Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 22 23 24
Acties:
  • 399.225 views

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 11:07
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
Dat mensen hun verbruik moeten verminderen en hun woning moeten verbeteren is een feit, maar het is ook een feit dat het onnodig is dat onze overheid extra inkomsten maakt over onze rug ten tijde van een crisis.

Als 1M3 gas €1,21 koste is die €0,21 voor de overheid. Daar wordt op begroot. Geen probleem. Als de 1M3 vandaag dankzij crisis €3,63 kost is €0,63 voor de overheid. Dat betekent €0,42 pure extra inkomsten. Waarom moet de overheid extra inkomsten krijgen? Jij en ik betalen die extra inkomsten hé!
...jij en ik krijgen die inkomsten ook weer. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt gaan worden voor, bwoah ik weet niet, compensatie voor de energiekosten. Het is niet alsof iedereen in de Tweede Kamer er nu een jacht bij krijgt. Mochten ze die extra inkomsten nu gaan besteden om, zeg, te investeren in kolencentrales, dan zou ik daar inderdaad wel een kritische noot bij willen plaatsen.

Maar goed, het doet er natuurlijk feitelijk niet toe hoe de overheid het geld uitgeeft, want ze kunnen het toch nooit op zo'n manier doen dat iedereen er tevreden mee is (want er gaat altijd geld toe naar "dit ding dat ik heel erg stom vind").

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Dat mensen hun verbruik moeten verminderen en hun woning moeten verbeteren is een feit, maar het is ook een feit dat het onnodig is dat onze overheid extra inkomsten maakt over onze rug ten tijde van een crisis.

Als 1M3 gas €1,21 koste is die €0,21 voor de overheid. Daar wordt op begroot. Geen probleem. Als de 1M3 vandaag dankzij crisis €3,63 kost is €0,63 voor de overheid. Dat betekent €0,42 pure extra inkomsten. Waarom moet de overheid extra inkomsten verdienen over een crisis? Jij en ik betalen die extra inkomsten hé! Dit is een principieel iets imho.
Niet om hier nou een hele dikke discussie over te gaan voeren, maar je weet hopelijk toch wel dat diezelfde overheid ook (flink) wat extra kosten heeft gehad door de hele crisis? Denk alleen al aan de energiecompensatie. Komt rechtstreeks bij de mensen die het het hardst nodig hebben. Iets met 'sterkste schouders' enzo. Ik raad je aan de rijksbegroting eens te bekijken en dan vooral naar het bedrag dat er onder aan de streep over blijft (hint: dat begint met een min-teken).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:17

JDx

Ben ik ^

Adlermann schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Gewoon een A-label woning hebben.
Heb je nog een paar in de aanbieding? _/-\o_

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:21
Adlermann schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Ja hoor, appartement van de buurman staat te koop. Moet je wel bewust een bejaardenwoning halen (ik ben 30 jaar jonger dan de buren :P )
Zo'n seniorencomplex waar de gedeelde muren bekant warmer zijn dan jouw eigen verwarming :+

20 * 370wp @ SE7K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
*knip*
Flamebait.

[Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 22:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
[...]

Gewoon een A-label woning hebben. Dan valt alles wel mee. Ik heb ongeveer 450-500 m3 gasverbruik per jaar. En ik stook netjes op 22 graden en douche 20 minuten per dag. Gas staat vast tot 30 september 2024 op 1 euro per m3 en stroom op 25 cent ofzo per kwh. Ik ga er zelf op vooruit dankzij die belastingverlaging. Dat pomp ik rechtstreeks in meer comfort.

En ja, ik heb gekozen om KLEINER te gaan wonen. Ik ga niet inleveren op comfort. Ik wil mijzelf comfortabel voelen in mijn eigen woning.

Ik heb mijn 60% reductie gehaald. Tot 2030 doe ik geen aanpassingen meer. dan zal er een warmtepomp komen gok ik, mits het kan via de VVE of de architect (die ligt ook dwars).
Ja dat hebben wij ook gedaan, naar een beter geïsoleerde woning verhuist, en die warmtepomp hebben we ook al sinds deze winter.
Maar dan wel een Airco warmtepomp, want een gewone warmtepomp met vloerverwarming e.d. is een veel te grote en dure aanpassing, zeker in appartementen.
Ons gasvebruik is dus maar 50m3 per jaar voor warm water, daar komt nog een boiler voor.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Appelino schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
Je hebt gas in Groningen, maar gebruikt het niet optimaal omdat er mensen gaan zeuren dat ze een scheur hebben gekregen in hun huis uit 1925.
Gaan we die kant weer op, omdat jij het zonodig heet wil stoken moeten ze in Grongen maar in de grond zakken 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 17:13
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Lezen! Er staat alleen voor warm water, maar 90m3 voor een appartement is ook wel veel, slaapkamers hoef je toch niet te verwarmen
Een van die slaapkamers is mijn kantoor/mancave/gameroom dus die heb ik graag wel warm, de 2e is mijn slaapkamer op de bovenverdieping, onder een pannendak, daar wordt het zonder verwarming echt heel erg koud. Wel heb ik de radiator op de gang en op de badkamer 2 maand geleden dicht gedraaid

Ik beaam alleen maar dat 60m3 voor alleen warmwater echt enorm veel is, als ik in mijn uppie al 90m3 verbruik mét verwarming. Maar goed, volgens het energierapport van Vattenfal zit ik nog steeds onder het gemiddelde voor een 1-persoons flat (160m3!)

[Voor 18% gewijzigd door FastFred op 08-03-2022 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:04:
[...]

Het vriest 's nachts en overdag is het 6/7 graden. Weet niet of je een ijsbeer bent, maar ik vind dat best koud.
Voor een Nederlandse winter is dat gewoon zacht winterweer.
Voor maart is de temperatuur van deze week vrij "normaal" voor de tijd van het jaar. Daarbij is het uitzonderlijk zonnig, wat de stookkosten flink kan drukken. Mits je natuurlijk zo veel mogelijk zon binnen laat.

Bij ons in huis is het vanaf een uurtje na zonsopkomst tot ca 16.00 uur warm genoeg in huis om geen verwarming aan te hoeven zetten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ivow85
Appelino schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
Je hebt gas in Groningen, maar gebruikt het niet optimaal omdat er mensen gaan zeuren dat ze een scheur hebben gekregen in hun huis uit 1925.
Bloemen in kassen verbouwen, slaapkamers tot 21 graden stoken, utiliteitsbouw 's nachts en in het weekend verwarmen terwijl er niemand is... Ik noem dàt juist geen optimaal gebruik maken van gas.

Als we wel optimaal van gas gebruik zouden maken, zouden we nu sowieso niet afhankelijk zijn van Russisch gas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25

t_captain

Moderator General Chat
In de discussie over gas-afhankelijkheid wordt veel teveel gefocust op woningen.

https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-N--13-028

Woningen doen slechts 20.1% van het gasverbruik in 2020.

Als we 15% willen verminderen, en dat allemaal bij de woningen willen neerleggen, dan moet 75% van het gas af. En mogen we geen gascentrales gebruiken om het enorm gestegen strookverbruik mee op te wekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
Ok, we komen bij jou wel ff een kolenmijn onder je huis graven, heb je in elk geval genoeg te stoken (wat je nu dus ook doet hoop ik}

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:23
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Ja dat hebben wij ook gedaan, naar een beter geïsoleerde woning verhuist, en die warmtepomp hebben we ook al sinds deze winter.
Maar dan wel een Airco warmtepomp, want een gewone warmtepomp met vloerverwarming e.d. is een veel te grote en dure aanpassing, zeker in appartementen.
Ons gasvebruik is dus maar 50m3 per jaar voor warm water, daar komt nog een boiler voor.
Tom hou op man. Ga andere mensen lastig vallen. Ik lees alleen maar hoe zuinig jij bent en andere mensen niet. Al verbruiken ze 5.000m3, dat staat volledig los van waar dit topic om draait; de torenhoge energieprijzen.

[Voor 2% gewijzigd door Ypuh op 08-03-2022 13:13. Reden: Klimaatdrammer]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 22:42
t_captain schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:06:
In de discussie over gas-afhankelijkheid wordt veel teveel gefocust op woningen.

https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-N--13-028

Woningen doen slechts 20.1% van het gasverbruik in 2020.

Als we 15% willen verminderen, en dat allemaal bij de woningen willen neerleggen, dan moet 75% van het gas af. En mogen we geen gascentrales gebruiken om het enorm gestegen strookverbruik mee op te wekken.
Het is wel iets meer natuurlijk, omdat gas ook gebruikt wordt voor het opwekken van elektriciteit voor diezelfde huishoudens.

Maar het lijkt me inderdaad logischer om te stoppen met sierteelt in kassen of industrieel gebruik, dan mensen in de kou te zetten in hun huizen. (Waarschijnlijk wordt het met de huidige prijzen en aflopende contracten vanzelf weinig interessant om hier nog staal te maken of bloemen te telen, zeker aangezien de gas- en olieprijzen in Amerika bijv. veel lager liggen.)

[Voor 3% gewijzigd door henkebek op 08-03-2022 13:16]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Ypuh @HereIsTom etc, ik denk dat vooral het erg op details van energiebesparing / apparatuur ingaan beter gedaan kan worden in de topics van Duurzame energie en installaties, zoals

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Serieus elektriciteit besparen
Wat is jouw actuele energieverbruik?

Zo blijft dit meer een breed discussietopic betreffende de actuele ontwikkelingen op de energiemarkt ipv een technisch topic hoeveel een individu precies verbruikt en nog meer energie kan besparen. :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
henkebek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:15:
[...]

Het is wel iets meer natuurlijk, omdat gas ook gebruikt wordt voor het opwekken van elektriciteit voor diezelfde huishoudens.

Maar het lijkt me inderdaad logischer om te stoppen met sierteelt in kassen of industrieel gebruik, dan mensen in de kou te zetten in hun huizen. (Waarschijnlijk wordt het met de huidige prijzen en aflopende contracten vanzelf weinig interessant om hier nog staal te maken of bloemen te telen, zeker aangezien de gas- en olieprijzen in Amerika bijv. veel lager liggen.)
Ik zet sowieso géén bloemen op tafel, werk niet in de industrie, rijdt geen auto en hoef de komende jaren géén nieuwe fiets of meubels dus de (zware) industrie/grondstoffen kunnen me gestolen worden.

Maar het is niet zo simpel. Industrieën stilleggen is inkomensverlies voor velen die hun huisje daarmee hadden willen stoken.

Ik heb er waarschijnlijk nog amper kijk op en er zijn veel dingen waarvan ik niet weer dat ik ze niet weet. Maar ik denk me wel te beseffen dat alles haken en ogen heeft.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34
Ypuh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Tom hou op man. Ga andere mensen lastig vallen. Ik lees alleen maar hoe zuinig jij bent en andere mensen niet. Al verbruiken ze 5.000m3, dat staat volledig los van waar dit topic om draait; de torenhoge energieprijzen.
Daarom had ik al op de rapporteer knop gedrukt hier.
Een hoop replies in dit topic onnodig gelezen, want ze horen hier niet thuis.
En ja, deze inderdaad ook, dus moderator: verwijder maar. Ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat men kan rapporteren :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:28:
[...]
De torenhoge prijzen komen voornamelijk voor bij grootverbruikers en die klagen dus, terwijl ze vaak ook iets aan hun verbruik kunnen doen.
Je kan wel hier klagen over de hoge prijzen, maar je kan er meestal ook zelf iets aan doen.
Iedereen wordt of gaat worden geraakt door hogere energieprijzen. Veel produkten waaronder eerste levensbehoeftes gaan duurder worden.

En mensen met een uitkering in een label F woningcorporatiewoning hadden net genoeg geld om rond te komen, maar als de energie omhoog gaat met een paar tientjes niet meer.

Ja, kunt natuurlijk gewoon in een koude woning van 12 graden leven (kan dat trouwens?), maar dat is toch wel echte armoede.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@HereIsTom ik waardeer je en lees jou berichten terwijl ik instemmend knik, omdat ik in een soortgelijke positie zit.

Maar het commentaar wat je ontvangt begrijp ik ook.

Misschien kan je een uitgebreid weblog of topic-start maken over de isolatie-/besparingsmaatregelen die je hebt gedaan, en de kosten hiervan naast de besparing die dit oplevert (snel quitte spelen daarna nog meer besparen) oid. Link um in je onderschrift en je helpt er wellicht meer mensen mee dan nu.

Kortom: het rendement van de energie die je steekt in forum-posts kan wellicht nog omhoog 😘

Acties:
  • +7Henk 'm!

• MneoreJ
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:28:
Volgens mij snap je het dan niet, het staat helemaal niet los van elkaar!
Prijs staat inderdaad los van verbruik. Kosten niet, want dat is prijs maal verbruik. Dit topic gaat voornamelijk over prijzen en niet over kosten, omdat er voor het omlaag brengen van de kosten al prima andere topics zijn. Zolang je meer dan "helemaal niets" verbruikt blijft de prijs relevant. Daarnaast heeft het natuurlijk ook maatschappijbrede gevolgen waar je geen invloed op hebt met je persoonlijke verbruik. Volledige energieafhankelijkheid is voor bijna niemand weggelegd.
De torenhoge prijzen komen voornamelijk voor bij grootverbruikers en die klagen dus, terwijl ze vaak ook iets aan hun verbruik kunnen doen.
Nee. Torenhoge kosten komen voor bij grootverbruikers. Met hogere prijzen heeft iedereen te maken.

Sterker nog, industriële grootverbruikers hebben juist lagere prijzen dan kleinverbruikers vanwege lagere belastingen. Bij de industrie valt dan ook nog een hoop te halen, zoals eerder ook al aangegeven.

Het enige dat waar is is dat als je heel weinig verbruikt, het je relatief ook weinig zal uitmaken hoe snel de prijzen stijgen, omdat energiekosten dan verhoudingsgewijs minder uitmaken van je budget. Bij die conclusie kun je het dan ook laten; de diepte ingaan over wat je persoonlijk kan doen om tot die gelukkige situatie te komen kan in andere topics, waar we er genoeg van hebben.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:23
@MneoreJ Had het niet beter uit kunnen leggen.

De kosten zijn voor veel grootverbruikers (particulier of bedrijf) ook niet altijd relevant. Energiekosten zijn maar een (klein) deel van hun vermogen of omzet en kunnen (vaak) wel weer opgevangen worden door salarisverhogingen of doorberekend worden aan de klant. Zij ervaren wel hinder van hoge prijzen; maar merken niet per se de negatieve gevolgen.

Wat jij doet @HereIsTom is kleinverbruikers op de kast jagen. Ter referentie; ik gebruikte voor het thuiswerken 668 kWh en 459m3 en lig (mede dankzij de extra overheidskorting) dus ook niet wakker van de gestegen kosten. Ik ervaar echter wel hinder van de gestegen energieprijzen; mijn auto staat al 2 jaar stil, maar rijdt niet op water. Onder de streep geef ik 20% aan brandstofkosten uit in vergelijking met 2019, maar mijn komkommer, brood en nieuwe fiets worden er wel allemaal duurder door. Je kan dan wel mensen op Tweakers gaan pesten dat ze in plaats van 4x per dag 10 minuten douchen maar eens per 2 dagen 5 minuten moeten douchen; het maakt in het grote plaatje alleen weinig uit.

Daarnaast begin ik ook te voelen voor de huishoudens die al klem zitten/zaten. Zelf probeer ik al jaren een huis te kopen als starter. In 5 jaar is mijn salaris verdubbeld, maar de huizenprijzen ook en onder de streep kan ik daardoor niet eens hetzelfde huis betalen als 5 jaar geleden. Zo lang ik in een huurhuis woon kan ik wel investeren in een koelkast, isolatie, CV of zonnepanelen, maar waarom zou ik dat doen? Anderzijds mijn ouders wonen niet uit luxe in een jaren '10 sociale huurwoning die zo lek is als een mandje. Voor hen geldt dat investering in isolatie -ook al is het een huurwoning- mogelijk nog wel loont; maar het is niet alsof ze geld op de plank hebben liggen voor een volledige renovatie plus dat het niet hun huis is. Kopen is ook geen optie meer, en een ander huis huren makkelijker gezegd dan gedaan (begin maar eens met de huurprijs x3). Een verdriedubbeling van de energierekening en neveneffect van inflatie gaat ze niet helpen om alsnog die keuze te maken. Energiezuinige (huur)woningen waren al in trek, maar zullen nu nog meer in waarde gestegen zijn.

Kortom; super tof dat je zo gedreven bent en andere mensen probeert te overtuigen, maar hoge energieprijzen gaat veel verder dan alleen korter douchen of het installeren van een warmtepomp. Dat is leuk voor de mensen die de keuze hebben en de stijgende kosten vaak al konden dragen, maar die groep wordt steeds kleiner.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
[...]

Gewoon een A-label woning hebben.
Kern van het verhaal is misschien ook wel dat je dat niet 'gewoon' kan 'hebben' ;)

Veel mensen hebben niet voldoende spaargeld ofwel inkomen om vergroenende maatregelen te betalen/financieren. Voor sommige woningen (<E zeg maar) is het sowieso behoorlijk kostbaar om de boel naar A te isoleren. Dat is geen vermogen wat men op de plank heeft liggen. Veel mensen kunnen niet 'kiezen' om 'kleiner' te wonen; die wonen al heel klein en/of hebben niet de financiele mogelijkheden om te verhuizen.

Het vervelendste is misschien nog wel dat deze mensen juist door die hoge energierekening, ook niet voldoende kunnen sparen om op termijn wél te verduurzamen. Dan zit je gewoon klem, terwijl er in principe wel financiele ruimte was geweest voor energiebesparende maatregelen.

En dan heb ik het nog niet eens over de middeninkomens die huren. Die lopen financieel écht helemaal leeg op enkel de kale huur, daar komen bizarre energieprijzen overheen waar ze ook echt helemaal niks tegen kunnen doen in de vorm van isoleren of zelf opwekken. De woningmarkt stijgt met 20% per jaar de laatste tijd, dat gaat over letterlijk honderden euro's per dag.

Ik snap je opmerking wel hoor, wij hebben vorig jaar ook een A+ gekocht (veel mazzel mee gehad) en we liggen echt niet krom om de energieprijzen. Sterker nog, we verbruiken amper de helft van de vorige bewoner ondanks dat we net de koude maanden door zijn. Onze lasten zijn ondanks de gestegen prijzen lager dan die van ons appartement (45m2 vs 135m2). Daarnaast overwegen we nu een EV voor de deur, dan kan je dit hele probleem minimaliseren.

Tegelijkertijd zit er wel een vorm van 'ivoren toren' in, want voor heel veel mensen is dit gewoon geen oplossing.

[Voor 4% gewijzigd door Richh op 08-03-2022 14:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Daarom denk ik dat op korte termijn meer regulering (prijsplafond, progressieve ipv degressieve belasting) de beste optie is.

Ik vind mijn maandlasten inderdaad gênant in vergelijking met de mensen met minder geluk - een deel was strategie/bewuste keuze maar uiteindelijk is mijn huidige uitgangspunt grotendeels gebaseerd op geluk.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 14:23
MneoreJ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Nee. Torenhoge kosten komen voor bij grootverbruikers. Met hogere prijzen heeft iedereen te maken.

Sterker nog, industriële grootverbruikers hebben juist lagere prijzen dan kleinverbruikers vanwege lagere belastingen. Bij de industrie valt dan ook nog een hoop te halen, zoals eerder ook al aangegeven.
Vooral je tweede punt vind ik zeer kwalijk. Industriële grootverbruikers betalen een schijntje voor gas wat particulieren verbruiken, maar er wordt hier vooral gekeken naar particulieren die even tienduizenden in hun huis moeten pompen om het energielabel te verbeteren. Alsof Jan Modaal dat geld heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MneoreJ
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:28:
Vooral je tweede punt vind ik zeer kwalijk. Industriële grootverbruikers betalen een schijntje voor gas wat particulieren verbruiken, maar er wordt hier vooral gekeken naar particulieren die even tienduizenden in hun huis moeten pompen om het energielabel te verbeteren. Alsof Jan Modaal dat geld heeft.
Luister 'ns, die bloemetjes en waterige tomaatjes van eigen bodem kweken zichzelf niet, en het moet zich wel een beetje lonen qua schaal. Wij zijn nu eenmaal vrijwillig een agrarisch wingewest voor de rest van de wereld en dat is ook wat waard... we gaan wel steeds meer zien hoeveel het waard is ten opzichte van wat het ons kost. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
Chris.nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Herkenbaar, hier vanaf ongeveer 17u de verwarming op 19.5c tot een uurtje voor bedtijd.

Kom ik dan 's ochtends in de woonkamer is het afgekoeld tot 17.7c, plissé gordijnen omhoog aan de zonkant en het is op dit moment alweer opgewarmd tot 18.6c -> rond 16u weer 19.6c zonder stoken. Zon weg en het koelt weer langzaam af.

Maar ja, daar heeft iemand die géén A label heeft geen fluit aan, we boffen niet altijd met de zon en niet ieders huis staat top in de zon.

In een vorige (minder geïsoleerde) woning van me koelde het vrolijk af tot de verwarming het 's nachts/overdag op de minimale 15c hield (dus stand-by verbruik, als ik dat zo mag noemen)
Ook iemand met D of E label heeft daar wat aan. Zelfs de 'sloopwoning' die ik een tijdje huurde werd de woonkamer aan de zonnige kant in hartje winter aangenaam als de zon een paar uur scheen. De slaapkamer aan de achterkant van de woning was dan natuurlijk wel ijskoud.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Frame164 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Maar daarmee wordt wel een hoop voor de export gemaakt waar we als land ons geld mee moeten verdienen. Als die inkomsten wegvallen dan hebben we weer andere problemen. Het is allemaal niet zo simpel of-of. Als het simpel was, waren er geen problemen.
Maar juist als je verdienmodel steeds inefficiënter wordt wegens hogere kosten om iets te maken (plus schade aan klimaat en milieu, en de indirecte kosten die daaruit voortvloeien, laten we ook dat niet vergeten) dan wordt het dus tijd om dat verdienmodel te herzien.

Het zou bijvoorbeeld prachtig zijn als die mankracht gebruikt in de sierteelt meer en meer wordt ingezet voor nuttige verduurzamingsprojecten: bijvoorbeeld uitbreiding capaciteit stroomnet, productiecapaciteit voor duurzame toepassingen, etc etc.

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 08-03-2022 16:20]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Cap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Maar juist als je verdienmodel steeds inefficiënter wordt wegens hogere kosten om iets te maken (plus schade aan klimaat en milieu, en de indirecte kosten die daaruit voortvloeien, laten we ook dat niet vergeten) dan wordt het dus tijd om dat verdienmodel te herzien.

Het zou bijvoorbeeld prachtig zijn als die mankracht gebruikt in de sierteelt meer en meer wordt ingezet voor nuttige verduurzamingsprojecten: bijvoorbeeld uitbreiding capaciteit stroomnet, productiecapaciteit voor duurzame toepassingen, etc etc.
Welke mankracht. 80% van de werknemers in die sector komt uit het buitenland. En 85% wordt gemaakt voor de export.

Oftewel, die sector zit hier alleen vanwege het goedkope gas.

Keuze lijkt me niet zo moeilijk. Dit is niet een sector waarvoor in NL toekomst is op de huidige productiewijze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 22:15

Licko

ZVDK

[...]

Maar daarmee wordt wel een hoop voor de export gemaakt waar we als land ons geld mee moeten verdienen. Als die inkomsten wegvallen dan hebben we weer andere problemen. Het is allemaal niet zo simpel of-of. Als het simpel was, waren er geen problemen.
We kunnen de kassen gaan gebruiken voor legale wietteelt, slaan we twee vliegen in één klap. Ook goed voor de staatskas als we er belasting op kunnen heffen.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 20:34
[...]

Is dat zo? Het werk wordt vooral door Polen/Roemenen gedaan volgens mij, maar niemand wil die mensen een fatsoenlijk onderkomen geven en al zeker niet in de buurt van het eigen huis. Daarnaast vind ik persoonlijk al die kassen best wel landschapsvervuiling en het zou met niet verrassen als een hoop in het bezit van buitenlandse ondernemingen zijn/ de meeste winst direct naar banken vloeit vanwege financieringen. En is het vooral voor de export.

Ik vraag me echt af of we er wel zoveel aan hebben en of 't echt een gemis zou zijn als 't weg valt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Welke mankracht. 80% van de werknemers in die sector komt uit het buitenland. En 85% wordt gemaakt voor de export.

Oftewel, die sector zit hier alleen vanwege het goedkope gas.

Keuze lijkt me niet zo moeilijk. Dit is niet een sector waarvoor in NL toekomst is op de huidige productiewijze.
Eens hoor, de beperkte toegevoegde waarde voor arbeid c.q. inkomen van de Nederlandse bevolking hield ik bewust nog even buiten beschouwing, en zelfs dan kan je je al afvragen of dit nu is waar je energie (letterlijk en figuurlijk) moet blijven steken. Ik zeg nee. We kunnen onze schaarse grond beter benutten.
Pagina: 1 ... 22 23 24

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee