Alternatief voor keukenpapier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05 17:44
In een poging om alles rondom mij wat duurzamer te maken (en geldbesparender) is mijn oog gevallen op keukenpapier. Wij gebruiken het regelmatig, waarschijnlijk te regelmatig, en de prijzen voor een rol beginnen jaar na jaar toch wel op te lopen.

Via amazon vond ik deze goede vervanger:
https://www.amazon.com/Si...limagi%2Caps%2C170&sr=8-7
En die levert wel naar Nederland, maar ik ga geen 40 euro verzending betalen.
Ik heb nergens een goed alternatief gevonden.

Zijn er mensen die een duurzamere manier gevonden hebben?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Duurzaam, geld besparen.

Kan je nou niet gewoon een vaatdoekje of ander doekje gebruiken die je in de wasmachine gooit.

Of wellicht wassen in een tijltje.

[ Voor 5% gewijzigd door ppeterr op 24-03-2022 21:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hoeft voor thuis toch geen 150 doekjes in roulatie te hebben lijkt me.. gewoon een paar pakken dikke microvezeldoeken en dan reglematig vervangen (wassen). Kost bij winkels als de Action of Big Bazaar ook niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Zijn 150 doekjes niet nogal overkill of wil je een voorraad van 20 jaar in je huis hebben?
Microvezel doekjes zijn bij de plaatselijke supermarkt te koop en voldoen prima evenals een vaatdoek, dit spul gaat ook zeer lang mee.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-03-2022 21:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:55

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon een set van 5 of 10 microvezel doekjes van de Action? Of denk ik te simpel :?

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 24-03-2022 22:43 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
Ik weet niet wat jullie allemaal met keukenpapier doen, maar ik gebruik het zelf hoofdzakelijk (denk 95%) voor etensresten en vetresten (uit de pan te halen). Anders dan de krant van gisteren gebruiken, zie ik daar geen alternatief voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 06:52:
Ik weet niet wat jullie allemaal met keukenpapier doen, maar ik gebruik het zelf hoofdzakelijk (denk 95%) voor etensresten en vetresten (uit de pan te halen). Anders dan de krant van gisteren gebruiken, zie ik daar geen alternatief voor.
Tja, gemak dient de mens en wij gebruiken het ook wel eens als snelle snoetenpoetser of om etensresten uit de afvoerbak te vissen. Er gaan hier toch wel genoeg rollen per maand door.

Een vaatdoekje gebruiken we ook maar ik vind dat die heel snel gaan stinken dus dat geeft niet het gevoel dat je iets proper maakt. Ik neem er dan ook elke dag een nieuwe.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Microvezel doekjes voor de extra plasticsoup in de oceanen, dan is keukenpapier nog duurzamer voor het milieu.

Gebruik gewoon (bio)katoenen vaatdoekjes en gebruik er er 2 per dag, laat ze even drogen voor je ze in de was gooit zodat het niet gaat broeien.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:06
djmuggs schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:04:
Microvezel doekjes voor de extra plasticsoup in de oceanen, dan is keukenpapier nog duurzamer voor het milieu.
Het is een misvatting dat plastic per definitie minder duurzaam is dan papier of andere alternatieven. De sleutel ligt erin dat plastic niet in de natuur terecht moet komen, dat lijkt me met huishoudelijk gebruik eenvoudig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Admiral Freebee schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 06:58:
[...]

Tja, gemak dient de mens en wij gebruiken het ook wel eens als snelle snoetenpoetser of om etensresten uit de afvoerbak te vissen. Er gaan hier toch wel genoeg rollen per maand door.

Een vaatdoekje gebruiken we ook maar ik vind dat die heel snel gaan stinken dus dat geeft niet het gevoel dat je iets proper maakt. Ik neem er dan ook elke dag een nieuwe.
Dat kan je toch gewoon met je handen doen? Of heb je smetvrees?

Overigens kan je een vaatdoek even een minuut of 2 in de magnetron knallen en is alles qua bacteriën dood.

Een vervanger voor keukenpapier is er niet. Ik gebruik het voor vlees droog te deppen of frituur erop uit te laten lekken. Daar is geen alternatief voor. Maar ik gebruik dan ook 2 rollen per half jaar ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
assje schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:10:
[...]

Het is een misvatting dat plastic per definitie minder duurzaam is dan papier of andere alternatieven. De sleutel ligt erin dat plastic niet in de natuur terecht moet komen, dat lijkt me met huishoudelijk gebruik eenvoudig.
Een grote bron van microplastic is ook de wasmachine. Alle kunststoffen in kleding komen gewoon via het riool in het water terecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:56
assje schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:10:
[...]

Klopt, dat is de sleutel. Maar hoe doe je dat dan? Hoe voorkom je dat microvezeltjes van je doekjes door de gootsteen spoelen wanneer je het schoonmaakt? Hoe voorkom je dat ze achterblijven op oppervlakken die je schrobt en vervolgens terecht komen in je eten en op je kleding?

Alles wat je gebruikt, slijt. Vanaf dag 1. Microvezeldoekjes ook, bekijk er maar eens eentje na een paar maanden gebruik. Alle slijtageplekken staan voor plastic dat inmiddels elders is. Het hele probleem is dat je amper of niet kunt zien waar het misgaat, daarvoor zijn die vezeltjes te klein. En dus kun je het ook niet voorkomen.

Ook in jouw bloed zit waarschijnlijk inmiddels plastic. Ik vermoed dat het dus minder eenvoudig is dan jij suggereert, maar ik laat me graag door je overtuigen van het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:01
Ik gebruik goedkoop wc-papier in de keuken. De hoeveelheid papier is daarmee veel beter af te stemmen op het gebruik. Iets geknoeid of even een lepel afvegen? 1 of 2 velletjes. Vet uit een pan schrapen of een groot ongelukje opruimen? Een hele strook. Bij keukenpapier vond ik het jammer dat ik gelijk een heel vel hoogwaardig papier moet gebruiken (tenzij je gaat scheuren). Ik gebruik nog wel keukenpapier als ik meer 'schurend' papier nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik gebruik keukenpapier met name om koekenpannen mee schoon te maken. Of inderdaad de afvoerput van de wasbak leegplukken, vlees en vis mee droogdeppen of in de vergiet of ovenschaal om vet van snacks te laten uitlekken.

Dat papier mag, zolang er geen kekke kleurtjes op staan, gewoon bij het GFT-afval, samen met de etensresten die je ermee opveegt.

Als ik dat met een vaatdoek zou doen, heb ik een paar liter water nodig om die doek uit te spoelen. Ik vermoed dat dat ene velletje minder water heeft gekost om te maken.

[ Voor 58% gewijzigd door CodeCaster op 25-03-2022 08:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sassymousasi
Randfiguur schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:33:
Ik gebruik goedkoop wc-papier in de keuken. De hoeveelheid papier is daarmee veel beter af te stemmen op het gebruik. Iets geknoeid of even een lepel afvegen? 1 of 2 velletjes. Vet uit een pan schrapen of een groot ongelukje opruimen? Een hele strook. Bij keukenpapier vond ik het jammer dat ik gelijk een heel vel hoogwaardig papier moet gebruiken (tenzij je gaat scheuren). Ik gebruik nog wel keukenpapier als ik meer 'schurend' papier nodig heb.
Jij dept zeker niet je vlees droog? :D Dat wordt 1 grote teringbende als je daar wc papier voor gebruikt.
CodeCaster schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:35:
Ik gebruik keukenpapier met name om koekenpannen mee schoon te maken. Of inderdaad de afvoerput van de wasbak leegplukken.

Dat papier mag, zolang er geen kekke kleurtjes op staan, gewoon bij het GFT-afval, samen met de etensresten die je ermee opveegt.

Als ik dat met een vaatdoek zou doen, heb ik een paar liter water nodig om die doek uit te spoelen. Ik vermoed dat dat ene velletje minder water heeft gekost om te maken.
Dat schoonmaken begrijp ik nog, dat doe ik soms ook nog wel eens, maar ik snap werkelijk waar niet waarom mensen keukenpapier gebruiken om de troep uit je wasbak te halen. Dat is toch gewoon mogelijk met je handen? :?

Verklaart wel waarom Covid zo de ronde heeft kunnen doen, iedereen heeft smetvrees en komt niet meer in contact met bacterien 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door sassymousasi op 25-03-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sassymousasi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:47:
Dat schoonmaken begrijp ik nog, dat doe ik soms ook nog wel eens, maar ik snap werkelijk waar niet waarom mensen keukenpapier gebruiken om de troep uit je wasbak te halen. Dat is toch gewoon mogelijk met je handen? :?
Verklaart wel waarom Covid zo de ronde heeft kunnen doen, iedereen heeft smetvrees en komt niet meer in contact met bacterien 8)7
Ik pak niet graag een slurry van half vergane groenten, koffieprut, resten kwark en een incidentele natte haar met m'n blote handen beet, maar whatever floats your goat.

Ik poets met het papier eerst het filter en putje schoon, pak er daarna de resten mee op.

Edit: die edit _O- Er zijn mensen die gaan kokhalzen van afvoerputjes (hoe schoon ook), ik behoor trots tot die groep.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 25-03-2022 08:54 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:52
@CodeCaster ben jij er ook zo een die de doucheput dan moeilijk vindt :) ?

voor rest, microvezeldoekjes zijn heilig, die gele rampdingen kunnen rechtstreeks in vuilbak ;)
ps- nooit wasverzachter bij microvezeldoekjes gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

99ruud99 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:57:
@CodeCaster ben jij er ook zo een die de doucheput dan moeilijk vindt :) ?

voor rest, microvezeldoekjes zijn heilig, die gele rampdingen kunnen rechtstreeks in vuilbak ;)
ps- nooit wasverzachter bij microvezeldoekjes gooien ;)
Ja, en voor de zwanenhals in de badkamer heb ik twee teiltjes nodig.

Microvezeldoekjes zijn alles behalve heilig, om de eerdergenoemde microplastics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
[...]

Jij dept zeker niet je vlees droog? :D Dat wordt 1 grote teringbende als je daar wc papier voor gebruikt.

[...]
Totaal offtopic; maar wat is hier nu precies het nut van? Ik zie het regelmatig in kookinstructies voorbij komen dat je vlees/vis droog moet deppen maar waarom is dat nodig en kan niet gewoon die natte lap de pan in?

Ontopic; Ik zou zelf m'n keukenpapier nooit vervangen met microvezel doekjes, ik zou het veel eerder vervangen door 100% katoenen doekjes zoals bijv. van die kleine hydrofiel doekjes of de toetenpoetsers die je in elke winkel op de baby afdeling kan vinden. Die zijn veel prettiger in gebruik; hoewel dat natuurlijk deels persoonlijk is.

Keukenpapier neemt flink wat vocht op, en microvezel vind ik altijd zeer slecht vocht opnemen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
CodeCaster schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:53:
[...]
Edit: die edit _O- Er zijn mensen die gaan kokhalzen van afvoerputjes (hoe schoon ook), ik behoor trots tot die groep.
Offtopic
Zonde man, in het afvoerputje van de keuken vond ik laatst nog een stukje biefstuk, precies Medium Rare! En in het doucheputje zat na het ontharen nog wat shampoo toen de fles net leeg was!

Ontopic:
Alles wat je weg gooit naar verloop van tijd is een waste, wij hebben 3/4 microvezel doekjes die dag in dag uit roeleren, soms 2/3 per dag die eigenlijk altijd wel bij de was inpassen. Dat lijkt me de beste manier om duurzaam de keukenrol te vervangen.

Wil je echt iets hebben wat je weg kunt gooien, overweeg dan voor 2.5 euro een rol met extra sterke keukenrol, zon velletje gaat hier met gemak een dag mee als je alleen even de tafel afneemt of wat sap van de kids van de grond haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

XyritZz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Totaal offtopic; maar wat is hier nu precies het nut van? Ik zie het regelmatig in kookinstructies voorbij komen dat je vlees/vis droog moet deppen maar waarom is dat nodig en kan niet gewoon die natte lap de pan in?
Tegen spetteren bij het in de pan doen, en zodat de eventuele marinade in het vlees trekt in plaats van in het vocht dat erop ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
sassymousasi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:34:
[...]

Dat kan je toch gewoon met je handen doen? Of heb je smetvrees?

Overigens kan je een vaatdoek even een minuut of 2 in de magnetron knallen en is alles qua bacteriën dood.

Een vervanger voor keukenpapier is er niet. Ik gebruik het voor vlees droog te deppen of frituur erop uit te laten lekken. Daar is geen alternatief voor. Maar ik gebruik dan ook 2 rollen per half jaar ofzo.
Ik weet niet hoe jouw eettafel er uit ziet maar met twee kleine kinderen zijn dat niet enkel droge resten :P Daar gebruik ik overigens wel gewoon een vaatdoekje voor hoor.

Smetvrees zou ik het niet noemen maar kruisbesmetting kan prima via een vaatdoek. Ik zou er niet het aanrecht mee afvegen waar net wat rauwe kip op is gevallen om dan daarna vanalles anders mee af te vegen.

Maar zoals ik al zei, het is gewoon het gemak. Door dit topic begin ik er op te letten en vanmorgen heb ik een velletje gebruikt om fruitafval op te leggen dat ik daarna in het GFT emmertje mik. Ik kan dat emmertje ook uit de kast halen en het er rechtstreeks in doen maar op dat vlak ben ik lui :P
[...]

[...]

Dat zou kunnen met mijn handen maar gaat veel sneller met een papiertje. Na het afwassen ligt er een smurrie van vet, reepjes wortel en wat losse erwtjes in. Een keer met een papiertje er door, alles bij de GFT en het is proper. Anders is het alles er uit vissen en schrapen met mijn vingers. Wederom, gemak. Niks smetvrees.

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-03-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Leuk idee om microvezeldoekjes (of andere op plastic gebaseerde doekjes) als vervanger te gaan gebruiken, maar de vraag is of de enorme lading aan microplastics die daar vanaf komen bij elk gebruik en zeker elke wasbeurt een beter alternatief zijn dan enigzins duurzaam geproduceerd papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
pagani schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:17:
Leuk idee om microvezeldoekjes (of andere op plastic gebaseerde doekjes) als vervanger te gaan gebruiken, maar de vraag is of de enorme lading aan microplastics die daar vanaf komen bij elk gebruik en zeker elke wasbeurt een beter alternatief zijn dan enigzins duurzaam geproduceerd papier.
Dat vind ik een valide punt, heb je toevallig een bron of informatie bij die stelling. Klink plausibel, maar hoe lang moet je een microvezel doekje gebruiken om minder schadelijk te zijn dan keuken papier?

Wij gebruiken naast microvezel doekjes ook katoenen doekjes, voor de gezichten/handen van de kids enzo Waslap heten die dingen, kosten echt niks (20/30 cent per stuk) en gaar hier al 4 jaar mee (5 stuks).

Bij elle herbruikbare doekjes geld natuurlijk wel dat je veel water gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:01
djmuggs schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:04:

Gebruik gewoon (bio)katoenen vaatdoekjes en gebruik er er 2 per dag, laat ze even drogen voor je ze in de was gooit zodat het niet gaat broeien.
Gisteren bij de AH, doekjes gemaakt van plastic afval. Klinkt wel goed. Kosten ook geen berg en wasbaar dus duurzaam (denk ik).

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Dat vind ik een valide punt, heb je toevallig een bron of informatie bij die stelling. Klink plausibel, maar hoe lang moet je een microvezel doekje gebruiken om minder schadelijk te zijn dan keuken papier?

Wij gebruiken naast microvezel doekjes ook katoenen doekjes, voor de gezichten/handen van de kids enzo Waslap heten die dingen, kosten echt niks (20/30 cent per stuk) en gaar hier al 4 jaar mee (5 stuks).

Bij elle herbruikbare doekjes geld natuurlijk wel dat je veel water gebruikt.
Ik geef al aan dat het de vraag is, er komen microplastics van microvezeldoekjes af, maar het is nogal moeilijk om te stellen wat beter/slechter is. Productie is slechts een factor, microplastics blijven tientallen tot honderden jaren hangen en zitten zelfs in onze bloedbaan tegenwoordig.

Katoen is overigens óók niet duurzaam (al heb je organic cotton wat veel goed doet maar ook niet alles). Katoen gaat uiteraard wel lekker lang mee, als je op een gegeven moment de verkleuring en vlekken voor lief neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 06:58:
[...]

Ik heb zo'n 25 van die dingen, na gebruik gooien we die in de was. Hebben een 9kg wasmachine, dan gaat het gewoon met de wekelijkse ondergoedwas mee op 60 graden.

Die adviezen van elke dag een schoon doekje snap ik nooit zo, na gebruik is zo'n doekje vies, je legt ze nat weg, na een paar uur heb je al een hele kolonie bacteriën in zo'n doekje. Lekker 's avonds voor of na het avondeten de tafel schoonmaken met hetzelfde doekje die je 's morgens gebruikt hebt op het aanrecht... lekker fris :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Ik heb zo'n 25 van die dingen, na gebruik gooien we die in de was. Hebben een 9kg wasmachine, dan gaat het gewoon met de wekelijkse ondergoedwas mee op 60 graden.

Die adviezen van elke dag een schoon doekje snap ik nooit zo, na gebruik is zo'n doekje vies, je legt ze nat weg, na een paar uur heb je al een hele kolonie bacteriën in zo'n doekje. Lekker 's avonds voor of na het avondeten de tafel schoonmaken met hetzelfde doekje die je 's morgens gebruikt hebt op het aanrecht... lekker fris :r
Op zich ook een punt wat je hier aankaart, tegenwoordig zijn we meer en meer "vuilfoob". Het washandje om het gezicht en de handen van onze zoon na elke maaltijd, koekje e.d. te wassen wisselt uiteraard meerdere keren per dag, maar hoe vaak neem je nou echt de tafel af? Hier doen we dat meestal na het avondeten, al valt er eigenlijk zelden wat op tafel. En zolang je niet van het oppervlak zelf eet, tja, die paar bacteriën...

Uiteindelijk hebben we meerdere microvezeldoeken (tja, ik ben ook niet heilig) in de keuken liggen die eigenlijk dagelijks worden gewisseld. Een voor de kookplaat (om krassen en weer bevetten te voorkomen bij wisselen met de andere doeken) en een of twee voor de tafel/keukenblok.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 25-03-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
pagani schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Op zich ook een punt wat je hier aankaart, tegenwoordig zijn we meer en meer "vuilfoob". Het washandje om het gezicht en de handen van onze zoon na elke maaltijd, koekje e.d. te wassen wisselt uiteraard meerdere keren per dag, maar hoe vaak neem je nou echt de tafel af? Hier doen we dat meestal na het avondeten, al valt er eigenlijk zelden wat op tafel. En zolang je niet van het oppervlak zelf eet, tja, die paar bacteriën...

Uiteindelijk hebben we meerdere microvezeldoeken (tja, ik ben ook niet heilig) in de keuken liggen die eigenlijk dagelijks worden gewisseld. Een voor de kookplaat (om krassen en weer bevetten te voorkomen) en een of twee voor de tafel/keukenblok.
Het wordt vooral een probleem als je iets opveegt waar dingen zoals rauw vlees mee in contact geweest zijn. Dan maak je wel gewoon een broeihaard voor bacterieën die je liever niet te veel in je lichaam hebt tenzij je fan bent van een nacht op het toilet met een emmer voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Het wordt vooral een probleem als je iets opveegt waar dingen zoals rauw vlees mee in contact geweest zijn. Dan maak je wel gewoon een broeihaard voor bacterieën die je liever niet te veel in je lichaam hebt tenzij je fan bent van een nacht op het toilet met een emmer voor je ;)
Rauw vlees gaat dan ook enkel op een snijplank of in de pan hier. En mocht er zoiets op het aanrecht terechtkomen dan pakken we inderdaad ook keukenpapier.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 25-03-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij doen vrij lang met een keukenrol. Vaak heb ik aan een half stukje genoeg en geef ik de andere helft aan mijn vrouw. En daarna kun je er ook nog wel het vet mee uit een pan vegen.

Microvezeldoekjes om een pan schoon te vegen lijkt me niet zo handig, en ook niet voor je mond voor aan tafel. Dan kun je beter stoffen servetten kopen als je dat wil.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 25-03-2022 10:02 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

In plaats van microvezel doekjes, kan je natuurlijk ook gewoon katoenen luiers (gewoon die simpele vierkante) gebruiken. Scheelt weer plastic :)

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 25-03-2022 10:04 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 06:52:
Ook wel handig voor als de kat weer eens een haarbal aan het uitkotsen is en er een pak etensresten meekomen. Kan je dan wel met een vaatdoekje o.i.d. opruimen, maar dat is best smerig. Verder maak ik mijn bril er altijd schoon mee, met die papieren doekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:01
[...]

Dat doe ik inderdaad niet. Dat worden me iets te veel vezels in mijn eten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
NoahAmber schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:15:
Verder maak ik mijn bril er altijd schoon mee, met die papieren doekjes
Dat wordt afgeraden toch? Ivm evt krassen, of is dat vooral bij zonnebrillen met kunststof glazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@Aardappelnoot
Goed dat je met duurzaamheid bezig bent. Maar focus je dan op de zaken die echt een impact maken. Keukenrol is al best duurzaam. Gemaakt van een hernieuwbare bron, je hoeft het niet te wassen als het vies is, wordt efficiënt naar de supermarkt getransporteerd etc.

Koop dan eerder een bidet (of zo'n hand sproeier), zodat je geen toiletpapier meer hoeft te gebruiken. Schijnt ook nog beter schoon te maken dan enkel papier.

Wil je echt een impact maken, kijk dan naar zaken zoals, minder vlees eten, zonnepanelen, korter douchen, kleine handdoeken (=minder wassen).
Helemaal onderaan die lijst zal dan je keukenrol staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:05
Ik heb nog nooit keukenpapier gekocht, gebruik altijd een vaatdoekje welke dagelijks verschoond wordt. Als de vloer vies is gaat het doekje daarna direct in de was.

Gewoon katoenen doekjes van de action meen ik, gebruik ze tot de gaten er in vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:06
Is het gek als ik mij afvraag of doekjes die je geregeld moet wassen wel duurzamer zijn dan een simpel stukje papier wat prima te recyclen is?

Maar nog los van duurzaam, er zijn ook grenzen aan bezig zijn met het milieu wat mij betreft. Het leven moet wel leuk blijven, we leven niet meer in 1535. Als je dan toch wat wil doen, dan kan je je beter focussen op zaken met een serieuze impact. Zoals zonnepanelen, isolatie, warmtepomp, minder fossiele brandstoffen gebruiken, biologisch eten, etc.

Zelf hebben we zowel keukenrol als van die papiertjes in een doosje staan. Die papiertjes zijn ideaal voor de kleine dingen zoals neus snuiten of even wat opdeppen. Als er meer van het doekje gevraagd wordt dan pakken we een stukje keukenrol.
De vaatdoek houd ik liefst zover mogelijk weg, smerig ding ook al vervang je hem eenmaal per dag.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:59
Je kan bijna alles vervangen met wat stevigere katoenen vaatdoeken, die gebruiken ze in commerciële keukens ook, maar dan moet je inderdaad wel dagelijks wisselen. Kan je mee schoonmaken, maar ook droog deppen. Ik gebruik het liefst gewoon keukenpapier, en heb ook zo'n mooi geel doekje weken liggen, maar als er iets mee schoongemaakt moet worden gebruik ik daar wel wat schoonmaakmiddel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
[...]

Ik pak niet graag een slurry van half vergane groenten, koffieprut, resten kwark en een incidentele natte haar met m'n blote handen beet, maar whatever floats your goat.

Ik poets met het papier eerst het filter en putje schoon, pak er daarna de resten mee op.
Ik gebruik een vork en lepel om die restjes eruit te plukken en weg te gooien. Die kunnen daarna dan mee met de vaat. Geen doekje voor nodig, geen blote handen gebruikt.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Dat wordt afgeraden toch? Ivm evt krassen,
Valt mij niet echt op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CodeCaster schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Tegen spetteren bij het in de pan doen, en zodat de eventuele marinade in het vlees trekt in plaats van in het vocht dat erop ligt.
Ik zou het vooral doen om te zorgen dat je je vlees bakt ipv stooft. Als je bruinering of een korstje wil komt fat door een set reacties. Die reacties ontstaan door hitte en eiwitten te combineren.
Als je product zuur is of nat houdt dat die reacties tegen, met taaie grijze biefstuk als gevolg.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabuto
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 09:36

Hiervoor gebruik is van die goedkope theedoeken, een soort kaasdoek.
Ook om sla droog te slingeren (in de tuin) en allerhande andere dingen in de keuken waar wc papier te zwak voor is.
De deze doeken dan gewoon in de was, gaan jaren mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rabuto schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:47:

Hiervoor gebruik is van die goedkope theedoeken, een soort kaasdoek.
Ook om sla droog te slingeren (in de tuin) en allerhande andere dingen in de keuken waar wc papier te zwak voor is.
De deze doeken dan gewoon in de was, gaan jaren mee
ik doe het gewoon met keukenpapier ;) ik denk dat ik een prima resultaat daarmee bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Andere optie voor het afvoerputje schoonmaken is een zeefje plaatsen. Het zeefje heeft hele fijne gaatjes waardoor water wel wegloopt, maar afval in het zeefje blijft. Even naar de gft-bak en je klopt zo de prut eruit. Nog een voordeel is dat er minder rotzooi in de afvoer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zonder cynisch te zijn: Ik haal meestal na de afwas de zut uit de gootsteen. Daar zitten soms kleine etensresten in, maar niet veel, vaak niet rauw en max 1 dag oud (ik was elke dag een set spullen af die niet in de vaatwasser mag).
Is dat zo ranzig voor jullie?
offtopic:
Na het slachten pak ik graag een keukenpapiertje maar ik begrijp dat dat een niveau van bagger is dat de meeste mensen niet in hun gootsteen hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sassymousasi
Sorry hoor maar jullie zijn echt een stel drama queens. Gut gut gut je handjes zouden wat vies worden van wat resten eten. Oh Hans!, rauw vlees zo ontzettend levensgevaarlijk! Je zou het maar aanraken 😂

Nee echt een beetje contact met iets wat niet goed voor je is is helemaal niet verkeerd. Sterker nog, het draagt bij aan een goed afweersysteem.

En een doekje kan je prima iets vochtig 2 minuten in de magnetron doen en hij is brandschoon. Elke dag een nieuw doekje, lekker overdreven jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In Amerika zag ik bij reclame dat er een keukenrol te koop is waarbij de vellen ook door de helft alsmede kwart afgescheurd kunnen worden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

itsalex schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:21:
In Amerika zag ik bij reclame dat er een keukenrol te koop is waarbij de vellen ook door de helft alsmede kwart afgescheurd kunnen worden.
offtopic:
Maar onder het motto "alles in Amerika is groter" is het hele vel waarschijnlijk al 4 keer zo groot als hier?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
[...]

Daarvoor heb je schoonmaak handschoenen als je niet met handen wil beetpakken, de schoonmaak handschoenen spoel je vervolgens af en leg je weer weg.

Het huis krijg je nooit steriel hoor, de toetsenbord is doorgaans ook viezer kwa bacteriën dan een toiletbril en daar staan mensen ook niet bij stil.

Keukenrol wordt hier zeer zelden gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 26-03-2022 11:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:11:
[...]

offtopic:
Maar onder het motto "alles in Amerika is groter" is het hele vel waarschijnlijk al 4 keer zo groot als hier?
Walmart heeft al een mooie oplossing zoals dit.

Ook prima product voor Europese markt.

Ik bestel vaak bij mijn leverancier via kantoorartikelen keukenpapier en krijg 5 dozen toegezonden!!! Dat schiet helemaal zijn doel voorbij qua verzendkosten als je per stuk € 4 verzendkosten hebt. Het zijn wel 30 rollen met 2 keer hoeveelheid keukenpapier.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
sassymousasi schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:11:
rauw vlees zo ontzettend levensgevaarlijk! Je zou het maar aanraken 😂

Nee echt een beetje contact met iets wat niet goed voor je is is helemaal niet verkeerd. Sterker nog, het draagt bij aan een goed afweersysteem.
Salmonella krijgen maakt je immuunsysteem niet sterker of beter, behalve dan tegen salmonella. Ik vermeid liever een infectie, maar ieder zo zijn eigen. Voedselvergiftiging is geen pretje en kan dodelijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sassymousasi
devices schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Salmonella krijgen maakt je immuunsysteem niet sterker of beter, behalve dan tegen salmonella. Ik vermeid liever een infectie, maar ieder zo zijn eigen. Voedselvergiftiging is geen pretje en kan dodelijk zijn.
😂 jij bent zeker iemand die denkt dat het aanraken van een stuk rauwe kip salmonella geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
sassymousasi schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:43:
[...]

😂 jij bent zeker iemand die denkt dat het aanraken van een stuk rauwe kip salmonella geeft.
😂😂😂😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kom op zeg... Wat etensresten uit een putje pulken is zo erg? Je kan daarna gewoon lekker je handjes wassen.
Voor zaken als smetvrees kun je in therapie. Er zijn veel manieren om van dit soort dwanggedachten af te komen. Als je het niet eens wil proberen zul je nooit weten of het werkt.
Neuroses zijn een grote verspilling van tijd en energie. Net als het zoeken naar alternatieven voor keukenpapier. Als je een kléin beetje je best doet vind je al snel duurzaam geproduceerde keukenrollen.
Alle effort die hier nu al in is gaan zitten maak je nooit meer goed.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de grootverbruikers en flinke knoeiers onder ons: je kunt natuurlijk ook gewoon een rolletje Tork papier in je keuken neerzetten/hangen. Spul is maar één laagje dik en er zit voldoende op een rolletje. Mocht je van kleur houden dan zijn er alternatieven alleen die zijn slechts een [url=https://www.bol.com/nl/nl/p/blauwe-poets-papier-6-rollen-in-folie-myngoods/9300000002530806/[/url]derde van de witte rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
itsalex schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:21:
Volgens mij verkopen ze die ook gewoon in Nederland en anders halen wij ze uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:04:
Kom op zeg... Wat etensresten uit een putje pulken is zo erg? Je kan daarna gewoon lekker je handjes wassen.
Voor zaken als smetvrees kun je in therapie. Er zijn veel manieren om van dit soort dwanggedachten af te komen. Als je het niet eens wil proberen zul je nooit weten of het werkt.
Neuroses zijn een grote verspilling van tijd en energie. Net als het zoeken naar alternatieven voor keukenpapier. Als je een kléin beetje je best doet vind je al snel duurzaam geproduceerde keukenrollen.
Alle effort die hier nu al in is gaan zitten maak je nooit meer goed.
De grap is, ik heb daadwerkelijk smetvrees en het idee dit met keukenpapier te doen vind ik nog veel smeriger. :+ Ik doe het zelf met mijn handen en daarna ben ik even bezig rustig m'n handjes uitgebreid te wassen. Maarja dat doe ik altijd al als ik een afvalbak heb aangeraakt of andere 'vieze' dingen. Keukenpapier ertussen verandert er niets aan, die handen moeten gewassen worden, dus ik gebruik het amper. Alleen als er wat vloeistof over het aanrecht dondert ff snel om het te absorberen dat het niet over de vloer gaat ofzo. Ik doe echt al een half jaar met 1 rol.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1