...jij en ik krijgen die inkomsten ook weer. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt gaan worden voor, bwoah ik weet niet, compensatie voor de energiekosten. Het is niet alsof iedereen in de Tweede Kamer er nu een jacht bij krijgt. Mochten ze die extra inkomsten nu gaan besteden om, zeg, te investeren in kolencentrales, dan zou ik daar inderdaad wel een kritische noot bij willen plaatsen.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
Dat mensen hun verbruik moeten verminderen en hun woning moeten verbeteren is een feit, maar het is ook een feit dat het onnodig is dat onze overheid extra inkomsten maakt over onze rug ten tijde van een crisis.
Als 1M3 gas €1,21 koste is die €0,21 voor de overheid. Daar wordt op begroot. Geen probleem. Als de 1M3 vandaag dankzij crisis €3,63 kost is €0,63 voor de overheid. Dat betekent €0,42 pure extra inkomsten. Waarom moet de overheid extra inkomsten krijgen? Jij en ik betalen die extra inkomsten hé!
Maar goed, het doet er natuurlijk feitelijk niet toe hoe de overheid het geld uitgeeft, want ze kunnen het toch nooit op zo'n manier doen dat iedereen er tevreden mee is (want er gaat altijd geld toe naar "dit ding dat ik heel erg stom vind").