Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 70
Acties:
  • 373.890 views

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:50
Emgeebee schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:38:
[...]

Waar het bij mij wringt is de moeite die gedaan moet worden.

Ben ik teleurgesteld in mensen die na anderhalf jaar niet elke dag nog maatregelen volgen? Mwoah, ik kan er wel inkomen, zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.

Ben ik teleurgesteld in mensen die niet 2 prikjes willen halen omdat ze hun eigen waarheid en onderbuik boven dat van de wetenschap en maatschappij zetten? Yes sir.
Je begrip voor "na anderhalf jaar niet elke dag nog maatregelen volgen" herken ik bij mezelf ook wel. Ik begrijp dat mensen het beu zijn en daardoor soms wat minder strikt voor zichzelf zijn. Wat ik echter wel een basisprincipe vind, is bij klachten thuis blijven en je laten testen. Bij een positieve test blijf je dan m.i. zeker thuis. Daar gaat het bij een deel van de gevaccineerden mis en persoonlijk ben ik meer teleurgesteld in die mensen dan sommigen die ervoor kiezen om zich niet te laten vaccineren.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

Motrax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 05:59:
[...]
Wat mij irriteert is dat het bikkelhard is opgedeeld in gevaccineerd en niet-gevaccineerd. Van de niet (volledig) gevaccineerde groep, welk % heeft daarvan al een natuurlijke besmetting doorgemaakt?

Het past allemaal prima in de hetze tegen de ongevaccineerden...
Het probleem zie ik meer dat wij tegenwoordig een beschaafde samenleving hebben waar we geen onderscheid maken tussen zwak en fit, zwart en wit, blond of bruin (of rood of groen, geel paars whatever), man of vrouw, oud of jong. We proberen iedereen zoveel mogelijk gelijk te behandelen en doen alsof iets waar iemand zelf geen invloed op heeft, er niet is.

Echter, corona denkt daar anders over. Wij mensen willen bij voorkeur geen onderscheid maken tussen wel/niet gevaccineerd, het is een medische status waarover we hebben afgesproken dat dat iemands eigen business is, maar het virus maakt daar wel onderscheid in. Die zal niet denken: oh die is ongevaccineerd, die sla ik even over. We hebben nou eenmaal te dealen met het virus en het virus met ons. Hoe graag je ook wilt geloven dat het virus er niet is, dat is er wel.

Tevens hebben we een democratie in onze samenleving. Meeste stemmen gelden. Bijna iedereen is gevaccineerd, wil gevaccineerd worden of hoeft niet gevaccineerd te worden (kinderen, medische uitzonderingen etc.). Niemand wil de horeca sluiten, geen enkele verpleegkundige wil zijn ziekenhuis vol met covidpatienten hebben. En de ongevaccineerden willen dit ook niet, maar dat gaat niet zonder maatregelen. Nu kan je de horeca sluiten, of beslissen dat alleen mensen die niet ziek kunnen worden naar de horeca mogen. Als je onze beschavingsnormen erbuiten laat is het een puur rationele beslissing om te zeggen dat dat kan. AI zou dit ook zo doen, gewoon, de samenleving opdelen in 2 groepen. Als je de cijfers, kansberekeningen e.d. erbij laat gaat dat lukken. Je zou nog de ongevaccineerden t/m 40 jaar ofzo erbij kunnen laten. (maar dat vinden wij als beschaving dan weer niet kunnen). Degenen die ziek kunnen worden houd je in isolatie, de anderen kunnen gewoon hun ding doen. De sociale en economische schade van het merendeel van de bevolking 'opsluiten' is groter dan de sociale schade van het buitensluiten van een klein deel daarvan.

Hoe je het went of keert, die tweedeling is er nou eenmaal, hoe graag we als samenleving dat niet willen, we hebben op dit moment even een keus te maken. That's life, zo is de natuur. En dan is het aan de regering om een ieders belang te vertegenwoordigen en net naast de gulden middenweg iets te kiezen :+ En dat is geen hetze, het is een rationele beslissing op basis van feiten, onze meningen en voorkeuren als beschaving doen daar dan even niet toe.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind het eigenlijk allemaal best wel goed gaan. De vaccins blijken nog steeds uitstekend te werken tegen alle varianten die we hier tegenkomen. Met boosters blijkt het nog een beetje verbeterd te kunnen worden bij ouderen. We hebben nauwelijks maatregelen die verspreiding tegengaan en toch stijgt het aantal besmettingen maar langzaam. En inmiddels zitten we op een niveau van besmettingen waarbij het reservoir van vatbaren met significante snelheid afneemt. Nog even een paar maandjes rustig de rem aantikken, en we rollen zo een fase in waarin COVID endemisch is.

Als meer mensen zich hadden laten vaccineren zou het allemaal een stuk soepeler zijn gegaan. Dat had veel onnodige ziektelast bespaard, veel druk op de zorg bespaard, veel leed bij overige zorgbehoevenden bespaard. Dan hadden we wellicht al niet meer hoeven bijremmen nu.

Maar zo komen we er ook.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:23

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

hoevenpe schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:55:
[...]

Je mag nog een paar weken vrij naar de IKEA, of je daar blij van wordt is een andere vraag. ;)

Was gewoon druk op de weg vandaag, heb niet het gevoel dat er veel veranderd is. Mijn beeld is dat veel gevaccineerden iets hebben van 'het zal wel'...
Nee hoor, de mondkapjesplicht geldt ook voor Ikea. ;) Dus ik vermijd elke gelegenheid waarbij je hem ook maar remote nodig zou kunnen hebben.
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:15:
[...]

Jij gaat er vanuit dat de mensen die niet gevaccineerd zijn nooit Corona hebben gehad?
Mijn sterke vermoeden is dat een deel dat wel heeft gehad en asymptomatisch was of zich gewoon niet heeft laten testen.
Nul aan hebben bijgedragen is gewoon onmogelijk.
Hoezo is dat onmogelijk? Als je braaf alle regels hebt gevolgd, nooit ziek bent geweest en beperkte contacten hebt, waarom is dat onmogelijk? Als dat onmogelijk is, waarom wordt de bal nog steeds op ongevaccineerden gespeeld?
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:44:
[...]

Maar dat kan dus niet. Een echte lockdown, met alles dicht en iedereen thuis, is 100% effectief. Daar valt m.i. weinig ver te discussiëren. Dat we dat vervolgens niet willen/kunnen/doen is een tweede.

En daar komen de alternatieven om de hoek kijken, en gaat je tweede uitspraak ineens wel op.
Echter; dit geldt niet alleen voor CTB, maar net zo goed voor alle andere maatregelen.
Hoe beter de compliance, hoe minder er nodig zijn.
Of; hoe minder we van de kaas eten, hoe minder plakken we nodig hebben :P
Ik ben heel benieuwd hoe de verplichte vakantieweek van Putin uit gaat pakken. Als ze allemaal bij elkaar op visite gaan, gaat dat alsnog mis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:44:
[...]

Maar dat kan dus niet. Een echte lockdown, met alles dicht en iedereen thuis, is 100% effectief. Daar valt m.i. weinig ver te discussiëren. Dat we dat vervolgens niet willen/kunnen/doen is een tweede.
Ik denk dat je met bovenstaande doelt op mijn opmerking dat kleine regeltjes bij elkaar opgeteld misschien nog we een betere uitkomst hebben? Dat is natuurlijk breder bedoeld dan alleen effect tegen verspreiding, zo zal je minder depressies hebben, zullen meer mensen de basisregels in hun systeem krijgen etc.

Maar goed, ik zit hier niet om de lockdown aan te vallen maar om aan te geven dat er werkbare alternatieven zijn tussen de maatregelen van vandaag de dag en de lockdown.
En daar komen de alternatieven om de hoek kijken, en gaat je tweede uitspraak ineens wel op.
Echter; dit geldt niet alleen voor CTB, maar net zo goed voor alle andere maatregelen.
Hoe beter de compliance, hoe minder er nodig zijn.
Of; hoe minder we van de kaas eten, hoe minder plakken we nodig hebben :P
Correct. Ik denk ook dat compliance uiteindelijk beter is als een maatregel een kleinere impact heeft op je doen en laten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48

t_captain

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:21:
[...]

Er is meer dan alleen vaccinaties, elke keer zie je weer dat als code zwart in beeld komt mensen hun gedrag wat aanpassen, ook in zaken waar geen maatregelen voor zijn. Het wordt als 'angst zaaien' weggezet als iets verwerpelijks maar toch is dat de simpelste en meest effectieve maatregel in het karige Nederlandse arsenaal.
Hoe meer ik me verdiep in de recente getallen, hoe meer ik twijfel over het nut van verhogen van de vaccinatiegraad.

Ik heb in eerdere posts al uiteen gezet dat de winst die we daarmee kunnen halen beperkt is, en bovendien langzaam tot stand komt. Zelfs in een utopisch scenario een wintergolf van oktober t/m januari.

Ik zoom even in om mijn eigen veiligheidsregio: Brabant-Zuidoost.

* vaccinatiegraad per gemeente
* positief geteste mensen per gemeente

Opmerkelijk is dat de Kempengemeentes (links van Eindhoven) een zeer hoge vaccinatiegraad hebben. Oirschot 91% volledig gevaccineerd, Eersel 90%, Bladel 89%, Reusel 91%, Bergeijk 90%.
De grotere steden zitten typisch iets lager (conform landelijk beeld). Eindhoven 80% en Helmond 78%.

Dan de positieve tests gisteren (per 100k inwoners, zelfde volgorde).
Kempengemeentes: 15.9, 46.1, 48.7, 60.9, 37.3 --> 41.7 gemiddeld
Eindhoven, Helmond: 42.9, 41 --> 41.9 gemiddeld

Je zou natuurlijk over meer gemeentes moeten kijken en meerdere dagen. Maar dit is wel genoeg om aan te geven dat vaccinatie momenteel niet de silver bullet is. Nogmaals, de focus op QR-codes en het pushen naar hogere vaccinatiegraad is niet de juiste weg in deze fase.

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:50:
[...]

Hoe meer ik me verdiep in de recente getallen, hoe meer ik twijfel over het nut van verhogen van de vaccinatiegraad.

Ik heb in eerdere posts al uiteen gezet dat de winst die we daarmee kunnen halen beperkt is, en bovendien langzaam tot stand komt. Zelfs in een utopisch scecenario een wintergolf van oktober t/m januari.

Opmerkelijk is dat de Kempengemeentes (links van Eindhoven) een zeer hoge vaccinatiegraad hebben. Oirschot 91% volledig gevaccineerd, Eersel 90%, Bladel 89%, Reusel 91%, Bergeijk 90%.
De grotere steden zitten typisch iets lager (conform landelijk beeld). Eindhoven 80% en Helmond 78%.

Je zou natuurlijk over meer gemeentes moeten kijken en meerdere dagen. Maar dit is wel genoeg om aan te geven dat vaccinatie momenteel niet de silver bullet is. Nogmaals, de focus op QR-codes en het pushen naar hogere vaccinatiegraad is niet de juiste weg in deze fase.
Maar dan ga je er dus compleet aan voorbij dat vaccinatie leidt tot een lagere ziekenhuisbezetting...

(edit: en dat daar dus het nut zit)

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:41:
[...]

Het is allemaal niet zo zwart-wit als menigeen denkt. Begin bijvoorbeeld eens met die basisregels wat meer in de mensen te stampen, in elke taal. Dat doe je niet door 4 bordjes op te hangen bij een persconferentie maar door het continu uit te zenden. Een goed voorbeeld daarvan is inderdaad ventilatie.
De groepen die je met een andere taal zou willen bereiken kijken niet veel naar de persconferenties. Of naar enige andere Nederlandse zender. En 'elke taal' betekent dat je een aantal dagen bezig bent met vertalen voordat je de beslissing van de ministerraad van dinsdagmiddag kan verspreiden. En die is dan wellicht al niet meer actueel als er iets gewijzigd is nadat de Tweede Kamer er over gestemd heeft.

En vertalen is lastig, zeker als het termen zijn die niet eens in het Nederlands bestaan. Een folder van de GGD in het Tingrinya had het over een mazelenvaccinatie, of dat een fout was of ze geen term konden vinden voor coronavirus was niet duidelijk.
Er zijn (hopelijk) ventilatienormen beschikbaar en die zullen dan ook meetbaar zijn. Luchtkwaliteit meten is geloof ik een goede manier om te bepalen of de ventilatie op orde is. En natuurlijk hoeft een supermarkt niet gelijk dicht, enerzijds omdat je dan inderdaad in de problemen komt met de voedselvoorziening en anderzijds omdat dat misschien wel niet de meest risicovolle settings zijn.

Maar heb je bijvoorbeeld restaurants of bars waar avond na avond de ramen beslagen zijn van de hoeveelheid mensen dan zal je daar hardere maatregelen moeten nemen. Een bezoekerslimiet bijvoorbeeld of de ramen verplicht open.
En deze verplichting gaat wel worden opgevolgd/gehandhaafd waar het niet lukt met de coronacheck ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:49:
Nee hoor, de mondkapjesplicht geldt ook voor Ikea. ;) Dus ik vermijd elke gelegenheid waarbij je hem ook maar remote nodig zou kunnen hebben.
Ik heb ook een hekel aan dat vodje, maar de moeite om dat ding voor de winkel uit je broekzak te halen en daarna weg te frommelen is dermate minimaal dat ik me er niet druk over ga maken.

Pick your battles... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HollovVpo1nt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:54:
Ik moet helaas delen dat het betoog van FvD keer op keer in coronadebatten nu dan toch vraagtekens bij mij neerzet. Als je lang genoeg blijft roepen breng je mensen op bepaalde gedachten en ik merk dat er ik nu iets te lang bij stil sta dan ik gewend ben.

*knip*
Nee, nee, nee en nog eens nee.
Er worden enkel aperte leugens verspreid door die mafkezen. Werkelijk schandalig.

Ik postte het vanmorgen al:

31k oversterfte door corona.

Een fatsoenlijk artikel over myocarditis:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02740-y

Wat mij betreft verwijderen ze die mafklappers zsm uit de kamer. Dit is echt ongehoord.

[Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2021 10:06. Reden: Quote aangepast]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:40

Dennahz

Life feels like hell should.

Wat ik raar vind, is dat het kabinet helemaal panisch is over corona weer, maar ondertussen op de klimaattop zelf totaal geen moeite doen om afstand te houden, mondmaskers te dragen, enz.

Hoe kan je dat dan verkopen aan je burgers? Als je die noodzaak en angst niet ziet bij je leiders, hoe komt dat dan over op de burgers?

Dat terzijde....

Kwam er toevallig achter dat er deze maand een concert voor me op de planning staat: Nightwish. In een uitverkocht Ziggo Dome. Hoe kunnen ze aan de ene kant mensen vragen om thuis te gaan werken en afstand te houden, maar aan de andere kant wel zo'n concert laten doorgaan waar je tussen 40000 17000 andere mensen staat?

Needless to say: ik ga ze verkopen :+
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
[...]

De stelling was dat mensen die nu nog ongevaccineerd zijn allemaal nooit corona hebben gehad en dus niet het probleem zijn. Het zou in theorie kunnen maar het is wel heel onwaarschijnlijk.
Ik ken verschillende ongevaccineerde mensen die nog geen corona gehad hebben. Blijkbaar is de kans om besmet te raken dan toch niet zo groot? Want dat zijn niet allemaal mensen die zichzelf opgesloten hebben het afgelopen anderhalf jaar.

[Voor 28% gewijzigd door Dennahz op 04-11-2021 10:17. Reden: Had een andere zaal in m'n hoofd.]

Twitter

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:00
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:01:
[...]

Wat mij betreft verwijderen ze die mafklappers zsm uit de kamer. Dit is echt ongehoord.
De oplossing is natuurlijk: QR code om de Kamer in te komen :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
[...]

Jij hebt het over de hele corona periode t/m juni, @HollovVpo1nt over de afgelopen 6 maanden.
Cijfers worden in het draadje netjes uitgesplitst over de kwartalen ;)

En daarnaast; die doden zijn zelfs nog nauwelijks het probleem.

• Brunniepoo
  • Laatst online: 20:57
Dennahz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
Wat ik raar vind, is dat het kabinet helemaal panisch is over corona weer, maar ondertussen op de klimaattop zelf totaal geen moeite doen om afstand te houden, mondmaskers te dragen, enz.

Hoe kan je dat dan verkopen aan je burgers? Als je die noodzaak en angst niet ziet bij je leiders, hoe komt dat dan over op de burgers?

Dat terzijde....

Kwam er toevallig achter dat er deze maand een concert voor me op de planning staat: Nightwish. In een uitverkocht Ziggo Dome. Hoe kunnen ze aan de ene kant mensen vragen om thuis te gaan werken en afstand te houden, maar aan de andere kant wel zo'n concert laten doorgaan waar je tussen 40000 andere mensen staat?

Needless to say: ik ga ze verkopen :+

[...]

Ik ken verschillende ongevaccineerde mensen die nog geen corona gehad hebben. Blijkbaar is de kans om besmet te raken dan toch niet zo groot? Want dat zijn niet allemaal mensen die zichzelf opgesloten hebben het afgelopen anderhalf jaar.
Je zit nogal in de overdrijfmodus. Alleen al het gegeven dat je een zaal met een capaciteit van 17.000 bezoekers oprekt tot 40.000 zegt eigenlijk genoeg...

• hoevenpe
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
Jij vindt het handiger om zo'n tent vol te stampen waardoor mensen alsnog besmet worden? Eigenlijk moeten we bij zulke tenten bordjes neerzetten wat je voorheen wel eens bij een kruispunt zag. Misschien dat het dan bij mensen doordringt dat zulke zaken niet meer kunnen in een Covid maatschappij.

"Hier zijn 30 mensen besmet geraakt en 3 zijn er overleden".
Er overlijden bijna geen jongeren, slechts 0,9% van alle Covid slachtoffers was <49 en dan vaak nog met onderliggende aandoeningen.

Feesttenten waar vooral jongeren komen zijn niet het de plekken waar dodelijke slachtoffers zijn geweest, als je al een bordje ophangt dan eerder: "Hier hebben in 2021 10.000 mensen een leuke avond gehad en niemand daarvan is aan Covid overleden, proost!"

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Het is nooit de silver bullet geweest. De WHO adviseert ook niet voor niets om vaccins te combineren met NPI's, maar dat willen veel Nederlanders niet horen. Het is dus én vaccineren én NPIs, niet alleen vaccineren.

Wat er nog ontbreekt aan je analyse is overigens hetgeen je kunt verwachten bij een hoge circulatie en dus veel besmettingen onder een (deels) gevaccineerde bevolking: selectie van nieuwe varianten. Dat kan in Nederland of in het buitenland uiteraard. Varianten kunnen altijd ontstaan, maar uiteraard sneller bij veel besmettingen dan bij weinig.

We zijn bijvoorbeeld in 1,5 jaar van de R0=2-3 naar R0=6-7 gegaan en ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom die R0 niet verder zou kunnen stijgen (hoewel dat uiteraard niet zegt dat goede argumenten tegen een stijging bestaan en ik ze gewoon niet heb gehoord). Ook is er nog de mogelijkheid dat varianten zich meer gaan onttrekken aan de werking van de vaccins.

Dat betekent dus niet dat we moeten stoppen met vaccineren uiteraard (juist niet), maar we moeten z.s.m. de R<1 krijgen, doorgaan met vaccineren en R<1 houden. Maar het kabinet is evident voornemens dat niet te doen zolang zij dat vindt. Met wederom een lockdown en een groter risico op bovenstaande als gevolg.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Brunniepoo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:53:
[...]

Maar dan ga je er dus compleet aan voorbij dat vaccinatie leidt tot een lagere ziekenhuisbezetting...

(edit: en dat daar dus het nut zit)
Helaas.

De ruimte om de vaccinatiegraad te verhogen, dat is het verschil tussen de mensen die al voor vaccinatie hebben gekozen (dashboard: "opkomst 1e prik") en 100%. Realistisch gezien moeten we rekening houden met mensen die een bijzondere medische conditie hebben en daardoor beter niet prikken. laten we de bovengrens op 98% zetten.

Ruimte per leeftijdsgroep:
* 81+: 7%
* 71-80: 5%
* 61-70: 7%
* 51-60: 10%
* 41-50: 16%
* 31-40: 24%
* 18-30: 28%
* 12-17: 38%

De ruimte zit dus voor het grootste deel bij mensen onder de 40. Die komen niet vaak in het ziekenhuis terecht. Het directe effect zal dus zeer bescheiden zijn.

Resteert het indirecte effect, via verlaging van R-waarde de incidentie van covid verlagen en daarmee de infecties onder de ouderen. Maar dat effect lijkt dus flink kleiner geworden.

Ik vermoed dat recente visusvarianten delta en delta+ wat minder effect hebben van de vaccins. Het hoogste niveau van bescherming is niet positief testen, het tweede niveau van bescherming is niet ziek worden en het derde niveau is niet zodanig ziek worden dat je in het ziekenhuis terecht komt. Als een vaccinatie tegen de actuele varianten niet meer niveau 1 maar slechts niveau 2 of 3 bescherming biedt, dan ben je het indirecte effect kwijt.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb het niet over jongeren gehad noch feesttenten. Er zijn natuurlijk ook volle slecht geventileerde gelegenheden waar mensen komen die wel zijn overleden tgv een Corona besmetting. En ook in feesttenten komen mensen van oudere leeftijd of kwetsbare signatuur.
Mee eens. Maar het helpt ook totaal niet dat de discussie steeds op individuele risico's blijft hangen. De maatschappij is verbonden en besmettingen bij de een leidt tot ernstige ziekte bij de ander.

Behalve de individuele gevolgen die ernstig kunnen zijn zoals sterfte, komen de lasten van de verspreiding uiteindelijk ook bij de oorspronkelijke verspreider die enkel kijkt naar het individuele risico.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:27
[...]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De Volkskrant wil niet al te kritisch zijn op het kabinet, maar soms vatten ze het onbedoeld wel goed samen:
Het grootste probleem is de dubbelhartigheid van de boodschap die de ­bewindslieden Rutte en De Jonge dinsdagavond probeerden over te brengen op de natie. Enerzijds ‘leven we in een land waarin iedereen recht heeft op een vrije keuze’ en ‘mag niemand worden buitengesloten’, anderzijds werden daarna maatregelen aangekondigd die er in de praktijk ­gewoon op neerkomen dat het leven van het ongevaccineerde deel van de bevolking zo ingewikkeld mogelijk moet worden gemaakt. Uiteraard in de hoop dat veel mensen zich alsnog bij de vaccinatiestraten gaan melden.

Dat kan de strategie zijn, maar zolang het kabinet er niet eerlijk over is, ontstaan er steeds opnieuw warrige debatten over nut en noodzaak van de maatregelen. Het is bijvoorbeeld moeilijk om vol te houden dat mensen op terrassen of toeschouwers bij de buitensport een grote kans lopen op besmetting. En omdat iedereen dat weet of instinctmatig aanvoelt, zien te weinig mensen het nut in van co­ronapassen in de buitenlucht en valt het draagvlak alweer onder zo’n maatregel weg nog voordat die is ingevoerd.
(Het probleem is opnieuw de dubbelhartige boodschap van het kabinet)
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:49:
Tja, ik ga vrijdag maar een rondje maken om wat zaken in te slaan en daarna zoveel mogelijk online. Vorige ronde heb ik niet meegedaan aan de mondkapjes nonsens en deze keer zal niet anders worden. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoeveel animo er zaterdag is onder het winkelende publiek.

Ben ik blij met mijn AH bezorgbundel.
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:30:
Wilt u niet meegaan met het CTB? Dan is het alternatief de lockdown met zware gevolgen!
Het debat gisteren was vol valse tegenstellingen. Iedereen die ageerde tegen de coronapas werd weggezet als iemand die het land op slot wil hebben, vooral de VVD (De Vries) en D66 (Paternotte) bedienden zich van deze redenatie. Het huidige vertrouwen in de coronapas is nergens op gebaseerd, de afgelopen weken geven weinig vertrouwen dat nog meer achter de QR code stoppen wel een verschil zal maken.

Rutten en De Jonge deden hier ook aan mee. Als de kamer niet instemde met de coronapas uitbreiding zoals zij dit zagen of de boel werd meteen dusdanig aangepast dat het meteen mis zou gaan.

Ik kreeg het idee dat ik naar een stelletje eerstejaars van een debat club zat te luisteren. Veel risico liepen ze niet, de buit was wederom binnen voordat het debat nog geopend was.
Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:38:
Tevens hebben we een democratie in onze samenleving. Meeste stemmen gelden.
Dat is eerder de dictatuur van de meerderheid, de helft + 1 mag alles bepalen voor de rest. Idealiter blijft er nog genoeg ruimte over om 'de rest' enigszins te accommoderen.

Het debat in de Tweede Kamer doet er eigenlijk zelden toe, de uitkomst staat al vast nog voordat de voorzitter het debat geopend heeft. Gisteren was niet anders, genoeg partijen spraken al hun steun uit. Daarmee was het debat niets meer als wat groepstherapie waarin de amateursport het doekje voor het bloeden werd.
Nogmaals, de focus op QR-codes en het pushen naar hogere vaccinatiegraad is niet de juiste weg in deze fase.
Het probleem voor De Jonge is dat hij dan terug moet komen op zijn meest gevleugelde uitspraken. Vaccinatie is de weg naar de vrijheid, net als de QR code. Als beiden niet helemaal blijken te kloppen is dat een klap voor zijn ego, maar nog meer voor het moreel van de bevolking.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake Als je geen mondkapjes wilt, niets wilt dichtdoen en ook geen CTB wilt, wat blijft er dan over?

Overigens prima dat mensen uit angst voor een mondkapje meer thuis blijven. Heeft de invoering van die mondkapjes nog meer effect. d:)b

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:38:
[...]

Het probleem zie ik meer dat wij tegenwoordig een beschaafde samenleving hebben waar we geen onderscheid maken tussen zwak en fit, zwart en wit, blond of bruin (of rood of groen, geel paars whatever), man of vrouw, oud of jong. We proberen iedereen zoveel mogelijk gelijk te behandelen en doen alsof iets waar iemand zelf geen invloed op heeft, er niet is.

Echter, corona denkt daar anders over. Wij mensen willen bij voorkeur geen onderscheid maken tussen wel/niet gevaccineerd, het is een medische status waarover we hebben afgesproken dat dat iemands eigen business is, maar het virus maakt daar wel onderscheid in. [...]

Tevens hebben we een democratie in onze samenleving. Meeste stemmen gelden. [...]
Daar zit de angel van de huidige maatschappelijke discussie.

Ik zeg wel eens: "democratie is iets anders dan de wil van de meerderheid".

Als je ongebreideld de meerderheid zijn zin geeft, zul je vroeger of later altijd onderdrukking van minderheden zien. Daarom is mijn definitie van een goed functionerende democratie zoiets als "de wil van de meerderheid, beperkt door de maximaal mogelijke individuele vrijheid en in de geest van respect voor andersdenkenden".

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:30:
@CMD-Snake Als je geen mondkapjes wilt, niets wilt dichtdoen en ook geen CTB wilt, wat blijft er dan over?

Overigens prima dat mensen uit angst voor een mondkapje meer thuis blijven. Heeft de invoering van die mondkapjes nog meer effect. d:)b
Ik heb geen angst voor dat ding. Ik vind het een volstrekt zinloos stukje symboolpolitiek om Corona zichtbaar te houden in het dagelijks leven. Dus ja, dan maar zelfisoleer qua detailhandel (zouden meer mensen moeten doen. ;)) en alles online.
Ik verwacht dat @CMD-Snake terug wil naar ~14 september? De dag voor de persco dat van alles open ging. Toen was er geen CTB, geen mondkapje en niks echt dicht. Die 1,5m eraf slopen (tegen advies OMT) en inruilen voor CTB is gewoon een misser van jewelste en die blunder wordt alleen maar uitgebreid.

Fun fact ook rond de dag van die persco ging de groep 70+ net door de ongevaccineerd/gevaccineerd 'break-even' heen in de ziekenhuisopnames. Kort erna kwam de gezondheidsraad met het boosteradvies. Maar er gebeurde niks. 3,5 maand nadien gaat het misschien uitgevoerd worden. Veel te laat natuurlijk. De huidige piek had daar misschien al een goed deel ondervangen kunnen worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:19:
[...]

Helaas.

De ruimte om de vaccinatiegraad te verhogen, dat is het verschil tussen de mensen die al voor vaccinatie hebben gekozen (dashboard: "opkomst 1e prik") en 100%. Realistisch gezien moeten we rekening houden met mensen die een bijzondere medische conditie hebben en daardoor beter niet prikken. laten we de bovengrens op 98% zetten.

Ruimte per leeftijdsgroep:
* 81+: 7%
* 71-80: 5%
* 61-70: 7%
* 51-60: 10%
* 41-50: 16%
* 31-40: 24%
* 18-30: 28%
* 12-17: 38%

De ruimte zit dus voor het grootste deel bij mensen onder de 40. Die komen niet vaak in het ziekenhuis terecht. Het directe effect zal dus zeer bescheiden zijn.

Resteert het indirecte effect, via verlaging van R-waarde de incidentie van covid verlagen en daarmee de infecties onder de ouderen. Maar dat effect lijkt dus flink kleiner geworden.

Ik vermoed dat recente visusvarianten delta en delta+ wat minder effect hebben van de vaccins. Het hoogste niveau van bescherming is niet positief testen, het tweede niveau van bescherming is niet ziek worden en het derde niveau is niet zodanig ziek worden dat je in het ziekenhuis terecht komt. Als een vaccinatie tegen de actuele varianten niet meer niveau 1 maar slechts niveau 2 of 3 bescherming biedt, dan ben je het indirecte effect kwijt.
Ik denk dat de winst wat groter is omdat er groepen van ongevacineerden op een kluitje zittten her en der. Daar een paar procent winnen kan een hoop schelen.

Voorbeeldje: Den Haag

10% bijplussen in de gele wijken zal wellicht een groter effect hebben dan 10% bijplussen in de blauwe.

• redwing
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:42:
[...]

Dat is waar, het is beter om dit van een hoger level te bekijken. Uiteindelijk moeten we toch met de billen bloot en de maatschappij hervormen naar het leren leven met Covid.

We weten nog niet hoe dat eruit gaat zien maar dat er iets moet gebeuren willen we niet elke winter/golf in een stevig vaarwater komen qua maatregelen is wel duidelijk. Dan zou het wel prettig zijn als daar nu een keer naar gehandeld zou worden.

Dat hoeven niet gelijk enorme stappen te zijn waarbij gebouwen worden dichtgetimmerd, maar serieus een stuk bewustwording hierin brengen is wel een keertje aan te raden. Juist door elke keer de boel weer keihard los te laten zullen we de discussie met steeds terugkerende regels altijd hebben.
Je bedoelt dat we eigenlijk een pro-actieve regering nodig hebben die ook echt vooruit kijkt :?

[removed]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Brunniepoo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:43:
[...]

Wederom dank voor al deze informatie!

Toch nog één keer proberen: ook in de leeftijden waar IC-opname wel een risico is (>60?), zorgt die beperkte hoeveelheid niet-gevaccineerden voor een oververtegenwoordiging. Verhoging tot het maximaal haalbare niveau zorgt in absolute zin dan toch nog steeds voor een forse afname van het aantal IC-opnamen (en voor de duur van de opname, lees ik ook geregeld)?
Dan moet je niet de sportscholen sluiten voor mensen zonder QR. Wel de bridgeclubs :D

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:56
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:01:
[...]
Ik postte het vanmorgen al:
[Twitter]
31k oversterfte door corona.
Dat is de sterfte door Corona, niet de oversterfte. Zie ook de volgende tweet in dezelfde tread:

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• Nox
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:35:
[...]

Daar zit de angel van de huidige maatschappelijke discussie.

Ik zeg wel eens: "democratie is iets anders dan de wil van de meerderheid".

Als je ongebreideld de meerderheid zijn zin geeft, zul je vroeger of later altijd onderdrukking van minderheden zien. Daarom is mijn definitie van een goed functionerende democratie zoiets als "de wil van de meerderheid, beperkt door de maximaal mogelijke individuele vrijheid en in de geest van respect voor andersdenkenden".
En je legt nu precies bloot waar de schoen wringt, in de natuur worden de zwakkelingen gewoon afgestoten, dat is het beleid wat het virus hanteert. Het beleid wat wij als samenleving hanteren wijkt daar van af, in bepaalde mate kunnen we dat oplossen maar er is nog een groep die niet mee wil naar het nieuwe beleid waarin meer kan omdat we minder ziek worden door technologische ontwikkelingen.

In de natuur zouden die mensen gewoon uitsterven, we kiezen als samenleving ervoor om dat niet te doen. We blijven te veel hangen in het idee dat wij als samenleving boven corona staan en dat corona aan ons beleid meewerkt. Dat doet het niet. En als die ~10% niet mee wil dan moet die 10% niet de vrijheden van de andere 90% afpakken.

Als je vervolgens de mensen de keus geeft van vaccinatie of lockdown (oftewel, eerste jaar pandemie-maatregelen zoals lockdowns en endemische fase-maatregelen zoals vaccinatie, versoepelingen en adviezen) dan worden ze boos als zij die keus maken voor lockdown. You can't have the cake and eat it too. Geen prikje hoeven halen maar wél de benefits van het prikje?

Als we de ongevaccineerden mee laten in het beleid van de gevaccineerden worden ze massaal ziek en gaan er veel dood. Dat is ook een optie hoor, maar die mensen zullen zodra ze als een gup op het droge naar lucht happen echt wel een ambulance bellen, die gaan niet volhardend blijven tot ze stikken.

Zie het als een verkeerslicht. Die kan je niet op rood en groen tegelijk zetten met het idee van: 'zie maar wat je doet' Het is beleid 1 of 2, een mix daartussen werkt niet zoals we nu zien :+ Die tweedeling is een feit, er is een groep met en zonder prikjes. Kunnen we moderne beschavingsnormen gaan roepen maar die zijn gewoon niet van toepassing.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:37:
En uiteindelijk zal je zelf een keer aan de verkeerde kant staan qua onderwerp. Is het niet nu, niet over 5 jaar maar misschien wel over 10 jaar.
Dat je voorzichtig moet zijn met maatregelen waar slechts 60% voor is ben ik met je eens, als de gevaccineerde meerderheid niet 'terug in hun hok' wil sta je als overheid wel met lege handen. De regering wordt daadkracht verweten, maar ze hebben in dit dossier gewoon heel weinig speelruimte. De Kamer is verdeeld, de ene helft vindt het nu al veel te ver gaan, anderen willen meer. Sturen op besmettingen klinkt leuk, maar hoe ga je dat in de praktijk afdwingen? Wat is het alternatief voor de QR-code...

Je ziet nu al dat steeds meer mensen er met de spreekwoordelijke pet naar gooien, merk bij mezelf veel grotere weerstand dan een jaar geleden. Er is zoveel sociaal contact in te halen, kan niet in jullie agenda kijken maar die van mij zit tot het einde van het jaar praktisch vol.

Vaccinatie is aan de ene kant een zegen, maar men kon vooraf weten dat daarmee ook de onderlinge solidariteit zou verdampen.

• Tom-Z
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:43:
[...]

2. Weet je van wanneer deze cijfers dateren? Ik heb namelijk de indruk dat het een delta of zelfs delta+ zaak is dat deze correlatie zwakker wordt. (@ RIVM waar blijft de informatie vanuit kiemsurveillance, ik zie daar geen aparte delta+!)
Het is de week van 18 oktober (o.i.d., heb nu de sheet niet bij de hand maar ik had iets vrij recents gepakt). Gaat dus feitelijk alleen over delta.

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:30:
De situatie voor de persconferentie waarin de 1,5 meter de jure werd afgeschaft was een stuk werkbaarder zo blijkt.

De Jonge heeft de kolder in zijn kop gekregen met die QR codes. De QR code lost alles op en je merkt aan zijn houding dat er zoveel mogelijk achter verstopt moet worden. Van café bezoek tot sport en straks je baan. Wat dat betreft kan je het al van mijlenver zien aankomen.
Waarom wil je het als angst afschilderen? Het is nutteloze symboolpolitiek. Ik maak mij geen illusie dat als de Nederlanders weer hun verfomfaaide mondkapjes uit de jaszak halen na een twee maanden dat het veel verschil gaat maken. De uitkomst durf ik wel een voorspelling aan te wagen, over twee weken gaan ze de duimschroeven nog verder aandraaien.

Het OMT hamert vooral op de basiszaken (thuisblijven bij klachten, geen handen schudden etc.) en afstand houden. Die vinden ze belangrijker dan al die versieringen die De Jonge er omheen aan het bouwen is.
hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:50:
Wat is het alternatief voor de QR-code...
Een betere bewustwording van de basisregels, zoals thuisblijven bij klachten en proberen om zoveel mogelijk thuis te werken als het kan.

Gisteren was in het debat een hoop gesteggel over de formulering van de thuiswerkadvies, ik snap werkelijk niet waarom er zo moeilijk over gedaan moet worden. De intentie van het thuiswerkadvies was duidelijk genoeg, dit met kwalificaties als minimaal de helft van de tijd klinkt als advocaten die onderhandelen. Ze hadden de oude tekst prima kunnen hergebruiken.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:48:
[...]

We hebben nu precies andersom gedaan. Bridgeclubs zijn zonder QR te bezoeken in dorps- en buurthuizen, sportscholen hebben een QR plicht.
Het wordt een beetje kolderiek.

* We jagen op vaccinatiegraad
-> terwijl deze afnemend lijkt te correleren met besmettingen
-> terwijl het effect op de R-waarde niet voldoende kan zijn om de huidige golf effectief te bestrijden
-> terwijl deze vooral winst kan opleveren bij groepen die de zorg niet veel belasten

* en focussen de inspanningen nog extra op die "veilige" groepen, waardoor we extra zwaar leunen op het afnemende indirecte effect.

De verkeerde maatregel op de verkeerde tijd.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:12
redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:49:
[...]

Ik verwacht ook dat de risk/benefit positief of op zijn minst neutraal zal zijn, maar als dat niet is, is het de 1e groep die je gaat vaccineren om anderen te beschermen. Elke groep die nu gevaccineerd wordt heeft een positieve risk/benefit voor zichzelf. Naar mijn idee is dat toch wel een voorwaarde voor vaccineren (en dan zeker bij een groep die niet echt zelf kan beslissen)
Uiteraard, bij een negatieve risk/benefit moet je drie keer nadenken. Maar in elk ander geval: spuit erin.

Naar mijn mening vaccineer je nu de groep12-17 ook al om anderen te beschermen. Sterker nog, de meeste mensen worden (mede) gevaccineerd om anderen te beschermen, omdat het besmettingen remt. Dat je dan ook nog zelf beschermd wordt tegen leed, hoe klein de kans ook is, is mooi meegenomen (en vindt het zorgpersoneel ook fijn).

Juist daarom ben ik ook een voorstander van boostershots voor iedereen: na een tijd blijf je nog altijd goed beschermd tegen ziekenhuisbezoek, maar je hebt wel een grotere kans om besmet te worden dan korter na je vaccinatie. Grotere kans op het krijgen = grotere kans op het verspreiden.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:46
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:47:
[...]

Ik sport bij een echte bejaardensportschool denk denk dat de gemiddelde leeftijd wel >50 ligt. Het zal wel een deel helpen.

Maar de golfclub is misschien ook wel een goede.
Inderdaad, bij mijn sportschool ook een zeer gemengd gezelschap qua leeftijd, loopt van 18 tot 88 rond.

Misschien controle op QR (als daar zoveel weerstand tegen is) aanpassen: eerst ID laten zien en als daaruit blijkt dat je <50 bent dan hoef je geen QR te laten zien ;)

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:50
Redax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:51:
[...]

Volledig mee eens. Wel wil ik je graag een praktijkvoorbeeld voorleggen. Ik pak in dit geval de situatie van mijn partner. Ze werkt in een kleine kinderopvang met een enkele locatie. Men werkt daar continu met onderbezetting omdat men simpelweg geen personeel kan vinden. Zowel mijn partner als haar collega's gaan gewoon met klachten werken omdat er simpelweg geen ander personeel beschikbaar is.
Nu kun je zeggen dat dit het probleem is van haar leidinggevende maar hij doet zijn best om nieuw personeel te vinden, dit blijkt nogal lastig te zijn. Uit solidariteit naar hun leidinggevende en omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor het bedrijf gaan ze allemaal met klachten werken. De baas verlangt dit niet, maar ze zien geen andere keuze. Ik denk dat een vergelijkbare situatie in meer bedrijven voor komt. Wat moet je hier dan in vredesnaam doen?
In de (ziekenhuis)zorg komt dit ook voor. Mijn vriendin en haar collega's worden ook geacht met klachten te komen werken, maar worden getest en als zij negatief worden bevonden blijven ze werken. De krapte op de arbeidsmarkt zijn ook gewoon een factor waar je niet omheen kan, maar wellicht wel creatief op kan lossen.

Volgens mij is het dan zaak om te kijken wat je wél kan doen om zo veilig mogelijk te werken. Ik begrijp dat ik mij nu op glad ijs begeef en dat de richtlijnen van de rijksoverheid strikter zijn. Toch moeten we denk ik reëel zijn dat regels niet in alle situaties heel strikt te hanteren zijn en uitzonderingen de regel bevestigen. Personeelstekorten zijn door een krappe arbeidsmarkt ook aan de orde van de dag, waardoor ondernemers moeten laveren tussen exact dat doen wat gevraagd wordt of genoeg doen om een verantwoorde bijdrage te leveren en de eigen onderneming draaiende te houden.

In casu: Bij klachten minimaal een sneltest doen en een PCR-test inplannen. Bij een negatieve sneltest is het dan m.i. een verantwoord risico om te gaan werken. Mocht het een false negative zijn en de PCR-test valt tóch positief uit dan daarna uiteraard alsnog in thuisquarantaine.

Hierbij geldt voor mij dan ook weer dat ik begripvol ben naar mensen en organisaties die deels hun verantwoordelijkheid nemen dan mensen en organisaties die hun kop in het zand steken en 'gewoon' doorgaan.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
autje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:08:
[...]

Uiteraard, bij een negatieve risk/benefit moet je drie keer nadenken. Maar in elk ander geval: spuit erin.

Naar mijn mening vaccineer je nu de groep12-17 ook al om anderen te beschermen. Sterker nog, de meeste mensen worden (mede) gevaccineerd om anderen te beschermen, omdat het besmettingen remt. Dat je dan ook nog zelf beschermd wordt tegen leed, hoe klein de kans ook is, is mooi meegenomen (en vindt het zorgpersoneel ook fijn).
Iedereen onder de 25 (man) of 35 (vrouw) zou een negatieve risk/benefit kunnen hebben. Pin me niet vast op de precieze leeftijden, maar het zal ergens bij de jongvolwassenen zitten. Maar in grote lijnen is dit de groep die ten bate van een ander en niet ten bate van zichzelf vaccineert.

Ik wil binnen deze groep een scherp onderscheid maken tussen twee subgroepen:

* zij die kunnen (mee)beslissen over hun keuze.
* zij die dat (nog) niet kunnen

Om een geinformeerde keuze te maken heb je een bepaalde mate van begrip nodig voor wat het virus bij jou kan doen, wat het bij anderen kan doen, hoe vaccinatiegraad helpt om verspreiding te beperken, en welke risico's je redelijkerwijs kan verwachten van vaccinatie.

Met VWO leerlingen vanaf een jaar of 13 kun je dat gesprek voeren. Op het VMBO denk ik rond de 15 of 16 jaar. Ze kiezen dan geinformeerd voor of tegen vaccinatie en kunnen zelf achter hun keuze staan.

Bij de jongere kinderen is het een keuze die voor ze wordt gemaakt. Dat is waar het voor mij ophoudt. Ik heb geen enkele moeite om keuzes te maken voor onze kleuter, maar die maak ik alleen in zijn eigen belang. Om kinderen voor de kar van ouderen te spannen, dat zie ik niet zitten.
Juist daarom ben ik ook een voorstander van boostershots voor iedereen: na een tijd blijf je nog altijd goed beschermd tegen ziekenhuisbezoek, maar je hebt wel een grotere kans om besmet te worden dan korter na je vaccinatie. Grotere kans op het krijgen = grotere kans op het verspreiden.
Ik ook. We hebben toch prikken zonder afspraak? Gewoon de deur openen voor iedereen die >6 maanden geleden is geprikt, dan komt de leeftijdsgroep van 65-80 vanzelf binnenlopen.

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:12:
Of het nu uit bewustwording of gebruik komt. Of dus omdat er mensen thuis blijven die er geen zin in hebben. Daarmee is het m.i. een mogelijke kaasplak.
Het wordt vooral als een moetje gezien. Vorige keer droegen mensen niet een mondkapje uit nobele motivaties, de meeste deden het om geen 95 euro te hoeven afrekenen of omdat ze geen gezeik wilden. Dat uitte zich in de hele omgang ermee: hetzelfde mondkapje werd gebruikt tot het echt niet kon en nog voor men buiten stond zat het weer in de broekzak om bij de volgende winkel het weer uit die broekzak te halen.

Als je serieus bent ga je anders om met beschermmiddelen.
Vraag is of het zonder drukmiddelen nog gaat lukken om de naleving op het juiste peil te krijgen. Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Daarom ze ik al, ik ben benieuwd naar de animo komende zaterdag. Het enthousiasme zal er in elk geval niet vanaf druipen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Mfpower schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:37:
[...]

Maar wat gaat er gebeuren als je je kind niet meer naar zwemles mag brengen als die niet is gevaccineerd?
Dat zie je nu al dat ouders een CTB moeten hebben om hun kind van/naar zwemles te brengen... De vraag is of zij nog zwemlessen blijven volgen als dat moet. Vorig jaar gingen ook de zwemlessen maandenlang niet door. Als er al één kind door gebrek aan zwemles verdronken is, is dat al meer dan de hele virus in de leeftijd 4-12 heeft gedaan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

zacht schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:53:
[...]

Kortom: hij had het over iets irrelevants.
Ik vind het niet zo irrelevant om te weten waarom sub 50 nu meer sterft dan normaal gesproken en het is niet door corona. Ook liggen er relatief veel 0-19 in de ziekenhuizen. Iemand een verklaring?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:28:
[...]

Iedereen onder de 25 (man) of 35 (vrouw) zou een negatieve risk/benefit kunnen hebben. Pin me niet vast op de precieze leeftijden, maar het zal ergens bij de jongvolwassenen zitten. Maar in grote lijnen is dit de groep die ten bate van een ander en niet ten bate van zichzelf vaccineert.
Ik weet niet helemaal wat je hiermee bedoelt maar ik heb het idee dat je refereert naar de assessment van Oxford bij het AstraZeneca vaccin. Voor de mRNA-vaccins is de benefit/risk bij alle leeftijden positief, ook bij kinderen vanaf 12 jaar (zie advies Gezondheidsraad).

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40
migchiell schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:27:
[...]

Dat vind ik wel bijzonder. Dus wel de eerste prik genomen, maar niet de tweede? Bij de eerste prik was toch al bekend dat er een tweede bij hoort?

Als je nou tegen vaccineren bent, of vind dat het voor jou niet nodig is dan ga je ook die eerste prik niet halen, toch?
Na de eerste prik hadden ze spijt. Spijt dat ze zich hebben laten overhalen om de 1e prik te nemen...

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:03
CMD-Snake schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:07:
[...]

Een betere bewustwording van de basisregels, zoals thuisblijven bij klachten en proberen om zoveel mogelijk thuis te werken als het kan.
Dit. Voor iedereen.

Veel gevaccineerde die nu lopen te snotterbellen zeggen: ah, het is maar de griep... en lekker snotteren over de werkplekken heen.

• horizon1978
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:54:
[...]

Ik vind het niet zo irrelevant om te weten waarom sub 50 nu meer sterft dan normaal gesproken en het is niet door corona. Ook liggen er relatief veel 0-19 in de ziekenhuizen. Iemand een verklaring?
Van lokaal ziekenhuis weet ik dat de kinderafdeling vol ligt vanwege RS-virus.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:34
horizon1978 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:03:
[...]

Zo gaat dat. Maar ook met de griep mag je best thuisblijven.
Ik ben vaak verkouden/slecht voelend en dan blijf ik natuurlijk ziek thuis.
Maar echt DE GRIEP heb ikzelf pas 1x gehad (gelukkig).

Zou mijn werkgever niet leuk vinden dat iedere keer als ik verkouden ben ik thuisblijf (dan ben ik full-time thuis, in de zomer/lente heb ik hooikoorts en ik ben daarnaast chronisch verkouden).

• horizon1978
zacht schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:07:
[...]wordt schaar ik het onder de mannengriep,
Sterkte. Verschrikkelijk. Mannengriep.

• Pastapipo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 19:34
Ik voel mij echt een clown. Half uur zitten googlen, niets gevonden terwijl het zo duidelijk online staat ....
Bedankt....

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:46:
[...]

Dat zie je nu al dat ouders een CTB moeten hebben om hun kind van/naar zwemles te brengen... De vraag is of zij nog zwemlessen blijven volgen als dat moet. Vorig jaar gingen ook de zwemlessen maandenlang niet door. Als er al één kind door gebrek aan zwemles verdronken is, is dat al meer dan de hele virus in de leeftijd 4-12 heeft gedaan.
We hebben in ieder geval nog geen tekort aan zaken die we kunnen onderzoeken en analyseren. Wetenschappers zullen nog niet snel zonder werk vallen :)

Bijvoorbeeld: wat te denken over het verhoogde stress-niveau omwille van covid? Dat heeft zeker ook zijn effect op de algemene gezondheid.

We moeten er door. Door te communiceren en samen te werken. Niet gemakkelijk.

• GeeEs
  • Laatst online: 19:24
Redax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:51:
[...]

Volledig mee eens. Wel wil ik je graag een praktijkvoorbeeld voorleggen. Ik pak in dit geval de situatie van mijn partner. Ze werkt in een kleine kinderopvang met een enkele locatie. Men werkt daar continu met onderbezetting omdat men simpelweg geen personeel kan vinden. Zowel mijn partner als haar collega's gaan gewoon met klachten werken omdat er simpelweg geen ander personeel beschikbaar is.
Nu kun je zeggen dat dit het probleem is van haar leidinggevende maar hij doet zijn best om nieuw personeel te vinden, dit blijkt nogal lastig te zijn. Uit solidariteit naar hun leidinggevende en omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor het bedrijf gaan ze allemaal met klachten werken. De baas verlangt dit niet, maar ze zien geen andere keuze. Ik denk dat een vergelijkbare situatie in meer bedrijven voor komt. Wat moet je hier dan in vredesnaam doen?
Een hele menselijke en sociale reactie, maar ziek is ziek.
In feite hou je hiermee de situatie gewoon in stand.

Als jou partner (en vele anderen, hoe bewonderenswaardig ook...) dan toch steeds maar gaan werken, is de echte noodzaak voor leidinggevenden (maar natuurlijk ook voor het hele probleem van tekort aan personeel in de branche) om meer mensen aan te trekken er gewoon minder.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Je moet soms door de zure appel heen.

Ik weet, klinkt veel makkelijker dan het in de praktijk is. Zeker als het gaat over werken met mensen/kinderen die afhankelijk zijn van...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed nieuws dit!

Britten keuren coronapil als eerste goed https://www.nu.nl/coronav...apil-als-eerste-goed.html (via @NUnl)

Naar eigen zeggen 50% reductie van opnames.

Dat er maar velen mogen volgen.

En dat de ema ff opschiet.

Vraag me overigens wel af wat de ongevaccineerden hiervan vinden. Veel tegenwerpingen gaan net zo goed op voor dit medicijn :X

[Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 04-11-2021 12:32]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Langzaam maar zeker is het besef ingedaald dat we eigenlijk een lichte lockdown zouden moeten doen om de R-waarde met pakweg 20% te verminderen. De aanpak via het sturen op vaccinatiegraad belooft te weinig en te langzaam resultaat. Je kunt een hoge sterfte verwachten in november en december en een vrij zware belasting van de zorg, met name in december.

De vraag is hoe lang het gaat duren voordat de politiek dit inzicht overneemt. Ik vermoed nog 2 weken.

[Voor 15% gewijzigd door t_captain op 04-11-2021 12:46]

• GeeEs
  • Laatst online: 19:24
Dennahz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:25:
[...]

Een groot personeelstekort en de mensen moeten toch uit bed, medicijnen krijgen en eten. Dus het is dan letterlijk de keuze tussen mensen aan hun lot overlaten (kan niet) of toch komen werken met alle potentiële gevolgen van dien.

...
Niemand wil dit (mensen aan hun lot overlaten) inderdaad. Moeten we ook absoluut niet willen, roerend met je eens.

Het kan echter wel, en iedereen is uiteindelijk vervangbaar en wordt ook vervangen.

Als jou moeder morgen echt uitvalt, draait de wereld ook (gewoon) door.

Nogmaals, hulde voor de verzorgenden. Ik begrijp heel goed dat dit duivelse dilemma's zijn...

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:32:
Duitsland gaat dus net zo hard omhoog.
En die zitten dus al maanden aan de FFP2 maskers...

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 21:21

HollovVpo1nt

I like gadgets

HollovVpo1nt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:54:
[mbr]*knip*
Welke bewijzen worden geleverd voor dergelijke beweringen? Zonder bewijsvoering is dit niet discussiewaardig.[/]
Ik vind het jammer dat het nu wordt gebracht alsof ik de brenger zou zijn van deze desinformatie. Ik ben juist op zoek naar de bewijsvoering voor of bewijsvoering tegen uitspraken die zijn gedaan door een volksvertegenwoordiger in het Nederlands parlement. Uitspraken die mij zorgen baren als ze feitelijk juist zouden zijn. Jammer dat de discussie wordt doodgeslagen want ik ben oprecht op zoek naar antwoorden.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:20

nst6ldr

Down with Big Tech.

HollovVpo1nt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:39:
[...]

Ik vind het jammer dat het nu wordt gebracht alsof ik de brenger zou zijn van deze desinformatie. Ik ben juist op zoek naar de bewijsvoering voor of bewijsvoering tegen uitspraken die zijn gedaan door een volksvertegenwoordiger in het Nederlands parlement. Uitspraken die mij zorgen baren als ze feitelijk juist zouden zijn. Jammer dat de discussie wordt doodgeslagen want ik ben oprecht op zoek naar antwoorden.
Omgekeerde bewijslast, FvD kan een miljoen dingen roepen en daarmee iedereen met verstand een decennium lang van onderzoekswerkzaamhede voorzien. Zo werken we dus niet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:32:
„We hebben op dit moment vooral te maken met een pandemie van de ongevaccineerden en die is gigantisch”, waarschuwde minister van Volksgezondheid Jens Spahn deze week.
Ik vind het schandalig dat je dit als politicus zo brengt. Copy-paste van Joe Biden.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dennahz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:31:
[...]

Heel goed nieuws idd! En de kans is sowieso vaak al klein, dus met deze pil eigenlijk nihil voor mensen <40 (de groep met de laagste vaccinatiegraad).

Dit is de pil die je direct moet nemen na besmetting, toch? Dus wellicht kunnen mensen dan direct een doosje meekrijgen na een positieve test bij de GGD :)
Maar wat zit er in die pil? En wat zijn de bijwerkingen?? En wat zijn de lange termijn effecten?? En wat als ik er onvruchtbaar van word?? ;)

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:27:
Goed nieuws dit!

Britten keuren coronapil als eerste goed https://www.nu.nl/coronav...apil-als-eerste-goed.html (via @NUnl)

Naar eigen zeggen 50% reductie van opnames.

Dat er maar velen mogen volgen.

En dat de ema ff opschiet.

Vraag me overigens wel af wat de ongevaccineerden hiervan vinden. Veel tegenwerpingen gaan net zo goed op voor dit medicijn :X
Ga je die als gevaccineerde nemen als je positief test? Veel bijwerkingen begrijp ik, en de kans op opname is al klein. Ga je die als ongevaccineerde nemen als je positief test? Als je al argwaan hebt tegen een vaccin met nauwelijks bijwerkingen?
Ik denk dat in beide gevallen het antwoord vaak 'nee' is.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
En dan gaan ze weer even overleggen, en dan ben je weer een week verder. Een historisch nieuwtje: lockdown die pas ingaat nadat de besmettingen boven de 12k zitten.

• gekkie
  • Laatst online: 21:08
stylezzz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:49:
Maar wat zit er in die pil? En wat zijn de bijwerkingen?? En wat zijn de lange termijn effecten?? En wat als ik er onvruchtbaar van word?? ;)
Laat de pillen draaien in een vuile schuur op het platte land door een "operator" die de mavo nog niet gehaald heeft in wat potten en pannen, geef ze een kek kleurtje, stamp er een of ander symbooltje in en organiseer weer eens een "fieldlab" evenement. Dan zullen ze je in met zulke vragen in ieder geval niet lastig vallen :)

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:37:
[...]

En die zitten dus al maanden aan de FFP2 maskers...
Misschien is de conclusie ook wel dat het virus heeft gewonnen.

Dat het vormen heeft aangenomen die we niet kunnen bestrijden binnen de grenzen waarvoor de samenleving nog te porren is.

Dat we het geleidelijk over ons heen laten komen en daarmee iedereen een OTA booster krijgt, totdat we in het voorjaar weer covid-vrij zijn en in het volgende najaar weer een nieuwe variant hebben.

We zeggen al meer dan een half jaar: vanaf dit winterseizoen is corona endemisch. In Den Haag werd het de "endemische fase" genoemd. Die voorspelling lijkt uit te komen. Langzaam ontvouwt zich hoe die endemische fase eruit ziet. Hopelijk wordt het de komende jaren beter omdat immuniteit steeds breder wordt en het virus meer naar een infectie van de bovenste luchtwegen gaat.

[Voor 25% gewijzigd door t_captain op 04-11-2021 12:59]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:55:
[...]

Misschien is de conclusie ook wel dat het virus heeft gewonnen.

Dat het vormen heeft aangenomen die we niet kunnen bestrijden binnen de grenzen waarvoor de samenleving nog te porren is.

Dat we het geleidelijk over ons heen laten komen en daarmee iedereen een OTA booster krijgt, totdat we in het voorjaar weer covid-vrij zijn en in het volgende najaar weer een nieuwe variant hebben.
Dat denk ik ook regelmatig. En dat roept gelijk de vraag op hoe je de maatschappij hier op inricht. Tot nu toe gaat ons dat nog niet zo heel goed af.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
600 per dag.

• Dennahz
  • Laatst online: 20:40

Dennahz

Life feels like hell should.

t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:35:
Langzaam maar zeker is het besef ingedaald dat we eigenlijk een lichte lockdown zouden moeten doen om de R-waarde met pakweg 20% te verminderen. De aanpak via het sturen op vaccinatiegraad belooft te weinig en te langzaam resultaat. Je kunt een hoge sterfte verwachten in november en december en een vrij zware belasting van de zorg, met name in december.

De vraag is hoe lang het gaat duren voordat de politiek dit inzicht overneemt. Ik vermoed nog 2 weken.
De ongevaccineerden zitten min of meer al in een lockdown met de nieuwe maatregelen. Zeker als niet-essentiële winkels niet toegankelijk zijn zonder coronapas.

Dus ja.. een harde lockdown zoals vorig jaar zal vast helpen, maar denk niet dat er iemand in deze maatschappij is die daar nog op zit te wachten. Zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.

De vraag: "wanneer stopt het nou eens?" comes to mind. Als het al niet voldoende is met 85% gevaccineerden, wanneer dan wel? :{

Veel hoger gaat dat aantal toch niet meer komen.

Twitter

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:05:
[...]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat de Duitsers gewoon de lichtblauwe mondkapjes hebben die je hier ook in de supermarkt koopt, 50 voor 5 euro.

Ik heb daar maar weinig FFP2 gezien.
Hoe dan ook; z'n punt was denk ik meer dat herinvoering van mondkapjesplicht, waar in duitsland nooit is vanaf gestapt, niets toevoegt aan (dalende) besmettingscijfers.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:07:
[...]

Dacht dat FFP2 daar verplicht was?

Goed om te horen, scheelt over een paar maanden met de wintersport.
Dus je dacht nog de grens over te komen over een paar maanden. :? Interessant...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29

Indoubt

Always be indoubt until sure

Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:12:
[...]

Dus je dacht nog de grens over te komen over een paar maanden. :? Interessant...
Ja, dat zou best nog wel eens een dingetje kunnen worden, daar had ik nog niet bij stil gestaan.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 15:52

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

zacht schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:23:
[...]

Ik vind het sowieso bizar dat je momenteel ongevaccineerd welkom bent in sommige landen. Mijn ongevaccineerde collega ligt nu 'gewoon' ergens op een strand op Tenerife.
Hoezo; je collega is toch een vrij persoon :?

Asus Zenbook i7 256gb

• CMD-Snake
Ik krijg steeds meer twijfels als ik de toekomstplannen van De Jonge lees.

Het kabinet wil voorbereiden dat toegang tot niet-essentiële winkels mogelijk alleen nog met QR kan. Tevens zal die wetgeving de optie bieden dat in gebieden die tot brandhaard bestempeld zijn je alleen nog met een QR code de winkel in mag.

Bij de laatste lockdown worstelde men met wat nu een essentiële en niet-essentiële winkel zou zijn. Een zaak als de Hema verkoopt zowel essentiële als niet-essentiële spullen. Dit zorgde voor gekke situaties: je mag wel een velletje postzegels kopen, maar niet de verjaardagskaart waar je die op wil plakken. Hoe ziet De Jonge dit voor zich met de QR code? Als je die verjaardagskaart koopt moet je die wel tonen, maar niet als je enkel een velletje postzegels koopt? In dat laatste geval is die QR-loze persoon toch in de winkel met alle risico van dien. Of moet de winkelier zijn klanten op basis van intentie filteren? Wat als iemand zich bedenkt tijdens het winkelen en ineens QR-plichtig wordt?

Alle winkels achter een QR code in brandhaarden is net zo wankel. Wat weerhoudt iemand ervan om de auto te pakken naar het naastgelegen dorp? Voor de minder mobiele persoon zonder QR code pakt het zuur uit, die moet eventjes een paar weken maar geen eten kopen? Of kennissen en familie charteren hiervoor?

Dat hele QR code verhaal wordt een steeds groter kaartenhuis.

• gekkie
  • Laatst online: 21:08
stylezzz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:25:
Maar als ik nou die pil voorgeschreven krijg van mijn dokter, ben ik dan ook verplicht om hem te nemen? Dit voelt wel een beetje als dwang hoor? ;)
Dokter, is dat wat boomers een dealer noemen ?

• Redax
  • Laatst online: 18:44
Vlassie1980 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:32:
[...]

Hoe ga je dat ook handhaven? Voor elke niet essentiele winkel een beveiligingsmannetje zetten die daar QR codes scant? Dat is echt niet te doen.
Dat dachten we van meer maatregelen. Als je de bevolking in maart 2020 had verteld van alle maatregelen die er nu zijn geweest en misschien nog komen dan was het land te klein geweest. Nu wordt het stapje voor stapje ingevoerd en de meeste mensen slikken het maar. Ik hou mijn hart vast met de mogelijke uitbreidingen van de QR toegang.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:22:
[...]

Maar, dat is op basis van gemiddelden.

De tieners met een positieve risk/benefit zijn vaak tieners met onderliggende medische problemen. Als je praat met gezonde tieners, dan is het nog steeds "voor de ander". Alleen is "de ander" nu ook een klasgenoot en niet alleen opa en oma.
Het is altijd op basis van gemiddelden, want we kunnen het niet voor individuen voorspellen. En de Gezondheidsraad heeft duidelijk gesteld dat het niet alleen om de tieners met medische indicatie gaat, maar om de hele populatie.
Verder zegt dit cijfer niets over de volgende groep in het debat, namelijk 6-12 jaar.
Zeker waar, maar ik reageerde dan ook alleen op je statement over 25/35 jarigen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Redax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:35:
[...]

Dat dachten we van meer maatregelen. Als je de bevolking in maart 2020 had verteld van alle maatregelen die er nu geweest zijn en misschien nog komen dan was het land te klein geweest. Nu wordt het stapje voor stapje ingevoerd en de meeste mensen slikken het maar. Ik hou mijn hart vast met de mogelijke uitbreidingen van de QR toegang.
Je zou deel 1 van deze reeks eens terug moeten lezen. ;)

E I N D E L I J K is het langverwachte Pienteronderzoek er weer: https://www.rivm.nl/pienter-corona-onderzoek/resultaten

Jammer dat het zolang heeft geduurd dat we naar getallen van vijf maanden terug kijken, nog voor de dansende Janssers.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vlassie1980 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:05:
[...]

En als je nou een winkelstraat hebt waar onderstaande winkels zitten:

- Een Appie / Plus / Jumbo
- Hema
- Kruidvat
- Xenos
mag je allemaal naar binnen met die ene scan waar je je bandje haalde, zoals ik hierboven zeg :?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Tom-Z schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:09:
[...]

Oeh, zie ik daar nu zo rond de 65 jaar de "AstraZeneca-dip"?
Klopt helemaal

---

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:22:
[...]

Maar, dat is op basis van gemiddelden.

De tieners met een positieve risk/benefit zijn vaak tieners met onderliggende medische problemen. Als je praat met gezonde tieners, dan is het nog steeds "voor de ander". Alleen is "de ander" nu ook een klasgenoot en niet alleen opa en oma.

Verder zegt dit cijfer niets over de volgende groep in het debat, namelijk 6-12 jaar.
De risk benefit voor zkh opname lijkt voor 12-29 ook aardig positief met daling van 2-4 naar 0 per dag:
(huidige vaccinatiegraad lijkt voor deze groep rond de 65%)

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2021 15:39]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Dennahz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:05:
[...]

De ongevaccineerden zitten min of meer al in een lockdown met de nieuwe maatregelen.
Een gedeeltelijke lockdown voor 15% van de bevolking is niet effectief.

Een lockdown zoals vorig jaar oktober verlaagde de R-waarde met 40%. Toen werden we weer wat soepeler en toen weer wat strakker => 30%. en toen kwam de avondklok => -0%. Ik moet het blijven herhalen, die heeft precies niets opgeleverd. Politici die iets anders beweren, dat heet "escalation of commitment" en wordt hier in paragraaf 3.5 beschreven

Maar die reductie van R in de orde van 30 a 40% is een richtlijn van wat haalbaar is met een lockdown.

Als je dat echter slechts op een klein deel van de bevolking toepast, dan zul je ook slechts een klein deel van dat effect zien. Ik heb helaas geen cijfers over welk deel van de infecties bij ongevaccineerden zit. Het effect zal ongetwijfeld bovenproportioneel zijn, maar meer dan 0.1 daling van R zie ik er niet uit komen.
Zeker als niet-essentiële winkels niet toegankelijk zijn zonder coronapas.
Dat gaat vooral op papier gebeuren. De winkeliers geven al aan dat het qua personeelsinzet niet op te brengen valt. En voor grootschalig sluiten van opstandige winkels in dit seizoen ontbreekt maatschappelijk draagvlak.

Vroeger waren we collectief in alarmfase rood als we een getal van 9000 positieve tests om de oren kregen. Nu haalt iedereen zijn schouders op.
Dus ja.. een harde lockdown zoals vorig jaar zal vast helpen, maar denk niet dat er iemand in deze maatschappij is die daar nog op zit te wachten. Zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.
Eensch.
De vraag: "wanneer stopt het nou eens?" comes to mind. Als het al niet voldoende is met 85% gevaccineerden, wanneer dan wel? :{

Veel hoger gaat dat aantal toch niet meer komen.
Ik zie dat we in de endemische fase terecht zijn gekomen. Dat betekent dat corona een blijvertje is en vanaf nu periodiek zal terugkeren. Waarschijnlijk seizoensgebonden zoals ook de griep dat doet.

Alle maatregelen die we nu overwegen, moeten we meten tegen die lat: is het een maatregel waarmee we jaren vooruit willen?

• Tom-Z
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:14:
[...]

Een gedeeltelijke lockdown voor 15% van de bevolking is niet effectief.

Een lockdown zoals vorig jaar oktober verlaagde de R-waarde met 40%. Toen werden we weer wat soepeler en toen weer wat strakker => 30%. en toen kwam de avondklok => -0%. Ik moet het blijven herhalen, die heeft precies niets opgeleverd. Politici die iets anders beweren, dat heet "escalation of commitment" en wordt hier in paragraaf 3.5 beschreven

Maar die reductie van R in de orde van 30 a 40% is een richtlijn van wat haalbaar is met een lockdown.

Als je dat echter slechts op een klein deel van de bevolking toepast, dan zul je ook slechts een klein deel van dat effect zien. Ik heb helaas geen cijfers over welk deel van de infecties bij ongevaccineerden zit. Het effect zal ongetwijfeld bovenproportioneel zijn, maar meer dan 0.1 daling van R zie ik er niet uit komen.
Een en ander staat in de wekelijkse update van het RIVM. De verhouding in de bevestigde besmettingen vorige maand is 46% volledig gevaccineerd en 51% niet (of deels) gevaccineerd. Het schijnt dat de testbereidheid onder ongevaccineerden ook behoorlijk laag is, dus het is mogelijk ook nog een vertekend beeld.

Als de ongevaccineerden proportioneel "hun eerlijke deel" van de besmettingen voor hun rekening zouden nemen zou de R vér onder de 1 zitten.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:35
YakuzA schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:12:
[...]

Wil je iemand met een bandje gaan verbieden de AH in te lopen oid?
Wat bedoel je :?

Je kan ook kiezen om niet te scannen bij die beveiliger :?
Ik snap je nu, never mind :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

stylezzz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:25:
[...]

Sportkantines waren toch al verplicht?
Terrassen zijn erbij gekomen ook kan er niet meer afgehaald worden voor langs het veld en douchen/omkleden in de kleedkamers mag ook pas na een groen vinkje. Dus de oppositie heeft zich weer eens met een kluitje in het riet laten sturen.

• stylezzz
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:36:
[...]

Heb ik de afgelopen weken heel weinig van gemerkt... O-)
Dat is een ander probleem ;)

• Tom-Z
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:25:
[...]

Als je in gesprek gaat met een gezonde tiener of twintiger, dan is het afaik wel degelijk een verhaal over altruisme.
Ik moest even heel diep graven, maar vond deze presentatie met relevante info over de risk-benefit van vaccinatie bij jongeren.
De belangrijkste bijwerkingen van het vaccin (nouja, belangrijk, iets van ~50 gevallen per miljoen vaccinaties) zijn myocarditis en pericarditis en die komen ook voor als complicatie van covid. Een andere mogelijke complicatie van covid die specifiek bij jongeren voorkomt is "Multisystem Inflammatory Syndrome". Dat lijkt ook vaker voor te komen dan die bijwerkingen na vaccinatie.

En zorgen dat de samenleving niet verder op slot hoeft, daar heb je ook zelf belang bij :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Pompi schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:49:
[...]

Toch niet heel gek dat het voor kleedkamers nodig is? Je zit daar met veel mensen op kleine ruimte. En na wedstrijd lekker uit te hijgen dus goede kans op verspreiding daar. Je kan daar ook nauwelijks nog over 'buiten' sport spreken en als de binnensport en sportscholen wel moeten checken, kunnen denk ik veel mensen wel bedenken dat voor kleedkamers hetzelfde geldt. Dus gewoon in voetbal/hockey/etc. kleren naar wedstrijd gaan, daar op veld trainingsbroek en jas uit doen en gaan.
En wat gaat die CTB daar precies aan doen? Dan zit je alsnog met een elftal ongeteste gevaccineerden in een kleedkamer te dampen.

De hele glijdende schaal qua invoering breidt steeds verder uit naar plekken waar BCO helemaal niemand heeft gevonden. Gespeend van enige vorm van onderbouwing over de werking ervan.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 20:56
TIGER1125 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:07:
[...]

Ah oké.

Nee, ik dacht eigenlijk dat je refereerde aan een variant op eerder dit jaar? Toen was alles dicht, maar wel kon sporten wanneer je omgekleed en al van huis naar het sportcomplex gaat en weer daarna weer naar huis om je om te kleden en te douchen.
Dat wordt denk ik mogelijk de volgende stap
Dan zou je in de aankomende situatie theoretisch de noodzaak van het CTB op het sportcomplex ook kunnen ontlopen. Door geen gebruik te maken van de binnenfaciliteiten.
Ja daar lijkt het nu op.

In principe zou je dus gewoon 1 iemand die wel een CTB heeft, aan kunnen wijzen voor het halen van de drankjes voor langs het veld. En moet je dus op het veld of in de auto verkleden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik denk dat je hier alvast kan zien welk effect dat heeft. Vrijwel niks dus.

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

En door de 10k heen

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vooral erg om te bedenken dat de ziekenhuis/ic opnames dit pas over 5/10 dagen gaan volgen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is "CTB"? Als ik google dan vind ik "centrum voor thuisbeademing", maar dan snap ik de replies niet helemaal.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

CoronaToegangsBewijs

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:46
zacht schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:29:
[...]

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat de QR-code het in ieder geval niet gaat oplossen.
Nee joh, we gaan eerst op nog meer plekken de QR-code invoeren. Dat is de heilige graal geworden na dansen met Jansen

• Tom-Z
[...]

[Voor 98% gewijzigd door Tom-Z op 04-11-2021 15:33. Reden: Sniped door @Señor Sjon]

• anandus
  • Niet online
Ah, okee. Dus gewoon QR-code? Check.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:29:
[...]

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat de QR-code het in ieder geval niet gaat oplossen.
Zullen er vast een hoop over gaan vallen, maar ik wil daar wel aan toevoegen: 'met de huidige naleving en handhaving'.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat de eerste stap 2G. Ze zien nu al dat een beperkte aanscherping al een effect heeft op de vaccinatiebereidheid. Daarnaast heeft het ook een effect op de besmettingen.

• redwing
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:19:
Ik denk dat je hier alvast kan zien welk effect dat heeft. Vrijwel niks dus.

[Afbeelding]
Die lijst is al zovaak langs gekomen en zegt echt helemaal niets. Van de meerderheid van de besmettingen wordt nooit een bron gevonden. Alleen de makkelijke bronnen zie je echt terug komen. Wat je in die lijst dus ziet is vooral hoe makkelijk een bron te vinden in de genoemde situaties. En dan is de thuis-situatie logischerwijze de koploper (als je besmet wordt door je vrouw, maar toch niet weet waar het vandaan komt gaat er toch iets mis ;) )

[removed]

• autje
  • Laatst online: 11:12
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:36:
Ik denk dat de eerste stap 2G. Ze zien nu al dat een beperkte aanscherping al een effect heeft op de vaccinatiebereidheid. Daarnaast heeft het ook een effect op de besmettingen.
Beter vandaag nog dan morgen. We moeten de ongevaccineerden zo snel mogelijk beschermen, dus die kunnen beter niet al te veel komen op plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen.

• anandus
  • Niet online
cvs79 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:31:
[...]

Nee joh, we gaan eerst op nog meer plekken de QR-code invoeren. Dat is de heilige graal geworden na dansen met Jansen
Nouja, het wérkt wel:
Een recordaantal van 13.000 mensen heeft zich gisteren, een dag na de persconferentie, laten vaccineren op een locatie waar dat zonder afspraak kan.
Het belangrijkste doel van de QR-code is zoveel mogelijk mensen over te halen om zich te laten vaccineren en dat lijkt wel vruchten af te werpen.

Of het resultaat en de lasten in proportie staan valt over te twisten, maar er is wel resultaat. Elke gevaccineerde is er een.

• user109731
  • Niet online
Goed nieuws:
Ouderen moeten eerder dan in december een boostervaccinatie kunnen krijgen. De Tweede Kamer heeft een motie daarover aangenomen van de fractie Den Haan en D66. In het debat over de coronamaatregelen zei demissionair minister De Jonge gisteren dat het niet goed mogelijk is om al eerder te beginnen. De Kamer neemt daar geen genoegen mee.

Het demissionaire kabinet wil in december beginnen met het toedienen van boostervaccins voor 60-plussers en mensen die in een instelling wonen. Zo moet de weerstand tegen het virus vergroot worden. Mensen van 80 jaar en ouder worden allereerst uitgenodigd.

Met de mogelijkheid van een derde prik neemt het kabinet een advies van de Gezondheidsraad over. De Tweede Kamer is daar blij mee, maar wil dus dat er meer haast mee wordt gemaakt.
Hopelijk kunnen ze dit vervroegen.

• Jorizzz
  • Laatst online: 16:27
YakuzA schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:11:
[...]

De risk benefit voor zkh opname lijkt voor 12-29 ook aardig positief met daling van 2-4 naar 0 per dag:
(huidige vaccinatiegraad lijkt voor deze groep rond de 65%)
[Afbeelding]
Deze figuur is voor mij als gevaccineerde 50-minner (maar qua gewicht wel een 'plusser') wel geruststellend. Echt een enkeling nog die in die leeftijdsgroep nog gevaccineerd op de IC komt. Voor de rest allemaal ongevaccineerden. Boven de 50 toch een ander verhaal en hoe ouder hoe groter het risico ook als je gevaccineerd bent.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:37:
[...]

Die lijst is al zovaak langs gekomen en zegt echt helemaal niets. Van de meerderheid van de besmettingen wordt nooit een bron gevonden. Alleen de makkelijke bronnen zie je echt terug komen. Wat je in die lijst dus ziet is vooral hoe makkelijk een bron te vinden in de genoemde situaties. En dan is de thuis-situatie logischerwijze de koploper (als je besmet wordt door je vrouw, maar toch niet weet waar het vandaan komt gaat er toch iets mis ;) )
Dus we investeren te weinig in bron- en contactonderzoek.

Zie je ook terug op het dashboard overigens.

• hoevenpe
FabianGTI schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:37:
Sjah, dat kunnen we ook over de mondkapjes zeggen, maar kennelijk zien mensen dat ook nog steeds als wondermiddel.
Was net in een vrijwel mondkap-loze supermarkt, Nederland wacht blijkbaar tot zaterdag met opdoen.
Zonder draagvlak wordt het niets...

Pagina: 1 2 3 ... 70

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee