Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 373.805 views

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:42
update bedbezetting

• breew
uit de presentatie van Van Dissel:
bron: https://www.tweedekamer.n...ng%20van%20het%20RIVM.pdf

% gevaccineerden met positieve test neemt weer af..

heeft uiteraard ook te maken met de grote toename positieve gevallen onder (ongevaccineerde) jeugd.

[Voor 38% gewijzigd door breew op 15-11-2021 13:24]

• breew
ik denk dat hierop gedoeld wordt:
https://www.tweedekamer.n...ng%20van%20het%20RIVM.pdf

[Voor 23% gewijzigd door breew op 15-11-2021 14:02]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
breew schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:13:
[...]

Vast wel, maar er is dus geen kruistabel van IC-opnames per leeftijd/vaccinstatus (openbaar).
In dat opzicht vind ik de Belgische rapportage wel informatief, daar staat meer data in over de opbouw van patienten.

Bijvoorbeeld dat zo'n 70% van de opnames mensen betreft met voorafbestaande gezondheidsproblemen.

Of dat gevaccineerde 65+'ers meer geinfecteerd raken dan ongevaccineerde 65+'ers.

Ze hebben een hele lijst met rapporten op deze pagina.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Whis! schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:19:
[...]

Uit dat grafiekje maak ik uit dat je je beter kunt richten op zowel de gevaccineerde als ongevaccineerde 70 plussers (bv met boosters en andere gerichte campagnes) i.p.v. de jongeren pesten voor de eerste prik.

Valt simpelweg gewoon veel en veel meer te behalen. Vervolgens zie ik doodleuk nog steeds met name ouderen die een mondkapje niet (of onjuist) dragen in de supermarkt en geen afstand houden. Was in het begin van de pandemie ook aan de orde van de dag.
Nou, dat zou ik niet te hard roepen want dit is de voorspelling uit de pdf:

Dit is maar een model natuurlijk dus er zal vast van alles op aan te merken zijn maar wat je ziet is dat er grote groepen <70 in het ZH/op de ic komen. Zeker de groep 50-69 is veel groter en die mensen staan voor het grootste deel nog gewoon midden in het leven met werk etc.

Daarnaast helpt vaccineren van jongeren gewoon om de verspreiding te verminderen. Voorkomt misschien niet dat het virus uiteindelijk bij die oudere uitkomt maar het zorgt er dan in ieder geval voor dat het veel meer verspreid over de tijd gebeurt waarddor het behapbaarder is voor de zorg.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• breew
Wolly schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:57:
[...]

Ik vraag mij wel af wat de meerwaarde van een wekelijkse briefing is als je daar elke keer dezelfde waarden laat zien.

Laat die sheets dan weg of zet er 'GEEN NIEUWE INFO, zie toelichting vorige keer' boven.

Of is het niet een wekelijkse meeting?
er staat gewoon (zoals het hoort) en tijdsvak bij elke grafiek/tabel.. die wordt (neem ik aan) gewoon geautomatiseerd gemaakt tbv een presentatie op basis van de op dat moment meet recente cijfers.

daarnaast heeft Agema haar data niet op orde lijkt het. BIj vorige presentatie (3 november) waren de cijfers van de piechart t/m 26-10

• breew
alvast een disclaimer van het RIVM bij de cijfers van de komende dagen

• breew
update 2021-11-15

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:39:
Ik ben pro vaccinatie, maar tegen 2g. Dat gaat echt veel te ver. Ben benieuwd hoe mensen daar nu eigenlijk over denken. Kunnen we een poll doen om te zien hoe mensen over 2g denken?
Poll: Wat vind jij van 2G?
Ik ben gevaccineerd en ik ben voor
Ik ben gevaccineerd en ik ben tegen
Ik ben niet gevaccineerd en ik ben voor
Ik ben niet gevaccineerd en ik ben tegen
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403999&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 19:41
Ik snap het echt niet, we zijn echt kikkers in kokend water.

Ja we hebben vaccinaties, maar het virus is veel besmettelijker en het is nog niet eens koud buiten. Denken we nu echt dat we met de huidige maatregelen dik onder de 1 gaan komen? Dat is maar een inschatting en als je er maar een beetje naast zit zijn de gevolgen dramatisch. Sterker nog, dat zijn ze al. Rutte had het er over dat dit pakket genoeg moet zijn om naar de R=1 te komen. Maar dat is pas over 2,5 week en dan blijft het aantal besmettingen stabiel.

De afgelopen 2 weken zijn we verdubbeld, je hebt het dan over 2,5 week dus mogeljik over meer dan 30.000 besmettingen per dag! Dan moeten we nog echt in lockdown en dan hebben we dus eerst nog 3 weken met + 30.000 besmettingen. Dan heb je het over 5 a 6 weken lang > 100 man op de IC erbij per dag. Dat hebben we tijdens de eerste golf 1 weekje gezien en dit keer kunnen we niet naar Duitsland. En eigenlijk beschrijf ik hier nog niet eens een extreem scenario, want 40.000 per dag kan ook.

Zelfs als het deze week zou stabilseren zit je nog steeds met een zorginfarct rond de kerst.

Ik heb echt het idee dat ik gek ben of zo 8)7 . Ben ik zo pessimistisch? Maak ik ergens een denkfout? Waarom is dit geen nieuws?

We doen precies hetzelfde als vorig jaar, toen gingen we pas 3 november echt in lockdown. We moeten nu direct in volledige lockdown lijkt mij....

• iamcj
eamelink schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:39:
[...]

Je zit in ieder geval wel aan de pessimistische kant van het spectrum. Het duurt geen drie weken voordat maatregelen effect hebben, en het aantal opnames is ook niet verdubbeld in twee weken. Er zijn 9 dagen geleden ook maatregelen ingegaan, die omstreeks nu een dempend effect zullen geven.

5 a 6 weken > 100 IC-opnames per dag zou ~4k opnames beteken. Dat is hoger dan het getal dat het OMT inschat aan opnames als *iedereen* in Nederland besmet raakt. Terwijl het onwaarschijnlijk is dat dat in zo'n korte periode gebeurt; veel mensen zullen bij de huidige hoge cijfers erg voorzichtig doen. Een tweede factor daarbij is dat dusdanig veel besmettingen ook een flinke neerwaartse druk op de R zouden geven.

De combinatie van erg pessimistische doorlooptijden, erg pessimistische cijfers en niet meenemen van al genomen maatregelen en krimpend reservoir geven bij elkaar wel een heel erg pessimistisch beeld :)
Dit is het meest optimische scenario wat ik kan bedenken, waarbij we 1 december de piek in besmettingen zien.

Dit lijkt me een realistisch scenario

En dit een pessimistisch scenario waarbij de R langzaam naar de 1 kruipt (zonder aanvullende maatregelen)

Wat uitleg:
In augustus/september was de ratio tussen besmettingen en IC opnames 0,5%.
Met de reductiefator laat ik de 0,4 of 0,45 (inschatting huidige waarde) naar 0,25, ca 0,28 lopen.

Hij is iig geen 0,3% zoals ik ergens voorbij zag komen, dan knikt de grafiek.

[Voor 6% gewijzigd door iamcj op 16-11-2021 08:20]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10
3DDude schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 01:37:
[...]

Vergoeding voor OMT-leden

Op basis van een besluit van de Rijksoverheid over vacatiegelden voor adviescommissies ontvangen leden van het OMT, met uitzondering van ambtenaren, vacatiegeld met een maximum van €200,00 per vergadering.

x69 vergaderingen.. toch bijna 14k ;) (voor een vergaderingetje van uurtje? anderhalf?) met allemaal bobo's die overal en nergens snabbels bij hebben.
Zet dit eens af tegen de vergoeding die ze voor normale werkzaamheden krijgen. Dan is die 200 euro per vergadering niet zo veel hoor. In combinatie met het gezeik wat je over je heen krijgt van die "denkende" mensen. Dan moet je het wel echt doen omdat je wil helpen.

Trouwens is het niet zo netjes waarop je dit brengt. Er bestaat een transparantieregister zorgaanbieders, daar kan je gewoon de artsen opzoeken en zien welke betalingen ze krijgen van wie. Zoeken op BIG nummer. Misschien goed je iets meer te verdiepen in dit soort zaken.
p.s. Als ik mijn hoedje opzet en we zeggen er zijn 'doorbraak infecties' , pardon? u bedoelt het vaccin werkt niet, maar dat gaan ze niet zeggen. We noemen het een 'doorbraak' en gaan over tot de orde van de dag.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7021e3.htm
Nee dat betekent het helemaal niet. Doorbraakinfecties zijn gewoon bekend in de medische wereld en zie je wel vaker na vaccinaties. Zeker naarmate de tijd vordert en de immuniteit afneemt. Kijk bijvoorbeeld na het vaccin tegen Varicella. Daar zie je ook dat er infecties op kunnen treden na het vaccineren, alleen neemt de ernst van de infectie dan wel erg af.

Wat ik niet zo goed snap, is dat je jezelf blijkbaar weg zet als kritisch. Geen vertrouwen in de overheid, geen vertrouwen in de experts (ook omdat je het hebt over betalingen). Heb je die link die je hier neer zet wel kritisch bestudeert?

Wat interessant is, is dat het cohort dat er beschreven wordt, niet overeenkomt met de Nederlandse infectie cijfers. Als je naar de RIVM cijfers kijkt van april 2021, zie je dat 52% vrouw is. Bij het cohort van de CDC is 63% vrouw. Hoe kan dit? Hebben vrouwen eerder een verval van antistoffen? Zou het kunnen komen dat er een grote groep zorgmedewerkers tussen zit die toch al een hoge infectiedruk hebben door hun werkzaamheden op de IC? Maken vrouwen misschien überhaupt minder anti-stoffen aan? Komt het misschien door de nieuwere varianten? (Wat het artikel zich ook al afvraagt).

Ik heb ook collega's rondlopen die volledig gevaccineerd zijn en waarbij later antistoffen bepaald zijn. Die hebben 0 antistoffen aangemaakt. Blijkbaar reageert dus niet iedereen met het maken van antistoffen. Iets wat in deze onderzoeken nog totaal niet meegewogen wordt. Misschien is dus de effectiviteit veel hoger, maar is er een relatief grote groep die geen antistoffen aanmaakt?

En als je dan de literatuurlijst nog even nakijkt (in jouw eigen bron!):
During the 116,657 person-days when participants were unvaccinated, 161 PCR-confirmed infections were identified (incidence rate = 1.38/1,000 person-days). Five PCR-confirmed infections were reported during 15,868 person-days ≥14 days after their first dose among those who did not receive their second dose during the study period; three PCR-confirmed infections were reported during 25,988 person-days ≥14 days after the first dose and through receipt of the second dose. Taken together, this represents eight PCR-confirmed infections that occurred during 41,856 person-days with partial immunization (≥14 days after first dose and before second dose; incidence rate = 0.19/1,000 person-days). Three PCR-confirmed infections occurred during 78,902 person-days with full immunization (≥14 days after second dose; incidence rate = 0.04/1,000 person-days). Estimated adjusted vaccine effectiveness of full immunization was 90% (95% confidence interval [CI] = 68%–97%); vaccine effectiveness of partial immunization was 80% (95% CI = 59%–90%) (Table 2).
https://www.cdc.gov/mmwr/...13e3.htm?s_cid=mm7013e3_w
Among the 417 patients included in the final analysis (including 187 case-patients and 230 controls), median age was 73 years for case-patients and controls, 48% were female, 17% were non-Hispanic Black, 6% were Hispanic (any race), 48% had one or more earlier hospitalizations in the last year, and 4% lived in a long-term care facility before admission (Table). Among the 187 case-patients, 19 (10%) had received at least 1 dose of Pfizer-BioNTech or Moderna vaccine ≥14 days before illness onset (including 18 [10%] who were partially vaccinated and one [0.5%] who was fully vaccinated) compared with 62 (27%) of 230 test-negative controls (including 44 [19%] and 18 [8%] who were partially and fully vaccinated, respectively). Prevalence of receipt of Pfizer-BioNTech and Moderna vaccines was similar (53% and 47%, respectively, among those vaccinated with ≥1 doses). Adjusted VE for full vaccination using Pfizer-BioNTech or Moderna vaccine was 94% (95% CI = 49%–99%), and adjusted VE for partial vaccination was 64% (95% CI = 28%–82%) (Figure). There was no significant effect for receiving the first dose of a 2-dose COVID-19 vaccine series within 14 days before illness onset (adjusted VE = 3%, 95% CI = −94%–51%).
https://www.cdc.gov/mmwr/...18e1.htm?s_cid=mm7018e1_w

https://academic.oup.com/....1093/cid/ciab229/6167855

https://academic.oup.com/cid/article/73/6/e1376/6253721

Kijk bij deze tabel met name even naar de cijfers. De gevaccineerde hadden een groter aandeel in direct patiënt contact, maar desondanks een enorm lager nieuwe infectie risico. Ten opzichte van de groep niet gevaccineerd (of binnen 14 dagen van eerste injectie). Dus 30 infecties op 44.000 gevaccineerde tov 997 infecties onder niet gevaccineerde waarbij de kans op infectie in de gevaccineerde groep statistisch groter is.

Hoe kan je dan beweren dat vaccinaties niet werken? Hoe kan je dat überhaupt beweren met de term doorbraakinfecties en dan een bron geven die je eigen standpunt compleet omver werpt? Ja de overheid had niet moeten zeggen dat je geen besmetting kon krijgen met vaccin, maar uit moeten leggen dat de kans kleiner is en een ernstiger beloop minder vaak voorkomt. Net zoals dat bij andere vaccins is.

Het is niet erg om "kritisch" te zijn. Wat mij op valt is dan wel dat er vooral heel kritisch gedaan wordt tov de overheid en de wetenschap. Alleen van die kritische blik is niks meer over als een medestander iets beweert, dat wordt bijna klakkeloos overgenomen.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Agent47 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:51:
Liggen er wel 6 meer tussen de leeftijd 20-30 op de IC momenteel vergeleken met vorig jaar (1). Nog steeds onder de 10 wel.
Op de verpleeg is de verhouding relatief stabiel:

Op de IC wel wat schoven.

[Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2021 11:14]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 17:00

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Emgeebee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:45:
[...]

Wat ik in jouw betogen altijd compleet mis is de kritiek, of op z'n minst verontwaardiging, op het feit dat dus 70% van de ellende veroorzaakt wordt door 15% van de mensen. Waarschijnlijk nog minder, want van de gevaccineerden die op de IC liggen is voor een groot deel sprake van immuunstoornis, die mensen kunnen er niks aan doen. Ongevaccineerden kunnen er zeker wat aan doen (hint: 2 prikjes).

Heb je een intrinsieke bias tegen het vaccin waarom die kritiek/verontwaardiging mist? Of is het een soort van kritiek op het beleid? Elke keer hap je namelijk op het dat het vaccin niet doet wat het belooft, of dat het vaccin minder effectief wordt over tijd, maar nooit lees ik iets van kritiek op handelen van ongevaccineerden. :?
Dat komt omdat die statistiek ook niet correct is. Sowieso kom je er niet zomaar te liggen, gevaccineerd of niet.
42erik schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:51:
[...]

Boven de 90 is geen 100. Maar ja, er moet geboosterd worden op de goede plekken.

En qua verspreiding, mag het percentage in niet risico ook best flink omhoog
Kijk ik naar de cijfers van gisteren, dan is het bal vanaf 65+ Daar heeft 92% 1 prik gehad, oplopend naar 94(!)%. Week op week gebeurd er onder de 50 ook niet zo heel veel, afname van 1 IC patient zelfs en 24 kliniekklanten erbij. Maar kijk je naar de ouderen, dan is daar gewoon een groot probleem gaande met rappe stijgingen. Laten dat nou net de groepen zijn die je niet zo snel raakt met 2G of ctb op de werkvloer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ikmattie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:12:
[...]

Deze grafiek is van de IC's.
Maar laat wel mooi zien dat er een verschuiving is van leeftijd van mensen die op de IC terechtkomt.
De jongeren 'die zich niet laten vaccineren want ik ben sportief, gezond en mijn immuunsysteem is top' laten zich steeds meer zien op de IC.
Terwijl de groep die relatief beter gevaccinneerd is minder vaak op de IC komt.

DIt betekent ook dat het virus een stuk meer rondgaat dan vorig jaar toen nog niemand gevaccinneerd was.
Immers van de groep ongevaccineerde twintigers en dertigers liggen er nu een stuk meer op de IC.
Oepsie...

Deze moest het zijn:

• Wolly
  • Niet online
eamelink schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:33:
[...]

Oei oei oei, wat maakt dat weer pijnlijk duidelijk in hoeverre de jongere generatie overvraagd wordt in de crisis. Allerlei draconische maatregelen, terwijl zij nauwelijks een directe bijdrage leveren aan het probleem van overbelasting in de zorg; maar alleen een indirecte bijdrage door verspreiden van het virus.

Natuurlijk, het idee van vorig jaar dat we een beschermende muur om ouderen heen kunnen bouwen was gedoemd te mislukken, maar het doet toch wel afbreuk aan het rechtvaardigheidsgevoel dat er nu totaal geen leeftijdsgedifferentieerde maatregelen zijn, terwijl daar flinke winst te behalen zou zijn :)
Yep. Het wordt tijd dat we nog meer met de ongevaccineerde bejaarden gaan praten.

Bron

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-03 12:35
Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:56:
[...]

na een korte harde lockdown volgt met open grenzen e.d. na een paar maanden weer de volgende... dan liever een consistente onderbouwde en transparant gecommuniceerde set aan langdurige maatregelen waardoor individuen en de economie zich daar naar kunnen schikken tot het 'feest' echt voorbij is.
Dat kan betekenen dat in sommige sectoren bedrijven verdwijnen of hun activiteiten anders in moeten richten. Ook binnen dit verhaal is het zachte heelmeesters idee toe te passen.
Frappant dat in Duitsland met haar verschillende deelstaten en hun eigen maatregelen 'bovenop de geldende landelijke regelen" duidelijk een verschil zichtbaar is in het aantal besmettingen.
Een harde lockdown met daarna aanvullende maatregelen (westen) werkt significant beter dan een harde lockdown met daarna nagenoeg geen maatregelen of handhaving van de maatregelen (zuiden/zuid-oosten).

De besmettingsgraad enigzins beheersen kan dus wel.

Wikipedia: COVID-19 pandemic in Germany

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
Analyse van bezettingscijfers in de ziekenhuizen:

Ik heb 2 effecten geillustreerd in de rafiek:

1. (paarse notitie) de "conversie" van drukte op de verpleegafdeling naar de IC neemt structureel af.
Dat is gunstig. Verpleegafdeling lijkt te gaan pieken op 2500, maar door dit effect zou de bezetting op de IC onder de 700 blijven. Fors, maar lager dan in 2020 en lager dan afgelopen voorjaar.

2. (zwarte notitie) blijf oppassen met de langzame stijging.
Op de IC heb je gemiddeld een stuk of 15 ligdagen, maar dit getal komt met een standaarddeviatie in dezelfde orde. Er zijn dus patienten die er langer dan een maand liggen en kleine aantallen die zelfs 2 of 3 maanden blijven. In aantallen patienten is dit effect niet zo groot, maar de belasting die het op de IC veroorzaakt is wel groot.
De derde golf (alpha variant, voorjaar 2021) werd ingezet met een residuele bezetting van 300 IC-bedden.

We kunnen ons dus niet veroorloven om weer maandenlang met hoge besmettingen door te sukkelen.

R moet wat mij betreft nog in november naar 0.85. Dat geeft een daling van de dagelijkse besmettingen met 2/3e in de maand december. Van 20k positieve tests naar 7k per dag.

Booster shots zijn acuut nodig. Tenminste een miljoen in een maand. Correctie, in 25 dagen. Want die target had ik al eerder geuit.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:39
horizon1978 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:54:
In een kamer met 100 mensen waar er 55 voor zijn en 31 tegen en 14 weten het blijkbaar niet kan het wel een bloedbad worden.
Hier het complete onderzoek:
2G nieuwe splijtzwam in de coronasamenleving

Na een relatief stabiele periode, waarin de algemene steun voor het coronabeleid van het kabinet rond de 60 procent schommelde, daalt dit nu fors. Voor het eerst sinds we dit draagvlak meten (maart 2020) heeft een ruime meerderheid – 57 procent – nu in beperkte mate of geen vertrouwen. 42 procent staat er volledig of grotendeels achter. In oktober was dit nog respectievelijk 36 niet en 64 procent wel. In mei 2021, toen de tot nu toe laagste steun is gemeten, steunde 56 procent het coronabeleid grotendeels of helemaal en 42 procent niet.
De daling in steun is volledig te verklaren doordat gevaccineerden nu veel minder achter het coronabeleid staan. Was dat in oktober nog 70 procent, nu is dat nog 46 procent. Een groter deel van de gevaccineerden (50%) staat nu beperkt tot niet achter de aanpak van het kabinet. Onder niet-gevaccineerden was dat al heel laag (9% steunde het beleid) en blijft het heel laag (10% steunt nu het beleid, geen significante stijging).

Tot nu toe zagen we echter dat het volk in sterke mate achter de richting van nieuw afgekondigde maatregelen ging staan. Nu – na het afkondigen van de beperkte lockdown, afgelopen vrijdag – zien we dat niet, maar zien we ultieme verdeeldheid: een derde (33%) staat hier achter, een derde (33%) vindt dat er striktere maatregelen nodig zijn en 28 procent wil dat maatregelen versoepeld worden (17%) of wil ze zelfs helemaal loslaten (11%).
Zoals ook hier in dit draadje nemen de tegenstellingen sterk toe:
Hier loopt als een rode draad doorheen dat gevaccineerden steeds minder begrip kunnen opbrengen voor de ongevaccineerden. Ze vinden nu in sterkere mate dat maatregelen die beperkend zijn voor niet-gevaccineerden moeten worden doorgevoerd.
Terwijl niet-gevaccineerden zich steeds meer in de hoek gezet voelen, zij zien zich verder in hun vrijheden beperkt en ervaren de overheid steeds meer als een ‘dictatuur’. Een niet-gevaccineerde: “QR en 2G is discriminatie, neigt naar vaccinatiedwang.”

Beide groepen verwachten van de overheid veel meer (lange termijn) visie en daadkracht. Degenen die strengere maatregelen willen denken dat deze maatregelen te weinig zoden aan de dijk zetten. Ze vragen om een volledige lockdown of 2G. Of een combinatie.

Degenen die het soepeler willen of helemaal met de maatregelen willen stoppen geven vooral blijk van veel teleurstelling, wantrouwen en cynisme. Veel mensen in deze groep vinden dat de overheid de maatregelen misbruikt om burgers te kunnen controleren. Ook zegt men dat het met de zorg wel meevalt, men vindt de verwijzing naar de overvolle ic’s een oneigenlijk argument.
Opvallend ook dat de traditionele scheidslijnen vrijwel niet op lijken te gaan. Stad/platteland, links/rechts, rijk/arm is veel minder bepalend dan bij andere onderwerpen:
Opvallend is dit meningsverschil door hele bevolkingsgroepen heen gaat. Vaak zien we dat zoiets sterk bepaald wordt door opleidingsniveau, inkomen of stedelijkheid, maar deze verschillen zijn hier verwaarloosbaar. Wel zien we dat jongeren vaak tegen zijn (tot 35 jaar is maar 35 procent het ermee eens, 65+: 78%) en hetzelfde geldt voor niet-westerse migranten: slechts 37% is het ermee eens.

De verschillen worden vooral bepaald door hoe men in het leven staat, qua waarden, religie of vertrouwen in de overheid. De verdeling naar politieke voorkeur is enerzijds voorspelbaar (van de FvD-stemmers is maar 10% voor, 90% is tegen), maar ook saillant. Niet alleen kiezers van SGP, maar ook die van coalitiepartij CU zijn – per saldo – vaker tegen dan voor. Terwijl PVV-, JA21-en SP-stemmers in meerderheid voor zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• breew
update 2021-11-16

• breew
MikeyMan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:23:
[...]

True, maar we kijken nu naar de opnames o.b.v. Twee a drie weken geleden.

Met weinig zicht op een rem.

exact.. en dan lijkt er weining veranderd zte zijn tov de eerste golven (m.u.v. de dansen-met-janssen-piek)

• Wolly
  • Niet online
Kinderen zijn de aanjager van besmettingen de laatste week. Merendeel ongevaccineerd want basisschool leeftijd.

Kinderen op basisschool nu groep met meeste positieve testen

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
Hier weer een plotje van de actuele incidentie (positieve tests per 100k inwoners) vs. de vaccinatiegraad (percentage 12+ volledig gevaccineerd). Elke stip is 1 gemeente. Plot beval alle gemeentes.

De trend die al eerder zichtbaar werd, de verzwakkende correlatie tussen vaccinatiegraad en incidentie covid, lijkt door te zetten.

Ik kan ook dwarsdoorsnedes maken, bijvoorbeeld naar inwoneraantal van de gemeentes of naar pronincie. Maar telkens hetzelfde beeld. Vaccinatie lijkt zijn kracht te verliezen. Alleen boven de 90% vaccinatiegraad ziet het plaatje er gunstiger uit. Maar, te klein aantal meetpunten. En geen de betreffende gemeentes vormen geen aselecte steekproef. Zo zijn ze allemaal klein (5k ... 38k inwoners, dat helpt de significantie ook niet), ruraal en relatief welvarend.

Ik denk dat de opkomst van delta+ een groter probleem is dan we beseffen. Booster shots zijn hard nodig, en bij voorkeur ook met geactialiseerde vaccins voor de delta variant.

• breew
hoevenpe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:36:
[...]

Heel herkenbaar, vrijwel alle besmettingen in mijn omgeving zijn herleidbaar naar de basisschool.
Daarna gaat het via de ouders, sportclub en KDV's verder de maatschappij door.

Mijn niet onderbouwde gevoel is inderdaad dat de horeca minder bijdraagt aan de verspreiding dan het PO.
toch kan ik dat niet helemaal staven met deze cijfers.. andere groepen begonnen 1-2 weken eerder (hard) te groeien, daarna volgende de 0-9 jarigen. ok, 10-12 zit ook nog in de basisschoolcategorie, maar leeftijdscohorten in de data maken nu eenmaal stappen van 10...

onderstaande tabel is op basis van gemelde dag met eerste ziekteverschijnselen.
NB: data van de afgelopen 7-10 dagen zal nog aangevuld worden met testen die nog niet gedaan (of waarvan de uitslag nog niet binnen is)

[Voor 6% gewijzigd door breew op 16-11-2021 15:50]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 20:03
gustaveau schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:53:
Wat is eigenlijk de maximale capaciteit van de kliniek (om de normale zorg te kunnen blijven doen/in het geval van extreme corona zorg?)
1100 bedden (dat wat het nu is)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Sovieto schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:53:
De incidentie van ongevaccineerden is deze maand 2 tot 2,5 keer zo hoog als vorige maand (in alle leeftijden). Die van gevaccineerden is gelijk gebleven.

Ben benieuwd waardoor dit komt. Zal dit dan toch het succes van de QR-code zijn? Of zitten ze te kloten met de data?
Kijk je in het weekoverzicht? Daar daalt de verhouding gevaccineerden weer? Of was men als ongevaccineerde eager om een groen vinkje via besmetting te krijgen?

BCO is ook niet bestaand meer:

TvT 589k (+104k) 6.1k besmet (+2.734) 1,0% (+0.3%punt)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AFCAjax schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:40:
[...]

Dat is onzin van de bovenste plank. Er zijn heel veel mensen die niet wappie zijn en die zich gewoon netjes aan de regels houden en hun eigen beweegreden hebben om die prik niet te halen.
Zou je misschien kunnen ophouden met die losse flodders uit de heup?

https://eenvandaag.avrotr...rona-bij-een-verkoudheid/

[Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2021 16:42]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jasper 99 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:47:
[...]

je zegt alweer maar komt vervolgens met een slap artikel. Als je bedenkt dat ongevaccineerde niet zomaar ergens binnen komen zonder testen kan je wel tot de conclusie komen dat als ongevaccineerde je veel regelmatiger zal testen dan iemand die een vaccin heeft gehad. Ik denk dat daarmee meer "recht" getrokken wordt dan je denkt.

Daarbij kijk je naar alleen dat segment maar is het grote deel van het argument toch gewoon zo simpel als, kijk waar het probleem zit. Zo gebeurd dat bij meeste maatschappelijke problemen.
Waar heb je het over?

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Jasper 99 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:32:
[...]

Uit de cijfers is op te maken dat zowel de effectiviteit van het vaccin als de dekking bij de oudere niet optimaal is. We zien een bizarre piek van 80+ mensen. Eigenlijk ligt de hele IC zowat vol met 80+
Hoe kom je er bij dat het overgrote deel 80+ is? Als er nou één groep vooral niet op de ic komt is het 80+ wel:

Eerder gepost hier: MikeyMan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-05 08:51
gws24 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:51:
[...]
Hoe kom je er bij dat het overgrote deel 80+ is? Als er nou één groep vooral niet op de ic komt is het 80+ wel:

[Afbeelding]Eerder gepost hier: MikeyMan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"
Ik baseerde me op dit plaatje waarvan ik dacht dat het klopte. If not prima, maar maakt verder voor mijn argument 0,0 uit. Gezien ik het over 60+ heb. Maar bedankt voor een duidelijker plaatje altijd handig, maar hetzelfde verhaal voor mijn argument.
Dus jij ziet niet in dat dit ten eerste een suggestieve vraag is, als je mij vraagt test je je bij verkoudheid zeg ik ook nee. Maar vorige week heb ik me 3x laten testen voor toegang??

Zie je waar de nuance inzit? Tuurlijk ga ik me niet testen voor elk wisselwasje, maar wel voor alles wat je wil doen right? Ik heb me over de laatste maanden zeker wekelijks of vaker getest.

Uiteindelijk als je kijkt naar de aard van mensen zullen ze zich dus sneller testen als het verplicht is, dat is zo bij ongevaccineerde.

• iamcj
Wat een flippo's bij nu.nl

Op de intensive care kwamen er in de afgelopen week 217 mensen bij, slechts 6 meer dan een week eerder. Toen was er nog sprake van een stijging van 40 procent ten opzichte van de week daarvoor.

Bron:
https://www.nu.nl/coronav...opnames-stabiliseert.html

Ze hebben de laatste 2 dagen meegenomen, die worden nog aangevuld. Als je het twee dagen terugschuift, krijg je 128% en 126%. Het is maar net hoe je kijkt dus.

De groeifactor loopt wel terug.

[Voor 4% gewijzigd door iamcj op 16-11-2021 19:58]

• breew
omdat ik de kleurschalen bij diverse dashboards niet zo helpend vind...
<kaart is klikbaar voor interactieve versie>

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:06

Liveshort

Certified Crazy Person

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:10:
[...]

Ik vind het wat oneerlijk/ontwijkend om dit zo te formuleren. Zeg dan gewoon eerlijk: ik vind het belang van de samenleving (om niet weer met zware maatregelen te maken te krijgen) minder zwaar wegen dan het belang van mijn kind (om niet twee prikjes te krijgen).
Dat is echt te kort door de bocht. Vaccinatie is heel belangrijk, maar eigenlijk alleen écht voor de 50+-ers. Onderstaande grafiek geeft heel duidelijk aan waar het probleem zit, en dat is niet bij de ongevaccineerde twaalfjarige. Het doet allicht wat voor hoe besmettelijk je bent, maar in de eerste plaats moeten de 50+-ers bewogen worden om zichzelf te beschermen. Ik vind niet dat je zomaar kan stellen dat iemand die zijn kinderen niet vaccineert het belang van de samenleving achterstelt, dat doet de groep die willens en wetens zegt dat hun eigen immuunsysteem het wel oplost, terwijl er zo'n goed en betrouwbaar alternatief bestaat.

Het siert je uiteraard wel als je je kinderen daarin mee laat kiezen, maar dat is persoonlijk.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:37:
[...]

Die laten zich nog veel minder testen.
Juist wel, dan krijg je een groen vinkje namelijk.
MikeyMan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:42:
[...]

Zou je misschien kunnen ophouden met die losse flodders uit de heup?

https://eenvandaag.avrotr...rona-bij-een-verkoudheid/

[Afbeelding]
Bij afname van dit onderzoek was er absoluut nog geen sprake van 2G (aldus Rutte toen Keijzer de deur gewezen werd). Dus toen was het nog niet nodig.
Number10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:08:
[...]

Vandaag publiceerde de AOb een tabel met daarin het aandeel positief geteste medewerkers op de verschillende soorten scholen in Nederland op grond van een uitsplitsing op hun verzoek door het RIVM.
https://www.aob.nl/nieuws...asisscholen-kreeg-corona/

Medewerkers in het basisonderwijs zijn volgens die tabel procentueel beduidend vaker positief dan die in de andere onderwijsinstellingen.

[...]

@bvbal79 Hoe plaats jij die tabel en de verdeling positief met je opmerking hierboven?

Ik tag even @Tom-Z en @LZ86 die eerder vandaag ook reageerden over dit onderwerp.
Als ik even heel bleu de zwarte lijn volg uit het Pienter onderzoek (juni), dan was die 20% die ze roepen onder het gemiddelde?
42erik schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:38:
[...]

of.. het werkt polarisatie in de hand juist... omdat de gevaccineerde opeens naar de teststraat moet, terwijl het vaccin het eindpunt zou moeten zijn. En die oorzaak, gezien de ziekenhuisbezettingen, wel eens bij de ongevaccineerde kan liggen...

als 55% voor 2g is en 31 tegen...

Zal ook aan de implementatie liggen van een 1g... testen bij de ingang van de tent zal anders zijn dan de dag ervoor naar een teststraat moeten
Ook met 100% dekking ben je er niet.
42erik schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:51:
[...]

zolang 70% op de ic ongevaccineerd is, geleverd door 15% van de bevolking, wordt dat een hele lastige, zowel om uit te dragen als zelf te geloven
Deze week als het goed is weer nieuwe cijfers. Want van die groep is het gros 50+ met een grote vaccinatiegraad. Denk dus dat die om verschillende redenen sowieso geen vaccin hadden gehad.
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:43:
[...]

Verwacht bij 1G een implosie van de laagdrempelige horeca, sportscholen, amateurclubs en niet-essentiële winkels. Stokje in de neus voor een bijzondere gelegenheid zijn de meeste mensen nog wel toe bereid, niet voor meer dagelijkse handelingen. Dan maar thuisbezorgd.nl en bol.com.
Denk dat je ook wat selectiever moet zijn dan het kabinet waar je dit invoert. Dan denk ik met name aan de natte en nachthoreca waar men dicht op elkaar zit. Sportverenigingen zijn dan Pesten voor Toegang, dat lijkt mij niet de bedoeling. De schot hagel methode die men wil met o.a. winkels zet echt geen zoden aan de dijk.

[Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2021 11:53]

• breew
Dennahz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:51:
[...]
Ieder weldenkend mens had dit toch allang kunnen zien aankomen? En dan zijn zij zogenaamd de experts.
Ervan uitgaande dat ze niet helemaal kierewiet zijn daar in het kabinet... is de enige andere logische conclusie dat het een bewuste strategie is. Maar waarom? Beats me.
hierom

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-11-17

• breew
AFCAjax schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:30:
[...]

Gelukkig sturen we op ziekenhuis cijfers, en die zijn vandaag amper gestegen.
enkel en alleen dankzij de ENORME uitstoom van gisteren...
instroom zit nog ruim boven de 250/dag.

[Voor 8% gewijzigd door breew op 17-11-2021 15:32]

• breew
AFCAjax schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:35:
[...]
Maar als die ziekenhuisopnames niet mee stijgen, wat nu al een week niet 1 of 1 gebeurt, wat lopen we dan stemming te schoppen met die 20k?
Zie jij andere grafieken dan ik ofzo?

[Voor 16% gewijzigd door breew op 17-11-2021 15:39]

• breew
AFCAjax schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:44:
[...]

Zie jij hier een grafiek waarin besmettingen worden weergegeven? Ik zie alleen ziekenhuisopnames, IC opnames die relevant zijn.
ja... deze (die had ik er 5 seconden later in ge-edit, dus wellicht heb je hem daardoor gemist ;-) )
lijkt toch wel op zijn minst een correlatie te zijn.... maar ik gok een causaal verband ;-)

Enige wat kan afwijken is wanneer ineens veel lage leeftijden positief testen.. dan gaat de correlatie met opnames waarschijnlijk meerf uit de pas lopen (zie dansen-met-jansen piek van deze zomer)..

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Grrrrrene schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:55:
[...]

Ik kan prima uitrekenen dat dat 200k mensen zijn (>12 jaar, dus die in aanmerking komen voor een prik), maar vergeleken met onze cijfers is dit veel beter. Het boeit ook helemaal niet of het echt 100% is of bijna 100%, het feit is dat ze daar een veel kleinere groep ongevaccineerden hebben en het effect is duidelijk te zien in hun besmettingscijfers (hoewel dat ook aan hun betere gedrag ligt natuurlijk): https://www.worldometers.info/coronavirus/country/portugal/

Ze hebben maar een fractie van onze dagelijkse besmettingen, zelfs als je meeneemt dat we een ruim 1,5x zo grote bevolking hebben hier.

Het probleem is alleen dat er heel veel factoren van invloed zijn. Daar is het nog redelijk aardig weer, dus meer buitenleven. Er zijn ook sociale factoren die vergelijken lastig maken.
En maar 600 doden minder dan Nederland, ondanks veel minder inwoners. We kunnen Zweden als vergelijk er weer bij pakken? Eigenlijk gaat het overal wel bal of is de lijn stijgende.

Grrrrrene schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:58:
[...]

In feite is vooral de avondklok een erg goede maatregel geweest, want we kwamen ineens niet meer bij elkaar op bezoek. En waar vinden de meeste besmettingen plaats? Juist!

Met dat halve beleid van nu zie ik dat in december nog wel een optie worden: die avondklok. Lijkt me heerlijk :)
Je mag gewoon thuisblijven hoor. :P Wel bijzonder dat dit soort dingen weer opkomen terwijl in het voorjaar al is gezegd dat het echt geen steek heeft geholpen. Dus we doen het nog een keer straks? Ik zie het wel gebeuren.
breew schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:31:
[...]

enkel en alleen dankzij de ENORME uitstoom van gisteren...
instroom zit nog ruim boven de 250/dag.

[Afbeelding]
LCPS werkt maar 2x/week cijfers bij dacht ik, dus je krijgt ook 2x/week een correctieaantal.
zacht schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:46:
[...]

Bijzondere uitspraak van het RIVM. Aangezien er ook weinig jonge mensen (18-30) in het ziekenhuis terecht komen, zegt de RIVM hier min of meer ook dat zij het probleem ook niet zijn. Dan kan die 2G ook de prullenbak in.
Uit het NOS-onderzoek van gisteren bleek ook dat <35 2G helemaal niet ziet zitten, maar ja 60% van de bevolking is 35+ en maar grofweg 20% (die mee kan doen aan onderzoeken) is tussen de 15-35 jaar oud. Geen wonder dat de grote groep bij I&O voorstander is. ;)

• breew
AFCAjax schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:49:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat er geen verband is? Er is geen 1 op 1 verband, het stijgt veel minder snel als dat voorheen was. Dat is toch een goed teken?
nogmaals: nee

vooralsnog blijft de vuistregel: aantal dagelijkse besmettingen (dus niet dagelijks aantal positieve tests!) / 5 =(ongeveer) bedbezetting twee weken later.
Dealbreaker: veel besmettingen in de leeftijdsgroep <40 (zoals nu het geval lijkt te zijn)

• breew
Maar even de sterftecijfers in de EU van de afgelopen 5 jaar erbij voor bepalen van de oversterfte (opklik voor groot)
(al lopen veel landen achter met hun levering van data).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
European Union (EU)
Belgium     (BE)    Greece  (EL)    Lithuania   (LT)    Portugal    (PT)
Bulgaria    (BG)    Spain   (ES)    Luxembourg  (LU)    Romania     (RO)
Czechia     (CZ)    France  (FR)    Hungary     (HU)    Slovenia    (SI)
Denmark     (DK)    Croatia     (HR)    Malta   (MT)    Slovakia    (SK)
Germany     (DE)    Italy   (IT)    Netherlands     (NL)    Finland     (FI)
Estonia     (EE)    Cyprus  (CY)    Austria     (AT)    Sweden  (SE)
Ireland     (IE)    Latvia  (LV)    Poland  (PL)

European Free Trade Association (EFTA)
Iceland     (IS)        Norway  (NO)
Liechtenstein   (LI)        Switzerland     (CH)

United Kingdom
United Kingdom  (UK)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 18:03
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:57:
[...]

Ik ga per direct opzoeken wie achter deze motie staan.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vandaag dan eindelijk de eerste booster voor 80+:
Vanaf vandaag worden boosterprikken bij 80-plussers gezet. De eerste wordt geplaatst op een GGD-locatie in Den Haag. Demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid is daarbij aanwezig. Die prikken worden gezet omdat de bescherming van eerdere prikken mogelijk afneemt. Daarnaast lopen ouderen sowieso meer risico op een besmetting.

In eerste instantie zouden die prikken pas vanaf 6 december worden gezet. Vanwege het snel toenemende aantal positieve tests is dat vervroegd, eerst naar vrijdag 19 november en vervolgens naar nog een dag eerder. In de eerste periode van de boostervaccinatie komen ongeveer 875.000 80-plussers in aanmerking voor de prik.

Daarnaast hebben 700.000 zorgmedewerkers de mogelijkheid om zich de komende tijd met de booster te laten vaccineren. In januari volgen de 3,4 miljoen 60- tot 79-jarigen.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen de komende tijd :)

edit:
Iedere dag verstuurt het RIVM circa 55.000 uitnodigingen, van oud naar jong. Dat aantal is begrensd, zodat niet iedereen tegelijk naar het callcenter van de GGD gaat bellen. Een partner mag meteen een afspraak maken, mits hij of zij in de doelgroep valt.

[Voor 20% gewijzigd door user109731 op 18-11-2021 06:24]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 13:54
JeroenNietDoen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:48:
[...]

Als het straks echt misgaat in de ziekenhuizen dan vind ik dat we de beelden ook gewoon in de media moeten gooien. Laat de voorpagina's, social media en TV maar eens zien hoe de lijken op de gang staan.

Klinkt dat hard? Misschien wel, maar wellicht is dat shock effect een tool om mensen weer even wakker te schudden.
Ik had graag zo'n plaatje gezien, maar dan met het Binnenhof:

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:35:
[...]

Die hoop op 50% effectiviteit was gebaseerd op 50% minder besmettingen. Dat halen we, 6 maanden na de laatste prik, misschien nog maar nipt.
50% minder besmettingen halen we m.i. ook nog steeds.

Besmettelijkheid is wel een dingetje, maar dat was m.i. ook al op voorhand bekend voor respiratoire virussen.

Je kunt VI uitdrukken in verschillende onderdelen. Op alle onderdelen doen ze het m.i. beter dan verwacht:

[Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2021 09:47]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 13:54
tlpeter schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:05:
[...]

Het meeste volk is dom en dat is meteen het grootste probleem in deze pandemie.
Hetzelfde geldt voor politici. Rutte was anderhalf jaar geleden direct na zijn "groepsimmuniteit" persconferentie verbaasd dat mensen op een bierviltje uitrekenden hoeveel doden dat zou opleveren. Hij had hier geen idee van, want exponentiele groei kende hij niet.
Pas een half jaar later ging hij in een persconferentie uitleggen hoe exponentiele groei werkt, dit was blijkbaar compleet nieuw en heel bijzonder voor hem.

Mooi toch hoe de NOS nog steeds verkeerd gebruik van mondneusmaskers promoot:

Ook de rechter bejaarde heeft het masker niet correct om zijn neus gevouwen.

Ook leuk trouwens dat er bij geen enkele GGD-locatie een vuilnisbak staat als je buitenkomt.

[Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 18-11-2021 10:18]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 23:54

Dennahz

Life feels like hell should.

Opeens hebben ze het blik artikelen over besmettingen bij kinderen opengetrokken. Het is nog wachten op de eerste verhalen van kinderen die er toch wel erg ziek van geweest zijn. Waarschijnlijk net op het moment dat de prik hier in Nederland uitkomt.

Weer een kwestie van de bevolking klaarstomen voor de volgende stap: vaccinatie voor kinderen.

Ik ben vooral benieuwd of ze dan uiteindelijk ook deze groep gaan koppelen aan die QR :{

@LZ86 sterkte man. Hoop dat er snel verbetering in de situatie komt. Lijkt me een helse situatie als je amper plek hebt voor mensen die in ademnood verkeren :X
Whis! schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:43:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik ontzettend veel respect heb voor het werk wat je doet, maar waarom licht je hier deze 4 'jongeren' uit terwijl zij overduidelijk ondervertegenwoordigd zijn op de IC's?

leeftijd 0-49 IC opnames
11-17 oktober: 7,8
18-24 oktober: 8,6
25-31 oktober: 13,7
1-7 november: 18,3
7-14 november: 18,6

leeftijd 50+
11-17 oktober: 39,3
18-24 oktober: 54,3
25-31 oktober: 64,5
1-7 november: 87,5
7-14 november: 106,1

bron: https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
Ik vind het overigens irritant dat ze de leeftijdscategorie van 30-49 als één zien. Doe dan 30-39 en 40-49.
Een wereld van verschil qua weerstand. En het laat me ook behoorlijk oud voelen als 36-jarige ;)

In absolute aantallen stelt het natuurlijk niks voor op een bevolking van 17 miljoen, maar zeg dat maar eens tegen een verpleegkundige van een vol ziekenhuis :X Het probleem is vooral dat die mensen niet verspreid binnenkomen. Als je in 1 ziekenhuis opeens 5 IC-opnames hebt, is dat problematisch. Als die 5 verspreid over het land komen dan is het minder rampzalig.

Meestal in bepaalde gebieden heb je meer ongezonde mensen, dus meer kans op ziekenhuisopnames.

[Voor 40% gewijzigd door Dennahz op 18-11-2021 10:52]

Twitter

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:20
SemperFidelis schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:00:
[...]

1) Natuurlijk infectie levert niet een betere resistentie dan een vaccin
Dat is niet wat dit Israëlisch onderzoek zegt. https://www.volkskrant.nl...eter-dan-vaccin~b638bfbd/
Wie eerder corona heeft gehad, is vijf tot zeven keer beter beschermd tegen de deltavariant van het virus dan mensen die volledig zijn gevaccineerd met Pfizer. Ook belanden mensen die eerder herstelden van het virus na een tweede infectie minder vaak in het ziekenhuis.
3) Het lijkt me nog echt te vroeg om te beoordelen hoe Zweden de winter gaat doorkomen met deze vaccinatiegraad. Ze maken ze iig echt wel zorgen: https://www.ft.com/conten...52-4c23-823b-5f8f7d18ebef
Klopt, dat is ook wat er in het stuk staat, dan we moeten afwachten hoe het zich de komende 2 maanden ontwikkeld.
4) 3) In Zweden zijn relatief veel meer doden gevallen dan in Nederland. Lijkt me niet wenselijk om die periode door te gaan om die groepsimmuniteit te halen. Dit is geen beleid in mijn ogen.
Wederom niet waar, zie onderstaande grafiek uit dit onderzoek van KPMG https://home.kpmg/content...-15-jaar-coronacrisis.pdf

[Voor 9% gewijzigd door loonatick78 op 18-11-2021 12:54]

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Dit is een onderzoek van niks, is hier al vaak voorbij gekomen. Raar dat dit nog op Volkskrant staat zonder disclaimer.

https://www.nrc.nl/nieuws...-corona-infectie-a4064171
loonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:46:

Klopt, dat is ook wat er in het stuk staat, dan we moeten afwachten hoe het zich de komende 2 maanden ontwikkeld.
Het is dus een hypothese, puur gericht op hoeveel besmettingen er nu zijn in Zweden. ECHTER: in Zweden geldt het advies dat gevaccineerden zich niet meer hoeven te testen. Dan is het niet zo heel gek dat er minder besmettingen zijn worden geteld. Die hele hypothese is al zwak.
Sterker nog, zelfs de Zweden zijn het niet eens met Maurice:

Onze oversterfte kan worden verklaard doordat reguliere zorg wordt afgeschaald. En waarom is Zweden dan het gouden voorbeeld? In Noorwegen, Denemarken en Finland is er veel minder oversterfte. Zullen we dan niet dát model volgen wat nóg beter is?

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:45
Wolly schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:09:
Even een N=1 verhaaltje.

Collega heeft klachten, belt GGD om te testen.

Moest 39x bellen verspreid over de dag/avond omdat je na het bandje 'Het is druk' de verbinding verbreekt.
Online was er nooit een plek.

Nu mag hij morgen komen testen.

Mijn conclusie: Die testaantallen van 20k per dag moeten veel groter zijn in werkelijkheid.
Ja natuurlijk, als de GGD meer op kan schalen naar laten we zeggen 150.000 tests per dag kom je ook hoger uit. En dan heb je het alsnog over het topje van de ijsberg.

Rioolwatermeting is altijd erg interessant:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:45
MarcoC schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:12:
[...]
Lang blabla verhaal, maar alle ongevaccineerde mensen op de IC dachten ongeveer net zo. M.i. een zeer egoïstische instelling die ik absoluut niet waardeer. Dat eindeloze zelf-schouderklopjes-geven over de superieure immuniteit van ongevaccineerden is misselijkmakend narcistisch.
Neem dan wel even in ogenschouw de leeftijdscategorie die in het ziekenhuis terecht komt vs de jongere generaties:

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

eamelink schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:41:
Ik denk dat we kunnen concluderen dat de maatregelen van 6 november niet de gehoopte resultaten hebben opgeleverd.
Je weet niet wat de gewenste resultaten waren, want dat dit niets uit zou halen had iedereen je wel kunnen vertellen. :X

Ondertussen is er een blokkade aan de gang op de Maasvlakte.

Meer informatie: https://nieuwsopbeeld.nl/...erdam-door-actievoerders/
Weggebruikers die vanavond (18 november) gebruik maken van de snelwegen rond Rotterdam, moeten rekening houden met mogelijk forse verkeershinder. Groepen die tegen het coronabeleid zijn, geven aan actie te voeren.

De organisatie van de actie, noemt zichzelf ‘De Beweging’. Het zou gaan om een groepje bestaande uit voornamelijk vrachtwagenchauffeurs die zeggen tegen de ‘covid-waanzin’ te zijn.

In de oproep, die inmiddels in veel andere social mediakanalen van soortgelijke groeperingen wordt gedeeld, worden mensen opgeroepen om aan het einde van de middag op de A4, A15, A16 en A20 rond Rotterdam te blijven rijden ’tot nader bericht’. Actievoerders maken zich voor elkaar zichtbaar door iets roods te hangen uit het raam.

[Voor 36% gewijzigd door Señor Sjon op 18-11-2021 15:48]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
AFCAjax schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:12:
Ik las zojuist dit stuk. Pretty interesting:

<...>

Iedereen die hier roept dat vaccineren de weg is, en ongevaccineerden de schuld zijn. Kom er maar in.
uhu

Dus deze Google samenvatting is onjuist en het bericht van een Urkse Jelle wel?

De plaatsnaam, Lucknow, klinkt dan wel uitnodigend.

/edit
https://coronaclusters.in/uttar-pradesh

De echte bron, een .in adres.

[Voor 29% gewijzigd door Vorkie op 18-11-2021 16:20]

• Wolly
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:45:
[...]

Ik denk niet dat de GGD het vraagt als je een afspraak maakt om te overlijden aan covid19 :+

Overigens toen ik ging testen heb ik dat verhaalt overgeslagen van 'bent u gevaccineerd, zoja, wanneer, waarmee, etc.'. Ik wil gewoon testen, pleurt op met je vragenlijst. :P Als je dan 'nee' intikt ben je eerder klaar :+
@Sovieto @Señor Sjon
Het lek is boven 8)

Allemaal mensen die geen zin hadden in teveel vragen, bang waren dat hun sessie eruit klapte op de toch al overbelaste site en daarom snel nee antwoorden op de vraag of je gevaccineerd bent.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:52

LankHoar

Langharig tuig

horizon1978 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:19:
[...]

Ben wel benieuwd hoe zo'n bevolking in Tsjechië, zeg maar zo'n 45%, van dat 2G gaat vinden en hoe daar mee wordt omgegaan.
Ik woon in Tsjechië. Word niet zomaar geaccepteerd. Zie bijvoorbeeld deze demonstratie hierom:

Nu geldt 3G nog. Gisteren was ik bij de kapper, en hoewel ze wel vroegen of ik aan 1 van de 3G's voldeed, hoefde ik dat niet te laten zien. Mijn antwoord dat ik niet meedoe aan deze opsplitsing van de bevolking werd geaccepteerd. Velen denken er zo over. Ik heb op andere plekken ook niets hoeven laten zien, en er werd ook niet naar gevraagd. Dat zal op veel plekken ook wel gebeuren, maar zoveel kom ik momenteel niet buiten de deur. Met 2G zie ik dit niet echt veranderen overigens.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• breew
update 2021-11-18

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 18:03
Niet dat het nu goed gaat maar de Telegraaf kijkt niet verder dan hun neus lang is.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• rolex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 23:59
dfbt schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:39:
[...]

Nja, ze heeft wel een punt betreft de Corona pas voor gevaccineerde. Zelfs met Corona kom jij overal binnen.
Je gaat er van uit dat iemand thuis blijft, maar ergens moeten de besmettingen vandaan komen. Dus mensen die zonder te weten dat ze Corona hebben toch ergens naar binnen gaan ( want geen uitslag of positieve test) . De corona pas is eigenlijk een vrije pas om overal naar binnen te gaan zonder je zelf te laten testen omdat je 2 prikjes heb gehad. Maar die prikken helpen bij t minder verspreiden (waarvan ze zeggen ongeveer 50%) maar alsnog dus verspreiden, en ze helpen voor 90 of 95% tegen ziekenhuis opname)
Dat testen t ook niet 100% kan uitsluiten, want hij kan alsnog negatief zijn is dan weer een ander verhaal.
Maatje van mij heeft 3x een zelftest thuis gedaan met zo beetje ongeveer t zelfde stokje en toen was hij pas positief ( op de zelftest) bij GGD was hij bij zijn 1e test ook weer negatief, waar hij op indringen zelf nog een test een dag erna gedaan heb, en die was weer positief.

Dit zegt 2 dingen. dat het systeem niet werkt en klopt, en dat testen (zelfs PCR of GGD testen ) niet 100% kunnen uitsluiten wat er aan de hand is.

Ik hoor die vrouw niet zeggen joh neem die vaccinaties want , want Bill gates heeft chippies gemaakt.
En op het juiste moment, zet ik een screenshot bij wat Diederik Gommers heeft gezegd. Volgens Gommers, werkt de vacinnatie niet tegen het verspreiden van het virus.

Heeft iemand gehoord wat Gommers heeft gezet bij Radio 1 van België?

https://twitter.com/radio1be/status/1460993044749168647?s=20

[Voor 70% gewijzigd door rolex op 19-11-2021 08:43]

• Wolly
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:16:
[...]

Basismaatregelen en minder (nabij) contact.

[...]

Het lost niet *alles volledig* op, dat is beduidend anders dan "zal niks oplossen".
Vaccinatiegraad op Gibraltar ligt voor 1e en 1e + 2e dosis op 121% resp. 118%.

Heeft te maken met de buitenlanders die er werken denk ik?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

hoevenpe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:50:
[...]

Held van de dag: wie heeft dat stokje in de neus van Bokito gestopt? :+
Pff, dat is een watje. Degene die hem elke dag een mondkapje opdoet daarentegen... :+

Nieuwe cijfers gisteren om 18.00 gepubliceerd. Geen seperaat artikel.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel 18-11 18.00
Toelichting in WORD:

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Niet helemaal. In het meest recente dreigingsbeeld van de NCTV stond dit zelfs bovenaan de dreigingen lijst voor corona:

(bron, dia #7)
Zijn wel serieus stevige rellen, waarschuwingsschoten worden niet zomaar gelost :X

Gaat nog leuk worden mocht 2G er inderdaad komen :X
Het gaat er best stevig aan toe als ik de beelden bij de NOS bekijk. Auto's in de brand, zwaar vuurwerk en bakstenen gooien. Het doet een beetje denken aan de avondklokrellen.

Dit gaat hoe dan ook weer een taaie winter worden.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

DinX

Motormuis

Redax schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:42:
[...]

Persoonlijk denk ik dat er meer begrip is voor een korte volledige lockdown met een duidelijk vooraf afgesproken tijdspanne dan het 2G systeem dat er nog niet is maar nu al voor rellen zorgt. Men moet mensen perspectief bieden en geen polarisering veroorzaken. Ja de gevaccineerde medemens maakt minder kans om op de IC te komen maar ik hoor net bij Jinek dat inmiddels 60% in het ziekenhuis gevaccineerd is, we moeten het met zijn allen doen. Kom dan in ieder geval met harde maatregelen voor iedereen en met een duidelijk vooruitzicht, daarnaast een forse boostercampagne voor zover de capaciteit van de GGD het toe staat en we komen voorlopig weer een heel eind.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 20:59
St@m schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:27:
Zullen we het gewoon bij feiten houden, als het om cijfers gaat?
Qua aantal gevallen zitten we dichter bij Oostenrijk dan bij het VK:

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:52
Ik zie hier af en toe wat percentages rondvliegen m.b.t. de vaccin effectiviteit.
Als ik naar de laatste rapportage van het RIVM kijk hebben we het over een verhouding 70-30 mbt de IC opnames en ongeveer 50-50 mbt de ziekenhuis opnames.
Dat in de maand november en niet de gemiddelden vanaf juli. In de tabel zie je duidelijk de afname van de effectiviteit.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10
SomerenV schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:04:

De Rijksoverheid? O-) De groep 50+ op de IC's is vele malen groter (meer dan vier keer zo groot op dit moment) dan de groep 50-minners ondanks dat die groep een vaccinatiegraad van 90% heeft. Daarbij is jouw linkje alweer verouderd. Inmiddels verschuift het aandeel gevaccineerden/ongevaccineerden op de IC's best snel.
Als je dit soort mededelingen doet, onderbouw ze dan ook. De cijfers van het RIVM t/m 14 november laten zien dat in oktober op de IC 28% gevaccineerd was en nu halve maand nov 29%. Op de verpleegafdelingen was het in oktober 44% gevaccineerd tegen 47% in november. Dus harde stijging valt wel mee... Daar staat tegenover dat de pool gevaccineerde relatief groter is, dus het aandeel niet gevaccineerd in de ziekenhuizen blijft relatief groter.

Helaas wordt er niet gekeken naar de ligduur in het ziekenhuis. Daar zou ook nog wel eens een verschil in kunnen zitten.

En dan in grafiekjes:

Prima effect van vaccinaties dus. Waar jij die beweringen vandaan haalt snap ik niet helemaal.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
om even aan te tonen dat woorden van Tweede Kamerleden als van Houwelingen van FvD zeer sterk effect heeft op ''bepaalde'' mensen...

Demo die nu bezig is in Amsterdam

bron: AT5

• zacht
  • Niet online
mesa57 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:28:
[...]

Het blijft gegoochel met cijfers. Die 15% die je noemt is het huidige percentage ongevaccineerden.
Maar op de IC / Zhk liggen voornamelijk mensen van een hogere leeftijd (>50) waar het percentage ongevaccineerden veel kleiner is. Helaas zijn er geen cijfers per leeftijdsgroep vs vaccinatiestatus door het RIVM bekend gemaakt. In België wel, maar ja, daar is alles anders toch ? >:)
Dit komt aardig in de buurt:

Kom uit deze pdf, staat vol allerlei interessante info, grafieken en tabellen:

https://www.rijksoverheid...-11-juli-14-november-2021

[Voor 15% gewijzigd door zacht op 20-11-2021 15:37]

• zacht
  • Niet online
mesa57 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:48:
[...]

Ja, maar dat zijn weer cijfers over de hele periode vanaf medio juni. Wiedes dat er toen nog veel ongevaccineerden waren. Weer gegoochel met cijfers.
Iets minder gegoochel uit dezelfde pdf:

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

LZ86 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:28:
[...]

Dat plaatje wat hier gisteren stond met die stippen in bollen was een hele goede. Die moet je ze laten zien.
Deze dus:

Valt natuurlijk qua verhoudingen van alles op af te dingen maar geeft wel goed de disproportionele druk van ongevaccineerden op de ZH bezetting weer.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
dr. Jona Walk is gepromoveerd immunoloog en internist in opleiding en spreek zich uit tegen 2G:

https://www.linkedin.com/...vity:6864966759108120576/

Laat ik voorop stellen dat een ‘2G systeem’ een vorm van vaccinatiedwang is, voor mij persoonlijk moreel onaanvaardbaar en in strijd met de eed die ik als arts heb afgelegd. Maar voor alle schade die het zal doen aan individuen én onze samenleving, zal het ook weinig opleveren.
Inmiddels is de meerderheid van de Covid-19 patiënten in ons ziekenhuis gevaccineerd, en dit percentage neemt elke maand toe. Zelfs een effectief 2G systeem heeft dus weinig effect op de beslasting van de zorg, nog minder als je mee weegt dat veel besmettingen thuis plaatsvinden, en vooral jongeren zonder risicofactoren in hun vrijheid worden beperkt.
Wat wel zou helpen is de financiële/logistieke middelen die nu worden gebruikt voor dwang en controle inzetten om de zorg te versterken. Op de korte termijn: meer handen aan bed om taken van verpleegkundigen over te nemen, en zorgen voor betere doorstroom van patiënten naar huis (evt met zuurstof) en naar andere zorginstellingen. Op de lange termijn: investeren in op- en afschaalbare capaciteit zodat seizoensgebonden infecties de reguliere zorg niet beïnvloeden. En even belangrijk, in plaats van alles inzetten om de laatste 15% onder druk te vaccineren, hadden we twee maanden geleden een booster prik beschikbaar kunnen stellen voor kwetsbaren die het willen. Hiermee hadden we mogelijk veel leed kunnen voorkomen.
De schade van vaccinatiedwang is veel groter dan de meeste artsen zich nu realiseren, en er dreigt opnieuw een grens te worden overschreden. Er is enorm werk nodig om onze zorg ‘pandemiebestendig’ te maken, dit vraagt echt leiderschap, openheid, samenwerking en moed, niet dwang en uitsluiting van mensen. Ik weet dat vele in de zorg niet achter dit 2G voorstel staan, maar zwijgen is ook een standpunt innemen.

Modbreak:Zie alle commentaar en feedback hieronder. Dat had je eigenlijk zelf ook kunnen vinden/bedenken en daarmee voegen dit soort opinie artikelen van niet deskundigen niet zo veel toe, op deze manier. Ze is geen autoriteit dus laten we dit soort opinie ook niet posten alsof ze dat wel is.

Ik laat dit bericht nu staan, ik ga uit van een goede intentie en het wordt hieronder goed uitgelegd, maar eigenlijk is dit niet welkom op deze manier.

[Voor 72% gewijzigd door ZieMaar! op 20-11-2021 19:37]

• breew
update 2021-11-20

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 20:18
Ik zat vandaag weer even op OurWorldInData te kijken. Het is echt bizar hoe perfect exponentieel de groei van het aantal gevallen in de meeste landen is (zie de rechte lijn op een log-schaal).

• Balance
CMD-Snake schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:18:
Wanneer verwacht jij de piek van de huidige besmettingen? Met zo'n 20K besmettingen per dag zou je verwachten best snel door het resterende reservoir potentiële patiënten heen te branden.
Geen @t_captain, maar ik ga een poging doen :).

Volgens het RIVM hadden ongeveer 20% van de kinderen van zowel 4-11 en 12-17 jaar antistoffen tegen Covid-19.

12-17 jaar hebben we ook nog gevaccineerd, volgens het dashboard is dat momenteel 61%. Nu moeten we er een paar aannames gaan maken. Als we aannemen dat er geen verband bestaat tussen al besmet zijn en je laten vaccineren komen we uit op (1-0.61)*(1-0.20) = 31% van de 12-17 jarige die nog geen bescherming heeft.

Als we ook even aannemen dat alle gevallen onder kinderen bij niet-beschermde kinderen gebeuren, kunnen we een schatting maken. Voor de leeftijdsverdeling Nederlandse bevolking verwijst het RIVM zelf naar het CBS. Als we daar de individuele leeftijden optellen komen we op 1.457.912 kinderen van 4 t/m 11 jaar, en 1.171.648 kinderen van 12 t/m 17 jaar. Onbeschermd zijn dus ongeveer 80% van die eerste groep, 1.166.330 kinderen, en 31,2% van 365.554 kinderen. In totaal ruim 1,5 miljoen.

Voor gedetailleerde data over positieve testen per leeftijdsgroep moeten we de RIVM rapporten door, en die hanteren ook nog eens andere leeftijdscategorieën. In de week 10 t/m 16 november zijn er 9.416, 11.044 en 5.849 kinderen positief getest in respectievelijk de leeftijdsgroepen 5-9, 10-14 en 15-19. Gebaseerd op een stabiel groeipercentage sinds eind september van 45%, schat ik sinds begin juni dat we zo'n 30, 35 en 20 duizend kinderen al gehad hebben, in totaal rond de 85 duizend. Daar zitten dus ook een aantal 18 en 19 jarige bij. Nu komt daar elke week dus zo'n 25 tot 30 duizend bij.

Als we stabiel op dit cijfer blijven zitten, en uit gaan van 30 duizend kinderen besmet per week, moeten we nog 50 weken tot alle kinderen positief getest zijn geweest, een klein jaar.

Nu zijn er natuurlijk ook heel veel kinderen die corona krijgen zonder een positieve test. Of dit een paar tientallen procenten, de helft of de overgrote meerderheid is weten we niet. Maar zelfs als 75% het krijgt zonder positieve test, zijn we als nog drie maanden verder voor dat alle kinderen besmet zijn geweest.

• iamcj
Zoals bekend, de GGD kan het niet meer bijhouden....

• Balance
iamcj schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:36:
Zoals bekend, de GGD kan het niet meer bijhouden....
Het is een illusie dat we nog zicht hebben of TTI effectief uit kunnen voeren. En daardoor neemt de verspreiding alleen maar toe, omdat minder mensen minder snel weten of ze wel of niet corona hebben (en lange wachttijden zijn funest voor het draagvlak om te testen).

Het percentage positieve testen is nu de beste indicator om de groei in de gaten te houden.

En die is overigens nog nooit zo hoog geweest:

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:52
henkzelf schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:15:
[...]

https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen Alles onder de 50 en de 90+ ers scoren boven het landelijk gemiddelde.
Ik vind de grafieken van Yorick altijd goed leesbaar.

• iamcj
t_captain schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:47:
[...]

Per week zou de R-waarde in die leeftijdsgroep zo’n 2.5% dalen.
Ik kan je volgen, behalve deze zin. Bereken je dat op basis van het leegraken van het reservoir? Zijn daarafleesgrafieken voor? Maar dit zou dan toch voor alle groepen gelden? Waarom is de dan de R afgelopen 2 weken (t/m week 45) dan niet gedaald? Zie onderstaande afbeelding.

• zacht
  • Niet online
henkzelf schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:56:
[...]

Ik reageerde alleen maar op deze vraag:
hoevenpe schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:36:
Is ergens een verdeling van de leeftijden van positieve testen bekend?
Uit het wekelijkse RIVM-rapport (t/m 16 november)

Wel interessant, 60+ is goed voor net geen 20% van de besmettingen, en goed voor 77+% van de ziekenhuisbezetting (zowel IC als verpleegafdeling).

[Voor 30% gewijzigd door zacht op 21-11-2021 20:22. Reden: Verkeerde plaatje]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Bloodclot schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:41:
[...]
Ik vind met name de IC opnames in dit tabel erg zorgwekkend:
leeftijd 12-49: 431 ongevaccineerd en 11 volledig gevaccineerd of zie ik dit verkeerd?

Het staat er inderdaad, maar heb het idee dat het niet helemaal strookt met de overige gegevens.

Maar als dit zo is lijkt het me raadzaam om er een 'Facebook-waardige' versie van te maken (met plaatjes en een paar one-liners) en deze verplicht te injecteren in de Facebook-feed.

Misschien dat de boodschap dan overkomt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-11-21

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 23:54

Dennahz

Life feels like hell should.

hoevenpe schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:36:
[...]

88% heeft inmiddels een mRNA prik gehad, honderden miljoenen prikken wereldwijd zonder significante grote bijwerkingen maar wel een reductie van 10x-15x op IC-opname.

Hoezo 'geen groot deel' van de bevolking?
Blijkbaar is die 12% dan groot genoeg om de boel lam te leggen. Dus dan lijkt me dat een simpele kosten/baten berekening. Al is het natuurlijk een klein percentage uit die groep van 12% waar het probleem echt ligt.

Heb liever dat ze gericht die mensen targetten dan de gezonde tiener lastig te vallen.
Dennis1812 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:39:
[...]

Tot nu toe hoor ik alleen jou erover.
Waarom zouden ze daar niet aankomen met: het bestaat pas net! Vruchtbaarheid! Lange termijn!

Heb je enige bron met cijfers daarover?

De mrna vaccins bewijzen zich behoorlijk lijkt mij.
Er worden ook vragen over gesteld door de TK, dus ik ben het zeker niet alleen :)

Alle beetjes helpen, toch? En er zijn wel degelijk rare bijwerkingen door die mRNA vaccins. Hartklachten bijvoorbeeld, of problemen met het bloed. Het gaat meestal wel goed, maar de bijwerkingen die wel voorkomen worden teveel gebagatelliseerd en komen "sowieso niet door de prik".
horizon1978 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:41:
[...]

Maar mRna -> lijkt op DNA -> mRna klinkt technisch -> nanochip
Onzin. Het aantal mensen dat echt gelooft dat er chips in die prikken zit is echt klein hoor :+ De meeste mensen hebben gewoon geen zin in vage bijwerkingen en wachten op een normaal, ouderwets vaccin.
Grimmie187 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:43:
[...]

Ik ben er helemaal voor om alle werkende middelen tegen corona in te zetten maar een ander vaccin ontwikkelen zonder mRNA om de wappies gerust te stellen lijkt me een heel slecht idee..
De vaccins zijn er al. Ze moeten gewoon nog even besteld worden door de Jonge. In België zijn ze er bijvoorbeeld een stuk serieuzer mee bezig en daar komt Valneva ook op de markt.

Geen idee of je dan de vrije keuze hebt, maar neem aan dat er altijd wel mogelijkheden zijn als je echt alleen maar die prik wilt :)

[Voor 70% gewijzigd door Dennahz op 22-11-2021 10:45]

Twitter

• breew
xzaz schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:27:
Ik kijk niet heel veel meer naar de cijfers; maar zo te zien is de stijging er een beetje uit?
daar lijkt het nog niet echt op..
dit zijn de cijfers obv eerste ziekteverschijnselen... dus de cijfers van de laatste 7 dagen in de tabel gaan nog omhoog..

Je zou kunnen zeggen dat de stijging afneemt, maar er is nog steeds sprake van een stijging..

Daarnaast: we zitten op de max van de testcapaciteit, dus je kunt je ook afvragen of een stagnatie in de positieve testen wellicht daardoor wordt beïnvloed..

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 15:19
xzaz schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:27:
Ik kijk niet heel veel meer naar de cijfers; maar zo te zien is de stijging er een beetje uit?

Rioolwater meting kan je redelijk als vroege graadmeter gebruiken voordat het zich in positieve testen laat zien, en trek er verder maar je eigen conclusies uit.

• breew
t_captain schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:34:
[...]

Het enige goede nieuws op dit moment zit in een verjonging van positief getesten sinds een dag of 5. De groep 80+ lijkt over de piek heen te zijn, 70+ op de piek. Bij kinderen en tieners stijgen de positieve tests nadrukkelijk door.
dat kan natuurlijk ook komen doordat veel kinderen asymptomatisch positief worden bevonden (dus datum eerste ziektedag = datum testuitlag - DPL), terwijl 70+ (wellicht) al wel een paar dagen klachten heeft gehad voorafgaand aan de test (relatief vaker DON)

procentueel:

• breew
Kr44nVogel schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:49:
[...]

Zo lucht het op?

Want het komt alleen door de niet gevaccineerden dat we in deze shit zitten? Gast al zou je 100% vaccineren dan nog zaten we in deze ellende.
mwoa...

NB: groepsgrootte varieer natuurlijk ontzettend!! onderstaande is procentueel, dus neem je wiskunde van vroeger even door voordat je conclusies trekt ;-)

bron: https://www.rtlnieuws.nl/...den-met-corona-ziekenhuis

[Voor 11% gewijzigd door breew op 22-11-2021 15:06]

• breew
Señor Sjon schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:59:
[...]

Je kan deze ook maken dat 41% van de bevolking voor 86% van de zorgvraag zorgt. ;) Het is ontzettend leeftijdgebonden.
Gebaseerd op deze cijfers (bron) ligt de grootste druk (zowel ziekenhuis als IC) van patiënten onder de 70 toch echt bij niet-gevaccineerden.

De kans dat je op de intensive care belandt, is zelfs 97 procent kleiner met een vaccin. En ben je jonger dan zeventig, dan werken de vaccins nóg beter: dan liggen die percentages op 98 en 99 procent.

[Voor 17% gewijzigd door breew op 22-11-2021 15:08]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:46:
[...]

Ja, dat ook inderdaad. De IC kan nog wel een stukje voller, kennelijk.
Maar was zijn omschrijving van Code Zwart nou ook ineens heel anders dan hoe het voorheen gezien werd?
Feitelijk is dat inderdaad de definitie:

Maar De Jonge zal dit als een landelijk probleem zien, terwijl het per ziekenhuis natuurlijk al lang en breed aan de gang is.

https://www.knmg.nl/advie...-opname-bij-schaarste.htm

[Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2021 15:53]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

mesa57 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:39:
[...]

Jawel, maar in de tabel die je laat zien is staat het totaal over de hele periode.
Er zijn wel cijfers van november apart, maar daar worden weer alle leeftijden op 1 hoop geveegd.
(IC november : 69% niet gevaccineerd, 31% deels of volledig gevaccineerd).
Ik ben jaloers op de Belgen die het braaf krijgen (PDF).

Uit ons Word document van donderdag moet je het doen met de grafieken, maar je krijgt in de regel of de grafiek of de data. Alles na 1 november is in principe ruis die nog niet vastligt. :

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:55:
[...]

Bij code zwart is de vaccinatiestatus toch een prima medisch criterium om een Corona patiënt wel of niet op te nemen? Kortere ligtijd en mogelijk grotere kans op herstel indien gevaccineerd lijken me toch wel een groot voordeel t.o.v. een mogelijk hopeloze (eigenwijze) zaak 3 weken op je IC bed te laten liggen.
Ja klopt ook... Wilde net de pagina vóór die tabel posten:

Maargoed, een 'ja' op de vraag 'bent u gevaccineerd?' is natuurlijk makkelijk gegeven.

Moet wel heel gek lopen wil je aan loten toe komen. Moeten er twee precies dezelfde patiënten langs komen.

[Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2021 16:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-11-22

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe we er nu zouden bijzitten wanneer er één Europees Corona beleid zou zijn.
Nu zie je steeds landen afwijkend zijn en en vervolgens in die landen een vuurhaard van besmettingen ontstaan. Waaronder Nederland en België met een afwijkende strategie van sturen.

Alle Europese landen met :
  • hetzelfde beleid
  • dezelfde vaccinatie strategie
  • dezelfde handhaving
  • dezelfde financiële compensatieregelingen vanuit Brussel.
Op basis van meerderheid van stemmen en geen veto's.
Zou dit de uitweg uit deze crisis zijn? Een centraal Europees plan in plaats van ieder voor zich?

https://www.ecdc.europa.eu/en

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
CMD-Snake schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:45:
[...]

Ergens zou je denken als Baudet een prikstraat binnenloopt het niet lang geheim kan blijven,
hij kan het ook hebben laten doen bij zijn huisarts weet jij veel

[Voor 26% gewijzigd door bie100 op 22-11-2021 20:09]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
benchMarc schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:48:
[...]

Ik zeg niet dat hij dat persoonlijk dacht, maar er wordt hier regelmatig geschreven "dan hadden we nu geen probleem gehad". Dat klopt voor nu, maar dan hadden we dat probleem later gekregen. Immers: men is het erover eens dat de capaciteit verdubbelen ook niet genoeg zou zijn. Als je dan kijkt hoeveel gevaccineerden in het ziekenhuis belanden vs ongevaccineerden dan zie je dus dat zelfs met iedereen gevaccineerd de huidige capaciteit ook niet toereikend is zonder maatregelen. Maar dat laatste wordt er nooit bijverteld. Het is steeds: dan was er nu geen probleem. Dat klopt, maar dan kijk je niet verder dan je neus lang is en door dan te zeggen: DUS 2G is ok, is heel kortzichtig. Hoeveel extra tijd en ruimte geeft die maatregel in de praktijk aan de ziekenhuizen? Hoeveel komen er dan in het ziekenhuis bij het verwijderen van de overige maatregelen, etc etc?
Daarnaast, lees de reacties op nu.nl en je ziet dat er onder een groot deel van de bevolking het idee bestaat dat als iedereen gevaccineerd is we uit de shit zouden zijn. Die reacties worden zelfs het meest geplust.
Ik lees dat toch anders, vaccinatie helpt een substantieel deel ter voorkoming van ziekenhuisopnames en dus de druk op de zorg, daarnaast, met de basis-regels en afstand houden, kunnen wij de pieken als samenleving opvangen, zo onze zorg zo min als mogelijk belasten en ons steentje bijdragen.

RTL Nieuws had dit ook nog gevisualiseerd, van hun Instagram.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beetje goed 'nieuws' dan maar....?

Update van het CDC mbt bijdrage van vaccinatie.

[Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 09:18]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:55:

In zowel Oostenrijk als Duitsland ligt de vaccinatiegraad veel lager. Beiden zitten iets boven de 65%. Een schril contrast met Nederland.
Nounounou... Niet overdrijven...

Daarnaast, je kunt wel blijven wijzen naar een bepaald percentage, maar zolang een hoger percentage nog steeds tot betere resultaten leidt, moet je daar m.i. gewoon focus op houden.

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 10:10]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dfbt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:26:
[...]

Dat positieve gedoe van gevaccineerde mensen over cijfers etc. T komt alleen omdat 80% van de gevaccineerde zich nooit meer heb laten testen na hun 2 prikken. Die denken daarna dat t vrij spel is geworden.
Ah kijk, weer een onderbuik die aan het posten is en de onderbuikgevoelens even als feiten deponeert.
De cijfers weerspreken dit en laten zien dat in werkelijkheid het omgekeerde waar is. Maar laat je vooral niet leiden door feiten....

Dat betekent, stam + t .

• breew
:X :X

instroom kliniek bijna 350 8)7

[Voor 8% gewijzigd door breew op 23-11-2021 13:51]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dfbt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:10:
[...]

Hoe is dan de bereidheid van ouders betreft kinderen waar ze eventueel geen mondkapje op willen zetten?
Moeten die dan thuis blijven? les online op afstand volgen?

Ben wel benieuwd naar zulke maatregelen in Nederland.
Daar doen ze gewoon zonder eerst overloos te gaan zitten discussiëren.

Weekcijfers zijn met wat vertraging online:
https://www.rivm.nl/coron...tie-covid-19-in-nederland

Deze zal er vast uitgepikt gaan worden:

En deze:

BCO vindt nog maar in 20% (!!!) van de gevallen een oorzaak. Kunnen ze nu net zo goed mee stoppen. Zet die medewerkers maar op vaccineren of testen. Dit slaat nergens op.

Testen voor Toegang wordt steeds nuttiger:

[Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 15:17]

• breew
update 2021-11-23

Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee