CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:26:
[...]
Radar had een beruchte aflevering over een historische villa uit 1901 waar de installateur een piepklein warmtepompje op het dak had geplaatst. En waar de eigenaar bovendien in de veronderstelling was dat hij met drie en een half zonnepaneel 'nul-op-meter' zou kunnen zijn. Dat geeft aan dat er onder installateurs wel wat oplichters te vinden zijn, maar niet zoveel over de warmtepomp an sich. Maar wat mensen aan zo'n programma onthouden is natuurlijk "warmtepompen werken alleen in een nieuwbouwhuis".
Ik weet niet meer exact welke aflevering het was, zo kijkend op Google gok ik die van
25-02-2019 was die ik mij herinner, alhoewel ik dat niet kan bevestigen (filmpje doet het niet op de site, DRM key error). In de begeleidende tekst staat wel dat uit een enquete is gebleken dat 20% hun huis niet meer warm genoeg krijgen. En van wat ik mij herinner van de aflevering (als t deze was) is dat er meerdere mensen aan het woord kwamen, met verschillende woningen van verschillende isolatie niveau's.
Dat er, zeker in voorgaande jaren, door onwetendheid en onkunde van installateurs fouten zijn gemaakt bij advies en/of installatie van een warmtepomp, dat geloof ik graag. Er ontstond een enorme hype omtrent warmtepompen en de installateurs wilden allen een graantje meepikken, kennis/kunde of niet.
Ik denk zeker niet dat een warmtepomp alleen werkt bij nieuwbouw, ik stelde eerder alleen dat bij nieuwbouw aangezien daar de isolatie, PV panelen, meterkast en verwarming (vaak vloer) al op orde is, de stap naar een warmtepomp vrij pijnloos is. Het kan ook prima bij een jaren 50 of 60 woning, echter moet je daar vaak heel wat extra maatregelen voorafgaand treffen (vloerverwarming aanleggen, isoleren van spouw en dak/vloer, hr++ glas, meterkast moderniseren). En stel ik had een woning met de ergste uitgangssituatie gekocht (geen isolatie, CV ketel stuk, hooguit normaal dubbelglas, oude jaren 60/70 meterkast) dan had mijn prioriteitenlijstje er als volgt uit gezien:
- Nieuwe CV ketel kopen
- Spouwmuurisolatie
- PV panelen
Indien er geld over zou zijn, zou ik pas overwegen om de meterkast te vervangen (indien deze problemen vertoond) en mocht je het hele huis willen evacuaren om vloerverwarming aan te leggen, dan dat nog omdat vloerverwarming gewoon (mijn inziens) comfortabeler is. Pas na al die dingen zou ik gaan denken aan een warmtepomp, mits er genoeg PV op het dak ligt.
Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate wel iete goeds voor het milieu wil doen, maar het financiële aspect weegt voor de meesten het zwaarst, gevolgd door comfort. En wat anderen hierboven ook al noemden, heb je een appartementje of zit je in een flat, dan is een warmtepomp al zo goed als onmogelijk. Kleine rijtjeswoningen met tuintjes van 8x8m waar iedereen een buitenunit aan de muur heeft hangen wordt je ook gek van het geluid.
Er zal voor die problemen vast over de jaren wel een oplossing komen, maar dat heeft tijd nodig. Buitenunits zullen stiller/efficiënter worden, voor flats/appartementencomplexen kan wellicht een gezamenlijke installatie op t dak werken enzovoorts. Dit soort dingen kosten echter tijd en/of veel extra kosten om te implementen. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het elektriciteitsnet het nu niet eens aan zou kunnen, wanneer binnen enkele jaren het gros van de huishoudens een WP met PV panelen zou nemen.
Daarom zou ik zeggen: neem wat meer de tijd voor de transitie. Op gas verwarmen is milieu technisch niet het beste, maar ook geen ramp (CV ketel op gas t.o.v. stroom opwekken in een kolencentrale b.v.). Zorg er als regering eerst voor dat de netbeheerders het stroomnet klaar maken voor veel meer piekverbruik, ga met producenten van warmtepompen en woningcoorperaties in overleg hoe men die woningen zo goed mogelijk van het gas af krijgt en biedt woningeigenaren nog meer de kans om met subsidie energiebesparende maatregelen te nemen. Want liever dat je gas blijft gebruiken, maar door isolatie van 2000 naar 1000m3 per jaar gaat, dan dat je niet isoleert en gasverbruik omruilt voor stroomverbruik wat niet "groen" opgewekt wordt.
Ook zo frustrerend nu is de minimumeisen om subsidie te krijgen. Ik zou hier best de spouwmuur nog willen isoleren, maar je moet minimaal 2 mastregelen treffen anders krijg je geen subsidie. Ja, het dak van de aangebouwde hal is niet geisoleerd, maar dat is dan weer veel te weinig vierkante meters om te voldoen
Maar goed, laten we weer enigszins terug ontopic gaan, dit topic gaat over de energieprijzen/markt, niet zo zeer over warmtepompen of het isoleren.