Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 2 3 ... 24
Acties:
  • 399.216 views

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

Chiron

Moderator Tweakers Discord
BazzH schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

De overheid kan alleen maar ingrijpen door aan haar stuk van de rekening te knabbelen. Ik verwacht dat die ingreep dan voor iedereen gedaan zal worden. Maar ik verwacht er niet veel van, heel eerlijk gezegd. Ze kunnen het voor de onderkant natuurlijk ook gewoon oplossen via "bijzondere" bijstand, of erger: met een nieuw in te voeren "energietoeslag" die inkomensgebonden is om werken voor de niet-grootverdieners nóg minder interessant te maken. :)

1 ding heb ik een hard hoofd in: dat de VVD de rekening grotendeels bij de verhuurders van tochtgaten gaat neerleggen. Dat gaat niet gebeuren. Als ze daar iets gaan doen, dan gaat het geen rekening zijn maar een subsidie om hun verhuurpandjes voor weinig iets verder te verduurzamen waarschijnlijk. :)
En Jan Modaal met een koophuis die met de koopkracht netto op hetzelfde niveau zit als een sociale huurder met toeslagen en huursubsidie mag het allemaal zelf oplossen. Daar gaan nog wat klappen vallen, en dat gaan we merken in de economie.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04

BazzH

Kei-goed...

Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

En Jan Modaal met een koophuis die met de koopkracht netto op hetzelfde niveau zit als een sociale huurder met toeslagen en huursubsidie mag het allemaal zelf oplossen. Daar gaan nog wat klappen vallen, en dat gaan we merken in de economie.
Precies. En helaas zou mij dat met de huidige vulling in Den Haag dus he-le-maal niet verbazen. Dat is waar Mark de poen vandaan haalt, keer op keer weer. Jan Modaal zakt dus inderdaad qua "vrije besteding" steeds meer richting de minima.

Mocht dit écht nog een poos gaan doorzetten, dan ga ik misschien toch eens serieus overwegen om onze schoorsteen weer bruikbaar te maken en een allesbrander in 1 van de schouwen neer te zetten. Dat wilden we eigenlijk nadrukkelijk niet, maar we worden nu toch wel stilletjesaan die kant in geduwd. Als zo'n allesbrander bijvoorbeeld 800 euro per jaar op gaat leveren, dan snap ik dat veel menen die verleiding niet kunnen weerstaan. Brandhout kun je met de juiste connecties in het buitengebied wel "voor weinig" scoren als je de moeite neemt om het te gaan halen. Alleen het eerste jaar zul je wat moeten kopen, omdat je verse brandhout te nat zal zijn. Dat moet eerst lang drogen.

[Voor 10% gewijzigd door BazzH op 08-10-2021 09:25]

Think smart........ Act stupid........

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Ik heb een gasfornuis, en al serieus overwogen om wat vaker de kamado te gebruiken bij het koken :9
Ik heb een inductiefornuis en een gas-BBQ. Precies andersom dus, maar gelukkig heb ik nog 1,5 x 5kg gas op voorraad. :) Deze zomer totaal niet bij stilgestaan dat die 2 gasflessen weleens dé investering van 2021 zouden kunnen zijn.

[Voor 14% gewijzigd door BazzH op 08-10-2021 09:20]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:25:
Ik had ook best last van een paniekgevoel rondom de gasprijzen maar bedacht mij ineens dat ik wellicht ook een vaste prijs had afgesproken voor gas in het energiecontract. TLDR: JA

Blijkbaar heb ik vorig jaar voor 3 jaar een contract afgesproken waarin die prijzen in ieder geval vastliggen.
De komende 2 jaar ben ik dus veilig. Tegen die tijd is dit probleem in ieder geval alweer opgelost.
(of er tegen die tijd nieuwe problemen zijn weet ik niet maar dat is dan iets voor over 2 jaar.)
Als je zekerheid zoekt m.b.t. die "opgelost over 2 jaar", dan zou ik die toch ook vooral bij jezelf gaan zoeken. Ik verwacht geen "quick fix" namelijk. Ik verwacht eerder een pleister tegen het bloeden aan de absolute onderkant, een sigaar uit eigen doos voor de particulieren daarboven en misschien wel steun voor het bedrijfsleven. :)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:30
marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:42:
[...]
Inderdaad. Heb je zo terugverdiend. Zeker als je wat 'teveel' kWh aan panelen neerlegd tov je huidige verbruik, en je kantoortje (in geval van thuiswerkend) met stroom (bij)verwarmd.
Als saldering minder wordt is extra productie over de hele dag (oost-west) ideaal, de teruglever-tarieven gaan ook door het dak dus je kunt goed geld verdienen met overtollige productie.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Op zich kan ik me helemaal in je betoog vinden.

Nu het echte probleem; huishoudens zijn niet het grootste deel van ons energieverbruik. De gebouwde omgeving, inclusief de giga hoeveelheid vierkante meters in kantoorpanden, zijn goed voor 28% van ons verbruik.

Industrie neemt 44% en vervoer 22%. Als we aannemen dat grofweg de helft van de gebouwde omgeving kantoorruimte is en mobiliteit ook vooral ten gunste komt van bedrijvigheid, dan begrijp je niet waarom huishoudens een gigantische hoeveelheid energiebelasting en btw moeten betalen, terwijl grootverbruikers en bedrijven zijn vrijgesteld en ook geen btw hoeven te betalen.

Het is geen oplossing, maar eerlijk zou zijn om burgers ook minimaal vrij te stellen van energiebelasting.

Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen. In onze woningen valt wel iets te winnen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat op het totaal. Niet voor niets dat de grootste energieslurpers nu ook in de problemen komen (glastuinbouw, staal en aluminium sector, kunstmestproductie, dat soort..). Dat gaat om mega hoeveelheden energie.
Uiteindelijk is er altijd een consument de eindgebruiker. Dus uiteindelijk is ook al die bedrijfsmatig gebruikte energie gewoon het gevolg van consumentengedrag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:31
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Uiteindelijk is er altijd een consument de eindgebruiker. Dus uiteindelijk is ook al die bedrijfsmatig gebruikte energie gewoon het gevolg van consumentengedrag.
Alleen is de uitstoot dus niet in het product geprijsd en de consumptie dus niet gebaseerd op de uitstoot. Terwijl je dat bij je eigen energierekening vrijwel meteen werkt.

Dat is natuurlijk zo geregeld in het kader van concurrentievoordelen t.o.v. het buitenland en vice versa (wij halen hier ook massaal producten waarvan de productie in het buitenland plaatsheeft).

Ik vind het hypocriet om steeds maar de lasten te leggen bij de burger en zijn of haar woning en daarmee doen we alsof dat dé verduurzamingsopgave is. De werkelijkheid is totaal anders; de woningen zijn maar een druppel op een gloeiende plaat. Willen we wereldwijd wat doen aan onze uitstoot dan moeten we ook wereldwijd CO² (en equivalenten) beprijzen.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

Chiron

Moderator Tweakers Discord
BazzH schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Ik heb een inductiefornuis en een gas-BBQ. Precies andersom dus, maar gelukkig heb ik nog 1,5 x 5kg gas op voorraad. :) Deze zomer totaal niet bij stilgestaan dat die 2 gasflessen weleens dé investering van 2021 zouden kunnen zijn.
Ik heb nog wat gasbusjes staan van de camping B)

Maar het lijkt me dat het niet wenselijk is dat iedereen massaal aan de pelletkachels gaat en de allesbrander... op sommige plekken hier in de wijk is het al niet te harden af en toe als het koud is. De theorie is dat pelletkachels 'schoon' zijn maar in de praktijk is het gewoon keiharde overlast. Maar dat is weer een andere discussie.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Ivow85
Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:24:
[...]

Ik ben wel benieuwd of er een overzicht is per land in Europa hoeveel belasting landen betalen voor de energie, ik vermoed dat we hier ook weer de gekke henkie zijn en als enige land van de netto energieprijs 50% belasting is. Logisch dat er nu geroepen wordt 'dan verlagen we tijdelijk de belasting op energie', maar de woorden Nederland, belasting, en verlagen in 1 zin is meestal science fiction }:O
Wanneer je precies 800m³ gas en 923kWh elektra gebruikt, betaal je netto in Nederland geen energiebelasting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-02 22:23
BazzH schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Precies. En helaas zou mij dat met de huidige vulling in Den Haag dus he-le-maal niet verbazen. Dat is waar Mark de poen vandaan haalt, keer op keer weer. Jan Modaal zakt dus inderdaad qua "vrije besteding" steeds meer richting de minima.

Mocht dit écht nog een poos gaan doorzetten, dan ga ik misschien toch eens serieus overwegen om onze schoorsteen weer bruikbaar te maken en een allesbrander in 1 van de schouwen neer te zetten. Dat wilden we eigenlijk nadrukkelijk niet, maar we worden nu toch wel stilletjesaan die kant in geduwd. Als zo'n allesbrander bijvoorbeeld 800 euro per jaar op gaat leveren, dan snap ik dat veel menen die verleiding niet kunnen weerstaan. Brandhout kun je met de juiste connecties in het buitengebied wel "voor weinig" scoren als je de moeite neemt om het te gaan halen. Alleen het eerste jaar zul je wat moeten kopen, omdat je verse brandhout te nat zal zijn. Dat moet eerst lang drogen.
Wij hebben hier een houtkachel. Ik heb werkelijk de de CV nog niet aan gehad om te verwarmen. Heerlijke warmte en als je met schoon hout stookt is er over het algemeen buiten geen tot weinig overlast. Uiteraard wel rekening houden met het weer en dus even het stookalert checken.
Bedoeling was een houtkachel voor de 'sfeer', maar met de huidige tarieven gebruiken wij het steeds meer als hoofdverwarming.

• Ivow85
Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

Om dat op te lossen kan Jan Modaal al een aantal jaren van de nodige regelingen gebruik maken (subsidies en duurzaamheidsleningen) waarmee Jan Modaal geheel kostenneutraal, of vaak zelfs met financiële winst voor Jan zelf, de zaken kan oplossen.

Maar je zal toch maar eens een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen voor je eigen bezit en keuzes moeten maken die verder gaan dan 'Ja maar dat gaat ten koste van mijn budget voor de zomervakantie van dit jaar'.

Ja, deze Jan nog niet eens helemaal Modaal heeft met de bestaande regelingen in 5 jaar tijd een huis uit 1902 van label G naar label A+ gebracht. Kan gewoon. Je moet alleen wel ergens een knop om zetten en actie willen ondernemen.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:36
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:10:
[...]

Om dat op te lossen kan Jan Modaal al een aantal jaren van de nodige regelingen gebruik maken (subsidies en duurzaamheidsleningen) waarmee Jan Modaal geheel kostenneutraal, of vaak zelfs met financiële winst voor Jan zelf, de zaken kan oplossen.

Maar je zal toch maar eens een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen voor je eigen bezit en keuzes moeten maken die verder gaan dan 'Ja maar dat gaat ten koste van mijn budget voor de zomervakantie van dit jaar'.

Ja, deze Jan nog niet eens helemaal Modaal heeft met de bestaande regelingen in 5 jaar tijd een huis uit 1902 van label G naar label A+ gebracht. Kan gewoon. Je moet alleen wel ergens een knop om zetten en actie willen ondernemen.
Je hebt een punt. Maar ik wil wel even de kanttekening maken dat de investering vaak net iets meer is dan "budget voor de zomervakantie". Dat maakt het wel iets lastiger.

PVoutput

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:27
Energiebelasting is gigantisch in NL. Zo'n 70% van de prijs voor kleinverbruikers.

Hoog tijd dat grootverbruikers iets meer belast worden, zodat het wat beter verdeeld kan worden.
s020506 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Je hebt een punt. Maar ik wil wel even de kanttekening maken dat de investering vaak net iets meer is dan "budget voor de zomervakantie". Dat maakt het wel iets lastiger.
Een setje zonnepanelen zitten trouwens wel vaak zo rond het budget voor de zomervakantie.

[Voor 51% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-10-2021 10:17]

• Ivow85
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Het gemiddelde huishouden verbruikt veel meer dan dat, bijna iedereen betaald dus energiebelasting.
Dat klopt. Maar wanneer men over energiebelasting begint te schreeuwen, vergeet men vaak de enorme heffingskorting.

Ben je all-electric, dan wordt je pas netto-betaler van energiebelasting bij een energiegebruik van meer dan 3714kWh.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:15:
Energiebelasting is gigantisch in NL. Zo'n 70% van de prijs voor kleinverbruikers.

Hoog tijd dat grootverbruikers iets meer belast worden, zodat het wat beter verdeeld kan worden.
Ja, bij energie is het zo dat hoe meer je gebruikt, hoe lager de belasting per kwh/m3 wordt. In tegenstelling tot de inkomstenbelasting, waar je hoe meer je verdient, hoe meer belasting per euro inkomen je betaalt. De kleine gebruikers worden dus het meest 'gestraft'.

Van de site van de belastingdienst:

En over deze energiebelasting mag je ook nog eens doodleuk 21% btw aftikken. Energie is nog steeds niet duur, maar de belastingen maken het zo verschrikkelijk duur :+

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:45
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Ik ben benieuwd. Al komt er een bak warmte van zo'n kachel, het meeste verdwijnt toch door de schoorsteen, en je kunt het moment en de plaats nauwelijks sturen. Je kunt zo'n ding niet programmeren om 's morgens vroeg als je opstaat het huis naar 17 graden te brengen, zodat je zonder te bevriezen je aan kunt kleden om naar je werk te gaan.

Raamisolatiefolie heeft met de huidige gasprijzen een terugverdientijd van één winter. Tochtstrips en piepschuim platen zullen ook rond die koers zitten. Ik denk dat ik gewoon provisorisch ga bijisoleren.
Isoleren is sowieso het beste en vaak het makkelijkste!

Wat betreft kachel: Het is niet 'of' maar kan ook gewoon 'en/en' zijn. Centrale verwarming op 17/18 graden. En dan bij het ontbijt lekker de houtkachel aansteken. Bij nieuwe (goede) houtkachels verdwijnt niet meer het meeste door de schoorsteen. Het rendement van een moderne goede houtkachel is nu tegen de 80%. Als ik bij mijzelf kijk, ongeveer 5-6 blokken hout geeft meer dan genoeg warmte voor de avond (plusminus vanaf 5 uur) en een gedeelte van de nacht.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat mijn huis goed geïsoleerd is, dat de stijgende energieprijzen vervelend zijn, maar ik eet er geen boterham minder om. Maar ik maak mij wel oprecht zorgen om de mensen die in minder gelukkige omstandigheden verkeren en de stijging van lasten per maand er wel voor zorgen dat er (veel) boterhammen minder gegeten kunnen worden....
Ik voorzie voor komende winter krantenkoppen over binnenhuisbranden door elektrische kacheltjes, mensen die de BBQ binnenshuis gaan aansteken om het warm te krijgen/houden. Oude kacheltjes die op nog oudere rookkanalen worden aangesloten, koolmonoxidevergiftiging etc etc.
(want als je geen geld hebt om de stroom/stookkosten te betalen heb je ook geen geld om een goede houtkachel te kopen en een goed rookkanaal te laten plaatsen... Triest maar helaas waar)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42
F!sher schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Wij hebben hier een houtkachel. Ik heb werkelijk de de CV nog niet aan gehad om te verwarmen. Heerlijke warmte en als je met schoon hout stookt is er over het algemeen buiten geen tot weinig overlast. Uiteraard wel rekening houden met het weer en dus even het stookalert checken.
Bedoeling was een houtkachel voor de 'sfeer', maar met de huidige tarieven gebruiken wij het steeds meer als hoofdverwarming.
Ik heb in onze woning een speksteenkachel met 85% rendement. Fijnstof uitstoot 17 mg/m3 volgens het boekje.

Heb nu 1.5 m3 droog beukenhout gekocht, als ik de prijs per kWh uitreken is dat echt een stuk goedkoper dan gas (+- 120 euro/m3 - beukenhout is 11 MJ/m3). Uiteindelijk stook ik 4-5 blokken hout, door het speksteen blijft het zeker 4-5 uur warm.

Huis is ook mega geisoleerd dus mij pakken ze niet :9
Als je een openhaard heb is het totaal zinloos, omdat die een rendement van een pak vla hebben en je hele huis gaat tochten. Maar met een goede HR kachel is het genieten. O

• Ivow85
xzaz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:25:
Er is hier overigens weinig discussie over het opendraaien van de gaskraan in Groningen? Is dit helemaal niet meer bespreekbaar ook als we gewoon goede afspraken maken met de bewoners en eventuele schade gewoon netjes afhandelen?
Daar is hier al wel over gesproken, maar dat is natuurlijk vooral een stukje symptoombestrijding zonder dat het een oplossing oplevert voor de langere termijn.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:25
Er is hier overigens weinig discussie over het opendraaien van de gaskraan in Groningen? Is dit helemaal niet meer bespreekbaar ook als we gewoon goede afspraken maken met de bewoners en eventuele schade gewoon netjes afhandelen?
De gaswinning in Groningen en de bewoners die hierdoor schade hebben geleden willen al jarenlang een gesprek, maar zijn structureel genegeerd. De rest van Nederland vond dit een 'ver-van-mijn-bed-show'. Nu de gevolgen van het dichtdraaien van de gaskraan ook landelijk worden gevoeld moet er opeens een gesprek worden aangegaan. Je kan je voorstellen dat er weinig sympathie zal worden opgebracht in de gaswinningsregio, men wordt daar nu dubbel geraakt; men moet de doortochtende schadewoning met duur gas verwarmen.

[Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 08-10-2021 12:49]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

T-MOB

Echte chocomel eerst!

abalone schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
En over deze energiebelasting mag je ook nog eens doodleuk 21% btw aftikken. Energie is nog steeds niet duur, maar de belastingen maken het zo verschrikkelijk duur :+
Waarbij wel moet worden opgemerkt dat er een heffingskorting is van 461,62 ex BTW. Als kleingebruiker betaal je over de eerste 1324 kuub gas (of 4896kWh) helemaal niets aan belasting. Een gemiddelde elektraverbuiker (2700kWh) gaat betalen boven de 594 kuub gas. Die heffingskorting zorgt in de range voor huishoudens wel voor een progressieve belasting.

(Dat industrie amper energiebelasting betaalt is natuurlijk wel stuitend)

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Ivow85
T-MOB schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Waarbij wel moet worden opgemerkt dat er een heffingskorting is van 461,62 ex BTW. Als kleingebruiker betaal je over de eerste 1324 kuub gas (of 4896kWh) helemaal niets aan belasting. Een gemiddelde elektraverbuiker (2700kWh) gaat betalen boven de 594 kuub gas. Die heffingskorting zorgt in de range voor huishoudens wel voor een progressieve belasting.

(Dat industrie amper energiebelasting betaalt is natuurlijk wel stuitend)
De getallen liggen net iets lager als je de ODE meerekent ;)

Maar het klopt wel dat je in Nederland niet veel energiebelasting hoeft te betalen wanneer je aandacht besteed aan duurzaamheid.

Stook je je jaren 30 villa lekker en volledig op 21 graden zonder dat er iets aan isolatie gedaan is, ja dan betaal je je scheel.

[Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 08-10-2021 10:37]

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:40
"Nette afspraken" maken is een gepasseerd station voor bewoners denk ik, als je hoort/ziet hoe de schade nu wordt afgewikkeld door de overheid/NAM (=niet).
Daarbij, de gaskraan open draaien is een broekzak-vestzak-oplossing. Of we betalen via belastingen het Gronings gas plus de schade, of we betalen nu de energierekening.

11.500Wp

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:46

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Je rig heeft toch ook wel gezellig knipperende LED's? Dan heb je er gelijk een soort van kerstverlichting bij.
Vergeet de neut niet in je chocomel.
Moet ik er nog een groene videokaart bij :+

Zou de aflopende inkomsten uit zonne-energie, want dat zie ik ook, ook te maken hebben met de klimaatverandering, dus vaker bewolkt?

Het is eindelijk weer zo'n prachtige dag die ik zo mis, fris, maar helder blauw _/-\o_

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:42
BB-One schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:23:
Wat betreft kachel: Het is niet 'of' maar kan ook gewoon 'en/en' zijn. Centrale verwarming op 17/18 graden. En dan bij het ontbijt lekker de houtkachel aansteken.
Dat hangt een beetje van je ochtendrituelen af, denk ik. Mijn ochtenden kenmerken zich door snel aankleden, douchen, een boterham naar binnen werken, en vertrekken naar het werk. Tijd en zin om de kachel aan te steken heb ik niet. En de verwarming is er alleen om de scherpe randjes van de kou af te halen (16-17 graden is ook meer dan warm genoeg).
BB-One schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:23:
Ik voorzie voor komende winter krantenkoppen over binnenhuisbranden door elektrische kacheltjes, mensen die de BBQ binnenshuis gaan aansteken om het warm te krijgen/houden. Oude kacheltjes die op nog oudere rookkanalen worden aangesloten, koolmonoxidevergiftiging etc etc.
(want als je geen geld hebt om de stroom/stookkosten te betalen heb je ook geen geld om een goede houtkachel te kopen en een goed rookkanaal te laten plaatsen... Triest maar helaas waar)
Ja, ik denk dat je daar het echte probleem te pakken hebt. Misschien moeten er maar informatiecampagnes komen (misschien in meerdere talen) over de gevaren van dit soort 'oplossingen'.
Lollercopter schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:27:
Heb nu 1.5 m3 droog beukenhout gekocht, als ik de prijs per kWh uitreken is dat echt een stuk goedkoper dan gas (+- 120 euro/m3 - beukenhout is 11 MJ/m3). Uiteindelijk stook ik 4-5 blokken hout, door het speksteen blijft het zeker 4-5 uur warm.
Ik kreeg het eerst niet kloppend, maar ik denk dat je 11GJ/m³ bedoelt, toch? Dan is het ongeveer 4ct/kWh. Tegen 80ct/m³ was gas 8ct/kWh (in een hoogrendementsketel), nu 16ct/kWh. Dat is inderdaad een behoorlijk verschil. Maar nog niet eens gigantisch, aangenomen dat je op beukenhout geen accijns betaalt.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:40
Om het plaatje wat groter en abstracter te trekken, in plaats van te focussen op "help-mijn-energierekening": Wat nu pijnlijk boven komt borrelen is dat West Europa is een behoorlijk afhankelijke positie zit.

Alle economische activiteit heeft energie als fundament. Alles wat verplaatst moet worden, bewerkt moet worden, verwarmd moet worden, alle diensten die we aanbieden en gebruiken... alles heeft energie nodig.
De hoge prijzen zijn een indicatie dat er minder energie beschikbaar is dan we nodig hebben voor alle economische activiteiten die we uitvoeren. En blijkbaar kunnen we onszelf niet voldoende voorzien in dat fundament van energie.

De discussies over verduurzaming gaan vaak over klimaat, maar een andere factor die wat prominenter naar voren mag komen is dat verduurzaming ook een belangrijke stap is in het onafhankelijk worden van geopolitieke effecten.

Op macro niveau is dit een politieke zaak, maar op micro/thuis-niveau is het ook een goed idee om over onafhankelijkheid na te denken. Electrificatie is een goede stap hier in, omdat gas een resource is die je zelf niet op kunt wekken, en in je eigen gebruik van electriciteit keuzes kunt gaan maken als de nood echt aan de man is (kiezen tussen internet, of warme voeten).

11.500Wp

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:00
Rukapul schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:41:
[...]

Zo'n doortochthut dient gewoon naar moderne maatstaven nageïsoleerd te worden. Daar hoef je niets voor af te wachten.

In dat opzicht is het ook jammer dat iedereen meteen in een kramp schiet dat iemand anders (overheid) wat moet doen terwijl het de pandeigenaren zijn die wat moeten doen.
Bij afschaf van de woning in Januari hebben we eerst de binnenkant aangepakt. Gehele benedenvloer is er tot het zand toe uitgegaan. Nieuwe betonvloer + isolatie + dekvloer inclusief vloerverwarming met tegelvloer.

Alle kozijnen zijn vervangen voor nieuwe kozijnen, met HR++ glas.
Het dak is al vanaf buitenzijde geïsoleerd.
Nu aan het kijken voor spouwmuurisolatie, gezien vrijstaand huis waarbij spouw geheel nog leeg is.

Niet alles kan men namelijk in een keer aanpakken ;)

Ons verbruik van 2120m3 is totaal uit lucht gegrepen, gezien we er net wonen. Verwachting is dat we veel lager uitkomen.

De vloerverwarming is hier in ieder geval nog niet aangeweest, gezien de houtkachel het tot nu toe prima kan verwarmen :)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik vind de hele paniek best wel interessant, moet je kijken hoe lang we prijzen voor lief hebben genomen en dus ook zijn gaan leven naar die standaarden. We gingen in plaats van geld overhouden, groter wonen.

Vroeger zei men dat we in de toekomst veel meer vrije tijd zouden krijgen omdat robots alles overnemen, het enige wat we zijn gaan doen is meer uitgeven en dus nog meer moeten verdienen met andere "verzonnen" baantjes. Degene die er beter van wordt zijn de fabriekseigenaren wellicht.

Of dat je auto geen 50.000 maar 49.000 euro kost? Nee, want die zijn alleen maar ingewikkelder geworden.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Precies dit.

Ben ook benieuwd naar de actuele situatie, moeten we al per dag gaan kijken? Vandaag mist + weinig wind, dus weinig duurzame energie, en een behoorlijk frisse nacht. Ergens een actueel overzicht huidige productie en energiemix?
Ook zeuren over dat je nu nog maar zo weinig kan lenen (ik zeur ook) met een goed loon, maar die mensen die nu maar beperkt konden lenen kunnen nu mooi hun hogere energieprijs opvangen.

Nu moet er een regeling komen voor mensen die nog een dure aflossingsvrije hypotheek hebben (zoals ik) van 110% want dit kan zo niet? Raar.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 21:51
En wat te denken van al die D66 stemmers?

:X

[Voor 3% gewijzigd door Arnout op 08-10-2021 11:51. Reden: verkleind]

Arnout Vos

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:38
EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Bij afschaf van de woning in Januari hebben we eerst de binnenkant aangepakt. Gehele benedenvloer is er tot het zand toe uitgegaan. Nieuwe betonvloer + isolatie + dekvloer inclusief vloerverwarming met tegelvloer.

Alle kozijnen zijn vervangen voor nieuwe kozijnen, met HR++ glas.
Het dak is al vanaf buitenzijde geïsoleerd.
Nu aan het kijken voor spouwmuurisolatie, gezien vrijstaand huis waarbij spouw geheel nog leeg is.

Niet alles kan men namelijk in een keer aanpakken ;)

Ons verbruik van 2120m3 is totaal uit lucht gegrepen, gezien we er net wonen. Verwachting is dat we veel lager uitkomen.

De vloerverwarming is hier in ieder geval nog niet aangeweest, gezien de houtkachel het tot nu toe prima kan verwarmen :)
Precies zo hebben wij het ook gedaan. Voor verhuizing alles renoveren wat in feite niet achteraf kan. En later de zaken aanpakken die wel achteraf kunnen.
Vloerverwarming leggen wil niet zeggen dat je dan maar meteen aan de warmtepomp moet maar je bent wel maar mooi voorbereid. En zoiets als een spouwmuur isoleren en zonnepanelen leggen hebben wij ook pas later gedaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:24:
Ik vind de hele paniek best wel interessant, moet je kijken hoe lang we prijzen voor lief hebben genomen en dus ook zijn gaan leven naar die standaarden. We gingen in plaats van geld overhouden, groter wonen.

Vroeger zei men dat we in de toekomst veel meer vrije tijd zouden krijgen omdat robots alles overnemen, het enige wat we zijn gaan doen is meer uitgeven en dus nog meer moeten verdienen met andere "verzonnen" baantjes. Degene die er beter van wordt zijn de fabriekseigenaren wellicht.

Of dat je auto geen 50.000 maar 49.000 euro kost? Nee, want die zijn alleen maar ingewikkelder geworden.
Nah, ik vind dat een wat beperkt blikveld. Zijn zat mensen die geen andere keuze hebben dan duur wonen...
Dit soort prijzen zijn gewoon echt niet normaal hoor, is een bijzonderheid, terwijl er genoeg gas is. Dit is allemaal speculatie waar een paar mensen rijk van worden, je wordt gewoon belazerd.

• Arnout
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

:X

Ze moeten misschien een kernpark maken, kerncentrale met ernaast een stad die gratis energie krijgt van die centrale, ik zou er wel willen wonen, gewoon geen ramen aan de kant van de centrale, of slaapkamers met hoge ramen (ramen langs het plafond, voor natuurlijk licht, niet voor uitzicht).
Wat nu pijnlijk duidelijk wordt is het ontbreken van solide beleid. Gaswinning stopzetten zonder buffer aangelegd te hebben (want moest naar sociale zekerheid/immigratie), zonder alternatief, en de inzet op 'lage kwaliteit' duurzame energie: zonnepanelen, windenergie, waar je op bepaalde dagen in de winter (wanneer je de meeste energie nodig hebt) *niets* aan hebt.

ondertussen provocerend op de foto gaan bij centrales die we hard nodig hebben, want ja, kernenergie willen we ook niet. :X

Arnout Vos

• CVTTPD2DQ
psy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:32:
Vloerverwarming leggen wil niet zeggen dat je dan maar meteen aan de warmtepomp moet maar je bent wel maar mooi voorbereid. En zoiets als een spouwmuur isoleren en zonnepanelen leggen hebben wij ook pas later gedaan.
Klopt, maar vloerverwarming, kozijnen etc. kost toch wel enkele duizenden euro's. Je moet het maar hebben, en zelfs dan kun je voor dat geld best een jaar of tien met 'duur' gas stoken.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

fonsoy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:01:
De winter begint en de gasprijzen schieten omhoog. Het lijkt er dus op dat energie in de winter veel duurder aan het worden is dan vergeleken met energie in de zomer.

Een van de mogelijke maatregelen die getroffen kan worden is de afschaffing van de saldering. Dat levert de overheid geld op aangezien de bezitters van zonnepanelen niet meer het net als gratis batterij kunnen gebruiken. Bovendien is het ook een motivatie om de eigen opwekking zelf nuttiger te gebruiken. Het gevolg is weer dat er een gascentrale in de winter minder stroom op hoeft te wekken.

Met het opgeleverde geld kan de energiebelasting op gas weer verlaagd worden om de toename van de kosten daarvoor wat te dempen.
Ik zit er niet heel goed in, maar hoe is dit in godsnaam een oplossing? Je mag niet meer salderen en dat levert de overheid geld op? Hoe en waarom dan? De overheid betaalt toch niks voor het salderen? Dat is toch tussen jou en je energiemaatschappij? En zonder salderen lever je dus je overschot gratis terug aan het net, en die gratis stroom wordt vervolgens weer duur verkocht aan iemand zonder zonnepanelen (en in de avond/nacht aan jezelf nota bene)

En hoe is het een motivatie om de opwekking nuttiger te gebruiken? Of bedoel je dat je je overschot (want dat ga je dan vrij vaak hebben) gebruikt om in de zomer op je terras een elektrische kachel te laten loeien, gewoon omdat het kan? En hoe helpt een overschot in de zomer in de winter, waardoor een gasgestookte elektrische minder kan draaien?

Zoals gezegd ik zal iets missen qua kennis, maar deze mogelijke maatregel lijkt mij kant noch wal te raken.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• psy
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Klopt, maar vloerverwarming, kozijnen etc. kost toch wel enkele duizenden euro's. Je moet het maar hebben, en zelfs dan kun je voor dat geld best een jaar of tien met 'duur' gas stoken.
Je hebt natuurlijk gelijk voor wat betreft een investering doen. En het moet ook maar net kunnen. Maar het is wel mogelijk om bijvoorbeeld een duurzaamheidslening aan te vragen. En ik zie toch heel vaak dat mensen niet willen investeren in isolatie of duurzame oplossingen.
Maar wel in keukens en badkamers welke vaak ook niet meer dan 10, 15 jaar meegaan. Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen wat een warmtepomp is. Wat een "waterpomp"? 8)7
Nee doe mij maar een HR keteltje hoor. En "koken kan alleen op gas!"
Het boeit velen gewoon niet.

Plus met zulke investeringen verschuift je risico. Natuurlijk kan je HOPEN op nog tien jaar lang gas afnemen, maar dan moet de prijs alleen niet stijgen. En de belasting.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:10
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Prijs is prima, maar niet iedereen kan ze op zijn dak kwijt, ik wilde in een appartement graag zonnepanelen op een andere locatie, maar dat kan weer niet.

Je zou panelen moeten kunnen kopen op een locatie ofzo, weet het ook niet, just brainstorming.
Dat wordt inderdaad lastig. Je kan in zo'n situatie er wel voor kiezen om je in te kopen bij een project. Hierbij koop je dan een paneel of een deel ervan vervolgens krijg je de opwek vaak jaarlijks uitgekeerd..

Bijvoorbeeld:
https://www.hieropgewekt.nl/initiatieven
https://www.zonnepanelendelen.nl/
https://www.duurzaaminvesteren.nl/

20 * 370wp @ SE7K

• JDx

JDx

Ben ik ^

Caayn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Dat wordt inderdaad lastig. Je kan in zo'n situatie er wel voor kiezen om je in te kopen bij een project. Hierbij koop je dan een paneel of een deel ervan vervolgens krijg je de opwek vaak jaarlijks uitgekeerd..

Bijvoorbeeld:
https://www.hieropgewekt.nl/initiatieven
https://www.zonnepanelendelen.nl/
https://www.duurzaaminvesteren.nl/
Heb gelukkig een eigen dak, moet helaas toch weer een deel naar een tussenpersoon, aan de andere kant heb je er wel minder moeite van.

Heb lange tijd een huis verhuurd en woonde zelf in de randstad, toen wilde ik graag zonnepanelen op dat dak en salderen met mijn energierekening, dat mocht weer niet helaas.

Ook zonnepanelen op het schuurtje van je moestuin of je bedrijf mag je helaas niet salderen.

Bij mijn appartement kreeg ik wel een parkeerplaats onder de flat, waarom ook niet x aantal m2 op het dak 8)

[Voor 5% gewijzigd door JDx op 08-10-2021 12:14]

• CVTTPD2DQ
JanHenk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:03:
De salderingsregeling zoals die op dit moment is, houdt eigenlijk vooral een saldering van energiebelasting én btw in. Je neemt af (en levert) van en aan de energiemaatschappij voor een afgesproken (kaal) tarief. Door nu de levering de salderen met je afname, kun je vooral de energiebelasting en de BTW wegstrepen. Want de kale tarieven van afname en levering zijn hetzelfde.
Als je puur kijkt naar de inkomenseffecten heb je gelijk. Als je kijkt naar de effecten voor de energieleveranciers, moeten ze nu peperduur gas inkopen om electriciteit op te wekken die ze moeten verrekenen met de waardeloze stroom die ze deze zomer hebben gekregen van de eigenaars van zonnepanelen.

Aangezien energiemaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn, merken we dat op de een of andere manier wel in de tarieven. Als consument zonder zonnepanelen betaal je nu een klein beetje mee aan de zonnepanelen van je buurman die er goede sier mee maakt.

• YakuzA
  • Laatst online: 22:33

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:32:
[...]
Als je puur kijkt naar de inkomenseffecten heb je gelijk. Als je kijkt naar de effecten voor de energieleveranciers, moeten ze nu peperduur gas inkopen om electriciteit op te wekken die ze moeten verrekenen met de waardeloze stroom die ze deze zomer hebben gekregen van de eigenaars van zonnepanelen.
Die stroom was helemaal niet waardeloos, want die is gewoon ergens op het net gebruikt, waardoor ze voor die geleverde Kw's toentertijd geen gas centrale hoefden te draaien.

Bovendien kunnen ze van de winter dus ook de stroom die ze dus eigenlijk voor 21ct 'inkopen' bij de zonnepaneelmensen weer doorverkopen voor 78ct aan de mensen die toevallig moesten oversluiten.

Dikke profit :)

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2021 12:37]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• psy
Leuk dat jullie het allemaal zo eens zijn dat de saldering niet mag verdwijnen, maar dan wordt het nóg moeilijker om de ongelijke netbelasting aan te pakken. En dat groeit elk jaar schever.
Het is net alsof de overheid zegt, pak allemaal maar de auto, allemaal tegelijk de weg op, allemaal tegelijk in de file. En dan klagen dat de wegen verbreed moeten worden.

Er zou veel meer eigen gebruik gepropageerd moeten worden in plaats van al die PV energie maar op het net te dumpen. Maar ik val in herhaling nu.

• hoevenpe
psy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:36:
Leuk dat jullie het allemaal zo eens zijn dat de saldering niet mag verdwijnen, maar dan wordt het nóg moeilijker om de ongelijke netbelasting aan te pakken. En dat groeit elk jaar schever.
Het is net alsof de overheid zegt, pak allemaal maar de auto, allemaal tegelijk de weg op, allemaal tegelijk in de file. En dan klagen dat de wegen verbreed moeten worden.

Er zou veel meer eigen gebruik gepropageerd moeten worden in plaats van al die PV energie maar op het net te dumpen. Maar ik val in herhaling nu.
Wil je dat mensen zelf hun stroom opwekken of niet? Dan moet je het financiële plaatje dusdanig aantrekkelijk maken dat de terugverdientijd tussen 5 en 10 jaar ligt, anders blijft 'dure' stroom beter voor de portemonnee.

Die zoutbatterij ziet er zeker interessant uit, maar is op korte termijn niet beschikbaar. Als 2 weken (zeg 200kWh) opslag ter grootte van een wasmachine voor een redelijke prijs in de markt gezet wordt ben ik de eerste die het koopt.

• Ivow85
YakuzA schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:35:
[...]

Die stroom was helemaal niet waardeloos, want die is gewoon ergens op het net gebruikt, waardoor ze voor die geleverde Kw's toentertijd geen gas centrale hoefden te draaien.

Bovendien kunnen ze van de winter dus ook de stroom die ze dus eigenlijk voor 21ct 'inkopen' bij de zonnepaneelmensen weer doorverkopen voor 78ct aan de mensen die toevallig moesten oversluiten.

Dikke profit :)
Zo werkt het helaas niet. Op zonnige dagen is een overschot aan zonnestroom wel degelijk waardeloos. Zeker als er gelijktijdig nog een lekker briesje over zee waait. Realtime prijzen voor stroom liggen regelmatig op 0 cent. Er is dan gewoon teveel aanbod en voor een deel van dat aanbod zijn op dat moment geen afnemers.

En in de winter wordt er maar héél weinig stroom ingekocht van zonnepaneel eigenaren. Simpelweg omdat de intensiteit van het zonlicht in de winter veel lager ligt. Als de zon al schijnt. Ofwel: het aantal waardeloze teruggeleverde kWh's in de zomer is tig keer groter dan een handjevol waardevolle kWh's die in de winter teruggeleverd worden.

• Ivow85
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Wil je dat mensen zelf hun stroom opwekken of niet? Dan moet je het financiële plaatje dusdanig aantrekkelijk maken dat de terugverdientijd tussen 5 en 10 jaar ligt, anders blijft 'dure' stroom beter voor de portemonnee.

Die zoutbatterij ziet er zeker interessant uit, maar is op korte termijn niet beschikbaar. Als 2 weken (zeg 200kWh) opslag ter grootte van een wasmachine voor een redelijke prijs in de markt gezet wordt ben ik de eerste die het koopt.
Het net als eindeloos grote gratis "batterij" gebruiken is ook echt de oplossing niet op termijn. Om het net stabiel te houden, is dan een enorm kapitaal aan investeringen nodig die ergens van betaald moeten worden. Daarnaast is een in de zomer aan het net geleverde kWh simpelweg niet evenveel waard als een in de winter afgenomen kWh. En nee, natuurlijk is het als zonnepaneel-eigenaar niet leuk om de huidige voordelen kwijt te raken.

Met de huidige energieprijzen hoef je je over terugverdientijd van zonnepanelen overigens geen zorgen te maken. Ik denk dat met de prijzen van vandaag een doorsnee installatie (10-12 panelen op een rijtjeshuis) zelfs zonder salderingsregeling sneller is terugverdiend dan wanneer je dezelfde installatie zou doorrekenen met de energieprijzen van een half jaar terug en toepassing van de salderingsregeling.

• Ivow85
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:51:
[...]
Wat we nog vergeten is dat Nederland massaal aan de EV gaat/moet. Bij 20.000km per jaar verdubbelt je energieverbruik, stroomverbruik, van november tot februari zullen we in de toekomst juist meer gas- en/of kerncentrales nodig hebben.
Even een belangrijke correctie hierboven doorgevoerd.
Met overstap van fossiele auto's naar EV neemt het energieverbruik t.b.v. vervoer met meer dan de helft af. Het verschuift alleen van benzine en diesel naar elektriciteit.

• Smultie
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat met de prijzen van vandaag een doorsnee installatie (10-12 panelen op een rijtjeshuis) zelfs zonder salderingsregeling wanneer je dezelfde installatie zou doorrekenen met de energieprijzen van een half jaar terug en toepassing van de salderingsregeling.
Mis ik hier een stukje zin?

• Arnout
Tux3.14 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Hier is het stroom verbruik in de zomer misschien wel hoger dan in de winter. De Airco gaat aan en word de heater onder de overkapping vaker gebruikt. Geld niet voor iedereen natuurlijk, maar wel een groot deel van de energie gebruikers.
Dat is gauw voorbij als straks de stroomprijs fors omhoog gaat.

Arnout Vos

• hoevenpe
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:27:
Met het stroomnet als grote batterij. Want airco's draaien vooral s'avonds en snachts.
Dan stel je hem zo in dat hij het alleen doet als er daadwerkelijk teruggeleverd wordt, dat is oplosbaar.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Met het stroomnet als grote batterij. Want airco's draaien vooral s'avonds en snachts.

Hoe lang denken jullie dat het mis/gebruiken van het net als eindeloze batterij stand houdt?
Als je de Airco overdag laat draaien, dan heb je er 's nachts ook profijt van qua verbruik. Want dan zit er minder warmte in de binnenmuren, en omdat het al op temperatuur is hoef ie 's nachts juist niet zo hard te werken.

Een heater word ook vaak genoeg overdag gebruikt met zonnige dagen. Vaak op dagen dat het wel zonnig is, maar net te koud is om buiten te zitten.
Idem dito met een zwembad met warmtepomp, de jacuzzi's, de elektrische BBQ, de koelkasten/vriezers die in de zomers wat harder moeten draaien en dergelijke. Sowieso is de elektrische auto steeds meer in opkomst wat je overdag prima kunt laden - met behulp van zonne-energie.

Sowieso kunnen mede dankzij de slimme meters gemonitord worden hoeveel zonne energie terug in het net gaat. De energieboer kan in de planning er dan rekening mee houden dat energie centrales dan minder stroom hoeven op te wekken aangezien zonnepanelen dat al doen op de zonnige dagen.

Het is dus niet zo dat zonnepanelen zomers stroom in het net pompen zijn en het dan praktisch verloren is.

Maar volgens mij gaan we wel erg off-topic nu :)

• Opgelicht!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2021
abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Precies, alles gaat veel duurder worden. Naast de logistieke crisis (container transport is schreeuwend duur), huizencrises (huizen worden onbetaalbaar) volgt nu de energiecrisis. Alles wordt duurder want er zijn tekorten. De vraag is hoe tijdelijk dit allemaal is. De ECB blijft roeptoeteren dat het binnenkort over waait (transitional inflation) dus die blijven vrolijk geld bijdrukken (wat het alleen nog maar versterkt).
Nee joh, dat heb je helemaal fout. het CPB heeft nl. berekend dat er sprake is van 2,7% inflatie en nagenoeg de gemiddelde loonstijging conform cao's ca. 2,5%. :)

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

TheFes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Zodat het overdag binnenshuis tijdens een hittegolf een comfortabele 15 graden is, en als de zonder onder gaat (en je airco dus uit is) weer opgelopen is tot een comfortabele slaaptemperatuur van 27 graden?

En die heater waar het over ging staat ook vooral aan als de zon onder is.
Als de temperatuur in je woning zo snel veranderd is het wel tijd voor wat isolatie ;)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• AMDFreak
  • Laatst online: 07-06 11:36

AMDFreak

Intel is zo..

Krankzinnig € 2,10 voor 1m3 gas.. :X

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08
TheFes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

De airco koelt alleen de lucht, de muren/vloer/plafond zullen die kamer binnen no time weer opwaren.
Op het moment dat de PV begint te minderen, warmt ook je zolder nauwelijks meer op, die 2 lopen natuurlijk volstrekt parallel....

Nonsensical line goes here <---

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 10:39
basvn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Benzine/diesel kacheltje word al bijna een idee..
Was daar ook niets iets met de prijs aande hand O-) Verhoudingsgewijs (nog) niet zo extreem.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Ivow85
TheFes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

De airco koelt alleen de lucht, de muren/vloer/plafond zullen die kamer binnen no time weer opwaren.
Wanneer de airco overdag pruttelt en het huis de hele dag op een aangename temperatuur houdt, krijgen de muren, vloeren, plafond (althans: de delen binnen de geïsoleerde schil) geen kans om op te warmen. Wanneer dan 's avonds de airco uit gaat, zal er niet ineens een grote temperatuurstijging plaatsvinden.

Wanneer je alleen 's avonds de airco een uurtje laat loeien en dan weer ui zet als je gaat slapen, dan zal inderdaad de temperatuur weer snel oplopen. Omdat in zo'n situatie de thermische massa in huis overdag lekker kan opwarmen en dat trek je er met een uurtje koelen niet meteen uit.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:12
Keiichi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Was daar ook niets iets met de prijs aande hand O-) Verhoudingsgewijs (nog) niet zo extreem.
Net eens gerekend, maar 1 kubieke meter aardgas is ongeveer 1,7 liter LPG met een verbrandingswaarde van 26MJ/liter. Benzine heeft een verbrandingswaarde van 33 MJ/liter. Maar kost ongeveer 2 euro per liter. We komen in de buurt maar we zijn nog niet zo ver dat de prijs van dit soort producten de prijs van gas overstijgt.

Je zou in dit geval het beste eens kunnen kijken naar iets als stookolie/mazout. Dat heeft namelijk een verbrandingswaarde van wel 50MJ/liter. Hier komen wat zaken bij kijken als verwarmde opslag enzovoort. Echter kost dit product nog geen euro per liter, namelijk 80 cent.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Ivow85
Soldaatje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Dat verhogen mag toch alleen 1 januari en juli voor variabele tarieven?
Met slimme meters zijn tegenwoordig prijzen per kwartier mogelijk en toegestaan. Er zijn al een paar jaar aanbieders die ook daadwerkelijk dynamische energieprijzen aanbieden aan consumenten.

Of een specifieke leverancier ook vaker dan één of twee keer per jaar de tarieven mag aanpassen en niet uitsluitend op de tot nu toe voor hen gebruikelijke momenten, zal afhankelijk zijn van wat er precies in de voorwaarden staat van de leverancier. Zolang daar geen beperkingen in staan over wanneer en/of hoe vaak de prijzen aangepast kunnen worden, kunnen ze op elk moment de tarieven aanpassen. Als consument kun je dan kiezen: nieuwe tarieven accepteren of de overeenkomst beëindigen.
Een belangrijke reden om in een stabiele markt de prijzen maar één of twee keer per jaar vast te stellen voor de komende periode is dat consumenten een beetje vastigheid wensen. Een andere reden is dat een tarief wat niet te vaak wijzigt simpelweg administratief het makkelijkst (en dus voordeligst) is.

• Soldaatje
  • Niet online
ijhas schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:46:
Wauw... Op gaslicht krijg ik nu nog maar 1 aanbieder terug voor een 1-jarig contract. Kernion. Vorig weekend had ik nog genoeg keuze (en ook gelukkig al een nieuw jaarcontract kunnen afsluiten)
Ik had ook slechts keuze uit twee aanbieders op pricewise. Volgens vattenfall worden de variabele tarieven per 1 januari lager dan de vaste tarieven nu:
Met een vaste prijs heb je nu geen last van de prijsstijgingen. Loopt je contract binnenkort af, dan adviseren we je onze variabele prijs. Die ligt namelijk een stuk lager dan de vaste prijzen op dit moment. Om over te gaan op de variabele prijs hoef je verder niets te doen. Zodra je contract afloopt zetten wij het automatisch voor je over. Per 1 januari gaan ook de variabele prijzen omhoog. Maar omdat we scherp voor je hebben ingekocht liggen ze ook dan lager dan de vaste prijzen nu.

Wil je de nieuwe prijzen niet afwachten? Dan kun je ervoor kiezen je tarief nu al vast te zetten. Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.

Goed om te weten: naast onze leveringstarieven betaal je netbeheerskosten en overheidsheffingen. De netbeheerder en de overheid stellen deze tarieven vast. Je kunt ze dus niet vastzetten. Per 1 januari wijzigen deze tarieven ook. We informeren je hier persoonlijk over.
https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Ik had Pricewise gevraagd waarom ik nog geen bevestiging had van welkom energie. Antwoord was dat de leveranciers heel druk waren.

Maar volgensmij is het doorzetten van contract geautomatiseerd. In september had ik binnen 24 uur bevestiging en nu wacht ik al sinds 1 oktober.

En welkom energie moet minder bijdehand antwoorden en amicaal zijn. Totdat ik een biertje met je heb gedronken of sex heb gehad ben ik u.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Interessant om te lezen is het onderzoek van de consumentenbond over solvabiliteit uit 2019, dus al wel weer even geleden, maar het geeft wel een beeld van hoe verschillende energieleveranciers ervoor staan.

Niet dat ik dit van tevoren wist, maar best een goed criterium om je leverancier op uit te zoeken. Veel mensen leren op dit moment op de harde manier dat je niks hebt aan een vast laag tarief als je leverancier failliet gaat...

Ik zit zelf met een vaste prijs voor 5 jaar bij een partij met goede solvabiliteit, dus dat maakt de kans op faillisement of onrechtmatige tariefverhogingen een stuk kleiner. :) Voor 5 jaar omdat we te lui waren om elk jaar een nieuwe leverancier uit te zoeken, en bij deze partij omdat ze goed uit een prijsvergelijker kwamen, maar toch. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:31
Op de termijnmarkt voor gas is vandaag weer veel gebeurd.

De prijzen voor levering van gas deze winter piekte vanochtend op 110, maar is daarna gezakt tot rond de 84.

Nog steeds een hoop geld en nog steeds een stuk meer dan de stabiele prijzen van afgelopen jaren, maar het lijkt erop dat de trend omhoog is doorbroken.

• Wilke
  • Laatst online: 23:31
FabianGTI schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:49:
Ik zit eraan te denken om een electrische kachel te kopen, al is dat vanwege meerdere redenen.
Die heb ik volgens mij zo terug verdiend..
Nope.

Als je dit doet ben je nog minstens 2x duurder uit dan de toch al erg hoge gasprijzen.

Handig zijn die dingen soms best, maar voor besparen zul je toch met een airco (L/L warmtepomp) aan moeten komen.

• Ivow85
[...]

Ik zit eraan te denken om een electrische kachel te kopen, al is dat vanwege meerdere redenen.
Elektriciteit is op dit moment nog altijd duurder dan gas, wanneer je kijkt naar de prijs per KWh.
Je moet immers bedenken dat je cv-ketel uit één kuub gas ruim 8 kWh nuttige warmte produceert. Een elektrische kachel produceert met één kWh elektriciteit slechts één kWh warmte.

Pas wanneer één kuub gas meer dan 8 keer zoveel als een kWh elektriciteit kost, wordt het financieel aantrekkelijk om de cv uit te zetten en met elektrische kacheltjes te gaan klooien. Dus nee, je verdient een elektrisch kacheltje niet terug.

Een airco of warmtepomp weet met 1kWh elektriciteit 3 tot meer dan 5kWh nuttige warmte te leveren (eigenlijk: van buiten naar binnen te transporteren). Voor wie een airco heeft of al langer overweegt er één te laten plaatsen is het dus wel financieel aantrekkelijk om daarmee (een deel van) het huis te gaan verwarmen.

• Soldaatje
  • Niet online
[...]

De electriciteitsprijs stijgt net zo hard mee, dus dat maakt weinig uit.

• marteltor
  • Laatst online: 21:39
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:50:
Overigens voor de gamers onder ons, als je een beetje game PC hebt die gebruikt op full load zeg maar 300 a 400 watt, dit wordt bijna allemaal omgezet in warmte, dus flink gamen deze winter :+

Beetje plezier is ook wat waard en het scheelt een elektrische kachel :*) :'( :9
Dan beter lekker laten minen....

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 07:59

spartacusNLD

This is Sparta!!

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Ivow85
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:42:
De termijnmarkt voor energie ('futures') zijn te volgen.

De termijnmarkt van gas hier.

De prijs is de prijs per MWh. 1 MWh komt nagenoeg overeen met 100 m³ (Nederlands) gas. De prijs delen door 100 geeft je dus ongeveer de prijs per kuub. Let op, dit is een kale prijs, ex. btw, energiebelastingen, etc.

Voor de consument komt er daarom nog ~55 cent energiebelasting overheen + de BTW op de kale gasprijs. Zo kun je een kleine inschatting maken van de inkoopkosten van gas voor de energieleveranciers in relatie tot je huidige tarieven.

De futures zijn momenteel extreem volatiel. Zo piekte deze gisteren (06-10-21) op € 160, terwijl deze momenteel weer is ingezakt tot ~ € 105 (7-10).

Ter vergelijk, heeft deze prijs tijdlang gestaan op ~ € 15.
Aanvulling op bovenstaande:

Het lijkt vandaag (08-10-21) net als gisteren wat minder paniekerig te zijn geweest op de termijnmarkt. De tarieven voor komende winter zijn gedaald met zo'n 13% ten opzichte van het slot van gisteren en liggen nu aan het einde van de dag op €83,75 per MWh. Nog geen koopje, maar de exponentiele stijging lijkt nu even voorbij te zijn.

• Smuggler
  • Laatst online: 22:31

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:05:
Klopt die 55 cent ongeveer aan belasting? Is dat vast? Niet een percentage?
dat klopt aardig:

Elektra:
Energiebelasting 11,408 ct/kWh incl. BTW
Opslag Duurzame Energie 3,630 ct/kWh incl. BTW

Totaal: 15,038 cent /kWh

Gas:
regiotoeslag 2,197 ct/m3 incl BTW
Energiebelasting 42,176 ct/m3 incl BTW
Opslag Duurzame Energie 10,297 ct/m3 incl. BTW

Totaal: 54,67 cent / m³

Deze prijzen zijn vast."
Daarbovenop komt nog de btw op je normale energy prijs, en dat is wel gewoon 21%.

[Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 08-10-2021 23:13]

Gewoon sebastiaan

• Ivow85
@delpit leveranciers hoeven in veel gevallen de energie niet tegen de actuele prijs in te kopen. Een groot deel van de energie wordt vooraf op de termijnmarkt al ingekocht. Door energie in te kopen op het moment dat de klant een langlopend contract sluit, is een leverancier aardig ingedekt tegen prijsstijging.

Wat voor problemen kan zorgen, is enerzijds een aantal leveranciers wat maar een deel van de benodigde energie vooraf op de termijnmarkt heeft ingekocht. Anderzijds kan een strenge winter in Nederland voor roet in het eten gooien. Consumenten gaan dan tegen het vaste tarief meer energie gebruiken dan vooraf geschat (en ingekocht) is door de leverancier, waardoor de leverancier gedwongen wordt om op de korte termijnmarkt extra energie tegen de dagprijs in te kopen.

Maar in beginsel hoeven langlopende contracten dus geen financiële strop te zijn voor een energieleverancier. Een leverancier die met de inkoop op safe heeft gespeeld, kan mogelijk zelfs wat extra verdienen wanneer de winter mild verloopt. Er wordt bij zo'n leverancier in een milde winter minder energie gebruik door de klanten dan vooraf op de termijnmarkt is ingekocht. De energie die teveel is ingekocht toen wellicht de prijs nog laag was, kan dan op dat moment misschien wel voor een flinke prijs verkocht worden aan een energieleverancier die vooraf heel weinig energie had ingekocht.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:32

ManiacsHouse

Scheisse!

Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:14:
@delpit leveranciers hoeven in veel gevallen de energie niet tegen de actuele prijs in te kopen. Een groot deel van de energie wordt vooraf op de termijnmarkt al ingekocht. Door energie in te kopen op het moment dat de klant een langlopend contract sluit, is een leverancier aardig ingedekt tegen prijsstijging.

Wat voor problemen kan zorgen, is enerzijds een aantal leveranciers wat maar een deel van de benodigde energie vooraf op de termijnmarkt heeft ingekocht. Anderzijds kan een strenge winter in Nederland voor roet in het eten gooien. Consumenten gaan dan tegen het vaste tarief meer energie gebruiken dan vooraf geschat (en ingekocht) is door de leverancier, waardoor de leverancier gedwongen wordt om op de korte termijnmarkt extra energie tegen de dagprijs in te kopen.

Maar in beginsel hoeven langlopende contracten dus geen financiële strop te zijn voor een energieleverancier. Een leverancier die met de inkoop op safe heeft gespeeld, kan mogelijk zelfs wat extra verdienen wanneer de winter mild verloopt. Er wordt bij zo'n leverancier in een milde winter minder energie gebruik door de klanten dan vooraf op de termijnmarkt is ingekocht. De energie die teveel is ingekocht toen wellicht de prijs nog laag was, kan dan op dat moment misschien wel voor een flinke prijs verkocht worden aan een energieleverancier die vooraf heel weinig energie had ingekocht.
Lang leve de vrije marktwerking... |:( Toch? Want als het misloopt dan laten ze de boel over de kop gaan en ben je als afnemer je voorschot kwijt. Okay, je hebt leveringsgarantie via de netbeheerder, maar op dat moment ben je verplicht om ergens een nieuw contract af te sluiten en dat zal dan vast niet de goedkoopste zijn. Dit soort eerste levensbehoeftes zou gewoon niet mee gespeculeerd moeten worden. Net als met de banken tig jaren geleden... Er verdient een selecte groep een hele bak met geld en als het mis loopt mogen wij dokken.

• Smuggler
  • Laatst online: 22:31

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:20:
Jongens, ik ben even helemaal de weg kwijt. Ik snap er niks meer van.

Ik ga vanaf 1 november uit huis en samenwonen met vriendin. Ik moet dus gas en licht regelen… Wat is nu het slimste om te doen? Vast contract of variabel? En waar? De prijzen gaan echt nergens meer over!!

Help!
Als iemand hier een glazenbol had dan was die persoon rijk geweest.
Het is een nieuwe, tot nu toe unieke situatie.
Neem de goedkoopste.
mochten de prijzen alsnog dalen, dan kan je het contract gewoon opzeggen.
Ja daar kan een boete aan vast zitten, maar met deze prijzen, is die boete zo te betalen. ook voor 3 jaar contracten die je binnen een jaar opzegd.
Heb je het gevoel dat dit tijdelijk is, dan neem je een contract dat elke maand opzegbaar is.

Nogmaals, we hebben geen glazen bol.

Gewoon sebastiaan

• marteltor
  • Laatst online: 21:39

Ik ga vanaf 1 november uit huis en samenwonen met vriendin. Ik moet dus gas en licht regelen… Wat is nu het slimste om te doen? Vast contract of variabel? En waar? De prijzen gaan echt nergens meer over!!

Help!
dat worden top maanden. Jullie zullen elkaar goed warm moeten houden om de winter door te komen >:)

My 2 cents: het even aankijken komende week.

• abalone
  • Niet online

Help!
Gefeliciteerd met het samenwonen :)

Ik weet niet of je vriendin ook uit huis gaat, maar als zij misschien al een eigen plekje heeft met eigen energiecontract dan kan ze dat misschien meeverhuizen en de tarieven houden die ze heeft.

Als je echt aan een nieuw contract moet zou ik het heel ff aankijken. Er worden nauwelijks contracten meer aangeboden op de vergelijking sites, dat zal binnenkort wel weer wat terugkomen denk ik.

• abalone
  • Niet online
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:37:
[...]

Dank je wel!

Het ligt iets complexer. We zijn nu al aan het overhuizen, want we hebben afgelopen woensdag sleutel gekregen van huurhuis (dus officieel woon ik er al). We zitten allebei echt met handen in het haar, want het voelt alsof wij allang een contract hadden moeten hebben. Dat is bij ons helemaal ontschoten. Superdom achteraf natuurlijk. Wij weten ook niet meer wat handig is
Als je de sleutel al hebt moet je sowieso iets doen. Anders krijg je een rekening van de netbeheerder voor de dagen dat je geen leverancier hebt en die rekening is nog veel hoger dan wat een leverancier in rekening brengt (weet ik uit ervaring).

In dat geval zou ik zoals @marteltor zegt een contract nemen met variabele tarieven. Dan kan je altijd switchen naar iets anders en heb je wat tijd.

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:01

Help!
Overweeg ook easy energie. Deze partij verkoopt de actuele dag prijs. Je kan dagelijks de prijzen zien. Gas is redelijk stabiel (per dag) maar je zit sinds vandaag alweer op €1 per kuub.

Als je wil besparen, kook dan op zonnige dagen rond 15-16u, maar op bijvoorbeeld andere dagen is stroom nachts soms gratis. Dan kun je vaatwasser, wasmachine etc aanzetten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:54:
Variabelen kan je nu ook nergens meer krijgen zie ik zo. Je kan gewoon helemaal niks meer nu.
Dat zou kwalijk zijn omdat het een basisdienst is, maar bij de eerste energieleverancier die ik probeerde kon ik nog variabel kiezen. De tweede werd het niet getoond. Dat prijsvergelijkers het niet tonen zegt weinig.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 19:35
YakuzA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

En Duitsland gaat naar het gas toe, eerst kerncentrales rücksichtslos uit zetten en meer bruinkool stoken en nu richting meer gas.
Dit is echt gigantisch dom. Je bent je gehele risico verspreiding van je energiemarkt aan het verstoren. Beste was nog beter om meer kerncentrales te bouwen + windmolens en zonnepanelen. En zorgen voor goedkope flow batterijen bij wijkcentrales. Gedecentraliseerde capaciteit buffers kan ervoor zorgen dat we de snelle uitbreiding aan groene energie ook aan kunnen.

Het is echt jammer dat we in NL, niet minstens gewoon 6 tot 10 kerncentrales hebben staan.
Onze lucht behoort tot het meest vervuilende van Europa. En dat is dan ook voor een deel opgelost.

We moeten af van het idee dat we Rusland kunnen vertrouwen. Tuurlijk kunnen we gas afnemen, maar we moeten echt risico management doen en dat wordt helemaal niet gedaan blijkbaar.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
haha wat een paniek hier in dit topic. Mensen rustaaagh.
Het slechtste wat je nu kunt doen is in blinde paniek een contract afsluiten voor meerdere jaren tegen de idiote prijzen die je nu voorbij ziet komen. :9

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
BazzH schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:39:
[...]

Dan heeft "Eva" inderdaad wel een probleem. Ik heb 29 september een 3-jarig contract bij Vattenfal afgesloten (gaat volgende week in) en het verbruik wat ruim gerekend i.v.m. een oud huis wat wel steeds beter, maar nog niet helemáál top, geïsoleerd is en ga nog minder betalen per maand dan Eva. Maar dan hebben we het dus over een redelijk grote twee-onder-1-kap uit de jaren 30. Woont Eva misschien niet relatief duur voor iemand met een uitkering? En een oud, ongeïsoleerd huis, is eigenlijk gewoon een flinke luxe. Niet iedereen kan het zich veroorloven om de mussen van warmte te voorzien.

Denk dat daar voor heel veel mensen met een uitkering gewoon het probleem zit. Ze wonen in een huur-tochtgat met ketel uit het jaar kruik en betalen daardoor echt bizar veel voor energie. En de verhuurder vindt het wel best, zolang de huur netjes elke maand binnenkomt. Ik ben mijn wooncarriëre begonnen in een ex-huurappartement van 80 m2 in Utrecht Stad. Appartement, dus je mogelijkheden qua isolatie zijn beperkt. Je mag immers met geen vinger aan de schil van het gebouw komen. Daar had ik vooral last van kieren (er zat wel HR glas in, in van die goedkope kunststof kozijnen). Ik was toch niet van plan om daar lang te blijven wonen, dus ik ben toen "low budget" eens door het appartement heen gegaan met radiatorfolie en de PUR spuit. Dat scheelde al wel wat. Maar zonder de gevels aan te pakken (en dat mag je niet op eigen houtje, want VvE), was het eigenlijk gewoon onmogelijk om het appartement écht zuiniger te maken. Daarna verhuist naar een tussenwoning van wat betere kwaliteit en tot mijn stomme verbazing daalden mijn energiekosten (en niet een beejte ook) toen ik veel groter ging wonen.
Hier is inmiddels vast al op gereageerd, maar zo'n persoon in het buurthuis, ik woonde net op mijzelf voor het eerst dus waarom niet eens kijken, zei precies hetzelfde over mijn huurhuis (49m2 ~€450 p/m destijds).

Het probleem is dat er, afgezien van een zwaar verwaarloosd huis met schimmel tot op 1m, waarvan de badkamer geheel, er niks onder de 450 was.

Momenteel ligt die prijs op zo'n ~700.

Mijn ouders zijn toevallig aan het kijken ivm ouderdomsklachten in de toekomst en nu kun je 35-42m2 @ 650 krijgen met (heel veel) geluk.

Je moet je beseffen dat arme mensen heel vaak gewoon genegeerd worden en zeker die huizen niks aan gedaan wordt.

Mijn ouders zijn absoluut niet arm, maar er is door de (particuliere) huisbaas gewoon nooit iets gedaan behalve het absoluut minimale en zelfs dat nog afgedwongen via huurcommissie/brandweer etc.

Ze betalen nu dan ook echt bijna niks (<400), maar zitten wel met enkel glas en kieren.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:23
PrinsPils schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Het is niet zozeer een aanbod, meer een mededeling. Mijn contract loopt gewoon door.

[...]

Zo staat er er.
Dat wordt inderdaad niet meer aangepast, kunnen ze niet zomaar onderuit.

Er zijn de afgelopen dagen wel wat voorbeelden geweest van eenzijdig aangepaste contracten, maar normaal gesproken mag dat niet.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• hoevenpe
DutchOwnage schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:40:
Het is alleen o. a de vraag of ze heel Nederland willen gaan compenseren, of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.
Maatwerk is praktisch onmogelijk: een bijstandsmoeder die recent 3 jaar heeft vast gezet is beter af dan iemand met anderhalf modaal en een variabel contract.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:48
of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.
Ik mag hopen iedereen, en niet alleen 'de onderkant'... Die uitkering ontvangers zijn straks nog beter af dan iemand met minimum salaris t/m modaal salaris :X

Ik hoop vooral op gasprijzen in schijven, zoals salaris.

Voor 0 tm 250 kuub maximaal 0,75 per kuub
Voor 250 tm 500 kuub maximaal 1,00 per kuub
500 tm 750 maximaal 1,25 per kuub
750 tm 1000 maximaal 1,50 per kuub
Etc.

En dan vooral ook een verbod stellen aan korting geven bij afname boven xxxxx kuub gas. Belachelijk dat een bedrijf per kuub of kWh minder betaalt omdat het zoveel energie verbruikt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wildhagen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:07:
Als straks alle energieboeren dit gaan doen, kan je nergens meer van op aan, als ze elke dag eenzijdig je contract zomaar aan kunnen passen omdat dat hun beter uitkomt :X
"Beste energieleverancier,

Wegens ontslag en tegenvallende lasten is de financiële situatie van ons huishouden niet meer gezond. Het contract met een vast tarief voor 1 jaar wordt dus bij deze opengebroken en de prijs wordt gehalveerd. Gaat u daarmee niet akkoord, dan staat het u vrij het contract op te zeggen."

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zou dit de oplossing zijn van het kabinet? :)
http://foksuk.nl/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
President schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

En dan vooral ook een verbod stellen aan korting geven bij afname boven xxxxx kuub gas. Belachelijk dat een bedrijf per kuub of kWh minder betaalt omdat het zoveel energie verbruikt.
:w hoeveel industrie denk je dat nl nog over heeft als je bedrijven a consument laat aftikken? Het halve westland, aluminiumfabrieken, kunstmestfabrieken en half Chemelot staat momenteel stil door de extreem hoge gasprijs.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

President schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:00:
Ik hoop vooral op gasprijzen in schijven, zoals salaris.

Voor 0 tm 250 kuub maximaal 0,75 per kuub
Voor 250 tm 500 kuub maximaal 1,00 per kuub
500 tm 750 maximaal 1,25 per kuub
750 tm 1000 maximaal 1,50 per kuub
Etc.
En wat als je de pech hebt in een niet geïsoleerde sociale huurwoning te wonen? Zelf mag je niets aan isolatie doen, als het budget er al is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:24
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Afhankelijk van je woonplaats is 2500 bruto al bijna niet te doen als alleenverdiener, das netto 2000?

900 huur, 250 energie, 100 auto, 100 zorg, 200 eten, 100 verzekeringen, kleding 100?

Dan ben je er al bijna, oh internet, tv, netflixje, onbeperkt simmetje, op.
Yup. Lang leve 10 jaar liberaal Rutte beleid :/

Werkende armen dus, net zoals in de VS. Top...

[Voor 5% gewijzigd door DutchOwnage op 09-10-2021 18:43]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Waarom steken hun piemels eronderuit, of wat is dit? :')
Ken je dat niet? :P

Ik word oud :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02
Raven schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

En wat als je de pech hebt in een niet geïsoleerde sociale huurwoning te wonen? Zelf mag je niets aan isolatie doen, als het budget er al is.
wat mij betreft mag pandjesbaas meedragen aan hogere gasprijs afhankelijk van energielabel.

Freelance Drupal developer

• hoevenpe
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:36:
Waarom steken hun piemels eronderuit, of wat is dit? :')
offtopic:
De laatste Nederlander die Fokke en Sukke nog niet kent... O-)

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ingrijpen gaat zowiezo gebeuren. Die eerste 500 miljoen staat al, en er komt meer aan. Het is alleen o. a de vraag of ze heel Nederland willen gaan compenseren, of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.
Als het gaat zoals de kdv compensatie zal het niet tot in detail cq maatwerk gebeuren, maar op een simpele en snelle manier.
Dat is niet per se de eerlijkste manier. Als in, zij die het geld het hardst nodig hebben.
Ik verwacht dat de grote villa's met zwembad in absolute zin meer vergoeding krijgen dan de bijstandsmoeder in haar huurflatje . Terwijl de laatste naar verhouding van inkomen meer uitgeeft aan energie.

[Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2021 18:51]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:53:
[...]

Wel van gehoord, nooit gezien, dacht dat de energietoeslag daar iets mee had te maken, dat je dat niet durft aan te vragen bij kinderlokkers (overheid) ofzo, volg 't niet.
Mompelt iets over de toeslagenaffaire. ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:53

de Peer

under peer review

Met warmtepomp en een overschot stroom via zonnepanelen lach je je kapot nu.

We ontvingen netto al een bedrag elke maand (ipv betalen) maar dat wordt nu nog meer doordat de terugleveringvergoeding ook hoger wordt. Als 'energieproducent' profiteer je nu dus juist. Vreemde gewaarwording.

Ben benieuwd of er een run op warmtepompen en zonnepanelen komt, voor wie daar budget voor heeft dan natuurlijk.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:02
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:12:

We ontvingen netto al een bedrag elke maand (ipv betalen) maar dat wordt nu nog meer doordat de terugleveringvergoeding ook hoger wordt. Als 'energieproducent' profiteer je nu dus juist. Vreemde gewaarwording.

Ben benieuwd of er een run op warmtepompen en zonnepanelen komt, voor wie daar budget voor heeft dan natuurlijk.
Ja klopt maar wij moeten de investering nog terug verdienen, dat gaat nu alleen wat sneller.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:02
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:16:
De ACM is met een eerste reactie gekomen:
https://www.nu.nl/economi...cht-levering-stoppen.html

Uit het artikel:

[...]

Ik vind dit rechtvaardig. Aan de andere kant zullen ze nu sneller failliet gaan, en dan ben je als klant nog net zo ver van huis.
Dan ben je nog verder van huis want mogelijk kun je ook fluiten naar je teveel aan voorschot, er zijn nog een boel mensen wat dit als spaarpotje gebruiken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:16:
De ACM is met een eerste reactie gekomen:
Hier staat het nieuwbericht van de ACM:
https://www.acm.nl/nl/pub...om-levering-te-beeindigen

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Die run was er al toch? Volgens mij moet je best een tijdje wachten op een installatie panelen.

Twee jaar geleden moest ik ook enorm lang wachten op de airco, maar dat was meer door de warme zomer ervoor, afgelopen zomer heeft ie nooit op koelen gestaan.

Nu is er een run vanwege verwarmen 8)

• dr.lowtune
  • Laatst online: 17:50

dr.lowtune

Deugt niet

DutchOwnage schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

Yup. Lang leve 10 jaar liberaal Rutte beleid :/

Werkende armen dus, net zoals in de VS. Top...
Toch wel bijzonder, we zijn een eerstewereldland, maar ik zie het nog wel gebeuren dat straks een hoop mensen (ook met 2x modaal) letterlijk in de kou en donker zitten….Misschien als je samen per persoon 2x modaal verdient, dat het dan niet een issue is, maar toen ik als alleenverdiener nog 2x modaal verdiende en een gezin daarvan moest onderhouden, nou, ik had het wel gevoeld zeg maar…

Zoals je zegt, werkende armen (maar daar hebben we al een topic over, over het midden inkomen).

• YakuzA
  • Laatst online: 22:33

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 1641394 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:57:
Met welke prijs wordt elektrisch (bij)verwarmen goedkoper vraag ik me af.

Run op elektrische kacheltjes binnenkort? >:)
Niet.
Aangezien de elektriciteit in NL grotendeels uit de gas centrales komt is die prijs gewoon gelinkt.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Hahaha andere mensen moeten opeens heel veel meer gaan betalen en ik lekker niet. :*)

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:39
YakuzA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Rijke mensen die genoeg geld over hebben om daar in te investeren lachen zich altijd hard kapot met een VVD-lach. :P
Rijk valt echt reuze mee. Ik zit in dezelfde situatie. Warmtepomp en behoorlijk aantal zonnepanelen. In mijn ergste geval stijgt mijn energierekening van 20 euro per maand naar 40 euro per maand.

Ik voel mijzelf niet rijk.. ik denk dat ik eerder geluk heb gehad of beter op de markt heb gelet. Met de subsidies die op zonnepanelen is gegeven had ik het er na een aantal jaar uit. Daarnaast had ik geluk met de ligging van mijn huis.

Ik ken genoeg mensen die hier niks om geven. Plempen dakkapellen op een zuiddak en vinden zonnepanelen niet zo belangrijk..

Hoeveel mensen hebben er begin jaren 80 een huis gekocht en hebben nooit wat aan isolatie gedaan. Die zien liever hun investering in dure auto's en/of vakanties. Isoleren was ook niet heel seksie, want ja.. je stop het in de muur.

[Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2021 20:18]

Pagina: 1 2 3 ... 24

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee