CPU wordt vrij warm van hitte grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fort
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Hallo Tweakers,

Deze week heb ik een nieuw 4k game systeem gebouwd. Ik ben zeer tevreden met de prestaties (stabiliteit/fps/max. geluid productie/etc.) en de kwaliteit beelden die het kan laten zien op een nieuwe LG C1 pricewatch: LG OLED65C16LA Zwart als 'monitor'.
Echter heb een puntje van lichte zorg en dat is dat de CPU wat aan de warme kant (74 graden) wordt in een game scenario.

Setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 144,90€ 144,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6950 XT Gaming OC 16G€ 1.149,-€ 1.149,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 183,25€ 183,25
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5  PCGH Edition€ 54,95€ 54,95
1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart/Wit, 140mm€ 16,99€ 16,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 149,95€ 149,95
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 246,26€ 246,26
Totaal€ 2.343,30

Case fans totaal: 3x front in, 1x back out

Ik heb geprobeerd het een en ander te testen.

Game scenario, met grafische kaart op full load (4k ultra settings) en CPU op zo'n 45% met clockspeeds 4200, waarbij de grafische kaart 73 graden wordt: CPU wordt zo'n 74 graden, begint koeler, maar met een aantal minuten loopt het (net als de GPU) langzaam aan op en blijft dan stabiel op zo'n 71-74 graden afhankelijk van de CPU load.
Als ik het zij paneel van de kast haal zakt de temperatuur van 74 naar ongeveer 68 graden.
Als ik test in een bepaald gamemenu waar de grafische kaart nog steeds op full load draait, maar de CPU nog slechts op 17% met rond 2400 clockspeeds, zakt de CPU temperatuur (kast dicht) naar zo'n 69 graden, en in dat menu met kast open wordt de GPU dan 71 graden en de CPU 61-62.

Vanwege de hoge temperaturen ten opzichte van wat ik had gelezen over deze CPU heb ik ook de temperatuur getest zonder dat de grafische kaart actief is.

CPU stress test Prime95 (kast dicht): Ongeveer 58-59 graden, stabiel/max.

Ik kom hiermee tot de volgende conclusies:
- CPU en koeler werken prima op zichzelf
- Case airflow is niet optimaal (maar met 6 graden verschil wanneer de kast open is, lijkt het mij ook niet super slecht)
- CPU lijkt (via de CPU koeler?) vrij veel extra warmte op te nemen van de hitte die van de grafische kaart af komt.
- Het lijkt dat het met name veroorzaakt wordt door de manier / hoeveelheid warmte van de GPU (terwijl deze opzich zelf met 73 graden heel netjes qua temperatuur draait) en dan nog iets versterkt wordt door de airflow in een dichte kast (en misschien door het type CPU koeler met veel oppervlakte die ook 'goed warmte kan opnemen'?)

De temperatuur loopt namelijk ongeveer gelijk met die van de grafische kaart, plus of min een paar graden afhankelijk van de load, maar zelfs bij zeer lage load komt de CPU niet heel ver onder de temperatuur van de grafische kaart, en komt in games ruim boven de temperatuur uit van enkel full CPU load zonder GPU activiteit.

Als ik het goed begrijp valt 74 graden nog wel binnen de marges die AMD aangeeft voor deze ryzen generatie, maar ik vind het voor deze processor toch wel aan de warme kant.

Mijn vragen: Kloppen mijn conclusies een beetje of zie ik dingen over het hoofd? Hebben jullie gelijksoortige ervaringen? Is dit nog normaal of gaat hier echt wat mis? En wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fort op 31-07-2022 17:15)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:24
Tsja, een 6950 op full load wil wat hitte produceren.

Volgens de specs van de kast:
Max. aantal fans Achter, 3x Boven, 2x Onder, 3x Voor

Let er wel op dat de Mugen als koeler geoptimaliseerd is voor laag geluid bij lichte tot gemiddelde belasting.

Enige workaround die ik zie is overschakelen naar waterkoeling en je bovenste fans naar buiten laten blazen.
Van voren en onderaan kan je dan verse lucht aanzuigen.

Maar qua temperaturen voor een 5700X nog prima. Hij klokt misschien ietsje minder over qua turboboost.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:24
Tsja, een 6950 op full load wil wat hitte produceren.

Volgens de specs van de kast:
Max. aantal fans Achter, 3x Boven, 2x Onder, 3x Voor

Let er wel op dat de Mugen als koeler geoptimaliseerd is voor laag geluid bij lichte tot gemiddelde belasting.

Enige workaround die ik zie is overschakelen naar waterkoeling en je bovenste fans naar buiten laten blazen.
Van voren en onderaan kan je dan verse lucht aanzuigen.

Maar qua temperaturen voor een 5700X nog prima. Hij klokt misschien ietsje minder over qua turboboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fort
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Bedankt voor de reactie.
Ik denk dat ik het dan voor nu dan zo laat, het is nu fraai en stil, en als de temperatuur nog binnen binnen de marges zit zo te horen geen alarmerend probleem.
Aangezien het systeem voor 4k is, zal de CPU ook in principe geen bottleneck zijn.
Mocht de temperatuur in andere scenario's nog verder oplopen dan kan ik inderdaad met extra fans alsnog wat van de temperaturen proberen af te halen.
Bedankt :)