Vraag

• HawksBrigade
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 20:07
Mijn vraag
Ik heb vandaag de stock cooler van mijn AMD 2600 vervangen door een Scythe Fuma 2 ivm een een geplande upgrade vd CPU.
Met opstarten wilde ik de fans instellen en toen zag ik in de BIOS dat de PCH en de t_sensor ineens iets boven de 127 graden Celsius aangaven. Dit is “ietwat warm” lol
Los van het vervangen van de cooler heb ik niets gewijzigd. De CPU draait op stock, evenals het RAM.

De t_sensor pins heb ik nagekeken of er misschien iets zat wat contact maakte, ze zijn schoon en ik heb geen extra sensor daar op aangesloten.

Ik heb geen idee waar de PCH zit op het mobo om na te kijken.
Wat zou ik kunnen/moeten nakijken om te zorgen dat de temperaturen weer normaal worden weergegeven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD 2600, niet overklokt.
Mobo: ASUS X470-F Gaming
Windows 10
Als andere hardware relevant is geef ik dat graag aan.

Ondanks de zeer hoge temperatuur die wordt aangegeven in de BIOS start de PC gewoon op. Ik heb met HWiNFO en AIDA 64 gekeken naar de temperaturen en daar staat niets raars qua temperaturen.
Ik heb geen testruns gedaan om de cooler te checken omdat ik niets wil riskeren met het mobo. Dus los van een minuutje of wat in Windows om de temperaturen te checken heb ik de PC niet lang aangehad.

Alle hulp is welkom :)

Update 6 maart:
Tijdens het troubleshooten in Windows sprong het scherm ineens op zwart. Het scherm deed het nog wel qua voeding, er is een toetsenbord op aangesloten en dat gaf nog info weer.
PC bleef ook gewoon draaien maar reageerde nergens meer op. Ik moest de voeding echt uitzetten om de PC uit te krijgen voor een reboot.
Nadat ik opnieuw in Windows was en het systeem gewoon aan met enkel HWiNFO aan gebeurde hetzelfde na een paar minuten.
Ik heb ondertussen de cooler opnieuw geïnstalleerd om te kijken of ik daar misschien iets verkeerd had gedaan. Helaas gaf het in de BIOS hetzelfde aan :'(

Update 10 maart:
Ik denk dat ik een statische kortsluiting in de sensoren heb veroorzaakt met installatie van de cooler.
MoBo vervangen door een ASUS B550 Gaming-plus en alles doet het weer :)
2600 werkte out of the box op BIOS 2407, hoewel de B550’s geen officiële ondersteuning hebben voor Zen+ :+

[Voor 25% gewijzigd door HawksBrigade op 11-03-2022 06:48]

Beste antwoord (via HawksBrigade op 11-03-2022 06:44)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:52

Nemesizz

Untouchable

Met temperatuur uitlezingen als dat, dat je getallen krijgt als ; 127, 128, 254, of 255 (in de plus of in de min) is vrijwel altijd een foute uitlezing. Vind het alleen bijzonder dat die dat in de BIOS aangeeft en niet met andere software (meestal is het andersom; BIOS geeft correcte temp aan of bepaalde waardes helemaal niet, en software in Windows geeft dan extreem hoog of lage temp aan).

Als het echt een component zou zijn dat zo heet zou worden zou de temperatuur ook niet strak op 1 getal blijven en hoe dan ook fluctueren (airflow, ding genereert hitte enz, zelden dat een temperatuur strak op 1 waarde blijft hangen).

Zolang het verder geen invloed heeft op prestaties gewoon maar negeren.
Sommige borden/componenten schieten meteen in de stress met een foute uitlezing en dan word het een ander verhaal (ventilators die op 100% springen, thermal throttle ondanks dat er eigenlijk niks aan de hand is, of in sommige gevallen shut-downs).

Alle reacties

• HawksBrigade
BIOS geeft 127C / 260F aan, dat is het helaas niet.

• HawksBrigade
Dat is het rare, Ik heb gecheckt in AIDA64 en HWinfo en daar géén hoge temperaturen gezien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HawksBrigade
Damic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:01:
127 = 1 byte, kijk eens of er een bios update is. zou goed kunne dat dit van in het begin is maar je nooit bent opgevallen.
Ik heb de meest recente bios van augustus 2021. Ik denk dat het me wel eerder zou zijn opgevallen, het springt redelijk in het oog, ook omdat de temperaturen in het rood worden aangegeven.
Ik heb een maand of twee geleden RAM vervangen en toen was het ook niet.
Het viel me nu namelijk ook direct op. Nou wil dit natuurlijk niet zeggen dat dit niet ergens tussen nu en toen is komen boven drijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HawksBrigade
Ik heb even een paar foto’s toegevoegd ter verduidelijking.

• HawksBrigade
JSande schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:46:
Gebruik je toevallig iets met een LCD’tje in je pc (een schermpje op je mobo of dergelijke om temps te monitoren)? Kan zomaar een IDDCX adapter gebruiken en ik had ook een ongeveer hetzelfde probleem waar mijn NZXT Kraken Z53 een cpu temp van 255 graden aangaf terwijl dit eigenlijk 25,5 was. Heb dit opgelost door in control panel de IDDCX adapter te disablen omdat deze een hoop waardes met een factor van 10 verkeerd aangaf.
Thx voor het meedenken.
Ik heb geen extra LCD in m’n PC geïnstalleerd. Ik heb wel gecheckt of daar toch iets verkeerd in stond en het ook uitgezet om te kijken of dat misschien toch zou kunnen helpen. Helaas, de temps bleven hetzelfde aangeven.

• HawksBrigade
Ik heb het vermoeden dat er toch iets verkeerd gegaan is met het installeren van de nieuwe CPU cooler. Misschien een statische schok die iets kapot heeft gemaakt. Het zou de eerste keer in 20+ jaar voor mij zijn met computers werken, maar kan het zeker niet uitsluiten :)

Goede nieuws is dat de Ryzen 2600 gewoon “out of the box” werkt op de ASUS TUF GAMING B550-PLUS!

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden. Dank allen voor het meedenken!

• HawksBrigade
Saeverix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:53:
Het lijkt vaker voor te komen, ook bij andere moederborden voor AMD: https://www.reddit.com/r/...p/pch_temp_sensor_faulty/

Als het echt die temperatuur heeft bij jou, dan zou je de chipset koeler niet kunnen aanraken qua warmte. Leg je vinger er eens op, als die echt 100+ graden is dan trek je je vinger wel terug.
Hmm, die was ik nog niet tegen gekomen met zoeken.
Ik heb niet gecheckt of de chipset ook echt bloedje heet was. Wat er wel gebeurde was dat de PC niet eens 10 minuten bleef werken in de OS op alleen de desktop. Scherm klapte op zwart en de PC reageerde nergens meer op, ik moest iedere keer een harde reset doen om weer in de bios te komen.
Ernemmer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Misschien eerst even op 5 mm afstand proberen zonder daadwerkelijk aanraken, 127 graden op je vingertop is niet heel fijn.
Mee eens, hoewel ik na jaren in professionele keukens te hebben gewerkt best wat kan hebben. Voorkomen is echter beter dan genezen inderdaad! _/-\o_

• HawksBrigade
Saeverix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Wat je ook nog kan proberen is een BIOS Downgrade. Ik weet niet hoe je je BIOS recept bijgewerkt hebt, maar een Downgrade zou ik even via de EZ Flash methode (via BIOS) proberen: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1012815

Was je BIOS ook al op de huidige versie toen je twee maand terug je geheugen hebt vervangen? Als je toen ook nog een oudere BIOS had, dan zou het probleem in de nieuwste BIOS kunnen zitten namelijk.
BIOS updaten doe ik altijd via de BIOS zelf, dus inderdaad met EZ Flash die zit ingebakken bij ASUS in de BIOS. Het geheugen had ik na de update vervangen en nadien best nog regelmatig gegamed, stress testen gedraaid, etc.
Al die tijd heb ik er geen last van gehad en ik was nog met regelmaat in de BIOS om met de fancurves te spelen. Terwijl ik daar was ook altijd de temperaturen gecheckt.
Het aller raarste vind ik dat met HWiNFO er geen hoge temps worden gerapporteerd nadatik die 127C zag in de BIOS. Een downgrade van de BIOS was helaas uitgesloten omdat de PC niet lang genoeg normaal bleef werken, als het systeem er uit klapt terwijl ik midden in een BIOS update zit ...
Aan de andere kant, kon natuurlijk eigenlijk niet slechter worden lol

Ik heb ondertussen het nieuwe MOBO ingebouwd en de OS aan het installeren. So far so good!

• HawksBrigade
vanaalten schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Hmmm, wat als de koeler slecht gemonteerd is en geen goed contact maakt met de chip zelf? Dat kan juist een reden zijn voor de hoge temperatuur (want, kan de warmte niet afvoeren aan de koeler) en dan zou de koeler juist relatief koud moeten zijn - toch?
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar na opnieuw pasten en installeren bleef het.
Nemesizz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:38:
Met temperatuur uitlezingen als dat, dat je getallen krijgt als ; 127, 128, 254, of 255 (in de plus of in de min) is vrijwel altijd een foute uitlezing. Vind het alleen bijzonder dat die dat in de BIOS aangeeft en niet met andere software (meestal is het andersom; BIOS geeft correcte temp aan of bepaalde waardes helemaal niet, en software in Windows geeft dan extreem hoog of lage temp aan).

Als het echt een component zou zijn dat zo heet zou worden zou de temperatuur ook niet strak op 1 getal blijven en hoe dan ook fluctueren (airflow, ding genereert hitte enz, zelden dat een temperatuur strak op 1 waarde blijft hangen).

Zolang het verder geen invloed heeft op prestaties gewoon maar negeren.
Sommige borden/componenten schieten meteen in de stress met een foute uitlezing en dan word het een ander verhaal (ventilators die op 100% springen, thermal throttle ondanks dat er eigenlijk niks aan de hand is, of in sommige gevallen shut-downs).
Ik denk dat je gelijk hebt en dat de PVH en T-sensor zijn gaan hemelen.
Ik heb geprobeerd het te negeren (die sensoren op ignore gezet) maar zoals jij het zei “het bord schiet in de stress” en volgt er een shut-down.

Dank voor het meedenken allemaal!
De B550 werkt met de Ryzen 2600:

Slotje mag er op wat mij betreft :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HawksBrigade
JappieR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:51:
Slotje word normaal niet gedaan, en dat is denk ik ook maar goed ook.
Jou Ram geheugen loopt maar op 2133MHz, wat een minimale snelheid is. Wat is het type nummer van je Ram geheugen of weet je toevallig de snelheid er van?
DOCP stond nog uit op de foto, systeem draait ondertussen stabiel met de 3600 kit die ik erin heb zitten :)
Corsair Vengeance LPX trouwens.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee