweakers met aan ADHD verwante symptomen en verschillende ervaringen. Het lijkt me goed om dat in een apart topic te delen.

Wikipedia:
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), ook wel aandachtstekort-hyperkinetische stoornis of aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis genoemd, is een aan het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders ontleende benaming voor een cluster van symptomen. Kenmerkend zijn impulsief gedrag, concentratieproblemen, rusteloosheid en leermoeilijkheden. De symptomen zijn al aanwezig in de kindertijd en werken veelal belemmerend bij het dagelijks maatschappelijk functioneren.
Handige Linkjes:
- ADHD.nl
- Middelen met methylfenidaathydrochlorid
- ADHD Café

Dit topic is een ‘afsplitsing’ van een berichten reeks in een afgesloten deel van het forum waar niet iedereen bij kan. De informatie die daar gedeeld is bevat hele persoonlijke informatie waarvan wij (alle mede tweakers) niet kunnen bepalen of die wel of niet openbaar mogen worden/zijn.

Het heeft totaal geen nut om daar inhoudelijk op te gaan reageren, doe dat dus ook niet!

[Voor 181% gewijzigd door Toppe op 22-11-2022 19:55]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik zie de discussie in het andere topic, wat ben je van plan met dit topic?

- ja, ik ben onwijs blij met het bestaan van medicatie omdat ik echt zie dat sommige kinderen met ad(h)d heel veel last hebben van hun eigen gedrag, naast dat klasgenoten dat hebben (en daar heeft het kind ook weer last van)
- nee, men zou naar mijn mening niet aan de medicatie moeten gaan puur om resultaten omhoog te brengen, laat kinderen zoveel mogelijk zichzelf zijn (behalve in de situatie van punt 1)
- ja, de medicatie heeft wel wat ongemakken. Zeker bij het starten en zoeken naar de dosering
- ja, ik begrijp dat de medicatie ook onder 'drugs' valt. maar dat is alcohol ook

• barrymossel
Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 05:55:
Typo in de titel. Moet AD(H)D zijn :+
Ik was een beetje te snel (impulsief?) en zag het te laat.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:34
barrymossel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:34:
Ik zal binnenkort hier wat meer zetten. Maar waarschijnlijk niet.
Oké, wat is dan je doel mbt dit topic?

• barrymossel
jack zomer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:13:
[...]

Oké, wat is dan je doel mbt dit topic?
Sorry, dit is een afsplitsing van een discussie in een ander topic. Schijnbaar zijn er meerdere mensen op Tweakers met aan ADHD verwante symptomen en verschillende ervaringen. Het lijkt me goed om dat in een apart topic te delen. Zal de startpost zo even aanpassen. Ben alleen een beetje druk. (Pun intended..)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:34
Ooo. Op die manier.

Ja dan snap ik dat je topic start nog een beetje leeg is.
Rustig aan. (Idem pun intended)
@President die link kan ik niet volgen.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:27
ADHD is toch gewoon een soort autisme: ik heb heb het beide, enerzijds lijdt ik aan autisme. Maar ik ben ook harstikke druk en praat juist wel veel :X

Op het werk heb ik een paar autistische collega's: die zijn vele malen meer teruggetrokken, dan ik ben. Ze hebben geen eigen mening die ze durven te uiten, terwijl ik het juist niet onder banken of stoelen stop wat ik vind van iets.

Dus dat zal de ADHD wel zijn: ik immers ook gewoon achter boeven aan _O- Het is dan weer het autisme, die vind dat hoe klein een diefstal ook is. Ik weeg het allemaal even :+

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 15:56
Marco-Peters schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:39:
ADHD is toch gewoon een soort autisme
Hoe het mij is uitgelegd is dat het autistiform gedrag is, betekende dat het vergelijkbaar is met autisme maar dat het geen plek heeft op “het spectrum”. Niet dat er iets mis mee zou zijn als het een form van autisme was.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:46
Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 05:55:
Typo in de titel. Moet AD(H)D zijn :+
Indien die haakjes bedoeld zijn voor ADD, ADD bestaat niet (meer) in de DSM-V. Alle diagnoses zijn nu (sinds 2013) primair ADHD, het vroegere ADD wordt nu gediagnosticeerd als ‘ADHD zonder hyperactiviteit’. Wellicht een interessant feitje voor lotgenoten?

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:22
President schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:00:
Ik zie de discussie in het andere topic, wat ben je van plan met dit topic?

- ja, ik ben onwijs blij met het bestaan van medicatie omdat ik echt zie dat sommige kinderen met ad(h)d heel veel last hebben van hun eigen gedrag, naast dat klasgenoten dat hebben (en daar heeft het kind ook weer last van)
- nee, men zou naar mijn mening niet aan de medicatie moeten gaan puur om resultaten omhoog te brengen, laat kinderen zoveel mogelijk zichzelf zijn (behalve in de situatie van punt 1)
- ja, de medicatie heeft wel wat ongemakken. Zeker bij het starten en zoeken naar de dosering
- ja, ik begrijp dat de medicatie ook onder 'drugs' valt. maar dat is alcohol ook
Ik zie dat je het specifiek over kinderen hebt, maar ADHD komt ook genoeg bij volwassenen voor. Het stopt niet vanzelf bij 18 of 21 ;)

Ik denk dat topicstarter dat ook beoogt met dit topic; dat je kunt praten over je eigen ADHD, of die van je broer/zus/buurjongen.

Ik heb wel wat ADHD in de familie, mijn zoon heeft het zeker en ik denk dat ik binnenkort ook maar eens ga testen hoe het bij mijzelf zit. Niets om je voor te schamen, maar wel handig om je eigen gedrag beter te begrijpen.

• Toppe
  • Nu online
Hkuit schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:49:
[...]

Ik zie dat je het specifiek over kinderen hebt, maar ADHD komt ook genoeg bij volwassenen voor. Het stopt niet vanzelf bij 18 of 21 ;)

Ik denk dat topicstarter dat ook beoogt met dit topic; dat je kunt praten over je eigen ADHD, of die van je broer/zus/buurjongen.

Ik heb wel wat ADHD in de familie, mijn zoon heeft het zeker en ik denk dat ik binnenkort ook maar eens ga testen hoe het bij mijzelf zit. Niets om je voor te schamen, maar wel handig om je eigen gedrag beter te begrijpen.
Hoezo zou je je zelf beter begrijpen als je een stempeltje hebt?

@barrymossel maak mij anders mede TS, kan ik ook wel helpen met de startpost

[Voor 5% gewijzigd door Toppe op 19-11-2022 20:49]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
  • Nu online
Zit in een afgeschermd deel van het forum, niet iedereen heeft daar toegang tot.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:36
barrymossel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:23:
[...]

Sorry, dit is een afsplitsing van een discussie in een ander topic. Schijnbaar zijn er meerdere mensen op Tweakers met aan ADHD verwante symptomen en verschillende ervaringen. Het lijkt me goed om dat in een apart topic te delen. Zal de startpost zo even aanpassen. Ben alleen een beetje druk. (Pun intended..)
knip, dat is niet aan jou om te oordelen

[Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 22-11-2022 13:33]

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:14
Dat is een logische reactie van mensen met een neurotypisch brein. Die gaan er voor zitten en schrijven een uitgebreid verhaal of beginnen helemaal niet aan een topic.

Voor mensen met AD(H)D (neurodivergent brein) werkt het soms beter om snel iets (impulsief) te starten, dan is er tenminste een begin/startpunt/het is even uit je kop... en later de details toe te voegen op een rustig moment. Of het zo laten en het weer vergeten. Er zijn namelijk nog 1000 interessante gedachten.

[Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 20-11-2022 06:37]

• GeeEs
Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:48:
[...]

Hoezo zou je je zelf beter begrijpen als je een stempeltje hebt?

@barrymossel maak mij anders mede TS, kan ik ook wel helpen met de startpost
Een "stempel" klinkt vaak redelijk negatief en wordt vaak alleen bij een mentale aandoening gebruikt. Waarom eigenlijk... Noem het een "diagnose" na een gericht onderzoek. Dat kan zeker helpen om je "aandoening" beter te begrijpen. Sterker nog, zonder diagnose doe je vaak maar wat en blijft de twijfel altijd aanwezig.

Heel veel fysieke aandoeningen (oa. kanker, om maar een heftige te noemen) herken je ook niet zomaar zelf zonder onderzoek. Soms heb je misschien een vermoeden, maar je kan dan nog steeds niet gericht behandelen of er goed mee leren omgaan/leven.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ik ben vroeger gediagnosticeerd met ADHD. Dat had nogal wat gevolgen; je voelde je anders, andere ouders lieten de kinderen niet met mij spelen, je werd apart behandeld.

Dat heeft me altijd dwars/tegen gezeten. Ik had een soort excuus waarom ik nou eenmaal deed wat ik deed en communiceerde hoe ik communiceerde. Als ik dat dan op latere leeftijd vertelde aan mensen dan was het “he? Jij?”.

Een paar jaar terug heb ik me opnieuw laten diagnosticeren. Het blijkt nu veel aannemelijker dat oa het wegvallen van een aantal belangrijke personen in mijn omgeving, verhuizing en de nieuwe partner van mijn ouders en een hoog intelligentie niveau een veel logischere verklaring waren voor mijn gedrag toendertijd dan ADHD.

En die communicatie waar ik vandaag de dag nog steeds wel eens tegen aanloop; een gebrek aan sociale opvoeding door jarenlang (anoniem) gamen. Van mijn 15e tot mijn 23e vlugde ik die wereld in. Logisch gevolg is ook dat ik sociale contacten verloor. En waarom vlugde ik die wereld in? Door dat labeltje en de manier waarop men mij daardoor behandelde.

Inmiddels ben ik tal van (communicatie) trainingen verder en is mijn sociale communicatie aardig op niveau. Het heeft mij de autonomie gegeven om te zeggen; het zit niet in mij, het is vormbaar.

Dus voor de mensen die net als ik vroeger een labeltje geplakt hebben gekregen en daar aan twijfelen; laat het uitzoeken. Het is bepalend voor je identiteit.

[Voor 23% gewijzigd door MagniArtistique op 20-11-2022 10:28]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Of je geeft gewoon antwoord op de vraag in plaats van een link dumpen naar een forumdeel waar lang niet iedereen bij kan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:36
GeeEs schreef op zondag 20 november 2022 @ 06:30:
Dat is een logische reactie van mensen met een neurotypisch brein. Die gaan er voor zitten en schrijven een uitgebreid verhaal of beginnen helemaal niet aan een topic.

Voor mensen met AD(H)D (neurodivergent brein) werkt het soms beter om snel iets (impulsief) te starten, dan is er tenminste een begin/startpunt/het is even uit je kop... en later de details toe te voegen op een rustig moment. Of het zo laten en het weer vergeten. Er zijn namelijk nog 1000 interessante gedachten.
Ja fijn, maar heeft inmiddels wel zn startpost aangepast wat mij en een ander een beetje triggered.
Ik zal binnenkort hier wat meer zetten. Maar waarschijnlijk niet.
Dat deel heeft hij inmiddels weggehaald.
Want met zo'n mededeling kun je ADHD wmb niet als reden gaan neer zetten.

• barrymossel
Klopt, dat had ik beter kunnen doen. My bad. Ik hoop dat het doel van het topic nu duidelijker is. @Toppe is mede-auteur gemaakt.

[Voor 28% gewijzigd door Outerspace op 22-11-2022 14:42. Reden: Quote aangepast]

• Toppe
  • Nu online
evilution schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:08:
[...]

Of je geeft gewoon antwoord op de vraag in plaats van een link dumpen naar een forumdeel waar lang niet iedereen bij kan.
Dat niet iedereen er bij kan is niet mijn probleem. Ik kan klakkeloos mijn bericht kopiëren en hier plakken maar daar schiet je geen drol mee op omdat het onderdeel is van een berichten reeks. En nee, het is niet aan mij om al die berichten te kopiëren en hier te delen.

Ik heb daar ook wat berichten in gezet waarvan ik niet wil dat de ‘zomaar’ via Google gevonden kunnen worden.

• GeeEs
MagniArtistique schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:07:
Ik ben vroeger gediagnosticeerd met ADHD. Dat had nogal wat gevolgen; je voelde je anders, andere ouders lieten de kinderen niet met mij spelen, je werd apart behandeld.

Dat heeft me altijd dwars/tegen gezeten. Ik had een soort excuus waarom ik nou eenmaal deed wat ik deed en communiceerde hoe ik communiceerde. Als ik dat dan op latere leeftijd vertelde aan mensen dan was het “he? Jij?”.

Een paar jaar terug heb ik me opnieuw laten diagnosticeren. Het blijkt nu veel aannemelijker dat oa het wegvallen van een aantal belangrijke personen in mijn omgeving, verhuizing en de nieuwe partner van mijn ouders een veel logischere verklaring waren voor mijn gedrag dan ADHD.

En die communicatie waar ik vandaag de dag nog steeds wel eens tegen aanloop; een gebrek aan sociale opvoeding door jarenlang (anoniem) gamen. Van mijn 15e tot mijn 23e vlugde ik die wereld in. Logisch gevolg is ook dat ik sociale contacten verloor. En waarom vlugde ik die wereld in? Door dat labeltje en de manier waarop men mij daardoor behandelde.

Inmiddels ben ik tal van (communicatie) trainingen verder en is mijn sociale communicatie aardig op niveau. Het heeft mij de vrijheid gegeven om te zeggen; het zit niet in mij, het is vormbaar.

Dus voor de mensen die net als ik vroeger een labeltje geplakt hebben gekregen en daar aan twijfelen; laat het uitzoeken. Het is bepalend voor je identiteit.
Klopt zeker, geen enkele adhd "klant" is 100% vergelijkbaar...
Het excuus dat jij had, heb je dus gebruikt om destijds te vluchten.
Later ben je er dus wel mee aan de slag gegaan :)
Top.
Hoe de omgeving destijds reageerde ligt niet aan jou. Je hebt het blijkbaar wel openbaar gemaakt, of je ouders deden dat? Dat is een keuze geweest.
Dat het jou situatie daardoor wel -extra- lastig maakte, snap ik zeker. Mensen oordelen vaak zonder enige kennis van zaken/uit angst.

Ik ben pas veel later gediagnosticeerd, altijd wel een vermoeden gehad, maar nooit echt tegen onoverkomelijke zaken aangelopen. Het heeft namelijk ook voordelen. Sociaal heb ik nooit echt issues, hooguit dat ik soms te snel reageer en dan later denk .. ff tot 10 tellen was handiger geweest. Leermomentjes, elke dag, en je daarvoor open durven stellen. Dat betekent soms jezelf kwetsbaar durven opstellen. Zouden meer mensen moeten doen >:)
Bij mij ging het me ook pas echt parten spelen na mn 40e, er was intussen gezinsuitbreiding en alles wat daarbij ineens extreem prikkelt, iets waar je met een kind dus niet van weg kan lopen. Daarvoor kon dat altijd wel zegmaar.

Heel blij dat ik toen wel aan de bel heb getrokken. Het voelt voor mij ook totaal niet als stempel/label, maar meer als een bevestiging/bevrijding. Medicatie is daarbij absoluut een steun in de rug, maar zeker niet DE oplossing. De "rust" die ik nu in mn hoofd kan vinden en blijkbaar voor velen heel normaal is.... was er vrijwel nooit. Dat geeft je bepaalde talenten, maar is ook extreem vermoeiend.
Ons ad(h)d brein zit gewoon anders in elkaar. Niet fout, maar anders.
Vertel ik het aan iedereen? Nee, zeker niet. Je merkt er als je niks weet ook vrij weinig van. Maar het boeit me ook weer totaal niet wat anderen er van vinden. Ik functioneer al meer dan 25 jaar "prima" in mijn technische werkveld met een drukke baan en druk gezin... Dus t is maar net hoe je er mee omgaat of leert omgaan.
Bij mij zijn het vooral niet te sturen prikkels waar ik slecht tegen kan, danwel extreem overgevoelig voor ben geworden op latere leeftijd. Maar als ik dan wel eens om me heen kijk hebben zoveel mensen dat, nog veel erger dan ikzelf... Die blijven gewoon rondlopen, en mankeren volgens eigen zeggen helemaal niks... O+

• GeeEs
Fore! schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:53:
[...]

Ja fijn, maar heeft inmiddels wel zn startpost aangepast wat mij en een ander een beetje triggered.

[...]

Dat deel heeft hij inmiddels weggehaald.
Want met zo'n mededeling kun je ADHD wmb niet als reden gaan neer zetten.
Zeker mee eens ;)
Maar ergens vond ik juist die ene zin die je als laatste quote, zo'n perfecte openingspost van een ADHD topic. Heerlijk gewoon :) het dekt vele ladingen imho.
Maar dan had het inderdaad beter in HK of een adhd kroegtopic mogen staan.

• barrymossel
Zoals ik in het voor sommige mensen niet bereikbare topic in de huiskamer zei ben ik gestopt met methylfenidaat vanwege de bijwerkingen. Ik hoorde over Straterra. Zou dat een alternatief kunnen zijn?

Ik kreeg in het begin van het methylfenidaat gebruik last van hartkloppingen en heb door het gebruik veel gezweet. Daarnaast was ikaan het einde van de werkdag doodop en stront chagrijn. Net of een dementor me de hele dag had staan tongzoenen.

Voor mij is overigens uitstelgedrag het meest vervelende symptoom. De impulsiviteit boeit me niet zoveel, maar anderen - zelfs in dit topic - des temeer.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:29

carpebios

-1 social credit

Misschien een leuk whitepaper omtrent autisme en ADHD (dus wat is het verschil). Het zijn verschillende classificaties, maar hebben wel een overlap met elkaar.

Tevens klopt de titel niet, want ADD bestaat niet, dat het zo in de volksmond genoemd is is wat anders.
ADD is ADHD van het onoplettende type.

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• carpebios

carpebios

-1 social credit

barrymossel schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:00:
Zoals ik in het voor sommige mensen niet bereikbare topic in de huiskamer zei ben ik gestopt met methylfenidaat vanwege de bijwerkingen. Ik hoorde over Straterra. Zou dat een alternatief kunnen zijn?

Ik kreeg in het begin van het methylfenidaat gebruik last van hartkloppingen en heb door het gebruik veel gezweet. Daarnaast was ikaan het einde van de werkdag doodop en stront chagrijn. Net of een dementor me de hele dag had staan tongzoenen.

Voor mij is overigens uitstelgedrag het meest vervelende symptoom. De impulsiviteit boeit me niet zoveel, maar anderen - zelfs in dit topic - des temeer.
Je vraagt omtrent medicatie zou ik toch echt met de psychiater of arts bespreken. Meestal zie je die bijwerkingen in het begin, maar als ze blijven zal je toch moeten kijken voor je gezondheid naar iets anders.

• carpebios

carpebios

-1 social credit

Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:50:
[...]

Zit in een afgeschermd deel van het forum, niet iedereen heeft daar toegang tot.
Dat klopt, het is bijna onmogelijk om daar binnen te komen, een soort eliteclub.

• carpebios

carpebios

-1 social credit

B-lex schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:39:
[...]

Indien die haakjes bedoeld zijn voor ADD, ADD bestaat niet (meer) in de DSM-V. Alle diagnoses zijn nu (sinds 2013) primair ADHD, het vroegere ADD wordt nu gediagnosticeerd als ‘ADHD zonder hyperactiviteit’. Wellicht een interessant feitje voor lotgenoten?
Het is dus net iets anders zoals ik hierboven benoem en het is sinds deze versie de DSM-5. Dit hebben ze gedaan zodat je makkelijker kan update, zoals DSM 5.1 etc.

• Toppe
  • Nu online
carpebios schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:09:
[...]

Dat klopt, het is bijna onmogelijk om daar binnen te komen, een soort eliteclub.
Behoor ik tenminste nog ergens tot de elite *O* *O*

• barrymossel
carpebios schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:08:
[...]

Je vraagt omtrent medicatie zou ik toch echt met de psychiater of arts bespreken. Meestal zie je die bijwerkingen in het begin, maar als ze blijven zal je toch moeten kijken voor je gezondheid naar iets anders.
Helemaal mee eens, maar mijn medicatie gaat via de huisarts omdat ik geen zin heb in een psychiater. Dus dan is wat voorkennis altijd fijn. Zeker voorkennis van ervaringsdeskundigen terwijl de voorschrijver dat (doorgaans) niet is.

• Toppe
  • Nu online
barrymossel schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:42:
[...]

Helemaal mee eens, maar mijn medicatie gaat via de huisarts omdat ik geen zin heb in een psychiater. Dus dan is wat voorkennis altijd fijn. Zeker voorkennis van ervaringsdeskundigen terwijl de voorschrijver dat (doorgaans) niet is.
Je moet gewoon een afspraak maken en aangeven dat je gehoord hebt van dit middel en of dat het proberen waard is.

[Voor 31% gewijzigd door Toppe op 20-11-2022 20:48]

• barrymossel
Toppe schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:45:
[...]

Andere huisarts zoeken, hier bel ik gewoon de assistentes en vraag om middel Y omdat ik last heb van X. Beetje zelf verzekerd overkomen, werkt altijd :D
Ik heb liever wel dat een arts een mening heeft. Heb sowieso echt een fijne huisarts die toentertijd mijn verhaal over vanalles heeft aangehoord (zoals coke gebruik en al m'n andere aan ADHD te relateren gebreken) en vroeg me jaren later nog hoe het daarmee zat, terwijl ik al die tijd niet langs was geweest.

Ik had toen ook gezegd dat Ritalin en aanverwante een experiment voor me zou zijn, omdat ik mijn twijfels erbij had. En dat was prima als de diagnose (door een psycholoog die hij aandroeg) gesteld zou zijn.
Dus een alternatief middel zal ie vast wel toestaan.

Iemand trouwens ervaring met micro-dosing? Lijkt me het proberen wel waard...

• Toppe
  • Nu online
barrymossel schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb liever wel dat een arts een mening heeft. Heb sowieso echt een fijne huisarts die toentertijd mijn verhaal over vanalles heeft aangehoord (zoals coke gebruik en al m'n andere aan ADHD te relateren gebreken) en vroeg me jaren later nog hoe het daarmee zat, terwijl ik al die tijd niet langs was geweest.

Ik had toen ook gezegd dat Ritalin en aanverwante een experiment voor me zou zijn, omdat ik mijn twijfels erbij had. En dat was prima als de diagnose (door een psycholoog die hij aandroeg) gesteld zou zijn.
Dus een alternatief middel zal ie vast wel toestaan.
Snap ik, maar dit soort situaties gaat -doorgaans- de kennis van een huisarts niet ver genoeg hierin.

• GeeEs
barrymossel schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:42:
[...]

De regels zijn in de afgelopen jaren wel wat aangepast, maar volgens mij schrijft een huisarts nooit zomaar methylfenidaat of andere adhd medicatie voor. Het is niet zomaar een standaard recept voor een pilletje. Ik kreeg er destijds behoorlijk wat papierwerk bij. Het is ook zeker niet slim om zomaar te gebruiken als je medisch verder niks laat onderzoeken, zoals hartklachten, bloeddruk, etc. Het kan nare bijwerkingen hebben als de dosis niet goed is. Zelfs de merk en niet merkmedicatie hadden bij mij een behoorlijk verschillende uitwerking. Ook al zou dat hetzelfde moeten zijn. Niet dus.

Voor volwassenen werd het tot voor kort ook alleen "off label" voorgeschreven, en gaat normaliter ook altijd pas na een consult met ggz/psychiatrie.
Geen zin in een psychiater? Waarom niet? Dat zijn gewoon mensen/artsen die geleerd hebben om jou kopzorgen te behandelen. Ik zou dit met beide handen aangrijpen of er juist naar vragen. Dit is stap 1. Medicatie komt daarna.
Het voelt misschien als een drempel voor je? Ik kan je verzekeren dat dit niet nodig is. Een psychiater vind jou niet raar of gek. Integendeel.
Een huisarts is geen psycholoog of psychiater!
Een psycholoog is ook absoluut niet hetzelfde als een psychiater.

Ik twijfel of ik dit hier moet neerzetten maar ik doe het toch....maar meer als tip en omdat ik het herken... Let wel: No offence!! ... je bent nog niet echt serieus met jezelf bezig als je nog in de "geen zin" fase zit.

[Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 21-11-2022 09:20]

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31
Ik zie hier (en in het topic waar dit topic uit ontstaan is) een aantal tweakers die op latere leeftijd (30+) pas de diagnose hebben gekregen/zich hebben laten testen.

Is dat zo eenvoudig als een afspraakje maken bij de huisarts en dan wel verder kijken?
Wat zette je er toe om die stap te nemen?

Want, een meer algemene en filosofische vraag B) : wanneer is iets een karaktertrek, en wanneer wordt het iets wat je moet laten onderzoeken?

* Dirtbiter twijfelt er sinds kort over om zich ook maar eens te laten onderzoeken op AD(H)D.
Weet vrij zeker dat er iets van AD(H)D en/of autisme in zit, maar eigenlijk altijd wel prima mee kunnen leven. Alleen vraag ik me nu af of het niet nóg wat beter kan, met evt een diagnose/medicatie.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:40

Agent47

I always close my contracts.

Ik ben midden twintig en ik merk de laatste jaren steeds meer trekjes. Heb ik het? Ikzelf denk van wel, ik hoef alleen de stempel niet. Ik functioneer prima in de maatschappij verder etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• GeeEs
@Dirtbiter ...Ja, zo simpel is het in feite. Via de huisarts vragen om een afspraak bij ggz. Daar kan je je laten testen. Ik was toen 39...

Voor mij was de uiteindelijke reden dat ik gevoelsmatig tegen teveel zaken/muren aanliep die te kritisch werden voor mijn: gezondheid, gezin en werk. Daarvoor liep ik er makkelijk van weg, of nam vakantie als het dreigde te druk te worden.

Dit waren en zijn voor mij de 3 zaken waar ik, als ik dreig de controle of mezelf te verliezen, moet (laten) ingrijpen...
Uiteindelijk was gezinsuitbreiding en het chronisch slaaptekort icm. teveel prikkels die toen optraden echt killing. Werd steeds prikkelbaarder en mn batterij was gewoon echt op. Dan krijg je ook steeds meer signalen vanuit je omgeving, en er escaleert eens wat, wat normaal niet gebeurt... Dit heeft mij uiteindelijke doen inzien dat ik hulp moest zoeken, want anders zou ik alles wat me lief is op het spel gaan zetten.
Mijn partner heeft me hierin absoluut gesteund, je doet zoeits niet alleen .. dat is deels ook wel mijn geluk geweest denk ik.
Je moet wel je trots soort van opzij kunnen zetten... Dat was ook voor mij niet makkelijk, maar achteraf ook weer veel minder erg dan het toen leek.

Achteraf kan ik mezelf wel voor mn kop slaan hoe eigenwijs ik soms was, en hoe lang ik zaken heb genegeerd... want ik mankeerde in feite ook niet echt iets. Ik functioneerde en functioneer overigens nog steeds prima, bovengemiddeld goed met werk, huishouden, sociaal leven, vrijwilligerswerk, etc.
Nog steeds wel dat eigenwijze hier hoor, maar weet wel veel beter waar mn grenzen liggen en wat er echt toe doet voor mij en mn dierbaren. Ik moest en moet nog wel elke dag keuzes maken... Dat gaat steeds beter. ;)

[Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 21-11-2022 09:57]

• carpebios

carpebios

-1 social credit

Dirtbiter schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:22:
Ik zie hier (en in het topic waar dit topic uit ontstaan is) een aantal tweakers die op latere leeftijd (30+) pas de diagnose hebben gekregen/zich hebben laten testen.

Is dat zo eenvoudig als een afspraakje maken bij de huisarts en dan wel verder kijken?

Want, een meer algemene en filosofische vraag B) : wanneer is iets een karaktertrek, en wanneer wordt het iets wat je moet laten onderzoeken?

* Dirtbiter twijfelt er sinds kort over om zich ook maar eens te laten onderzoeken op AD(H)D.
Weet vrij zeker dat er iets van AD(H)D en/of autisme in zit, maar eigenlijk altijd wel prima mee kunnen leven. Alleen vraag ik me nu af of het niet nóg wat beter kan, met evt een diagnose/medicatie.
Klopt, de huisarts is de toegangspoort tot de zorg. Hij schrijft een verwijsbrief voor de ggz. Hier krijg je dan onderzoek (vaak met de DIVA-5-NL) en een afspraak bij een arts/psychiater mocht er ADHD uitkomen.

• peeth
  • Registratie: Augustus 2002

In mijn geval heb ik de huisarts gebeld nadat er een vriendin op bezoek was geweest die vertelde dat ze toen net een aantal weken daarvoor de diagnose had gehad. Toen ze vertelde waarom zij zich had laten testen was het net alsof er opeens licht boven me ging schijnen. Dat weekeinde wat online testjes gedaan en op maandag naar de huisarts. Die stuurde me door naar GGZ en een aantal gesprekken later kreeg ik mijn diagnose. ADD dus, ook al begreep ik hierboven dat die term niet meer gebruikt wordt. Ik was toen 43.

In het andere forumgedeelte had ik al geschreven dat ritalin en concerta voor mij niets deden. Na dicht tegen een burn-put aangezeten te hebben vorig jaar zei de arbo-arts waarom ga je niet nog eens met de huisarts praten. Nou had ik het geluk dat er inmiddels een ADHD specialist aan de huisartsenpraktijk was toegevoegd.
Na nog een keer met ritalin en concerta ge-experimenteerd te hebben (met wederom geen resultaat) gebruik ik nu sinds een aantal maanden dexamfetamine en dat werkt wel om wat meer rust in het hoofd te krijgen.

Vincere Per Belli

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:00

Bij mij ook pas op latere leeftijd. Per toeval omdat ik bij een specialist zat met en dus ook voor iemand anders. Ik was slechts chauffeur en zat bij het gesprek als toeschouwer, maar de aandacht ging toch op een gegeven moment naar mij, waarbij mijn "trekjes" de psycholoog opviel en vroeg ik vorm van adhd had.

Nooit op getest in mijn jongeren jaren. Ik was gewoon een druk kind en sprong in 7 sloten tegelijk.
Mocht geen kleurstof, want dan werd ik hyper etc.

Wat levert het op? Ik ben wie ik ben en blijf ook wie ik ben. Echter vallen kwartjes wat meer op hun plek. Waarom dingen mij veel moeite kosten, niet afkomen, de chaos in alles waar ik aan begin, waarom alles mij opvalt, waarom ik goed zaken kan opstarten, maar slecht kan afmaken. Waarom ik prioriteiten kan aanbrengen, maar vervolgens het totaal anders doe. Waarom ik soms het concentratievermogen heb van een goudvis en ga zo maar door.

Ik heb een intake gehad, maar een tweede intake was niet meer nodig omdat het overduidelijk was.
Vervolgens heb ik aantal weken een training gehad. Dit gaf me wat meer handvatten om zaken ook af te krijgen, wat me vervolgens weer rust maar ook positieve energie gaf om het volgende weer op te pakken.

Ja, ik krijg ook medicatie en dat helpt wel degelijk. Ik krijg zaken af, heb focus, maar qua karakter blijf ik gewoon een natuurchaoot, maar wel een creatieve chaoot.

Voor mijn directe omgeving is het ook wel prettig. In plaats zich non-stop aan mijn gedrag te irriteren is er ook wat meer begrip. Ik kan er soms ook echt helemaal niks aan doen.

Het weten helpt enorm bij het er mee omgaan.
Daarnaast, mijn adhd gedrag en eigenschappen heeft me ook gebracht waar ik nu ben en daar ben ik best trots op. ;)

[Voor 7% gewijzigd door Valandil op 21-11-2022 14:32]

wijze woorden

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:27
Ja zo gaat dat in de regel wel: maar meestal heb je dan een aanleiding, bijvoorbeeld dat je vastloopt op je werk. De huisarts kan je dan doorverwijzen naar de GGZ en dan ga je een geheel traject in.

In mijn geval dan autisme, maar een waarschijnlijkheids diagnose voor ADHD kreeg ik ook toegekend. Dat wilde ze verder onderzoeken: echter ik vond een labeltje wel genoeg.

• GeeEs
Valandil schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:28:
[...]

Bij mij ook pas op latere leeftijd. Per toeval omdat ik bij een specialist zat met en dus ook voor iemand anders. Ik was slechts chauffeur en zat bij het gesprek als toeschouwer, maar de aandacht ging toch op een gegeven moment naar mij, waarbij mijn "trekjes" de psycholoog opviel en vroeg ik vorm van adhd had.

Nooit op getest in mijn jongeren jaren. Ik was gewoon een druk kind en sprong in 7 sloten tegelijk.
Mocht geen kleurstof, want dan werd ik hyper etc.

Wat levert het op? Ik ben wie ik ben en blijf ook wie ik ben. Echter vallen kwartjes wat meer op hun plek. Waarom dingen mij veel moeite kosten, niet afkomen, de chaos in alles waar ik aan begin, waarom alles mij opvalt, waarom ik goed zaken kan opstarten, maar slecht kan afmaken. Waarom ik prioriteiten kan aanbrengen, maar vervolgens het totaal anders doe. Waarom ik soms het concentratievermogen heb van een goudvis en ga zo maar door.

Ik heb een intake gehad, maar een tweede intake was niet meer nodig omdat het overduidelijk was.
Vervolgens heb ik aantal weken een training gehad. Dit gaf me wat meer handvatten om zaken ook af te krijgen, wat me vervolgens weer rust maar ook positieve energie gaf om het volgende weer op te pakken.

Ja, ik krijg ook medicatie en dat helpt wel degelijk. Ik krijg zaken af, heb focus, maar qua karakter blijf ik gewoon een natuurchaoot, maar wel een creatieve chaoot.

Voor mijn directe omgeving is het ook wel prettig. In plaats zich non-stop aan mijn gedrag te irriteren is er ook wat meer begrip. Ik kan er soms ook echt helemaal niks aan doen.

Het weten helpt enorm bij het er mee omgaan.
Daarnaast, mijn adhd gedrag en eigenschappen heeft me ook gebracht waar ik nu ben en daar ben ik best trots op. ;)
Uiterst herkenbaar, al kwamen we er op verschillende manieren achter...
Ook vooral wat je als laatste schrijft vind ik erg goed. Doordat je (directe) omgeving en jezelf weet waar je sterke en minder sterke kanten liggen, wordt alles makkelijker en uitlegbaar. Voor mij nooit een "excuus" om iets niet te doen of proberen overigens, integendeel... :o .. maar het helpt wel met "verwachtingsmanagement" naar jezelf en naar buiten zegmaar :)

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:51
Leuk topic, ik denk zelf dat ik ook ADD heb weet het bijna voor 90% zeker. Dit zit ook in de familie, mijn zusje heeft de diagnose wel gehad. Mijn vader vertoond ook erg sterk ADD symptomen, maar het is nooit bij hem vast gesteld, hij heeft zich ook nooit laten testen trouwens.

Ik zelf heb me nooit laten testen, ben hier jaartje terug wel mee aan de slag geweest. Echter was dit erg lastig om door de molen te komen. Moest blijkbaar eerst een doorverwijzing fixen bij de Huisarts en als er dan medische noodzaak was zou ik doorverwezen kunnen worden naar een psycholoog en dan pas zou dit vergoed gaan worden vanuit de zorgverzekering. Wachttijd bij de psycholoog was al ruim 6 maanden, hier heb ik toen dus geen werk van gemaakt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@barrymossel @Toppe: mag ik jullie voorstellen om de topicstart wat uitgebreider in te steken. Op deze manier lijkt het nergens op.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Toppe
  • Nu online
Outerspace schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:34:
@barrymossel @Toppe: mag ik jullie voorstellen om de topicstart wat uitgebreider in te steken. Op deze manier lijkt het nergens op.
Zeker. Zal er deze week even mee aan de slag gaan.

• Toppe
  • Nu online
targaryanwolf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:25:
Leuk topic, ik denk zelf dat ik ook ADD heb weet het bijna voor 90% zeker. Dit zit ook in de familie, mijn zusje heeft de diagnose wel gehad. Mijn vader vertoond ook erg sterk ADD symptomen, maar het is nooit bij hem vast gesteld, hij heeft zich ook nooit laten testen trouwens.

Ik zelf heb me nooit laten testen, ben hier jaartje terug wel mee aan de slag geweest. Echter was dit erg lastig om door de molen te komen. Moest blijkbaar eerst een doorverwijzing fixen bij de Huisarts en als er dan medische noodzaak was zou ik doorverwezen kunnen worden naar een psycholoog en dan pas zou dit vergoed gaan worden vanuit de zorgverzekering. Wachttijd bij de psycholoog was al ruim 6 maanden, hier heb ik toen dus geen werk van gemaakt.
Heb je er last van?

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:51
Regelmatig, maar ik herken het steeds beter dus kan er al wat beter mee dealen.

• Toppe
  • Nu online
targaryanwolf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:20:
[...]

Regelmatig, maar ik herken het steeds beter dus kan er al wat beter mee dealen.
Dan gewoon aanmelden lijkt me? Als je eenmaal in het proces zit is het vooral wachten.

• Waah
Ik zit ondertussen op 35 jarige leeftijd ook in de mallemolen O-)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zo, lang verhaal (dat uitgebreide praten zit er nog wel in soms :9 ). Maar wilde mijn traject en redenen toch wel delen hier. Voor mensen die nog denken over een traject, voor mezelf om later terug te lezen en natuurlijk om ook te spreken over ADHD en wat het betekend. Ik kijk alweer uit naar het volgende gesprek, en ben benieuwd wat we gaan doen.

PS: ik wil eventueel wel helpen met een topicstart, als men weet wat ze willen met dit topic (ervaringen, informatie, discussie over wel of geen medicatie). Dat zal niet deze week zijn, maar ik wil wel eerder wat schrijven dan wat er nu is gedaan :+ O-)

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30
Members only:

Is er geen forum of topic op Tweakers waar mensen ervaringen delen? Ik ben even aan het zoeken maar vind zo snel niet een actief topic in het afgesloten ‘veilige’ gedeelte.

[Voor 92% gewijzigd door Ardana op 14-01-2023 21:25. Reden: MO-tags toegevoegd]

Last.fm - https://www.last.fm/user/eric8bits

• peeth
Members only:

Ik heb je hele verhaal gelezen en het komt op veel vlakken opvallend overeen met mijn verhaal.
Ik wilde wel nog even op bovenstaand reageren, ritalin deed bij mij ook helemaal niets. Concerta ook niet.

Ik gebruik nu sinds een half jaar tentin (dexamfetamine) wat officieel voor depressies is (of tegen, daar wil ik vanaf zijn) maar hele goede resultaten geeft bij ADHD-ers. En bij mij dus ook. Ik en mijn omgeving merkt nu wel als ze zijn uitgewerkt. Ik mag tot 8 5mg pillen per dag slikken. Ik probeer het op 4 te houden. Alleen als ik heel vroeg van huis ga neem ik halverwege de dag nog weleens een extra dosis. Kortom, er is meer dan alleen de bekende medicatie. Ik had misschien het geluk dat er een speciale ADHD arts aan onze huisartsenpraktijk verbonden is, maar nu weet jij het ook.

Overigens heb ik wel behoorlijk last van bijwerkingen gehad in het begin. Maar dat is ff doorbijten. Voor kenners, pun intended.
Eiríkr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:56:
[...]

Is er geen forum of topic op Tweakers waar mensen ervaringen delen? Ik ben even aan het zoeken maar vind zo snel niet een actief topic in het afgesloten ‘veilige’ gedeelte.
Volgens mij heb je hem al gevonden...

[Voor 14% gewijzigd door Ardana op 14-01-2023 21:26. Reden: MO-tags toegevoegd]

Vincere Per Belli

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30
peeth schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Ik heb je hele verhaal gelezen en het komt op veel vlakken opvallend overeen met mijn verhaal.
Ik wilde wel nog even op bovenstaand reageren, ritalin deed bij mij ook helemaal niets. Concerta ook niet.

Ik gebruik nu sinds een half jaar tentin (dexamfetamine) wat officieel voor depressies is (of tegen, daar wil ik vanaf zijn) maar hele goede resultaten geeft bij ADHD-ers. En bij mij dus ook. Ik en mijn omgeving merkt nu wel als ze zijn uitgewerkt. Ik mag tot 8 5mg pillen per dag slikken. Ik probeer het op 4 te houden. Alleen als ik heel vroeg van huis ga neem ik halverwege de dag nog weleens een extra dosis. Kortom, er is meer dan alleen de bekende medicatie. Ik had misschien het geluk dat er een speciale ADHD arts aan onze huisartsenpraktijk verbonden is, maar nu weet jij het ook.

Overigens heb ik wel behoorlijk last van bijwerkingen gehad in het begin. Maar dat is ff doorbijten. Voor kenners, pun intended.

[...]

Volgens mij heb je hem al gevonden...
Dit is publiek toch?

Members only:

Last.fm - https://www.last.fm/user/eric8bits

• Toppe
  • Nu online
Eiríkr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Dit is publiek toch?

***members only***
Is dat erg dan dit publiek is?

En laten we geen thuisarts spelen, je hebt het of je hebt het niet.

Members only:

[Voor 74% gewijzigd door Toppe op 14-01-2023 08:49]

• Waah
Toppe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:49:
@Waah waarom geen lang werkende variant?
Omdat ik niet te snel wil wisselen. Liever een jaartje extra zoeken naar een ander medicijn dan iets overslaan/te snel opgeven.

@peeth dexamfetamine staat op de lijst van opties. Zo uit mijn hoofd waren er 3 types. De stimulerende middelen (Ritalin), de dexamfetamines en nog eentje. Als ik de info weer vers in mijn hoofd heb wil ik de TS eventueel wel uitbreiden met die informatie.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41

Yucon

*broem*

Waah schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:03:
[...]

@peeth dexamfetamine staat op de lijst van opties. Zo uit mijn hoofd waren er 3 types. De stimulerende middelen (Ritalin), de dexamfetamines en nog eentje. Als ik de info weer vers in mijn hoofd heb wil ik de TS eventueel wel uitbreiden met die informatie.
Iets om in de afweging mee te nemen is dat dexamfetamine wat lastiger ligt met autorijden dan ritalin, ook internationaal gezien.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:56
@Waah precies hetzelfde traject. Alleen ouders vlogen docenten aan omdat ADHD een vorm van mismanagement en opvoeding was. Gelukkig hadden ze het vroeger goed onder controle met schreeuwen, pak slaag, en weken huisarrest opleggen :+ En IQ test wilde ze niet doen omdat ik niet continu 9 en 10 haalde. Ik kon het wel, maar deed the bare minimum op vwo, blijven zitten, en zonder diploma geëindigd. Uiteindelijk wel hbo gedaan na 4 jaar laaggeschoold werk, en zonder moeite doorlopen. Het is inderdaad alsof je achterloopt, maar als je de stof begrijpt, excelleert als een academicus en out of the box alles toepast. Heel bijzonder, mits interessant genoeg natuurlijk. Zou alsnog wel IQ test kunnen doen maar op 34 jarige leeftijd, wat brengt het me nog... Alleen een ziejewel, maar ouders weten nog niet eens van diagnose (ook hier, vind het kwalijk dat ze er niet naar gekeken hebben, maar en dan...).

Anyway, hoezo mocht jij binnen 2 maanden al gediagnosticeerd worden!? Ik heb verdomme 8 maanden moeten wachten, en daarna nog eens 3 maanden op medisch consult.

Maar ik 'scoorde' goed hoog op de scorekaart, ook ADHD.

Ik zelf ben net 2 weken op Concerta begonnen (langwerkend). Eerste week 18mg, ik merkte subtiel een verschil, maar meer achteraf (hey, ik heb iets afgemaakt, ik zit al een uur niet op mijn telefoon, normaal was ik hier helemaal door het lint gegaan, etc).

Maar het gevoel van 'een nieuwe bril' zoals de psycholoog stelt, nee. Dus nu 36mg, maar ik ga daar totaal niet op. Ik doe dingen zonder gevoel, heb het idee dat ik juist brainfog ervaar en de ADHD symptomen eigenlijk gedeeltelijk weer aanwezig zijn ten koste van hoofdpijn, en soms nog steeds geagiteerd raak. Dus maandag direct bellen of ik 27mg mag proberen, en anders maar wat anders want het nieuwe bril concept heb ik in ieder geval nog niet. Desondanks op 18mg wel wat gemerkt, het deed wel iets, maar als het echt een nieuwe bril gevoel moet zijn dan heb ik best wel last van FOMO, ik wil dan nog wel verder kijken of ik het elders kan vinden.
Yucon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Iets om in de afweging mee te nemen is dat dexamfetamine wat lastiger ligt met autorijden dan ritalin, ook internationaal gezien.
Enige is dat als je geen recept kan overhandigen en ze doen een bloedtest (na ongeluk), dat ze het terugvinden. Als je geen recept kan overhandigen voor die samenstelling, dan ga je nat. Als je die wel hebt, niks aan de hand. Er wordt gesteld dat onbehandeld rijden vele malen gevaarlijker zou zijn dan behandeld rond rijden.

[Edit]
Waah schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Omdat ik niet te snel wil wisselen. Liever een jaartje extra zoeken naar een ander medicijn dan iets overslaan/te snel opgeven.
Snap ik, maar is het niet juist spelen met vuur, meerdere kortwerkende tabletten inplannen over een dag, met het typerende dat je het of vergeet of bent vergeten dat je het al ingenomen hebt. Althans, dat was mijn overweging voor de langwerkende (ik wil wel gewoon hele werkdag 'geholpen' worden, maar dat geldt ook niet voor iedereen).

[Voor 10% gewijzigd door FlowSnake op 14-01-2023 10:18]

• peeth
FlowSnake schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:56:

Enige is dat als je geen recept kan overhandigen en ze doen een bloedtest (na ongeluk), dat ze het terugvinden. Als je geen recept kan overhandigen voor die samenstelling, dan ga je nat. Als je die wel hebt, niks aan de hand. Er wordt gesteld dat onbehandeld rijden vele malen gevaarlijker zou zijn dan behandeld rond rijden.
Ik moet voor mijn werk ook wel eens een paar dagen naar het buitenland, dus dan moet de dexamfetamine mee. Dan heb je echt wel meer nodig dan een receptje. De huisarts of degene die de pillen voorgeschreven heeft moet je een verklaring laten ondertekenen, deze moet je vervolgens naar het CAK mailen die dan een schengenverklaring af geeft.

Mijn behandelaar had een patient gehad die zonder zo'n verklaring in Frankrijk een auto ongeluk had gehad, en omdat hij die verklaring niet kon tonen werd hij automatisch als schuldige aangewezen, want drugs gebruikt.

Dat onbehandeld rijden gevaarlijker is kan ik overigens onderschrijven. in ruim 30 jaar overigens nog nooit schade gereden, maar ik weet nu (sinds ik medicijnen heb die wat voor me doen) dat ik toch roekelozer rij zonder (of na een lange werkdag zonder extra dosis)

Vincere Per Belli

• FlowSnake
peeth schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Ik moet voor mijn werk ook wel eens een paar dagen naar het buitenland, dus dan moet de dexamfetamine mee. Dan heb je echt wel meer nodig dan een receptje. De huisarts of degene die de pillen voorgeschreven heeft moet je een verklaring laten ondertekenen, deze moet je vervolgens naar het CAK mailen die dan een schengenverklaring af geeft.

Mijn behandelaar had een patient gehad die zonder zo'n verklaring in Frankrijk een auto ongeluk had gehad, en omdat hij die verklaring niet kon tonen werd hij automatisch als schuldige aangewezen, want drugs gebruikt.

Dat onbehandeld rijden gevaarlijker is kan ik overigens onderschrijven. in ruim 30 jaar overigens nog nooit schade gereden, maar ik weet nu (sinds ik medicijnen heb die wat voor me doen) dat ik toch roekelozer rij zonder (of na een lange werkdag zonder extra dosis)
Uiteraard zitten er verder in het buitenland zeker meer haken en ogen aan, ik beperkte me dan wel tot binnen NL. Maar zeker helemaal waar, overigens ook langwerkende methylfenidaat mag niet overal mee naar toe.

• Waah
[...]

Goede tip. Dat gezegd hebbende: als ik naar het buitenland ga is dat voor vakantie, en is het voor mij persoonlijk niet zo'n probleem om het niet te gebruiken. Tenzij dat natuurlijk niet kan ivm afbouwen. Maar dat soort dingen kan ik wel regelen. En zo niet: miss Waah kan ook heel goed auto rijden :+

Maar goed om rekening mee te houden.

Vanochtend bij mijn ouders geweest voor verjaardag, kwam het ook even ter sprake. Wel grappig dat we niet allemaal dezelfde problemen ervaren. Zus is snel afgeleid door bijgeluiden, dat heb ik dan weer niet. Pleegzus (vermoeden ADHD ivm verslavingsgeschiedenis. In de kliniek werd dat verteld maar nooit écht getest) heeft meer de hyperactiviteit en impulsiviteit.

Wat dat betreft wel bijzonder dat het zo breed is in symptomen, problemen waar je tegenaan loopt en positieve kanten die het ook duidelijk heeft.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-01 20:46
Ik ben 47 en heb ook ADHD en kreeg de diagnose pas vijf jaar geleden. Die late diagnose komt doordat ik ondanks alle problemen in mijn ontwikkeling (ik ben bv vroeger van veel middelbare scholen getrapt) ook altijd oplossingen heb gevonden om er mee om te gaan.

Op een gegeven moment lukte dat niet meer (burnout, stress, concentratieproblemen) en kwam ik bij een psychiater terecht die me lichte medicatie voorschreef.

Na die medicatie veranderde er veel ten goede voor mij, ik kreeg mijn carrière op de rit, kon beter voor mezelf opkomen en ging volgens vrienden zelfs duidelijker spreken (ipv van hak op de tak). Het enige nadeel van de medicatie was dat ik in groepen minder goed kon meedeed (niet om grapjes kunnen lachen bv)

Uiteindelijk heb ik mijn draai wel gevonden sinds ik mij specialiseerde in het ondersteunen van startups die scaleups willen worden. Ik gedij het beste in een volstrekt chaotische en veranderlijke omgeving (dus kom maar op met die bende :) )

Achteraf bekeken heb ik alles altijd kriskras door elkaar willen doen, en starte meer projecten/hobby's dan ik aankon. Mijn huis staat vol met dure hobby's die ik een paar minuten of hooguit een paar uur heb geprobeerd en waarin ik dan de interesse verloor. Voordeel : Het is wel goed voor mijn algemene ontwikkeling want ik kan over veel meepraten.

Mensen reageerden ook best extreem op mij, of juist heel positief (ik heb veel vrienden al langer dan 30 jaar) en andere mensen wilden me nooit meer zien omdat ik zo trollerig, druk en chaotisch was, dit was voor mij echt superfrustrerend. Ik heb overigens nooit drugsproblemen gehad, misschien omdat ik er, net als alles, toch snel op uitgekeken was.

[Voor 6% gewijzigd door FFW op 14-01-2023 17:02]

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Members only:

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:02
Members only:

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Hier ook een gevalletje van adhd. Heb medicatie geprobeerd. Maar daar ben ik uiteindelijk vanaf gestapt. Reden, ik was niet meer "ik". Het veranderde me teveel, en heb meer het idee; Je bent wie je bent en zolang je maar je "tekortkomingen" kent en anderen ervanaf weten kom je al heel ver.

Edit:
Enige waar ik wel veel moeite mee heb, is in slaap komen. Op het moment dat ik in bed lig gaat mijn brein als een sneltrein.. (en dat gaat over vanalles en nog wat zonder dat er een touw aan vast te knopen is).

Anderen hier ervaring mee en goede tips hebben?

[Voor 32% gewijzigd door Wulfric92 op 14-01-2023 18:19]

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:35
[...]

Precies de reden waarom ik twijfel om het wel of niet tenpakken.
Dex werkt extreem goed voor mij om gewoon eens door die drempel heen te kunnen pushen en dingen gewoon te doen (waarna ik mentaal nog steeds op ben door de vele afleidingen die weerstaan moeten worden, maar dit keer terwijl het af is wat af moet zijn.)

Maar gezien mij huisarts gestopt is en de vervanger geen "expert" is in ADHD voelt ze zich niet confortabel met het voorschrijven van die medicijnen en ben ik doorverwezen naar een expertise centrum.
En daarvoor het ik een labformulier voor bloedprikken gekregen. Een jaar geleden...

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Toppe
  • Nu online
Waah schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Goede tip. Dat gezegd hebbende: als ik naar het buitenland ga is dat voor vakantie, en is het voor mij persoonlijk niet zo'n probleem om het niet te gebruiken. Tenzij dat natuurlijk niet kan ivm afbouwen. Maar dat soort dingen kan ik wel regelen. En zo niet: miss Waah kan ook heel goed auto rijden :+

Maar goed om rekening mee te houden.

Vanochtend bij mijn ouders geweest voor verjaardag, kwam het ook even ter sprake. Wel grappig dat we niet allemaal dezelfde problemen ervaren. Zus is snel afgeleid door bijgeluiden, dat heb ik dan weer niet. Pleegzus (vermoeden ADHD ivm verslavingsgeschiedenis. In de kliniek werd dat verteld maar nooit écht getest) heeft meer de hyperactiviteit en impulsiviteit.

Wat dat betreft wel bijzonder dat het zo breed is in symptomen, problemen waar je tegenaan loopt en positieve kanten die het ook duidelijk heeft.
Ik wordt er schijt ziek van mensen die zeggen dat je welke eens ADHD zou kúnnen hebben maar iemand vervolgens geen test aanbieden.

Volgens mij heeft de hele wereld ondertussen ADHD zodat ze van het gezeik afzijn.

Wat een drama.

Ik doel op de hulpverleners, niet je pleeg zus

• Toppe
  • Nu online
Wulfric92 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:16:
Hier ook een gevalletje van adhd. Heb medicatie geprobeerd. Maar daar ben ik uiteindelijk vanaf gestapt. Reden, ik was niet meer "ik". Het veranderde me teveel, en heb meer het idee; Je bent wie je bent en zolang je maar je "tekortkomingen" kent en anderen ervanaf weten kom je al heel ver.

Edit:
Enige waar ik wel veel moeite mee heb, is in slaap komen. Op het moment dat ik in bed lig gaat mijn brein als een sneltrein.. (en dat gaat over vanalles en nog wat zonder dat er een touw aan vast te knopen is).

Heb op een jaartje na nooit slaap problemen gehad. Maar in dat jaar nam ik elke vrijdag avond lekker een valdispert en sliep ik heerlijk, uiteindelijk ging het weer steeds beter om een goed ritme te vinden.

• Robe90
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:55:
[...]

Ja zo gaat dat in de regel wel: maar meestal heb je dan een aanleiding, bijvoorbeeld dat je vastloopt op je werk. De huisarts kan je dan doorverwijzen naar de GGZ en dan ga je een geheel traject in.

In mijn geval dan autisme, maar een waarschijnlijkheids diagnose voor ADHD kreeg ik ook toegekend. Dat wilde ze verder onderzoeken: echter ik vond een labeltje wel genoeg.
Vanuit de optiek van de GGZ is dat zodra een beperking, wat het ook moge zijn, een probleem wordt in het dagelijks leven van de persoon en het tot disfunctioneren aankomt. Voor mij was initieel burnout klachten en depressie de reden om hulp te zoeken. Daarna kwam autisme eigenlijk aan het licht.

[Voor 8% gewijzigd door Robe90 op 14-01-2023 20:09]

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Wulfric92 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:16:

Ervaring, zeer zeker. De oplossing helaas nog niet gevonden, ben nu met een traject met mijn huisarts bezig. Ik lig vaak een uur tot uren wakker, ook omdat ik op van alles en nogwat lig te focussen. Daarvoor slaap ik dus al met de Sleepbuds, en een slaapmasker. Sinds een halfjaar met de Somnox 2 wat ook een positief effect heeft gehad, maar dat laatste is zeker een stevige investering wat niet voor eenieder is weggelegd.

En verder 'verzuip' ik mijn gedachten met iets waar ik moe van wordt, in mijn geval het bouwen van een tv kast. Zit ik ieder detail in uit te denken tot ik in slaap val.

Mocht iemand anders nog goede tips hebben hoor ook ik die graag!

[Voor 8% gewijzigd door PeacekeeperNL op 14-01-2023 20:18]

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

• Waah
Toppe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Ik wordt er schijt ziek van mensen die zeggen dat je welke eens ADHD zou kúnnen hebben maar iemand vervolgens geen test aanbieden.

Volgens mij heeft de hele wereld ondertussen ADHD zodat ze van het gezeik afzijn.

Wat een drama.

Members only:

In Nederland is nog altijd ondergediagnostiseerd volgens de schattingen. Het is niet de USA waar er teveel diagnoses worden gesteld. Maar het klopt dat er veel onbekend is over ADHD. de algemene kennis gaat niet verder dan "Jantje is heel druk, dus ADHD". De mensen die ik het heb verteld (directe vrienden) geloofden het niet.... behalve de vrienden die in de GGZ werken: "Oh dat verbaast me niets".
FlowSnake schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:56:
Anyway, hoezo mocht jij binnen 2 maanden al gediagnosticeerd worden!? Ik heb verdomme 8 maanden moeten wachten, en daarna nog eens 3 maanden op medisch consult.
Voordeel van niet in de Randstad wonen misschien? De huisarts heeft die dag nog gebeld met 2 behandelaren (eentje die mijn zus heeft gediagnostiseerd, en eentje waar ze zelf goede ervaringen mee heeft). Daardoor kon ik dus relatief snel terecht. Daarbij viel er nog iemand uit op hele korte termijn waardoor ik dus niet 5 maanden hoefde te wachten, maar al na 2 maanden terecht kon. Moest wel binnen 2 uur op haar kantoor zijn die dag :+

geluk dus.

• GeeEs
Toppe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Wat een drama.

Een test krijg je ook niet zomaar aangeboden. Waarom zouden ze ook?! Als je hulp wilt (met adhd, of andere klacht) dan is de route zo, dat je daar zelf om vraagt aan de huisarts/hulpverlener.
Bij concrete klachten en verzoek van cliënt, wordt dat altijd toegewezen (met een forse wachtlijst, hou daar rekening mee!)
Huisartsen zijn de poortwachters van de gezondheidszorg, die zitten er niet om iedereen een berg pillen, een labeltje of test voor te schrijven bij een vaag vermoeden.

Ben het met je eens dat huisartsen soms wel wat proactiever zouden mogen zijn, maar het systeem is nu eenmaal een markt waarin dat niet zo werkt.
De ggz is daarbij ook nog fors overbelast, die gaan niet random tests aanbieden als er geen concrete hulpvraag staat.

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 04:56:
[...]

Een test krijg je ook niet zomaar aangeboden. Waarom zouden ze ook?! Als je hulp wilt (met adhd, of andere klacht) dan is de route zo, dat je daar zelf om vraagt aan de huisarts/hulpverlener.
Bij concrete klachten en verzoek van cliënt, wordt dat altijd toegewezen (met een forse wachtlijst, hou daar rekening mee!)
Huisartsen zijn de poortwachters van de gezondheidszorg, die zitten er niet om iedereen een berg pillen, een labeltje of test voor te schrijven bij een vaag vermoeden.

Ben het met je eens dat huisartsen soms wel wat proactiever zouden mogen zijn, maar het systeem is nu eenmaal een markt waarin dat niet zo werkt.
De ggz is daarbij ook nog fors overbelast, die gaan niet random tests aanbieden als er geen concrete hulpvraag staat.
Een huisarts moet gewoon z’n mond houden als er geen vraag is omtrent ADHD of wat.

• FlowSnake
Toppe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Een huisarts moet gewoon z’n mond houden als er geen vraag is omtrent ADHD of wat.
In welk scenario zou ADHD oprecht bij een symptoom passen waarvoor je naar de huisarts gaat?

Een huisarts ziet een kind misschien 15 minuten per jaar, if at all. Daaruit kan nooit een 'hey, baitehwee check even adhd' voortkomen, zeker niet als je bedenkt dat een van de belangrijkste symptomen is dat je er langdurig en frequent hinder van ondervindt.

• GeeEs
Toppe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Als je goed leest wat ik schrijf, zou ik dat iets minder zwart wit concluderen. Maar ja, in feite is een huisarts er niet om "out of the blue", zonder concrete klachten of vragen van een cliënt, allerlei aannames te gaan doen en dan maar een adhd test voor te stellen.
Zeker bij volwassenen verwacht men in de zorg absoluut assertiviteit van de cliënt. Bij (jonge) kinderen zullen de ouders aan de bel moeten trekken.
De zorg is er niet om jou constant (ongevraagd) te volgen en te vragen of je misschien adhd of andere klachten hebt.. en dat lijkt me overigens ook niet meer dan normaal.

• Waah
Een normale huisarts zal altijd vragen waar je last van hebt. En meestal gevolgd door de vraag: "wat denk je zelf dat het is?"

Ik k verwacht dat geen enkele huisarts bij wie een patiënt zegt "ik ben op het werk erg onrustig en ga dan fidgeten" meteen roept: "ADHD!"

Het kan namelijk van alles zijn.

Mijn huisarts vroeg waar ik mee zat, of dat echt een belemmering was, wat ik zelf dacht wat het was. Vroeg waarom ik dat dacht en vervolgens of ik wel daadwerkelijk iets er aan wilde doen (medicatie/therapie) of dat ik het graag wilde weten of uitsluiten.

Pas toen ik er wat aan wilde doen, werd ik doorgestuurd. En ook daar kijkt men naar meer dan ADHD.

Misschien dat je een slechte ervaring hebt @Toppe ? Maar voor zover ik om mij heen hoor is het niet zo dat huisartsen zelf de conclusie ADHD trekken op basis van vage klachten.

Members only:

[Voor 32% gewijzigd door Waah op 15-01-2023 09:26]

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Als je goed leest wat ik schrijf, zou ik dat iets minder zwart wit concluderen. Maar ja, in feite is een huisarts er niet om "out of the blue", zonder concrete klachten of vragen van een cliënt, allerlei aannames te gaan doen en dan maar een adhd test voor te stellen.
Zeker bij volwassenen verwacht men in de zorg absoluut assertiviteit van de cliënt. Bij (jonge) kinderen zullen de ouders aan de bel moeten trekken.
De zorg is er niet om jou constant (ongevraagd) te volgen en te vragen of je misschien adhd of andere klachten hebt.. en dat lijkt me overigens ook niet meer dan normaal.
Als je bij een huisarts komt dan ga je met een reden. Je hebt bepaalde klachten maar weet ze misschien niet specifiek te benoemen.

Indien je huisarts tot de conclusie komt dat het ADHD zou kunnen zijn dan ben ik van mening dat hij de zorgplicht heeft je door te sturen.

We zijn ondertussen allemaal veel te veel aan het thuisartsen en doen online wat testjes die zeggen ‘je zou ADHD kunnen hebben’ maar de enige die dat echt kan vast stellen is via een officiële test.

Ik heb deze discussie helaas talloze keren moeten voeren en mijn vraag is altijd: heeft er een officiële test plaats gevonden? Nee, dan heb je geen ADHD. Dat je symptomen hebt van ADHD zal best, maar je niet kunnen concentreren of je werk niet kunnen afmaken zou ook kunnen komen door stress of uitputting.

Zelf heb ik juist een extreme focus als ik iets doe waar mijn interesses liggen, ik kan me dan volledig afsluiten van de buitenwereld en dan krijg ik echt helemaal niets meer mee.

Het is een beetje het zelfde als ‘ik heb hoofdpijn, wat zou het kunnen zijn’ om dan tot de conclusie te komen dat je terminaal bent vanwege een tumor, slaat ook nergens op.

[Voor 9% gewijzigd door Toppe op 15-01-2023 10:05]

• Toppe
  • Nu online
Waah schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:13:
Een normale huisarts zal altijd vragen waar je last van hebt. En meestal gevolgd door de vraag: "wat denk je zelf dat het is?"

Ik k verwacht dat geen enkele huisarts bij wie een patiënt zegt "ik ben op het werk erg onrustig en ga dan fidgeten" meteen roept: "ADHD!"

Het kan namelijk van alles zijn.

Mijn huisarts vroeg waar ik mee zat, of dat echt een belemmering was, wat ik zelf dacht wat het was. Vroeg waarom ik dat dacht en vervolgens of ik wel daadwerkelijk iets er aan wilde doen (medicatie/therapie) of dat ik het graag wilde weten of uitsluiten.

Pas toen ik er wat aan wilde doen, werd ik doorgestuurd. En ook daar kijkt men naar meer dan ADHD.

Misschien dat je een slechte ervaring hebt @Toppe ? Maar voor zover ik om mij heen hoor is het niet zo dat huisartsen zelf de conclusie ADHD trekken op basis van vage klachten.

***members only***
Ik doel niet enkel op de huisartsen maar ook op de googlelaars onder ons, zolang je geen test hebt gehad heb je geen ADHD.

huisartsen die vragen wat je zelf denkt, dat is ook zo irritant

[Voor 13% gewijzigd door Toppe op 15-01-2023 10:38]

• GeeEs
Een huisarts is ook niet degene die de diagnose adhd stelt. Een huisarts is er voornamelijk voor fysieke klachten waar cliënt zelf geen raad mee weet en mogelijk professionele hulp bij nodig is.
Echter... Bij mentale/psychische klachten is de huisarts natuurlijk ook vaak de eerste professional die in beeld komt en vervolgens door een reeks van (terugkerende!) klachten de conclusie kan trekken dat psychologische onderzoeken nodig zouden kunnen zijn. Maar dan nog... Een psychische klacht is iets totaal anders dan een levensbedreigende bloeding of aandoening waar je zonder ingrijpen aan kan doodgaan oid.
Daarom zal een huisarts nooit jou gaan dirigeren naar de psychiatrie. Tenzij je echt aggressief of dreigend gedrag or jezelf of anderen vertoont, zal hij of zij altijd vragen wat jij wilt. Hooguit wordt aangegeven dat het verstandig zou zijn om een psycholoog of psychiater te bezoeken.
Ga maar na voor jezelf hoe veel mensen daarop reageren... De meeste verklaren zo'n arts of professional dan voor gek. "Moet Ik!!? naar een psychiater!!?!11!1 u denkt zeker dat ik gek ben!! "

Een huisarts is niet degene die vraagt om een adhd test. Hooguit wordt dat als optie aangeboden. Maar veel mensen willen dat ook helemaal niet. (Zie ook hier in het topic)

De concrete vraag stel je zelf. Jij of elke andere cliënt komt met klachten. Vaak is dan de wedervraag van de arts, wat denk je zelf, of wat zou je zelf willen, kan je oorzaken bedenken?

Ja, dat lijkt irritant ... Maar jij klopt aan bij de arts met een vraag en/of vermoeden. Niet andersom.
Een arts weet vaak niks "zomaar" en zal daarom ook altijd objectief vragen proberen stellen.
Door die vragen te stellen kan de huisarts nagaan of je zelf al dingen weet of vermoed. Dat is namelijk best nuttig om te weten, want een huisarts kan niet ruiken wat je mankeert, laat staan in jou hoofd kijken.

Anders krijg je zoiets...
C: Dokter, auw, mijn been doet pijn.
HA: Ok, het is gebroken, we gaan uw been in het gips doen en u moet deze pillen slikken tegen de ontstekingen. Ohja, u moet ook deze adhd test doen want u hebt waarschijnlijk ook adhd. (want... Random bullshit reden... een gebroken been komt statistisch gezien 0.001x vaker voor bij mensen met adhd ofzo)
C: ok... !? Nouja, dat zal dan wel.

Je ligt vervolgens op de gipskamer, broek uit, blijkt dat je alleen een blauwe plek op je scheenbeen hebt. De adhd test komt onder uw neus... U vraagt zich bij de 1e vraag meteen af... Huh? Wat heeft dit nu met mijn pijnlijke been te maken...

Als je gewoon had verteld dat je een flinke trap hebt gehad met voetballen, en nu een behoorlijke beurse scheenbeen hebt... was je waarschijnlijk al nooit op die gipskamer gekomen.

Met je brein (psychische klachten) is het nog een aantal factoren complexer om conclusies te trekken zonder vragen.

Daarbij, een adhd test doe je niet voor de lol om even te kijken of je misschien adhd hebt. Daar gaat 9 vd 10 keer een (lang) traject van aanhoudende klachten van cliënt (of ouders/school/vrienden) aan vooraf.

Zolang je geen ADHD test hebt gedaan, kan je dus best (last van) ADHD hebben, maar heb je dit nog niet (willen) laten testen.

[Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 15-01-2023 11:31]

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:16:
Een huisarts is ook niet degene die de diagnose adhd stelt. Een huisarts is er voornamelijk voor fysieke klachten waar cliënt zelf geen raad mee weet en mogelijk professionele hulp bij nodig is.
Echter... Bij mentale/psychische klachten is de huisarts natuurlijk ook vaak de eerste professional die in beeld komt en vervolgens door een reeks van (terugkerende!) klachten de conclusie kan trekken dat psychologische onderzoeken nodig zouden kunnen zijn. Maar dan nog... Een psychische klacht is iets totaal anders dan een levensbedreigende bloeding of aandoening waar je zonder ingrijpen aan kan doodgaan oid.
Daarom zal een huisarts nooit jou gaan dirigeren naar de psychiatrie. Tenzij je echt aggressief of dreigend gedrag or jezelf of anderen vertoont, zal hij of zij altijd vragen wat jij wilt. Hooguit wordt aangegeven dat het verstandig zou zijn om een psycholoog of psychiater te bezoeken.
Ga maar na voor jezelf hoe veel mensen daarop reageren... De meeste verklaren zo'n arts of professional dan voor gek. "Moet Ik!!? naar een psychiater!!?!11!1 u denkt zeker dat ik gek ben!! "

Een huisarts is niet degene die vraagt om een adhd test. Hooguit wordt dat als optie aangeboden. Maar veel mensen willen dat ook helemaal niet. (Zie ook hier in het topic)

De concrete vraag stel je zelf. Jij of elke andere cliënt komt met klachten. Vaak is dan de wedervraag van de arts, wat denk je zelf, of wat zou je zelf willen, kan je oorzaken bedenken?

Ja, dat lijkt irritant ... Maar jij klopt aan bij de arts met een vraag en/of vermoeden. Niet andersom.
Een arts weet vaak niks "zomaar" en zal daarom ook altijd objectief vragen proberen stellen.
Door die vragen te stellen kan de huisarts nagaan of je zelf al dingen weet of vermoed. Dat is namelijk best nuttig om te weten, want een huisarts kan niet ruiken wat je mankeert, laat staan in jou hoofd kijken.

Anders krijg je zoiets...
C: Dokter, auw, mijn been doet pijn.
HA: Ok, het is gebroken, we gaan uw been in het gips doen en u moet deze pillen slikken tegen de ontstekingen. Ohja, u moet ook deze adhd test doen want u hebt waarschijnlijk ook adhd. (want... Random bullshit reden... een gebroken been komt statistisch gezien 0.001x vaker voor bij mensen met adhd ofzo)
C: ok... !? Nouja, dat zal dan wel.

Je ligt vervolgens op de gipskamer, broek uit, blijkt dat je alleen een blauwe plek op je scheenbeen hebt. De adhd test komt onder uw neus... U vraagt zich bij de 1e vraag meteen af... Huh? Wat heeft dit nu met mijn pijnlijke been te maken...

Als je gewoon had verteld dat je een flinke trap hebt gehad met voetballen, en nu een behoorlijke beurse scheenbeen hebt... was je waarschijnlijk al nooit op die gipskamer gekomen.

Met je brein (psychische klachten) is het nog een aantal factoren complexer om conclusies te trekken zonder vragen.

Daarbij, een adhd test doe je niet voor de lol om even te kijken of je misschien adhd hebt. Daar gaat 9 vd 10 keer een (lang) traject van aanhoudende klachten van cliënt (of ouders/school/vrienden) aan vooraf.

Zolang je geen ADHD test hebt gedaan, kan je dus best (last van) ADHD hebben, maar heb je dit nog niet (willen) laten testen.
Zolang je niet getest bent heb je geen ADHD, tenslotte moet je ook eerst een foto maken voordat je kan zien of het geen gebroken was.

Ik snap je punt, alleen denken we ondertussen allemaal dat we thuisarts zijn en stappen met die informatie naar de huisarts.

Ik wil ook niet zeggen dat elke huisarts zo is maar als je iemand binnen krijgt waarvan ADHD de onderliggende oorzaak van het probleem is dan moet je als zorg professional je cliënt informeren en de mogelijkheid om doorgestuurd te worden.

Als je een test hebt gehad dan weet je zeker of je ADHD hebt of niet. Als je er voor kiest om geen test te doen dan heb je geen ADHD, zo simpel is het gewoon.

Ik heb ook wel eens jeuk aan m’n zak, heb ik dan meteen een schimmelinfectie?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Zolang je niet getest bent heb je geen ADHD, tenslotte moet je ook eerst een foto maken voordat je kan zien of het geen gebroken was.

Ik snap je punt, alleen denken we ondertussen allemaal dat we thuisarts zijn en stappen met die informatie naar de huisarts.

Ik wil ook niet zeggen dat elke huisarts zo is maar als je iemand binnen krijgt waarvan ADHD de onderliggende oorzaak van het probleem is dan moet je als zorg professional je cliënt informeren en de mogelijkheid om doorgestuurd te worden.

Als je een test hebt gehad dan weet je zeker of je ADHD hebt of niet. Als je er voor kiest om geen test te doen dan heb je geen ADHD, zo simpel is het gewoon.

Ik heb ook wel eens jeuk aan m’n zak, heb ik dan meteen een schimmelinfectie?
"devils advocate"

ADHD zit eigenlijk in het autisme spectrum of onderdeel van het is maar hoe je het bekijkt.

Hoeveel tests moet je ondergaan dan en waar moet ik welke vinkjes gezet worden? bepaald persoon x of is dat via een papiertje dat ADHD/ ADD echt de stempel behoeft ?

Vrouwen verbergen ADHD enorm goed

Men vergeet vaak dat de neurologen/psycoloog (lees behandelaars) enorm worstelen omdat de symptomen en gevolgen enorm verschillen van persoon tot persoon + je verandert zelf ook in elke levensfase/gebeurtenis.

Je hebt gewoon hoog functionerende AD(h)d-ers (je weet het niet, maar als je de puntjes verbind dan "eureka")
De laag functionerende (constante begeleiding) spreekt deels voorzich.

Meeste van de AD(H)D-ers zullen de middenmoot zijn waar je met/zonder medicate en wat begeleiding een redelijk "normaal leven' kan leiden.

Het probleem voor je omgeving is verbaal/non-verbale communicatie & gedrag , dat kan erg chaotisch, dwangmatig of impulsief zijn.
De mensen om je heen (lees partner / gezin maar ook de rest) weten niet beter / accepteren soms te veel te weinig en kunnen het niet plaatsen.

Het is soms enorm moelijk om gewoon een plek in de maatschappij te vinden waar je geaccepteerd/begrepen word zonder al te veel negativiteit.

Positief punt is dat je bepaalde dingen (autodidactisch) oppakt en bewondering krijgt en andere zaken (empatisch niveau bv) compleet voorbij gaan en tot enorme afkeer kan hebben die je zelf totaal niet begrijpt en de vraag is of je het ooit gaat begrijpen.

leest meer dan reageert

• Waah
@Toppe Ah zo begreep ik je niet. Ik dacht dat het ging om de arts die je doorstuurt. Niet om mensen die roepen "je hebt adhd/ik heb ADHD, want je hebt symptoom X"

Geen test, geen ADHD. Dat ben ik met je eens. En snap die frustratie wel. Zo roept mijn vader altijd: Max Verstappen is autistisch, want is altijd met cijfers bezig". Dat kan één symptoom zijn van autisme, maar dan heb je geen autisme. Daar moet je namelijk in alle verschillende vlakken in meer of mindere mate problemen hebben of anders zijn dan normaal. Niet in 1 vlak. En je moet er dermate last van hebben dat je niet goed kan functioneren in een "normale" setting.

Dat geld ook voor ADHD i (oude ADD) en ADHD h (hyperactiviteit). Bij de test wordt ook naar meerdere sub-synptomen gekeken van elke. En je moet minimaal een X aantal hebben voordat je het label ADHD i of h krijgt. Want iedereen is wel eens druk. Iedereen kan vergeetachtig zijn. Iedereen heeft wel eens moeite iets te beginnen of af te maken.

Maar als je meerdere symptomen hebt en het beïnvloed je leven negatief, dan is het pas ADHD.

Dus ik snap de frustratie naar mensen die roepen "ik ben zo'n ADHD'er want ik heb zoveel energie!" Of "ik wil altijd alles netjes op een rij, ik ben zo'n autist!" Daarmee marginaliseer je de aandoening waardoor de mensen die er echt veel last van hebben niet serieus worden genomen. En medisch professionals die tussen neus en lippen door zeggen "goh je verslaving is logisch want je bent een adhd'er" maar vervolgens mensen niet laten testen zijn zeker fout bezig.

De test zelf vind ik trouwens best goed. Ze kijken ook naar de reden van het gedrag. Vandaar dat het niet alleen een invullijst is maar ook een gesprek. Je kan namelijk onrustig met een pen klikken omdat het je helpt met concentreren, of omdat je je niet op je gemak voelt in een bepaalde setting. De eerste is vaak vanwege ADHD, de ander is een ASD (autistisch spectrum) reden.

Ook kijken ze of je niet misschien ook een depressie hebt, of andere problemen die veel meer voorkomen bij (onbehandelde) ADHD.

Maar dit soort info zou volgens mij heel goed in de TS passen. Momenteel heb ik daar nie tijd voor om dat goed op te zetten. Maar ik wil na mijn gesprek vrijdag wel even een opzet maken met info zoals "wat is ADHD", waarom het vervelend is dat mensen dat zomaar roepen, wat de stappen zijn die je moet nemen als je denkt dat je misschien ADHD hebt, hoe het proces eruit ziet van de diagnose en de medicatie/therapiemogelijkheden. En wat links met extra info zoals podcasts/video's en onderzoeken.

Als ik dat gedaan heb stuur ik het wel naar de mensen die de TS beheren :9 dan kunnen die nog verbeteren waar nodig. Het zal niet meteen komen, maar ik wil er wel mee bezig.

• GeeEs
Je kunt prima een gebroken been hebben zonder daarvan een foto te laten maken of te laten onderzoeken.
De vraag is alleen, heb je er zoveel last van dat dat aannemelijk is, of dat je "er op staat" om dat onderzoek te laten doen.
Als jij niet jou vermoeden uitspreekt van een gebroken been, zal de huisarts dat niet magisch wel weten. Die wordt sochtends niet wakker met het visioen van jou met een bepaalde ziekte of klacht.
Als jij al vrolijk wandelend (lichaamstaal!) de spreekkamer binnenkomt, zal dat bijvoorbeeld ook niet snel de conclusie zijn. Evenzo met ADHD.

Iets heel naars als kanker is ook zoiets... Dat kan je heel goed hebben zonder dit zelf te (willen) weten. Pas als jij een gegrond vermoeden uitspreekt, en steeds met terugkerende klachten blijft aankloppen, pas dan zal een huisarts of specialist jou serieus nemen.
Een doorverwijzing (maakt niet uit waarvoor) is typisch iets waar je prima om kan vragen bij de huisarts. Daar zijn ze voor.

Maar @Toppe je hebt zeker gelijk in geval van mensen die maar roepen dat ze adhd hebben of autist zijn, of wat dan ook, prima, laat ze lekker...
Wat je dan goed kan vragen is bijvoorbeeld: "heb je je wel eens laten testen? En wat kwam daaruit? En hoe ga jij ermee om? Slik je ook medicijnen? Hoe bevalt jou dat?"
Dan merk je snel genoeg of je zo iemand serieus moet nemen ;)
In het ergste geval hebben ze gewoon geen verhaal. Life goes on...
In het geval dat ze wel positief getest zijn, heb je er een maatje bij en kan je daarna wellicht beter levelen met elkaar :)

[Voor 23% gewijzigd door GeeEs op 15-01-2023 13:33]

• Toppe
  • Nu online
Waah schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:44:
@Toppe Ah zo begreep ik je niet. Ik dacht dat het ging om de arts die je doorstuurt. Niet om mensen die roepen "je hebt adhd/ik heb ADHD, want je hebt symptoom X"

Geen test, geen ADHD. Dat ben ik met je eens. En snap die frustratie wel. Zo roept mijn vader altijd: Max Verstappen is autistisch, want is altijd met cijfers bezig". Dat kan één symptoom zijn van autisme, maar dan heb je geen autisme. Daar moet je namelijk in alle verschillende vlakken in meer of mindere mate problemen hebben of anders zijn dan normaal. Niet in 1 vlak. En je moet er dermate last van hebben dat je niet goed kan functioneren in een "normale" setting.

Dat geld ook voor ADHD i (oude ADD) en ADHD h (hyperactiviteit). Bij de test wordt ook naar meerdere sub-synptomen gekeken van elke. En je moet minimaal een X aantal hebben voordat je het label ADHD i of h krijgt. Want iedereen is wel eens druk. Iedereen kan vergeetachtig zijn. Iedereen heeft wel eens moeite iets te beginnen of af te maken.

Maar als je meerdere symptomen hebt en het beïnvloed je leven negatief, dan is het pas ADHD.

Dus ik snap de frustratie naar mensen die roepen "ik ben zo'n ADHD'er want ik heb zoveel energie!" Of "ik wil altijd alles netjes op een rij, ik ben zo'n autist!" Daarmee marginaliseer je de aandoening waardoor de mensen die er echt veel last van hebben niet serieus worden genomen. En medisch professionals die tussen neus en lippen door zeggen "goh je verslaving is logisch want je bent een adhd'er" maar vervolgens mensen niet laten testen zijn zeker fout bezig.

De test zelf vind ik trouwens best goed. Ze kijken ook naar de reden van het gedrag. Vandaar dat het niet alleen een invullijst is maar ook een gesprek. Je kan namelijk onrustig met een pen klikken omdat het je helpt met concentreren, of omdat je je niet op je gemak voelt in een bepaalde setting. De eerste is vaak vanwege ADHD, de ander is een ASD (autistisch spectrum) reden.

Ook kijken ze of je niet misschien ook een depressie hebt, of andere problemen die veel meer voorkomen bij (onbehandelde) ADHD.

Maar dit soort info zou volgens mij heel goed in de TS passen. Momenteel heb ik daar nie tijd voor om dat goed op te zetten. Maar ik wil na mijn gesprek vrijdag wel even een opzet maken met info zoals "wat is ADHD", waarom het vervelend is dat mensen dat zomaar roepen, wat de stappen zijn die je moet nemen als je denkt dat je misschien ADHD hebt, hoe het proces eruit ziet van de diagnose en de medicatie/therapiemogelijkheden. En wat links met extra info zoals podcasts/video's en onderzoeken.

Als ik dat gedaan heb stuur ik het wel naar de mensen die de TS beheren :9 dan kunnen die nog verbeteren waar nodig. Het zal niet meteen komen, maar ik wil er wel mee bezig.
Je bent mede-auteur :+

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:10:
Je kunt prima een gebroken been hebben zonder daarvan een foto te laten maken of te laten onderzoeken.
De vraag is alleen, heb je er zoveel last van dat dat aannemelijk is, of dat je "er op staat" om dat onderzoek te laten doen.
Als jij niet jou vermoeden uitspreekt van een gebroken been, zal de huisarts dat niet magisch wel weten. Die wordt sochtends niet wakker met het visioen van jou met een bepaalde ziekte of klacht.
Als jij al vrolijk wandelend (lichaamstaal!) de spreekkamer binnenkomt, zal dat bijvoorbeeld ook niet snel de conclusie zijn. Evenzo met ADHD.

Iets heel naars als kanker is ook zoiets... Dat kan je heel goed hebben zonder dit zelf te (willen) weten. Pas als jij een gegrond vermoeden uitspreekt, of steeds met terugkerende klachten blijft aankloppen, pas dan zal een huisarts of specialist jou serieus nemen.
Een doorverwijzing (maakt niet uit waarvoor) is typisch iets waar je prima om kan vragen bij de huisarts. Daar zijn ze voor.

Maar @Toppe je hebt zeker gelijk in geval van mensen die maar roepen dat ze adhd hebben of autist zijn, of wat dan ook, prima, laat ze lekker...
Wat je dan goed kan vragen is bijvoorbeeld: "heb je je wel eens laten testen? En wat kwam daaruit? En hoe ga jij ermee om? Slik je ook medicijnen? Hoe bevalt jou dat?"
Dan merk je snel genoeg of je zo iemand serieus moet nemen ;)
In het ergste geval hebben ze gewoon geen verhaal. Life goes on...
In het geval dat ze wel positief getest zijn, heb je er een maatje bij en kan je daarna wellicht beter levelen met elkaar :)
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/de-adhd-hype

Wel eens waar een artikel van 12 jaar oud, maar dit speelt ondertussen nog steeds.

Als ik naar een huisarts ga dan moet die in eerste instantie zien te achterhalen of het probleem geestelijk of lichamelijk is. Bij lichamelijke klachten kan je vaak sneller een diagnose stellen, of doorsturen.

Bij geestelijke klachten kan het allemaal wat vager zijn maar een huisarts is wel de persoon die je moet helpen. Als een huisarts het probleem niet weet, of er niet voldoende kennis over heeft dan is het simpel: door verwijzen naar een GGZ medewerker.

Members only:

Mijn vrouw zit in het onderwijs en als je hoort hoeveel ouders denken dat hun kind ADHD heeft omdat een kinder hyper is na een ‘overvolle’ dag zoals Sinterklaas, sportdag, schoolreisje enzo. Niet te zuinig hoor.

Gelukkig weet ze hoe het is om met een rasechte ADHD’r te wonen dus ze kan het heel eenvoudig relativeren en reageert ondertussen het zelfde als mij: is je kind getest? Nee, dan is er geen ADHD geconstateerd.

Voor de mensen die echt zweren ADHD te hebben maar niet getest zijn omdat het overduidelijk is heb ik altijd een voorstel: ik neem een pilletje mee en jij slikt het.

Niemand die het tot nu toe geprobeerd heeft :D

[Voor 21% gewijzigd door Toppe op 15-01-2023 13:40]

• GeeEs
Zoals je het nu omschrijft is het inderdaad duidelijker... Niet getest, is niet geconstateerd.
Betekent echter niet dat het niet waar kan zijn.
Overigens eens dat het soms gehyped wordt.. kwalijke zaak.

Ik ken zat mensen waarvan ik vermoed dat ze glorieus als ADHDer getest worden, die weigeren echter dat toe te geven en functioneren naar eigen zeggen prima...
Een keer zei ik tegen een bevriende collega... je zou hier eens met een psycholoog over (bepaalde situatie/levensvraag) moeten praten, want dit is complexe materie waar ik ook zo geen antwoord op heb...
Ik kreeg een soort van verkapte doodsbedreiging terug omdat hij vond dat ik met dat advies wilde zeggen dat hij wel "gek zou zijn" .... Tja....
Mijn advies voor hem bleef in mijn gedachten dus wel staan...

Pillen meenemen om wijsneuzen te testen... klinkt leuk, maar ik zou daar wel mee uitkijken. Wat ga je doen als iemand hapt en er helemaal fout op gaat? Dan heb jij serieus wel een probleem...

Ritalin wordt sowieso ook best veel recreatief gebruikt door studenten/scholieren... Dus ja... Wat zegt het.
T is gewoon als een lijntje speed voor de normale man/vrouw... Maar voor ons als ADHDer wel fijn dat het op recept te koop is bij de apotheek.

[Voor 27% gewijzigd door GeeEs op 15-01-2023 13:49]

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:40:
Zoals je het nu omschrijft is het inderdaad duidelijker... Niet getest, is niet geconstateerd.
Betekent echter niet dat het niet waar kan zijn.
Overigens eens dat het soms gehyped wordt.. kwalijke zaak.

Ik ken zat mensen waarvan ik vermoed dat ze glorieus als ADHDer getest worden, die weigeren echter dat toe te geven en functioneren naar eigen zeggen prima...
Een keer zei ik tegen een bevriende collega... je zou hier eens met een psycholoog over (bepaalde situatie/levensvraag) moeten praten, want dit is complexe materie waar ik ook zo geen antwoord op heb...
Ik kreeg een soort van verkapte doodsbedreiging terug omdat hij vond dat ik met dat advies wilde zeggen dat hij wel "gek zou zijn" .... Tja....
Mijn advies voor hem bleef in mijn gedachten dus wel staan...
Een psycholoog stelt alleen de juiste vragen, er zijn geen fouten antwoorden.

Maar ja, als je het antwoord niet wil horen moet je de vraag niet stellen is mijn motto :)

• GeeEs
Ja, dus moet je om te beginnen ook zelf om die test vragen. Tenzij je de uitkomst of herkomst van je klachten niet wilt weten.

Psycholoog is inderdaad vraag en praatmuur.... Deze schrijven ook geen meds voor en testen niet op ADHD. Zij kunnen inderdaad wel sturen of vermoedens uitspreken en je doorverwijzen naar de psychiatrie.

Psychiater is degene die de DSM tests afneemt en medicatie kan adviseren/voorschrijven.
Je komt nooit "zomaar" binnen bij de psychiatrie.
Psycholoog is wat anders. Kan je gewoon zelf bellen bij wijze van spreken.

[Voor 62% gewijzigd door GeeEs op 15-01-2023 13:56]

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:51:
Ja, dus moet je om te beginnen ook zelf om die test vragen. Tenzij je de uitkomst of herkomst van je klachten niet wilt weten.
En ik denk dat daar precies het verschil van inzicht zit: ik ben namelijk van mening dat een huisarts je een test moet aanbieden ipv er zelf om vragen.

• GeeEs
Toppe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:52:
[...]

En ik denk dat daar precies het verschil van inzicht zit: ik ben namelijk van mening dat een huisarts je een test moet aanbieden ipv er zelf om vragen.
Dat snap ik, maar een huisarts is daar niet voor opgeleid om dergelijke conclusies te trekken.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je vind dat een tandarts maar een hele complexe extractie moet doen. Nee. Daar zijn kaakchirurgen weer voor en ook vaak veel beter in.
Als jij gewoon 1x vraagt aan je huisarts dat je graag getest wilt worden, krijg je gewoon een doorverwijzing. Hooguit zal hij/zij vragen waarom je dat wilt doen, en terecht...
Je wilt toch ook niet dat een huisarts je op kanker gaat testen als je met een gebroken been aankomt? Of wel?

[Voor 23% gewijzigd door GeeEs op 15-01-2023 14:02]

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Dat snap ik, maar een huisarts is daar niet voor opgeleid om dergelijke conclusies te trekken.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je vind dat een tandarts maar een hele complexe extractie moet doen. Nee. Daar zijn kaakchirurgen weer voor en ook vaak veel beter in.
Uh, ik zeg toch niet dat die huisarts zelf een test moet doen? Hij moet je die aanbieden en als hij het niet kan dan moet hij je doorverwijzen.

• GeeEs
Uhm.. dat zeg ik toch? En dat doet een huisarts ook als je dat vraagt. Jou doorverwijzen.
Maar als jij niks vraagt.. waar moet hij je dan maar doorverwijzen... Waar moet je dan op getest worden...

Het gegeven dat de huisarts het niet aanbied... Al zou die dat willen, dat kan/mag een huisarts simpelweg niet. Huisarts is geen GGZ. Huisartsen verwijzen alleen door. Huisarts is er voor doorverwijzen naar specialisten, voor kleine EHBO dingen, bepaalde terugkerende controles en (herhaal)recepten.
Als je dat wilt veranderen zul je de politiek in moeten vrees ik.

Ik denk dat we het wel eens zijn overigens... ;)

[Voor 89% gewijzigd door GeeEs op 15-01-2023 14:12]

• Toppe
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:03:
Uhm.. dat zeg ik toch? En dat doet een huisarts ook als je dat vraagt. Jou doorverwijzen.
Ja, maar dit wordt een oneindige discussie.

Als ik met een bepaald probleem bij een huisarts kom waarvan het een reële kans is dat het komt door ADHD dan vind ik dat een huisarts je een doorverwijzing of test moet aanbieden en niet dat ik er om moet vragen.

En dat is niet alleen met ADHD maar met meer ongemakken, het is te gemakkelijk om de verantwoordelijkheid hiervan bij een cliënt te leggen, ik ken namelijk genoeg mensen die er zelf niet om zouden durven vragen.

Conclusie: Als huisarts meer je vak uitoefenen in plaats van luisteren naar het probleem en vragen wat je cliënt wil.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51

defiant

Moderator General Chat
Waah schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:44:
Dus ik snap de frustratie naar mensen die roepen "ik ben zo'n ADHD'er want ik heb zoveel energie!" Of "ik wil altijd alles netjes op een rij, ik ben zo'n autist!" Daarmee marginaliseer je de aandoening waardoor de mensen die er echt veel last van hebben niet serieus worden genomen.
Wat mensen vaak niet begrijpen is dat symptomen qua oorzaak gevolg relatie niet omgedraaid kunnen worden. Als B volgt uit A, betekent het nog niet dat als je B hebt A van toepassing is. D.w.z. een ADHD'er heeft vaak moeite met planning, maar moeite hebben met planning maakt iemand nog geen ADHD'er.

En dat is het probleem met stoornissen, hoe het zich uit qua gedrag zijn vaak secundaire effecten ervan. Maar mensen beschouwen die effecten vaak juist als een hoofdkenmerk van de stoornis.

En dat is frustrerend voor degene met de stoornis, omdat begrip en hulp zich juist moet richten op de kernoorzaak. Een persoon zonder ADHD met een planningsprobleem vereist een andere aanpak dat iemand met ADHD.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• GeeEs
Toppe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Ja, maar dit wordt een oneindige discussie.

Als ik met een bepaald probleem bij een huisarts kom waarvan het een reële kans is dat het komt door ADHD dan vind ik dat een huisarts je een doorverwijzing of test moet aanbieden en niet dat ik er om moet vragen.

En dat is niet alleen met ADHD maar met meer ongemakken, het is te gemakkelijk om de verantwoordelijkheid hiervan bij een cliënt te leggen, ik ken namelijk genoeg mensen die er zelf niet om zouden durven vragen.

Conclusie: Als huisarts meer je vak uitoefenen in plaats van luisteren naar het probleem en vragen wat je cliënt wil.
Jou definitie van (of mening over) het vak huisarts is gewoon heel anders dan wat de vacature omschrijft. Dat kan, maar dat ligt niet aan de huisarts.
Als mens ben je sowieso volledig verantwoordelijk voor je eigen geluk en gezondheid. Dat we goede gezondheidszorg hebben is een kers op de taart.
Wat jij wilt is een huisarts verantwoordelijk maken voor het feilloos herkennen van al jou klachten... Of.. op zn minst toch verantwoordelijk maken voor het feit dat jij of iemand anders iets niet durft te vragen...
Ik moet er juist niet aan denken dat een arts over pro actief gaat handelen...
Al ben ik het eens dat soms iets meer doorvragen best zou mogen. Maarja... Tijd.... Zoveel mensen met klachten... Ik snap ook wel dat ze het zo kort mogelijk houden.

• GeeEs
defiant schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Wat mensen vaak niet begrijpen is dat symptomen qua oorzaak gevolg relatie niet omgedraaid kunnen worden. Als B volgt uit A, betekent het nog niet dat als je B hebt A van toepassing is. D.w.z. een ADHD'er heeft vaak moeite met planning, maar moeite hebben met planning maakt iemand nog geen ADHD'er.

En dat is het probleem met stoornissen, hoe het zich uit qua gedrag zijn vaak secundaire effecten ervan. Maar mensen beschouwen die effecten vaak juist als een hoofdkenmerk van de stoornis.

En dat is frustrerend voor degene met de stoornis, omdat begrip en hulp zich juist moet richten op de kernoorzaak. Een persoon zonder ADHD met een planningsprobleem vereist een andere aanpak dat iemand met ADHD.
Helemaal mee eens, maar soms vereist iemand met ADHD ook gewoon hulp met planning, zonder daar meteen een heel circus van te maken omdat ADHD....
Zeker volwassenen, maar laat ik vooral voor mezelf spreken, die zelf de weg naar hulp hebben gezocht, kunnen vaak prima functioneren, weten waar hun valkuilen liggen en zitten helemaal niet te wachten op die "special treatment".
Het probleem ligt dan weer bij opmerkingen als, je stelt jezelf zwak of te kwetsbaar op, juist omdat je duidelijk je eigen minder goede kanten prima kan benoemen.
Ik vraag een collega of leidinggevende concreet om hulp met iets, namelijk de planning van dit project oid. niet om hulp met allerlei randzaken en dingen waar ik zelf al hulp voor heb gezocht bij de ggz zegmaar. :)

• FlowSnake
Toppe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Ik begrijp wat je zegt, maar dit is niet werkbaar. Een huisarts ziet je alleen eventjes als jij een klacht hebt. Mij niet kunnen concentreren kan van alles zijn; stress (door legio problemen), slecht slapen (door legio problemen), onder/verkeerde voeding, desinteresse, verslavingen die ik verborgen houd voor de dokter, etc. Ik heb 33 jaar lang niet eens geweten dat ik me niet eens kan concentreren, hoe moet de dokter dat voor mij dan wel weten.

Alleen een concentratieprobleem op volwassen leeftijd is allesbehalve een reden om meteen aan ADHD te denken; immers, waarom nu pas.

Als jij met keelpijn bij een dokter komt stuurt hij je toch ook niet direct naar oncologie omdat je wel eens strottenhoofdkanker zou kunnen hebben? Ja, heel naar als dat het ook echt net blijkt te zijn, maar meer voor de hand liggend is dat het tijdelijk van aard is.

For all we care kunnen we nu allemaal wel terminaal zijn, maar niets doet dat momenteel vermoeden. En datzelfde geldt voor ADHD.

• Waah
Even iets anders: Momenteel neem ik 4x daags methylfenidaat. Met een app (medapp) gaat dat best prima. Alleen nu loop ik dus rond met een strip, en als ik daar de pilletjes uit haal hoort iedereen op kantoor dat het zo'n strip is.

Collega's weten het niet, en kreeg al eens de opmerking: "heb je hoofdpijn?" (dachten dat ik misschien paracetamol nam ofzo).

Iemand ervaring met kleine onopvallende pillendoosjes? Of hoe gaan jullie daar mee om (behalve langwerkende/extended release nemen :+ )

• Toppe
  • Nu online
Waah schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:24:
Even iets anders: Momenteel neem ik 4x daags methylfenidaat. Met een app (medapp) gaat dat best prima. Alleen nu loop ik dus rond met een strip, en als ik daar de pilletjes uit haal hoort iedereen op kantoor dat het zo'n strip is.

Collega's weten het niet, en kreeg al eens de opmerking: "heb je hoofdpijn?" (dachten dat ik misschien paracetamol nam ofzo).

Iemand ervaring met kleine onopvallende pillendoosjes? Of hoe gaan jullie daar mee om (behalve langwerkende/extended release nemen :+ )
Vind je het erg als ze het zouden weten dan? Je collega’s nu kunnen ook vinden dat je veranderd in gedrag en dan krijg je van dat onderling geroddel terwijl als je gewoon ‘open’ kaart speelt dat er ADHD geconstateerd is en dat je daarvoor medicatie neemt ze je ook wat meer kunnen begrijpen.

Ik had vroeger kleine witte doosjes, die maakte ook geen herrie als je ze open deed. Zelfs allerlei keuken kleuren gegeven met sticker :D

Edit: Deze: https://www.newpharma.nl/...kken-plastiek-pontos.html

[Voor 6% gewijzigd door Toppe op 16-01-2023 11:43]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee