Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 17 ... 24
Acties:
  • 387.856 views

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:27
de Peer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:42:
[...]

maximaal 2.893,67 euro volgens consuwijzer. Valt mee? Nog 20 jaar zo door blijven gaan is véél duurder.
Dan ben ik hopelijk allang uit deze woning weg en nooit meer bij eneco in ieder geval. :+

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik "roep maar wat" wat betreft dat 3-jarige contract. Kan me idd voorstellen dat ze dat nu niet doen.

Ik zal de vrouw eens lief aan kijken of we het spaarpotje aan kunnen breken. Over twee maanden komt er al 4.5kW-piek op het dak. Dat laat ik doen ivm met de bijbehorende dakrenovatie.
En dan heb ik nog 2 vrije 25A fases die ik vol kan benutten.
Zeker als het je 1e installatie is, is dit het uitgelezen moment om maximaal je dak vol te leggen. In no-time terug verdiend en maximale btw teruggave (dat is bij een 2e installatie wat lastiger). Absolute no-brainer. Desnoods geld lenen voor de rest.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@FrankoNL
Tuurlijk is het een vervelend systeem maar punt is wel dat heel veel huishoudens in hetzelfde schuitje zitten, tenzij ze een heel goed geïsoleerde woning hebben / heel zuinig leven. Dat is dan toch een soort van troost. Niet alleen de warmtenet afnemers zijn de pineut maar de halve bevolking.

Wat betreft het overstappen op een warmtepomp argument:

Voor een deel van de mensen zal het zeker een optie zijn.

Maar minimaal de helft van de huizen kan je niet zomaar op een warmtepomp aansluiten natuurlijk. Heel veel pre 1980 huizen, vooroorlogse huizen of erger, pre 1920 huizen zonder spouwmuur. Ga dat maar eens isoleren en de verwarming zo aanpassen dat je dan voldoende hebt aan een warmtepomp. Muren, bodem, dak, radiatoren eruit, vloeren open, vloerverwarming erin, nieuwe vloeren erop...

Je zit met de huidige prijzen incl arbeid dan zo aan 50k voor dak, vloer, muren en beglazing. Of meer als je huis wat groter is of de situatie ongunstig is. Ga je naar nieuwe kozijnen en triple glas reken dan nog maar op 50k erbij. Om nog maar te zwijgen over wanneer het dan kan gebeuren ("rekent u op eind dit jaar / begin volgend jaar").

En zie die warmtepomp ook maar snel te regelen, zeker met installatie. En niet schrikken hoeveel dat laatste in deze tijd gaat kosten.

Als je huis er redelijk geschikt voor is, je twee rechterhanden hebt, genoeg cash op de bank en handig bent in het vinden van de juiste aanbieding en aanvragen van subsidie... ja dan is een warmtepomp best een goed idee.

Maar dat gaat voor heel veel mensen niet op. :P

[Voor 40% gewijzigd door Cap op 03-01-2022 15:51]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:14
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Eens. Dat is ook niet raar, zo werkt een markt. De koppeling tussen stadwarmte en gas is wel raar.
Omdat gas veelal gebruikt wordt ter ondersteuning van warmtenetten/stadswarmte. Puur de rest warmte van industrie/afval/groene bronnen is vaak niet voldoende.

Kijk voor de grap eens op de site van Vattenfal (https://www.vattenfall.nl...tadsverwarming/warmtenet/) en kijk hoeveel "hulpcentrales" op gas draaien.

Zo is de elektriciteitsprijs indirect ook gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.

20 * 370wp @ SE7K

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:27
Caayn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Omdat gas veelal gebruikt wordt ter ondersteuning van warmtenetten/stadswarmte. Puur de rest warmte van industrie/afval/groene bronnen is vaak niet voldoende.

Kijk voor de grap eens op de site van Vattenfal (https://www.vattenfall.nl...tadsverwarming/warmtenet/) en kijk hoeveel "hulpcentrales" op gas draaien.

Zo is de elektriciteitsprijs indirect ook gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.
Eerlijk is eerlijk, eneco weet het wel goed te framen. Zij vinden dat hun tarieven maar 43 procent zijn gestegen :+

• Cap
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Eerlijk is eerlijk, eneco weet het wel goed te framen. Zij vinden dat hun tarieven maar 43 procent zijn gestegen :+

[Afbeelding]
Ja dat is zo'n onzin, die hogere heffingskorting is een sigaar uit andermans doos, namelijk de regering. Daar hebben zij zelf helemaal NIETS mee te maken.

Straks gaan ze ook nog tegen ons zeggen: ja maar in uw geval is de rekening maar 15% gestegen omdat uw verbruik zo enorm omlaag gegaan is, u heeft immers vloerisolatie en HR glas genomen?

De tarieven die zij berekenen zijn wel degelijk enorm gestegen.

Daarom moet je dus ook altijd naar de kale leverprijs kijken zonder energiebelasting, ODE, btw.
Gewoon de prijs die ze vragen voor de levering van 1 eenheid gas of stroom. Anders niet.

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 03-01-2022 16:16]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
Het valt mij nog wel mee met hun uitleg, ze hadden ook de algemene heffingskorting kunnen meenemen in hun berekening. Dan had je gewoon significant minder hoeven betalen! :+

Hier mag ik gelukkig nog wachten op de vaststelling van de tarieven. Wel warmte opnemen maar geen idee wat het gaat ksoten. Super prettig.

[Voor 9% gewijzigd door Napo op 03-01-2022 16:17]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wimo. schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:57:
Heb mijn voorschot maar op 400 euro gezet. Dit schiet lekker op zo..
Je kan het beter op een spaarrekening zetten. Als je energiemaatschappij failliet gaat ben je in principe alles wat je al betaald hebt (maar nog niet geleverd) kwijt.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De gasprijs is weer ‘laag’ dus er kon weer wel wat lucht in gepompt worden. Logisch dat het weer stijgt :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 08:58

Oculus

Live is always good.

Ik heb een 3-jarig contract die t/m maart 2023 loopt bij Vandebron.Al weken kan ik mijn tarieven niet meer inzien in het persoonlijke portaal.
Ook op Twitter melden meerdere klanten soortgelijke problemen.

Vandaag contact gehad met Vandebron over deze issue. Aangezien ik de nieuwe tarieven, naar aanleiding v/d overheidsmaatregelen nodig heb voor mijn laadpaal provider.
Bizar genoeg willen en/of kunnen ze de tarieven niet met mij delen, want de nieuwe tarieven worden op dit moment "berekend"…. Het kan zelfs nog wel een aantal dagen duren voor dat alles is doorgerekend. Vervolgens zullen alle klanten persoonlijk een e-mail krijgen.

Mis ik hier iets…? Dit is toch geen rocket sience? Naar mijn mening zouden de tarieven vanaf 1 januari al lang berekend en dus bekend moeten zijn? Uiteraard kan ik het e.e.a. zelf terugrekenen op basis van mijn contract. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik bij mijn energieleverancier zou moeten kunnen inzien welke actuele tarieven zij aan mij doorberekenen...

Everything you say, can and will be used against you.

• Cap
  • Niet online
On a lighter note met al deze prijsellende: vannacht zowaar leuke stroomtarieven gehad met mijn uurcontract: tussen 0:00 en 6:00 was het tarief 0 euro per kWh. :P

Het was Martien Visser trouwens ook opgevallen:

https://twitter.com/BM_Visser/status/1477927210480721921

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-05 17:29
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Uiteraard wederom tegen exorbitante kosten.
en jou stuur ik ook naar het warmtepomp forum :) :) _/-\o_

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, Quooker Combi+E

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:25

Proton_

Team Welles

Wozmro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:55:
[...]
Want de risicopremie blijft in je eigen zak in je eigen verzekeringspotje.
FTFY.
Meer risico nemen = meer buffer aanhouden.
Een persoonlijk faillissement is immers ingrijpender dan een leveranciers-faillissement.
Je hebt gezien dat de prijzen zomaar maanden lang x5-x10 kunnen, en dan is dit nog mild (zie Texas vorig jaar).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
Ik lees net de nieuwe tarieven voor de stadsverwarming van Eneco. Zijn ze volstrekt geschift daar?

Oke, ik weet "dat het mag" dus de werkelijke schuld ligt bij de wetgever die er, wederom, niet in slaagt om de consument met stadsverwarming te beschermen ,aar toch vind ik dit echt volstrekt asociaal. Ik ga van 25 euro per gj in 2021 naar 43 euro per gj in 2022. Dat is wat mij betreft je reinste misbruik maken van je machtspositie, want de kosten zijn niet meer in verhouding met de opbrengsten. Het zal me niks verbazen als ze zo een deel van de kosten proberen te dekken die ze hebben door mensen met een "goedkoop" gascontract voor een paar jaar.

Ik kan natuurlijk nergens heen en eneco wijst met het vingertje naar de ACM. Je hebt wat mij betreft ook nog zoiets als een morele plicht als energiemaatschappij.

Zodra ik verhuis naar een nieuwe woning, hopelijk zonder stadverwarming, komt Eneco er bij mij in ieder geval nooit meer in.
Wat is je punt?

kWh prijs is met 132% omhoog gegaan (€0,21 -> €0,49), en de gas prijs 152% (€0,75 -> €1,89).

Lijkt me schappelijk om dan de stadsverwarming "maar" 72% omhoog te gooien?

[Motor: BMW R1200GSA 2015] - [Auto: Kia e-Niro 64kWh Executive MY19] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:28:
Wellicht was/is de paniek groter dan de feitelijke impact?

Ik zit naar overzichten op de energiemarkt te kijken en zie een paar dingen:
- er is meerdere winters een flinke piek geweest, kort, maar krachtig:
https://www.plus500.com/n...zpANDs6OT05OTg9fw%3D%3DEE
Dat is Amerikaans aardgas en geeft een heel ander beeld dan de Europese energiemarkt ;)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:23

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Ja ik zag Corne van Zeijl het ook melden: gas prijzen zijn erg aan het dalen, ik kan zijn bericht alleen niet vinden.

Andere gassoorten, andere beurzen, allemaal zelfde verhaal? Welke beurs wordt 'ons' gas dan verhandeld?

https://www.beursgorilla....Henry-Hub-Rollover-1.aspx
Dutch TTF:

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5303640

Alfa Romeo Giulietta 170pk + 1pk <3

• Niet online
Pas een keer of 20 voorbijgekomen hier

Nederlands gas

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 12:58
die ook... :P

the older I get, the better I was...

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:48
@belly89, pff wat een verhoging zeg! Ik hoop dat op de lange termijn de prijzen weer omlaag gaan. Ik heb dan nu wel een drie jarig contract t/m 30-09-2024 met 91 cent per m3 gas (ook bij Vattenfall), dus voorlopig voel ik nog niet de pijn.

[Voor 6% gewijzigd door witterholt op 05-01-2022 13:27]

• Superbeagle
  • Laatst online: 18:17

Superbeagle

Always smile

belly89 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:58:
Mijn contract loopt eind deze maand helaas ook af. Ik zit te twijfelen tussen een variabel contract bij een grote leverancier (bijv. Vattenfall) en energiefrank.

Vattenfall kost mij nu zo'n 340 euro per maand (t.o.v. 160 euro nu :( ) en energiefrank schat op jaarbasis 270 euro per maand.

Ik heb hiervoor altijd een vast contract gehad van 1 jaar. Weet iemand hoe variabel de tarieven tegenwoordig zijn bij Vattenfall? Hoe vaak verandert dit over het algemeen? :)
Onderaan deze pagina in het kader vind je een link naar de Overstappen topic.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-02 10:45
ArcticWolf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
[...]

https://www.msn.com/nl-nl...r-AASu9Dg?ocid=entnewsntp

:X

Heftig.. zo snel zal het hier niet lopen, maar als het gas op is in Europa, wat dan?
Nou ja, uiteindelijk is het in NL nog wel mogelijk om veel industrie af te schalen. We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.

Maar het raakt ooit op, dus we moeten als de wiederweerga isoleren, isoleren en warmtepompen installeren.

Ben jij een echte vlees-eter? || Het enigma van klimaat-inactie || Waarom zijn goeddoeners zo irritant

• Cap
  • Niet online
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Nou ja, uiteindelijk is het in NL nog wel mogelijk om veel industrie af te schalen. We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.

Maar het raakt ooit op, dus we moeten als de wiederweerga isoleren, isoleren en warmtepompen installeren.
En niet te vergeten, voor een flink deel vd Nederlanders: gedrag. Dat we als samenleving allemaal meer opletten op ons verbruik, niet onnodig verspillen, nadenken of erg verspillende "hobby's" wel zo belangrijk zijn, slimme keuzes maken.

Daarom sta ik ook een beetje dubbel in de politiek nu weer op de agenda gezette oplossingen (?) als kernenergie. Het is vaak gedreven door het idee dat we daarmee in al onze energiehonger kunnen voorzien. Maar uiteindelijk komt elke vorm van energieopwekking (fossiel, kern, zon, wind) met een prijs. Landschappelijk, ecologisch, veiligheidstechnisch, en/of de erfenis waar je toekomstige generaties mee opzadelt.

Ja, zoeken naar oplossingen is goed maar niet als het doel daarmee is om een vrijbrief te hebben om veel te (blijven) verbruiken met als enige doel business ('groei') as usual. Zolang energieopwekking zonder nadelen nog niet bestaat (en zal het ooit? ;)) blijft een belangrijke component dus ons gedrag.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben toch wel een stukje blij met het "variabele" tarief wat Eneco mij heeft gegeven deze maand voor gas:

Normaaltarief € 1,24901 per m3
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand
Netbeheerkosten € 16,68 per maand

Als ik nu naar Vattenfal kijk...

Normaaltarief € 1,993862 per m³

Echt niet gezond deze tarieven.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Er wordt door leveranciers een onderscheid gemaakt tussen bestaande klanten, die of al variabel hebben of ivm aflopend vast contract over gaan naar variabel, en nieuwe klanten. Dat is niet verboden, maar wel verwarrend.

Mijn inschatting is dat men bij de inkoop van energie voor bestaande klanten al eerder gunstige termijn contracten heeft kunnen afsluiten. Voor nieuwe klanten wil men blijkbaar die "voorraad" aan gunstige contracten niet gebruiken of ze moeten echt nu inkopen tegen hogere kosten.

[Voor 4% gewijzigd door pdukers op 06-01-2022 11:59]

• Ecological
ArcticWolf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:59:
@hierboven misschien kunnen jullie naar het andere topic, dan blijft deze ontopic...

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[...]

Daar heb je ook wel een punt inderdaad. Echter volgens mij neemt iedereen langzaam maar zeker wel stappen tot een beter energieklimaat (ook de politiek), deze crisis is puur politiek veroorzaakt.

Apparaten worden elk jaar energie zuiniger etc.
Ik raad je aan om ook even in het klimaattopic te kijken.

De enige oplossing is te stoppen met deze groei van de economie. Wij als westerse samenleving zullen anders moeten gaan denken over bezit, veel ecologischer leven en dit betekent auto's verbannen (yes really), vlees en zuivel verbieden, openbaar vervoer uitbreiden. Vluchten verbieden. We zitten in een gigantische crisis, over 5 jaar kan een gedeelte van NL al onder water staan, mochten deze feedback loops aanhouden.

Als we dit niet doen, dan gaan er miljarden mensen dood.

Zie ook wat deze professor die bij het IPPC te zeggen heeft:

Het is een inconvenient truth, maar we zullen echt naar boven moeten gaan kijken. #dontlookup

Ben jij een echte vlees-eter? || Het enigma van klimaat-inactie || Waarom zijn goeddoeners zo irritant

• Ecological
Wolly schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Is dat uit een RIVM model gekomen? /s
https://www.sciencenews.o...-collapse-climate-5-years

Deze glestjer alleen al zou voor 65cm zeelevel stijging zorgen. Dit is genoeg om een (bepaald) gebied van NL onder water te zetten. Maar New York zou hier veel meer problemen mee hebben. Ik wilde alleen aangeven, de klimaat en ecologische problemen zijn niet iets voor 2100. Het speelt nu.

Door het loskomen van methaan, komt er ook een feedback loop, waardoor de aarde alleen maar meer opwarmt.

Maar goed, ik moet nog even wachten tot ik in het klimaat-topic mag posten, en ik wil dit topic niet vervuilen, dus DM me maar als je videos van verschillende wetenschappers wilt hebben of aanbevelingen voor boeken.

Je mag ook kiezen om voor de #dontlookup methode te gaan, dan heb ik het tenminste geprobeerd.

Maar goed, nogmaals. Isoleer, isoleer, isoleer je huis om zo min mogelijk kosten te hebben. Olie en gas zal wellicht met een economische crash goedkoper worden, doch komt peak oil eraan waardoor energie in elke model duurder zal worden tot we kernfusie hebben (als dat op tijd komt).

Carl Sagan, 1 van de beste wetenschappers (RIP) die het in 1986 heel duidelijk uitlegt:

En Jeremy Rifkin in 2008, die meer over de finance kant praat:

[Voor 5% gewijzigd door Ecological op 06-01-2022 12:40]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:12
[...]

Dat het gas opraakt gaan wij niet meer meemaken. Jouw kinderen ook niet.
Zo'n haast is er niet om alles geforceerd te willen veranderen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Trichoglossus dat mag ik hopen, als we het in de fik blijven steken tot Slochteren echt helemaal op is zijn we dommer dan ik dacht :)

Keep it in the ground, dan raakt het nooit op.
Ik heb de komende tien jaar genoeg aan 900 gram propaan.

Maar waar jouw opmerking vandaan komt dat er geen haast bij is... die mag je uitleggen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Trichoglossus
We willen klaar zijn met de transitie voordat we voor een voldongen feit staan, dus zijn er nu al stappen nodig. Er moet immers een boel gebeuren.
Ben je bekend met de Transitievisie Warmte van je gemeente?
Of anders gesteld, zie je de noodzaak van een energietransitie voor Nederland, en indien ja, welk tijdspad zou jij aanhouden?
Indien nee... dan roept dat zoveel vragen op dat het ook niet meer zijdelings in dit topic past :)

• Ecological
Trichoglossus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Dat het gas opraakt gaan wij niet meer meemaken. Jouw kinderen ook niet.
Zo'n haast is er niet om alles geforceerd te willen veranderen.
Ik lees graag een bron hiervoor.

Ik heb mijn best gedaan om met meerdere bronnen te komen. Moeten we dan geopolitiek afhankelijk van Rusland blijven, of waar halen we de komende jaren ons gas vandaan?

Ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, je mag best een beetje je best doen om de materie te snappen voor je met one-liners komt.

P.S: gas is nog eigenlijk hartstikke goedkoop als je de klimaatschade meeberekend.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 21:59
[...]

Als je samen een goed inkomen hebt is dat geen probleem. Maar stel je hebt een jaren 60 huis en netto 2,5k. Zelfs met subsidies word het gewoon kut.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:52
https://www.nu.nl/binnenl...as-nodig-als-gedacht.html

Groningse gaskraan weer open: dit jaar bijna dubbel zoveel gas nodig als gedacht

Dit 'gasjaar' (van oktober 2021 tot en met september 2022) wordt waarschijnlijk bijna dubbel zoveel gas gewonnen uit het Groningerveld als eerst verwacht. Waar het ministerie van Economische Zaken eerst uitging van 3,9 miljard kubieke meter, komt de winning door omstandigheden uit op maximaal 7,6 miljard kuub, volgens berekeningen van netbeheerder GTS.

Het nieuwe kabinet bepaalt vóór 1 april hoeveel gas er definitief uit het Groningenveld moet komen in het laatste gasjaar dat er gewonnen wordt. Het ministerie van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer op de hoogte gesteld van de veel hogere verwachte gaswinning.

Een van de oorzaken is dat de stikstoffabriek in Zuidbroek pas later open kan. Die fabriek is nodig om gas uit het buitenland om te vormen naar gas dat door Nederlandse huishoudens kan worden gebruikt, zogeheten laagcalorisch gas. Gronings gas is zelf al laagcalorisch.

Daarnaast neemt de gasvraag uit Duitsland fors toe, zo meldt het ministerie in een verklaring. "Onlangs heeft Duitsland aangegeven 1,1 miljard kuub meer nodig te hebben uit Groningen om in zijn energiebehoefte te voorzien. Dat komt doordat energiebesparende maatregelen in Duitsland minder effectief blijken dan verwacht."

Ook wint Duitsland zelf minder laagcalorisch gas dan normaal. Daardoor zijn de Duitse gasopslagen minder goed gevuld dan normaal. Demissionair minister Stef Blok van Economische Zaken heeft "zijn grote zorgen geuit" over de hoge vraag uit Duitsland.

Volgens het ministerie ligt de afbouw nog wel op schema. Als er geen onverwacht strenge winters komen, kan de gaskraan medio 2022 officieel dicht.

[Voor 119% gewijzigd door Stinger_Ventura op 06-01-2022 20:35]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:12
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Ik lees graag een bron hiervoor.

Ik heb mijn best gedaan om met meerdere bronnen te komen. Moeten we dan geopolitiek afhankelijk van Rusland blijven, of waar halen we de komende jaren ons gas vandaan?

Ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, je mag best een beetje je best doen om de materie te snappen voor je met one-liners komt.

P.S: gas is nog eigenlijk hartstikke goedkoop als je de klimaatschade meeberekend.
Ik ben al 20 jaar werkzaam in de wereld van de (o.a.) gas.

Verder heb ik geen interesse om nog verder te reageren op je postings.. Het lijkt net alsof de plaat blijft hangen. Je zit net 2 maanden op dit forum, en ik hoor je alleen maar roepen over isoleren isoleren isoleren, windmolens etc.

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Ik ben al 20 jaar werkzaam in de wereld van de (o.a.) gas.

Verder heb ik geen interesse om nog verder te reageren op je postings.. Het lijkt net alsof de plaat blijft hangen. Je zit net 2 maanden op dit forum, en ik hoor je alleen maar roepen over isoleren isoleren isoleren, windmolens etc.
Het wordt wel steeds moeilijker en duurder om gas te ontginnen, zodat men steeds vaker moet 'fracken', wat nog meer nadelen heeft, terwijl zon en wind nog steeds in prijs blijven dalen. Mijn huidige gasketel is gegarandeerd mijn laatste, hierna komt er een warmtepomp.

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 21:59
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Ik raad je aan om ook even in het klimaattopic te kijken.

De enige oplossing is te stoppen met deze groei van de economie. Wij als westerse samenleving zullen anders moeten gaan denken over bezit, veel ecologischer leven en dit betekent auto's verbannen (yes really), vlees en zuivel verbieden, openbaar vervoer uitbreiden. Vluchten verbieden. We zitten in een gigantische crisis, over 5 jaar kan een gedeelte van NL al onder water staan, mochten deze feedback loops aanhouden.

Als we dit niet doen, dan gaan er miljarden mensen dood.

Zie ook wat deze professor die bij het IPPC te zeggen heeft:

[Twitter]

Het is een inconvenient truth, maar we zullen echt naar boven moeten gaan kijken. #dontlookup
Je vergeet het doorfokken als konijnen in sommige delen van de wereld. Dat naast idd onze consumptie gedrag.

Maar hier worden er per huis tienduizenden euro’s geïnvesteerd in duurzaamheid met relatief weinig impact. Wat als Afrika ons welvaartsniveau gaat bereiken. Wil je in ontwikkelingslanden groei verbieden?

• Cyberblizzard
  • Niet online
Rofdof schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Je vergeet het doorfokken als konijnen in sommige delen van de wereld. Dat naast idd onze consumptie gedrag.
10 zwarte konijnen stoten minder uit dan 1 wit konijn.
Maar hier worden er per huis tienduizenden euro’s geïnvesteerd in duurzaamheid met relatief weinig impact.
Dankzij onze renovatie verbruiken we nu 1/6 gas van een gemiddeld gezin (huis van 41 jaar) en de meeste investeringen verdien je terug (behalve nieuwe ramen + HR-glas, dat is moeilijker). Daarnaast zal er op alle vlakken verandering moeten komen, dus ook in ons transport, voedsel, industrie,...
Wat als Afrika ons welvaartsniveau gaat bereiken. Wil je in ontwikkelingslanden groei verbieden?
Zij kunnen leren uit onze fouten en bvb. fossiele brandstoffen overslaan door meteen zonnepanelen te installeren, of door niet 7x per week vlees te eten, of door hun maatschappij niet volledig rond de auto in te richten. Of dat gaat gebeuren is een andere vraag.

[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 06-01-2022 19:36]

• Cap
  • Niet online
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Absoluut, maar voor de korte-termijn portemonnee van de gemiddelde aardbewoner ligt dat heel anders. ;)

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:20
Volgens mij denken wij veel te zwart/wit of in tunnelvisie, want de logica mis ik een beetje. We stoppen met onze eigen goudmijn in het Noorden, en tegelijk hebben wij geen backup-plan? Want je weet dat Rusland spelletjes gaat spelen in ruil voor dat gas. Dat vind ik echt een plan van niks en getuigt van geen visie. Ik vind het niet erg om te stoppen met het Groninger gasveld, tenzij je een sterk plan hebt waar je de komende jaren heen wilt. Maar dat hebben we dus niet....

Ik snap wel dat je in de verre toekomst gas-loos wilt zijn en c02 neutraal, etc etc. Want de hele wereld ligt hierom te drammen, dus ik begrijp dat wij ook uiteindelijk mee moeten.

Maar tegelijkertijd heb je nog altijd veel gas nodig de komende jaren. Niet alleen om de bevolking te voorzien in de energie transitie, maar ook om de bedrijven de jump start te geven na de corona en de economie daarmee draaiende te houden.

Het is een feit dat we 1 van de grootste gasvelden ter wereld onder de provincie Groningen hebben liggen; en het is naar mijn inziens een doodzonde dat hier de stekker uitgaat.

Je zet gewoon even eenmalig 50 miljard aan de kant om alles en iedereen uit te kopen in dat deel van de goudmijn provincie (dat is even een slordige aanname); en gaan met die banaan en alles full throttle hardcore leegpompen daar.

Je kunt de hele bevolking/bedrijven voorzien van gas (wat veel gas import bespaart) en je bent niet afhankelijk van politieke spelletjes uit Rusland en wellicht kun je er nog extra aan verdienen door overtollige gas te verkopen/exporteren. De rust keert terug en iedereen kan even aan de slag zonder torenhoge kosten.

Terugkomende op ''de betere aarde''..... Parallel daaraan maak je een lange termijn plan dat je dus over gaat op alternatieve bronnen. Je onderzoekt kernenergie, bouw van mij part een hoop kerncentrales erbij of researcht andere gas alternatieven en implementeert die.

Dán heb je pas een visie en dan heb je pas een goed plan. En als dat is gelukt, dan pas trek je de stekker uit het veld in Groningen.

Maar wat wij nu aan het doen zijn is puur amateurisme.

• Cap
  • Niet online
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:55:
Volgens mij denken wij veel te zwart/wit of in tunnelvisie, want de logica mis ik een beetje. We stoppen met onze eigen goudmijn in het Noorden, en tegelijk hebben wij geen backup-plan?
We stoppen helemaal niet, DL wil meer van ons gas en we halen dus het dubbele van wat afgesproken is uit de Groningse grond. Bovendien is onze stikstoffabriek niet af dus voorlopig lusten we het buitenlandse gas nog niet, dus er moet nog meer gas uit de Groningse grond komen.

En tja, die goudmijn, zo denkt menig westerling of zuiderling erover, maar menig Groninger waarvan de grond onder zijn wegzakt en zijn huis kapot trilt vast niet. Als we de huizen op de veengronden van de westerlingen slopen dan hebben we ook een goudmijn: afgraven die grond en als turf opstoken. :P

De échte goudmijn is om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van fossiel gas.

PS: ik ben westerling. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 21:09]

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-05 21:39
Gaat de gasprijs hierdoor nou omlaag of omhoog? We hebben zelf gas tekort en zijn afhankelijk van Rusland en geven het aan Duitsland. 8)7 Het is niet meer te volgen

[Voor 60% gewijzigd door Hoi1966 op 06-01-2022 21:14]

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-05 21:39
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Beetje vragen naar bekende weg, glazen bol.

Het is een factor in de prijs. Als we besluiten niet / alleen voor DL op te pompen gaat de prijs niet omlaag. Als we ook voor onszelf omhoogpompen gaat de prijs (tijdelijk) minder omhoog / misschien omlaag.
Je kan het toch niet maken om alleen voor Duitsland te pompen met al die schade die het misschien oplevert voor de Groningers

• Silent Thunder
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:07:
[...]

We stoppen helemaal niet, DL wil meer van ons gas en we halen dus het dubbele van wat afgesproken is uit de Groningse grond.
Dat vind ik nog erger om te horen. We willen zo graag de Groningers ontzien dus we trekken de stekker eruit, maar als een ander land erom vraag dan is het opeens van ''oh shit klopt, we hadden nog zo'n duur contract/verplichting met Duitsland waar we moeilijk onderuit komen. Oke fuck het Noorden, laten we weer gaan pompen.''

Dat laat alleen maar zien dat wij totaal geen visie hebben waar we heen willen; en enkel handelen in paniekvoetbal en dag tot dag -nadenken.
[...]

En tja, die goudmijn, zo denkt menig westerling of zuiderling erover, maar menig Groninger waarvan de grond onder zijn wegzakt en zijn huis kapot trilt vast niet.
Nee klopt, maar daarom had men al moeten beginnen met het uitkopen van iedereen en alles. Elk huishouden in dat gebied een andere woning elders in de provincie. Dan behoud je je Grönnen roots maar je hebt geen last van bevingen en dan kan er worden doorgegaan met onze mining activiteiten.

Ik weet dat dat ethisch/moraal misschien discutabel is (klinkt een beetje als dat kolonisten de grond van de indianen afpakken) maar als je een goed plan maakt en goed voor iedereen zorgt is dat vele malen beter dan de alternatieven van nu. Want veel mensen zitten nu nog altijd met een puin-huis, want de afhandeling is zo slecht vanuit de overheid. Dus waarom is dat zoveel beter wat we nu doen?
In mijn plan had je tenminste goed voor iedereen gezorgd.

De échte goudmijn is om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van fossiel gas.
Dat schrijf ik ook in mijn vorige post dat ik dat ook wil.

Maar we hebben nu toch geen plan? We trekken opeens de stekker uit onze traditionele goudmijn en dan halen we onze schouders op wat er moet gebeuren. ''Misschien dit, misschien dat...''

Ondertussen moeten we uit pure wanhoop maar gas gaan kopen uit landen die zich kapot lachen. Dat is toch geen plan? Daarom zeg ik ga gewoon door en maak eerst eens een goed plan en trek dan de stekker eruit als je die alternatieve goudmijn hebt..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:55:
Ik snap wel dat je in de verre toekomst gas-loos wilt zijn en c02 neutraal, etc etc. Want de hele wereld ligt hierom te drammen, dus ik begrijp dat wij ook uiteindelijk mee moeten.

Maar tegelijkertijd heb je nog altijd veel gas nodig de komende jaren. Niet alleen om de bevolking te voorzien in de energie transitie, maar ook om de bedrijven de jump start te geven na de corona en de economie daarmee draaiende te houden.
In 1965 waarschuwde een Amerikaanse adviescommissie hun president het broeikaseffect serieus te nemen. In de jaren '70 verschenen de eerste echt alarmerende rapporten.

Bij het opruimen van de zolder kwam mijn pa onlangs een artikel uit Intermediair tegen over warmtepompen, de werking daarvan en waarom we die nodig gingen hebben. Jaartal: 1976.

Het probleem is, dat we al letterlijk meer dan 50 jaar lang elk willekeurig excuus aangrijpen om maar zo lang mogelijk uit te stellen.

Het exceptionalisme dat spreekt uit je post is overigens ook afgezien daarvan ronduit stuitend. Laat de rest van de wereld het maar aanpakken, waarom zouden wij, een van de rijkere landen ter wereld, als eerste een vinger uitsteken?

• Silent Thunder
Wilke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Het exceptionalisme dat spreekt uit je post is overigens ook afgezien daarvan ronduit stuitend. Laat de rest van de wereld het maar aanpakken, waarom zouden wij, een van de rijkere landen ter wereld, als eerste een vinger uitsteken?
Ik denk dat je mij niet snapt.

Ik ben het grotendeels ook eens met jullie.

Ik vind gas ook een smerige energie bron en ik wordt ook warm van al die mooie huis ontwerpen waar alles netjes electrisch is en zonder gas aansluiting. Gas is ook gevaarlijker met het oog op explosie-gevaar, dus ik ben overtuigd van de voordelen. Laat daar geen misverstand over verstaan. Misschien vroeger niet, maar tegenwoordig wel.

Ik zeg alleen maar dat wij nu een plan hebben wat iemand uit groep 1 heeft bedacht en nergens op slaat.

Ik wil er alleen maar voor pleiten dat we onze economie draaiende houden, de bevolking ontzien van torenhoge kosten en een beetje zelfstandig blijven.

Daarom zeg ik: ga even door met onze traditionele goudmijn puur om ons zelf te beschermen.

En ga dan ook parallel eraan keihard aan de slag om alternatieve energie bronnen te researchen en te implementeren. Dit is onze kans om iets moois te ontwikkelen en aan de wereld te laten zien.

Want zoals ik al eerder zei: het plan van nu is totaal visie loos.

• Ecological
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat je mij niet snapt.

Ik ben het grotendeels ook eens met jullie.

Ik vind gas ook een smerige energie bron en ik wordt ook warm van al die mooie huis ontwerpen waar alles netjes electrisch is en zonder gas aansluiting. Gas is ook gevaarlijker met het oog op explosie-gevaar, dus ik ben overtuigd van de voordelen. Laat daar geen misverstand over verstaan. Misschien vroeger niet, maar tegenwoordig wel.

Ik zeg alleen maar dat wij nu een plan hebben wat iemand uit groep 1 heeft bedacht en nergens op slaat.

Ik wil er alleen maar voor pleiten dat we onze economie draaiende houden, de bevolking ontzien van torenhoge kosten en een beetje zelfstandig blijven.

Daarom zeg ik: ga even door met onze traditionele goudmijn puur om ons zelf te beschermen.

En ga dan ook parallel eraan keihard aan de slag om alternatieve energie bronnen te researchen en te implementeren. Dit is onze kans om iets moois te ontwikkelen en aan de wereld te laten zien.

Want zoals ik al eerder zei: het plan van nu is totaal visie loos.
Mooi dat je tot inkeer bent gekomen, want wat je nu zegt (ik heb je eerdere post nog even opnieuw gelezen) is totaal wat anders dan wat je 2 posts geleden zei.

Overigens zijn grenzen ook gewoon een sociaal construct en arbitraire lijntjes op de kaart, dus ik zal overigens pleiten om ook een beetje solidair te zijn.

Laten we vooral het vermogen van de Oranjes e.d. gebruiken om elk huis in NL energiezuinig te maken. We hebben de techniek en het vermogen.

Laat de rijken solidair zijn, uiteindelijk is het ook in hun voordeel dat wij (de plebs) gelukkig zijn met wat we hebben. https://www.vice.com/nl/a...rijk?utm_source=vicefbned

• Cap
  • Niet online
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Maar we hebben nu toch geen plan? We trekken opeens de stekker uit onze traditionele goudmijn en dan halen we onze schouders op wat er moet gebeuren. ''Misschien dit, misschien dat...''

Ondertussen moeten we uit pure wanhoop maar gas gaan kopen uit landen die zich kapot lachen. Dat is toch geen plan? Daarom zeg ik ga gewoon door en maak eerst eens een goed plan en trek dan de stekker eruit als je die alternatieve goudmijn hebt..
Het vervelende is dat dit, tekorten en stijgende prijzen, waarschijnlijk is wat er wel móet gebeuren voordat 'we' de ernst van de situatie inzien en ernaar gaan handelen.

Op het moment dat 'we' onszelf blijven ontzien door een hypotheek te nemen op de toekomst en (zodra de prijzen stijgen of minder binnenkomt uit het buitenland) al het gas wat we nodig hebben te blijven oppompen dan komt dat moment pas jaren later, als de situatie nóg ernstiger is. Waar het aan doet denken is de situatie met stikstof, met die mooie PAS plannen waardoor we door konden gaan met teveel uitstoot doordat we dat later wel een keer zouden compenseren. Jaja...

Het puntje moet bij het paaltje komen dan schieten we pas in actie om écht wat te veranderen. Althans, ik kan me niet aan die indruk onttrekken.

Edit: ik lees het nu pas maar wat @Wilke hierboven zegt sluit er perfect op aan. :Y

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 22:23]

• Silent Thunder
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Het vervelende is dat dit, tekorten en stijgende prijzen, waarschijnlijk is wat er wel móet gebeuren voordat 'we' de ernst van de situatie inzien en ernaar gaan handelen.

Het puntje moet bij het paaltje komen dan schieten we pas in actie om écht wat te veranderen. Althans, ik kan me niet aan die indruk onttrekken.
Ja daar heb je gelijk in en daar erger ik mij ook aan.

Dat heeft alles te maken met het korte termijn plannen van de overheid. Het is altijd een paar jaar hier en een paar jaar daar en dan maken de partijen onderling weer ruzie en moeten er deals worden gesloten tussen verschillende fracties omdat men het er niet unaniem over eens word.. en dan heb je nog niks bereikt. Want dan krijg je alleen maar halve plannen, want elke partij moet weer een beetje kunnen winnen. Dat is dus niet een plan wat het beste is voor NL, maar dat zijn gewoon spelletjes.

De reden dat sommige landen het zo stabiel en goed doen is omdat de politiek daar jarenlang met dezelfde visie door kan gaan. Want iedereen is het met elkaar eens en niemand dwarsboomt elkaar. Kijk maar eens naar Zweden en Noorwegen.

Ze zeggen: we gaan dit en dit doen en dat gebeurt ook. Dat gebeurd in NL steeds minder en minder...

Ik weet ook dat mijn plan en visie een beetje utopie is, maar ik vind het gewoon zo jammer dat wij er een puinhoop van maken.

[Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 06-01-2022 22:38]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:00
Rofdof schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Wij hebben in 2018 ons jaren 70 ouderlijkhuis ook flink onder handen genomen. Vloer, muur isolatie. Renovatie dakplaten. Wtw hybride ketel, vloerverwarming en Java’s. Nieuw glas, 22 pv panelen. 30 komen er nog bij dit jaar.

Alles zelf gedaan of in eigen beheer maar dan praat je nog over tienduizenden euro’s die een modaal gezin niet zo kan ophoesten.
Een huis waar 22+30 zonnepanelen geplaatst kunnen worden is een flink bovenmodaal huis.

Op het modale jaren 70 rijtjeshuis van mijn ouders passen 8 panelen aan de noordkant. Misschien net 3 aan de zuidkant, onder de voet van de dakkapel en 1 op het platte dak van de dakkapel. Als je huis zoveel groter is dan waar een doorsnee modaal gezin woont, dan is het logisch dat de kosten ook fors hoger zijn.

Kijk ik naar mijn vorige huis, dan is dat voor ca. 25.000 euro verduurzaamd van G-label naar A+. Met een (iets onder) modaal salaris verwezenlijkt, dankzij een duurzaamheidslening.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:23
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Ja daar heb je gelijk in en daar erger ik mij ook aan.

Dat heeft alles te maken met het korte termijn plannen van de overheid. Het is altijd een paar jaar hier en een paar jaar daar en dan maken de partijen onderling weer ruzie en moeten er deals worden gesloten tussen verschillende fracties omdat men het er niet unaniem over eens word.. en dan heb je nog niks bereikt. Want dan krijg je alleen maar halve plannen, want elke partij moet weer een beetje kunnen winnen. Dat is dus niet een plan wat het beste is voor NL, maar dat zijn gewoon spelletjes.

De reden dat sommige landen het zo stabiel en goed doen is omdat de politiek daar jarenlang met dezelfde visie door kan gaan. Want iedereen is het met elkaar eens en niemand dwarsboomt elkaar. Kijk maar eens naar Zweden en Noorwegen.

Ze zeggen: we gaan dit en dit doen en dat gebeurt ook. Dat gebeurd in NL steeds minder en minder...

Ik weet ook dat mijn plan en visie een beetje utopie is, maar ik vind het gewoon zo jammer dat wij er een puinhoop van maken.
Dat geloof je toch zelf niet? In andere landen is er net evenveel gezeik en gezeur als overal, ook in de Scandinavische landen. In Nederland zit je er gewoon veel dichter met je neus op en komt het daardoor veel meer binnen.

Ik vind dat we moeten stoppen van telkens naar de politiek te kijken voor de ’visie’ en de oplossingen. Politici zijn in de eerste plaats volgers die zo goed mogelijk trachten in te schatten wat er leeft in de maatschappij en daarop trachten in te spelen. Deels uit eigenbelang maar ook omdat ze hun zinvolle bijdrage willen leveren aan de samenleving net als de meeste mensen.
En ja dat gaat langzaam, met ups en downs, en met stommiteiten.

Als je geen of weinig last wil hebben van hoge energieprijzen dan moet je manieren bedenken om je leven zodanig in te richten dat je zo weinig mogelijk energie nodig hebt.

Als je daar geen zin in hebt dan zijn de energieprijzen waarschijnlijk nog niet hoog genoeg.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
Niet helemaal ontopic, maar de paniek over de gasprijs is groter dan de paniek over het klimaat (meer reacties in dit topic), en dat in een rijk land. Ik weet dat de transitie moeilijk is, maar het is toch een indicatie dat men de portemonnee belangrijker vindt dan het klimaat/ecosystemen/... Dat zal ons op langere termijn nochtans veel meer geld kosten... Misschien moeten we ons geld wat meer in isolatie en warmtepompen steken in plaats van in vliegreizen, dure auto's en spullen?

Edit: isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je nochtans ook terugverdienen en 'winst' op maken.

[Voor 10% gewijzigd door Cyberblizzard op 07-01-2022 09:57]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 16:46
@Cyberblizzard het zou onze houding moeten zijn inderdaad, maar helaas is dat niet het geval. Zonnepanelen, elektrisch rijden, warmtepompen en isolatie omdat we zo bezorgd zijn om het klimaat? Misschien een heel klein gedeelte, maar het gros doet het alleen voor de portemonnee. Ik ben zelf niet anders moet ik toegeven. Want mensen die allerlei maatregelen nemen in huis "voor het milieu" en ondertussen elk jaar naar Bali op vakantie gaan kan je ook niet serieus nemen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:29:
@Cyberblizzard het zou onze houding moeten zijn inderdaad, maar helaas is dat niet het geval. Zonnepanelen, elektrisch rijden, warmtepompen en isolatie omdat we zo bezorgd zijn om het klimaat? Misschien een heel klein gedeelte, maar het gros doet het alleen voor de portemonnee. Ik ben zelf niet anders moet ik toegeven. Want mensen die allerlei maatregelen nemen in huis "voor het milieu" en ondertussen elk jaar naar Bali op vakantie gaan kan je ook niet serieus nemen.
Isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je terugverdienen. Dat kan je dus ook voor de portemonnee doen. Maar dat is net zoals met het klimaat niet populair, want lange termijn, en mensen zijn niet goed in langetermijndenken.

• Superbeagle
  • Laatst online: 18:17

Superbeagle

Always smile

Cyberblizzard schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:47:
Niet helemaal ontopic, maar de paniek over de gasprijs is groter dan de paniek over het klimaat (meer reacties in dit topic), en dat in een rijk land. Ik weet dat de transitie moeilijk is, maar het is toch een indicatie dat men de portemonnee belangrijker vindt dan het klimaat/ecosystemen/... Dat zal ons op langere termijn nochtans veel meer geld kosten... Misschien moeten we ons geld wat meer in isolatie en warmtepompen steken in plaats van in vliegreizen, dure auto's en spullen?

Edit: isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je nochtans ook terugverdienen en 'winst' op maken.
Ik heb een nieuwbouw passiefhuis van hout, optimaal georiënteerd, het beetje benodigd warmte haal ik uit de bodem met een w/w warmtepomp, het dak staat vol panelen… Waar ligt dat huis? In Utopia.

Ik woon in een fijne buurt en heb een jaren 70 woning, waar al veel is nageïsoleerd. Overal hangen led-lampen en zuinige apparatuur. Enkel het dak nog, en dan kan ik gaan nadenken over een warmtepomp.

Het kost allemaal geld, veel geld en tijd. Maar ik heb het er wel voor over voor een betere toekomst.

Dat geld moet ergens vandaan komen, en als ik het deels bij elkaar kan (be)sparen door op dit moment over te stappen naar de voor mij economisch meest gunstige energieleverancier dan doe ik dat en help anderen zoveel als mogelijk daarin, anders zijn we dieven van onze eigen portemonnees.

Ik schaak dus op meerdere borden tegelijk. De een gericht op de korte termijn en de ander op de lange, maar ze zijn in mijn ogen wel met elkaar verbonden daar waar jij een dualistisch kijk erop nahoudt.

Wat ik stiekem hoop is dat de vele bezoekers in het Overstappen topic juist door de hoge energietarieven bewuster worden van hun eigen energieverbruik en de duurzame besparingsopties.

PS Jouw edit doet wel afbreuk aan jouw verhaal.

• Ecological
MneoreJ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Dat is niet helemaal waar. We zijn doorgaans prima in langetermijndenken, dat vergt maar geringe inspanning. Ook nu, we zien het allemaal ruim van tevoren aankomen! De crux zit hem in de korte termijn willen/durven/kunnen opgeven voor die lange termijn, dat is wat er bij de systemen die we met z'n allen hebben gebouwd niet in wil (want die hebben we naar ons eigen beeld geschapen :P).

Dat Pietje Puk niet aan de warmtepomp wil omdat Pietje het allemaal niet zo goed snapt of gewoon de pietermannen niet heeft in de portemonnee is te overleven, als de maatschappij Pietje maar op weg wil helpen. Maar de maatschappij zit zelf vast, en dat is niet te overleven. Eerst de zondvloed, dan de bootjes.

Afgeven op Pietje Puk gaat overigens ook niet helpen. Pietje is ook maar een mens. :P
In het boek: Don't even think about it: Why our brains are wired to ignore climate change wordt er onomstotelijk bewezen dat wij doorgaans totaal niet prima zijn in langetermijn denken. Of als je niet een heel boek wil lezen (het boek is overigens geweldig) dan hier een artikel: https://www.psychologytod...n-long-term-and-heres-why of nog 1: https://www.technologyrev...rm-vs-long-term-thinking/

Ik denk niet dat je het gelijk eens met me bent, want dat is ook mens-eigen. De mens wil niet het argument winnen, maar gewoon "winnen".

[Voor 4% gewijzigd door Ecological op 07-01-2022 12:18]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Isolatie en warmtepompen hebben ook een milieu impact. Dat mag geen excuus zijn om dan maar niets te doen maar ook hier kunnen we stellen: hoe minder je er van nodig hebt hoe beter.
Isolatie verdient zichzelf ook terug op vlak van milieu-impact. Een warmtepomp plaats je best als je gasketel aan vervanging toe is. Ik heb nu een HR-ketel van 10 jaar, maar overweeg stilaan om over te stappen.
Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik woon in een fijne buurt en heb een jaren 70 woning, waar al veel is nageïsoleerd. Overal hangen led-lampen en zuinige apparatuur. Enkel het dak nog, en dan kan ik gaan nadenken over een warmtepomp.
Je zou met het dak moeten beginnen, daar ontsnapt de meeste warmte.
Ik schaak dus op meerdere borden tegelijk. De een gericht op de korte termijn en de ander op de lange, maar ze zijn in mijn ogen wel met elkaar verbonden daar waar jij een dualistisch kijk erop nahoudt.
Hoezo? Ik kijk op lange én korte termijn. Momenteel ben ik bij een energieleverancier die enkel windmolens heeft en die is ook de goedkoopste in de lijst. Nu nog wachten tot ik een warmtepomp heb en dan kijken hoeveel panelen ik moet leggen, ook afhankelijk van hoe de gas- en elektricteitsprijzen evolueren. Ik probeer mijn hart links maar mijn portemonnee rechts te houden :)
PS Jouw edit doet wel afbreuk aan jouw verhaal.
Ik had meteen onderscheid moeten maken tussen financiële winst op korte en op lange termijn, waar de meeste mensen toch voor de korte termijn gaan. Maar ik snap ook wel dat een reisje nu leuker is dan isolatie plaatsen waardoor je later een grotere reis kan maken (liefst niet per vliegtuig ;) )
Gedoemd om te verspillen?

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05 17:20
Ecological schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:17:
Ik denk niet dat je het gelijk eens met me bent, want dat is ook mens-eigen. De mens wil niet het argument winnen, maar gewoon "winnen".
Ha! Dat is een hele mooie om gelijk al het gras onder 's mens voeten vandaan te maaien. "Je gaat het vast met me oneens zijn, maar dat komt omdat ik gelijk heb". :P

Ik denk dat het vooral om een nuanceverschil gaat. Wat ik bedoel te zeggen is dat "we" als collectief op zich wel degelijk zien wat er aan de hand is. Anders schreven we immers ook niet zulke boeken, en hadden we geen mensen in dit topic die zich erover druk maakten, etc. Als je kijkt naar de wetenschap die we als gehele mensheid opgebouwd hebben dan doen we het qua begrip van het probleem vrij goed. OK, we weten ook nog een hoop niet, maar dat het sowieso verkeerd gaat is vrij helder.

Dat vertaalt zich alleen niet naar actie, en dat heeft inderdaad allerlei hele interessante psychologische redenen. Bestuderen hoe dat dan zit, en waarom we die inzichten maar niet vertaald krijgen naar collectieve systemen die onze individuele beslissingen beter kunnen kanaliseren, is dan ook iets waar we meer moeite in zouden moeten steken. Daar dieper op ingaan is dan wel zeker weer OT voor dit draadje.

• MneoreJ
Ecological schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:34:
Daar gaat het hele boek dat ook over, lezen dus ;)
Jaja, komt op de lijst, don't worry. :P Er staat nog wel meer op de leeslijst met betrekking tot hoe ons brein functioneert, je kunt niet alles tegelijk...

• Ecological
Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Had gekund. We hebben echter bewust de keuze gemaakt om de leefruimtes eerst aan te pakken. Het geld groeit ons niet op de rug. Comfort is namelijk ook een criterium en we hadden weinig zin in een geïsoleerde zolder als opslagruimte om vervolgens op een koude vloer rond te lopen beneden.

[...]

Waar het mij om ging is dat je enkel op basis van het feit ‘er is meer activiteit in het Overstappen topic dan deze’ de conclusie trekt ‘dat impliceert dat men meer begaan is met de eigen portemonnee dan met het klimaat’. Die logica kan ik niet volgen.

[...]

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
1. Het geld groeit ons eigenlijk wel op de rug, als er maar politieke wil is.
2. Die logica is er wel echt hoor, ik weet niet alleen hoe we hem duidelijker voor je kunnen maken.
3. Cyberblizzard is al jaren 1 van de meest actiefste mensen over ecologische problemen op dit forum, dit spreekwoord past hier dus niet.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:06:

[...]

Desondanks kiest hij ook voor de goedkoopste energieleverancier die hij kan vinden op basis van zijn norm, en let hij, naast het klimaat, ook op zijn portemonnee. Je kunt dus ook begaan zijn met het klimaat èn je portemonnee. En dat kan mogelijk ook gelden voor de bezoekers van dit topic, alleen dat weten we niet.
Enkele jaren geleden was het niet de goedkoopste, toen vond ik vooral dat het 100% hernieuwbaar moest zijn (niet enkel op papier), maar omdat windenergie steeds goedkoper wordt is het nu de goedkoopste, terwijl windturbines op zee intussen ook zonder subsidies kunnen draaien.

Hernieuwbaar wordt ook relatief goedkoper omdat fossiel duurder wordt, deels door CO2-heffingen. Uiteindelijk zal je dus een shift zien van fossiel naar hernieuwbaar om financiële redenen. Uit ideologische overwegingen gaan slechts weinigen hun gedrag aanpassen.

Ik denk dat ik ergens 50/50 zit, financieel/ideologisch. Ik heb ook enkele procenten intrest opgegeven door mijn spaargeld naar de duurzaamste bank te verhuizen, maar intussen is het bijna overal 0% :)

We zijn de voorbije decennia heel verwend geweest, alles was goedkoper dan gewenst omdat externe kosten amper meegeteld werden en vandaag zijn er nog steeds veel fossiele subsidies. Stoppen met boven onze stand te leven zal moeilijk worden, maar als we het slim aanpakken kunnen we onze welvaart behouden en tegelijk ons welzijn laten stijgen: https://docs.google.com/d...C7tzOI_k/edit?usp=sharing
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Hoe veel geld gaat het klimaat/ecosysteem ons dan kosten op langere termijn?
Ik heb hier geantwoord: Cyberblizzard in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"

• michie1
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:18:
Hoe veel geld gaat het klimaat/ecosysteem ons dan kosten op langere termijn?
De kristallen bol van het University College London komt op 37 tot 51% van het bruto wereldproduct in 2100, wat me eigenlijk nog erg meevalt.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
Ik dacht even dat ik in de duurzame kroeg was beland met alle lange termijn bespiegelingen en psychologische analyses, terwijl ik dit topic ben gaan volgen om het spektakel van de paniek op de energiemarkt een beetje mee te krijgen :+

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn het ‘zorgen’ of wordt er gewoon keihard gespeculeerd?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Glashelder schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:42:
Zijn het ‘zorgen’ of wordt er gewoon keihard gespeculeerd?
Futures zijn verwachtingen, Speculatie speelt altijd een rol maar als je een "dure" future koopt en de prjs zakt in dan verlies je flink. De verwachting is dus dat het nog duurder verkocht kan worden, zelfs als er speculatie in het spel is.

Kortom, het maakt eigenlijk niet uit hoe je het noemt.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
Indoubt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Futures zijn verwachtingen, Speculatie speelt altijd een rol maar als je een "dure" future koopt en de prjs zakt in dan verlies je flink. De verwachting is dus dat het nog duurder verkocht kan worden, zelfs als er speculatie in het spel is.

Kortom, het maakt eigenlijk niet uit hoe je het noemt.
De vraag is of de futures gekocht worden door energiebedrijven die het gas weer afzetten bij bedrijven en consumenten. Of worden ze gekocht door speculanten, die enkel speculeren op een stijging van de futures en ze dus later weer willen door verkopen.

Daarnaast zijn futures ook geen verwachtingen. Het zijn financiële producten die je nu kan kopen, en waar je in de toekomst iets voor geleverd krijgt. Er spreekt hooguit een verwachting uit, maar zijn niet per definitie verwachtingen.

Energiebedrijven kunnen nu langdurige contracten afsluiten met consumenten/bedrijven en nu futures kopen, dan is hun risico afgedekt. Dat de futures prijs dan later weer zakt, maakt niet uit voor ze. Ze verliezen dan niet flink.

Sorry, je post slaat echt nergens op. Tenzij je denkt dat er echt alleen maar speculanten op de futures markt zitten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Niet online
Het is de best guesstimate van mensen die er (groot) financieel belang bij hebben om het zo correct mogelijk in te schatten.

Toekomst voorspellen is notoir moeilijk, maar hier heb je meer aan dan verwachtingen van zogenaamde experts.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 00:02
Startdatum afbouw salderingsregeling zonnepanelen niet haalbaar, ambtenaren adviseren 1 jaar uitstel
Startdatum afbouw salderingsregeling zonnepanelen niet haalbaar, ambtenaren adviseren 1 jaar uitstel
De startdatum voor de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen is niet meer haalbaar en moet 1 jaar uitgesteld worden tot 1 januari 2024. Dat adviseren ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken.

Het directoraat-generaal Klimaat en Energie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat schrijft aan de kersverse klimaatminister Rob Jetten het jaar uitstel noodzaak is vanwege de benodigde voorbereidingstijd door netbeheerders, energieleveranciers en de toezichthouder Agentschap Telecom.
Leuk nieuws voor de mensen met panelen

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SidewalkSuper ik weet nog topics uit 2015/2016 waarin er van panelen werd afgezien vanwege het dreigende afschaffen van salderen :')
Zwabberbeleid dient een doel en salderen houdt PV klein (ook mijn standpunt sinds 2015 :X )

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:00
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:26:
@SidewalkSuper ik weet nog topics uit 2015/2016 waarin er van panelen werd afgezien vanwege het dreigende afschaffen van salderen :')
Zwabberbeleid dient een doel en salderen houdt PV klein (ook mijn standpunt sinds 2015 :X )
Het beleid is al lang duidelijk en eenduidig. De pijn zit hem in het feit dat nog niet in alle panden meters zijn geplaatst met een apart telwerk voor terugleveren. Een tekortkoming van de netbeheerders. De wetgeving moet voor iedereen dezelfde uitwerking hebben. Zolang er nog mensen met een analoge terugdraaiende meter zijn, is die gelijke uitwerking er niet. Want de terugdraaiende meter saldeert al van zichzelf. Maar je kan hem niet meer aanvragen bij je netbeheerder.

Afschaffing van salderen betekent, zolang niet alle meters vervangen zijn, simpelweg dat Jan met zijn digitale meter niet meer kan salderen, maar buurman Piet die nog een analoge meter heeft wel kan salderen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:19
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:10:
@Ivow85 en precies de wet die dat moet regelen, wordt elke keer uitgesteld :)
Nu is een digitale meter vrijwillig, zolang de ferraris niet is afgekeurd.
Met de wijziging wordt een meter met teruglevertelwerk verplicht en is de ferraris houden geen optie meer.
Maar zolang het kan houden we de vertrouwde ferraris. :)

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:19
the noise schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Mijn plan ook. Maar als ik m'n zonnepanelen ga aanmelden wat dan? Ik kom over enkele maanden op het punt dat ik meer terug lever dan Greenchoice verwacht.
Ik heb het ook aangemeld mijn panelen. En nog steeds de oude meter .

Heb 20 panelen eigen en heb nu een maandbedrag van 11,65€ per maand. En geen gas.

Niks aan de hand. Ze kunnen je het nog niet verplichten.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:31:
Er zijn dus best wat verschillende verhalen vanuit instanties en betrokkenen om je een beetje bang te maken. Waar ik niet op zit te wachten is dat Greenchoice niet zou willen terug betalen ivm mijn oude draaischijfmeter.
Dat gaat onder de nieuwe wet dus wel gewoon gebeuren.

En terecht overigens, want anders is het een aanslag op het gelijkheidsbeginsel in de energiewet.

[Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 11-01-2022 10:18]

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 00:02
Precies dat, ik snap mensen ook niet zo goed die zo standvastig de meter weigeren om deze reden. Ja, je redenatie klopt, maar je moet er wettelijk straks aan geloven, dus waarom zo moeilijk doen denk ik dan.

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 17:23
SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:08:
Precies dat, ik snap mensen ook niet zo goed die zo standvastig de meter weigeren om deze reden. Ja, je redenatie klopt, maar je moet er wettelijk straks aan geloven, dus waarom zo moeilijk doen denk ik dan.
Zolang het wettelijk nog niet verplicht is staat het men vrij om de oude meter te gebruiken met de bijkomende voor en nadelen....

• the noise
SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:
[...]

De kern van mijn bericht is dus juist dat het prima is dat men het niet verplicht is, maar dat ik niet zo goed de standvastigheid begrijp. :)
Zie mij dan maar als een standvastige :-)
Aan de ene kant heb ik er geen goed gevoel bij dat overheid en bedrijven alles van je willen&moeten weten. Ik weet wel; alles is dan met 2 maten want ik gebruik ook Gmail maar je snapt mijn punt.
Andere kant is dat terug leveren voor mij nu prima gaat economisch gezien. Prima in de achteruit.
Als de wet veranderd dan is het zo, dan is zelf slimmer verbruik afstemmen de kunst.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Jij gaat als ik het goed begrijp de oude meter ook houden als de wet het verplicht voor teruglevering?
Ik had verwacht dat dan iedereen wel zou omgaan, maar dit is natuurlijk ook nog een variant.
Ik verwacht eigenlijk wel dat je gewoon afgesloten wordt als je niet meewerkt. Of er worden hoge boetes opgelegd zodat het voordeel teniet gedaan wordt :P

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Jij gaat als ik het goed begrijp de oude meter ook houden als de wet het verplicht voor teruglevering?
Ik had verwacht dat dan iedereen wel zou omgaan, maar dit is natuurlijk ook nog een variant.
Nee, hij geeft juist aan dat ie dan wel om gaat en dan zelf maar slimmer met het gebruik van zn elektra om moet gaan. Ik gok dus bv de wasmachine/droger overdag aan als de zonnepanelen ook leveren en dus niet snachts.

• the noise
[...]

Nee hoor, dat schrijf ik niet :)
Zodra het bij wet geregeld is dan lijkt het me logisch. Maar tot die tijd niet.
Op dit moment heeft ruim 89 procent van de kleinverbruikers al een geschikte meetinrichting. De overige kleinverbruikers krijgen vanaf begin 2021 door de netbeheerders een geschikte meetinrichting aangeboden, op dit moment is de kleinverbruiker niet verplicht deze meter te accepteren. Het directoraat-generaal hierover: ‘Slechts circa 20 procent van de aangeschreven kleinverbruikers gaat dan ook maar in op het aanbod tot meterwissel. Na inwerkingtreding van de wet krijgt de netbeheerder 2 jaar de tijd om een geschikte meetinrichting aan te bieden, waarbij de kleinverbruiker wél verplicht is deze te accepteren. Omdat er 2 jaar nodig is om alle kleinverbruikers die nu nog niet in het bezit zijn van een geschikte meter deze aan te bieden, zal een deel van de kleinverbruikers op de (voorgenomen) startdatum van de afbouw van de salderingsregeling nog niet in het bezit zijn van een geschikte meetinrichting. Naar verwachting zal daarom een deel van de kleinverbruikers na de startdatum van de afbouw nog kunnen salderen, totdat ook zij een geschikte meetinrichting hebben gekregen. Om deze groep zo klein mogelijk te houden, is spoedige inwerkingtreding wenselijk.’
Maar laat deze dwarsligger maar verder, back on topic ;)

EDIT
Wat toolkist schrijft. Kijk; wil je in de energietransitie stappen maken dan is nu transport een probleem. Probeer dat dan te voorkomen als het kan. Dus zelf op de juiste momenten verbruiken of opslaan. Bij het bedrijf van mijn familie is er veel warm water nodig. De insteek is dat ook slim te maken door eerst de eigen energie daarbij te gebruiken. Hoewel de bestaande leverancier zo'n insteek blijkbaar een beetje eng lijkt te vinden. Nogal onbekend terrein hoewel het gaat over een substantieel verbruik.

[Voor 13% gewijzigd door the noise op 11-01-2022 13:12]

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Heeft iemand nog ergens het linkje waarbij je de financiële gezondheid kon bekijken van de verschillende energie leveranciers?

Edit, gevonden. Alleen is de vraag of je hier nog wel wat aan hebt gezien die van 2019 is.
https://cloudfront.consum...-2019-watermarked-rvl.pdf

[Voor 57% gewijzigd door JKen op 12-01-2022 00:03]

• t_captain
  • Laatst online: 09:06

t_captain

Moderator General Chat
Ik vind de retail marges op gas momenteel extreem.

Futures feb doen zo'n 100 euro per MWh. Dat is 103 m3, met andere woorden een kuub gas kost wholesale ongeveer 0.97 euro.

Tel daarbij zo'n 54 cent aan belasting en bij gemiddeld verbruik van 1500 m3/jaar zo'n 14 cent aan netbeheer. Dan kom ik op 1.65. BTW erbij en het is 2 euro.

Sommige bedrijven (waaronder grote spelers zoals Eneco en Engie) zitten met hun variable retail prijs boven de 2.70. Dat vind ik nogal extreem.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:02

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Wilke schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Daar geloof ik niets van, ze kunnen toch gewoon futures kopen tegen een nu bekende prijs voor het verwachte moment van levering? Op hun schaal zijn de onzekerheden daar echt niet zo groot.
Moet je wel in je glazen bol zien hoeveel je nodig hebt. Pluimverwachtingen waarbij je extremen negeert laten al een spreiding zien van 10 graden celcius over twee weken. Succes met futures voor maart, april of zelfs oktober.

Het gaat trouwens best hard omhoog de laatste dagen. Mijn variabele greenchoice-tarieven zijn op 1 januari ingegaan (1.43 gas en 0.26/0.32 stroom). Als je nu afsluit betaal je meer dan 33% meer (2.05 en 0.47). Misschien dat leveranciers met nieuwe tarieven ook financiele dekking zoeken voor lopende contracten die met (te) lage tarieven zijn afgesloten.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Het gaat trouwens best hard omhoog de laatste dagen. Mijn variabele greenchoice-tarieven zijn op 1 januari ingegaan (1.43 gas en 0.26/0.32 stroom). Als je nu afsluit betaal je meer dan 33% meer (2.05 en 0.47). Misschien dat leveranciers met nieuwe tarieven ook financiele dekking zoeken voor lopende contracten die met (te) lage tarieven zijn afgesloten.
De onderpanden worden ook steeds hoger. Daarvoor heb je wel liquide middelen nodig.
Uniper moest bijv even 11 miljard bijleggen

https://fd.nl/bedrijfslev...stert-energieleveranciers

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:46
JKen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:02:
Heeft iemand nog ergens het linkje waarbij je de financiële gezondheid kon bekijken van de verschillende energie leveranciers?
Edit, gevonden. Alleen is de vraag of je hier nog wel wat aan hebt gezien die van 2019 is.
https://cloudfront.consum...-2019-watermarked-rvl.pdf
Artikel is van oktober 2021, solvabiliteit met de jaarcijfers van 2020.
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 16:39

mjl

Ugh

T-MOB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Moet je wel in je glazen bol zien hoeveel je nodig hebt. Pluimverwachtingen waarbij je extremen negeert laten al een spreiding zien van 10 graden celcius over twee weken. Succes met futures voor maart, april of zelfs oktober.

0.47 stroom is heel netjes, ik lees net dat Oxxio bij mij het dubbele gaat rekenen. Nou maakt me dat nu niet uit, eind van de maand liggen de zonnepanelen er op, maar wel erg extreem en ik zou dan beter benzine kunnen tanken dan op stroom rijden!

Ik laat het even zo, goedkoper dan wat ik nu voor de kiezen krijg kan ik niet vinden op dit moment, en ik kan maandelijks opzeggen zodra de prijzen weer ‘genormaliseerd’ zijn.

-------

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
mjl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

0.47 stroom is heel netjes, ik lees net dat Oxxio bij mij het dubbele gaat rekenen. Nou maakt me dat nu niet uit, eind van de maand liggen de zonnepanelen er op, maar wel erg extreem en ik zou dan beter benzine kunnen tanken dan op stroom rijden!

Ik laat het even zo, goedkoper dan wat ik nu voor de kiezen krijg kan ik niet vinden op dit moment, en ik kan maandelijks opzeggen zodra de prijzen weer ‘genormaliseerd’ zijn.
Ik ben ook blij met de geplande verduurzaming. Hier komen 14 zonnepanelen erbij en een hybride warmtepomp. Ik hoop >1000 m3 gas te gaan besparen en ook nog wat stroom.

De eerste string van 8 zonnepanelen wordt morgen geinstalleerd.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mjl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Wacht even, Oxxio gaat je >90 eurocent per kWh rekenen? :o :o

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:42
Ecological schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Eneco is ook in handen van gemeentes, en het is ook gewoon een NUTS-voorziening.

Al vermoed ik eigenlijk zelf wel dat ze die hoge marges aanhouden om zich in te dekken, als de prijs toch weer verdubbelt dan hebben ze ook een probleem.
Eneco is verkocht aan Japanse bedrijven. Stedin is wel in handen van gemeenten maar dat is de netbeheerder.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:07
Ik heb eind december mijn energietarieven voor 3 jaar vastgezet bij Vattenfall voor € 5,99 per maand en € 0,244166 per kWh. Ik dacht, laat ik eens kijken wat de prijzen zijn bij EDF (de energiemaatschappij van ons vakantiehuisje in Frankrijk). Daar betaal ik momenteel € 10,50 per maand en € 0,1558 per kWh. Ik kan ook overstappen op dal/piek en dan betaal ik € 11,12 per maand en € 0,1360 / € 0,1821 per kWh.

Geen gezeur, geen paniek, geen verschil met vorig jaar. |:(

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Ik moet helaas in februari verlengen. De prijzen zijn momenteel wel extreem. Ook opmerkelijk: de meesten bieden geen 2 of 3 jaar vast aan, veel bedrijven bieden niet via vergelijkers aan en de verschillen tussen prijzen zijn 10x hoger dan normaal.

Zo zou een jaarcontract bij Innova 470 euro per maand kosten (opv verbruik vóór de verduurzaming) en bij EnergieDirect boven de 600. Zulke verschillen zijn niet normaal.

Mijn strategie is om in februari naar variabel te gaan, de diplomatieke banden met Rusland te versterken en daarna opnieuw vast te klikken.

Want in die gasprijs zit een onbalans tussen vraag en aanbod, versterkt door een te lage voorraad, maar ook een heleboel speculatie. Commodities worden tegenwoordig tientallen keren verhandeld voordat ze één keer verbruikt worden.

Mijn gok is dat de vraag/aanbod tegen het eind van de winter normaliseert en de speculatieve component kan omslaan van positief naar negatief.

• MneoreJ
JKen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:02:

In het kader van de zorgplicht die de ACM heeft naar consumenten toe, en hun verantwoordelijkheid voor wat betreft het afleveren van vergunningen aan bedrijven voor levering, publiceren zij elk jaar een up-to-date overzicht met de solvabiliteit van alle leveranciers. Hiervoor hoef je niet te gaan graven bij derde partijen die die moeite moeten doen...

Oh wacht nee sorry, ik zat weer gewoon hardop te dagdromen over een wereld waarin dingen wel zinvol zijn. Mijn oprechte excuses. :/

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Als ik sommige tarieven voorbij zie komen ben ik blij dat ik niks gedaan heb. Ik heb nu variabel tarief van Vattenfall met 10% "vasteklantenkorting". Stroom is €0,244 per kWh en voor gas betaal ik €1,26 per m³.

• Vecodo
  • Laatst online: 20-05 11:07
DjAntoon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Ik ken het, vroeger branden we onze borstharen eraf en stond het ijs op de rug bij wijze van spreken. Je kon ook tussen het kozijn en de muur naar buiten kijken...

Als je veel ruimte op je dak hebt (oude boerderij?) zoveel zonnepanelen erop gooien als je kunt betalen, dat verdient zich nu gewoon terug. (Misschien wel een andere leverancier zoeken)
Heb een plat dak van 60 vierkante meter, die wil ik
Nu helemaal volgooien, het schuine dak wil ik nog even afwachten want binnen kort dakkapellen plaatsen.

Vind een oud huis super sfeervol, maar als ik zie hoe energie zuinig mijn maat zijn nieuwbouw huis (0 op de meter aanpak) en constante goed te controleren warmte, soms wel eens het idee om toch naar nieuwbouw te kijken 🤣.

• Vecodo
  • Laatst online: 20-05 11:07
Cap schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Kan je even aangeven wat voor variabel contract dit precies is (naam product) en wanneer je dit hebt afgesloten?

Het modelcontract (op zijn minst halfjaarlijks nieuwe tarieven) op de site geeft namelijk de volgende prijs:

stroom € 0.425548
gas € 1.994951

Of heb je het over kale prijzen zonder energiebelasting/ODE?

[Afbeelding]

Here you go!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:13
eneco maar ze zijn weer gezakt gisteren was het meen ik 31 cent

• Niet online
mjl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Kom net iets lager uit dan die 45ct maar had blijkbaar een prijs van 13ct per kWh, had ik die nou maar 5 jaar vast gezet .... Meeste van de verhoging zit in de accijns!
a) de energiebelasting was meer dan 15ct en is verlaagd naar 8ct.

Dus 13ct vorig jaar is onmogelijk en de verhoging zit juist niet in de "accijns".

• JeroenE
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
Nee sorry, ik verwoorde het verkeerd ik dacht dat ik 20ct betaalde en naar iets van 45 ging... maar mijn prijs/kWh gaat 3x omhoog (3,15x om precies te zijn). Kom net iets lager uit dan die 45ct maar had blijkbaar een prijs van 13ct per kWh, had ik die nou maar 5 jaar vast gezet .... Meeste van de verhoging zit in de accijns!
De belasting/opslagen kan je niet vastzetten. Voor zover ik weet rekent iedere energieleverancier die gewoon door. Het zou ook enorm dom zijn als ze dat niet zouden doen. Tot dit jaar ging dat immers alleen maar omhoog. Maar dit jaar is het juist omlaag gegaan van (ongeveer) 15 cent naar (ongeveer) 8 cent.

Is die 13 cent niet exclusief belastingen en was je eerst dus in totaal iets van 28 cent per kWh kwijt?

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Dat is ook mijn idee.

• JeroenE
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:04:
Ik vond het ook erg laag afgelopen jaar, de accijns was iets van 4 ct en is nu 11 ct volgens de dame in de chat.
Die mevrouw heeft ongelijk; het is juist precies andersom!
Energiebelasting: 0.11408 euro per kWh
Dat is het tarief uit 2021 inclusief 21% BTW. In 2022 is het 0,04452 per kWh. Dat kan je gewoon opzoeken bij de belastingdienst op deze pagina. Zoek naar de tabel "Belasting op elektriciteit" en tel er 21% BTW bij op.
opslag duurzaame energie: 0.03630 euro per kWh
Dat is ook het tarief van vorig jaar, dit jaar is het 0,03691. Zie de tabel "Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) op elektriciteit".

In beide gevallen trouwens tot 10k kWh per jaar, daarna wordt het weer anders.

Ik vind het wel slordig dat een energieleverancier foutieve informatie aan jou verstrekt. Het is ook niet alsof dit pas gisteren bekend is geworden.

De prijzen die je noemt lijken inclusief BTW te zijn en zouden onder de 40 cent blijven (jij had het eerder over 45 cent). Aangezien ze de verlaging niet hebben meegerekend klopt dat ook niet. Je prijs inclusief alles zal dus eerder iets van 32 cent worden.

Ervan uitgaand dat je eerst 12,435 cent exclusief opslagen (wel inclusief BTW) betaalde ga je dus in totaal van 27,47 naar 32,38 cent. Dat is alsnog bijna 20% meer, maar dat is wel heel wat anders dan 3,15 keer duurder. Als de belasting niet was verlaagd was het zo'n 45% duurder geworden.

Maar je energieleverancier zelf heeft de prijs dus wel (bijna) verdubbeld; van 12,435 naar 24,242 cent is een stijging van 95%.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 15:04

JDx

Ben ik ^

JeroenE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:47:
[...]
De belasting/opslagen kan je niet vastzetten. Voor zover ik weet rekent iedere energieleverancier die gewoon door. Het zou ook enorm dom zijn als ze dat niet zouden doen. Tot dit jaar ging dat immers alleen maar omhoog. Maar dit jaar is het juist omlaag gegaan van (ongeveer) 15 cent naar (ongeveer) 8 cent.

Is die 13 cent niet exclusief belastingen en was je eerst dus in totaal iets van 28 cent per kWh kwijt?
Ik ging idd van 24 nogwat naar 16,8 cent vanaf dit jaar, dus dat is exact die 7 cent verlaging.

Gas ging van 84 naar 86 cent.

Dingen als Twitter enzo | Mijn 12600K systeem

• Niet online
pdukers schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Deze maatregel zal dan toch echt via een of andere wet moeten. Je kunt het nl. bijna "onteigening" noemen.
Het is ook via een wet. Aandeel vandaag -20%.

Frans kapitalisme ;)

Aandeel noteerde ooit 80 euro (in 2007) en nu dus 8 euro en een beetje.

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 15:59
Ik begin het langzamerhand toch wel zorgelijk te vinden dat de overheid na een aantal maanden in deze 'energiecrisis' nog steeds zo onzichtbaar lijkt te zijn op dit onderwerp. Ja, er is besloten om de energiebelasting te verlagen en gemeenten krijgen extra budget voor het geven van energieadviezen etc. aan minima, maar dat lijkt de problemen op de korte termijn toch niet echt op te lossen. Met de huidige energiemarkt kan het zo maar voorkomen dat je 2 of 3 keer zo veel gaat betalen voor je energie als voorgaande jaren. Ik kan me zomaar voorstellen dat niet iedereen even 100-200-300+ euro per maand extra op de plank heeft liggen om dat te financieren, zeker niet de gezinnen met magere salarissen en slecht geïsoleerde woningen.

Daarom heb ik ook echt het idee dat de overheid met het invoeren van marktwerking in sectoren die absoluut essentieel zijn voor ons dagelijks bestaan een groot deel van zijn invloed heeft weggegooid en het verder niet zo lijkt te interesseren. Dat de energieprijzen nu zo hoog zijn is een gegeven, daar kunnen we op korte termijn wellicht niet meteen iets aan doen, maar de manier waarop we die lasten verdelen is toch echt een politieke keuze. En keer op keer komen de mensen die het toch al niet zo breed hebben in de verdrukking. Bah.
Pagina: 1 ... 17 ... 24

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee