• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:01
Automatische incasso gaat voor een groot deel op goed vertrouwen, en er kan dus veel ja. Daar staat wel tegenover dat je als consument ook ruime mogelijkheden hebt om het terug te halen (storneren).

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Morty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:16:
Automatische incasso gaat voor een groot deel op goed vertrouwen, en er kan dus veel ja.
Naar mijn weten moet elk bedrijf een incassomachtiging hebben alvorens het mag incasseren. De vraag is hier denk ik of deze machtiging wordt overgedragen zodra een energiecontract wordt overgenomen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

g0tanks schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Naar mijn weten moet elk bedrijf een incassomachtiging hebben alvorens het mag incasseren. De vraag is hier denk ik of deze machtiging wordt overgedragen zodra een energiecontract wordt overgenomen.
Ik denk dat je geen gezonde overnames kunt doen, al dan niet uit noodzaak, zoals met energieleveranciers, en diensten kunt blijven aanbieden als je niet ook de machtigingen automatisch meekrijgt bij een overname.

Dus het lijkt me dat de goedkeuring er wel is, namelijk de goedkeuring die je al had gegeven geldt nog steeds.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een automatische incasso werkt op basis van vertrouwen. Als een bedrijf incasso rechten heeft (dat moet men wel aanvragen bij hun eigen bank), en kan dan van alle rekeningen geld halen.

Een automatische incasso kan je storneren - behalve loterijen - en dat kan tot 57 dagen terug. (Sinds SEPA)

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Morty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Moet ja, maar volgens mij is daar controle op vooraf, alleen mogelijk achteraf wanneer er problemen zijn.
Tegenwoordig is er een “Mandate ID”, ben de exacte term ff kwijt. Met zo’n identifier heb je 56 dagen om je geld terug te laten boeken. Heb je die niet mag je tot 13 maanden terugboeken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34
F_J_K schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:18:
Kan, of mag? Bij tenminste mijn bank kan je aangeven dat elke auto-incasso vooraf door mij moet zijn goedgekeurd in hun website. (Met risico's dat ik betalingen mis).

Anders: storneren moet je wel op tijd doen, dus niet eens per paar maanden naar de rekening kijken. Storneren verandert ook niets aan een eventuele betaalverplichting.
Zonder afgegeven SEPA incassomachtiging is de termijn heel lang.

Er zijn al een paar curatoren van omgevallen energiebedrijven die er nu achter komen dat het bij veel klanten ontbrak een zo'n officiële machtiging :P

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
markg85 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Jazeker, ik ben op de hoogte :) En had al een verhoging van mijn vorige (nu failliete leverancier) verwacht. Echter is deze nieuwe partij nog een behoorlijke stap hoger, dat had ik niet verwacht.

Ook ter info. Het voorschotbedrag van de vorige leverancier was op de piek van de prijzen. Het nieuwe voorschot van de nieuwe leverancier (van 6 januari) is een stuk hoger in bedrag terwijl de energieprijzen een aardig stukje lager zijn ten opzichte van het voorschot wat ik nu had betaald als mijn oude leverancier niet failliet was gegaan.
In dat geval kun je je energie beter steken in het proberen te verlagen van het voorschotbedrag dan te ageren tegen de incasso. Misschien kun je nog switchen naar een goedkopere aanbieder?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 16:45
Oke, kleine update.

Ik heb contact gehad met de bank. Er zijn een paar maffe dingen aan de hand die blijkbaar "gewoon zo zijn". Ik heb zeker een formulier van de nieuwe energie leverancier voor specifiek het goedkeuren van incasso's. Maar op de bankrekening is hetzelfde bedrijf ook "alvast" goedgekeurd (volledig buiten mij om) voor incasso's. Volgens de bank kunnen sommige organisaties dat...

Ik vindt het maar heel schimmig. Op precies deze manier zou je dus zomaar als nieuwe energie leverancier op kunnen staan, de klanten van een failliete over nemen en als nieuwe leverancier een volledig automatisch incasso (waar ze zelf de waarde bepalen wat ook gelijk goedgekeurd is) naar alle klanten sturen. De leverancier krijgt gelijk het geld. Als je - als leverancier kwaad in de zin heb - kan je zo heel snel heel voor geld krijgen, doorsluizen en wegwezen...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

markg85 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 02:10:
Oke, kleine update.

Ik heb contact gehad met de bank. Er zijn een paar maffe dingen aan de hand die blijkbaar "gewoon zo zijn". Ik heb zeker een formulier van de nieuwe energie leverancier voor specifiek het goedkeuren van incasso's. Maar op de bankrekening is hetzelfde bedrijf ook "alvast" goedgekeurd (volledig buiten mij om) voor incasso's. Volgens de bank kunnen sommige organisaties dat...

Ik vindt het maar heel schimmig. Op precies deze manier zou je dus zomaar als nieuwe energie leverancier op kunnen staan, de klanten van een failliete over nemen en als nieuwe leverancier een volledig automatisch incasso (waar ze zelf de waarde bepalen wat ook gelijk goedgekeurd is) naar alle klanten sturen. De leverancier krijgt gelijk het geld. Als je - als leverancier kwaad in de zin heb - kan je zo heel snel heel voor geld krijgen, doorsluizen en wegwezen...
Welkom in de wereld van de automatische incasso, waar nog veel op basis van vertrouwen tussen de incessant en de bank werkt.
Dat is ook de reden dat de consument het een jaar later terug kan draaien en het geld terug ontvangen.

Verder kost het een bedrijf wel wat tijd/moeite om de mogelijkheid bij de bank te krijgen om automatische incasso’s uit te voeren. En als er teveel onterecht gebeurt wordt dat ook weer door de bank ingetrokken.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:16
Je bent niet de enige met deze vraag. Zie ook deze topics mocht je die nog niet gevonden hebben:Vooral die eerste (Naked Energy) is interessant en gaat specifiek over wat jij hier beschrijft.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35

Herman

FP ProMod
Een partij moet aan heel veel eisen voldoen vóórdat zij geld van een rekening mogen incasseren. Dit houdt in dat je als consument héél expliciet toestemming moet hebben gegeven om geld van een rekening af te halen. Het is inderdaad wel een interessante vraag of een bedrijf dit recht kan en mag overdragen aan een ander bedrijf.

Zie hier wat uitleg over de regelgeving:
- https://www.betaalverenig...andaard-europese-incasso/

Hoewel de incasso 'mogelijk' niet op de juiste wijze tot stand is gekomen, is het wel waarschijnlijk dat er een betalingsverplichting is ontstaan. In dat geval zul je de termijnen wel moeten betalen, linksom of rechtsom.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:48
Aphelion schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Wie is er risicodrager bij dat storneren? Is dat de bank? Of is dat de incassant? Want in het geval van een fraude is er natuurlijk niets meer te halen als dat de incassant is.

Los daarvan is het makkelijk gezegd dat je even kan storneren. In de tussentijd kan iemand wellicht zijn huur niet meer betalen, kan ineens niet sporten of speelt niet mee aan de loterij.
Als jij storneert dan haalt jouw bank het geld terug van de bank van de incassant, die het vervolgens weer vordert op de incassant zelf.
Als storneerder in dit geval krijg je het geld dus altijd weer terug, plus eventuele rente zelfs omdat de transactie als ware wordt ongedaan gemaakt.
Een incasso van een failliet bedrijf kun je dus ook succesvol storneren; de bank van het failliete bedrijf draagt in de regel het risico hiervan in dergelijke situatie.

Let op dat een betaalverplichting niet vervalt bij het storneren van een incasso.
Dus als je geld schuldig bent, dan zul je dat alsnog ( via een andere manier ) moeten betalen.
Bij loterijen speel je dan in de regel niet mee míts de trekking nog niet is geweest, maar een sportschool wil zijn geld wel hebben neem ik aan, net als een verhuurder.
Het is een beetje misbruik maken van het systeem, maar je kunt zo in theorie wel de betaaltermijn tenminste 14 dagen opschuiven, aangezien ze je altijd nog moeten herinneren om alsnog te betalen in dergelijke gevallen, als je dat bedoelde.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• YakuzA

YakuzA

Jimster schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Regels voor incasso's is voor elk bedrijf hetzelfde.
Ik ken idd alleen de uitzonderingen van banken zelf.
De automatische incasso voor je bank kosten wordt altijd afgeboekt, ookal kom je rood te staan en staat je rood staan uit 😄

PSN

• YakuzA

YakuzA

F_J_K schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:18:
Kan, of mag? Bij tenminste mijn bank kan je aangeven dat elke auto-incasso vooraf door mij moet zijn goedgekeurd in hun website. (Met risico's dat ik betalingen mis).

Anders: storneren moet je wel op tijd doen, dus niet eens per paar maanden naar de rekening kijken. Storneren verandert ook niets aan een eventuele betaalverplichting.
Je kan je geld tot 13 maanden terug halen via MOI en storneren als je geen correcte toestemming hebt gegeven.

Als je 13 maanden niet op je rekening kijkt hebt je vast ook geen tekort aan geld ;)

PSN

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee