Visum aanvragen voor Amerika

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 762779

Topicstarter
Ik heb graag jullie hulp nodig bij het aanvragen betreft visum. Ik wil dit jaar naar Amerika toe als toerist. Mijn doel is vakantie voor een tijdsduur van 8 a 12 dagen. Ik mag niet direct naar Amerika toe, want naast het Nederlandse paspoort bezit ik het Iraanse paspoort vanaf mijn geboorte af aan. Ik ben in Nederland geboren en opgegroeid. Mijn laatste vakantie aan Iran dateert van oktober 2015 reden familiebezoek.

Verder heb ik gelezen dat de aanvraag waarschijnlijk tot 9 maanden kan gaan duren. Voor de aanvraag moet ik 160 dollar betalen en ik moet nog eens langs voor een persoonlijke interview op de Amerikaanse ambassade.

Ik mag geen ESTA aanvragen. Wat moet ik doen? Ik heb D-160 formulier voor mij, maar dit is waarschijnlijk niet voor toeristen.

Bij D-160 blijf ik vast zitten "reden waarom ik naar Amerika" wil, de optie toeristen staat er niet tussen.

Ik heb in Amerika veel familie wonen. Dit is mijn eerste keer dat ik naar Amerika wil reizen. Ik ga naar New York om mijn familie te zien maar ook om New York te ontdekken ik twijfel ook met Los Angeles. Moet ik een D-160 of toch een B-2 formulier invullen, maar B-2 (toeristen) formulier kan ik niet vinden.

Ik ga samen met mijn vriendin en ze kan ESTA aanvragen en zonder problemen naar Amerika reizen.

Heeft iemand hiermee ervaring of meer informatie en wat ik moet doen om dit aan te vragen. Ik wordt er moe van. Met D160 kon ik geen toerist als reden opgeven. Daarom ben ik nu op Tweakers.net graag voor jullie hulp. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
Tourist visa is B-2. Dat is het antwoord op de vraag "wat is de reden van je verblijf" op de D-160
TEMP. BUSINESS PLEASURE VISITOR

[ Voor 43% gewijzigd door RocketKoen op 08-01-2022 23:07 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RocketKoen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:06:
Tourist visa is B-2. Dat is het antwoord op de vraag "wat is de reden van je verblijf" op de D-160
TEMP. BUSINESS PLEASURE VISITOR
Is deze in D-160 formulier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik ga naar New York om mijn familie te zien maar ook om New York te ontdekken ik twijfel ook met Los Angeles.
Doe jezelf een plezier en verdubbel het aantal dagen als je beide steden wil bezoeken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snake schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:08:
[...]
Doe jezelf een plezier en verdubbel het aantal dagen als je beide steden wil bezoeken.
Ik wil dit jaar New York doen en over een paar jaar doe ik Los Angeles. Ik twijfelde tussen New York of Lis Angeles

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 08-01-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik het goed heb ben je wel een D-160 formulier nodig, aangezien je over een Iraans paspoort bezit en na 2011 in Iran bent geweest.

Zie ook https://visumbuitenland.nl/amerika/visum en https://ceac.state.gov/genniv/ of https://travel.state.gov/...ourism-visit/visitor.html. Als je echt info wilt hebben, bel dan de ambassade.

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 08-01-2022 23:17 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52
Goed dat je dit heel goed van te voren uitzoekt.
Vrienden van mij zagen een paar jaar terug een rondreis in Canada niet door gaan om dat ze geweigerd werden voor een overstap op een Amerikaans vliegveld… reden: paar jaar eerder op vakantie geweest in Iran en daar stonden de stempels van in het paspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is erg aardig van jullie en heeft mij enorm geholpen. Hoe zit het met de adres in Amerika in de formulier D-160 vragen ze om adres in Amerika. Ik wil niet het adres van mijn oom opgegeven. Want ik wil een hotel nemen en hotel heb ik nog niet. Ik wil eerst afwachten of ik de visum krijg voordat ik verdere boekingen doe. Kan ik gewoon een willekeurige hotel adres invoeren? Of toch beter mijn oom zijn adres in New York.

Want als ik nu mijn oom vraag. Dan wil hij perse dat ik bij hem kom logeren. Ik wil liever mijn eigen hotel met mijn vriendin

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 08-01-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Aantal aandachtspunten:
- Als ik op de Visa site kijk, is de wachttijd voor een afspraak op het consulaat in Amsterdam al 285 dagen: 9.5 maand, en dan heb je je visum nog niet! Dus hou daar rekening mee.

- Let op US pasfoto eisen, zijn anders dan EU.

- Adres: reserveer alvast makkelijk gelegen hotel voor 1e nacht en geef dat op. Veel hotels kan je ook wel annuleerbaar boeken mocht je aanvraag mislopen.

- Zorg bij interview dat je alle papieren waar ze eventueel naar kunnen vragen bij de hand hebt: hotelreservering, evt. tickets, 'proof of funds' etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Ilmar op 08-01-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus zo te zien ben ik pas ergens in november/december 2022 aan de beurt. Gezien de lange wachtrij van 9.5 maanden gaat mijn reis dus ergens in 2023 plaats vinden.

Moet ik bij het interview de retour tickets hebben? Ik lees hier van wel. Maar stel dat ik het niet krijg, wat dan? Kan ik beter wachten tot de interview is met het kopen van de tickets. Wat een gedoe allemaal en ik heb niets met mijn vaderland en toch wordt ik daarop gerekend.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 09-01-2022 00:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 762779 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:23:
Dus zo te zien ben ik pas ergens in november/december 2022 aan de beurt. Gezien de lange wachtrij van 9.5 maanden gaat mijn reis dus ergens in 2023 plaats vinden.

Moet ik bij het interview de retour tickets hebben? Ik lees hier van wel. Maar stel dat ik het niet krijg, wat dan? Kan ik beter wachten tot de interview is met het kopen van de tickets. Wat een gedoe allemaal en ik heb niets met mijn vaderland en toch wordt ik daarop gerekend.
De lange wachttijd is met name vanwege corona maatregelen.
Ik zou zo'n reis sowieso uitstellen tot na de pandemie. Zeker als je lang vantevoren moet plannen. De regels om grenzen over te steken worden nu vrijwel maandelijks aangepast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Laatst online: 26-04 16:31
Vziw hoef je niet al een ticket te hebben, maar de hele procedure is een behoorlijk bureaucratisch ding.

De immigratie-ambtenaren zullen vooral kijken 'bewijs' dat je verblijf inderdaad tijdelijk is (aantoonbare banden met Nederland, redenen om terug te gaan), dat je voldoende middelen hebt om in de US zelfvoorzienend te zijn (verzekeringen, bankafschriften, loonstroken oid.) en in jouw geval natuurlijk jouw relatie tov Iran. Hoe meer/duidelijkere documentatie je daar voor hebt, hoe groter de kans dat je soepel door de procedure heen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 762779 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:30:
Dat is erg aardig van jullie en heeft mij enorm geholpen. Hoe zit het met de adres in Amerika in de formulier D-160 vragen ze om adres in Amerika. Ik wil niet het adres van mijn oom opgegeven. Want ik wil een hotel nemen en hotel heb ik nog niet. Ik wil eerst afwachten of ik de visum krijg voordat ik verdere boekingen doe. Kan ik gewoon een willekeurige hotel adres invoeren? Of toch beter mijn oom zijn adres in New York.

Want als ik nu mijn oom vraag. Dan wil hij perse dat ik bij hem kom logeren. Ik wil liever mijn eigen hotel met mijn vriendin
kan het zijn dat een uitnodiging van een familielid juist helpt om het visa te verkrijgen? dan hebben ze een contactpersoon en vast adres i.p.v. willekeurige hotelboeking.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon D-160 aanvragen en afwachten. Address van je oom gaat niet uitmaken in US.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Laatst online: 18:29
Ilmar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:46:
Aantal aandachtspunten:
- Als ik op de Visa site kijk, is de wachttijd voor een afspraak op het consulaat in Amsterdam al 285 dagen: 9.5 maand, en dan heb je je visum nog niet! Dus hou daar rekening mee.

...
Zou je de visumaanvraag ook in een ander land mogen doen waar de wachttijd korter is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

Qwerty-273

Meukposter

_jero_813 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:42:
Zou je de visumaanvraag ook in een ander land mogen doen waar de wachttijd korter is?
Ja, en dat geldt eigenlijk voor de meeste visa's/landen. Wel kan het extra vragen oproepen waarom je in een ander land de aanvraag doet. Al verwacht ik binnen buurlanden binnen de EU niet direct problemen (dat zijn afstanden die je ook tussen staten in de VS ziet).
You should schedule an appointment for your visa interview at the U.S. Embassy or Consulate in the country where you live. You may schedule your interview at another U.S. Embassy or Consulate, but be aware that it may be more difficult to qualify for a visa outside of the country where you live.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kan inderdaad prima in een ander EU land een afspraak inplannen. Wel aangeven dat je dit gedaan heb mbt wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik ben ook dubbelstaatsburger: hoe wilt Amerika weten dat jij ook een Iraans paspoort hebt? In je Nederlandse paspoort staat dat toch helemaal niet vermeld of wel? Het is misschien een stomme vraag, maar ik dacht dat een ander land niet kan zien hoeveel nationaliteiten ik heb en of ik mijn tweede paspoort thuis laat waar ik mee in Iran geweest bij wijze van spreken.

Of wordt je aan de hand van je Iraanse achternaam door Amerika verondersteld, dat je dan ook de Iraanse nationaliteit hebt? Als er een stempel van Iran in je paspoort staat, dan snap ik het wel. Maar in Iran gebruik je toch zeker het Iraanse paspoort?

[ Voor 25% gewijzigd door Weissbier op 09-01-2022 06:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kan me niet voorstellen dat ze dit NIET weten..

Amerika is nogal eng op dat gebied…
Sebas1979 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:13:
Vrienden van mij zagen een paar jaar terug een rondreis in Canada niet door gaan om dat ze geweigerd werden voor een overstap op een Amerikaans vliegveld… reden: paar jaar eerder op vakantie geweest in Iran en daar stonden de stempels van in het paspoort.
Daarom heb ik dus een 2e paspoort. Er zijn meer landen die onderling moeilijk doen. En ik kom zakelijk op veel verschillende plekken.

Toont meteen de onzin aan van dit soort dingen, terroristen hebben natuurlijk ook een 2e paspoort…

[ Voor 117% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2022 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:38
Weissbier schreef op zondag 9 januari 2022 @ 06:01:
Ik ben ook dubbelstaatsburger: hoe wilt Amerika weten dat jij ook een Iraans paspoort hebt? In je Nederlandse paspoort staat dat toch helemaal niet vermeld of wel? Het is misschien een stomme vraag, maar ik dacht dat een ander land niet kan zien hoeveel nationaliteiten ik heb en of ik mijn tweede paspoort thuis laat waar ik mee in Iran geweest bij wijze van spreken.

Of wordt je aan de hand van je Iraanse achternaam door Amerika verondersteld, dat je dan ook de Iraanse nationaliteit hebt? Als er een stempel van Iran in je paspoort staat, dan snap ik het wel. Maar in Iran gebruik je toch zeker het Iraanse paspoort?
Er staan stempels in van Iran.
Nieuw paspoort aanvragen? Maar dan moet je ook liegen op de esta aanvraag. Dus dat is ook niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 21:00
Tja, ze zijn in de US serieus wantrouwend. Ik kan me nog herinneren dat ik voor de zaak naar Baton Rouge moest, en daar werd mijn pas gecontroleerd.

Stonden toen stempels in van Wit Rusland (trouwerij schoonbroer) en 2x Egypte (bezoek hoofdkantoor). Ik mocht gelukkig wel door… blijkbaar wekte ik genoeg vertrouwen verder. ;)

Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:22
Anoniem: 762779 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:23:

Ik ben ook wel eens aan een dergelijk kruisverhoor onderhevig geweest en de tickets werd niet naar gevraagd, maar ik had ze voor de zekerheid wel bij me.
daveytje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Er staan stempels in van Iran.
Nieuw paspoort aanvragen? Maar dan moet je ook liegen op de esta aanvraag. Dus dat is ook niet verstandig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 18:55

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je schijnt een tweede Nederlands paspoort aan te kunnen vragen. Ik heb hier verder geen verstand van, maar wellicht helpt dat?

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Sebas1979 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:13:
Wow, ik had geen idee dat ze daar zo streng in waren. Ik ben zelf rond 2003 naar de VS gevlogen en ook nog de landgrens met Mexico op en neer overgestoken met een paspoort waarin visas van o.a. Iran en Pakistan stonden. Visas uit 2001 zelfs.
Heeft me op dat moment geen enkel probleem opgeleverd en heb er niet eens bij stilgestaan. Uiteraard helpt het daarbij dat ik een ontzettend witte kop heb, hoe vervelend dat ook is voor de rest van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:05

Rmg

Lapa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Wow, ik had geen idee dat ze daar zo streng in waren. Ik ben zelf rond 2003 naar de VS gevlogen en ook nog de landgrens met Mexico op en neer overgestoken met een paspoort waarin visas van o.a. Iran en Pakistan stonden. Visas uit 2001 zelfs.
Heeft me op dat moment geen enkel probleem opgeleverd en heb er niet eens bij stilgestaan. Uiteraard helpt het daarbij dat ik een ontzettend witte kop heb, hoe vervelend dat ook is voor de rest van de wereld.
2003 is wel weer een heel andere periode (sowieso is dat al lang geleden ;)) toen waren de relaties van US/Iran ook niet geweldig.

Maar in 2010/2011 zijn er een grote bak sancties opgelegd ivm de Iran nuclear deal en is het weer een stuk lastiger geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Ardana schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:54:
Je schijnt een tweede Nederlands paspoort aan te kunnen vragen. Ik heb hier verder geen verstand van, maar wellicht helpt dat?
Klopt, en die mogelijkheid bestaat net vanwege zulke onverenigbaarheden. Land A laat je niet binnen als je in B bent geweest, dan heb je dus een paspoort waar dat niet in staat. Betekend dat dan dat je moet liegen? Ja. En wat als ze daar achter komen? In het beste geval komen ze er achter voor afreis en heb je geen visum, als het tegenzit wordt je alsnog aan de grens tegengehouden en teruggestuurd en in het ergste geval mag je een tijdje in de cel doorbrengen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

Apoca

Array Technology Industry

En anders even een tripje naar het consulaat in Amsterdam, daar kunnen ze je vast en zeker prima helpen om dit soort zaken te fixen als je der online niet meer uitkomt :)
Ga wel goed voorbereid (papieren/gegevens op orde), anders sta je snel weer buiten zonder resultaat.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:56
Het is me niet duidelijk of je al eens geprobeerd hebt een ESTA aan te vragen. Hoewel je op een van de eligibility questions "ja" moet antwoorden betekent dat in essentie nog niet dat je direct geweigerd wordt. Hoewel de kans groot is. Maar dat maakt voor je vervolgstappen (echt visum aanvragen) niet uit toch?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

OnTracK schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:13:
Het is me niet duidelijk of je al eens geprobeerd hebt een ESTA aan te vragen. Hoewel je op een van de eligibility questions "ja" moet antwoorden betekent dat in essentie nog niet dat je direct geweigerd wordt. Hoewel de kans groot is. Maar dat maakt voor je vervolgstappen (echt visum aanvragen) niet uit toch?
Zelfs een goedgekeurd ESTA is geen garantie dat je de grens over mag. Dat stellen ze ook zeer duidelijk bij de aanvraag. Het is aan de grensbewaking om te beslissen of ze je binnen laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
Blokker_1999 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Zelfs een goedgekeurd ESTA is geen garantie dat je de grens over mag. Dat stellen ze ook zeer duidelijk bij de aanvraag. Het is aan de grensbewaking om te beslissen of ze je binnen laten.
Dat doet een visum ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

OnTracK schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Dat doet een visum ook niet.
Klopt, maar met een visum is de kans kleiner dat je alsnog wordt tegengehouden omdat er een veel grondigere screening vooraf heeft plaatsgevonden en men niet alsnog ergens kan gaan opdiepen dat je enkele jaren terug in Iran bent geweest. Dat is op dat moment al gekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
Bij het aanvragen van de ESTA is één van de vragen (de vraag die je dus met ja moet beantwoorden):
Have you travelled to, or been present in Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia or Yemen on or after March 1, 2011?

Answering a ‘yes’ to any one of these ESTA eligibility questions will most likely result in an application being denied.
Dus ook bij een ESTA is dat bekend, of misschien zelfs beter bekend. Ik weet zo niet welke vragen ze bij een visum interview vragen.

Mijn punt is dat op travel.stackexchange typisch het advies wordt gegeven dat men vreemd opkijkt en de neiging heeft je B-2 visum-aanvraag te weigeren als je technisch gezien een ESTA had kunnen aanvragen. En met een geweigerd visum heb je een veel groter probleem omdat je dan in het vervolg moet opgeven dat je ooit een visum geweigerd bent. Maar het geweigerd krijgen van een ESTA is niet echt een probleem.

Zie ook de "who should apply" bij een ESTA:
You are a citizen or eligible national of a Visa Waiver Program country.
You are currently not in possession of a visitor's visa.
Your travel is for 90 days or less.
You plan to travel to the United States for business or pleasure.
You want to apply for a new authorization for one person or a group of applications for two or more persons.
je bent niet verboden te apply'en puur omdat je application vermoedelijk denied wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door OnTracK op 09-01-2022 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49
Even een persoonlijke ervaring als toevoeging:

Omdat ik in 2015 in Iran op vakantie ben geweest mocht ik voor de New York Marathon deelname als toerist ook geen ESTA meer aanvragen. Uiteindelijk ook met een D-160 formulier het visum aangevraagd, wel zuur de extra kosten daarvoor.

Omdat ik toen in Kuala Lumpur woonde heb ik daar op de ambassade de aanvraag gedaan en het interview gehad. In 2017 stelde dat interview helemaal niks voor. Ambassadepersoneel zat een beetje te lachen en was vooral benieuwd naar mijn rondreis in Iran. Zolang je niet te zenuwachtig bent en gewoon een helder verhaal hebt voorspel ik geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ardana schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:54:
Handigst is een off-the-shelve verklaring van je WG. Als dat een groot internationaal bedrijf is moet dan geen probleem zijn. Maar als het de Hypotheker/garage/bakker om de hoek is hebben ze dat niet natuurlijk. Dan moet je gaan “aantonen” waarom je het nodig hebt. Hoe dat werkt weet ik niet.

De verklaring van mijn WG wordt trouwens nooit gecontroleerd, alleen even vluchtig bekeken. Dus ik verwacht dat er ook veel “fraude” mee is….

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2022 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lentje
  • Laatst online: 13:49
Btw, over opmerkingen van een tweede paspoort en vragen eventueel met "nee" beantwoorden:

De VS heeft een enorme database van vliegbewegingen, in principe kunnen ze gewoon opzoeken of je in het verleden naar Iran bent gevlogen. Ook al zien ze geen Iran stempel staan, je kan er nog steeds problemen mee krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
OnTracK schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:25:
Bij het aanvragen van de ESTA is één van de vragen (de vraag die je dus met ja moet beantwoorden):

[...]

Dus ook bij een ESTA is dat bekend, of misschien zelfs beter bekend. Ik weet zo niet welke vragen ze bij een visum interview vragen.

Mijn punt is dat op travel.stackexchange typisch het advies wordt gegeven dat men vreemd opkijkt en de neiging heeft je B-2 visum-aanvraag te weigeren als je technisch gezien een ESTA had kunnen aanvragen. En met een geweigerd visum heb je een veel groter probleem omdat je dan in het vervolg moet opgeven dat je ooit een visum geweigerd bent. Maar het geweigerd krijgen van een ESTA is niet echt een probleem.

Zie ook de "who should apply" bij een ESTA:

[...]

je bent niet verboden te apply'en puur omdat je application vermoedelijk denied wordt.
Hij mag geen ESTA aanvragen omdat hij ook niet aan de voorwaarden voldoet (Iraanse nationaliteit).
[…] if you are a dual national of the Democratic People’s Republic of Korea, Iran, Iraq, Sudan, or Syria, you are also not eligible to travel under the Visa Waiver Program.
https://ais.usvisa-info.com/en-nl/niv/information/niv

Buiten dit, moet je een visum aanvragen als je na 2011 in Iran bent geweest - ongeacht je nationaliteit.

De ‘oplossing’ om een tweede paspoort aan te vragen helpt ook niet, omdat TS in Iran is geweest en hij de Iraanse nationaliteit bezit. Als men hier achter komt, wat volgens mij relatief eenvoudig is, aangezien Iran onder andere op basis van jus sanguinis nationaliteit toewijst - ben je het haasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
Thanks. Het was me niet duidelijk of hij het echt niet mocht of alleen dacht dat het niet mocht.

[ Voor 200% gewijzigd door OnTracK op 09-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

Qwerty-273

Meukposter

Mwa, "het haasje" is wellicht overdreven. Meer dan directe uitzetting zal het waarschijnlijk niet worden (ok, dat is niet een prettige situatie maar relatief kort), en dat je de komende 10+ jaar niet meer wordt toegelaten tot de VS.

https://www.theguardian.c...nians-blocked-from-the-us

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Lapa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Er gaat een verhaal rond van een aantal jaar geleden, dat iemand terug gestuurd is naar Nederland omdat de US beweerde dat hij in een of ander land geweest was dat geen vriendjes is met de US. Maar die persoon is daar nooit geweest. Zijn Nederlandse mobiele provider had een tijdje daarvoor meer IP adressen nodig dus heeft die overgekocht van een provider uit dat land, dus kom je er niet in.

Ik zou er voor geen geld heen willen.

Is dat Iraanse paspoort niet gewoon op te zeggen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
Hi OP,

Allereerst goed dat je hier op tijd aan begint, menigeen toerist is minder goed voorbereid. Ik ben zelf door dezelfde molen gegaan in 2018 omdat ik in Iran op vakantie ben geweest, dus bij deze mijn ervaringen.

1. Je gaat een B2 visum nodig hebben, aangezien je voor toerisme wilt komen. Vul dit dus in op je DS-160 formulier, zoals anderen ook gesuggereerd hebben.

2. Je zou eventueel kunnen navragen of je op het consulaat in Brussel terecht kan. Sinds corona is dit een stuk lastiger geworden en willen ze doorgaans alleen inwoners van Belgie bedienen, vroeger was dit de to-go optie voor Nederlanders die niet snel genoeg in Amsterdam terecht konden.

3. De eerste stap is het DS-160 formulier + foto digitaal opsturen, betalen voor een afspraak en een afspraak boeken. Als de dag van de afspraak daar dan eindelijk is: neem alles mee wat binding aantoont met Nederland. Loonstrookjes, familiebanden, huur/koopakte huis, arbeidscontract, studievoortgang: noem het zo gek niet op of het kan relevant zijn. Waarom? Omdat de Amerikaanse wet voorschrijft dat van iedere aanvrager van een niet-immigrant visum (waar B2 onder valt) moet worden verondersteld dat hij/zij illegaal zal immigreren naar de VS. Het is aan jou om het tegendeel van deze presumptie te bewijzen, met stukken en een sterk verhaal. Je hebt ca. 30 seconden interview met een consulair medewerker en in deze 30 seconden moet je hem/haar overtuigen van je intentie om terug te keren na je vakantie en niet stiekem achter te blijven.

Dit klinkt allemaal vrij over the top maar dit is hoe het er aan toe gaat. Zorg dat je voorbereid bent.

4. Ter plekke hoor je of je aanvraag goedgekeurd is. Zo ja, dan heb je binnen een week je paspoort in huis met visumsticker.

N.B. Alle suggesties om de visumplicht te ontwijken m.b.t. nieuw paspoort aanvragen, Iraans paspoort opzeggen etc.: doe het niet. Inreizen op ESTA door te liegen op je formulier is fraude. Word je betrapt dan kijk je tegen een deporatie en entry-ban van meerdere jaren aan + een visumplicht voor de volgende reis na je ban. Het laat zich raden dat de aanvraag dan nog moeilijker zal zijn.

Bovendien is de spelregel: in Iran geweest zijn of dubbele nationaliteit hebben = geen ESTA toegestaan voor reizen. Enkel die nationaliteit opzeggen gaat je hier niet van verlossen.

Stuur me een DM als je verdere vragen hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan niet direct naar Amerika reizen, omdat ik naast het Nederlandse paspoort ook het Iraanse paspoort bezit en ik geen ESTA kan aanvragen. Ik heb gisteren de D-160 formulier met foto ingestuurd.

Ik heb het adres van mijn oom in New York ingevuld en de adres van het hotel Hilton in Empire State ingevulgd als verblijf. Het gaat ongeveer 10 maanden duren en ik krijg nog een interview op de ambassade. Ik heb gekozen voor april 2023 als aankomst in Amerika en zal daar 14 dagen verblijven. Wegens de winterperiode 2022/2023, omdat het dan erg koud is ga ik vanaf April 2023.

Ik ben erg benieuwd een nieuwe ervaring in mijn leven.

Mijn vriendin kan zonder problemen met ESTA afreizen.

Wij zijn van plan om 1 dagje tijdens ons verblijf in New York naar Washington, D.C. te gaan. Mijn oom heeft mij verteld dat wij met de trein binnen 2 uur in Washington, D.C. zijn en 1 dag genoeg is en s' avonds weer terug naar New York kunnen.

Eerst afwachten of ik de visum krijg. Langs deze weg wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie bijdragen aan deze topic en goede informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 18-05 19:11
Waarom gaat het 10 maanden duren? Of is dat je eigen planning. Ik ben zelf in Iran geweest en moet ook langs de ambassade. Ik krijg dan wel ineens akkoord voor 10 jaar (jij wellicht ook?) Maar had eerder toen ik mij er in had verdiept de indruk dat er geen bijzondere wachttijden waren oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PLAE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:01:
Waarom gaat het 10 maanden duren? Of is dat je eigen planning. Ik ben zelf in Iran geweest en moet ook langs de ambassade. Ik krijg dan wel ineens akkoord voor 10 jaar (jij wellicht ook?) Maar had eerder toen ik mij er in had verdiept de indruk dat er geen bijzondere wachttijden waren oid.
Ik heb gekezen dat het waarschijnlijk 9 a 9.5 maanden zal duren voor Amsterdam. Ik krijg dus een visum voor 3 maanden of 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tobitronics schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:11:
Hi OP,

Allereerst goed dat je hier op tijd aan begint, menigeen toerist is minder goed voorbereid. Ik ben zelf door dezelfde molen gegaan in 2018 omdat ik in Iran op vakantie ben geweest, dus bij deze mijn ervaringen.

1. Je gaat een B2 visum nodig hebben, aangezien je voor toerisme wilt komen. Vul dit dus in op je DS-160 formulier, zoals anderen ook gesuggereerd hebben.

2. Je zou eventueel kunnen navragen of je op het consulaat in Brussel terecht kan. Sinds corona is dit een stuk lastiger geworden en willen ze doorgaans alleen inwoners van Belgie bedienen, vroeger was dit de to-go optie voor Nederlanders die niet snel genoeg in Amsterdam terecht konden.

3. De eerste stap is het DS-160 formulier + foto digitaal opsturen, betalen voor een afspraak en een afspraak boeken. Als de dag van de afspraak daar dan eindelijk is: neem alles mee wat binding aantoont met Nederland. Loonstrookjes, familiebanden, huur/koopakte huis, arbeidscontract, studievoortgang: noem het zo gek niet op of het kan relevant zijn. Waarom? Omdat de Amerikaanse wet voorschrijft dat van iedere aanvrager van een niet-immigrant visum (waar B2 onder valt) moet worden verondersteld dat hij/zij illegaal zal immigreren naar de VS. Het is aan jou om het tegendeel van deze presumptie te bewijzen, met stukken en een sterk verhaal. Je hebt ca. 30 seconden interview met een consulair medewerker en in deze 30 seconden moet je hem/haar overtuigen van je intentie om terug te keren na je vakantie en niet stiekem achter te blijven.

Dit klinkt allemaal vrij over the top maar dit is hoe het er aan toe gaat. Zorg dat je voorbereid bent.

4. Ter plekke hoor je of je aanvraag goedgekeurd is. Zo ja, dan heb je binnen een week je paspoort in huis met visumsticker.

N.B. Alle suggesties om de visumplicht te ontwijken m.b.t. nieuw paspoort aanvragen, Iraans paspoort opzeggen etc.: doe het niet. Inreizen op ESTA door te liegen op je formulier is fraude. Word je betrapt dan kijk je tegen een deporatie en entry-ban van meerdere jaren aan + een visumplicht voor de volgende reis na je ban. Het laat zich raden dat de aanvraag dan nog moeilijker zal zijn.

Bovendien is de spelregel: in Iran geweest zijn of dubbele nationaliteit hebben = geen ESTA toegestaan voor reizen. Enkel die nationaliteit opzeggen gaat je hier niet van verlossen.

Stuur me een DM als je verdere vragen hebt :)
Ik heb het DS-160 formulier compleet ingevulgd met foto. Ik heb daar ook een bevestiging van gekregen per mail. Ik hoefte nog niks te betalen en dat komt later denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Anoniem: 762779 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Ik heb het DS-160 formulier compleet ingevulgd met foto. Ik heb daar ook een bevestiging van gekregen per mail. Ik hoefte nog niks te betalen en dat komt later denk ik.
En nu moet je met je DS-160 een afspraak boeken op https://ais.usvisa-info.com/

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:01:
Volgens mij verschillen de tijden ongeveer per week.
Voor mij werk nu twee keer een visum moeten aanvragen (eerste keer was maar 5 jaar geldig, de tweede 10 jaar), maar waar ik de eerste keer binnen een maand terecht kon, was het de tweede keer al 3 maanden na indienen verzoek.
En van collega's hoorde ik dat in de begin tijd van corona er helemaal geen afspraken mogelijk waren waarna de wachttijden erg opliepen toen ze wel weer bereikbaar waren.

Misschien is het nu weer weg gewerkt, maar zelf zeggen ze:
Houd er rekening mee dat als gevolg van een toenemende achterstand van aanvragen voor visumafspraken, er een aanzienlijke vertraging kan optreden tussen het betalen van uw visumkosten en het plannen van een afspraak. Door de visumkosten te betalen, erkent u dat het enkele maanden kan duren om een ​​afspraak te plannen.

[ Voor 15% gewijzigd door Fly-guy op 12-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb mij aangemeld op de site. Kosten bedragen $160 dollar. Ik kon nog niet betalen, er was geen plek. Wat moet ik doen? Ik heb gelezen dat ik over een paar dagen opnieuw moet proberen. Voor Amsterdam geen datum beschikbaar momenteel.

Is het erg als ik nu die interview zou krijgen en ik pas April 2023 wil in reizen.

Ik dacht dat ze alles nu zelf zouden regelen, maar ik moet dus alles zelf regelen tot afspraak aan toe voor de interview. Kan ik met iDEAL betalen of Creditcard. Nu kon ik niets betalen waarschijnlijk omdat er geen afspraak mogelijkheden waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Anoniem: 762779 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:04:
Is het erg als ik nu die interview zou krijgen en ik pas April 2023 wil in reizen.

Ik dacht dat ze alles nu zelf zouden regelen, maar ik moet dus alles zelf regelen tot afspraak aan toe voor de interview. Kan ik met iDEAL betalen of Creditcard. Nu kon ik niets betalen waarschijnlijk omdat er geen afspraak mogelijkheden waren?
Nee, je visum is 10 jaar geldig, dus als je bij wijze van spreken morgen een interview hebt, ben je vroeg genoeg.

Betalen gaat waarschijnlijk alleen met Visa, MasterCard of Amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oohh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Nee, je visum is 10 jaar geldig, dus als je bij wijze van spreken morgen een interview hebt, ben je vroeg genoeg.

Betalen gaat waarschijnlijk alleen met Visa, MasterCard of Amex.
Ik kan dus 10 jaar zonder deze procedure DS-160 naar Amerika reizen. De komende 10 jaar hoef ik dus niks meer in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
Anoniem: 762779 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Ik kan dus 10 jaar zonder deze procedure DS-160 naar Amerika reizen. De komende 10 jaar hoef ik dus niks meer in te vullen?
Als je een visum krijgt: ja

Let wel dat de beslissing om je binnen te laten bij de grenswacht ligt die je op de dag van aankomst ziet. Een visumsticker in je paspoort is geen 100% garantie dat je binnen wordt gelaten. Of zoals de Amerikanen het zeggen:

"Een visum is een recht om op de deur te mogen kloppen, wij bepalen of we de deur open doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 18-05 19:11
Die 10 jaar wil volgens mij zeggen dat je dan naar de normale procedure gaat. Dus niet meer van tevoren aankloppen bij ambassade/consulaat. Maar gewoon regulier formulier invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kijk dagelijks voor een afspraak voor de interview. Tot nu toe geen datums beschikbaar en kan niet betalen. Dit gaat lang duren denk ik? Ik ga pas volgend jaar in 2023 naar Amerika en dat heb ik aangegeven in mijn DS-160 formulier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels betaald €144,- via de website en ik heb op 18 oktober de interview afspraak in Amsterdam. Ik ben heel erg benieuwd. Het voelt net als of ik een sollicitatie gesprek heb :D

Langs deze weg wil ik jullie allemaal bedanken!

Ik krijg een visum van 3-maanden? De 10 jaar is dus dat ik straks geen DS-160 formulier meer hoef in te vullen binnen 10 jaar? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
houd er rekening mee als je de ambassade in gaat, dat je geen elektronische apparatuur of iets dergelijks bij hebt. Zelfs sleutels van een auto zou ik proberen buiten te laten. Neem alles wat je nodig hebt meervoudig geprint op papier mee inclusief je uitnodiging.
Het is namelijk alsof je een bunker binnen gaat.

Dat is mijn ervaring in ieder geval.

Voor mijn werk ook na 2011 naar Iran geweest, hierna is mijn esta geweigerd en moest ook op sollicitatie komen :) Uit eindelijk allemaal goed gegaan, visa gekregen voor meteen 10 jaar (tip, dat is vaak langer als je paspoort nog geldig is, als je nieuw paspoort aanvraagt laat dan in je nieuwe paspoort vermelden dat het paspoort XXXnnnXXXX vervangt en zorg dat er geen gaten komen in je visa.).
Bij aankomst in USA toch nog apart genomen en 3 uur lang moeten wachten en meerdere interviews gehad... pffff. denk je dat alles met een visa geregeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben naar het consulaat de Amerikaanse ambassade langs geweest in Amsterdam.

Daar gaf ik mijn Nederlandse paspoort en mijn Iraanse paspoort. Tot mijn verbazing begon de medewerker over of ik dienstplichtige ben in Iran en of ik vrijstelling heb. Ik ben in Nederland geboren en opgegroeid. Maar ik ben eerlijk geweest en zei ik heb een vrijstellingskaart. Deze moest officieel worden vertaald van Farsi naar het Engels.

Toen moest ik weer wachten en werd ik geroepen. Er werden mij een paar vragen gesteld wat mijn doel is in Amerika en waarom ik naar Amerika wil. Wat mijn werk is en wie er voor mij gaat betalen om de reis mogelijk te maken. Er werd gevraagd of dit mijn eerste keer is naar Amerika. Er werd mij ook gevraagd wanneer ik voor het laatst in Iran ben geweest, oktober 2015 familie bezoek.

De visum is al goedgekeurd en heb mijn documenten, de Iraanse paspoort en de Nederlandse paspoort met vertaling erbij van mijn vrijstellingskaart voor de dienstplicht in Iran moeten opsturen met de officiële paspoorten en vrijstellingskaart erbij via de post.

Er werd mij niets gevraagd, voor hoe lang ik in Amerika ga blijven? Er is mij ook niets verteld wat voor soort visum ik kan verwachten en voor hoe lang?

Ik heb mijzelf als een toerist opgegeven.

Ik wil in Maart of in Mei 2023 voor 14 dagen naar Amerika New York en Washington DC. Ik wil met Delta Airlines vanaf Amsterdam Schiphol naar New York JFK. Ik zie dit als een nieuwe uitdaging en kennis en ervaring. Ik twijfel nog steeds, omdat in Maart nog best koud kan zijn in New York?

Mijn neef uit Amerika heeft mij verteld om nog geen hotel/tickets te boeken en wachten totdat ik de visum in mijn handen heb.

Ik dacht eerst dat de visum meteen in mijn paspoort komt. Dit gebeurt op een andere locatie. Ik heb €26 betaald (met mijn Mastercard) nadat alles klaar is, op mijn huisadres te worden geleverd en het versturen heeft mij €33 gekost met verzekerd versturen tot €200,- via PostNL

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 19-10-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
The Fatal schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:16:
houd er rekening mee als je de ambassade in gaat, dat je geen elektronische apparatuur of iets dergelijks bij hebt. Zelfs sleutels van een auto zou ik proberen buiten te laten. Neem alles wat je nodig hebt meervoudig geprint op papier mee inclusief je uitnodiging.
Het is namelijk alsof je een bunker binnen gaat.

Dat is mijn ervaring in ieder geval.

Voor mijn werk ook na 2011 naar Iran geweest, hierna is mijn esta geweigerd en moest ook op sollicitatie komen :) Uit eindelijk allemaal goed gegaan, visa gekregen voor meteen 10 jaar (tip, dat is vaak langer als je paspoort nog geldig is, als je nieuw paspoort aanvraagt laat dan in je nieuwe paspoort vermelden dat het paspoort XXXnnnXXXX vervangt en zorg dat er geen gaten komen in je visa.).
Bij aankomst in USA toch nog apart genomen en 3 uur lang moeten wachten en meerdere interviews gehad... pffff. denk je dat alles met een visa geregeld is.
Ik moest Bluetooth uitzetten en mijn smartphone en smartwatch deed hij iets overheen met een stokje en doekje en ging hij over het scherm heen en deze ging vervolgens in een machine en die gaf weer groen licht.

Ik moest in de ambassade Bluetooth helemaal uitzetten.

Ik moest ook al mijn smartphone, smartwatch, mijn portemonnee en mijn riem af doen en mijn jas, notebooktas en die ging in een bakje en ging door een scanner heen, een groot machine zoals op Schiphol hebben. Ik moest vervolgens door een detectiepoortjes heen.

Het personeel was verder heel vriendelijk en aardig en alles ging in het Engels

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 19-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist gelezen dat ik verder geen ESTA hoeft aan te vragen voor mij zelf, dit omdat ik een visum heb gekregen.

Alleen voor mijn vrouw moet ik een ESTA aanvragen tot 72-uur voor vertrek

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 19-10-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan helaas niet reageren in "De Covid kroeg"

Ik heb gelezen dat ik volledig gevaccineerd moet zijn om naar Amerika te reizen

Ik lees: How the 14 days are calculated:Your last dose must have been given a full 14 days before the day you board your flight to the United States.You are considered fully vaccinated on the 14th day after the vaccination series was completed. For example, if your last dose was any time on October 1st, then October 15th would be the first day that you meet the 14-day requirement.

Noncitizens, Nonimmigrants (Covered Individuals)

Noncitizens who are nonimmigrants and seeking to enter the United States by air are required to show proof of being fully vaccinated against COVID-19 before boarding a flight to the United States from a foreign country.

If you are not fully vaccinated against COVID-19, you will NOT be allowed to board a flight to the United States, unless you meet the criteria for an exception under the Proclamation and CDC’s Amended Order. A booster dose is not needed to meet this requirement.

Ik heb 2 vacinatie gehad en een boosterprik allemaal van Pfizer. Ik ga binnenkort mijn 4e prik halen.

Ik heb:

Juni 2021 mijn eerste prik gehad
Juli 2021 mijn tweede prik gehad
Januari 2022 mijn derde prik gehad boosterprik

Ik wil straks mijn 4e prik halen.

Ik lees om Amerika in te komen heb ik zelfs geen boosterprik nodig

-----------

Ik heb verder nog niets meer gehoord sinds donderdag. Ik heb wel bevestiging dat alle documenten en mijn paspoorten is aan gekomen doe ik had verstuurt via PostNL

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 22-10-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tot mijn verbazing: Ben ik net ingelogd op de site van de ambassade voor een update en ik zie al staan:

Applicants:
Mijn naam staat er
Service: Standard Visa
Expiry Date: 2023-10-01

Dit betekent dus dat ik maar 1 jaar ga krijgen en moet ik dus voor 1 oktober 2023 mijn reis maken?

Ik had verwacht dat ik op zijn minst 2 jaar of meer zou krijgen als expiry date zodat ik niet weer die DS160 ooit moet herhalen. Ik reis op een B2-visum (B2 Tourism / Medical Treatment)

Het komt waarschijnlijk doordat ik als toerist wil gaan. Ik heb nog steeds niet mijn paspoort terug en als ik die in handen heb, ben ik helemaal zeker. Weet iemand wat Standard Visa inhoudt? Ik mag dus tot 01 oktober 2023 in- en uitreizen? of alleen maar 1 keer in en uit reizen?

Ik wil gewoon voor 2 weken heen en terug op vakantie.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 23-10-2022 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn visum is goedgekeurd het is nu officieel en ik heb bericht gekregen dat binnen 10 werkdagen mijn paspoorten terug ontvang met daarin de visum. Tot 1 oktober 2023 dan vervalt mijn visum. Ik had meer dan 1 jaar verwacht. Misschien omdat het bij mij om een toeristen visum gaat maar 1 jaar.

Ik ga waarschijnlijk volgende jaar April 2023 voor 10 nachten en 12 dagen totaal.

Ik ga voor de eerste keer ooit naar Amerika. Ik ben erg benieuwd en zal een ervaring rijker worden.

Ik wil jullie allemaal bedanken met het mee denken en de tips die jullie mij in deze topic hebben geven.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 09-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Even voor mijn info. Je geeft aan in Nederland geboren te zijn en een Nederlands paspoort te hebben. Wat voegt je Iraanse paspoort toe bij de procedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:30
Hier niets, maar in USA wel ;)

Vwb je vraag qua kou in maart:
Ik ben er een keer in februari geweest en toen was het inderdaad écht koud. Je waait ook continu weg daar omdat alle straten recht zijn er de wind niet gebroken wordt.

In augustus was het een stuk behaaglijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MarkyB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:09:
Even voor mijn info. Je geeft aan in Nederland geboren te zijn en een Nederlands paspoort te hebben. Wat voegt je Iraanse paspoort toe bij de procedure?
Ik ben geboren als Iraniër in 1983 in Nederland. Mijn ouders waren hier al sinds 1980 voor internationale werk bij een internationale organisatie (mijn vader). Later hebben wij de Nederlandse nationaliteit gekregen. Iraanse paspoort nationaliteit kan je geen afstand doen.

In het bezit (geweest) van Iraans of Iraaks paspoort
Bezit u een paspoort dat is uitgegeven door Iran of Irak? Dan komt u niet in aanmerking voor een ESTA om naar Amerika te reizen. Dit geldt ook voor paspoorten die zijn uitgegeven door Syrië, Soedan, Jemen, Libië of Somalië. Ook als u momenteel een paspoort bezit van een land dat deel uitmaakt van het Visa Waiver Program (waaronder België en Nederland), is het niet mogelijk een ESTA aan te vragen als u ook een paspoort bezit van één van de landen genoemd in dit artikel. Het aanvragen van een ESTA is ook niet mogelijk als u in het verleden ooit een paspoort heeft gehad dat is uitgegeven door Iran, Irak, Syrië, Soedan, Jemen, Libië of Somalië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Anoniem: 762779 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:15:
[...]

Ik ben geboren als Iraniër in 1983. Mijn ouders waren hier voor internationale werk bij internationale organisatie. Later zijn we Nederlandse nationaliteit gekregen. Iraanse paspoort nationaliteit kan je geen afstand doen.

In het bezit (geweest) van Iraans of Iraaks paspoort

[...]
Hoe dat je er aan komt begrijp ik wel :)
Waarom voeg je hem bij de aanvraag en gebruik je niet alleen je Nederlandse paspoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MarkyB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:17:
[...]

Hoe dat je er aan komt begrijp ik wel :)
Waarom voeg je hem bij de aanvraag en gebruik je niet alleen je Nederlandse paspoort?
Omdat ik niet direct naar Amerika mag reizen. Ik wil eerlijk zijn en niet voor verrassingen te komen staan. Ik ben in 2015 naar Iran geweest voor een familie bezoek.

Mijn vrouw heeft geen visum nodig enkel ESTA

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 09-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn paspoort is binnen met daarin de visum.

Tot mijn verbazing is de visum geldig tot 31OCT2032

Alles klopt, er is alleen 1 letter fout bij mijn voornaam (bij Given name) moet ik dat aangeven of is dat geen probleem?

Dus tot 31 oktober 2032 kan ik vrij reizen. Mijn nederlandse paspoort verloopt in 2028 en kan ik de visum dan omzetten in mijn nieuwe paspoort?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 11-11-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Anoniem: 762779 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:32:
Mijn paspoort is binnen met daarin de visum.

Alles klopt, er is alleen 1 letter fout bij mijn voornaam (bij Given name) moet ik dat aangeven of is dat geen probleem?
Dat zou ik zeker laten corrigeren; anders heb je met geluk enkel wat extra vragen en met pech kom je het land niet in.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 21:08
Anoniem: 762779 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:32:
Mijn nederlandse paspoort verloopt in 2028 en kan ik de visum dan omzetten in mijn nieuwe paspoort?
Nadat je paspoort verloopt, neem je zowel je oude paspoort (met visum) als je nieuwe paspoort mee naar de VS. Van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken:
My old passport has already expired. My visa to travel to the United States is still valid but in my expired passport. Do I need to apply for a new visa with my new passport?

No. If your visa is still valid you can travel to the United States with your two passports, as long as the visa is valid, not damaged, and is the appropriate type of visa required for your principal purpose of travel. (Example: tourist visa, when your principal purpose of travel is tourism). Both passports (the valid and the expired one with the visa) should be from the same country. When you arrive at the U.S. port-of-entry (POE, generally an airport or land border) the Customs and Border Protection Immigration Officer will check your visa in the old passport and if s/he decides to admit you into the United States they will stamp your new passport with an admission stamp along with the annotation "VIOPP" (visa in other passport). Do not try to remove the visa from your old passport and stick it into the new valid passport. If you do so, your visa will no longer be valid.
Daarvoor is het wel van belang dat op het moment dat je je nieuwe paspoort in 2028 gaat afhalen, je tegen de gemeenteambtenaar zegt dat er in je oude paspoort nog een geldig visum zit. Dan kunnen ze daarmee rekening houden op het moment dat ze het oude paspoort ongeldig maken; anders maken ze namelijk ook onbedoeld het visum ongeldig door er een gat in te maken.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag opnieuw mijn paspoort opgestuurd naar de Amerikaanse consulaat/ambassade Amsterdam. Ze hebben excuses gemaakt en zullen mijn voornaam corrigeren. Het heeft mij weer €16 gekost aangetekend en verzekering tot €200,-. Als het nu weer fout gaat weet ik het niet. Het wordt gratis via de koerier terug gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Anoniem: 762779 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:34:
Vandaag opnieuw mijn paspoort opgestuurd naar de Amerikaanse consulaat/ambassade Amsterdam. Ze hebben excuses gemaakt en zullen mijn voornaam corrigeren. Het heeft mij weer €16 gekost aangetekend en verzekering tot €200,-. Als het nu weer fout gaat weet ik het niet. Het wordt gratis via de koerier terug gestuurd
Kun je niet zelf naar de ambassade gaan? Dat deed ik ook altijd met mijn Mexicaanse vriendin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arjantje72 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:40:
[...]

Kun je niet zelf naar de ambassade gaan? Dat deed ik ook altijd met mijn Mexicaanse vriendin :)
Ik kon het dus brengen. Want in hun mail en ik moest inloggen en ik moest het opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Anoniem: 762779 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:12:
[...]

Ik kon het dus brengen. Want in hun mail en ik moest inloggen en ik moest het opsturen.
Ik snap niet precies wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arjantje72 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:19:
[...]

Ik snap niet precies wat je zegt.
Ik kon dit zelf brengen naar het consulaat in Amsterdam?

Ze hebben mij een mailtje gestuurd met daarin instructies voor het versturen. Ik heb het gestuurd naar Mikropakket hun koerier. Het is inmiddels bij hun aangekomen. Ik denk dat het waarschijnlijk weer 1 weekje zal duren. Hopelijk deze keer geen foutjes.

Denken jullie dat mijn oude visum opnieuw wordt gedrukt? Want er zat nu een visum in verwerkt met verkeerde voornaam. Krijg ik een nieuwe visum in mijn paspoort op een nieuwe pagina met correctie?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 23-11-2022 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn Nederlandse paspoort is weer terug op donderdag heb ik hem ontvangen en mijn voornaam klopt nu. Ze hebben de oude visum geannuleerd met een stempel erop. De nieuwe visum hebben ze op een nieuwe pagina in mijn paspoort opnieuw erin gezet. Nu klopt alles. Ik heb wederom 10 jaar gekregen tot 31OCT2032

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 24-12-2022 22:29 ]

Pagina: 1