Invite is expired denk ik. Kan niet joinen.mike123 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:44:
[...]
Even zoeken op Discord en op 7 januari kijken.
Mijn reviews al gezien?
als je containner via gemeente is heb je een mifare 1k pas en als je via een vuildienst een pas heb, dan is het een normale kaart die simpel te clonen is, de zero flipper kan ze allebei clonen
als je een mifare 1k 7uuid kaart hebt dan kun je alleen clonen op een magic kaart of druppel, je hebt veel leuke dingen voor de zero flipper, heb een sub ghz booster gemaakt heeft 300 meter bereikMarius Pc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:01:
[...]
als je containner via gemeente is heb je een mifare 1k pas en als je via een vuildienst een pas heb, dan is het een normale kaart die simpel te clonen is, de zero flipper kan ze allebei clonen
300 meter, poeh! Kun je er wat meer over zeggen?Marius Pc schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:24:
[...]
als je een mifare 1k 7uuid kaart hebt dan kun je alleen clonen op een magic kaart of druppel, je hebt veel leuke dingen voor de zero flipper, heb een sub ghz booster gemaakt heeft 300 meter bereik
heb een printplaat gemaakt met een cc1101 erop met een goede antenne, was bij elkaar nog geen 50 euro, ben nu bezig met nog 2 modellen een met nog eens 35 dbi versterking, deze werkt op de 5 volt uitgang en met een grote externe zender van 4 watt, het is een verslaving de flipper alleen jammer er zo weinig te koop is aan parts in nl
ik moet de mijne weer eens aan de oplader gooien en van updates voorzien. al veel te lang niet meer gebruikt. nu woon ik ook in een dorp met weinig tech en ben ik al een tijdje niet meer naar NL gekomen.Marius Pc schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:23:
heb een printplaat gemaakt met een cc1101 erop met een goede antenne, was bij elkaar nog geen 50 euro, ben nu bezig met nog 2 modellen een met nog eens 35 dbi versterking, deze werkt op de 5 volt uitgang en met een grote externe zender van 4 watt, het is een verslaving de flipper alleen jammer er zo weinig te koop is aan parts in nl
Ik was net te laat! Hou me aanbevolen voor een nieuwe link.PeacekeeperNL schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:05:
[...]
https://discord.gg/EPQ2DTKZ
7 dagen geldig deze link
https://discord.gg/EbHbZPCpR7nielsn schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:46:
[...]
Ik was net te laat! Hou me aanbevolen voor een nieuwe link.
Deze verloopt nooit
Nee, ik heb echt meer aan de discords van unleashed/xtreme firmware, daar wordt dagelijks gepost en is er lopende discussie
dat klinkt een stuk beter heb je een link?nubrot schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:00:
Nee, ik heb echt meer aan de discords van unleashed/xtreme firmware, daar wordt dagelijks gepost en is er lopende discussie
Goedemorgen, jazeker!
https://discord.gg/flipper-xtreme (Dit heeft badusb over BLUETOOTH, dus ik was gauw om)
https://discord.unleashedflip.com/ (unleashed, degene die ik eerst aangeraden kreeg)
Fijne dag kerels, succes met de hitte
Gisteren heb ik mijn Salto tag ingelezen in Flipper Zero. Hij deed er echt heel lang over, ik denk wel een kwartier of zo. Vervolgens kon ik er de deur niet mee openen. Ik gebruik de Unleashed firmware (maar ga binnenkort over op de Extreme).
Ik koos in het hoofdmenu voor NFC en las 'm op die manier in. Zijn er andere mogelijkheden? Hij gebruikt de Mifare Classic volgens mij.
Ik koos in het hoofdmenu voor NFC en las 'm op die manier in. Zijn er andere mogelijkheden? Hij gebruikt de Mifare Classic volgens mij.
Make music, not war
Ik heb zelf ook enkele salto's van het werk.musiman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:00:
Gisteren heb ik mijn Salto tag ingelezen in Flipper Zero. Hij deed er echt heel lang over, ik denk wel een kwartier of zo. Vervolgens kon ik er de deur niet mee openen. Ik gebruik de Unleashed firmware (maar ga binnenkort over op de Extreme).
Is al tijdje geleden, maar ik dacht dat ze een Mifare Classic en een Mifare DESFire bezitten.
De Classic kan ik perfect emuleren en sloten ermee openen.
Ik probeer straks nog eens en laat het je weten, moest ik het niet vergeten.
Als ik mij niet vergis moet je ook een detect reader doen, zodat hij de keypair kan ophalenmusiman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:00:
De salto zijn 'slimmer' er draait ook een app op.
Wil er voor werk ook nog mee testten hoe veilig ze zijn.
Wil er voor werk ook nog mee testten hoe veilig ze zijn.
Ja, dat wilde ik ook nog gaan doen. Moet nog even de tijd ervoor vinden. Druk op het werk.Meulugar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:01:
[...]
Als ik mij niet vergis moet je ook een detect reader doen, zodat hij de keypair kan ophalen
Mocht er vooruitgang zijn, dan zal ik dat hier melden.
Make music, not war
Ik kwam gisteren bij 401 Labs dit pareltje tegen;
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MlK4OwWMDLFna97cRHILmw6M.webp?f=user_large)
Tag Specifications
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MlK4OwWMDLFna97cRHILmw6M.webp?f=user_large)
Tag Specifications
- 13.56MHz 3x MIFARE Classic® Compatible 1K UID Modifiable DirectWrite / Gen2 tags
- 125KHz: 3x Low Frequency T5577 ("Universal" LF Tags)
Ik heb hier stapel Unifi (acces) nfc kaarten liggen heeft iemand al ontdekt hoe je die kunt schrijven zonder gebruik te moeten maken van een unifi acces reader/writer?ouweklimgeit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:33:
[Afbeelding]
Tag SpecificationsDus 3x een NFC kaart én 3x 125KHz in één dongle die (als het goed is) her-programmeerbaar zijn, maar daar kom ik volgende week wel achter als hij op de deurmat ploft
- 13.56MHz 3x MIFARE Classic® Compatible 1K UID Modifiable DirectWrite / Gen2 tags
Er zitten namelijk 20 in doos/starterkit en we hebben als klein bedrijf wel twee starterkits in gebruik maar gebruiken nog geen 20 kaarten.
Lesdictische is mijn hash#
Dat zijn MIFARE DESFire kaarten met een eigen protocol, die zijn niet schrijfbaar of te emuleren met een Flipper in elk geval
Maar zo te zien is de reader geschikt voor de volgende kaarten dus je zou op de Flipper een nieuwe Mifare tag kunnen genereren en die inlezen in de Unifi software.
Maar zo te zien is de reader geschikt voor de volgende kaarten dus je zou op de Flipper een nieuwe Mifare tag kunnen genereren en die inlezen in de Unifi software.
- NFC Tag 1, 2, 3, 4, 5
- MIFARE Classic
- MIFARE Plus
- MIFARE Ultralight
- MIFARE DESFire
[ Voor 65% gewijzigd door ouweklimgeit op 16-07-2023 12:27 ]
Heeft iemand een idee of dit legit kan zijn? https://www.marktplaats.n...erd-voor-electonica-nieuw
Flipper zero voor €110, nieuw. De verkoper heb ik om toelichting gevraagd en hij zegt dit te kunnen aanbieden omdat hij op bulk heeft ingekocht. Ik vind het zaakje stinken, maar ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Flipper zero voor €110, nieuw. De verkoper heb ik om toelichting gevraagd en hij zegt dit te kunnen aanbieden omdat hij op bulk heeft ingekocht. Ik vind het zaakje stinken, maar ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Zeker omdat er in de advertentie staat dat alleen verzenden mogelijk is vind ik het ook stinken en zou ik het zelf niet aandurven.
Nouja normale verkoopprijs is $ 169,00 = 159 euro?Chiwn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:14:
Heeft iemand een idee of dit legit kan zijn? https://www.marktplaats.n...erd-voor-electonica-nieuw
Dus waarom zou voor 110 zaakje stinken? los van het feit dat verkoper verder alleen schoenen verkoopt
Paint power 🖌️
En een paar dagen eerder post ie ze voor 150.Chiwn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:14:
If it sounds good to be true...
Dat niet alleen, had gevraagd of hij ook gelijk oversteken wou doen op marktplaats. Maar kwam hij met het excuus dat er al een ander marktplaats account was dat gekoppeld was aan zijn bankrekening. En daardoor alleen paypal of tikkie kon doen.Vorkie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:22:
[...]
En een paar dagen eerder post ie ze voor 150.
If it sounds good to be true...
Darnell en Rudy grunningen op marktplaats is ook een oplichter. recent aangemaakte accounts. en doet alleen aan versturen terwijl hij ook zegt ophalen. eerst zegt hij ja weet niet of het legaal is dus verstuur liever toen ik zei dat ik het wel wou komen ophalen in arnhem. zeg ik spreken we ergens af, zegt hij daarna ohh maar woon niet in arnhem maar in helmond.
op joomgeek is hij trouwens nu 205 euro inclusief verzenden. goedkoper ga je hem niet vinden op dit moment.
Nou, ik heb er nog één op vraag en aanbod staanGodZZila schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:51:
[...]
Dat niet alleen, had gevraagd of hij ook gelijk oversteken wou doen op marktplaats. Maar kwam hij met het excuus dat er al een ander marktplaats account was dat gekoppeld was aan zijn bankrekening. En daardoor alleen paypal of tikkie kon doen.
Darnell en Rudy grunningen op marktplaats is ook een oplichter. recent aangemaakte accounts. en doet alleen aan versturen terwijl hij ook zegt ophalen. eerst zegt hij ja weet niet of het legaal is dus verstuur liever toen ik zei dat ik het wel wou komen ophalen in arnhem. zeg ik spreken we ergens af, zegt hij daarna ohh maar woon niet in arnhem maar in helmond.
op joomgeek is hij trouwens nu 205 euro inclusief verzenden. goedkoper ga je hem niet vinden op dit moment.
Ik had het ook niet gegokt. Hij verkoopt dus ook nieuwe schoenen. 1 model kost 140 euro. Als ik even op internet kijkt zijn de goedkoopste van dat model 395 Euro.GodZZila schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:51:
[...]
Dat niet alleen, had gevraagd of hij ook gelijk oversteken wou doen op marktplaats. Maar kwam hij met het excuus dat er al een ander marktplaats account was dat gekoppeld was aan zijn bankrekening. En daardoor alleen paypal of tikkie kon doen.
En hij verkoopt alleen nieuw.
Ik deed het niet.
Ik heb gisteren een Flipper Zero + Wifi Board besteld, nu al onderweg en verwacht hem volgende week ergens
. Zin in om even mee te spelen in de vakantie en dan op V&A te zetten (als ik ermee uitgespeeld raak, zo niet dan blijft die lekker liggen).
Natuurlijk eerst even de obvious dingen, maar ik wil graag een NFC kaart voor poorttoegang klonen, dat is handig in mijn specifieke geval. Ik wou mijn vrouw het ding laten zien, dus klik een willekeurig YT filmpje aan. Mijn god, wat gaat er veel nepinformatie over het kleine apparaat rond zeg...
Dus tot over een week, als iemand al tips heeft om leuke dingetjes te proberen dan hoor ik het natuurlijk graag. Heb nog een Arduino liggen en een ESP bordje. Kan ik toch vast wel iets grappigs mee in elkaar zetten.
Natuurlijk eerst even de obvious dingen, maar ik wil graag een NFC kaart voor poorttoegang klonen, dat is handig in mijn specifieke geval. Ik wou mijn vrouw het ding laten zien, dus klik een willekeurig YT filmpje aan. Mijn god, wat gaat er veel nepinformatie over het kleine apparaat rond zeg...
Dus tot over een week, als iemand al tips heeft om leuke dingetjes te proberen dan hoor ik het natuurlijk graag. Heb nog een Arduino liggen en een ESP bordje. Kan ik toch vast wel iets grappigs mee in elkaar zetten.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat heb ik laatst gewoon met mijn telefoon gedaan. Zooi van die NFC druppels besteld op Ali en met de MIFARE Classic Tool op android de originele druppels gekloond.Kecin schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:14:
..., maar ik wil graag een NFC kaart voor poorttoegang klonen, dat is handig in mijn specifieke geval.....
Voor appartement gebouw toegang en automatische garage deur.
De NFC kaart voor toegang op mijn werk, en kluisje van dochter op school is niet gelukt.
Volgens mij kan dat ook niet met de Flipper Zero.
Als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag. Ik had namelijk ook interesse in de Flipper Zero. Maar toen ik erachter kwam dat NFC klonen ook op android kan heb ik besloten om er geen te kopen.
Heb je een linkje naar de druppels toevallig?BeyondThunder schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Dat heb ik laatst gewoon met mijn telefoon gedaan. Zooi van die NFC druppels besteld op Ali en met de MIFARE Classic Tool op android de originele druppels gekloond.
Voor appartement gebouw toegang en automatische garage deur.
De NFC kaart voor toegang op mijn werk, en kluisje van dochter op school is niet gelukt.
Volgens mij kan dat ook niet met de Flipper Zero.
Als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag. Ik had namelijk ook interesse in de Flipper Zero. Maar toen ik erachter kwam dat NFC klonen ook op android kan heb ik besloten om er geen te kopen.
Wel eens geprobeerd met die app en blanco writable cards, maar werkte helaas niet. Was in de veronderstelling dat die app niet werkte, of dat niet alle telefoons nfc kunnen schrijven.
Deze en deze voor instructie. Die tweede is het makkelijkste.
Ik heb nog een zooi van die dingen, PM me even.
Deze heb ik toen gekocht.
Nfc 0 Sector Herschrijfbaar is belangrijk.
En de frequency. In mijn geval 13.56mhz.
ps, ik snapte het niet helemaal, maar het werkte wel
[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 28-07-2023 09:37 ]
Heb je reeds kunnen testen?ouweklimgeit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:33:
[Afbeelding]
Tag SpecificationsDus 3x een NFC kaart én 3x 125KHz in één dongle die (als het goed is) her-programmeerbaar zijn, maar daar kom ik volgende week wel achter als hij op de deurmat ploft
Het staat al de hele tijd te blinken in mijn winkelmandje : )
Zeker, de 125khz tags werken perfect, de nfc tags kan ik ook programmeren alleen heb ik nog geen use-case voor op dit moment. Ik heb bijv. de milieupas voor de afvalcontainers ingelezen in de Flipper, kan hem ook moeiteloos emuleren, maar wegschrijven kan alleen naar een 'magic' nfc kaart waarbij de eerste sectoren beschrijfbaar zijn. En dat is niet het geval bij deze keyfob. De NFC knoppen zou je dus wel zelf kunnen programmeren, maar niet met data van bestaande kaarten.grwl schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:11:
[...]
Heb je reeds kunnen testen?
Het staat al de hele tijd te blinken in mijn winkelmandje : )
Krijg vanavond deze en deze magic kaarten binnen, daarmee moet het wel lukken.
Dan heb je 'magic' kaarten nodig, die zijn zoals @BeyondThunder al aangeeft, vanaf de eerste sector beschrijfbaar (ook met de Flipper).Mr. Vanish schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:11:
[...]
Wel eens geprobeerd met die app en blanco writable cards, maar werkte helaas niet. Was in de veronderstelling dat die app niet werkte, of dat niet alle telefoons nfc kunnen schrijven.
Altijd voorzichtig zijn met zulke artikelen, vooral nu ze door TikTok, Instagram en andere reels achtige story meuk populair zijn gemaakt.Chiwn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:14:
Dat maakt ze ook interessant voor scammers. Ik zou altijd kijken of er iets van Kopers bescherming is en anders gewoon nieuw kopen
[ Voor 48% gewijzigd door Koen Hendriks op 29-07-2023 15:19 ]
@Koen Hendriks Over weke artikelen heb je het nu? Die Flipper van Markplaats, Die tags van Ali of wat anders?
Aan die tags van Ali of Amazon kan natuurlijk weinig misgaan.
Zo jammer dat ik mijn Containerpas niet kan lezen, ik heb elke functie op de Flipper al geprobeerd, maar niks nada noppesouweklimgeit schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:27:
[...]
Zeker, de 125khz tags werken perfect, de nfc tags kan ik ook programmeren alleen heb ik nog geen use-case voor op dit moment. Ik heb bijv. de milieupas voor de afvalcontainers ingelezen in de Flipper, kan hem ook moeiteloos emuleren, maar wegschrijven kan alleen naar een 'magic' nfc kaart waarbij de eerste sectoren beschrijfbaar zijn. En dat is niet het geval bij deze keyfob. De NFC knoppen zou je dus wel zelf kunnen programmeren, maar niet met data van bestaande kaarten.
Er is vrijwel niets onleesbaar voor Flipper 🤨 Die pasjes zijn allemaal NFC, in mijn geval Mifare Classic. Via NFC -> Read moet hij hem gewoon zien en kunnen uitlezen. Dat laatste duurt even aangezien hij de keys moet verzamelen, maar binnen 30 seconden zou dat klaar moeten zijn. Wel de Flipper er STIL op laten liggen tijdens dit proces.
Heb ook mijn Eflux laadpas op de Flipper staan, werkt ook probleemloos bij laadpalen.
Heb ook mijn Eflux laadpas op de Flipper staan, werkt ook probleemloos bij laadpalen.
Precies, een telefoon leest ook elke nfc chip is mijn ervaring, dus de flipper zou dat ook moeten doen.
Heb het nogmaals geprobeerd via NFC > Read. Maar helemaal niks. Meerdere minuten op gehad. Ook scannen op specifieke kaarten hielp ook niet.ouweklimgeit schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:40:
Er is vrijwel niets onleesbaar voor Flipper 🤨 Die pasjes zijn allemaal NFC, in mijn geval Mifare Classic. Via NFC -> Read moet hij hem gewoon zien en kunnen uitlezen. Dat laatste duurt even aangezien hij de keys moet verzamelen, maar binnen 30 seconden zou dat klaar moeten zijn. Wel de Flipper er STIL op laten liggen tijdens dit proces.
@ArniD En met je telefoon? Krijg je dan wel data van die kaarten?
Nee dat ook niet helaas. 2 verschillende telefoons geprobeerd.BeyondThunder schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:42:
@ArniD En met je telefoon? Krijg je dan wel data van die kaarten?
Vermoedelijk is het een ander soort kaart. Ik ga kijken of ik er achter kan komen wat het precies is.
Ik had perongeluk het bericht niet als quote staan waar ik op reageerde. Ging om de Flipper voor een mooie prijs op Marktplaats.BeyondThunder schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:40:
@Koen Hendriks Over weke artikelen heb je het nu? Die Flipper van Markplaats, Die tags van Ali of wat anders?
Thx SubSense en ouweklimgeit! Ik ga een setje van die druppels bestellen met de juiste frequentie en herschrijfbare sectors.BeyondThunder schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:25:
Deze en deze voor instructie. Die tweede is het makkelijkste.
je moet kaarten hebben warvan je de uuid kunt schrijven anders gaat het niet werken, en je hebt 4 byte uuid en 7 byte uuidMr. Vanish schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:11:
[...]
Heb je een linkje naar de druppels toevallig?
Naar aanleiding van dit artikel over de Rollback attack op auto's met rolling code systeem even getest, helaas is vervelende waarheid dat het echt werkt.
Wat?
De afstandsbediening van je auto stuurt bij elk 'open' en 'sluit' signaal een rolling-code, dat wil zeggen dat elke keer een nieuw versleuteld signaal naar je auto wordt gestuurd en een signaal dat herhaald wordt, gewoon genegeerd wordt. Die rolling code is in feite een (code+index) die samen versleuteld worden. Even versimpeld; als het huidige signaal (code+100) is, dan is het volgende signaal (code+101). Een enkel 'open' signaal even uitlezen met de Flipper en opnieuw afspelen heeft dus geen zin want die index heeft de auto al voorbij zien komen. Stel dat je een keer op 'open' klikt terwijl je niet in de buurt bent van de auto, dan maakt dit niet zoveel uit, de auto weet de index van de eerstvolgende 16 codes.
Kwetsbaarheid
Stel dat een kind met de afstandsbediening speelt en daadwerkelijk 16x of vaker een knop indrukt, dan raakt hij uit sync met de auto. In dit geval kan de rolling-code index gereset worden door een aantal keer achter elkaar een knop in te drukken. Stel dat de index van de afstandsbediening op 150 staat en de auto nog op 100, dan kan 2 of 3 keer een 'open' signaal (met opvolgende index) vanaf de afstandsbediening de index van de auto weer resetten naar 100. En hier zit het grote probleem.
Als je dus 3 opvolgende 'open' signalen opvangt, dan kun je bij veel auto's de index resetten en zal bij het 3e 'open' signaal de auto ook daadwerkelijk van het slot gaan.
Zojuist gevalideerd op een tweetal Volvo's;
Wat?
De afstandsbediening van je auto stuurt bij elk 'open' en 'sluit' signaal een rolling-code, dat wil zeggen dat elke keer een nieuw versleuteld signaal naar je auto wordt gestuurd en een signaal dat herhaald wordt, gewoon genegeerd wordt. Die rolling code is in feite een (code+index) die samen versleuteld worden. Even versimpeld; als het huidige signaal (code+100) is, dan is het volgende signaal (code+101). Een enkel 'open' signaal even uitlezen met de Flipper en opnieuw afspelen heeft dus geen zin want die index heeft de auto al voorbij zien komen. Stel dat je een keer op 'open' klikt terwijl je niet in de buurt bent van de auto, dan maakt dit niet zoveel uit, de auto weet de index van de eerstvolgende 16 codes.
Kwetsbaarheid
Stel dat een kind met de afstandsbediening speelt en daadwerkelijk 16x of vaker een knop indrukt, dan raakt hij uit sync met de auto. In dit geval kan de rolling-code index gereset worden door een aantal keer achter elkaar een knop in te drukken. Stel dat de index van de afstandsbediening op 150 staat en de auto nog op 100, dan kan 2 of 3 keer een 'open' signaal (met opvolgende index) vanaf de afstandsbediening de index van de auto weer resetten naar 100. En hier zit het grote probleem.
Als je dus 3 opvolgende 'open' signalen opvangt, dan kun je bij veel auto's de index resetten en zal bij het 3e 'open' signaal de auto ook daadwerkelijk van het slot gaan.
- ✔ Volvo S60 bij het 3e 'open' signaal
- ✔ Volvo XC90 bij het 3e 'open' signaal
- ⛌ Volvo XC70 werkt niet, ga nog testen met andere open/sluit volgordes
Rolljams werken altijd bij iedere auto/merk maar is gelukkig maar 1 keer mogelijk. En dan moet je een nieuw Key snoopen.ouweklimgeit schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:11:
Naar aanleiding van dit artikel over de Rollback attack op auto's met rolling code systeem even getest, helaas is vervelende waarheid dat het echt werkt.
Wat?
Kwetsbaarheid
Honda heeft volgens mij wel een CVE waarmee de encryptie gebroken kan worden en zelf codes kan maken.
Wanneer je niet een paar keer op sleutel drukt om je auto op parkeerplaats te vinden zou me er niet zo druk om maken
Fijn dat je de moeite neemt om mijn tekst überhaupt even te lezen @xbeam, lekker constructief voor een topic!
Dit is geen rolljam, maar een rollback. Het gaat niet om het jammen van een signaal, het gaat om het HERPROGRAMMEREN van de ontvangstmodule in de auto.
Dit is geen rolljam, maar een rollback. Het gaat niet om het jammen van een signaal, het gaat om het HERPROGRAMMEREN van de ontvangstmodule in de auto.
[ Voor 69% gewijzigd door ouweklimgeit op 01-08-2023 14:21 ]
Sorry. Je hebt gelijk, druk druk druk. ik zal vanavond thuis beter lezen dacht inderdaad dat het alleen over een rolljam ging van de synchronisatie code mijn fout.ouweklimgeit schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:43:
Fijn dat je de moeite neemt om mijn tekst überhaupt even te lezen @xbeam, lekker constructief voor een topic!
[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 01-08-2023 15:07 ]
4byte UUID idd, het is geluktMarius Pc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
je moet kaarten hebben warvan je de uuid kunt schrijven anders gaat het niet werken, en je hebt 4 byte uuid en 7 byte uuid
Hoe heb je dit uitgeprobeerd? Was je niet bang om je rolling code sync om zeep te helpen als de rollback theorie niet werkte?ouweklimgeit schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:11:
Wat?
Kwetsbaarheid
De methode klinkt erg interessant en tevens best wel zorgwekkend. Zeker omdat het geen jam vereist en mensen vaak toch wel meerdere malen op de keyfob drukken.
Veel mensen lopen inderdaad drukkende over de parkeerplaatsen/garages om hun auto te zoeken.Mr. Vanish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
Hoe heb je dit uitgeprobeerd? Was je niet bang om je rolling code sync om zeep te helpen als de rollback theorie niet werkte?
De methode klinkt erg interessant en tevens best wel zorgwekkend. Zeker omdat het geen jam vereist en mensen vaak toch wel meerdere malen op de keyfob drukken.
de rolling code berekenen dan ben je heb je de aes versleutelde mastercode nodig
lijkt mij erg wat zeg ik heel erg sterk
4byte UUID ging nog over de NFC kaartenMarius Pc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:12:
[...]
de rolling code berekenen dan ben je heb je de aes versleutelde mastercode nodig
lijkt mij erg wat zeg ik heel erg sterk
Nee die sync kan wel even om zeep geholpen worden, maar dat is nu net de kwetsbaarheid. Zodra je originele afstandsbediening weer 2-3x het juiste signaal verstuurt, reset de index weer en zal de afstandsbediening weer werken.Mr. Vanish schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
Hoe heb je dit uitgeprobeerd? Was je niet bang om je rolling code sync om zeep te helpen als de rollback theorie niet werkte?
Komende dagen nog even verder testen met auto's van familie en vrienden, maar dit is echt bijzonder problematisch omdat het feitelijk niet opgelost kan worden, zelfs niet met een update van de dealer.
En dat schijnt soms dus niet te kunnen en dan moet je toch even langs de dealer om de boel weer in sync te krijgen.ouweklimgeit schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:21:
[...]
Nee die sync kan wel even om zeep geholpen worden, maar dat is nu net de kwetsbaarheid. Zodra je originele afstandsbediening weer 2-3x het juiste signaal verstuurt, reset de index weer en zal de afstandsbediening weer werken.
Dit lees ik dan op de discourd server van de Unleashed firmware. Daar werd regelmatig gevraagd of je met de Flipper (alle) auto's kan open maken.
Ik heb hem ook maar eens besteld. Wil nu wel even weten wat de fuzz erom heen is
ik heb al een ProxMark3, maar de veelzijdigheid van de Flipper spreekt me wel aan.
Vraagje, ik heb op flipperzero.one besteld met Yunexpress als verzending. Weet iemand hoe lang het daar duurt voordat ik hem heb?
Vraagje, ik heb op flipperzero.one besteld met Yunexpress als verzending. Weet iemand hoe lang het daar duurt voordat ik hem heb?
4 tot 6 weken;-)Yzord schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:04:
Ik heb hem ook maar eens besteld. Wil nu wel even weten wat de fuzz erom heen isik heb al een ProxMark3, maar de veelzijdigheid van de Flipper spreekt me wel aan.
Ik heb mijne daar ook besteld en had hem binnen de 2 wekenYzord schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:04:
Ik heb hem ook maar eens besteld. Wil nu wel even weten wat de fuzz erom heen isik heb al een ProxMark3, maar de veelzijdigheid van de Flipper spreekt me wel aan.
Maffe is wel dat ik een 3S nummer heb gekregen welke door DHL wordt verwerkt. Dus ik vermoed een EU levering. Dus zal het idd geen 6 weken worden hoop ik.
Heb hem vandaag binnen gekregen. Npg tips wat en hoe ik er aan moet spelen?
In New Zealand was dit wel een grappige...
Op de NZ "versie" van Tweakers postte user "BikiniBottom100" een "Where to Buy", met direct daar onder de user "SpongebobCirclepants" een "For Sale"
:fill(white):strip_exif()/f/image/aBifhsNUHyCcQUmTP9GiitPN.png?f=user_large)
Ik heb in ieder geval m'n Zero vrij snel weer verkocht... Ik had er te weinig nut voor
Op de NZ "versie" van Tweakers postte user "BikiniBottom100" een "Where to Buy", met direct daar onder de user "SpongebobCirclepants" een "For Sale"
:fill(white):strip_exif()/f/image/aBifhsNUHyCcQUmTP9GiitPN.png?f=user_large)
Ik heb in ieder geval m'n Zero vrij snel weer verkocht... Ik had er te weinig nut voor
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik verwacht vandaag mijn F0! Veel zin in om te gaan experimenteren 
Mijn to-do
Mijn to-do
- Experimenteren met Nuki
- Kijken in een van der Valk hotel hoe het werkt met de kaartjes en toegang (exploits)
- Klooien met (eigen) FAAC afstandsbedieningen
[ Voor 6% gewijzigd door Krysa op 03-01-2024 12:24 ]
Ik heb het bij van der Valk toen gevraagd of ik is mocht proberen de kaart als backup op te slaan op de Flipper en volgens de medewerker van de Balie was dit geen probleem.
Zegt natuurlijk niks over andere locaties
Ik vraag het ook even van tevoren idd. Het is hooguit je eigen kamer waar je in kunt. Daarnaast zal de kamerinfo en de check-in en check-out datum/tijd er versleuteld op staan.Koen Hendriks schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:08:
Ik heb het bij van der Valk toen gevraagd of ik is mocht proberen de kaart als backup op te slaan op de Flipper en volgens de medewerker van de Balie was dit geen probleem.
Leuk apparaatje! Heb net de chips in mijn katten gescand en de voerbakken getest door rfid te emuleren. Stond niet op het lijstje maar werkt echt super goed. Daarnaast even de oplaadport van mijn auto weten te openen. Al met al een ingewikkeld maar zeer vermakelijk stukje hardware!
Ik wil graag anoniem mijn afval kunnen wegbrengen. De containers in Utrecht gaan open met elke willekeurige pas, maar ik heb geen oneindige collectie passen
Ik zie tot nu toe vooral commentaren over het klonen van kaarten. Is het ook mogelijk om met een Flipper Zero een NFC signaal met een willekeurig ID te genereren?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Volgens welk protocol kun je de kattenchip code uitlezen?Krysa schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:43:
Leuk apparaatje! Heb net de chips in mijn katten gescand en de voerbakken getest door rfid te emuleren. Stond niet op het lijstje maar werkt echt super goed. Daarnaast even de oplaadport van mijn auto weten te openen. Al met al een ingewikkeld maar zeer vermakelijk stukje hardware!
125kHz RFID > extra actions > Read ASK
Vervolgens goed zoeken. Bij mij zaten de chips tussen de schouderbladen en bij 1 kat in de nek
Vervolgens goed zoeken. Bij mij zaten de chips tussen de schouderbladen en bij 1 kat in de nek
testmanager schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:25:
[...]
Volgens welk protocol kun je de kattenchip code uitlezen?
Zie hier ook de prachtige documentatie van Flipper ZeroKrysa schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:33:
125kHz RFID > extra actions > Read ASK
Erg uitgebreide documentatie met mooie visualizatie en duidelijkheid over hoe je het beste de chip kunt vinden.
Net even weer een kleine ervaring met de Flipper Zero. Geprobeerd een 433 mHz signaal te onderscheppen. Ik was op de markt en zag daar volgnummersystemen. De Frequency Analyzer aangezet, maar ik ontving het signaal niet. Thuis nog wat 433 mHz afstandsbedieningen opgerakeld en getest hoe ver het eigenlijk komt en ik vind het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Wanneer ik met mijn afstandsbediening 3 meter wegloop signaleert de Flipper hem al niet meer. Ik heb de threshhold helemaal naar beneden gezet (-) en zelfs dan weinig...
Het sturen echter naar bijv. mijn Tesla werkt wel 10 meter+
Ook nog het verschil met en zonder siliconen case, maar dat maakt weinig verschil. Is dit bij jullie ook zo?
Het sturen echter naar bijv. mijn Tesla werkt wel 10 meter+
Ook nog het verschil met en zonder siliconen case, maar dat maakt weinig verschil. Is dit bij jullie ook zo?
Is het nu een ander product wat ze hebben staan? Als ik nu op de site kijk lijken ze daadwerkelijk aan te geven dat de UID wel aanpasbaar is..ouweklimgeit schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:27:
[...]
Zeker, de 125khz tags werken perfect, de nfc tags kan ik ook programmeren alleen heb ik nog geen use-case voor op dit moment. Ik heb bijv. de milieupas voor de afvalcontainers ingelezen in de Flipper, kan hem ook moeiteloos emuleren, maar wegschrijven kan alleen naar een 'magic' nfc kaart waarbij de eerste sectoren beschrijfbaar zijn. En dat is niet het geval bij deze keyfob. De NFC knoppen zou je dus wel zelf kunnen programmeren, maar niet met data van bestaande kaarten.
De Mifare's heb ik ook, maar die blijken niet "magic" te zijn. In de beschrijving staat tegenwoordig ook keurig UID kan niet worden gewijzigdouweklimgeit schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:27:
[...]
Yzord schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:04:
Ik heb mijne ook besteld, verzending via YunExpress. 2 Januari verstuurd, 7 januari aangekomen in Nederland volgens track & trace van YunExpress. DHL track & trace laat alleen zien dat hij 2 januari aangemeld is, niks over het aankomen in Nederland.kvh250 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:42:
[...]
Ik heb mijne daar ook besteld en had hem binnen de 2 weken![]()
![]()
![]()
We wachten het maar nog even af/
Dan komt hij zo. Er zit wat tijd tussen aankomst Schiphol en uitlevering door DHL. Don't worry, maar volgende week ben je ook aant flipperen.Xmoo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:08:
[...]
[...]
[...]
Ik heb mijne ook besteld, verzending via YunExpress. 2 Januari verstuurd, 7 januari aangekomen in Nederland volgens track & trace van YunExpress. DHL track & trace laat alleen zien dat hij 2 januari aangemeld is, niks over het aankomen in Nederland.
Xmoo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:08:
[...]
[...]
[...]
Ik heb mijne ook besteld, verzending via YunExpress. 2 Januari verstuurd, 7 januari aangekomen in Nederland volgens track & trace van YunExpress. DHL track & trace laat alleen zien dat hij 2 januari aangemeld is, niks over het aankomen in Nederland.
De accessoires die ik via Aliexpress heb besteld zijn al bonnenYzord schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Dan komt hij zo. Er zit wat tijd tussen aankomst Schiphol en uitlevering door DHL. Don't worry, maar volgende week ben je ook aant flipperen.
De Flipper zelf nog steeds niet.
Nog steeds niet?Xmoo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:03:
[...]
De accessoires die ik via Aliexpress heb besteld zijn al bonnen![]()
![]()
De Flipper zelf nog steeds niet.
Nope. DHL geeft nog steeds aan niks ontvangen te hebben. Yunexpress geeft aan dat die het 7e al in Nederland moet zijn.
Support van FZ geeft het volgende aan "Don't worry, your order is safe and on its way. There's no ETA, but you should receive it soon. If you don't receive it by the 23rd of January or it's returned to sender according to the tracking link please contact us again."
Hmm, DHL begint echt irritant te worden de laatste tijd. Van de week werden er drie pakketten voor onze deur gelegd terwijl wij niet thuis waren. En we wonen aan een drukke straat. Iedereen had deze mee kunnen nemen en wat er in zat hadden flinke waardes.
Afijn, totaal nutteloos voor dit topic. Las het goed is heb je een trackingnummer gekregen van Yunexpress welke ook meteen gekoppeld is aan een dhlparcel nummer. Deze kan je op meerdere tracking sites invoeren zoals track17. Deze geven soms veel meer info dan de vervoerder zelf. Misschien proberen waard?
Afijn, totaal nutteloos voor dit topic. Las het goed is heb je een trackingnummer gekregen van Yunexpress welke ook meteen gekoppeld is aan een dhlparcel nummer. Deze kan je op meerdere tracking sites invoeren zoals track17. Deze geven soms veel meer info dan de vervoerder zelf. Misschien proberen waard?
Bedankt voor track17 maar exact hetzelfde als wat ik bij YunExpress krijg.Yzord schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:49:
Hmm, DHL begint echt irritant te worden de laatste tijd. Van de week werden er drie pakketten voor onze deur gelegd terwijl wij niet thuis waren. En we wonen aan een drukke straat. Iedereen had deze mee kunnen nemen en wat er in zat hadden flinke waardes.
2024-01-07 17:41
NL, Delivered to local carrier
2024-01-02 13:05
Shipment not yet received or processed
2024-01-02 05:15
Shipment information received
Ik wacht het tot morgen af. Bedankt in ieder geval.
EDIT:
Ik had wat dingen voor ve FZ besteld vanuit Aliexpress. Die zijn zojuist binnen gekomen
EDIT2:
Jan 22, 2024 07:41 PM
Delivery planned at the CityHub
Yunexpress, Netherlands, Netherlands
[ Voor 9% gewijzigd door Xmoo op 22-01-2024 21:02 ]
Nog wel een bijzonder iets gehad met het updaten van bepaalde firmware.
Ik kreeg de update niet gepushed, allerlei timeouts in de log file....
Vervolgens via QFlipper een "normale" update uitgevoerd, en daarna de "nieuwe" custom firmware er op gezet, en dat ging toen wel in een keer goed
(Zelf gok ik iets in de vorm van de bootloader die bijgewerkt is o.i.d.)
Ik kreeg de update niet gepushed, allerlei timeouts in de log file....
Vervolgens via QFlipper een "normale" update uitgevoerd, en daarna de "nieuwe" custom firmware er op gezet, en dat ging toen wel in een keer goed

(Zelf gok ik iets in de vorm van de bootloader die bijgewerkt is o.i.d.)
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Hij is binnen!
Nu 0.97.1 aan het flashen en vervolgens Xtreme XFW-DEV_@B833EBA
Iemand die hier toevallig een evil portal html van KPN en/of AH?
Zodra je die van KPN en/of AH legaal mag pentesten, krijg je die van hun vast wel aangeleverdXmoo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:07:
Iemand die hier toevallig een evil portal html van KPN en/of AH?
Sinds een paar weken ook een Flipper en lekker aan het prutsen. Tot nu toe vind ik de dingen die vooral niet werken interessant, omdat je er dan achterkomt dat er nog veel meer bestaat dan 125kHz RFID en NFC. Niet dat ik er daarna echt verder mee kan, maar toch 
Zo heeft mijn vriendin een ronde sleutelhanger die ze op haar werk ergens tegenaan moet houden om een slot te openen. Op NFC vindt de Flipper meteen 'een kaart' maar ook na een halfuur is hij nog bezig met lezen en gebeurt er verder niets. Ook de pasjes voor de vuilcontainers (Amsterdam, systeem geïntroduceerd in 2005 geloof ik): zowel op de NFC als 125kHz-stand vindt hij niks, dus het is blijkbaar toch iets anders.
Scannen van de chip in mijn katten is ook een beetje vreemd: bij één kat vindt hij de chip meteen, maar bij z'n zus totaal niet. Zus rent ondertussen vlug weg als ik met de Flipper aan kom zetten, die is het een beetje zat dat elke vierkante cm gescand wordt. Opvallend: het kattenluikje dat de chips ook scant reageert direct op zowel broer als zus; de chip werkt dus wel en wordt makkelijk opgepikt door het kattenluikje.
Zo heeft mijn vriendin een ronde sleutelhanger die ze op haar werk ergens tegenaan moet houden om een slot te openen. Op NFC vindt de Flipper meteen 'een kaart' maar ook na een halfuur is hij nog bezig met lezen en gebeurt er verder niets. Ook de pasjes voor de vuilcontainers (Amsterdam, systeem geïntroduceerd in 2005 geloof ik): zowel op de NFC als 125kHz-stand vindt hij niks, dus het is blijkbaar toch iets anders.
Scannen van de chip in mijn katten is ook een beetje vreemd: bij één kat vindt hij de chip meteen, maar bij z'n zus totaal niet. Zus rent ondertussen vlug weg als ik met de Flipper aan kom zetten, die is het een beetje zat dat elke vierkante cm gescand wordt. Opvallend: het kattenluikje dat de chips ook scant reageert direct op zowel broer als zus; de chip werkt dus wel en wordt makkelijk opgepikt door het kattenluikje.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hoe meer “readers” je detect hoe meer keys hij opslaat, vervolgens gaat dat proces een stuk sneller. Ik ben er achter dat de Chinese elektrische scooters Princeton protocol gebruiken en je die succesvol kunt replayen. (Alarm uit/aan)Gizz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:22:
Sinds een paar weken ook een Flipper en lekker aan het prutsen. Tot nu toe vind ik de dingen die vooral niet werken interessant, omdat je er dan achterkomt dat er nog veel meer bestaat dan 125kHz RFID en NFC. Niet dat ik er daarna echt verder mee kan, maar toch
Gister mijn flipper ontvangen, erg benieuwd of ik er verder mee kom dat met mijn Proxmark3 voor mifare kaarten.
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid mijn Vuil pas en mijn NS flex (zonder abonnement) pas te clonen, het liefste naar mijn mobiel maar dat lukt niet.
Is het iemand gelukt om een NS flex pas te clonen naar een Flipper Zero en zo ermee kan reizen e.d.?
Volgens mn mobiel is het een Mifare Classic 4k.
Is het iemand gelukt om een NS flex pas te clonen naar een Flipper Zero en zo ermee kan reizen e.d.?
Volgens mn mobiel is het een Mifare Classic 4k.
Afgelopen weken mijn Ultimate Magic Card (gen4) flink uitgeprobeerd. Nu kun je ook een Shadow Mode kiezen in de NFC Magic app, maar ik zie dit nergens gedocumenteerd! Ik heb wel de proxmark3 documentatie over dit onderwerp gevonden, maar ik zie niets spannends gebeuren met data die gewist wordt oid.
Wat zijn de stappen om hiermee te werken?
Wat zijn de stappen om hiermee te werken?
@Krysa Ik weet niet of je vraag helemaal gerelateerd is aan de Flipper Zero, maar voor documentatie met betrekking tot Magic Cards kan je gewoon de officiele website gebruiken:
https://docs.flipper.net/nfc/magic-cards
https://docs.flipper.net/nfc/magic-cards
hoi mede tweakers!
Ik heb interesse om ook eens met de flipper zero te gaan spelen.
Alleen het prijskaartje staat me niet heel erg aan ( 150-200 euro ergens)
Dus ik met vol Nederlandse handelsmoed marktplaats op, tot mijn verbazing NIKS ?
Ook de webshops zijn wat schaars in Europa en ik zie buiten de officiële website alleen Aliexpress linkjes.
Is dit echt de enige manier om eraan te komen, of is het gewoon de 2ehands markt in de gaten houden voor als iemand hem toch erop gooit een keer?
echt maar 2 via facebook gevonden en die gaan voor meer dan retail (240 en 1 zelfs voor 500 euro? wtf)
Dus ik met vol Nederlandse handelsmoed marktplaats op, tot mijn verbazing NIKS ?
Ook de webshops zijn wat schaars in Europa en ik zie buiten de officiële website alleen Aliexpress linkjes.
Is dit echt de enige manier om eraan te komen, of is het gewoon de 2ehands markt in de gaten houden voor als iemand hem toch erop gooit een keer?
echt maar 2 via facebook gevonden en die gaan voor meer dan retail (240 en 1 zelfs voor 500 euro? wtf)
[ Voor 9% gewijzigd door thetakman op 25-07-2024 12:22 ]
Hmm vreemd. Misschien verhinderd MP de verkoop ervan… Een jaar terug zocht ik er eentje tweedehands en toen waren er verkopers in overvloed (rond 150-220).thetakman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:19:
hoi mede tweakers!
edit: zelfs op Ebay krijg ik geen hits…

Ja misschien, ik heb er dus wel 2 op marketplace facebook gevonden, maar die gaan ook boven retail, (momenteel 165 euro op de officiele website)Shrien schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:32:
[...]
Hmm vreemd. Misschien verhinderd MP de verkoop ervan… Een jaar terug zocht ik er eentje tweedehands en toen waren er verkopers in overvloed (rond 150-220).
Voor m'n gevoel mis ik iets? Als de originele website goedkoper is met gratis verzending dan het hele summiere 2e hands aanbod voelt het alsof ik iets fout doe
Let wel dat er nog btw bijkomt. Dan kom je op een slordige €200 uit.thetakman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:36:
[...]
Ja misschien, ik heb er dus wel 2 op marketplace facebook gevonden, maar die gaan ook boven retail, (momenteel 165 euro op de officiele website)
Voor m'n gevoel mis ik iets? Als de originele website goedkoper is met gratis verzending dan het hele summiere 2e hands aanbod voelt het alsof ik iets fout doe
Voorheen waren er een aantal oplichters actief op Marktplaats die Flipper Zero's aanbieden. Zie ook deze post op Reddit.
hmm... ik zou ook alleen maar ophalen in dit geval (meestal met marktplaats) maar dan nog, ik zie nu inderdaad dat het al gauw rond de 200 nieuw uitkomt. Vind ik meer dan retail nog steeds raar maar dat terzijde.Mr. Vanish schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:42:
Voorheen waren er een aantal oplichters actief op Marktplaats die Flipper Zero's aanbieden. Zie ook deze post op Reddit.
Op marktplaats worden de advertenties verwijderd.thetakman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:19:
hoi mede tweakers!
Heb toevallig gister mijne online gezet incl extra hardware, maar was binnen 1 uur weer offline door MP ivm dat het tegen hun regels inging.
[ Voor 65% gewijzigd door Darth-Kova op 26-07-2024 15:29 ]