“Houtaanslag” op badkuip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 14:38
Een beetje een rare topic maar daar houden we op GoT wel van. Mijn badkuip heeft last van houtaanslag en ik zoek manieren om het weg te krijgen.

Een tijdje geleden heb ik een nieuw badkamer meubel geplaatst. Maar daar moest ook nog een deel op maat gezaagd worden welke ik in de badkamer zelf heb gedaan. Bij (elektrisch) zagen komt natuurlijk zaagsel vrij welke overal en nergens terecht kwam in de badkamer.

Na een dagje klussen heb ik snel de stofzuiger door de badkamer gehaald maar ben ik de badkuip vergeten mee te nemen. Dat is nu een vervelend foutje geworden…

De restanten houtzaagsel heeft samen met het water (en zeep resten) zich nu tot een aanslag gevormd welke er haast niet vanaf te krijgen is. Het is een Villeroy en Boch bubbelbad, ik heb geen idee welke type of welk materiaal het van gemaakt is. De vorige eigenaar vond het handig om boekjes en bonnetjes niet te bewaren.

Wat heb ik geprobeerd:
- Allesreiniger
- HG whirlpool reiniger (het is een bubbelbad wat wij hebben)
- Schoonmaakazijn met keukenzout 10:1 verhouding en een afwasborstel

Bij dat laatste krijg je pakweg 70% er wel vanaf maar je blijft kleurverschil zien op de plekken met de aanslag en je voelt ook dat de aanslag er nog zit. Iemand nog tips om de aanslag eruit te krijgen?

Beste antwoord (via Robkazoe op 30-10-2022 11:04)

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Klinkt wat mij betreft alsof het een vettige aanslag is. Heb je het al met spiritus of ammonia geprobeerd?

*zucht*

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bad een nachtje vol laten lopen en laten weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:41
Heb je al een schuurmiddel zoals cif geprobeerd? Als je nog voelt dat het er zit krijg je het daarmee er misschien af. Je hebt ook een versie met bleek erin. Wel even op een klein stukje proberen.

Of heb je een stomer? Dat wil ook nog wel eens helpen. Werkt hier super met smerige voegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Klinkt wat mij betreft alsof het een vettige aanslag is. Heb je het al met spiritus of ammonia geprobeerd?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 12:39
Zojuist gezocht: ik kom nogal wat topics tegen die WD-40 aanraden om "tree resin" weg te krijgen. Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
Glewellyn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:27:
Spiritus did the job! Je veegt het er zo mee af. Super tip, dankjewel!
0siris schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:34:
Zojuist gezocht: ik kom nogal wat topics tegen die WD-40 aanraden om "tree resin" weg te krijgen. Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee.
WD40 werkt ook, het is alleen iets meer boenen dan met spiritus. Plus de literprijs Spiritus is wat gunstiger tov WD40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
CrystalViriS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:22:
Heb je al een schuurmiddel zoals cif geprobeerd? Als je nog voelt dat het er zit krijg je het daarmee er misschien af. Je hebt ook een versie met bleek erin. Wel even op een klein stukje proberen.

Of heb je een stomer? Dat wil ook nog wel eens helpen. Werkt hier super met smerige voegen.
Schuurmiddel vind ik altijd tricky omdat je daarmee krassen maakt en je de kans hebt dat je het oppervlakte beschadigt.

De stoommachine had ik nog overwogen als de andere oplossingen niet werkten maar is dus niet meer nodig.
Pagina: 1