Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 2 3 ... 24
Acties:
  • 399.120 views

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 21:03
Soldaatje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:18:
En de warmtepompen en zonnepanelen groeien gratis aan de bomen zeker, die je niet met 1 dure koude winter terugverdiend, dat duurt iets langer.
En het kabinet komt nog met maatregelen waarschijnlijk.
Kom op, zelfs als jan modaal spaart kan hij/zij zonnepanelen kopen. Mensen leggen de prioriteit ergens anders neer. Vakantie, mooie auto, uit eten gaan, nieuwe game pc hier. Daarnaast is het een investering die zichzelf terug verdient.

[Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2021 20:20]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:41
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Kom op, zelfs als jan modaal spaart kan hij/zij zonnepanelen kopen. Mensen leggen de prioriteit ergens anders neer. Vakantie, mooie auto, uit eten gaan, nieuwe game pc hier. Daarnaast is het een investering die zichzelf terug verdient.
Niet op elk huis kunnen zonnepanelen vanwege de constructie van het dak.

Jan modaal kan ook in een huurhuis wonen

Mensen hebben niet altijd de mogelijkheid voor panelen. Irritant dat je het niet hebben van panelen koppelt aan geldverkwistent gedrag. Dan heb je je duidelijk niet verdiept in de materie.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:26
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Dat zijn een hoop aannames over Jan Modaal... Verder viel het de afgelopen jaren volgens mij vies tegen met hoe lang het duurde voordat zonnepanelen zichzelf hadden terugverdiend. Met stijgende energieprijzen wordt dat natuurlijk wel weer wat makkelijker.

• grote_oever
aljooge schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Niet op elk huis kunnen zonnepanelen vanwege de constructie van het dak.

Jan modaal kan ook in een huurhuis wonen

Mensen hebben niet altijd de mogelijkheid voor panelen. Irritant dat je het niet hebben van panelen koppelt aan geldverkwistent gedrag. Dan heb je je duidelijk niet verdiept in de materie.
Discussie ging ook beetje dat je rijk moest zijn om een zonnepanelen te kopen. Wat dus niet het geval is. Tuurlijk is er een gedeelte van de bevolking die dit niet kan betalen. En dat is natuurlijk heel vervelend. Maar er is echt een grote groep die niet wilde investeren en er andere dingen mee ging doen. Waarom zou een compensatie die groep moeten helpen en de groep die investeerde in zonnepanelen niet?
ErikT738 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Dat zijn een hoop aannames over Jan Modaal... Verder viel het de afgelopen jaren volgens mij vies tegen met hoe lang het duurde voordat zonnepanelen zichzelf hadden terugverdiend. Met stijgende energieprijzen wordt dat natuurlijk wel weer wat makkelijker.
Misschien ben ik nog jong en niet alles meegekregen. Maar 5 jaar gelden gingen de folders al rond dat energielevernaciers zonnepanelen wilde plaatsen bij woningen. Die mensen die daar toen in gingen hebben de panelen nu al terugverdient/bijna terugverdient.

[Voor 29% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2021 20:47]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Anoniem: 1641394 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:57:
Met welke prijs wordt elektrisch (bij)verwarmen goedkoper vraag ik me af.

Run op elektrische kacheltjes binnenkort? >:)
Met IR panelen op plekken waar je langdurig zit kan nu al rendabel zijn, paneeltje onder bureau plakken neemt maar 40-50 watt in praktijk waardoor de CV lager kan.

Electrische kachels waar je de gehele ruimte mee opwarmt worden niet rendabel gezien de energieprijs straks ook gaat meestijgen.

1m3 = 8kw in praktijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25
De enige reden dat mensen met zonnepanelen/wp “lachen” is toch ook maar alleen vanwege saldering?

Zonder was het al een stuk minder interessant. Eens zien of het nu versneld wordt afgebouwd.

• grote_oever
De_Bastaard schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:51:
De enige reden dat mensen met zonnepanelen/wp “lachen” is toch ook maar alleen vanwege saldering?

Zonder was het al een stuk minder interessant. Eens zien of het nu versneld wordt afgebouwd.
Ja, laten we dat versneld afbouwen. Dat lost een hoop problemen op. Daarnaast lacht de groep ook niet. Ze maken gewoon gebruik van een regeling die al jaren actief is en die nu zeer gunstig in de portemonnee is. Ik krijg juist het tegenovergestelde idee. Mensen die niet geprofiteerd hebben van de saldering gunnen het een snelle dood. Wie is hier hypocriet dan?
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Het duurt 7 jaar om terug te verdienen.
Tegenwoordig heb je ze veel sneller terugverdient. terugverdient tijd 2 jaar geleden was 5 jaar. Misschien was het 5 jaar geleden 7 jaar, maar inmiddels (en met name nu) is het nog korter.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:41
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Discussie ging ook beetje dat je rijk moest zijn om een zonnepanelen te kopen. Wat dus niet het geval is. Tuurlijk is er een gedeelte van de bevolking die dit niet kan betalen. En dat is natuurlijk heel vervelend. Maar er is echt een grote groep die niet wilde investeren en er andere dingen mee ging doen. Waarom zou een compensatie die groep moeten helpen en de groep die investeerde in zonnepanelen niet?
Dit is een hele lastige en vereist maatwerk per individu. Waarom help je mensen die geen zonnepanelen op hun dak hebben? Omdat ze in de problemen komen.

Maak je onderscheid tussen mensen die al die tijd niet hebben willen investeren en mensen die niet konden investeren vanwege diverse redenen?

Ga je eigenlijk mensen helpen met een laag inkomen? Elk contract is weer anders en waar de een nog steeds contractueel hetzelfde betaalt schiet bij een ander de prijs omhoog. Is dat wel eerlijk? De flex contracter heeft ook jarenlang geprofiteerd van dalende prijzen.

Dan het principe van de sterkste schouders betalen de zwaarste lasten. Dan worden de sterkste schouders 2x belast, via de belasting en via de energierekening. Is er nog een verhoging van de benzineprijs omhoog knalt. Worden de sterkste schouders niet een beetje te zwaar belast? Bij wie komt de uiteindelijke rekening te liggen?

Uiteindelijk de gestegen prijs moet ergens worden gevoeld, als je volledig compenseert is de voorraad aan het eind van de winter gewoon op en zitten we met zijn allen in de kou.

Het zou mooi zijn als iedereen zijn best doet om te besparen, ook degene die het geld makkelijk kan missen, dan kan de druk wat van die ketel en help je de hele samenleving een beetje.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

Hier zelfs maar 3 jaar omdat ik ze zelf gelegd heb. Ik schaam me bijna om te zeggen hoeveel die panelen me opleveren. supergoedkoop gelegd, BTW terug, van het gas af, en dan nog jarenlang salderen voordat het (eventueel) langzaam afgebouwd wordt. De regeling in Nederland is veel te gunstig vind ik persoonlijk. Gevolg is dat tussenpartijen er veel geld aan verdienen waardoor veel mensen met een matige terugverdientijd zitten.
Ja, maar dat was nou het hele eieren eten 8) Het is in elkaar gezet als mechanisme van omzetmodel. Ten gunste van.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
President schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Los dat er in het Westland van mij ook best wel het nodige failliet mag gaan, hoeveel energie wordt daar verspild aan bijvoorbeeld bloemen laten groeien.
Nouja, daar groeit ook groente ed.
Moeten de bloemisten dan ook maar failliet want die verkopen die bloemen?
Zo kan ik er nog wel 1000 noemen. Vind ik het energie verbruik voor al die crypto munten veel kwalijker.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 20:48
dr.lowtune schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

Toch wel bijzonder, we zijn een eerstewereldland, maar ik zie het nog wel gebeuren dat straks een hoop mensen (ook met 2x modaal) letterlijk in de kou en donker zitten….Misschien als je samen per persoon 2x modaal verdient, dat het dan niet een issue is, maar toen ik als alleenverdiener nog 2x modaal verdiende en een gezin daarvan moest onderhouden, nou, ik had het wel gevoeld zeg maar…

Zoals je zegt, werkende armen (maar daar hebben we al een topic over, over het midden inkomen).
Hier zit ik dan als nog geen 1x modaal verdiener en een vrouw die bijna niet kan werken omdat we een geestelijk gehandicapt dochter hebben.
We komen net rond. Dit kan echt slecht uitkomen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Soldaatje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:18:
En de warmtepompen en zonnepanelen groeien gratis aan de bomen zeker, die je niet met 1 dure koude winter terugverdiend, dat duurt iets langer.
Precies, ik heb zelf de keuze gemaakt om 2 jaar niet op vakantie te gaan en mijn woning te verduurzamen. Zou dan vreemd zijn dat ik daardoor "gestraft " wordt en niet in aanmerking kom voor een regeling. Met zonnepanelen en al geplande isolatie bespaar ik wat, maar moet alsnog duur gas gebruiken. En verdien dit allemaal pas over ongeveer 7 jaar terug.

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 20:56
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:12:
Met warmtepomp en een overschot stroom via zonnepanelen lach je je kapot nu.

We ontvingen netto al een bedrag elke maand (ipv betalen) maar dat wordt nu nog meer doordat de terugleveringvergoeding ook hoger wordt. Als 'energieproducent' profiteer je nu dus juist. Vreemde gewaarwording.

Ben benieuwd of er een run op warmtepompen en zonnepanelen komt, voor wie daar budget voor heeft dan natuurlijk.
Precies dit. Hier een nieuwbouw nul-op-de-meter huis.. Eind april een 1 jarig contract afgesloten bij Vandebron met deze tarieven: De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,24019 per kWh voor enkeltarief, 0,24842 voor normaal tarief en 0,23203 voor daltarief. Terugleververgoeding is mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij lag dit rond de 0,10 cent, niet heel hoog dus.

Ik verwacht zo'n 1100 kWh daadwerkelijk terug te leveren na aftrek van de warmtepomp en eigen verbruik.

Gaat het nut hebben om te ontbinden en een energieleverancier te zoeken die een hogere terugleververgoeding geeft? Volgens mij zag ik ergens al een terugleververgoeding van 0,28 cent per kWh... Zo'n contract afsluiten voor 3 jaar is dan enorm interessant toch?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 7 - MacBook Pro 13" 2020 – LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:12

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Een regeling zou kunnen zijn: lagere extra inkomens gerichte steun, en voor alle andere burgers aanbieden dat men gedurende een bepaalde periode (bijv afgelopen jaar en de komende paar jaar) alle betaalde energiebelasting terug kan krijgen in de vorm van subsidie die uitgegeven moet worden (aantonen met factuur) aan verduurzaming (bijv zonnepanelen, HR++ glas, spouwmuur isolatie, dakisolatie).

Mooi fout is niet lelijk

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:33

de Peer

under peer review

aGraPusher schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Precies dit. Hier een nieuwbouw nul-op-de-meter huis.. Eind april een 1 jarig contract afgesloten bij Vandebron met deze tarieven: De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,24019 per kWh voor enkeltarief, 0,24842 voor normaal tarief en 0,23203 voor daltarief. Terugleververgoeding is mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij lag dit rond de 0,10 cent, niet heel hoog dus.

Ik verwacht zo'n 1100 kWh daadwerkelijk terug te leveren na aftrek van de warmtepomp en eigen verbruik.

Gaat het nut hebben om te ontbinden en een energieleverancier te zoeken die een hogere terugleververgoeding geeft? Volgens mij zag ik ergens al een terugleververgoeding van 0,28 cent per kWh... Zo'n contract afsluiten voor 3 jaar is dan enorm interessant toch?
Ja idd.
Kiezen voor de hoogste kwh prijs en eventueel vastzetten als je een overschot blijft houden. Dus geen elektrische auto kopen ;-)
Als producent kun je nu je slag slaan blijkbaar.

Ik heb voor een kwh prijs van 30 cent gekozen.

Maargoed misschien niet gepast om in dit topic daar verder al te veel over uit te wijden.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-10-2021 22:42]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Arjantje72
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:12:
Met warmtepomp en een overschot stroom via zonnepanelen lach je je kapot nu.

We ontvingen netto al een bedrag elke maand (ipv betalen) maar dat wordt nu nog meer doordat de terugleveringvergoeding ook hoger wordt. Als 'energieproducent' profiteer je nu dus juist. Vreemde gewaarwording.

Ben benieuwd of er een run op warmtepompen en zonnepanelen komt, voor wie daar budget voor heeft dan natuurlijk.
aGraPusher schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Goh , je zou maar eens een simpel baantje hebben en met hard werken net rond kunnen komen. Maar helaas geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp...

• de Peer

de Peer

under peer review

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

[...]

Goh , je zou maar eens een simpel baantje hebben en met hard werken net rond kunnen komen. Maar helaas geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp...
Daar zijn subsidies en gunstige duurzaamheidsleningen voor. De besparing dekt de leenkosten dan. Waarbij het idee is dat je het altijd terugverdient. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je nog lang in huidige woning blijft wonen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• de Peer

de Peer

under peer review

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Daar zal ik me in verdiepen want ik had daar nooit van gehoord.
Maar ja,als je de huur niet betalen omdat die ook nog schrikbarend omhoog is gegaan de laatste tijd, heb je dus weer een probleem erbij?
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Ja hoe het gaat bij verhuizen e.d. weet ik niet. Sowieso is het voor huur helaas allemaal wat moeilijker natuurlijk en neem je een risico met dergelijke investeringen.

• Arjantje72
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Ja hoe het gaat bij verhuizen e.d. weet ik niet. Sowieso is het voor huur helaas allemaal wat moeilijker natuurlijk en neem je een risico met dergelijke investeringen.
Bedankt hier ga ik mij in verdiepen, hier was ik nooit achtergekomen. :)

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 04:12

JDx

Ben ik ^

jongetje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Nouja, daar groeit ook groente ed.
Moeten de bloemisten dan ook maar failliet want die verkopen die bloemen?
Zo kan ik er nog wel 1000 noemen. Vind ik het energie verbruik voor al die crypto munten veel kwalijker.
Ik weigerde bloemen te kopen bij een bloemist, vind ik een van de meest idiote manieren om je geld aan te verspillen, afknipte dode bloemen die in een vaas doodbloeden tot ze verschrompeld zijn :D

Crypto minen is gewoon achterlijk dat het überhaupt winstgevend is.

[Voor 6% gewijzigd door JDx op 09-10-2021 23:42]

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:57:
[...]

bloemetje voor je vriendin/vrouw
Bloemetje voor bij een graf, niks mis mee toch?
Omdat we het zo gewend zijn, er zit echter wel een industrie achter die op aardgas draait.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Arjantje72 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

en zo kun je alles uitleggen op een negatieve manier
Op dit moment bieden alle industrieën de gasprijs omhoog, dat kan ik best op een negatieve manier uitleggen.
Ik heb niets tegen bloemen maar op het moment dat het gas op / duur is zullen de bloemen even moeten schikken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:51:
Zo lang het dat is ga ik wel rustig door trouwens. Gasrekening van betalen 8)7
De miner in de woonkamer zetten, heb je een betaalde verwarming en de gasketel kan uitblijven. ;)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:57:
[...]

bloemetje voor je vriendin/vrouw
Bloemetje voor bij een graf, niks mis mee toch?
Ja weigerde ik dus, ben nu single. Grote onzin, weggegooid geld 8)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:48:
[...]

Heb al een heel ventilatiesysteem van minerruimte naar leefruimtes :9
Nog gelukt met die stille fans?

Acties:
  • +14Henk 'm!

• grote_oever
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Hier zit ik dan als nog geen 1x modaal verdiener en een vrouw die bijna niet kan werken omdat we een geestelijk gehandicapt dochter hebben.
We komen net rond. Dit kan echt slecht uitkomen.
Ik wil het niet persoonlijk spelen, maar ik zie vaak zulke reacties waarbij sommige mensen zich kwetsbaar willen opstellen voor een bepaalde groep om een discussie in stand te houden.

Als ik kijk naar je post geschiedenis dan zie ik toch echt wat anders. Je reageert veel in topics die ik echt wel bestempel als luxe. Je hebt een Nvidia shield, net nog een jaar abbo aangegaan met Disney+ en steekt de bbq gewoon aan met dammers houtskool.

Het zijn juist deze dingen die ervoor kunnen zorgen dat je geen of wel een spaarpot kan aanmaken om je maandlasten te verlagen.

• Arjantje72
grote_oever schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Ik wil het niet persoonlijk spelen, maar ik zie vaak zulke reacties waarbij sommige mensen zich kwetsbaar willen opstellen voor een bepaalde groep om een discussie in stand te houden.

Als ik kijk naar je post geschiedenis dan zie ik toch echt wat anders. Je reageert veel in topics die ik echt wel bestempel als luxe. Je hebt een Nvidia shield, net nog een jaar abbo aangegaan met Disney+ en steekt de bbq gewoon aan met dammers houtskool.

Het zijn juist deze dingen die ervoor kunnen zorgen dat je geen of wel een spaarpot kan aanmaken om je maandlasten te verlagen.
Dat geld kwam van een erfenis van mijn moeder. :)

Ik fiets verder elke dag naar het werk door weer en wind omdat ik geen geld heb voor een auto erbij, onze auto is 10 jaar oud, geen geld voor een andere/betere.

Ik moet nog steeds luiers vervangen van mijn 12 jarige dochter, door de situatie thuis kan mijn vriendin dus bijna niet werken en mijn carrière/geld is na een burn-out ook helemaal weg.
Dus praktisch 1 verdiener in een huurhuis, geweldig veel geld kan ik besparen :)

Je hebt niet helemaal goed gekeken in mijn post profiel, maakt verder niet uit hoor :)

[Voor 28% gewijzigd door Arjantje72 op 10-10-2021 08:38]

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:29
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:49:
Ja weigerde ik dus, ben nu single. Grote onzin, weggegooid geld 8)
Allebei apart in een huis wonen kost meer gas dan samenwonen met af en toe een bloemetje. Ook nog eens gezelliger. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:24
Waarom ben ik bezorgd dat compensatie voor de hoge gasprijs niet gaat naar de huishoudens die het het hardste nodig hebben?

Als we dan toch een eenvoudige regeling willen hebben, kan de belasting voor kleingebruikers verlaagd worden en voor grootverbruikers verhoogd.

Als dat betekent dat we niet meer bloemen de hele wereld over vliegen of het hele jaar door aubergines in de supermarkt hebben liggen, dan is dat maar zo.
Arjantje72 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:18:
[...]

Dat geld kwam van een erfenis. Maakt verder niet uit hoor :)
En dat geld had je ook op een andere manier in kunnen zetten.

Maar uiteindelijk zit je wel in vervelende situatie. Die iedereen hier wel zal begrijpen. Opmerkingen over een erfenis of dure houtskool maken je verhaal echter niet sterker.

[Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 10-10-2021 08:39]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

grote_oever schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Je reageert veel in topics die ik echt wel bestempel als luxe. Je hebt een Nvidia shield, net nog een jaar abbo aangegaan met Disney+ en steekt de bbq gewoon aan met dammers houtskool.
Nou wat een luxe zeg.. een Disney abo voor usd 80 per jaar... :F
Ik gok dat de meeste mensen Ziggo of Kpn hebben voor 70 euro per maand.

Auto, vliegreizen, etc zijn veel duurder en tevens energie verspillender.

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2021 08:49]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Arjantje72
Joris748 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:35:
Waarom ben ik bezorgd dat compensatie voor de hoge gasprijs niet gaat naar de huishoudens die het het hardste nodig hebben.

Als we dan toch een eenvoudige regeling willen hebben, kan de belasting voor kleingebruikers verlaagd worden en voor grootverbruikers verhoogd.

Als dat betekent dat we niet meer bloemen de hele wereld over vliegen of het hele jaar door aubergines in de supermarkt hebben liggen, dan is dat maar zo.

[...]

Sparen bedoel je?
Ik wou me eigenlijk eindelijk eens wat luxe veroorloven op dat moment.
Wist ik veel dat met mijn salaris de energie praktisch onbetaalbaar werd :)

En ja, ik zal volgend jaar dus moeten stoppen met Netflix, Disney. Mijn rechtsbijstand zal ook veel duurder uitvallen
https://www.ad.nl/binnenl...-rechtsbijstand~afabdc67/
dus stoppen ermee.
Met mijn salaris kan ik al 10 jaar niet op vakantie, wij proberen te sparen zodat mijn vriendin eindelijk weer(alleen, 1 ticket) haar ouders kan zien.

[Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 10-10-2021 08:54. Reden: bron toegevoegd]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:48:
[...]

Nou wat een luxe zeg.. een Disney abo voor usd 80 per jaar... :F
Ik gok dat de meeste mensen Ziggo of Kpn hebben voor 70 euro per maand.

Auto, vliegreizen, etc zijn veel duurder en tevens energie verspillender.
Waarom ga je sowieso helemaal uitzoeken wat iemands post historie is om over energie te discusseren, je mag toch zelf weten waar je je geld aan uitgeeft.

Het probleem is dat mensen er gewoon al sinds geboorte zo'n beetje al van uit gaan dat het wel goed komt met energie, mensen die wat overhouden hebben een klein buffertje voor een kapotte wasmachine ofzo, maar niemand rekende meer op onvoorziene kosten in de vaste lasten.

Niemand kan hier wat aan doen, dat maakt het zo frustrerend. Op een of andere manier vind ik het gewoon spannend, maar dat zit in mijn kop 8)7

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De reden dat er nog te weinig zonnepanelen liggen is omdat mensen geen gedoe willen. Elke maand betalen ze weer meer dan 100 euro down-the-drain. Zolang de tarieven geleidelijk stijgen hebben mensen het niet eens in de gaten. Komt het met een schok zoals nu energieprijzen (+media aandacht) of met Covid-19, dan worden mensen ineens wakker.

Hopelijk blijven de prijzen langdurig hoog en beweegt dat mensen tot verduurzaming van hun woning.

Zonnepanelen en warmtepomp zijn goedkoper dan gas. Het is toch gek dat mensen het zich kunnen veroorloven om geen zonnepanelen en geen warmtepomp te nemen :X

edit:
Specifiek voor een rijtjes woning met eigen dak + tuintje. Appartementen met bejaarde VVE komen waarschijnlijk ooit aan de stadsver(w)arming. Niet Minder Dan Anders

[Voor 12% gewijzigd door Dre op 10-10-2021 09:21]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:19:
De reden dat er nog te weinig zonnepanelen liggen is omdat mensen geen gedoe willen. Elke maand betalen ze weer meer dan 100 euro down-the-drain. Zolang de tarieven geleidelijk stijgen hebben mensen het niet eens in de gaten. Komt het met een schok zoals nu energieprijzen (+media aandacht) of met Covid-19, dan worden mensen ineens wakker.

Hopelijk blijven de prijzen langdurig hoog en beweegt dat mensen tot verduurzaming van hun woning.

Zonnepanelen en warmtepomp zijn goedkoper dan gas. Het is toch gek dat mensen het zich kunnen veroorloven om geen zonnepanelen en geen warmtepomp te nemen :X
Ik ben een van de enige mensen hier in de buurt en kreeg allemaal van die reacties of ik geld over had ofzo en als je zegt dat het geld oplevert, ja over 10 jaar zeker.

Mensen die geen geld overhouden kunnen gewoon niet zo ver vooruit investeren. Heb het zelf overigens gekocht van de verkoop van mijn auto en fiets tot op heden nog. Mede omdat ik de voorkeur geef aan knutselen aan computers en gamen.

Om een keer iets leuks te kopen moet je dan weken lang brood eten in plaats van een goede maaltijd, om zonnepanelen te kopen moet je de loterij winnen. Enige is dat het dan daar niet heen gaat waarschijnlijk :X

[Voor 6% gewijzigd door JDx op 10-10-2021 09:23]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

edit:
Specifiek voor een rijtjes woning met eigen dak + tuintje. Appartementen met bejaarde VVE komen waarschijnlijk ooit aan de stadsver(w)arming. Niet Minder Dan Anders
Worden mensen met stadsverwarming dan straks ook geconfronteerd met enorme kostenstijgingen, in het kader van “niet meer dan anders”?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

edit:
Als je huis goed geisoleerd is dan kan dat misschien snel uit ja. Maar voor de enorme berg huizen met slechte isolatie geldt dat je er eerst nog heel veel aan moet verspijkeren voor zo’n warmtepomp überhaupt de boel warm kan houden.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:45
Raven schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Als dat zo is, daar is dan in Enschede niets van te merken :/ , althans, bij deze woningbouwcorporatie. Verzoeken voor isolatie zijn herhaaldelijk afgewezen en de huurcommissie ziet dat niet als reden om de huur te verlagen of op zijn minst te bevriezen.
Volgens mij moeten ze gemiddeld B label hebben, maar geen idee hoe het precies zit. En hoeveel 100 nieuwe A label huizen zich dan ophouden tot E label huizen bijvoorbeeld.is A 1 punt en E 5 punten? Geen idee. Maar wel begint de energie transitie bij warmte binnen houden, dus ik vind het niet verre dan normaal dat je hier als huurder dingen zou moeten gaan eisen afgaande op hoeveel jaar de maatschappij ervoor heeft om het aan te passen. Nadeel is natuurlijk wel dat het mogelijk voor hogere huren gaat zorgen.

Maar los daarvan: de vorige bewoner van mijn huis uit 2005 gebruikte iets van 800-1000 kuub gas op jaarbasis, wij met een even groot gezin rond de 300 kuub. Maar ja, wij zetten de verwarming niet even snel aan als we om 19u thuis komen... Eigenlijk hebben we doordeweeks bijna nooit de kachel aan, we zijn vaak toch weg van 7.30u tot 15.00u en vinden het daarna niet zo noodzakelijk. Maar ja, sommige mensen willen van 6u tot 7.30u het toch even 21 graden beneden hebben....

Ik hoop dat de huidige prijzen voor meer bewustwording gaan zorgen!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:26
Dre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Nee, juist hoe slechter een huis geïsoleerd is hoe rendabeler een warmtepomp. Wel grote radiatoren toepassen. Heel veel rijtjes woningen jaren 1980,1990,2000,2010,2020 kunnen allemaal op een 5 kW warmtepomp. Hoeveel procent daarvan zou nog op gas stoken, teveel voor mijn gevoel. Vanaf die 1980 woningen hoeft er eigenlijk weinig te gebeuren aan isolatie.

Hoe meer warmteverlies hoe nuttiger een warmtepomp is :)
Ik weet niet waar je deze info vandaan hebt, maar alle artikelen die ik de afgelopen jaren heb gelezen wijzen er op dat een warmtepomp makkelijk een investering van meer dan 20.000 euro kan zijn waarvoor je eerst je halve huis open moet breken en ook nog een deel van je beperkte ruimte op moet offeren. Verder is er ook nog het issue dat ons elektriciteitsnetwerk de extra lading van alle warmtepompen en elektrische auto's nu al niet aan kan. Iedereen overzetten op een warmtepomp is op korte termijn geen realistische oplossing.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:20

qadn

Pinnacle of Perversion

Dre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Nee, juist hoe slechter een huis geïsoleerd is hoe rendabeler een warmtepomp. Wel grote radiatoren toepassen. Heel veel rijtjes woningen jaren 1980,1990,2000,2010,2020 kunnen allemaal op een 5 kW warmtepomp. Hoeveel procent daarvan zou nog op gas stoken, teveel voor mijn gevoel. Vanaf die 1980 woningen hoeft er eigenlijk weinig te gebeuren aan isolatie.

Hoe meer warmteverlies hoe nuttiger een warmtepomp is :)
Kan je dat uitleggen?
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat ik lage temperatuur radiatoren nodig heb, en dus beter geïsoleerd, en dus (in mijn geval) de achterpui vervangen en al het glas. Dan ben ik snel 20k verder voordat de warmtepomp in beeld komt.

Maar, mocht het op een andere manier mogelijk zijn ben ik geïnteresseerd, dan kan ik sneller van het gas af (en dus van het vastrecht).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• dr.lowtune
  • Laatst online: 09:49

dr.lowtune

Deugt niet

Joris748 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:35:
Waarom ben ik bezorgd dat compensatie voor de hoge gasprijs niet gaat naar de huishoudens die het het hardste nodig hebben?

[...]

Maar uiteindelijk zit je wel in vervelende situatie. Die iedereen hier wel zal begrijpen. Opmerkingen over een erfenis of dure houtskool maken je verhaal echter niet sterker.
Ja….want mensen die het wat minder breed hebben, die mogen niet af en toe een pleziertje hebben en moeten gewoon als ze eens wat centen hebben dat investeren in het verduurzamen van hun huis…. Hoor je hoe dat klinkt?

Met het eerste deel van je post ben ik het trouwens wel weer heel erg eens. Het is echt waanzin dat we bloemen de hele wereld over vliegen (of vlees vanuit zuid Amerika halen). Lokaal kunnen we ook genoeg namelijk, het aanbod in de supermarkt wordt dan wat meer seizoensgebonden, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jup, vooral gezien de staat van de woning. Stroomverbruik is in de loop der jaren ook gedaald van ~3500kWh naar (vorig jaar) net onder de 2000kWh, dit jaar als het goed is nog lager.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mortel
  • Laatst online: 08:48
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:58:
@ErikT738 precies, laat staan de geluidsoverlast die ontstaat als de hele straat een eigen buitenunit gaat plaatsen.
Waarom?

Ik woon in een aardgasloze wijk met alleen maar L/W warmtepompen. Iedereen heeft eigen buiten unit. Ik hoor echt nooit iets.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• dr.lowtune
  • Laatst online: 09:49

dr.lowtune

Deugt niet

edit:
Ik vind zonnepanelen op m’n jaren 30 huis gewoon lelijk, daarom liggen ze er nog niet. Misschien dat ik inderdaad overstag ga als ik met een bescheiden, niet al te lelijk, rijtje panelen uit zou komen, maar nu is dat nog niet zo.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:55
ErikT738 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Ik weet niet waar je deze info vandaan hebt, maar alle artikelen die ik de afgelopen jaren heb gelezen wijzen er op dat een warmtepomp makkelijk een investering van meer dan 20.000 euro kan zijn waarvoor je eerst je halve huis open moet breken en ook nog een deel van je beperkte ruimte op moet offeren. Verder is er ook nog het issue dat ons elektriciteitsnetwerk de extra lading van alle warmtepompen en elektrische auto's nu al niet aan kan. Iedereen overzetten op een warmtepomp is op korte termijn geen realistische oplossing.
Tja, wij van WC-eend adviseren.....

Voor de standaard Nederlandse rijtjeshuizen vanaf pakweg jaren 60 is het doorgaans echt allemaal niet zo ingewikkeld als men het in veel artikelen doet voorkomen.

Natuurlijk: hoe beter de isolatie, hoe lager de energierekening wordt. Ongeacht of je op gas of met een warmtepomp stookt. In het kader van duurzaamheid kan het ook verstandig zijn om eerst in nog wat isolatie te investeren, voordat de cv-ketel wordt vervangen voor een warmtepomp.

Maar met wat vloer, spouw en dakisolatie (standaard aanwezig vanaf jaren 80, relatief eenvoudig aan te brengen bij woningen vanaf pakweg jaren 50/60) en dubbel glas kun je best over naar lage temperatuur verwarming. En nee, dat hoeft niet perse vloerverwarming te zijn. Soms volstaat een paar boosters op de bestaande radiatoren al. In andere gevallen volstaat het met bovengenoemd 'matig' niveau van isolatie meestal om de radiatoren te vervangen voor LTV convcectoren.

Ik heb twee winters mijn hoekhuis uit 1902 "gestookt" met een 7kW warmtepomp en radiatoren+boosters, terwijl er nog helemaal géén muur isolatie aanwezig was op de begane grond. Volgens de vele artikelen met adviesen van "wij van WC-eend" volstrekt onmogelijk. Maar dat valt in praktijk dus wel mee.

Het is ook belangrijk te realiseren dat een adviseur je altijd zal adviseren om een stuk meer te doen dan strikt noodzakelijk is. Door meer te adviseren dekt de adviseur zich namelijk in. De adviseur weet dan namelijk zeker dat jij als je alle adviezen uitvoert een warm huis hebt en dus tevreden bent. Ook wanneer de adviseur ergens iets over het hoofd heeft gezien (bijvoorbeeld dat sommige ramen geen HR++ zijn, maar gewoon dubbel glas) of een foute aanname heeft gedaan (bijvoorbeeld de bestaande isolatie van je spouw te hoog ingeschat).

Bij een advies wat resulteert in 'net voldoende' zit jij met een koud huis wanneer er een klein foutje of verkeerde aanname is gedaan in de berekeningen bij het advies. En dan ben jij een boze en ontvreden klant, heeft de adviseur een slechte recensie en gaat er weer een verhaal het internet op dat warmtepompen niet deugen.

Hoe je zelf tot een duurzamere en gasloze woning kunt komen terwijl de investeringen beperkt blijven, zijn genoeg topics over te vinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:05
Valorian schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

Als je huis goed geisoleerd is dan kan dat misschien snel uit ja. Maar voor de enorme berg huizen met slechte isolatie geldt dat je er eerst nog heel veel aan moet verspijkeren voor zo’n warmtepomp überhaupt de boel warm kan houden.
Als je huis goed geïsoleerd is levert dat met een gasketel ook de nodige besparing op. Ik zit hier met 4 personen op minder dan 1100m3 per jaar, vorige eigenaar die hier 15 jaar heeft gewoond zat op 3300m3 met 4 personen.

Verder kan je isoleren in stappen, je hoeft niet alles ineens te doen. Ik heb hier ook nog de nodige verbeterpunten. Ondertussen staat mijn ketel sinds vorig jaar met 38 graden aanvoer en vermogen geknepen op 6,3KW het huis aangenaam warm te maken.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:22:
[...]
Ik ben een van de enige mensen hier in de buurt en kreeg allemaal van die reacties of ik geld over had ofzo en als je zegt dat het geld oplevert, ja over 10 jaar zeker.

Mensen die geen geld overhouden kunnen gewoon niet zo ver vooruit investeren. Heb het zelf overigens gekocht van de verkoop van mijn auto en fiets tot op heden nog. Mede omdat ik de voorkeur geef aan knutselen aan computers en gamen.

Om een keer iets leuks te kopen moet je dan weken lang brood eten in plaats van een goede maaltijd, om zonnepanelen te kopen moet je de loterij winnen. Enige is dat het dan daar niet heen gaat waarschijnlijk :X
Ik blijf mij soms ook verbazen hoe mensen redeneren. Regelmatig heb ik ook discussies met mensen (vaak hbo+) over dit onderwerp. Maar het concept dat je per maand geen 50 euro meer aan Eneco betaald maar aan jezelf in de vorm van "aflossing" op je investering komt gewoon niet aan.
Ik begrijp dat niet iedereen direct zo'n investering kan doen maar in veel gemeentes kan je gewoon geld lenen voor dit soort investeringen (of gewoon via je hypotheek). Kost je nu 1.5% rente, wat vele malen minder is dan het rendement op zonnepanelen. Ook wordt je huis vaak meer waard, dus nog meer rendement.
President schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Maar los daarvan: de vorige bewoner van mijn huis uit 2005 gebruikte iets van 800-1000 kuub gas op jaarbasis, wij met een even groot gezin rond de 300 kuub. Maar ja, wij zetten de verwarming niet even snel aan als we om 19u thuis komen... Eigenlijk hebben we doordeweeks bijna nooit de kachel aan, we zijn vaak toch weg van 7.30u tot 15.00u en vinden het daarna niet zo noodzakelijk. Maar ja, sommige mensen willen van 6u tot 7.30u het toch even 21 graden beneden hebben....

Ik hoop dat de huidige prijzen voor meer bewustwording gaan zorgen!
Het grappige is dat je in combinatie met zonnepanelen en een warmtepomp je wellicht juist moet stoken als je niet thuis bent. Dus lekker als de zon schijnt je warmtepomp je huis laten verwarmen en je buffervat warm stoken. Of in de zomer je huis koelen als je weg bent en de zon schijnt.
Scheelt ook het onnodig verzwaren van ons netwerk, want je verbruikt de stroom direct aan de bron.
Want deze energietransitie gaat alleen lukken als we veel slimmer omgaan vraag en aanbod. En een belangrijk onderdeel hiervan is dus ook anders denken.
President schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Simpel: iemand die 200 euro op jaarbasis aan gas verbruikt, kan minder besparen dan iemand die 800 euro aan gas verbruikt.
Ik begrijp wat je bedoeld. Als je een hoop kan besparen is de stap om te gaan investeren in isolatie en wellicht een warmtepomp veel makkelijker, want je hebt het sneller terugverdiend op papier.
Zit je al heel laag in je gasverbruik dan heb je het wellicht over een terugverdientijd van 15 jaar.
Zelf verbruik ik maar 120m3 gas per jaar, dus hier hetzelfde dilemma. Kan ook geen zonnepanelen neerleggen (appartement) dus een CV-ketel blijft de meest logische oplossing.

[Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 10-10-2021 11:10]

• JDx

JDx

Ben ik ^

chrisborst schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Ik blijf mij soms ook verbazen hoe mensen redeneren. Regelmatig heb ik ook discussies met mensen (vaak hbo+) over dit onderwerp. Maar het concept dat je per maand geen 50 euro meer aan Eneco betaald maar aan jezelf in de vorm van "aflossing" op je investering komt gewoon niet aan.
Ik begrijp dat niet iedereen direct zo'n investering kan doen maar in veel gemeentes kan je gewoon geld lenen voor dit soort investeringen (of gewoon via je hypotheek). Kost je nu 1.5% rente, wat vele malen minder is dan het rendement op zonnepanelen. Ook wordt je huis vaak meer waard, dus nog meer rendement.

[...]

Het grappige is dat je in combinatie met zonnepanelen en een warmtepomp je wellicht juist moet stoken als je niet thuis bent. Dus lekker als de zon schijnt je warmtepomp je huis laten verwarmen en je buffervat warm stoken. Of in de zomer je huis koelen als je weg bent en de zon schijnt.
Scheelt ook het onnodig verzwaren van ons netwerk, want je verbruikt de stroom direct aan de bron.
Want deze energietransitie gaat alleen lukken als we veel slimmer omgaan vraag en aanbod. En een belangrijk onderdeel hiervan is dus ook anders denken.
De hele dag hoeft niet altijd, wat bij mij heel erg veel scheelde is uitzoeken hoe veel je huis afkoelt in de winter. Door volgens mij een YouTube filmpje ofzo kwam ik erachter dat het grootste deel van de winter het niet kouder wordt dan 14 graden in mijn huis.

Ik had 's nachts de temperatuur op 15 of 16 graden staan (vroeger zelfs 17) omdat mensen altijd zeiden dat hij 's morgens extra hard moet stoken om het weer 19/20 graden te krijgen.

Aan of uit, het werd van 22:00 - 08:00 niet kouder dan 14 graden, dus heb de verwarming niet meer op 15+ staan, want de hele nacht sloeg hij steeds aan voor die paar graden.

Je ziet dan overigens ook heel snel isolatie terugverdient worden, het laatste enkele glaasje in een klapraampje vervangen en het werd meteen niet meer kouder dan 14,5 ofzo.

[Voor 4% gewijzigd door JDx op 10-10-2021 11:11]

• mr_evil08
YakuzA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Rijke mensen die genoeg geld over hebben om daar in te investeren lachen zich altijd hard kapot met een VVD-lach. :P
Voor zonnepanelen hoef je niet rijk te zijn, daar zijn genoeg regelingen voor, ook voor arme mensen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

Dat valt wel mee hoor, ik ken een huurder die is er wel beter van geworden ondanks een lening, zonnepanelen op huurwoningen mag veelal ook wel met toestemming, waar verhuurders bang voor zijn is dat ze een beunhaas inschakelen want het is hun woning toch niet.

Zonnepanelen kosten trouwens ook niet veel, voor 2000 euro heb je al een setje, je komt dan bij de hele arme gezinnen terecht wat nooit de moeite hebben gedaan om wat spaargeld opzij te laten staan en daar van af te blijven, ik ken ook wel mensen met lage lonen en die kunnen ook sparen/hebben wel spaargeld.

De mensen met uitkeringen hebben trouwens al allerlei voordelen en vrijstellingen als je die bedoelt.

Zelf een koopsetje op een huurwoning leggen mag veelal ook wel maar dan loop je alleen kans dat je bij verhuizing het er weer af moet halen(huis in oorspronkelijke staat herstellen).
Ja had het over arme mensen, met arme mensen denk ik aan mensen die niet eens kleding kunnen kopen, laat staan geld sparen voor een investering.

In de bijstand hou je echt niets over, daar zijn die subsidies voor, zodat ze nog een zorgverzekering hebben.

Je moet er direct profijt van hebben als je arm bent en dat heb je niet direct.

Als ik geen geld over zou houden en dan opeens 200 euro had, dan zou ik daar gewoon iets leuks mee doen, want je leven is al elk dubbeltje omdraaien, niet opzij leggen voor zonnepanelen die na 7 jaar uit kunnen.

En dan bedoel ik niet opzuipen, maar voor die mensen is een 2e hands computer al iets leuks.

[Voor 13% gewijzigd door JDx op 10-10-2021 11:34]

• chrisborst
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Daarom, elk huis en elke situatie is anders.

Mensen zouden heel inzichtelijk moeten krijgen wat ze kunnen kopen en waar je snel winst kan halen. Deze winst moet ook direct terug te zien zijn voor veel mensen om het gevoel te krijgen dat het goed is.

Een lening voor zonnepanelen voor arme mensen schiet niet op, de maandlasten blijven gelijk, 7 jaar lang, ook kunnen die vaak niets in een huurwoning. Gelukkig komen wel steeds meer sociale woningen met zonnepanelen zonder huurverhoging of een huurverhoging die lager is dan de opbrengst.
Het is precies deze kortzichtige houding die het probleem is. Je ziet inderdaad niet direct geld terug, maar ipv geld "weggooien" investeer je het. En je koopt een stukje extra zekerheid met dit soort enorme stijgingen in energieprijzen.
Ik ken genoeg mensen die al jaren een woning huren en waarschijnlijk dit voorlopig ook nog blijven doen. Dus zelfs voor hen kan het interessant zijn. Moet natuurlijk wel je verhuurder meewerken dus het ligt zeker iets ingewikkelder.
Aan de andere kant, de vele huurwoningen in NL is ook een kans, want je kan dan veel centraler het in gang zetten. Als alle corporaties zonnepanelen gaan neerleggen en isoleren zal dat een enorme impact hebben.
Nu nog een goed systeem opzetten om particuliere verhuurders (170.000 woningen!) in beweging te krijgen.
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Ja had het over arme mensen, met arme mensen denk ik aan mensen die niet eens kleding kunnen kopen, laat staan geld sparen voor een investering.

In de bijstand hou je echt niets over, daar zijn die subsidies voor, zodat ze nog een zorgverzekering hebben.

Je moet er direct profijt van hebben als je arm bent en dat heb je niet direct.

Als ik geen geld over zou houden en dan opeens 200 euro had, dan zou ik daar gewoon iets leuks mee doen, want je leven is al elk dubbeltje omdraaien, niet opzij leggen voor zonnepanelen die na 7 jaar uit kunnen.

En dan bedoel ik niet opzuipen, maar voor die mensen is een 2e hands computer al iets leuks.
Het punt wat je maakt is zeker terecht. Vaak hebben deze mensen externe hulp nodig omdat ze het niet allemaal kunnen overzien. Want als ze per maand geld kunnen overmaken naar de Eneco, kunnen ze datzelfde bedrag ook prima uitgeven om een lening voor zonnepanelen af te betalen. Als de lening langer loopt dan de terugverdientijd zou de maandlasten zelfs omlaag moeten gaan.
Probleem is vaak dat dat vooruit denken is wat ze vaak niet meer kunnen. Zou heel mooi zijn als gemeentes en andere organisatie hier meer aandacht aan zouden geven.

[Voor 31% gewijzigd door chrisborst op 10-10-2021 11:41]

• JDx

JDx

Ben ik ^

chrisborst schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Het is precies deze kortzichtige houding die het probleem is. Je ziet inderdaad niet direct geld terug, maar ipv geld "weggooien" investeer je het. En je koopt een stukje extra zekerheid met dit soort enorme stijgingen in energieprijzen.
Het is niet kortzichtig maar uitzichtloos. Wat heb je nou 7 jaar lang sparen voor zonnepanelen terwijl je niet eens een computer kan betalen of een fiets.

Ik heb zelf verhuurd en dat is allemaal erg lastig, jij moet die panelen betalen, je huurders besparen op de energiekosten. Is niet makkelijk om daar allemaal voordeel uit te halen.

[Voor 15% gewijzigd door JDx op 10-10-2021 11:39]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Je hebt je bericht zelf al aangevuld met wat ik bedoel.

• Joris748
  • Laatst online: 10:24
dr.lowtune schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Ja….want mensen die het wat minder breed hebben, die mogen niet af en toe een pleziertje hebben en moeten gewoon als ze eens wat centen hebben dat investeren in het verduurzamen van hun huis…. Hoor je hoe dat klinkt?

Met het eerste deel van je post ben ik het trouwens wel weer heel erg eens. Het is echt waanzin dat we bloemen de hele wereld over vliegen (of vlees vanuit zuid Amerika halen). Lokaal kunnen we ook genoeg namelijk, het aanbod in de supermarkt wordt dan wat meer seizoensgebonden, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.
Sorry, ik heb mijn reactie nog eens doorgelezen. Bij deze mijn excuses aan @Arjantje72

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Voor zonnepanelen hoef je niet rijk te zijn, daar zijn genoeg regelingen voor, ook voor arme mensen.
Ja, als je een koophuis hebt idd.
1x raden wat armere mensen vaak niet hebben.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:54
Sommige huurders zitten al zolang in woningen dat ze zeker maar een derde betalen van wat andere betalen en dan nog huur subsidie er boven op krijgen.
Die woningen zijn vaak niet opgeknapt omdat de mensen er al 30/50 jaar inzitten.
Enige wat gedaan wordt is het reguliere onderhoud en wat echt nodig is.

Vergeet ook niet dat er nog steeds erg veel mensen zijn die slecht met geld om kunnen gaan.
En dat zijn ook de Jan modaal mensen want die geven uit als water terwijl er heus ook een einde aan de geld stroom zit.
De meeste met meer geld hebben dat zelf bereikt door sparen en zuinig te zijn wanneer dat moest.
Over het algemeen komt geld niet zomaar aanwaaien en dat vergeten de meesten nogal eens.

• mr_evil08
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Dan praat je over een hele kleine groep, want sociale huur doet dit niet en grote maatschappijen ook amper.

Heb je een voorbeeld?
Jahoor bij ons in de buurt ken ik de 2 grote woningcorporaties die dat wel doen, huurders krijgen zonnepanelen en ook isolatie dat zijn grote jongens die voor Groningen en Drenthe de diensten aanbieden.

Ik kan natuurlijk niet voor de rest van Nederland spreken hoe ze het daar doen.
Particuliere huur dat zijn vaak de huisjesmelkers en als je met een VVE te maken hebt krijg je ook niks gedaan.

Er lopen hier heel veel projecten, oude woningen worden aangepakt.

[Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 13:06]

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

Jahoor bij ons in de buurt ken ik de 2 grote woningcorporaties die dat wel doen, huurders krijgen zonnepanelen en ook isolatie dat zijn grote jongens die voor Groningen en Drenthe de diensten aanbieden.

Ik kan natuurlijk niet voor de rest van Nederland spreken hoe ze het daar doen.
Particuliere huur dat zijn vaak de huisjesmelkers en als je met een VVE te maken hebt krijg je ook niks gedaan.
Ja, maar dat is gewoon vanuit de sociale sector, volgens mij bij Lefier of Domesta ofzo doen ze dat, niet vanuit de huurder zelf. Dat die zegt ik wil zonnepanelen dus ik koop ze.

Of bedoel je echt dat mensen zelf panelen bezitten?

• Dre
  • Niet online
ErikT738 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Dan heb ik wel veel geluk gehad denk ik. Een paar jaar geleden was ik voor minder dan 1.000 (duizend) euro klaar. Met tarieven en ISDE subsidie van vandaag zou het zijn:
  • Warmtepomp 5 kW 2900 euro - 1800 euro subsidie = € 1100,-
  • 150 liter warmtepompboiler 1300 euro - 650 euro subsidie = € 650,-
  • Radiator marktplaats € 100,-
  • Gaten laten boren € 150,-
  • Aansluitmateriaal en leidingen € 400,-
  • CV-ketel restwaarde € -150,-
€ 2.250 totaal materiaal. Een CV-ketel kost al snel 1000 euro zonder installatie.

Een ingehuurde installateur is hier circa 3 a 4 dagen mee bezig schatting.

Er zullen vast mensen zijn waarbij dit systeem niet geschikt is. Geen binnenruimte, of zelfs mensen die heel nobel rekening houden met het elektriciteitsnet ( :? ) Maar ik denk dat bij heeel veel huizen bovenstaande setup wel geschikt is.

@Raven
Vraag het eens aan verhuurder, want volgens mij weet je het niet. Ik ken je verhuurder niet, maar sommige verhuurders zijn best welwillend mits het goed en netjes gebeurt. (Soms met inspectie komen ze het controleren).

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 10-10-2021 20:10]

• mr_evil08
Dre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Dan heb ik wel veel geluk gehad denk ik. Een paar jaar geleden was ik voor minder dan 1000 euro klaar. Met tarieven en ISDE subsidie van vandaag zou het zijn:
€ 2.250 totaal materiaal. Een CV-ketel kost al snel 1000 euro zonder installatie.

Er zullen vast mensen zijn waarbij dit systeem niet geschikt is. Geen binnenruimte, of zelfs mensen die heel nobel rekening houden met het elektriciteitsnet ( :? ) Maar ik denk dat bij heeel veel huizen bovenstaande setup wel geschikt is.
Even een kanttekening, niet iedereen heeft lagetemperatuurverwarming reeds in huis, op vloerverwarming koppel je dat probleemloos op aan, maar stalenradiatoren welke berekend waren op 90c toendertijd ga je de boel niet rendabel warm krijgen dus je gehele afgiftesysteem kan je ook gaan vervangen.

Nu heb ik dan ook vloerverwarming aangelegd en opzich vielen de kosten wel mee.

[Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 14:14]

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:46
dr.lowtune schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Ik vind zonnepanelen op m’n jaren 30 huis gewoon lelijk, daarom liggen ze er nog niet. Misschien dat ik inderdaad overstag ga als ik met een bescheiden, niet al te lelijk, rijtje panelen uit zou komen, maar nu is dat nog niet zo.
Wellicht is zoiets wat voor jou dan: nieuws: Fabrikant introduceert keramische dakpan met geïntegreerd zonnepaneel :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:05
mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Even een kanttekening, niet iedereen heeft lagetemperatuurverwarming reeds in huis, op vloerverwarming koppel je dat probleemloos op aan, maar stalenradiatoren welke berekend waren op 90c toendertijd ga je de boel niet rendabel warm krijgen dus je gehele afgiftesysteem kan je ook gaan vervangen.

Afhankelijk van het huis wordt zo'n stalen radiator vanzelf lage temperatuur verwarming.

Ik heb hier 4KW vermogen beneden hangen als je er 40 graden water doorheen laat stromen. In de jaren 80 ging daar 90 graden doorheen om het warm te krijgen. Met HR+(+) glas, vloerisolatie en bovenverdieping geïsoleerd heb ik genoeg aan 40 graden.

Moeilijker wordt het als je een recenter huis wilt voorzien van warmtepomp, want toen was de installatie berekend op een geïsoleerd huis en extra na-isoleren is lastig, radiatoren uitbreiden of vloerverwarming is prijzig.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:38

ManiacsHouse

Scheisse!

JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Daarom, elk huis en elke situatie is anders.

Mensen zouden heel inzichtelijk moeten krijgen wat ze kunnen kopen en waar je snel winst kan halen. Deze winst moet ook direct terug te zien zijn voor veel mensen om het gevoel te krijgen dat het goed is.

Een lening voor zonnepanelen voor arme mensen schiet niet op, de maandlasten blijven gelijk, 7 jaar lang, ook kunnen die vaak niets in een huurwoning. Gelukkig komen wel steeds meer sociale woningen met zonnepanelen zonder huurverhoging of een huurverhoging die lager is dan de opbrengst.
Ik kreeg ze 'gratis' maar dan zit ik bij een heel sociale woningbouw. Hoewel ze met installeren van zonnepanelen en centrale afzuiginstallatie en HR++ glas(dat laatste zit er al jaar of 7 in) het voor elkaar hebben gekregen om de woningen allemaal op label A te zetten wat waarschijnlijk ook weer voordelen heeft.

Vriend van me kreeg ze 'gratis' maar moest wel verplicht een servicecontract afsluiten van iets van €15 per maand anders kreeg hij ze niet. Het levert hem gemiddeld €30-40 per maand op minus €15 kosten is een 'voordeel' van €15-20 per maand. We zijn eens gaan rekening en €15 x 12 maanden x 20 jaar levensduur= €3600. Oftewel hij betaald de panelen min of meer zelf onder het mom van servicecontract. En zou me niks verbazen als die dingen grootschalig met subsidie zijn ingekocht of het is het ontwijken van een huurverhoging. Waarschijnlijk verdiend er iemand ook nog leuk aan.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dan heb ik wel veel geluk gehad denk ik. Een paar jaar geleden was ik voor minder dan 1000 euro klaar. Met tarieven en ISDE subsidie van vandaag zou het zijn:

@Raven
Vraag het eens aan verhuurder, want volgens mij weet je het niet. Ik ken je verhuurder niet, maar sommige verhuurders zijn best welwillend mits het goed en netjes gebeurt. (Soms met inspectie komen ze het controleren).
En anders wijk je uit naar lucht /lucht. De oplossing is vaak dichter bij dan men denkt. Men is vaak bang gemaakt door de horror verhalen uit de media en politiek en zelf nadenken is er tegenwoordig vaak niet meer bij.

Ik wordt sinds 2011 al regelmatig voor gek versleten met mijn zonnepanelen, wp en EV,
"zonde geld" "dat kan toch nooit uit" "slecht voor het millieu".

Nu zullen ze wel boos zijn op de politiek of op "anderen" :w

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Dat was altijd het idee van die energielabels, goed label, dan kan de prijs omhoog, slecht label dan kan je dat gebruiken om af te dingen bijvoorbeeld. Lijkt me in deze markt totaal geen invloed hebben.

Mensen willen een huis en bieden over om dat huis te krijgen, label schmabel zeggen ze toch? :+
Dat is de vraag, wanneer er een energierekening van meer dan 250 euro meer regel dan uitzondering is dan kan het zo maar zijn dat banken meer rekening gehouden met het label voor de leencapaciteit.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Dre
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

En anders wijk je uit naar lucht /lucht. De oplossing is vaak dichter bij dan men denkt. Men is vaak bang gemaakt door de horror verhalen uit de media en politiek en zelf nadenken is er tegenwoordig vaak niet meer bij.

Ik wordt sinds 2011 al regelmatig voor gek versleten met mijn zonnepanelen, wp en EV,
"zonde geld" "dat kan toch nooit uit" "slecht voor het millieu".

Nu zullen ze wel boos zijn op de politiek of op "anderen" :w
Haha, ik hoorde laatst ook iemand die geen zonnepanelen nam vanwege het milieu :). Die had ik nog niet eerder gehoord. Ben daar maar niet op in gegaan. Mensen zoeken excuses om hun keuzes te verantwoorden.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 21:46
mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Dat niet alleen. Indien je een huis hebt waar de isolatie niet denderend is (met moeite dubbelglas met hier en daar enkelglas, geen vloer/spouw/dak isolatie) moet zover ik weet de warmtepomp veel te hard werken of trekt ie het niet. Daar is bij programma's als Radar (en/of soortgelijke programma's) meer dan genoeg aandacht aan besteed.

Daarnaast moet je elektra het ook wel aan kunnen en heel wat huizen waar de isolatie niet denderend is, zitten ook nog gewoon op een oude meterkast met een enkele fase. Dat mag dan ook nog allemaal vernieuwd worden. Van 1 naar 3 fasen kost iets van 280 euro, nieuwe meterkast 800-1000.
[...]

Ik ben niet heel bekend met alle "in's and out's" van warmtepompen, maar dit beeld lijkt met toch iets te rooskleurig. 2900 euro voor een 5kW warmtepomp, ik vind ze zo snel (linkje 1 en linkje 2) pas rond de 4k. Daarbij staat er bij die 2e link ook dat 5kW slechts geschikt is voor een woonoppervlak van 75m2 wanneer men all-electric gaat. Dan hebben we het over een appartementje, niet een doorsnee huis. Ga je hybride zou 165m2 te doen moeten zijn, maar dan moet je er dus een CV ketel bij hebben. Indien je in de situatie zit dat de oude ketel aan vervanging toe is, moet je dus ook nog een nieuwe CV ketel erbij aanschaffen. Dat kost, inclusief installatie, ook weer 1800 euro of meer.

En tevens schrijf je "Een ingehuurde installateur is hier circa 3 a 4 dagen mee bezig schatting.". Ik neem aan dat die persoon dit ook niet gratis doet, dat zal aan arbeidsloon denk ik niet voor onder de 1k gaan.

Er zullen gegarandeerd genoeg voorbeelden zijn waar een huis bijna "instapklaar" is voor wat betreft een warmtepomp; een hybride systeem toevoegen aan nieuwbouw van +-5 jaar oud met al overal geschikte radiatoren, een moderne 3 fasen meterkast en goede isolatie lijkt mij geen probleem. Sterker nog, dan lijkt het mij bijna een no-brainer om te doen. Echter zijn de meeste huizen bij lange na niet zo, bijna overal moet je toch minimaal 1 ding extra doen om het echt lekker te laten werken (isolatie, nieuwe meterkast, PV panelen).

Je kunt ook wel zeggen dat je andere investeringen zoals isoleren linksom of rechtsom toch wel zou moeten doen (ook met alleen een CV ketel helpt isoleren flink), maar onder de streep kijkt de huiseigenaar toch naar de totale kosten/investering wat het met zich meebrengt en de jaarlijkse besparing wat het daarna oplevert. In een oud huis even een warmtepomp installeren gaat niet werken, dan moet je isolatie/elektra/verwarming op orde zijn. Zo iemand maakt een kosten/baten afweging en denkt: hmm... spouwisolatie kan ik zo doen zonder randvoorwaarden, kost misschien 2-2.5k en bespaart me enkele honderden euro's per jaar. Om de overstap naar een hybride warmtepomp setup zou dan eerst eerst spouwisolatie nodig hebben (en liefst ook vloer en/of dak), andere radiatoren of vloerverwarming, nieuwe meterkast, 3 fasen aansluiten etc. en dat geintje kost bij elkaar al snel meer dan 10k. En hoeveel extra, bovenop alleen spouwisolatie, krijg ik dan per jaar... misschien nog een paar honderd euro meer.
Voor full electric wordt het natuurlijk pas echt interessant wanneer je PV panelen hebt liggen. Heb je die ook niet, tel nog maar eens minimaal 5k bovenop de investering. Wil zeker niet zeggen dat dit een slechte investering is, maar je moet eerst het geld wel hebben.

Ter illustratie, onze situatie zoals die een paar jaar geleden was bij aankoop van het huis:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben ervan overtuigd dat op termijn overstappen naar een warmtepomp voor iedereen de juiste optie is, alleen de enorme drang/push ernaar snap ik niet. Voor mensen die het geld hebben en/of waar het huis al aan bijna alle voorwaarden voldoet is de keuze vrij eenvoudig, voor alle andere gevallen is een moderne CV ketel een prima kosteneffectieve oplossing. Dit even los van de huidige situatie waar de gasprijzen (maar goed, elektra eveneens) ineens helemaal op hol geslagen zijn.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Raven
Zelfs al mag het wel, er is het probleem van kosten, beide laag inkomen hier. Een huis van boven tot onder laten isoleren gaat niet lukken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• verwijderd69
Ik laat volgend jaar mooi een houtkacheltje installeren.

Ze kunnen van mij aan het gas.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
SidewalkSuper schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:53:
Precies.
Ruimtegebrek, lawaai en een (te) hoge investering zorgen ervoor dat dit echt een no go is.

Mijn stelregel is zo ongeveer dat warmtepompen alleen werken bij alle grondgebonden eengezinswoningen die na halverwege de jaren 90 zijn gebouwd.
En dan natuurlijk huidige nieuwbouw.
Juist bij appartementen kan een al dan niet gezamenlijk systeem op het dak worden gezet. Maar bij genoeg rijtjeshuizen gaat het alleen al vanuit geluidsoogpunt lastig worden inderdaad.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
“Fenor Energie staat er slecht voor”
Fenor Energie, gevestigd aan de Mercuruis in Heerenveen, heeft een negatieve solvabiliteit. Dat houdt in dat het bedrijf niet meer aan de financiële verplichtingen kan voldoen.

Een klein verlies kan er in zo'n geval al voor zorgen dat zulke leveranciers failliet gaan. Met de winter voor de deur lijkt het een kwestie van tijd voordat er meer bedrijven omvallen, zo schrijf de Vastelastenbond.
https://www.omropfryslan....larmerend-slecht-voor?amp

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:14
Moi_in_actie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:00:
Dat niet alleen. Indien je een huis hebt waar de isolatie niet denderend is (met moeite dubbelglas met hier en daar enkelglas, geen vloer/spouw/dak isolatie) moet zover ik weet de warmtepomp veel te hard werken of trekt ie het niet. Daar is bij programma's als Radar (en/of soortgelijke programma's) meer dan genoeg aandacht aan besteed.
Radar had een beruchte aflevering over een historische villa uit 1901 waar de installateur een piepklein warmtepompje op het dak had geplaatst. En waar de eigenaar bovendien in de veronderstelling was dat hij met drie en een half zonnepaneel 'nul-op-meter' zou kunnen zijn. Dat geeft aan dat er onder installateurs wel wat oplichters te vinden zijn, maar niet zoveel over de warmtepomp an sich. Maar wat mensen aan zo'n programma onthouden is natuurlijk "warmtepompen werken alleen in een nieuwbouwhuis"
Dre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:17:
Haha, ik hoorde laatst ook iemand die geen zonnepanelen nam vanwege het milieu :). Die had ik nog niet eerder gehoord. Ben daar maar niet op in gegaan. Mensen zoeken excuses om hun keuzes te verantwoorden.
Zonnepanelen van tien jaar geleden gebruikten vaak halfgeleiders met Cadmiumtelluride. Tzt. zullen die moeten verwijderd en verwerkt als chemisch afval. Moderne panelen gebruiken dat niet meer, maar de vooroordelen blijven.

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dre schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Ja, die ken ik ook. Maar wel dik 16.000 kwh erdoorheen jassen. Daar gaan de computers en andere apparaten, ook nooit echt uit, want dat is slecht voor ze. Oké.. En minderen gaan ze ook niet doen, want dan vallen ze in een hoger tarief, en dan wordt het weer te duur voor ze. :+

En daar kunnen zonnepanelen, dus ook niet uit, en al helemaal niet omdat ze zo slecht zijn voor het milieu.

Maar ja, het mensenbrein. Die discussie ga ik ook niet aan.

• mr_evil08
SidewalkSuper schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:53:
Precies.
Ruimtegebrek, lawaai en een (te) hoge investering zorgen ervoor dat dit echt een no go is.

Mijn stelregel is zo ongeveer dat warmtepompen alleen werken bij alle grondgebonden eengezinswoningen die na halverwege de jaren 90 zijn gebouwd.
En dan natuurlijk alleen als de schil goed genoeg is aangepakt :-)

Met nieuwbouw is dat dus sowieso wel een goed idee.
Lucht warmtepompen kunnen ook gewoon uit.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
Ik kom uit de betreffende plaats, ken een aantal mensen die er werken en als klap op de vuurpijl neem ik zakelijk ook nog energie van ze af.

Ik heb even gerekend, maar we staan bij ze in het krijt in plaats van andersom. (Juiste moment ingangsdatum contract). Meer geluk, dan wijsheid, overigens. Ben benieuwd hoe het gaat komen..

In het kader van de zonnepanelendiscussie; ik verhuur een woning met 12 zonnepanelen en een beperkt gasgebruik. Meer uit idealisme dan rendement. Ik had al het idee dat, vroeg of laat, de huurders daar blij mee zouden zijn. Nu is dat moment…

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is natuurlijk ook wel een probleem in de markt. Het zou ook geen energiemaatschappij moeten heten. Het zijn kleine handelshuizen die met hoog risico gokken op tarieven. Er blijken daar toch meer van te zijn dan we dachten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Ja, die ken ik ook. Maar wel dik 16.000 kwh erdoorheen jassen. Daar gaan de computers en andere apparaten, ook nooit echt uit, want dat is slecht voor ze. Oké.. En minderen gaan ze ook niet doen, want dan vallen ze in een hoger tarief, en dan wordt het weer te duur voor ze. :+

En daar kunnen zonnepanelen, dus ook niet uit, en al helemaal niet omdat ze zo slecht zijn voor het milieu.

Maar ja, het mensenbrein. Die discussie ga ik ook niet aan.
Ik was vorige week in een grote nieuwbouwwoning met een stevige pv-installatie (10kVA, 2x 3f omvormer).
Zegt de eigenaar vol trots: hiermee zijn we onafhankelijk van de stroom vanaf de straat(netbeheerder).

O ja? Bij een stroompanne komt er ook niets meer uit de zonnepanelen hoor.

Je kon de teleurstelling zo zien op het gezicht van de eigenaar toen het, na wat uitleg, begon door te dringen..

Nog los van bovenstaande hebben bijna alle mensen die niet technisch geschoold zijn geen enkele notie van wat energie eigenlijk is. Hoeveel is 1kWh? Wat kan je daarmee doen? Hoeveel kWh zit er in 1m³ aardgas, een liter benzine, een kilo pellets,...?
Nog veel minder mensen weten wat er allemaal bij komt kijken om elektriciteit tot bij je thuis te krijgen zoals we nu zo gewoon zijn.
Het net als ’batterij’ voor uw zonnepanelen is eigenlijk een criminele uitspraak. Eentje die bijzonder duur zal betaald worden..

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 21:46
CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:26:
[...]
Radar had een beruchte aflevering over een historische villa uit 1901 waar de installateur een piepklein warmtepompje op het dak had geplaatst. En waar de eigenaar bovendien in de veronderstelling was dat hij met drie en een half zonnepaneel 'nul-op-meter' zou kunnen zijn. Dat geeft aan dat er onder installateurs wel wat oplichters te vinden zijn, maar niet zoveel over de warmtepomp an sich. Maar wat mensen aan zo'n programma onthouden is natuurlijk "warmtepompen werken alleen in een nieuwbouwhuis".
Ik weet niet meer exact welke aflevering het was, zo kijkend op Google gok ik die van 25-02-2019 was die ik mij herinner, alhoewel ik dat niet kan bevestigen (filmpje doet het niet op de site, DRM key error). In de begeleidende tekst staat wel dat uit een enquete is gebleken dat 20% hun huis niet meer warm genoeg krijgen. En van wat ik mij herinner van de aflevering (als t deze was) is dat er meerdere mensen aan het woord kwamen, met verschillende woningen van verschillende isolatie niveau's.
Dat er, zeker in voorgaande jaren, door onwetendheid en onkunde van installateurs fouten zijn gemaakt bij advies en/of installatie van een warmtepomp, dat geloof ik graag. Er ontstond een enorme hype omtrent warmtepompen en de installateurs wilden allen een graantje meepikken, kennis/kunde of niet.

Ik denk zeker niet dat een warmtepomp alleen werkt bij nieuwbouw, ik stelde eerder alleen dat bij nieuwbouw aangezien daar de isolatie, PV panelen, meterkast en verwarming (vaak vloer) al op orde is, de stap naar een warmtepomp vrij pijnloos is. Het kan ook prima bij een jaren 50 of 60 woning, echter moet je daar vaak heel wat extra maatregelen voorafgaand treffen (vloerverwarming aanleggen, isoleren van spouw en dak/vloer, hr++ glas, meterkast moderniseren). En stel ik had een woning met de ergste uitgangssituatie gekocht (geen isolatie, CV ketel stuk, hooguit normaal dubbelglas, oude jaren 60/70 meterkast) dan had mijn prioriteitenlijstje er als volgt uit gezien:

- Nieuwe CV ketel kopen
- Spouwmuurisolatie
- PV panelen

Indien er geld over zou zijn, zou ik pas overwegen om de meterkast te vervangen (indien deze problemen vertoond) en mocht je het hele huis willen evacuaren om vloerverwarming aan te leggen, dan dat nog omdat vloerverwarming gewoon (mijn inziens) comfortabeler is. Pas na al die dingen zou ik gaan denken aan een warmtepomp, mits er genoeg PV op het dak ligt.

Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate wel iete goeds voor het milieu wil doen, maar het financiële aspect weegt voor de meesten het zwaarst, gevolgd door comfort. En wat anderen hierboven ook al noemden, heb je een appartementje of zit je in een flat, dan is een warmtepomp al zo goed als onmogelijk. Kleine rijtjeswoningen met tuintjes van 8x8m waar iedereen een buitenunit aan de muur heeft hangen wordt je ook gek van het geluid.

Er zal voor die problemen vast over de jaren wel een oplossing komen, maar dat heeft tijd nodig. Buitenunits zullen stiller/efficiënter worden, voor flats/appartementencomplexen kan wellicht een gezamenlijke installatie op t dak werken enzovoorts. Dit soort dingen kosten echter tijd en/of veel extra kosten om te implementen. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het elektriciteitsnet het nu niet eens aan zou kunnen, wanneer binnen enkele jaren het gros van de huishoudens een WP met PV panelen zou nemen.

Daarom zou ik zeggen: neem wat meer de tijd voor de transitie. Op gas verwarmen is milieu technisch niet het beste, maar ook geen ramp (CV ketel op gas t.o.v. stroom opwekken in een kolencentrale b.v.). Zorg er als regering eerst voor dat de netbeheerders het stroomnet klaar maken voor veel meer piekverbruik, ga met producenten van warmtepompen en woningcoorperaties in overleg hoe men die woningen zo goed mogelijk van het gas af krijgt en biedt woningeigenaren nog meer de kans om met subsidie energiebesparende maatregelen te nemen. Want liever dat je gas blijft gebruiken, maar door isolatie van 2000 naar 1000m3 per jaar gaat, dan dat je niet isoleert en gasverbruik omruilt voor stroomverbruik wat niet "groen" opgewekt wordt.
Ook zo frustrerend nu is de minimumeisen om subsidie te krijgen. Ik zou hier best de spouwmuur nog willen isoleren, maar je moet minimaal 2 mastregelen treffen anders krijg je geen subsidie. Ja, het dak van de aangebouwde hal is niet geisoleerd, maar dat is dan weer veel te weinig vierkante meters om te voldoen 8)7

Maar goed, laten we weer enigszins terug ontopic gaan, dit topic gaat over de energieprijzen/markt, niet zo zeer over warmtepompen of het isoleren. :+

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Dre
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Daarnaast moet je elektra het ook wel aan kunnen en heel wat huizen waar de isolatie niet denderend is, zitten ook nog gewoon op een oude meterkast met een enkele fase. Dat mag dan ook nog allemaal vernieuwd worden. Van 1 naar 3 fasen kost iets van 280 euro, nieuwe meterkast 800-1000.

[...]

Ik ben niet heel bekend met alle "in's and out's" van warmtepompen, maar dit beeld lijkt met toch iets te rooskleurig. 2900 euro voor een 5kW warmtepomp, ik vind ze zo snel (linkje 1 en linkje 2) pas rond de 4k. Daarbij staat er bij die 2e link ook dat 5kW slechts geschikt is voor een woonoppervlak van 75m2 wanneer men all-electric gaat. Dan hebben we het over een appartementje, niet een doorsnee huis. Ga je hybride zou 165m2 te doen moeten zijn, maar dan moet je er dus een CV ketel bij hebben. Indien je in de situatie zit dat de oude ketel aan vervanging toe is, moet je dus ook nog een nieuwe CV ketel erbij aanschaffen. Dat kost, inclusief installatie, ook weer 1800 euro of meer.

En tevens schrijf je "Een ingehuurde installateur is hier circa 3 a 4 dagen mee bezig schatting.". Ik neem aan dat die persoon dit ook niet gratis doet, dat zal aan arbeidsloon denk ik niet voor onder de 1k gaan.

Er zullen gegarandeerd genoeg voorbeelden zijn waar een huis bijna "instapklaar" is voor wat betreft een warmtepomp; een hybride systeem toevoegen aan nieuwbouw van +-5 jaar oud met al overal geschikte radiatoren, een moderne 3 fasen meterkast en goede isolatie lijkt mij geen probleem. Sterker nog, dan lijkt het mij bijna een no-brainer om te doen. Echter zijn de meeste huizen bij lange na niet zo, bijna overal moet je toch minimaal 1 ding extra doen om het echt lekker te laten werken (isolatie, nieuwe meterkast, PV panelen).

Je kunt ook wel zeggen dat je andere investeringen zoals isoleren linksom of rechtsom toch wel zou moeten doen (ook met alleen een CV ketel helpt isoleren flink), maar onder de streep kijkt de huiseigenaar toch naar de totale kosten/investering wat het met zich meebrengt en de jaarlijkse besparing wat het daarna oplevert. In een oud huis even een warmtepomp installeren gaat niet werken, dan moet je isolatie/elektra/verwarming op orde zijn. Zo iemand maakt een kosten/baten afweging en denkt: hmm... spouwisolatie kan ik zo doen zonder randvoorwaarden, kost misschien 2-2.5k en bespaart me enkele honderden euro's per jaar. Om de overstap naar een hybride warmtepomp setup zou dan eerst eerst spouwisolatie nodig hebben (en liefst ook vloer en/of dak), andere radiatoren of vloerverwarming, nieuwe meterkast, 3 fasen aansluiten etc. en dat geintje kost bij elkaar al snel meer dan 10k. En hoeveel extra, bovenop alleen spouwisolatie, krijg ik dan per jaar... misschien nog een paar honderd euro meer.
Voor full electric wordt het natuurlijk pas echt interessant wanneer je PV panelen hebt liggen. Heb je die ook niet, tel nog maar eens minimaal 5k bovenop de investering. Wil zeker niet zeggen dat dit een slechte investering is, maar je moet eerst het geld wel hebben.

Ter illustratie, onze situatie zoals die een paar jaar geleden was bij aankoop van het huis:

***members only***

Ik ben ervan overtuigd dat op termijn overstappen naar een warmtepomp voor iedereen de juiste optie is, alleen de enorme drang/push ernaar snap ik niet. Voor mensen die het geld hebben en/of waar het huis al aan bijna alle voorwaarden voldoet is de keuze vrij eenvoudig, voor alle andere gevallen is een moderne CV ketel een prima kosteneffectieve oplossing. Dit even los van de huidige situatie waar de gasprijzen (maar goed, elektra eveneens) ineens helemaal op hol geslagen zijn.
Raar, hier kost een 5 kW warmtepomp € 2.895 https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J
Mijn 5 kW warmtepomp had ik voor € 2.500 voor de deur bezorgt. Wat wel scheelt is dat ik boven niet verwarm, behalve de badkamer soms.

Hybride heeft niet mijn voorkeur. Je hebt dan namelijk de kosten van gasaansluiting, CV-ketel, onderhoud, etc.

Installateurs zijn (helaas) niet goedkoop. Geen idee wat 4 dagen installateur tegenwoordig kost.

Waarom trouwens 3-fase nodig? Ik zit op 1×35A en dat werkt ook met inductie, warmtepomp en ventilatie-warmtepompboiler.

Als je (net aan) uit kan met een 5 kW warmtepomp zou ik isoleren als laatste doen. 1400m3 gas op jaarbasis is ongeveer de grens. Daarboven isoleren of een zwaardere warmtepomp.

PV panelen zie ik als een no-brainer. Geld lenen kost bijna niks tegenwoordig.

Veel installateurs zitten al decenia in het aardgas, ik verwacht niet dat zij ineens een warmtepomp gaan adviseren.
Kijk bij mij is het anders dan bij jou, ik kan uit met 5 kW, zonnepanelen had ik al, en spouwmuur isolatie niet nodig omdat ik uit kan met 5 kW, voor mij is 1×35A voldoende, en ik verwarm niet op de 1e en 2e verdieping. Daarbij zijn radiatoren op marktplaats een stuk goedkoper. En 120m2 oppervlakte begane grond is in mijn omgeving geen standaard rijtjeswoning meer. Totale woonoppervlakte zit vaak onder de 110m2.

@Raven
Ah, een nieuw argument die ik nog niet eerder gehoord heb. Hoeveel geld wil je lenen? Als de verhuurder het bij vertrek terugbetaald hoeft het nauwelijks iets te kosten met de huidige rente.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hybride warmtepompen zijn penny wise, pound foolish. De laatste kuubjes gas zijn door vastrecht erg duur en door de sunk cost fallacy zitten mensen langer met de lock-in.
En jaren '60 doorzonrijtjeswoningen zijn met modern HR++/triple glas en dakisolatie makkelijk onder de 1000 m³/jaar te krijgen (been there done that) - dan is een simpele 5 a 6 kW warmtepomp genoeg.

En met warmtepompen op een gascentrale haal je ruim twee keer zoveel warmte uit een kuub methaan, dus ja, ook dan is het zinvol.
De prijzen hangen vast met het rendement van de centrale, dus met een warmtepomp verwarmen zal altijd goedkoper zijn (zolang de belasting geen hele gekke dingen doet).

Plus dat de elektriciteitsprijs op lange termijn los komt van de fossiele brandstoffen, en dan relatief goedkoper wordt.

Het kennisniveau in Nederland is wel een zorgenpuntje. Maar intussen zijn de meeste fouten ook wel al gemaakt (buitenunits in het fietsenschuurtje?), dus het gaat goed komen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Wat laat gezien, maar praten over verduurzaming zelf kan prima in De Duurzame Kroeg deel 4

Laten we het hier ontopic houden over actuele ontwikkelingen omtrent de prijstijgingen.

Tweakers Discord

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Eigenlijk moeten we dus niet van het gas af, maar van Azië af :o
Nu ik erover nadenk, misschien moet Nederland veel meer alles binnenshuis houden, doen met wat we hebben, die afhankelijkheid van allerlei (boeven)landen is vrij vervelend en onvoorspelbaar.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
cytherea schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Ziet er niet echt betrouwbaar uit wat mij betreft
warhamstr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

:?

Wat is dat voor grafiekje? Wie heeft dat gemaakt?
Dit is gewoon een grafiek van de termijnmarkten (futures). Zie hier voor de actuele prijzen:
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051

Het is nogal logisch dat de gasprijs in het voorjaar een stuk lager ligt. Het eventuele tekort is in de komende wintermaanden, niet erna.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10
Ik vraag mij af waar alle enorm hoge tarieven vandaan komen. Als ik specifiek op Vattenfall zoek op Gaslicht.com, dan zie ik hele normale tarieven.

Of zijn die tarieven nog niet geactualiseerd? Je zou zeggen dat nieuwe klanten altijd al de nieuwe tarieven krijgen, en de bestaande klanten op 1 jan de verhoging tegemoet zien.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Sowieso past deze uitspraak nog steeds niet echt bij de grafiek

"Verrassend: de hoge gasprijs is een tijdelijk verschijnsel"

De gasprijs daalt volgens die grafiek weliswaar in april weer naar iets minder dan €40 per megawatt, maar dat is nog steeds een prijs die we tot een paar maanden geleden als "recordhoogte" zouden hebben beschouwd. Het is nog steeds tientallen procenten meer dan gemiddeld.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:19
t14wo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:40:
Ik vraag mij af waar alle enorm hoge tarieven vandaan komen. Als ik specifiek op Vattenfall zoek op Gaslicht.com, dan zie ik hele normale tarieven.[Afbeelding]

Of zijn die tarieven nog niet geactualiseerd? Je zou zeggen dat nieuwe klanten altijd al de nieuwe tarieven krijgen, en de bestaande klanten op 1 jan de verhoging tegemoet zien.
Probeer eens de knop aanmelden ;)

Ofwel die prijzen kloppen niet. ( of wat boven mij gezegd word )

Bij Vattenfall zelf kan je het niet aanvragen, behalve een 1 jaar contract ( voor 1,80 )

[Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 11-10-2021 13:47]

• JDx

JDx

Ben ik ^

corporalnl schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Probeer eens de knop aanmelden ;)

Ofwel die prijzen kloppen niet. ( of wat boven mij gezegd word )
Zie het idd, kan alleen via Vattenfall zelf, deze prijzen zijn van de laatste keer dat het nog via gaslicht kon.

Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
1.000 m³ * € 1,826447 per m³

Gasprijzen lijken wel stabiel de afgelopen week, maar daar ben je niet blij mee.

[Voor 20% gewijzigd door JDx op 11-10-2021 13:49]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Een collega is helemaal in paniek, die is begonnen met koud douchen _/-\o_

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:51:
Van het gasverbruik is ruim 75% voor het verwarmen van je huis. Rond de 20% is voor warm water, en 5% voor het koken op gas. Koud douchen bespaart dus gas, maar ik denk dat de grootste winst zit in het lager zetten van de thermostaat :)

Bron

• marteltor
  • Nu online
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:51:
terwijl zn tarief misschien nog vast ligt tot 1 januari :D

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stinger_Ventura schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Dit inderdaad. Veel mensen hebben het nog niet door, of verwachten niet dat de soep zo heet gegeten wordt, of denken dat het wel terug naar normaal gaat.
Pas als dat maandbedrag van 175€ naar 400€ gaat, komt het besef.

Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, want de variabele tarieven worden al herijkt (bij Budget wel tenminste) bij alfloop contract.
Veel mensen zitten variabel. En het verbaasd me dat ze BLEVEN zitten met de CB/GC deal.

Ik krijg nog dagelijks Appjes van kennissen met krantenberichten van dat de Energie maatschappijen die adviseren om nu geen vast contract af te sluiten maar variabel te blijven zitten. 🤪
Ja dat snap ik wel dat ze dat NU zeggen…. Maar je hebt de boot dan allang gemist denk ik….
Wat denk je van al die mensen die elk jaar overstappen voor 2 tientjes korting. Dat zijn allemaal jaar contracten die nu aflopen, al die moeite van 10 jaar elk jaar overstappen weg.

• marteltor
  • Nu online
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:01:
[...]

Wat denk je van al die mensen die elk jaar overstappen voor 2 tientjes korting. Dat zijn allemaal jaar contracten die nu aflopen, al die moeite van 10 jaar elk jaar overstappen weg.
check ;w

Gelukkig 30 sep nog kunnen afsluiten bij Vattenfall. Wel hogere tarieven, maar met een 300 euro bol.com erbij maakt het het dragelijk.

• Smultie
  • Niet online
Dacuuu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Vroeg onder de wol met de vrouw, etc. ^)
Voor je het weet heb je kinderen, da's toch echt een stuk duurder dan een winter wat meer voor je gas betalen

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 22:34
Z___Z schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

De normale man is hier niet echt mee bezig. Die horen wat op het nieuws en dat was het dan. De problemen komen pas als de jaarafrekening op de mat valt. Moet er opeens 1000 euro bijbetaald worden door de nieuwe tarieven. Gezien veel mensen al in de problemen komen als de wasmachine van 400 euro vervangen moet worden, zal er zeker paniek in de tent komen als honderdduizenden mensen opeens de energierekening niet meer kunnen betalen.
Ik vermoed dat het al eerder is dan de jaar afrekening. Energie maatschappijen willen wel een voorschot gebaseerd op het SJV.
Bij een prijsstijging zullen ze dus het termijn bedrag baseren op de nieuwe tarieven. Dan kan je nog zoveel truien aantrekken of koud douchen, je zal het voorschot betalen over het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar. En dat gaat inderdaad (meteen) pijn doen. Want de energie toko zal het hoogste bedrag als voorschot willen om zich in te dekken tegen verdere prijsstijgingen, koude winters en zelf liquiditeit nodig hebben.

American Express vraagbaak

• storeman
  • Laatst online: 06:16
Stinger_Ventura schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Ik vermoed dat het al eerder is dan de jaar afrekening. Energie maatschappijen willen wel een voorschot gebaseerd op het SJV.
Bij een prijsstijging zullen ze dus het termijn bedrag baseren op de nieuwe tarieven. Dan kan je nog zoveel truien aantrekken of koud douchen, je zal het voorschot betalen over het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar. En dat gaat inderdaad (meteen) pijn doen. Want de energie toko zal het hoogste bedrag als voorschot willen om zich in te dekken tegen verdere prijsstijgingen, koude winters en zelf liquiditeit nodig hebben.
Gebaseerd op één maandverbruik zou je dit al aan moeten kunnen passen. Het is namelijk een voorschot, wat in geen enkel opzicht gedekt is. Als je teveel betaalt en de energiemaatschappij gaat failliet, dan ben je je geld kwijt. Ook al heb je 0 euro verbruikt en 200 euro aanbetaald. Dus het is wel goed om hier op te letten bij kwetsbare leveranciers.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Gaat meestal om 75-150 euro welkomstkorting per jaar en kost 5 minuten van mijn tijd. De moeite waard dus.

En nee de opbrengst daarvan is niet weg. Of je nu wel of niet elk jaar overstapt. Meer betalen ga je sowieso de komende tijd, tenzij je het op een gunstig moment vast hebt kunnen zetten, maar dat heeft vooral met geluk te maken.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 20:17
[...]

Dat is een beetje redeneren op het niveau van: 'kijk het had geen zin dat die man 20 km per uur harder reed, want nu 5 km verderop staan we allemaal in de file' :+

Er zullen ook mensen zijn met contracten van 3 jaar die nu aflopen.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@LA-384
Ja het sowieso scheelt aardig in de terugverdientijd.
Zelfs al leveren ze nu niets, dank zij de saldering strijken ze de winst op van waardeloze nutteloze, maar voor hen nu waardevolle destijds gedumpte geleverde zomerenergie.
Het is ongelijk verdeeld in de wereld :(

[Voor 12% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-10-2021 15:47]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bruin Poeper schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:45:
@LA-384
Ja het sowieso scheelt aardig in de terugverdientijd.
Zelfs al leveren ze nu niets, dank zij de saldering strijken ze de winst op van waardeloze nutteloze, maar voor hen nu waardevolle destijds gedumpte geleverde zomerenergie.
Het is ongelijk verdeeld in de wereld :(
Zullen we niet weer een PV/saldering discussie hier starten ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bruin Poeper schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:49:
Het FD had juist zo'n bericht dat subsidie niet meer nodig is.
Ik vind dat bespreekbaar als je er de gasgegedupeerden mee kan helpen.
Ik reageer omdat deze insteek wellicht toch ontopic kan zijn, als mogelijke 'oplossing' voor de gascrisis. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag @Señor Sjon.

Is dat dan niet extreem onrechtvaardig richting vele tien/honderdduizenden medelanders die wel panelen en/of warmtepompen hebben genomen en rekening hebben gehouden met die subsidie voor de terugverdientijd en de lagere energierekening als gevolg?

Feitelijk ga je heel veel mensen belonen die 'niks'* gedaan hebben de afgelopen jaren en vele mensen die wel wat gedaan hebben keihard straffen. Mijn energierekening zal als gevolg flink omhoog gaan.

Dus je helpt gasgedupeerden, maar straft de mensen die hun verantwoordelijkheid genomen hebben :)

*Ik snap dat er ook genoeg mensen zijn die niks kunnen doen omdat ze in een appartement wonen of er geen geld voor hebben, maar er zijn hele hordes mensen die niks doen omdat ze dure auto's, televisies, vakanties of andere dingen belangrijker vinden. Mijn inziens moeten die nu gewoon op de blaren zitten.

[Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2021 16:10]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• silverball
  • Registratie: September 2013

silverball

De wagen voor moderne mensen

Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Ik reageer omdat deze insteek wellicht toch ontopic kan zijn, als mogelijke 'oplossing' voor de gascrisis. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag @Señor Sjon.

Is dat dan niet extreem onrechtvaardig richting vele tien/honderdduizenden medelanders die wel panelen en/of warmtepompen hebben genomen en rekening hebben gehouden met die subsidie voor de terugverdientijd en de lagere energierekening als gevolg?

Feitelijk ga je heel veel mensen belonen die 'niks'* gedaan hebben de afgelopen jaren en vele mensen die wel wat gedaan hebben keihard straffen. Mijn energierekening zal als gevolg flink omhoog gaan.

Dus je helpt gasgedupeerden, maar straft de mensen die hun verantwoordelijkheid genomen hebben :)

*Ik snap dat er ook genoeg mensen zijn die niks kunnen doen omdat ze in een appartement wonen of er geen geld voor hebben, maar er zijn hele hordes mensen die niks doen omdat ze dure auto's, televisies, vakanties of andere dingen belangrijker vinden. Mijn inziens moeten die nu gewoon op de blaren zitten.
Nee. Ik had ook wel tesla willen rijden met een bijzonder voordelig brandstofverbruik per km, een gesubsidieerd PV systeem om hem op te laden en een mooie subsidie op de wagen zelf. Helaas; mijn 3dehands Yaris is de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden om aan te houden, terwijl ik hem toch echt nodig heb om naar 't werk te komen (1u 10+ min met OV, 15 min met auto)

Idem met een warmtepomp en dergelijk materiaal. De subsidies betreft verduurzaming gaan altijd naar de mensen die het eigenlijk toch al wel kunnen trekken. In dit geval is de terugverdientijd alleen wat langer. De mensen met een procentuele belasting op fossiele brandstoffen zijn deze subsidies op aan het hoesten en zullen vaak geen geld hebben voor een alternatief.

Nogmaals vergis je niet hoe invasief zo'n verandering even kan zijn. Bij ons gemeenteloket had men het over +-20k voor mijn woning; ik heb het even niet, en ik ga het er met de gasprijzen van vorig jaar nooit uithalen.

[Voor 8% gewijzigd door silverball op 11-10-2021 16:44]

Pagina: 1 2 3 ... 24

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee