Toon posts:

Goede USB-C hub met 3 HDMI aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shatic
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-06 17:30
Ik heb vandaag 3 monitoren besteld (Deze: pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart).

Ik wil hiervoor graag een USB-C hub voor. Op deze USB-C hub moeten dus 3 aansluitingen zitten voor een monitor. Ik wil dan graag wel dat hij de kwaliteit red. Ook wil ik dat ik elke monitor apart kan gebruiken, en niet dat mijn scherm 3 keer word gemirrored.

Ik heb even gezocht, alleen vond ik nog niet de juiste hub's die ik nodig heb. Weet iemand hier een goede hub die ik moet kopen?

Beste antwoord (via Shatic op 21-11-2021 23:24)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:33
Dat geeft al wat meer duidelijkheid.

MacBook:
De MacBook heeft Thunderbolt 3, waarmee er 34,56 Gbit/s (*1) aan video-signaal beschikbaar is (dat splitsbaar is in meerdere signalen).
Tevens kunnen de USB-C-poorten elk één Displayport 1.4-signaal (*2) sturen en daarmee 1 monitor aansturen.

Het kunnen versturen van Displayport-signalen is onderdeel van de Thunderbolt 3 specificatie, afhankelijk van de rest van het systeem kan dat Displayport 1.2 of 1.4 zijn. Dat signaal kan echter maar 1 monitor aansturen bij Apple, omdat Apple geen meerdere signalen (=MST) in het videosignaal ondersteunt over Displayport, alleen maar over Thunderbolt.

Om dus 3 QHD 144hz monitoren aan de MacBook te hangen zul je dus gebruik moeten maken van een combinatie van Thunderbolt 3-docks (waar maximaal 2 monitoren via Displayport of HDMI aan komen te hangen) en/of USB-C naar Displayport/HDMI 2.0-adapters (met max 1 Displayport-monitor per adapter)

Lenovo:
Deze heeft 1 Displayport-aansluiting met Displayport 1.4, deze kan meerdere monitoren aan, en kan met een MST-adapter 2 QHD 144 HZ monitoren aan. De USB-C-uitgang ondersteunt Displayport 1.2 en kan dus maar 1 zo'n monitor aansturen. Hetzelfde geldt voor de HDMI 2.0-uitgang.

Gezien de combinatie van poorten en (on-)mogelijkheden zie ik dus geen hub die alles regelt (dat kan al niet gezien de benodigde bandbreedte). Zelfs het voor een deel regelen gaat niet goed op omdat de MacBook Thunderbolt heeft, maar geen ondersteuning voor MST buiten Thunderbolt om.

*1: Wikipedia: Thunderbolt (interface)
*2: Wikipedia: MacBook Pro (en dan bij de specs van de 2018 15")

Alle reacties

• Shatic
Termi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:33:
Lees je post eens na, de zinsbouw is erg krom.

Als ik het goed begrijp heb je 3 LG Monitoren gekocht die je doormiddel van 1 USB HUB-C wilt verbinden?
Waarom niet via HDMI?
Leek mij het handigst, omdat ik een Macbook heb en een Windows laptop. De macbook heeft geen standaard HDMI aansluiting.

• Shatic
Sjoak schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:31:
Hoi,

Waarschijnlijk kan je deze schermen daisy chainen, je hebt dan 1 displayport nodig en de rest chain je door.
Als ik het goed begrijp, is dat dat je de monitoren met elkaar koppelt zonder dat je 3 keer een HDMI kabel hebt? Want als dat kan zou dat ideaal zijn!

• Shatic
OnTracK schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:36:
Wat voor PC/laptop heb je? Je zult moeten kijken exact welke features deze support (Displayport versie / HBR versie / eventueel Thunderbolt versie)
Ik heb een Macbook Pro 2018 met een i7 en een Windows laptop met een RTX 2060 en i7 9th Gen.

• Shatic
Termi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:42:
[...]

Dan is dit volgens mij de oplossing.

Nadeel is dat je bij drie schermen maximaal voor ieder scherm de resolutie van 1920*1080 bij 60hz kan gebruiken.
Bedankt voor het delen, ik zou even kijken naar de opties.

• Shatic
Sjoak schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:40:
[...]

Volgens mij moet je dan displayport kabels gebruiken, check even of die monitoren het ondersteunen.
Ik ga even kijken of dat mogelijk is met deze monitor. Als ik er niet uit kom zou ik dat even gaan vragen op het Tweakers Forum. Ben niet echt heel bekend met monitoren.

• Shatic
Sjoak schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:43:
Lees op de lg site

Daisy Chain Nee
Ah jammer. wat zou dan de beste oplossing zijn?

• Shatic
En is er een Hub zijn die 2 monitoren ondersteunen met Quad HD en 144Hz?

• Shatic
Of kan ik een HDMI splitter gebruiken?

EDIT: Nevermind. niet wat ik zoek.

[Voor 33% gewijzigd door Shatic op 20-11-2021 17:06]

• Shatic
En is er een goede HDMI hub. Dus 1 HDMI kabel die 3 HDMI outputs heeft?

• Shatic
Ik heb deze monitoren nu geanullereerd. Ik zoek nu naar 3 nieuwe game monitoren, maar dan met Daisy Chain. Alleen zie ik hier geen filter voor op Tweakers (heeft het misschien een andere naam?). Daarom vroeg ik me af, weet iemand een goede monitor voor mij met Daisy Chain. Graag met de volgende specs:
  • Quad HD (2560x1440)
  • Minimaal 144Hz
  • Eventueel met USB Hub
  • Maximaal 1ms reactietijd
  • 27 Inch
  • Daisy Chain
Alvast bedankt voor het delen!

• Shatic
br00ky schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:28:
[...]

Dat kan vanaf versie 1.2 van display port*. Ik weet niet uit mijn hoofd of je daar op kunt filteren maar dan kan je die filters dus in de PW gooien. Welke shortlist komt er dan voor jou uit?

Verder schopje naar CAA, want dit is aankoopadvies.

*Dat spreekt de specs op de pagina van de schermen die je in eerste instantie had besteld wel tegen want blijkbaar stond daar dat het niet kon?
Oke dus ik heb monitoren nodig met 2 Displayport porten. En dan kan ik ook gwn mijn laptop connecten met een HDMI port die dan op een monitor zit?

• Shatic
br00ky schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:28:
[...]

Dat kan vanaf versie 1.2 van display port*. Ik weet niet uit mijn hoofd of je daar op kunt filteren maar dan kan je die filters dus in de PW gooien. Welke shortlist komt er dan voor jou uit?

Verder schopje naar CAA, want dit is aankoopadvies.

*Dat spreekt de specs op de pagina van de schermen die je in eerste instantie had besteld wel tegen want blijkbaar stond daar dat het niet kon?
Kan dit ook als ik 2 HDMI porten heb en 1 DP port? Bijvoorbeeld met deze: pricewatch: Gigabyte M27Q Zwart

• Shatic
Weet iemand een goede docking station die 2560x1440@144Hz aan kan?

• Shatic
White Feather schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:47:
[...]

Zo goed als ieder Thunderbolt-dock kan die resolutie aan op 1 monitor.

Ook zo goed als iedere dock die werkt met USB-C met Alternate Mode (Displayport-signaal dat wordt uitgestuurd over de USB-C-poort).

De vraag is echter, welke laptop heb je nu precies?
Een 9e generatie i7 en een 2060 zegt werkelijk niets over de aansluitingen die er opzitten. Het geeft hooguit aan welke ondersteuning er sowieso al niet op zit.

Als je goed advies wilt, dan moeten we ook weten welke poorten er precies opzitten en wat ze dan ondersteunen. We hebben dus precies merk en type nodig van de laptop.
Deze laptop heb ik: pricewatch: Lenovo Legion Y540-15IRH (81SX00AHMH)

En voor werk heb ik: pricewatch: Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs

• Shatic
En ik ben op zoek naar een docking station voor 3 Quad HD 144 Hz monitoren.

• Shatic
White Feather schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:16:
Dat geeft al wat meer duidelijkheid.

MacBook:
De MacBook heeft Thunderbolt 3, waarmee er 34,56 Gbit/s (*1) aan video-signaal beschikbaar is (dat splitsbaar is in meerdere signalen).
Tevens kunnen de USB-C-poorten elk één Displayport 1.4-signaal (*2) sturen en daarmee 1 monitor aansturen.

Het kunnen versturen van Displayport-signalen is onderdeel van de Thunderbolt 3 specificatie, afhankelijk van de rest van het systeem kan dat Displayport 1.2 of 1.4 zijn. Dat signaal kan echter maar 1 monitor aansturen bij Apple, omdat Apple geen meerdere signalen (=MST) in het videosignaal ondersteunt over Displayport, alleen maar over Thunderbolt.

Om dus 3 QHD 144hz monitoren aan de MacBook te hangen zul je dus gebruik moeten maken van een combinatie van Thunderbolt 3-docks (waar maximaal 2 monitoren via Displayport of HDMI aan komen te hangen) en/of USB-C naar Displayport/HDMI 2.0-adapters (met max 1 Displayport-monitor per adapter)

Lenovo:
Deze heeft 1 Displayport-aansluiting met Displayport 1.4, deze kan meerdere monitoren aan, en kan met een MST-adapter 2 QHD 144 HZ monitoren aan. De USB-C-uitgang ondersteunt Displayport 1.2 en kan dus maar 1 zo'n monitor aansturen. Hetzelfde geldt voor de HDMI 2.0-uitgang.

Gezien de combinatie van poorten en (on-)mogelijkheden zie ik dus geen hub die alles regelt (dat kan al niet gezien de benodigde bandbreedte). Zelfs het voor een deel regelen gaat niet goed op omdat de MacBook Thunderbolt heeft, maar geen ondersteuning voor MST buiten Thunderbolt om.

*1: Wikipedia: Thunderbolt (interface)
*2: Wikipedia: MacBook Pro (en dan bij de specs van de 2018 15")
Bedankt voor dit antwoord, hier kan ik veel mee! Om even nog even duidelijk te krijgen:

Met de macbook kan ik 3 monitoren aansluiten, doormiddel van 3 aparte kabels.

Met de Lenovo kan ik 1 monitor in de HDMI/USB-C doen en dan 2 monitoren via een hub doen.

Klopt dit?

• Shatic
White Feather schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:20:
[...]

Ja, en bij de Lenovo zou het ook moeten kunnen met HDMI, Displayport en USB-C. Dus zonder hub, alleen maar kabels.
Top, bedankt voor het helpen!

• Shatic
Het is gelukt, bedankt allemaal voor het helpen!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee