Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 373.879 views

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:01
alexbl69 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:48:
[...]

En niet alleen voor corona. Moet zeggen dat ik die extra afstand bij allerhande gelegenheden (met name het restaurant) als zeer prettig heb ervaren :). Viel me pas op toen we 2 maand geleden weer praktisch bij de buren 'op schoot' zaten hoe fijn die afstand is.
Inderdaad, heerlijk om letterlijk wat meer afstand te hebben van mijn medemens!

Waarschijnlijk scandinavische genen, die schijnen dat ook heel erg te hebben.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
perspectivebass schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:53:
[...]

Is de testbereidheid wel gelijk tussen de twee groepen?
Absoluut niet, is vandaag al voorbij gekomen.

Gevaccineerden laten zich veel vaker testen dan niet gevaccineerden.

iRacing Profiel

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 13:58

Gemeenten met 85% vaccinatie graad lijken het beter te doen. Zou goed zijn wanneer ze 2g beleid invoeren in het OV.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:26
iamcj schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:58:
Zoveel factoren: weer, loslaten 1,5 meter.
Is dat loslaten van de 1,5 meter echt zo'n factor geweest of vooral een mooie stok om Rutte en De Jonge mee te slaan? Afstand houden werd sinds begin dit jaar door steeds minder mensen gedaan, in september zien we slechts een kleine daling van 20% naar 15% bij het bezoek aan vrienden, op het werk en bij de boodschappen is de lijn rond de 15% blijven hangen:
Hoe Rutte en De Jonge weten dat we ons niet goed aan de maatregelen houden

Hoewel er ook dingen goed gaan - zo bleef het hoesten in de elleboog stabiel - nam het opvolgen van andere basismaatregelen niet toe, stelt het RIVM. Zo ventileren en luchten steeds minder mensen hun woning en nam het draagvlak voor thuiswerken sterk af. Wat daarbij volgens het RIVM niet helpt is het versoepelen en kort erna weer aanscherpen van de thuiswerknorm.

Het draagvlak voor de anderhalvemetermaatregel nam wel toe naar 80 procent, maar de uitvoering ervan niet. In het geval van familie- en vriendenbezoek zegt 20 procent van de ondervraagden dat het lukt afstand te houden. In het geval van werk en boodschappen is dat nog minder, is te zien op onderstaande grafiek

Het artikel geeft verder aan waarom het deze keer zo moeilijk is om de geest in de fles te krijgen: we zijn niet meer bang en we doen het deze keer niet voor 'opa en oma' maar voor wildvreemden die in vaak onderdeel van het probleem zijn:
De belangrijkste reden voor mensen om zich aan maatregelen te houden was de angst voor het virus, zegt hoogleraar gedragsbeïnvloeding Frenk van Harreveld van de Universiteit van Amsterdam. "Nu is 85 procent van de volwassenen gevaccineerd. Die mensen voelen zich veel minder kwetsbaar, dus houden ze zich minder goed aan de maatregelen."

Een jaar geleden maakten we hetzelfde mee met jongeren die zich minder goed aan maatregelen hielden. Destijds konden we hen nog motiveren door te zeggen dat ze zich niet voor zichzelf, maar voor hun oma aan de regels moesten houden.

"Maar die oma voelde voor veel mensen dichterbij dan de nu zelfgekozen kwetsbare groep: de ongevaccineerden. Nu is het toch zo dat een betrekkelijk kleine groep vaccinweigeraars een veel grotere groep en het Nederlandse zorgsysteem gijzelen."

Volgens Van Harreveld hield een groot deel van de mensen die zich bewust niet lieten vaccineren, zich toch al niet zo aan de maatregelen omdat ze niet zo in het virus geloofden. "Gevaccineerden zullen het in toenemende mate zat zijn thuis te moeten zitten om mensen te beschermen die uiteindelijk voor een groot deel het probleem veroorzaken."

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ondertussen in Den Haag:

(bron)

De Jonge plaatst op zijn social media tijdens het commissie debat over zijn nieuwe wetgeving nog wat 'motiverende' lectuur. Dit tot woede van sommige deelnemers aan die bewuste commissie.

De Jonge poneert 2G als manier om de huidige situatie te beteugelen. Het is nu 2G of alles dicht zo stelt De Jonge in zijn eerste bericht in een serie.

Het draadje op Twitter is de moeite waard om te lezen, we zien hier namelijk het knip en plakken van De Jonge in actie. Hij quote erg selectief uit het OMT advies over 2G en 3G en vermeld totaal niet dat het OMT de coronapas niet ziet als manier om besmettingen terug te dringen. Het is een festival vol valse tegenstellingen en cherrypicking uit de adviezen die hij krijgt.

De prioriteiten van het kabinet zijn wel duidelijk, zij willen nu 2G wetgeving hebben en de verdere uitbreiding van de coronapas. Persoonlijk zie ik dit als het ijzer smeden nu het heet is. Nu voelt men druk en is er een mogelijkheid dat deze wetgeving er gaat komen. Na een eventuele lockdown zal het veel lastiger zijn om de handen op elkaar te krijgen.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-06 10:41
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[...]

Qua instroom in de ziekenhuizen zitten we volgens mij dze week op de piek.
Ik denk dat deze daling je op het verkeerde been zet?

• iamcj
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:33:
[...]

Nee, je moet inzoomen op de incidentie naar eerste ziektedag per leeftijdsgroep. Daarin zie je een duidelijk verschil tussen alles t/m 40érs (stijgend) en de ouderen (over de piek heen).

Het plaatje uit jouw post herken ik als de totale positieve tests op rapportagedag.
De daling onder de rode pijl betrof een storing, de rapporatege op die dagen was onvolledig. Een stukje stijging in de dagen daarna was het inhaaleffect (overrarportage omdat eerder niet gemelde getallen zijn toegevoegd).
Ik pak de eerste dag mee van week 46.

Bron: https://allecijfers.nl/ni...#Corona_positief_leeftijd

[Voor 4% gewijzigd door iamcj op 24-11-2021 10:44]

• iamcj
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:47:
Je grafiek stopt net op het moment dat piekvorming inzet op de coronadashboard grafiek. Maar ook in deze grafiek zie je in de staart hoe de besmettingen bij kinderen en tieners forst stijgen, waar bijvoorbeeld bij 80-89 de laatste week al bijna vlak is.
Dan kun je het zelfde argument gebruiken voor het totaal aantal besmettingen. Die data is simpelweg nog niet compleet. Ik ontken niet het verschil tussen de leeftijdsgroepen in die data, maar alleen omdat er een patroon zichtbaar lijkt, kun je daar naar mijn mening nog geen conclusies uit trekken.

[Voor 3% gewijzigd door iamcj op 24-11-2021 11:17]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:30

t_captain

Moderator General Chat
iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:15:
[...]

Dan kun je het zelfde argument gebruiken voor het totaal aantal besmettingen. Die data is simpelweg nog niet compleet. Ik ontken niet het verschil tussen de leeftijdsgroepen in die data, maar alleen omdat er een patroon zichtbaar lijkt, kun je daar naar mijn mening nog geen conclusies uit trekken.

[Afbeelding]
Het gaat mij om het dit effect:

Horizontaal: leeftijdsgroepen, oplopend
Verticaal: relatieve stijging van de incidentie tussen 1e ziektedag 10-11 en 17-11.

Het laatste datapunt is een tikje minder significant omdat 90+ een zeer kleine leeftijdsgroep is.

In het geheel zijn de besmettingen dus nog stijgend en is de afvlakking nog niet zo heel sterk. Maar als je inzoomt op de oudere leeftijdsgroepen, is dit effect veel sterker. Dat is wat mij hoopvol stemt, gegeven ook de sterke relatie tussen leeftijd en opnamekans en de relatie tussen leeftijd en verwachte ligduur.

[Voor 3% gewijzigd door t_captain op 24-11-2021 11:44]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:33

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

42erik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:53:
[...]

Een kei en keiharde 2g, zodat we het probleem van de vele ic bezoeken neer leggen bij de oorzaak: degenen die VERWIJTBAAR op de IC komen.

Dat lijkt me een tikkeltje logischer dan kinderen, die niet eens een vaccin mogen nemen, zelf minimaal last hebben, hier het kind van de rekening laten zijn (pun definitely intended :) )
Deze spotprent vat 2G nog het beste samen.
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
[...]

Krijg je dan ook je groene vinkje?
Dat maakt het verlengen van de QR-code wel heel eenvoudig en verleidelijk, doen alsof je positief bent en klaar.

Als er geen gevolgen voor je status zijn zie ik het verschil met de huidige praktijk niet.
Het filter wellicht de helft van de negatieve testen eruit waardoor er meer capaciteit is voor testen voor mensen met een eerste indicatie
ZieMaar! schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ik snap dat het heel heftig is voor een groep kinderen die thuis niet ‘veilig’ zijn, of geen goed thuisonderwijs kunnen krijgen. Ik snap ook dat het voor ouders heel heftig is, om je kroost opeens les te moeten geven en de hele dag thuis te hebben.

Maar hebben we goede alternatieven? Zou het helpen als elk kind zich drie keer in de week test (dmv zelftest)? Volgens mij is dat in een aantal landen al wel gebruikelijk. Ik weet t niet…

Ik ben bang dat minder grove maatregelen niet helpen. Als het dringende advies om thuis te werken, afstand te houden, te testen bij klachten en handen te wassen al zo lastig op te volgen blijkt, zijn dit soort testbeleid dingetjes, of maximum aantal bezoekers, dan niet bij voorbaat kansloos?

Andersom; blijkbaar zitten we, collectief, vast. Gaat alles dicht, behalve de scholen, dan zijn we boos omdat de grootste besmettingshaard nog open is. Worden we aangesproken op ons gedrag, wederom collectief, dan zijn we boos omdat de strategie ontbreekt of omdat er niet hard ingegrepen wordt. Dit alles is gevoed (of laten we voeden door) een wederom collectieve boosheid op de ongevaccineerden…etcetera.

We zullen zien waar het toe leidt…Het gevaarlijke is dat (bijvoorbeeld) scholen ophouden indirect ervoor zorgt dat code zwart kan komen, dat treft ons allemaal potentieel. Daarmee moet je dus een persoonlijke inspanning doen voor het collectief en dat is soms heel lastig, zeker als dat collectief, waar het de ander betreft, dat vaak zelf niet doet.
Ach, nog 4,5 week tot de kerstvakantie en dan is het bij de meeste scholen al rondgegaan. Dan heb je in het voorjaar die bron al afgesloten. Ga het sluiten, dan is het wat @t_captain al zegt een buffervat dat je bewaart voor later. Dus na een lockdown huppel je zo de problemen weer in.
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:18:
[...]

De strekking was dat 2G-beleid niet dé oplossing is. De helft van 23.000 besmettingen is nog steeds heel veel, het argument is dus dat er meer nodig is (lockdown?).
Het gaat om 50% van de CTB-gevallen, niet overall.
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:28:
[...]

Mensen uitsluiten hoort nou eenmaal bij een maatschappij. Aanpassen of niet meedoen.

Ik kijk ook niet weg, vind het alleen maar prima als 2G er komt. Niet de lasten van prikken, niet de lusten van kroeg in wat mij betreft. Helaas duurt het allemaal veel te lang en mogen we weer met zijn allen in "lockdown" (thuis kerst vieren).
Probleem is dat 2G met de Hugo-schaal (aka glijdend) een wederom geïnstalleerde knop wordt. Dus straks zijn het niet de lusten, maar gaat het om essentiële zaken zoals eten en werk.
Shadow_Agent schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:44:
[...]

Goh hoe zou dat nu komen :') Die kwamen niet al te goed in het nieuws recentelijk immers
Ja op de dag van het 2G debat vorige week een inval als bijval voor het gebrek aan 1G-capaciteit die een dag eerder door CU werd voorgesteld. Een paar dagen later een mea culpa dat men uiteindelijk GGD-instructies had gevolgd ipv fraude gepleegd... maar toen was het debat e.d. al geweest. Deze was wel heel doorzichtig.
henkzelf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:54:
[...]

Het 7 daags gemiddelde van het aantal overledenen is (vrijwel) gelijk aan dat van Nederland.
Alleen daar wordt het blijkbaar geaccepteerd en komt men tot de conclusie dat we verder moeten met de rest.
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:55:
[...]

Tuurlijk, maar noem me eens 1 ding waarbij de regering wel verder vooruit kijkt dan de regeerperiode? Dit is nl. een discussie die eigenlijk los staat van corona en ook al heel wat langer speelt. Ondanks dat is er maar amper vooruitgang te zien in regelgeving en sturing naar gezond leven. Ook als je kijkt naar wat de mogelijkheden zijn om hulp te krijgen, zijn er vanuit de verzekering niet veel meer opties dan groeps-coachen, gevolgd door een maagoperatie.

Hetzelfde inderdaad met dat vasthouden aan vaccineren. Ja, dat is de beste en snelste oplossing, maar zolang je mensen niet kan/wil verplichten moet je daar ook een punt achter zetten. Prima om naar een meer persoonlijke aanpak te gaan, maar al die regels om mensen te proberen 'over te halen' tot vaccineren zorgen vooral voor meer wrijving.
Het lijkt wel alsof men ook vergeet dat een vax-ronde ca. 8 weken kost, maar nu voornamelijk bij jonge mensen gepusht wordt. Dat gaat de zorg echt nauwelijks helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11-2022
Mooi plaatje van het FT wat laat zien hoe..

1. Het VK mede door het loslaten van alle maatregelen ondertussen het punt heeft bereikt dat vrijwel iedereen danwel gevaccineerd, genezen of overleden is
2. Het probleem zo overweldigend zit bij de 50+'ers, dat alles behalve focussen op het vaccineren/boosteren/beschermen/met coronapassen uitsluiten van die groep pure afleiding is

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11

ericplan

5180 Wp PV

zacht schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:56:
[...]
Nee, de 60+er an sich, gevaccineerd en ongevaccineerd.
Deze bron uit de TS zegt iets anders. Misschien al achterhaald? https://www.rijksoverheid...intensive-care-opname.pdf

A'dam ZonPHP PVOutput

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
Je kan beter een tabel met oktober-november pakken als je op leeftijd wil selecteren. In de tijdsspanne die je nu hebt was 50- nog lang niet volledig gevaccineerd voor zover ze dat zouden willen.
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:40:
Mooi plaatje van het FT wat laat zien hoe..

1. Het VK mede door het loslaten van alle maatregelen ondertussen het punt heeft bereikt dat vrijwel iedereen danwel gevaccineerd, genezen of overleden is
2. Het probleem zo overweldigend zit bij de 50+'ers, dat alles behalve focussen op het vaccineren/boosteren/beschermen/met coronapassen uitsluiten van die groep pure afleiding is

[Voor 25% gewijzigd door jadjong op 24-11-2021 19:46]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:41:
[...]

Als ik dat plaatje zie kan het hele "ik doe het voor een ander" de deur uit. Als iedereen, en met name de risicogroepen, nou eens voor zichzelf zorgt dan zijn we er gewoon. In feite hoeven we dan niemand onder de 50 te vaccineren (even long covid e.d. buiten beschouwing gelaten). Ik snap dan ook echt niet dat als je in zo'n risicogroep zit je je niet laat vaccineren.
Niet iedereen kán zich laten vaccineren of heeft lang baat bij een vaccin.
Daarmee speelt het volgende:

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 15:22
Ik vind dit plaatje van RTL ook erg interessant.*knip* geen ongefundeerde verdachtmakingen

[Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 24-11-2021 21:08]

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11-2022
CR2032 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:08:
Uiteindelijk zal het ook hier vast uitdraaien op vaccinatiedwang. Kwestie van tijd. Simpel gezegd omdat een lockdown tot de Lente de schatkist veel en veel teveel geld gaat kosten. Om over volgende herfst en winter nog te zwijgen.

Dan is een harde prikplicht véél eenvoudiger, voordeliger en sneller te realiseren.
Vandaag nog:

Dus een vaccinatieplicht zal er nooit de komende paar weken nog niet komen :+

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
Weer een interessant too-little-too-late-draadje van Westeneng:

[Embed]
Hij zet 'snel' en 'onverwacht' tussen enkele aanhalingstekens wat impliceert dat het citaten zijn. Is dat ook zo?

Zo ja, dan vind ik dat wel een heel bijzondere uitspraak (van hetzij Rutte of De Jonge), aangezien de cijfers al ruim een maand lineair oplopen.

Hoe onverwacht is dit? :

iRacing Profiel

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

Dennahz

Life feels like hell should.

anandus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:51:
[...]
Als we dan toch delen van de bevolking in een lockdown gooien (zeer onwenselijk lijkt mij), dan is een lockdown voor ongevaccineerden effectiever.
Het grootste probleem zijn de IC's en daar liggen vooral ongevaccineerden.
Daar komt nog bij: Je vaccinatiestatus daar kan je wat aan doen, dat is voor de meesten een keuze, je leeftijd niet. Het ene lijkt mij eerder richting discriminatie gaan dan het andere.

Maar nogmaals: Een deel van de bevolking thuis opsluiten lijkt mij niet wenselijk.
Voornamelijk mensen van 60 (en eigenlijk 70+) ja ;) En de vraag is of die mensen ongevaccineerd zijn, dat laat deze statistiek niet zien. Ik ken persoonlijk iemand van 70+ die - dubbel gevaccineerd en al - nu aan het zuurstof in het ziekenhuis ligt.

Zijn ongevaccineerde vrouw, zelfde leeftijd, ziekt thuis uit. Natuurlijk een n=1 voorbeeld.

Bron

Dus als je dan echt verschil wil maken en ondertussen mensen nog wat vrijheid wil geven, dan pak je alleen de groep aan die voornamelijk in het ziekenhuis komt te liggen en niet de gezonde tiener of 30'er die weliswaar een zeer kleine kans loopt om zwaar ziek te worden van covid, maar dit 99/100x niet wordt ;)

[Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 25-11-2021 13:00]

Twitter

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

NiGeLaToR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:02:
[...]

Dit is toevallig in het nieuws vandaag.
Klopt, RTL nieuws had een vergelijkbaar plaatje van de week. Over risicogroepen gesproken... De verdeling met leeftijd vs ziekenhuis is ontzettend scheef en groeit ook steeds schever lijkt wel. 0-49 (mijn toevoeging) zijn grotendeels ongevaccineerd meen ik.

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 16:51
migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:41:
[...]

Als je een vaccin niet neemt dan biedt dat vaccin jou 0% bescherming. Dat betekent niet dat je acuut dood neervalt, maar het betekent gewoon dat je veel minder dan 40% bescherming geniet, namelijk 0.

Wat is dat toch voor rare redenatie: vaccin biedt geen 100% bescherming, dus ik neem het maar helemaal niet.
Vertel dat maar tegen de 70-plussers... Daar liggen er inmiddels meer van in het ziekenhuis dan vóór de start van de vaccinaties.

Etuuuuuh!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:44
CRpt3r55 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:53:
[...]

Vertel dat maar tegen de 70-plussers... Daar liggen er inmiddels meer van in het ziekenhuis dan vóór de start van de vaccinaties.

[Afbeelding]
Probeer onderstaand plaatje nou eens te analyseren. En probeer niet allemaal redenen te verzinnen waarom vaccinaties niet werken. Er is geen groot complot en de feiten zijn gewoon zoals ze zijn.

En het plaatje laat nog niet eens zien dat de groep gevaccineerde in het ziekenhuis en op de IC ouder zijn en vaak onderliggende issues hebben dan de ongevaccineerden.

[Voor 13% gewijzigd door giantgiantus op 25-11-2021 15:11]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:53:
[...]

Ik vertel mijn baas vast dat ik binnenkort niet meer kom ;)

Als we nu eens echt duidelijkheid kregen, keiharde up-to-date cijfers van de vaccinatie-status van die 50+ers in de ziekenhuizen kregen was het wellicht nog wat makkelijker af te bakenen. Ik trek mijn drol ook enigszins terug: de vaccinatiegraad onder 50+ers is heel hoog, maar gezien de samenstelling van de Nederlandse bevolking betekent het dat er nog steeds iets van ~400.000 (?) ongevaccineerde 50+ers rondlopen.
Ik kom op ca. 600k ongevaccineerd voor 50+ en 2 m voor 12-49
0-49 ca. 58% vol gevaccineerd
50+ ca 90% vol gevaccineerd
0-90+ ca 71% vol gevaccineerd
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:00:
[...]

Die uitspraak zou ik niet willen doen zonder de exacte data van de ziekenhuis en IC opnames!

85% is blijkbaar 50-plus een boven gemiddeld gevaccineerde groep. Dat betekent per definitie dat die 50-minners een onder gemiddeld gevaccineerde groep is.

Voor je deze conclusie trekt wil je weten hoeveel procent van die laatste groep ongevaccineerd was. Als dat een onevenredig hoog percentage is, dan is daar grote winst te halen bij het ontlasten van de zorg.

Cijfers graag voor er conclusies worden getrokken!
Die data is niet rechtstreeks uit het RIVM rapport te halen. In de maandtabel is het vax/on vax en in de leeftijdstabel gaat het om totalen over de hele periode. Dus je weet eigenlijk net niks. Dan moet je de grafiekjes gaan uitpluizen zoals deze:

[Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2021 17:05]

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 16:21
groggy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:22:
[...]

Het alternatief is misschien dicht, wat is dan beter?
Dicht. Dan moet ik online lesgeven, en dat vind ik niet leuk, maar daar zitten voor mijn gevoel en idee minder haken en ogen aan dan buiten lesgeven.

Alleen het logistieke idee al. We moeten nu opeens drie lagen van een gebouw gaan uitspreiden over een gebied buiten, dus dat is een groter oppervlak dan we nu gebruiken. Ik kan geen digitale middelen meer gebruiken tenzij we die dus compleet faciliteren (alle leerlingen hebben bij ons een laptop, we gebruiken vaak digitale middelen zoals smart boards).

Dan moeten we de lesmethode ook veranderen, want leerlingen kunnen buiten niet zoveel stilzitten want dan krijgen ze het te koud. Of gaan we verwarmingen regelen buiten?

Nogmaals, ik vind het een leuk idee (bij bepaalde temperaturen) en het is tof om na te denken over wat voor lessen ik dan zou ontwerpen (wat actiever bijvoorbeeld) maar om het voor langere tijd te doen vind ik echt een uitdaging.

Heb jij ervaring in het onderwijs? Ja of nee, hoe zie jij dit voor je?
groggy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:21:
[...]

Onderwijs assistenten. Desnoods gaat een hele klas in de sportzaal zitten, meer ruimte meer lucht meer spreiding. Je moet proberen niet bij de eerste mits direct te stoppen met denken in mogelijkheden.
Het is niet alsof er kasten zijn met assistenten die we gewoon even open kunnen trekken. De meeste assistenten werken en kunnen niet zomaar op een ander gebied ingezet worden.

Edit: overigens is alles hierboven nog discutabel of dat inderdaad goed is (laptops, smartboards, etc.). Daarover zijn ook veel discussies gaande. Maar dit kunnen we niet zo snel aanpassen. Dus we kunnen niet én in één keer buiten gaan zitten, én de hele lesmethode omgooien.

[Voor 28% gewijzigd door Weltschmerz op 26-11-2021 08:35]

&

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:10:
[...]

De ellende in Den Haag en in alle andere grote steden is dat de totale vaccinatiegraad eigenlijk niet hoog genoeg is.

Mickeyman heeft daar een tijd geleden een mooi kaart van gepost. In de wijken waar de mensen wat meer inkomen hebben gaat het prima maar in de andere wijken cq volksbuurten is de vaccinatiegraad gewoon erg laag, in sommige gevallen maar net boven de dertig%

Dat samen met het sluiten van de SEH in het rode kruis ziekenhuis en Bronovo laat nog maar weinig reserve capaciteit over.

En daar zal ik deze dan ook weer eens aan toevoegen:
YouTube: Misinformation: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

;)

[Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 26-11-2021 11:23]

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-04 21:26

Intertoys bereid zich vast voor.. Die weten iets dat wij niet weten.

[Voor 71% gewijzigd door MagniArtistique op 26-11-2021 12:00]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:30

t_captain

Moderator General Chat
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:30:
Wordt het geen tijd dat we niet meer maatregelen met een uurtje verlengen maar keiharde maatregelen gaan nemen.

Hoe kan deze man zichzelf in de spiegel aankijken als hij vanochtend aangeeft dat alle planbare zorg weer gewoon mag blijven creperen en hij vanavond gaat vertellen dat we er wel komen als we een uur minder doorbrengen in de action..
Echt ik heb mij lang kunnen vinden in het beleid. Maar mij zijn ze kwijt. Dit is gewoon sturen naar een complete code zwart.
Ik begrijp je sentiment, maar qua timing is een strenge lockdown eigenlijk niet meer passend. Die hadden we enkele weken geleden moeten doen, ik heb daat begin november ook voor gepleit.

Wat we nu nodig hebben zijn maatregelen die de R-waarde voor wat langere tijd drukken. Een strenge lockdown kun je altijd maar kort doen. We hebben de boot gemist om de zorgpiek te bestrijden, volgende doel is om de leegloop van ziekenhuizen te bespoedigen. Belangrijk element is het "langslapers" effect op de IC:

De golf mag niet de hele winter doorgaan op dit hoge niveau. We moeten dus maatregelen nemen die voor de duur van de winter helpen.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:06
zo.. moe maar weer klachtenvrij... dus tijd voor de update van

2021-11-26

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:21:
Dat lijkt dus niet het geval te zijn. De R zou op dit moment ook zonder ongevaccineerden boven de 1 uitkomen.
Het lijkt er eerder op dat de R een dikke week geleden onder de 1 is gedoken:

Je hoeft alleen maar te kijken naar de instroom op de IC/Ziekenhuizen van de gevaccineerden. Ook die is exponentieel.
Die redenering klopt niet; er zijn geen twee losse epidemieën onder ongevaccineerden en gevaccineerden die je onafhankelijk van elkaar kan modelleren. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld hoe je twee varianten kan modelleren).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:30:
[...]

Van de toegangstests was de week van 15-21 november 1.4% positief. Is 5% dan niet wat aan de hoge kant?
Mensen met klachten gaan daar waarschijnlijk juist niet heen. Daarnaast; zo enorm betrouwbaar zijn die sneltests (en/of uitvoerders) nou ook weer niet.

Gisteravond lekker de persco en dit topic overgeslagen. Gelukkig weinig rellen, begrijp dat ze vol op opruiers ingezet hebben.

Ben ook blij dat de maatregelen zo eenduidig in een simpele graphic zijn samengevat.

Niks meer aan doen.

• breew
update 2021-11-27

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Uit:

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

AMARONE schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:46:
Je moet toch een negatieve pcr hebben voorst je kan vliegen, hoe kan 10% dan positief testen nu?
Ik zie hier al 1 potentieel probleem:

bron

[Voor 16% gewijzigd door Humma Kavula op 28-11-2021 13:54]

Wear Sunscreen!

• breew
update 2021-11-28

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 20:03
Wat nieuws uit Belgie:
Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) geeft toe dat wie een hoogrisicocontact had, zich best laat testen op dag vijf. Toch werd gisteren beslist om dat op dag één te doen, een beslissing waar snel veel kritiek op kwam van huisartsen. “Het is een tijdelijke maatregel om testcapaciteit vrij te maken voor wie ziek is", verdedigde Vandenbroucke de bekritiseerde maatregel in De Zevende Dag op één.
Bron

Nu heeft de Belgische huisartsengroep Domus Medica beslist dat ze hun eigen regels gaan volgen, niet die van de overheid:
We hebben overlegd en zijn het unaniem eens dat we het niet zullen volgen. We hadden een teststrategie uitgewerkt en we zullen die volgen. Elk hoogrisicocontact gaat minimaal vijf dagen in quarantaine. De gevaccineerden kunnen op dag vijf een test laten afnemen met de code die ze krijgen van de overheid.” ~ Roel van Giel, voorzitter Domus Medica
Bron (zie ook laatste filmpje in artikel waar de interviewer zelfs er niet aan uit komt waarom de minister niet het advies van de huisartsen volgt)

Voorstel Domus Medica:
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee