BazzH schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:39:
[...]
Dan heeft "Eva" inderdaad wel een probleem. Ik heb 29 september een 3-jarig contract bij Vattenfal afgesloten (gaat volgende week in) en het verbruik wat ruim gerekend i.v.m. een oud huis wat wel steeds beter, maar nog niet helemáál top, geïsoleerd is en ga nog minder betalen per maand dan Eva. Maar dan hebben we het dus over een redelijk grote twee-onder-1-kap uit de jaren 30.
Woont Eva misschien niet relatief duur voor iemand met een uitkering? En een oud, ongeïsoleerd huis, is eigenlijk gewoon een flinke luxe. Niet iedereen kan het zich veroorloven om de mussen van warmte te voorzien.
Denk dat daar voor heel veel mensen met een uitkering gewoon het probleem zit. Ze wonen in een huur-tochtgat met ketel uit het jaar kruik en betalen daardoor echt bizar veel voor energie. En de verhuurder vindt het wel best, zolang de huur netjes elke maand binnenkomt. Ik ben mijn wooncarriëre begonnen in een ex-huurappartement van 80 m2 in Utrecht Stad. Appartement, dus je mogelijkheden qua isolatie zijn beperkt. Je mag immers met geen vinger aan de schil van het gebouw komen. Daar had ik vooral last van kieren (er zat wel HR glas in, in van die goedkope kunststof kozijnen). Ik was toch niet van plan om daar lang te blijven wonen, dus ik ben toen "low budget" eens door het appartement heen gegaan met radiatorfolie en de PUR spuit. Dat scheelde al wel wat. Maar zonder de gevels aan te pakken (en dat mag je niet op eigen houtje, want VvE), was het eigenlijk gewoon onmogelijk om het appartement écht zuiniger te maken. Daarna verhuist naar een tussenwoning van wat betere kwaliteit en tot mijn stomme verbazing daalden mijn energiekosten (en niet een beejte ook) toen ik veel groter ging wonen.
Hier is inmiddels vast al op gereageerd, maar zo'n persoon in het buurthuis, ik woonde net op mijzelf voor het eerst dus waarom niet eens kijken, zei precies hetzelfde over mijn huurhuis (49m2 ~€450 p/m destijds).
Het probleem is dat er, afgezien van een zwaar verwaarloosd huis met schimmel tot op 1m, waarvan de badkamer geheel, er niks onder de 450 was.
Momenteel ligt die prijs op zo'n ~700.
Mijn ouders zijn toevallig aan het kijken ivm ouderdomsklachten in de toekomst en nu kun je 35-42m2 @ 650 krijgen met (heel veel) geluk.
Je moet je beseffen dat arme mensen heel vaak gewoon genegeerd worden en zeker die huizen niks aan gedaan wordt.
Mijn ouders zijn absoluut niet arm, maar er is door de (particuliere) huisbaas gewoon nooit iets gedaan behalve het absoluut minimale en zelfs dat nog afgedwongen via huurcommissie/brandweer etc.
Ze betalen nu dan ook echt bijna niks (<400), maar zitten wel met enkel glas en kieren.