• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 16:45
Hoi,

Een klein beetje achtergrond. Ik zat bij een omgevallen energie leverancier. Je wordt dan overgenomen door een andere partij. Eigenlijk een redelijk soepel traject waar je niet zoveel van merkt.

Tot de incasso kwam.

Waar ik een beetje over val is een nieuw voorschot bedrag wat in mijn ogen exorbitant hoog is. Maar waar ik nog meer over val is dat deze nieuwe partij dit ook gewoon, zonder ook maar enige goedkeuring aan mijn kant, gewoon zo van mijn rekening af kan schrijven.

En daardoor vraag ik mij af: Mag dat zomaar?
Het komt nogal brutaal over namelijk.
Eigenlijk wil ik helemaal niet dat dit zomaar kan zonder mijn goedkeuren.

Moet er wel gelijk bij zeggen dat ik de brief van deze partij wel een paar dagen voor het incasso heb ontvangen maar niet eerder dan na het incasso heb geopend (verschil van 4 dagen). Deze brief heeft o.a. een machtiging voor specifiek het incasso gebeuren. Maja, daar is dus nog niets mee gedaan terwijl de incasso al wel van mijn rekening is.

Hoe denken jullie hierover?

• markg85
evilution schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:20:
Stond in die brief ook het nieuwe voorschotbedrag? Als je de laatste maanden een klein beetje het nieuws op dit gebied hebt gevolgd had je natuurlijk kunnen weten dat dit ging gebeuren. Is de incasso wel gedaan op het gebruikelijke moment?
Jazeker, ik ben op de hoogte :) En had al een verhoging van mijn vorige (nu failliete leverancier) verwacht. Echter is deze nieuwe partij nog een behoorlijke stap hoger, dat had ik niet verwacht.

Ook ter info. Het voorschotbedrag van de vorige leverancier was op de piek van de prijzen. Het nieuwe voorschot van de nieuwe leverancier (van 6 januari) is een stuk hoger in bedrag terwijl de energieprijzen een aardig stukje lager zijn ten opzichte van het voorschot wat ik nu had betaald als mijn oude leverancier niet failliet was gegaan.

• markg85
Rukapul schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:28:
[...]

Dat vereist een aanzienlijke interpretatie van zowel de energiewet als de wet op betalingsverkeer.

Buiten dat ontbreekt het de originele leverancier vaak ook aan een juridisch sluitende machtiging dus wordt er niet meer overgenomen dan een nummer in de administratie met opportunistisch incasseren als gevolg :P

Verstandig dus dat de nieuwe leverancier om een nieuwe juridisch correcte machtiging vraagt.
Kan je bij de bank (ABN-AMRO in dit geval) zien van wie je incasso's goedkeurt? Ik zie wel een lijst van "goedgekeurde" maar dat is meer in generieke zin. Niet wat ik zelf per stuk heb goedgekeurd.

• markg85
Oke, kleine update.

Ik heb contact gehad met de bank. Er zijn een paar maffe dingen aan de hand die blijkbaar "gewoon zo zijn". Ik heb zeker een formulier van de nieuwe energie leverancier voor specifiek het goedkeuren van incasso's. Maar op de bankrekening is hetzelfde bedrijf ook "alvast" goedgekeurd (volledig buiten mij om) voor incasso's. Volgens de bank kunnen sommige organisaties dat...

Ik vindt het maar heel schimmig. Op precies deze manier zou je dus zomaar als nieuwe energie leverancier op kunnen staan, de klanten van een failliete over nemen en als nieuwe leverancier een volledig automatisch incasso (waar ze zelf de waarde bepalen wat ook gelijk goedgekeurd is) naar alle klanten sturen. De leverancier krijgt gelijk het geld. Als je - als leverancier kwaad in de zin heb - kan je zo heel snel heel voor geld krijgen, doorsluizen en wegwezen...

• markg85
YakuzA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Jouw 'schuld' is het bedrag dat op de eind/jaarafrekening staat.
Dat is het bedrag van je vastrecht + verbruik.

Hoeveel je vooraf betaald hebt aan voorschotten wordt daar mee verrekend.
Dat is ook wel logisch.
Maar het verschil t.o.v. wat ik nu heb is wel exorbitant hoog.

Voorbeeld:
  • (oude leverancier) was 15 euro/maand
  • (oude leverancier op de piek van de prijzen) was 70 euro/maand
  • (nieuwe leverancier met nu lagere prijzen) is 102 euro
Bijna een ver 8-dubbeling ten opzichte van wat ik betaalde. En heb even gekeken, dat voorschot is per maand. Ja, prijzen zijn de lucht in gegaan. Snap alle redeneringen.

Maar de realistische prijs zou ergens tussen de 50 en 75 moeten liggen. Kan er niet zo bij dat een leverancier gewoon maar een bedrag (letterlijk uit de lucht gegrepen) vaststelt wat je gewoon maar moet slikken.

Daar komt bij dat ze gewoon ook aanbieden dat het 58 (2 jarig contract) of 50 (3 jarig contract) mag zijn. Wat nog meer neigt naar opzettelijk het maandbedrag nu lekker hoog vastzetten om het aantrekkelijk te maken om me voor langere tijd aan hun te verbinden.

• markg85
Aftansert schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:26:
Dit hele topic bestaat uit een red herring die 'incasso' verwart met 'betalingsverplichting' / 'factuur'. De vraag is eigenlijk: "heeft de TS een betalingsverplichting tot (naar we aannemen) zo'n onredelijk groot voorschot?".

Dat lijkt mij heel erg aan de specifieke omstandigheden afhangen. Heb je een vast tarief afgesproken? Heeft de overnemende partij dit tarief willen wijzigen? Wat zijn de algemene voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan? De energieprijzen zijn erg gestegen; iedereen zonder vast tarief schrikt van de aankomende prijzen.

Je kan de incasso storneren als je vindt dat het voorschot echt te hoog is. Dat ontslaat je niet van een betalingsverplichting tot het betalen van het voorschot volgens de overeenkomst die je bent aangegaan.

Maak zelf een berekening van het voorschot, en maak dat bedrag naar de energieleverancier over met een duidelijke beschrijving. Stuur een eenregelige mail waarin je de factuur betwist, zeg welk bedrag je in plaats daarvan hebt overgemaakt, en dat ze kunnen vragen om een berekening.

Er komt onvermijdelijk een aanmaning en misschien een incassobureau op je af. Antwoord kort dat de factuur op datum x is betwist, dat er een inhoudelijke reactie op die betwisting wordt verwacht, en dat er daarom geen incassokosten gerekend mogen worden.

Stuur steeds dezelfde mail terug als ze met boilerplate antwoorden, and it just fizzles out naturally.
Ha, ik ben ertoe in staat dat nog te doen ook >:)

Als ik simpelweg naar de marktprijzen van energie kijk wordt er in de hele markt op het moment een behoorlijke partij opgelicht met wat de eindgebruiker uiteindelijk betaald per kWh. En dan heb ik het enkel over de marktprijs per megawatt die ik dan vergelijk van 16 december tot nu. Die is nu lager (en al een paar weken), maar de kWh prijs is alsof we nog op de piek zitten.

Dus in abstracte zin heb ik volgens mij wel gelijk. Maja, ga ik dan "de strijd aan" om een heel vervelende klant te worden? Ook met het risico dat ze me daadwerkelijk wel afsluiten? ... Denk toch dat ik daar kies voor "dan maar slikken" en het laat als het is.

Overigens, ik heb in deze 0 te kiezen gehad he. Het was een faillissement waardoor ik vanzelf over ben gegaan naar een andere partij. Een partij waar ik ook zeker zo snel als het kan weg ben wanneer die prijzen ff afkoelen.

Maargoed, ik dwaal een beetje af van de oorspronkelijke vraag naar energie specifiek.

Zoals ik eerder heb aangegeven lijkt dit incasso gebeuren "gewoon te kunnen"... Waarmee ik wel erg het idee heb eigenlijk geen controle over mijn eigen bankrekening te hebben waar ik toch in de (blijkbaar illusie) leefde dat ik dat wel had. Dat besef, en het gevolg wat het kan hebben, is... verhelderend en verontrustend. Een willekeurig bedrijf kan gewoon echt mijn rekening leeg plukken zonder ook maar enige toestemming. Als dit een keer misbruikt wordt door een bedrijf met slechte bedoelingen... damn!

En ja, ik heb ook gezien bij de ABN-AMRO dat dit aan te passen is naar expliciet toestemming geven. Standaard staat het daar niet op en keur je impliciet alle incasso's goed.

• markg85
Transportman schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Je hebt nog steeds de controle door onterechte incasso's te storneren. Je doet het nu voorkomen alsof ieder willekeurig bedrijf jouw rekening leeg kan trekken en dat je dan jouw geld definitief kwijt bent, maar dat is dus niet het geval.
Ja, daar heb je gelijk in.
Maar blijf het een niet zo prettig idee vinden...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee