Een leerling die het beter weet dan de leraar, met een registratiedatum van vandaag.... zijn we niet allemaal een trol aan het voeren 7 pagina's lang?
Wat betreft het uitstaan van de toerenteller, dat kan zeker goed zijn voor nieuwe bestuurders. Er zijn nog steeds genoeg (oudere) auto's die geen toerenteller hebben, zeker bij een van je eerste auto's is de kans daarop groot bij een klein budget. Dat lijkt me echt geweldig als je geleerd hebt te schakelen op de teller en niet op geluid/gevoel. Ook in nieuwere auto's kan 'ie dus uit, wordt niet zo essentieel gevonden schijnbaar. Bovendien leer je hiermee de leerling schakelen zonder op het dashboard te hoeven kijken. De ogen blijven dan op de weg, wel zo veilig lijkt me. Uiteindelijk gebruik je de toerenteller toch nooit om je schakelmomenten mee te bepalen, dus direct aanleren dat je erop kan kijken is ook niet superhandig. Sterker: bij auto's met een ander soort motor/brandstof dan die waar TS nu in lest kan rijden/optrekken op een bepaald (laag) toerental juist schade veroorzaken en dat is niet iets wat je op de toerenteller ziet maar juist iets wat je hoort en voelt.
Dan moet je hem vooral vragen om op een andere toon te reageren, of je moet het je zelf minder aantrekken. Uiteindelijk wil die instructeur ook gewoon dat jij slaagt en er zijn verschillende methoden om dat te bewerkstelligen. Die werken ook verschillend bij verschillende mensen. Jij reageert dus niet heel goed op deze aanpak (vind je), maar je bent je er in ieder geval wel een stuk bewuster van. Als je instructeur jou nou wat aan laat rommelen en de examinator vindt straks ook dat je veel te laat doorschakelt, laat hij je gewoon zakken. Rijschool niet blij want slagingspercentage gaat omlaag, jij niet blij want je hebt geen rijbewijs, moet extra lessen en een nieuw examen betalen. CBR wel blij.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
[...]
Ik kan inmiddels wel prima rijden, ook zonder al teveel te hoeven nadenken, maar ik heb wel het idee dat de "boze" blik van mijn leraar me zo bang maakt dat ik overal teveel over ga nadenken. Dus soms zit ik op een 50-weg nog in z'n 3, soms in z'n 4. Wat ik heb geleerd, is dat het beter is om op een bochtige weg of een weg met veel vluchtheuvels en drempels en dat soort dingen lekker in z'n 3 te blijven en anders gewoon in de 4 op een rechtere weg. Maar doordat ik bang ben voor de reactie van mijn instructeur, twijfel ik daar dus eindeloos over, terwijl het uiteindelijk niet zo heeeel veel uitmaakt volgens mij.
Dus je moet je er waarschijnlijk bij neerleggen dat je instructeur hoe dan ook wat gaat zeggen over je schakelgedrag en je kan hoogstens de toon veranderen. Zeker omdat je alles nog aan het leren bent en er steeds meer bij komt wat nog geen automatisme is, wil je nog wel eens wat dingen vergeten. Een reminder van je instructeur helpt jou ook om meer te letten op bepaalde dingen, waardoor het juist sneller automatisme wordt.
Zoals hier al gezegd, het hele rijlessen moet doorgaans binnen 40 uur afgerond zijn tot een niveau waarop je examen kan doen en deel kan nemen aan het verkeer in wat mogelijk een moordwapen is. Dat ene prutvakje wat je op de middelbare school 1 jaar lang maar 1 uur per week had, dat is ook ongeveer 40 uur. Enorm weinig dus, dus is er ook weinig tijd om een leerling te benaderen met de "nooit zeggen dat iets fout is"-approach. Dat kan wel, maar dan moet je misschien iets van 80 uur les gaan betalen en daar heb je vast geen zin in.
[Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 01-10-2021 18:38]
Na een jaartje of 5 op de weg of een kleine 75.000 km ongeval vrij mag je dat nog een keer evalueren.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
[...]
Ik kan inmiddels wel prima rijden, [...]

Als je twijfelt (of merkt dat je instructeur twijfelt) kan je natuurlijk je handelingen hardop motiveren.
Maar idealiter ben jij gewoon bezig met het besturen van de auto en kijken wat er verder op de weg gebeurt, je hoort helemaal niet met je instructeur (of andere personen in de auto) bezig te zijn.
- knip -
Als je voor nu gewoon schakelt zoals de instructeur zegt dan mag je sneller afrijden, en kan je als je je roze pasje hebt helemaal zelf bepalen wanneer je schakelt, dan het is het toch jouw geld en verantwoordelijkheid.
Nadenken en reflecteren, is goed. Degelijk advies van anderen negeren, is dwaas.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
1. Ik mag toch best een beetje zelf nadenken en om reflectie vragen hier? Ik heb gewoon het idee dat ik ander verkeer soms ophoud bij het stoplicht omdat ik minder snel optrek omdat ik nog bezig ben hem in zijn 2 te zetten.
Dit komt, even hard gezegd, heel autistisch over. Je hebt het constant over snelheden in km/h. Ik rij al jaren in auto's. Op de weg en als hobby op circuits, en ik zou niet weten bij welke snelheden ik schakel in die auto's die ik ken. Je schakelt ook anders in allerlei situaties.2. Ben ik mee bezig.
Bij deze auto (en ook bij de vorige dieselauto overigens) trekt hij in de 2e versnelling naar 16 km/u. Vanaf 10 km/u trekt hij het nauwelijks om nog op te trekken in zijn 2. Het is mij ook zo aangeleerd dat ik onder de 10 naar de 1 moet schakelen. In krappe wijkjes met weinig ruimte rijd ik soms ook in de 1, want dan is het superirritant om in zijn 2 te rijden. Als je namelijk niets doet, rijd je de hele tijd 16 km/u wat soms teveel is. Dan moet je dus de koppeling intrappen zodat je snelheid mindert, maar zodra de snelheid te laag komt (dus onder de 10) kom je in de 2 nauwelijks meer op gang. Daarom kun je dan beter in de 1 rijden. Mij is ook geleerd dat ik bij inrit/uitrit altijd terug moet naar 1.
De 1e versnelling is bij normale auto's in ieder geval puur en alleen om uit stilstand weg te komen. Zodra je rolt, kun je rustig naar de 2e schakelen. Daarbij moet je niet willen kijken naar de snelheidsmeter. Gewoon meteen gaan schakelen, zodra je rolt. In de 2e versnelling kun je altijd prima optrekken, zolang je al rolt.
Het klinkt een beetje alsof je geoefend hebt in een racesim ofzo. In raceauto's is de 1e versnelling anders dan bij lichtere normale auto's. Race-auto heeft veel pk's, dus de versnellingen zijn 'langer'. De 1e versnelling van een GT3-klasse auto kan wel dik over de 50 km/h halen en daarbij zeer hoog in de toeren komen, waarbij ook wheelspin mogelijk is bij het wegrijden. Dat alles moet je vergeten bij normale en veilige verkeerssituaties.
Het is wel echt een vrijdagmiddagonderwerp zo te zien.... Cool!
Ik zou lekker doen zoals de instructeur zegt (ook al vond ik het didactisch minder sterk), en als je roze bewijsje hebt lekker alles te doen wat niet mocht. Twee puntjes, de eerste versnelling alleen om te rollen is wel waar, maar als het echt langzaam moet gaan (spelende kinderen, parkeerterreinen, woonerven) zou ik toch niet doorschakelen.
Daarnaast is de eerste versnelling helemaal gebruiken echt wel de manier om echt snel weg te zijn bij het stoplicht, maar zo te zien is dat allemaal niet meer in vogue...
Ik zou lekker doen zoals de instructeur zegt (ook al vond ik het didactisch minder sterk), en als je roze bewijsje hebt lekker alles te doen wat niet mocht. Twee puntjes, de eerste versnelling alleen om te rollen is wel waar, maar als het echt langzaam moet gaan (spelende kinderen, parkeerterreinen, woonerven) zou ik toch niet doorschakelen.
Daarnaast is de eerste versnelling helemaal gebruiken echt wel de manier om echt snel weg te zijn bij het stoplicht, maar zo te zien is dat allemaal niet meer in vogue...
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
TSS pas schakelen naar de 2 met 20km/u, dat klinkt vast als een oma die aan het rijden is. Die schakelen ook altijd laat en rijden hem vol in de toeren. Verwacht dat je veel eerder moet schakelen vanwege het nieuwe rijden. Wellicht eens nadenken over een automaat, dan hoef je je er niet meer druk om te maken
50km/h in z'n 1 haalt menig auto, GT3 gaat juist veel verder dan 50km/h, dan geef je pas net gasPlaya del C. schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:00:
Het klinkt een beetje alsof je geoefend hebt in een racesim ofzo. In raceauto's is de 1e versnelling anders dan bij lichtere normale auto's. Race-auto heeft veel pk's, dus de versnellingen zijn 'langer'. De 1e versnelling van een GT3-klasse auto kan wel dik over de 50 km/h halen en daarbij zeer hoog in de toeren komen, waarbij ook wheelspin mogelijk is bij het wegrijden. Dat alles moet je vergeten bij normale en veilige verkeerssituaties.

Mijn richtlijn is altijd 2,5k toeren geweest, maximaal. Een oude 4-bak golf rij je eerder tegen de 30, een 6bak Ford zal dat al bij net 15km/h uur zijn. Behalve als ik door wil trappen, dan begin ik pas bij 5k toeren (50-60km/h).
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik zou luisteren naar de motor die in je auto ligt.ST10©DE schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:16:
Ik zou luisteren naar je rij-instructeur.
@HarryHaver De ene motor is de andere niet. Zodra je hoort dat het ding aardig in de toeren begint te lopen dan ga je schakelen. Wen jezelf aan dat je niet naar de snelheidsmeter kijkt maar luistert naar de motor. Bij de meeste benzinemotoren kun je echt tussen de 2000 en 2500 toeren prima opschakelen. En ja, 50 in de 5e versnelling kan ook prima, zolang het maar constant is en dat je niet hoeft op te trekken want dat kost wat meer moeite voor de meeste motoren.
Vergeet je niet dat je er voor jezelf zit? Dus doe wat hij zegt en overdenk niet alles. 10-16 uur voordat je alles mocht doen? Dat is best wel langzaam.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
[...]
Ik ben idd niet echt een alfamannetje ofzo. Ik ben geen bokito die zich eens even lekker laat gelden tegenover de rijleraar nee. Of tegenover andere mensen. Dat soort methoden werken erg slecht bij mij. Als je tegen me gaat schreeuwen of me respectloos behandelt, dan kun je weinig meer van me verwachten.
Wacht maar tot je kinderen hebt, dan gaat deze theorie snel door het putje.Overigens heb ik zelf een opleiding didactiek gehad en ben ik daar wel overtuigd geraakt dat het leerproces (van wat dan ook, maar zeker van zoiets als autorijden wat best gevaarlijk en erg spannend kan zijn) een heel gevoelig proces is. In mijn opleiding is mij geleerd dat ik een leerling eigenlijk nooit "nee" mag verkopen. Ik kreeg dus soms de opdracht en uitdaging om bij het lesgeven nooit te zeggen dat een leerling het fout had. Dat kan namelijk het leerproces blokkeren, zeker bij gevoelige leerlingen. Je kunt namelijk ook op een positieve, opbouwende manier zeggen dat iets fout is, ipv "nee dat is fout". Je kunt bijv. iets positiefs zoeken in het antwoord en dan een suggestie geven, de leerling een beetje helpen richting het juiste antwoord, je kunt laten zien waarom het niet goed is en de leerling zelf tot de juiste conclusie laten komen, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Jeetje, wat een geldverspilling. Het laatste deed ik in de eerste les al (en nee ik had nooit eerder gereden).HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:05:
[...]
Haha wat een verademing die instructeur! Wist je dat ik de eerste 2 uur alleen mocht sturen? Daarna 2 uur alleen sturen en gas, daarna 2 uur alleen sturen, gas en rem, daarna 2 uur sturen, gas, rem, schakelen, en pas na 10 uur had ik ook de koppeling erbij? Kijktechnieken heb ik pas na 16 uur geleerd.
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald.Drardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
[...]
Sorry, maar dan faal je als instructeur ook wel. Een goede instructeur grijpt in voor je de stoep serieus raakt.
Dacht dat overpakken tegenwoordig uit den boze was en je constant moet ‘doorgeven’. Blijkbaar weer veranderd gaandeweg de jaren.
En bij mij is aangeleerd om door te geven ja.
Overpakken mag wel, maar alleen voor bepaalde situaties (scherpe bochten enz).
Regulier moest ik doorgeven, en daar heb ik bij rijexamen 1 ook commentaar over gehad door het CBR dat ik niet doorgaf.
(En opzich ook logisch, aangezien met overpakken zit je pols voor de airbag mocht er wat gebeuren

Dat herken ik precies. Dat was ook mijn zwakke punt!HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:27:
[...]
Ik ben wel echt een denker ja. Ik moet echt wel iets theoretisch snappen voordat ik het in de praktijk kan uitvoeren.
Mijn rij-instructeur (hele aardige vent trouwens) vond dat ook lastig bij mij.
En daarom herken ik ook jouw posts wel heel erg.
Ik heb ook heel veel problemen gehad met schakelen en dacht dat ik het nooit onder de knie kreeg!
Heb ook niet zo 123 een oplossing voor je.
Ik wens je alleen wel heel veel sterkte!
[Voor 28% gewijzigd door Ryur op 01-10-2021 20:11]
Jij kunt niet prima rijden, want je zegt dat je in zn 1 een bocht neemt na een stoplicht. 99,99% van de bestuurders doet dat anders en alleen die andere manier wordt goedgekeurd bij je examen: vóór je de bocht om gaat, zorg je dat je geschakeld hebt, want dan heb je altijd 2 handen aan je stuur als je de bocht maakt en rij je zo veilig mogelijk.HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
[...]
Ik kan inmiddels wel prima rijden, ook zonder al teveel te hoeven nadenken, maar ik heb wel het idee dat de "boze" blik van mijn leraar me zo bang maakt dat ik overal teveel over ga nadenken. Dus soms zit ik op een 50-weg nog in z'n 3, soms in z'n 4. Wat ik heb geleerd, is dat het beter is om op een bochtige weg of een weg met veel vluchtheuvels en drempels en dat soort dingen lekker in z'n 3 te blijven en anders gewoon in de 4 op een rechtere weg. Maar doordat ik bang ben voor de reactie van mijn instructeur, twijfel ik daar dus eindeloos over, terwijl het uiteindelijk niet zo heeeel veel uitmaakt volgens mij.
Mijn auto wil niet eens 25 in de 3. het minimale toerental in combinatie met de overbrenging gaat over de 30 heen, staat dan echt te smoren. (en irritant genoeg maakt ie net wat meer toeren dan ik nodig acht in de 2 op diezelfde snelheid dus rijd ik nooit graag 30. tegen de 38 in de 3 gaat wel. de 5 gaat vanaf 70)Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
In het kader van "HNR" (Het Nieuwe Rijden) is het zaak om ze vroeg mogelijk op te schakelen.
Ik rijd zelf een benzine auto (Toyota Aygo, 3-cylinder 75 pk) en schakel op bij:
1 - wegrijden
2 - direct zodra de auto rolt
3 - tussen de 25-30 km/uur
4 - tussen de 45-50 km/uur
5 - tussen de 65-70 km/uur
Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.
Dit alles heb ik geleerd in 2004.
Kortom, 20 km/uur in de 1e versnelling is IMHO echt te zot voor woorden, ik zit dan al bijna in de 3e versnelling.
Sidenote voor wat contrast: mijn motor kan tot 167 op de teller in de 1. Het hangt allemaal af van je overbrenging....
ik schakel mijn 1.2 benzine als het rustig is op de weg bij zo`n 1500 TPM door.. als het wat drukker is schuift dat richting de 2000 TPM en als het echt vechten is voor een gaatje kan dat ook prima bij 2500 TPM
alleen van de 1 > 2 gaat eigenlijk nooit boven de 2000 TPM..
en ach gezien ik de toerenteller makkelijker vind om de snelheid stabiel te houden...

alleen van de 1 > 2 gaat eigenlijk nooit boven de 2000 TPM..
en ach gezien ik de toerenteller makkelijker vind om de snelheid stabiel te houden...

als die warm is gewoon 30 in zn 5.. maar of dat inderdaad goed is voor de motor?van der Berg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:05:
Ik kan ook mee discussiëren en een erg leuke tipic inderdaad! Ik rij met mijn Aygo al op 50 KM per uur op zijn 5e versnelling. Ik schakel snel.

[Voor 32% gewijzigd door SMSfreakie op 01-10-2021 21:27]
Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server
Wanneer je een stronteigenwijze leerling hebt die weigert te luisteren en "even wat flinker will op trekken" en er zelfs een topic op T.net over opent, dan heb ik wel begrip voor de rij-instructeur.mcsluis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Een instructeur hoort niet te flippen, ook niet als je een fout maakt. Dat is hetgeen dat hier voornamelijk mis gaat.
Famous last words. Als ik zo op de weg kijk zie ik veel mensen met een dergelijke delusie...HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:32:
Sterker nog, ik heb het idee dat ik prima rijd
(ik weet tenminste dat ik geen goede chauffeur ben en rij dan ook geen auto)
[Voor 28% gewijzigd door gambieter op 01-10-2021 21:04]
++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Ik kan ook mee discussiëren en een erg leuke tipic inderdaad! Ik rij met mijn Aygo al op 50 KM per uur op zijn 5e versnelling. Ik schakel snel.
Ik zou zijn instructies volgen. Ik deed ooit op een examen ik wisselende in een keer 2 rijstroken maar dit moet een voor een en ik zei mijn vader doet dit ook. Ik kreeg als antwoord dat ik alles volgens de regels moet doen en een voor een rijstroken moet wisselen.
Ik kwam op een snelweg tijdens de examen
Ik zou zijn instructies volgen. Ik deed ooit op een examen ik wisselende in een keer 2 rijstroken maar dit moet een voor een en ik zei mijn vader doet dit ook. Ik kreeg als antwoord dat ik alles volgens de regels moet doen en een voor een rijstroken moet wisselen.
Ik kwam op een snelweg tijdens de examen
[Voor 54% gewijzigd door van der Berg op 01-10-2021 21:09]
Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro
Succes bij de vrouwen!HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:27:
[...]
Ik ben wel echt een denker ja. Ik moet echt wel iets theoretisch snappen voordat ik het in de praktijk kan uitvoeren.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Zal het proberen logisch te benaderen.
- Diesel heeft meer koppel bij lagere toeren dan een Benzine motor waardoor lager opschakelen of vanuit lagere toeren versnellen gemakkelijker gaat.
- De 1e versnelling is bedoeld om op een helling met een zware aanhangwagen erachter de auto in beweging te kunnen krijgen.
- Voor optrekken vanuit de 1e versnelling betekend dat als je in de situatie bent dat je in beweging bent en de koppeling al volledig opgekomen is je naar zijn 2 kan gaan.
- De theorie van ik wil auto's achter mij niet ophouden dus ik trek wat langer door in zijn 1 tot 20 a 25 km gaat niet op want de auto's achter je zitten dan al in zijn 2 om naar 40 te gaan.
- In principe heeft een moderne benzine motor geen problemen met rustig 13 a 16 km per uur rollen in zijn 2. Alleen het toerental is dan te laag om snel te versnellen waardoor de motor gaat tegensputteren. Oplossing rustig gas geven totdat je wat hoger in de toeren zit en dan pas harder versnellen of even de koppeling gebruiken totdat je snelheid wat hoger is.
- Voordat je de bocht ingaat is het het beste om al in de juiste versnelling te zitten waarmee je de bocht met een constante snelheid kan nemen. Bij goed weer is het mogelijk om ook in de bocht te schakelen maar bij flinke regenval of ijs heb je dan even geen druk waardoor je gaat glijden. Beter om je die gewoonte niet aanteleren
- De oude regel van opschakelen bij 2500 toeren is zodat je in de volgende versnelling een hoog genoeg minimaal toerental overhoud om zonder problemen te rijden of te versnellen.
- Afplakken toerenteller is om je te leren dat als de motor begint te hikken je weet dat je in een te hoge versnelling zit of bij luid loeiën in een te lage.
- Elke auto en koppeling is anders. De adviezen van 1500 minimaal en bij 2500 opschakelen is een regel die in elke situatie werkt. De precieze details kom je achter door te rijden en te luisteren.
- Zorgen dat de motor niet afslaat bij optrekken is oefenen. Hoe meer je weet waar het precieze koppelingspunt zit en hoe de motor en auto reageert bij optrekken en opkomen van de koppeling des te sneller het gaat. Sportschoenen zijn ideaal in het begin daar je dan meer de druk voelt. Bij bergschoenen of legerkisten voel je dat minder. Daar is het meer de hoogte achterhalen waarop er veranderingen plaatsvinden.
- Zie je in de verte een rood licht dan kan je prima vantevoren gas los laten en de auto laten uitrollen. Remt dan wel iets af op de motor maar houd genoeg snelheid. Op het eind hoef je pas te remmen. Geen zin om lange tijd gas te geven en laat te remmen.
- Diesel heeft meer koppel bij lagere toeren dan een Benzine motor waardoor lager opschakelen of vanuit lagere toeren versnellen gemakkelijker gaat.
- De 1e versnelling is bedoeld om op een helling met een zware aanhangwagen erachter de auto in beweging te kunnen krijgen.
- Voor optrekken vanuit de 1e versnelling betekend dat als je in de situatie bent dat je in beweging bent en de koppeling al volledig opgekomen is je naar zijn 2 kan gaan.
- De theorie van ik wil auto's achter mij niet ophouden dus ik trek wat langer door in zijn 1 tot 20 a 25 km gaat niet op want de auto's achter je zitten dan al in zijn 2 om naar 40 te gaan.
- In principe heeft een moderne benzine motor geen problemen met rustig 13 a 16 km per uur rollen in zijn 2. Alleen het toerental is dan te laag om snel te versnellen waardoor de motor gaat tegensputteren. Oplossing rustig gas geven totdat je wat hoger in de toeren zit en dan pas harder versnellen of even de koppeling gebruiken totdat je snelheid wat hoger is.
- Voordat je de bocht ingaat is het het beste om al in de juiste versnelling te zitten waarmee je de bocht met een constante snelheid kan nemen. Bij goed weer is het mogelijk om ook in de bocht te schakelen maar bij flinke regenval of ijs heb je dan even geen druk waardoor je gaat glijden. Beter om je die gewoonte niet aanteleren
- De oude regel van opschakelen bij 2500 toeren is zodat je in de volgende versnelling een hoog genoeg minimaal toerental overhoud om zonder problemen te rijden of te versnellen.
- Afplakken toerenteller is om je te leren dat als de motor begint te hikken je weet dat je in een te hoge versnelling zit of bij luid loeiën in een te lage.
- Elke auto en koppeling is anders. De adviezen van 1500 minimaal en bij 2500 opschakelen is een regel die in elke situatie werkt. De precieze details kom je achter door te rijden en te luisteren.
- Zorgen dat de motor niet afslaat bij optrekken is oefenen. Hoe meer je weet waar het precieze koppelingspunt zit en hoe de motor en auto reageert bij optrekken en opkomen van de koppeling des te sneller het gaat. Sportschoenen zijn ideaal in het begin daar je dan meer de druk voelt. Bij bergschoenen of legerkisten voel je dat minder. Daar is het meer de hoogte achterhalen waarop er veranderingen plaatsvinden.
- Zie je in de verte een rood licht dan kan je prima vantevoren gas los laten en de auto laten uitrollen. Remt dan wel iets af op de motor maar houd genoeg snelheid. Op het eind hoef je pas te remmen. Geen zin om lange tijd gas te geven en laat te remmen.
[Voor 30% gewijzigd door D-dark op 01-10-2021 22:11]
Wat een topic dit, rijles ervaring opdoen op het Tweakers forum
Laat het even weten wanneer je klaar bent voor de derde versnelling!
Sorry, erg flauw maar kon het niet laten
Luister naar je rij instructeur (ook als je de achterliggende logica niet begrijpt), haal je examen. Dan heb je de basics, daarna leer je pas echt rijden door veel kilometers te maken.
Succes met je rijlessen!

Laat het even weten wanneer je klaar bent voor de derde versnelling!
Sorry, erg flauw maar kon het niet laten

Succes met je rijlessen!
Canon EOS R | Olympus OM-1
Wat een gedoe zeg om wanneer je "moet" schakelen. Doe voor nu gewoon wat je instructeur zegt, haal je papiertje en doe daarna lekker wat je zelf wil. (Tip: koop een automaat, ben je van dat hele gedoe af)
Totaal gezwets.418O2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Er zit ook een versnellingsbak in. De eerste versnelling heeft bijna rechte vertanding en is niet gemaakt om in te rijden. Die is gewoon heel kort.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Schakelmoment kies je niet ahv snelheid.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Nee natuurlijk niet. Verder laat ik me niet verleiden om aan de "wanneer moet je schakelen" discussie mee te doenSCIxX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:56:
[...]
Jij wil dat die in zijn 1 over de snelweg gaat? Richtlijnen zijn er om een reden.
...

Nou vooruit dan. Als je harder wil en hij gaat niet meer harder: waarschijnlijk tijd om te schakelen

[Voor 15% gewijzigd door sig69 op 01-10-2021 23:21]
Ik vind dat zo'n onzin, dat irritante "de 1 is echt alleen om te rollen we gaan meteen naar de 2". Echt afkomstig van debiele zuinigheidsregeltjes.
Wat ik belangrijk vind is dat een motor netjes/lekker moet draaien. Dit is zeeeer afhankelijk van type motor en versnellingsbak. Er zijn nogal wat (kleine) auto's die een ultrakorte eerste versnelling hebben. Ja, die kunnen inderdaad heel vlot naar de 2. Maar legio auto's die het wel lekker vinden om nét wat later naar de 2 te gaan.
Meteen naar 2? Tuurlijk. Dat gaat. Rijdt het lekker? Ik vind van niet.
Soms is het ook domweg verstandiger om even in de 1 te blijven omdat je even later waarschijnlijk weer bijna stil komt te staan. Wat doen de meesten in dat geval? Nee we moeten en zullen naar die 2 om er vervolgens nooit meer uit te komen tot de motor bijna stilvalt. Want stel je toch eens voor dat je heel even harder dan 20 gaat in de 1.
Valt me vaak op dat bij bv zebrapaden, of afslaande auto's, mensen aan komen rijden, moeten afremmen, net niet stilstaan en DUS in die 2 blijven zitten en met een bokkende motor met te veel gas optrekken. Ja zo is het geleerd he! De 1 is alleen voor als je wegrijdt...
Ik heb hem in die situatie dus wél al terug naar de 1 gedirigeerd, met net voldoende gas om het teveel afremmen te voorkomen. En ik kan wel soepel wegkomen.
Wat ik belangrijk vind is dat een motor netjes/lekker moet draaien. Dit is zeeeer afhankelijk van type motor en versnellingsbak. Er zijn nogal wat (kleine) auto's die een ultrakorte eerste versnelling hebben. Ja, die kunnen inderdaad heel vlot naar de 2. Maar legio auto's die het wel lekker vinden om nét wat later naar de 2 te gaan.
Meteen naar 2? Tuurlijk. Dat gaat. Rijdt het lekker? Ik vind van niet.
Soms is het ook domweg verstandiger om even in de 1 te blijven omdat je even later waarschijnlijk weer bijna stil komt te staan. Wat doen de meesten in dat geval? Nee we moeten en zullen naar die 2 om er vervolgens nooit meer uit te komen tot de motor bijna stilvalt. Want stel je toch eens voor dat je heel even harder dan 20 gaat in de 1.
Valt me vaak op dat bij bv zebrapaden, of afslaande auto's, mensen aan komen rijden, moeten afremmen, net niet stilstaan en DUS in die 2 blijven zitten en met een bokkende motor met te veel gas optrekken. Ja zo is het geleerd he! De 1 is alleen voor als je wegrijdt...
Ik heb hem in die situatie dus wél al terug naar de 1 gedirigeerd, met net voldoende gas om het teveel afremmen te voorkomen. En ik kan wel soepel wegkomen.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
De koppeling is hier dus eigenlijk niet voor bedoeld, je creëert hiermee extra slijtage. Een koppeling gebruik je voor het wegrijden en om te schakelen. Niet als koppelomvormer.Meekoh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:56:
For what its worth:
Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling puur is om de wagen van stilstand, in beweging te brengen. Ik schakel dus vrij snel naar 2 en daarna kan ik weleens langer blijven hangen in 2 of 3 als ik snel wil optrekken.
Ik zou zelf ook nooit terug schakelen naar de 1e versnelling als ik niet eerst stil stond. Met je koppeling in de 2e versnelling kun je prima optrekken als je eenmaal in beweging bent. Zeker bij benzine.
Als ik echt langzaam moet rijden (lees langzamer dan in de 2e versnellnig zonder gas te geven) dan is dat prima te doen door een beetje creatief te zijn met de koppeling en gaspedaal in zijn 2.
Op lage snelheid in de 1e versnelling rijden is zo bokke irritant, gaspedaal is dan veel te gevoelig.
edit: De Automaat in mijn huidige auto doet hetzelfde, schakelt ook heel snel op van 1 naar 2.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dan kom je toch niet vooruit? Je wilt zo snel mogelijk op de toegestane snelheid zitten om veilig in te voegen. Dat lukt niet in z'n 5 bij 85 kmpu. Ik trek 'm altijd inzn 4 door naar de 100. Dan lekker in de 6 verder pruttelen en heb je tijd om netjes in te voegen. Prettig voor de mensen achter je en de mensen op de snelweg.Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
Als ik de snelweg opga en de oprit is kort/ stijl blijf ik iets langer in de 3 en 4 hangen maar zit ik bij 85 toch wel in de 5.
Inhalen op een 80 of 100 weg gaat hier ook in z'n 4
Hangt heel erg af van de auto. Ik heb nu een 4 cilinder 1.4 turbodiesel die het niet fijn vindt om 50 in de 4 te rijden, ik rijd dan ofwel iets te hard of gewoon in de 3. Van 1750-3000RPM (max koppel t/m max vermogen gebied) is het feest, daaronder of daarboven doet de auto niet zoveel. Schakelen bij 2300RPM geeft 1750 in de volgende versnelling. Ik zit bij 80 in de 5 op 1750RPM.StecaGrid schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 06:58:
[...]
Dan kom je toch niet vooruit? Je wilt zo snel mogelijk op de toegestane snelheid zitten om veilig in te voegen. Dat lukt niet in z'n 5 bij 85 kmpu. Ik trek 'm altijd inzn 4 door naar de 100. Dan lekker in de 6 verder pruttelen en heb je tijd om netjes in te voegen. Prettig voor de mensen achter je en de mensen op de snelweg.
Inhalen op een 80 of 100 weg gaat hier ook in z'n 4
Mijn vorige auto daarentegen boeide het niet zoveel, ook een 1.4 maar op benzine. 1 om weg te rollen, de rest van de versnellingen boeide niet zo. Als je in de 5 liet afzakken tot 30 kwam je gewoon weer op snelheid zonder te schakelen. In de 2 naar 80 of in de 3 naar 100 was ook totaal geen probleem.
[Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 02-10-2021 10:01]
Oh ja nog even terugkomend op “Ik rijd best wel prima”, dat doet eigenlijk niemand. Ik zie zoveel (bijna) fout gaan dat ik er vanuit ga dat niemand goed kan rijden. Helaas moet ik dan ook de conclusie trekken dat dat ook voor mij geldt, en je altijd bezig bent om kijken hoe het beter kan.
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
De oplossing is simpel. Luister naar je rijinstructeur en wees niet zo eigenwijs.
Anders kan het maar zo zijn dat je instructeur nog een lesje of 10 extra inplant omdat hij vindt dat je nog niet klaar bent voor je examen
Anders kan het maar zo zijn dat je instructeur nog een lesje of 10 extra inplant omdat hij vindt dat je nog niet klaar bent voor je examen

[Voor 46% gewijzigd door -tom-562 op 02-10-2021 10:48]
Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
Ja, wie wil er geen auto die minder verbruikt als je sportief rijdt hihiDrardollan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:53:
[...]
Ik ga ook een Cooper kopen denk ik, klinkt goed
Je zou hem kunnen vragen wat je beter moet doen en hoeveel lessen hij denkt dat je nog nodig hebt.HarryHaver schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Dit kreeg ik inderdaad van hem te horen, dat hij vond dat ik er nog niet klaar voor was. Maar hij geeft ook niet duidelijk aan hoe lang het dan nog wel gaat duren volgens hem.
Ik twijfel een beetje of dingen zoals die ik hier beschrijf, zoals de auto heel af en toe te lang in de 1 te laten staan, of dat niet een beetje een overdreven reden is om te vinden dat ik er nog niet klaar voor ben. Want hij geeft ook niet echt aan waarom ik er volgens hem niet klaar voor ben en doet ook geen oefeningen om bepaalde punten ofzo te verbeteren.
Ik denk dat het lastig te verwachten is wanneer het kwartje land. Je kent wel het concept. 'vóór de bocht klaar zijn'? Want bij bv kruisingen met verkeerslichten moet je dus al in zijn 2 zitten voor de bocht. Wellicht doe je dus schakelen nog niet snel genoeg? Of rij je te langzaam weg waardoor je niet uitkomt met doorschakelen voor de bocht, omdat je te weinig momentum/toeren hebt om zonder te schokken naar 2 te kunnen.HarryHaver schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Dit kreeg ik inderdaad van hem te horen, dat hij vond dat ik er nog niet klaar voor was. Maar hij geeft ook niet duidelijk aan hoe lang het dan nog wel gaat duren volgens hem.
Ik twijfel een beetje of dingen zoals die ik hier beschrijf, zoals de auto heel af en toe te lang in de 1 te laten staan, of dat niet een beetje een overdreven reden is om te vinden dat ik er nog niet klaar voor ben. Want hij geeft ook niet echt aan waarom ik er volgens hem niet klaar voor ben en doet ook geen oefeningen om bepaalde punten ofzo te verbeteren.
[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 03-10-2021 12:40]
Communicatie gaat 2 kanten uit. Als jij de instructeur niet aangeeft wat je niet begrijpt of wat je van hem verwacht dan gaat er echt niets veranderen. Hij kan echt niet raden wat er allemaal in jouw hoofd omgaat.HarryHaver schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
Dat is mij door deze instructeur dus nooit gezegd, dat ik 'voor de bocht klaar' moest zijn. Sterker nog, ik had hem in het begin gezegd dat ik laat naar de 2 schakelde soms omdat ik al in de bocht zat. Toen heeft hij me gezegd dat ik dan beter in de bocht kan schakelen dan hem te lang in de 1 te laten, omdat het anders slecht is voor de motor. Maar hij heeft me ook nooit uitgelegd hoe snel je hem al in de 2 kunt zetten (vrijwel meteen dus). Alleen maar dat het sneller moest. Toch een probleem van hem uit qua communicatie vind ik, als ik dat hier op GoT moet leren
En is de klik er niet, zoek dan een andere instructeur.
Er zijn best situaties dat de 1e versnelling wel handig is…borft schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:45:
terugschakelen naar de 1 in de woonwijk?! de eerste versnelling is om weg te rijden, niets anders. Doorgaans schakel je pas terug naar de 1 als je al stilstaat.... Bochten neem je meestal gewoon in de 2. Bij een stoplicht rij je weg, en voor je het kruispunt over bent, zit je, als het goed is, al in de 2.
Denk eigenlijk dat je gewoon nog wat meer moet oefenen met kijken, schakelen, koppelen, etc. Het is in het begin ook heel erg veel tegelijk, en dus best lastig.
[...]
Lol, een van de grote problemen bij beginnende bestuurders, ze denken het allemaal beter te weten.
Ik heb geen handbak meer, maar ik ging altijd wel naar 1 om mijn woonwijk in te rijden. Irritant hoge drempel die in z’n twee de hele auto een opdonder gaf.. Vriendin kan niet met een handbak overweg dus die hobbelde daar altijd met een noodgang overheen

Ontopic, TS moet gewoon eerder schakelen. En dus eerder klaar zijn met optrekken. Ik lijk uit zijn verhaal op te maken dat hij heel langzaam de koppeling laat opkomen bij het optrekken. Ja, dan zit je dus al in de bocht voordat je kan schakelen.
Koppeling op, gas en door naar 5-10km uur is echt een handeling van 1-1.5 seconden. Je kan zelfs binnen die handeling naar de tweede versnelling (lees, de koppel hoeft echt niet helemaal naar boven om tijdens het optrekken naar 2 te gaan).. Maar dat is wel gevoel/ervaring…
Denk dat de suggestie om dit eens rustig te oefenen een goeie is. Je kan uit stilstand echt binnen 1-2 seconden in zijn 2 zitten hoor, ruim voor de meeste bochten, me dunkt.
[Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2021 14:31]
Daarom een andere rijleraar, met deze rijleraar gaat het heel moeizaam worden en is het nog maar de vraag of je, als je het papiertje al hebt, wel fatsoenlijk kan rijden.HarryHaver schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Ook dat is geen gouden regel, als je bijvoorbeeld een scherpe bocht naar rechts moet maken is het geen probleem om pas na de bocht te schakelen. Even wat gas geven in de eerste versnelling heeft niemand last van.Señor Sjon schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Ik denk dat het lastig te verwachten is wanneer het kwartje land. Je kent wel het concept. 'vóór de bocht klaar zijn'? Want bij bv kruisingen met verkeerslichten moet je dus al in zijn 2 zitten voor de bocht. Wellicht doe je dus schakelen nog niet snel genoeg? Of rij je te langzaam weg waardoor je niet uitkomt met doorschakelen voor de bocht, omdat je te weinig momentum/toeren hebt om zonder te schokken naar 2 te kunnen.
Waar het mis gaat is dat iedereen auto rijden maar probeert te vertalen in vaste regels zonder enige flexibiliteit.
[Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 03-10-2021 20:16]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik weet niet goed wat je plan is, maar ik ga je even een waarschuwing geven naar aanleiding van dit topic.HarryHaver schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Want rijles is duur, en jij gaat -als je niet uitkijkt- veel meer geld kwijt zijn dan de gemiddelde Nederlander voor het papiertje. Dat heeft niet te maken met het feit of je kan rijden of niet, maar je bent hier op zoek naar argumenten om je instructeur onderuit te halen.
- Je post jou verhaal. Wij krijgen het eenzijdig (jou versie) te lezen.
- We waren er niet bij, en jij weet donders goed dat wij dus weinig zinnigs kunnen zeggen
- Je post met het doel dat wij jou bevestigen dat jij het goed doet, en je instructeur slecht.
Het gevolg gaat zijn dat jij een aanvaring met de rijschool of instructeur gaat krijgen. Nadat dit topic een tijdje je boosheid verder gevoed heeft, vermoedelijk. Lost niets op. Daarnaast -voordat dat gaat gebeuren- neem je minder aan van je instructeur. Het is een prutser, met rare adviezen, en waarschijnlijk gebruik je posts uit deze thread om dat idee te staven.
Jij kan opnieuw gaan beginnen bij een andere rijschool/instructeur, en dan blijkt dat je in je boosheid niet alleen zijn tips niet opgevolgd hebt die hier ontkracht worden, maar dat je de instructeur eigenlijk al langer niet serieus neemt. En dus ook al lang niet meer leert. Daarom ga je bij de nieuwe rijschool of instructeur er achter komen dat je een hoop geld weggegooid hebt met zinloze lessen, en veel dingen overnieuw moet leren.
Dus maak een keuze. Wil je door bij je huidige instructeur? Volg dan al zijn aanbevelingen blind op. Als je goed kan rijden zou dat er wel bij moeten kunnen. En ga NOOOOIT met anderen een discussie aan over zijn kennis. Je verlaagt daarmee je vertrouwen in hem, en dat is niet handig. Wil je weg? Dat kan, maar je gaat geen geld terugkrijgen. Ik weet niet met welk doel je verhaaltjes over 51/48 en 40km plaatst, maar het is vrij normaal dat mensen wel eens iets niet helemaal goed doen. Net als jij en ik. Je gaat dan dus starten elders, en dat gaat extra lessen kosten. Plus dat er een kans is dat de nieuwe erachter komt hoe het bij de oude instructeur ging, en dan ben jij wat krediet kwijt. Hoeft niet erg te zijn, maar het woord "gun-factor" is bij hem dan iets minder van toepassing op jou.
De leerling volgt duidelijk de instructie (herhaaldelijk) niet op... En gaat zelfs zover om, in plaats van de luisteren, om een topic aan te maken op een forum om zijn gelijk te halen.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:
[...]
Dit is echt een probleem dat bij de instructeur ligt, en niet bij jou. Een instructeur hoort jou constructief te kunnen helpen. Misschien dat boos worden helpt bij sommige mensen, het laat zeker een indruk achter, maar echt nuttig is het niet voor iemand die weet dat hij op dat moment een foutje heeft gemaakt.
Ik kan me ergens de frustratie van de instructeur wel voorstellen, vast goed voor z'n slagingspercentage.
Ik heb al ruim 30 jaar mijn rijbewijs, dus andere generatie
Maar in mijn tijd werd ook gezegd, alles regelen voor de bocht, dus bij optrekken verkeerslicht en dan naar rechts of links moeten zorgen dat je in je 2e versnelling zit, want je wil niet met 1 hand aan het stuur in de bocht zitten omdat je nog even moet schakelen. Rijlessen zijn sinds die tijd best wel veranderd, met name op het gebied van "het nieuwe rijden".
Ik ben van mening dat je naar de instructeur moet luisteren, maar dat het ook zijn taak is om goed het hoe en waarom uit te leggen. Doet hij dat niet, dan zou ik een andere instructeur zoeken. En het argument dat de motor kapot gaat is volkomen onzin.
Zoals veel reacties al aangeven, het type motor maakt ook uit.
Na 9 jaar vrachtwagen rijden zitten er sowieso nog een aantal zaken in gebakken bij mij, sowieso alles regelen voor bochten e.d. en bij het aankomen van kruisingen en dergelijke terugschakelen in de versnellingen zodat je meteen in de goede zit als je weer kunt. Zie menig bestuurder bij plotseling groen licht roeren in de versnellingsbak omdat ze dat niet deden. Weet ook niet of dat nog geleerd word eigenlijk, waarschijnlijk niet vanwege slijtage

Ik ben van mening dat je naar de instructeur moet luisteren, maar dat het ook zijn taak is om goed het hoe en waarom uit te leggen. Doet hij dat niet, dan zou ik een andere instructeur zoeken. En het argument dat de motor kapot gaat is volkomen onzin.
Zoals veel reacties al aangeven, het type motor maakt ook uit.
Na 9 jaar vrachtwagen rijden zitten er sowieso nog een aantal zaken in gebakken bij mij, sowieso alles regelen voor bochten e.d. en bij het aankomen van kruisingen en dergelijke terugschakelen in de versnellingen zodat je meteen in de goede zit als je weer kunt. Zie menig bestuurder bij plotseling groen licht roeren in de versnellingsbak omdat ze dat niet deden. Weet ook niet of dat nog geleerd word eigenlijk, waarschijnlijk niet vanwege slijtage

Wow, is dit een afspiegeling van de huidige generatie?
Reality call: Wil je snel je rijbewijs, luister naar je instructeur en volg op wat hij aan je vraagt. Discussie prima, eigenwijsheid prima maar realiseer dat je dat niet dichter bij je rijbewijs brengt.
Reality call: Wil je snel je rijbewijs, luister naar je instructeur en volg op wat hij aan je vraagt. Discussie prima, eigenwijsheid prima maar realiseer dat je dat niet dichter bij je rijbewijs brengt.
@Smuggler Ik heb ook een start/stop systeem, en gebruik dat ook. Maar ik doel meer op mensen die komen aanrollen bij het rode verkeerslicht, licht springt op groen en ze staan nog in de verkeerde versnelling, en dan de juiste nog moeten zoeken. Als ik aan kom rollen dan ga ik terug door de versnellingen heen en mocht het dan groen worden ik meteen kan doorrijden in de juiste.
Iets wat je met een vrachtwagen sowieso wil doen omdat je een paar versnellingen meer hebt dan een auto
Maar meeste vrachtwagens zijn automaat tegenwoordig. Ik had 8 versnellingen, 2 x 4. 1e, 2e, 3e,4e schakelaar op de pook om en dan weer 5e, 6e 7e en 8e.
Iets wat je met een vrachtwagen sowieso wil doen omdat je een paar versnellingen meer hebt dan een auto

Zo werkt dat niet bij mijn auto, moet hem dan toch echt in de vrij zetten. Of heb je het over een automaat?D-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:39:
[...]
Dat is gewoon luiheid.
Zolang je de rem goed ingedrukt houd blijft de motor uit en bij loslaten van de rem start de motor per direct weer.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Hoezo? Ik weet nog goed toen ik motorrijlessen had, dat het eerste wat mijn instructeur zei 'ik ga je niet leren om goed motor te rijden, ik ga je leren je motorrijbewijs te halen'. Zo is het ook met auto rijden uiteindelijk. Je leert om wat basis vaardigheden en je leert je rijbewijs te halen.WEBGAMING schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 02:13:
[...]
Volgens mij is er bijna niemand die de instructeur gelijk geeft. Want wat de instructeur zegt klopt gewoon niet.
Wat wel 90% van het topic zegt, is dat de TS gewoon naar de instructeur moet luisteren.
Ik vind dit persoonlijk ook maar een waardeloze manier van les geven moet ik zeggen, ergens over liegen, of heel erg overdrijven. Zeg gewoon dat TS eerder moet schakelen, en geef daar goede redenen voor, die zijn er genoeg. Dat werkt stukken beter dan een lulverhaal verzinnen.
Ben het er natuurlijk wel mee eens dat TS gewoon naar zijn instructeur moet luisteren, daar niet van.
Kan je wel helemaal theoretisch van alles gaan analyseren, dit is ook echt weer een topic wat alleen op Tweakers kan voorkomen (10 pagina's inmiddels

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
@D-dark Nope, omdat je geen koppelingspedaal hebt met een CVT/Automaat. Motor gaat pas uit als je de koppeling loslaat en de bak in neutraal staat. Motor start weer als je de koppeling indrukt.
Als ik rem met mijn auto in zijn 1 dat zegt hij toch echt bekijk het maar. (of ik trek hem door de rem, of de motor slaat af. (en nee niet start-stop afD-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:44:
@Illegal_Alien en @Aragnut
Betreft een Subaru Forester met een CVT automaat.
Maar denk dat dit ook voor de auto's met handbakken geld.

Helaas niet, bij de meeste moet je uit de versnelling staan voordat het start/stop systeem werkt.D-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:44:
[removed]
Bij mijn vorige werkte dat op zich wel, die startte daarna automatisch als je de koppeling indrukte. Alleen was dat niet als start/stop bedoeld, maar als hulp als je hem per ongeluk af had laten slaanIllegal_Alien schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:46:
[...]
Als ik rem met mijn auto in zijn 1 dat zegt hij toch echt bekijk het maar. (of ik trek hem door de rem, of de motor slaat af. (en nee niet start-stop af)

[removed]
Misschien gewoon in een automaat gaan rijlessen dan. Uiteindelijk gaat het daar toch heen en zullen handgeschakelde versnellingsbakken verdwijnen.
Vrijwel elke auto met een handmatige versnellingsbak slaat gewoon af als je de rem ingetrapt houd terwijl hij stil in de eerste versnelling staat, je moet hem echt in z'n vrij zetten om het start-stop systeem z'n werk te laten doen.D-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:44:
Het werkt prima als je niet als eerste bij het verkeerslicht staat. Sta je vooraan dan kan je hem beter gewoon in de versnelling laten met het koppelingspedaal ingetrapt, dat trekt een stuk sneller op en is beter voor de doorstroming.Smuggler schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:06:
[...]
Dat zijn waarschijnlijk de start-stop systemen.
Je zet de auto in z'n vrij voor het stoplicht. Op dat moment valt de motor uit. En zodra je mag rijden zet je de auto in z'n 1 en gaat de motor weer draaien.
Gaat snel en bespaard brandstof en het is zo heerlijk stil tijdens het wachten.
Ook in mijn auto zonder start-stop systeem zet ik hem in z'n vrij om de koppeling en mijn voet te besparen. Dat doe ik echter niet als ik vooraan sta bij een druk stoplicht.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja haha dat is alleen statisch. Die kijkt dus niet naar de toerental of het aantal pk wat in die auto zit. Als je die aanhield dan kwam dat barrel al helemaal niet meer vooruitNoahAmber schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:40:
Voorlopig even gewoon doen wat de rijinstructeur zegt. Als je je rijbewijs hebt en kilometers gaat maken komt het gevoel wanneer te schakelen al snel. Dan kijk je niet eens meer naar je toerentellen en/of snelheidsmeter. Dan hoor en voel je wel wanneer je op -of terug moet schakelen.
@hollandnick Die C1 heeft toch gewoon van die groene up en down pijltjes op de dash die vertellen wanneer je moet schakelen..

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Tegenwoordig zeggen/leren ze over het algemeen trouwens kwart voor 3....PinusRigida schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:44:
, of bvb.: ik rijd ook nog maar zelden met m'n handen op 'tien voor twee' zoals ik moest doen tijdens de rijlessen...
Mijn mening dan ook maar eens geven:
Je rijdt in zijn auto en hij is je instructeur, ik zou er lekker naar luisteren. Je eigen rijstijl kun je wel aanpassen als je zelf een auto hebt.
De motor of versnellingsbak gaat echt niet kapot als je iets langer in de eerste versnelling rijdt. Elke auto beschikt over een toerenteller en deze laat wel zien hoe hoog je in de toeren kan en waar het limiet ligt. Tegenwoordig zal zuinig rijden wel een punt zijn en daarom wordt je geleerd om eerder te schakelen. Waar in principe helemaal niets mis mee is.
Dan het tegengeluid: alleen maar laag in de toeren rijden is juist slecht voor een motor of dit nu een diesel of benzine verbrandingsmotor is. Alleen maar rijden op lage toeren is meer belastend voor de draaiende delen en er kan meer inwendige vervuiling in de motor optreden, waardoor het olieverbruik juist kan stijgen. Mensen die regelmatig op de snelweg rijden zullen hier weinig problemen mee hebben, maar mensen die dit niet doen wel. Belangrijk is als je graag wat hoger in de toeren rijdt dat je dit voornamelijk doet als de motor op temperatuur is, scheur niet met een koude motor hoog in de toeren weg, want dit is voor zowel een benzine als diesel niet goed.
Je rijdt in zijn auto en hij is je instructeur, ik zou er lekker naar luisteren. Je eigen rijstijl kun je wel aanpassen als je zelf een auto hebt.
De motor of versnellingsbak gaat echt niet kapot als je iets langer in de eerste versnelling rijdt. Elke auto beschikt over een toerenteller en deze laat wel zien hoe hoog je in de toeren kan en waar het limiet ligt. Tegenwoordig zal zuinig rijden wel een punt zijn en daarom wordt je geleerd om eerder te schakelen. Waar in principe helemaal niets mis mee is.
Dan het tegengeluid: alleen maar laag in de toeren rijden is juist slecht voor een motor of dit nu een diesel of benzine verbrandingsmotor is. Alleen maar rijden op lage toeren is meer belastend voor de draaiende delen en er kan meer inwendige vervuiling in de motor optreden, waardoor het olieverbruik juist kan stijgen. Mensen die regelmatig op de snelweg rijden zullen hier weinig problemen mee hebben, maar mensen die dit niet doen wel. Belangrijk is als je graag wat hoger in de toeren rijdt dat je dit voornamelijk doet als de motor op temperatuur is, scheur niet met een koude motor hoog in de toeren weg, want dit is voor zowel een benzine als diesel niet goed.
Ik ben benieuwd in welke auto Tweakers rijden die beweren dat de eerste versnelling alleen is om weg te rijden. Als ik de auto van mijn vriendin in de tweede versnelling zet bij 10 km/u vind ie dat echt niet leuk (te weinig toeren) en gaat ie schokken, of erger: valt ie uit.
Je kan prima in de eerste versnelling even gas geven tot 2500-3000 toeren en dan pas opschakelen, rij je tenminste ook een beetje normaal weg.
Je kan prima in de eerste versnelling even gas geven tot 2500-3000 toeren en dan pas opschakelen, rij je tenminste ook een beetje normaal weg.
Een rijinstructeur die gaat lopen huilen over schade aan zijn auto en of die naar de garage moet, die vent zit sowieso in het verkeerde vak. Hij geeft les aan mensen die nog geen rijervaring hebben en het dus nog moeten leren. Je kan dan echt niet verwachten van een leerling dat ze vanaf dag 1 alles onder de knie hebben. Zo'n lesauto slijt gewoon veel sneller als een auto voor W/W dan wel normaal dagelijks verkeer.
Zelf ook ervaring gehad met een rijinstructeur die alleen maar bezig was met de staat van zijn auto en banden ("niet over de tramrails rijden want dat is slecht voor mijn banden" --> van die ingelegde tramrails in de weg
). Tip: zoek een rijinstructeur die meer met de leerlingen bezig is als met de auto zelf, en waar jij je persoonlijk goed bij voelt. Als iemand continue gestrest en gespannen naast je zit, ga je er echt niet sneller door afrijden. Kans is alleen maar dat het langer duurt!
Zelf ook ervaring gehad met een rijinstructeur die alleen maar bezig was met de staat van zijn auto en banden ("niet over de tramrails rijden want dat is slecht voor mijn banden" --> van die ingelegde tramrails in de weg

Ik heb het over 22 jaar geledenMaD_co schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Dat is geen echte vrachtwagen, die heeft ook nog een splitterbox die de versnellingen deelt![]()

Ja, dat was leuk. Ooit heb ik CE gehaald met een Daf 95.MaD_co schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Dat is geen echte vrachtwagen, die heeft ook nog een splitterbox die de versnellingen deelt![]()
Gewoon zo'n manchet op de pook die een onderste stand had en een bovenste stand (1-4 of 5-8), maar die je dan ook linksom kon zetten of rechtsom (split). Dat laatste was wel grappig, gewoon omzetten tijdens rijden onder belasting, dan koppeling intrappen, tsjjj, en verder rijden in de hogere versnelling.
Gaat wel beetje offtopic zo

Uhhh? Het kost ongeacht het motortype evenveel kracht om weg te rijden (bij dezelfde auto+gewicht). Diesels hebben vanwege het motortype inherent hoger koppel onderin dan vergelijkbare benzinemotoren en een lager maximum toerental. Het is met diesels vaak makkelijker weg te rijden op alleen de koppeling dan met benzinemotoren. Wel zijn diesels vaak wat zwaarder dan benzinemodellen maar het causale verband wat je schetst is er niet.Andyk125 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:03:
[...]
Bij diesels kost het iets meer kracht om weg te rijden, daarom hebben diesels ook niet zulke hoge toeren, maar wel vaker een hoger koppel.
Ik ben het wel met je eens. Het is best een moeilijk dilemma. Dit is al mijn tweede instructeur. Ik wil ook niet eindeloos van instructeur wisselen. Dus daarom zit ik misschien met dit topic ook wel moed te verzamelen om bij deze instructeur weg te gaan, vlak voordat mijn pakket op is. Ergens probeer ik in zekere zin medestanders te vinden zodat ik inderdaad meer vertrouwen heb om de rijschool om een andere instructeur te vragen.TomsDiner schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:09:
[...]
Ik weet niet goed wat je plan is, maar ik ga je even een waarschuwing geven naar aanleiding van dit topic.
Want rijles is duur, en jij gaat -als je niet uitkijkt- veel meer geld kwijt zijn dan de gemiddelde Nederlander voor het papiertje. Dat heeft niet te maken met het feit of je kan rijden of niet, maar je bent hier op zoek naar argumenten om je instructeur onderuit te halen.Dat laatste zul je misschien willen ontkennen, maar lees zelf je postgeschiedenis maar even door.
- Je post jou verhaal. Wij krijgen het eenzijdig (jou versie) te lezen.
- We waren er niet bij, en jij weet donders goed dat wij dus weinig zinnigs kunnen zeggen
- Je post met het doel dat wij jou bevestigen dat jij het goed doet, en je instructeur slecht.
Het gevolg gaat zijn dat jij een aanvaring met de rijschool of instructeur gaat krijgen. Nadat dit topic een tijdje je boosheid verder gevoed heeft, vermoedelijk. Lost niets op. Daarnaast -voordat dat gaat gebeuren- neem je minder aan van je instructeur. Het is een prutser, met rare adviezen, en waarschijnlijk gebruik je posts uit deze thread om dat idee te staven.
Jij kan opnieuw gaan beginnen bij een andere rijschool/instructeur, en dan blijkt dat je in je boosheid niet alleen zijn tips niet opgevolgd hebt die hier ontkracht worden, maar dat je de instructeur eigenlijk al langer niet serieus neemt. En dus ook al lang niet meer leert. Daarom ga je bij de nieuwe rijschool of instructeur er achter komen dat je een hoop geld weggegooid hebt met zinloze lessen, en veel dingen overnieuw moet leren.
Dus maak een keuze. Wil je door bij je huidige instructeur? Volg dan al zijn aanbevelingen blind op. Als je goed kan rijden zou dat er wel bij moeten kunnen. En ga NOOOOIT met anderen een discussie aan over zijn kennis. Je verlaagt daarmee je vertrouwen in hem, en dat is niet handig. Wil je weg? Dat kan, maar je gaat geen geld terugkrijgen. Ik weet niet met welk doel je verhaaltjes over 51/48 en 40km plaatst, maar het is vrij normaal dat mensen wel eens iets niet helemaal goed doen. Net als jij en ik. Je gaat dan dus starten elders, en dat gaat extra lessen kosten. Plus dat er een kans is dat de nieuwe erachter komt hoe het bij de oude instructeur ging, en dan ben jij wat krediet kwijt. Hoeft niet erg te zijn, maar het woord "gun-factor" is bij hem dan iets minder van toepassing op jou.
Het gaat ook helemaal niet om het feit of ik heel snel moet doorschakelen naar de 2 of niet. Het gaat meer om hoe hij dat benadert. Hij begint me dan enorm af te snauwen en doet alsof het het ergste is wat ik zijn auto aan kan doen. In het begin was hij ook constant bezorgd om zijn banden. Ik heb één keer bij het leren van de overpakmethode een stoeprand geschampt in een woonwijk. Toen stapte hij meteen uit om zijn banden te controleren. Laatst riep hij snauwend uit "waarom neem je die rechtse bochten nou altijd zo ruim??" En dan denk ik alleen maar: ja omdat ik bang ben om jouw banden te beschadigen.
Mijn eerste rijleraar was dat betreft heel anders. Die zei altijd: ik ben verantwoordelijk voor de auto. Je hoeft je geen zorgen te maken dat we een ongeluk krijgen, een boete krijgen, schade maken, etc. want het is helemaal mijn verantwoordelijkheid. Daarvan kreeg ik eigenlijk veel meer zelfvertrouwen. Door de houding van deze leraar word ik juist bang om te rijden.
Maar ik heb mijn keuze nu wel gemaakt. Dit topic heeft me wel doen inzien dat hij misschien wel gelijk heeft, maar dat hij:
A het niet goed heeft uitgelegd
B geen rekening heeft gehouden met het feit dat mijn eerste rijleraar me iets anders heeft aangeleerd
C geen geduld heeft als ik het toch per ongeluk eens fout doe
D mijn zelfvertrouwen afbreekt door zijn negatieve manier van reageren
Ik heb ook wel veel van hem geleerd, maar ik realiseer me nu dat hij me niet dat extra zetje gaat kunnen geven tot bij het examen.
Mijn auto gaat al 17 kmh als ik bij wegrijden in de 1 de koppeling helemaal heb laten opkomen. Dat is het koppel van een relatief dikke diesel denk ik dan. En ik laat 'm echt wel snel genoeg opkomen, daar ligt het dus niet aan. Die 20 kmh van TS zou ik me dus best kunnen voorstellen, da's helemaal niet extreem laat ofzo.
Desalniettemin, als je nog steeds met je instructeur zo bewust bezig bent met 'wanneer en waar schakel je' dan ben je nog LANG niet klaar voor je examen. Bij je examen moet het (haast) onbewust gaan.
Mijn rijinstructeur had het destijds (ruim 20 jr geleden alweer! Pfff....) over de 4 stappen van iets nieuws leren:
Eerst ben je onbewust onbekwaam, je kunt het niet maar je hebt het ook eigenlijk nooit geprobeerd dus geen probleem. Dan komen je eerste rijlessen en dan merk je dat je bewust onbekwaam bent; rijden is best moeilijk, schakelen, kijken, gas geven, remmen en dat allemaal tegelijk. Gedurende je lessen wordt je bewust bekwaam; je kunt de auto onder controle houden en kijken gaat je ook nog eens goed af. Je moet alleen nog wel overal bij nadenken, het kost je veel mentale capaciteit. Ergens in deze stap zit je examen. Als je je rijbewijs hebt, ben je over sommige dingen nog steeds bewust bekwaam. De laatste stap is onbewust bekwaam. Dat komt alleen met ervaring. Schakelen, sturen, snelheid hoeven de meeste bestuurders echt niet meer over na te denken. Dat gaat zowat vanzelf. Vergelijk het met ademhalen of je wachtwoord intypen. Voor een aantal handeling moet je al zover zijn op je examen, zeker schakelen en sturen. Als je nog moet nadenken over schakelen of als je naar je stuur kijkt terwijl je de bocht door gaat, ben je m.i. nog NIET klaar voor het examen.
Desalniettemin, als je nog steeds met je instructeur zo bewust bezig bent met 'wanneer en waar schakel je' dan ben je nog LANG niet klaar voor je examen. Bij je examen moet het (haast) onbewust gaan.
Mijn rijinstructeur had het destijds (ruim 20 jr geleden alweer! Pfff....) over de 4 stappen van iets nieuws leren:
Eerst ben je onbewust onbekwaam, je kunt het niet maar je hebt het ook eigenlijk nooit geprobeerd dus geen probleem. Dan komen je eerste rijlessen en dan merk je dat je bewust onbekwaam bent; rijden is best moeilijk, schakelen, kijken, gas geven, remmen en dat allemaal tegelijk. Gedurende je lessen wordt je bewust bekwaam; je kunt de auto onder controle houden en kijken gaat je ook nog eens goed af. Je moet alleen nog wel overal bij nadenken, het kost je veel mentale capaciteit. Ergens in deze stap zit je examen. Als je je rijbewijs hebt, ben je over sommige dingen nog steeds bewust bekwaam. De laatste stap is onbewust bekwaam. Dat komt alleen met ervaring. Schakelen, sturen, snelheid hoeven de meeste bestuurders echt niet meer over na te denken. Dat gaat zowat vanzelf. Vergelijk het met ademhalen of je wachtwoord intypen. Voor een aantal handeling moet je al zover zijn op je examen, zeker schakelen en sturen. Als je nog moet nadenken over schakelen of als je naar je stuur kijkt terwijl je de bocht door gaat, ben je m.i. nog NIET klaar voor het examen.
@HarryHaver Met rijles moet je gewoon luisteren naar je instructeur en zijn/haar instructies opvolgen. En als je het niet kan vinden met deze instructeur, dan moet je een andere rijschool zoeken. Zodra je je eigen auto hebt, mag en kan je gaan bepalen hoe je ermee rijdt, tot die tijd rij je in andermans auto en bepaald de eigenaar dus hoe je ermee omgaat, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.
En nee, je veroorzaakt geen motorschade door later te schakelen. Iedere moderne auto heeft een toerenbegrenzer en zolang die nog niet ingrijpt zit je sowieso nog ver buiten het toerengebied waarin schade ontstaat door het toerental alleen.
En in algemene zin, er wordt nogal met krachttermen gesmeten en vaak op de persoon gespeeld. Hou het gewoon netjes en vriendelijk.
En nee, je veroorzaakt geen motorschade door later te schakelen. Iedere moderne auto heeft een toerenbegrenzer en zolang die nog niet ingrijpt zit je sowieso nog ver buiten het toerengebied waarin schade ontstaat door het toerental alleen.
En in algemene zin, er wordt nogal met krachttermen gesmeten en vaak op de persoon gespeeld. Hou het gewoon netjes en vriendelijk.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Doe dat alleen niet als je bij de voorste 2 auto's zit svp... Meer dan eens zie ik groen weer oranje worden omdat iemand op ambtelijke snelheid bezig is om zijn auto in gang te krijgen.Smuggler schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:06:
[...]
Dat zijn waarschijnlijk de start-stop systemen.
Je zet de auto in z'n vrij voor het stoplicht. Op dat moment valt de motor uit. En zodra je mag rijden zet je de auto in z'n 1 en gaat de motor weer draaien.
Gaat snel en bespaard brandstof en het is zo heerlijk stil tijdens het wachten.
Dat is bij automaten zo, niet bij handgeschakelde systemen. Leuk bij hellingen waarbij je even moet stoppen.D-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:39:
[...]
Dat is gewoon luiheid.
Zolang je de rem goed ingedrukt houd blijft de motor uit en bij loslaten van de rem start de motor per direct weer.

Ik heb het net nog hierboven gezegd, als je een stoeprand raakt of langs een stoeprand schaaft met je banden beschadig je de relatief fragiele wang en wellicht ook de velg, naast dat je de ophanging/stuurinrichting kan beschadigen. Een beschadigde wang is een direct risico op een klapband later, bijvoorbeeld op de snelweg. Dat wil je als normale bestuurder al niet, laat staan als leerling. Daarom moet je dat dus direct controleren, dat is puur veiligheid. De rest van de schade kan zo simpel zijn als de auto opnieuw uitlijnen maar kan ook flink in de papieren lopen. Een heel snauwende reactie is niet de beste manier maar hij doet dat voor jullie beider veiligheid.HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Het gaat ook helemaal niet om het feit of ik heel snel moet doorschakelen naar de 2 of niet. Het gaat meer om hoe hij dat benadert. Hij begint me dan enorm af te snauwen en doet alsof het het ergste is wat ik zijn auto aan kan doen. In het begin was hij ook constant bezorgd om zijn banden. Ik heb één keer bij het leren van de overpakmethode een stoeprand geschampt in een woonwijk. Toen stapte hij meteen uit om zijn banden te controleren. Laatst riep hij snauwend uit "waarom neem je die rechtse bochten nou altijd zo ruim??" En dan denk ik alleen maar: ja omdat ik bang ben om jouw banden te beschadigen.
Misschien wel eens gedacht dat het aan jezelf kon liggen?HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Ik ben het wel met je eens. Het is best een moeilijk dilemma. Dit is al mijn tweede instructeur. Ik wil ook niet eindeloos van instructeur wisselen.
Heb je het ook al eens tegen de instructeur gezegd hoe je je voelt met zijn manier van doen. Wil niet zeggen dat het veranderd, maar dan heb je het wel aangegeven. Veranderd er niets, dan kun je om een andere instructeur vragen. Wat is de reden dat je weggegaan bent bij de vorige? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Stoeprand schampen kan best gevolgen hebben, maar dat is boven mij al uitgelegd.
Schakelen van 1 naar 2 kan prima voor een bocht. Vraag anders aan je instructeur of hij ergens naartoe kan gaan met je waar je optrekken en doorschakelen kunt oefenen. Dat heb ik zelf ook gedaan toen ik nog rijlessen kreeg zo'n 22 jaar geleden. Waar je mee zit, geef het aan en vraag of het ergens geoefend kan worden.
Mijn instructeur kon ook wel eens wat minder lief zijn omdat ik vaak dezelfde fouten maakte (ja, ik was ook niet zo best in schakelen toen), maar hij kwam er zelf mee om dan ergens te oefenen (parkeerterrein bijvoorbeeld).
Heb bij hem wel vaak de Mac Drive kunnen oefenen omdat ik rond die tijd ook les had en hij toch wel trek kreeg. Menig grote shakes gekregen. (sturen met zo'n beker in je handen is overigens niet aan te raden.
Bedenk je ook, je doet dit voor jezelf, maar je bent nog niet kundig genoeg voor het examen. Dat komt echt wel goed. Maar wees absoluut duidelijk in waar je mee zit. Wellicht veranderd het dan.
Dus, wees duidelijk naar je instructeur toe.
Vraag om extra mogelijkheid tot oefenen zodat je beter op kan trekken en van 1 naar 2 kunt schakelen. Omdat je dit graag goed wilt doen.
Stoeprand schampen kan best gevolgen hebben, maar dat is boven mij al uitgelegd.
Schakelen van 1 naar 2 kan prima voor een bocht. Vraag anders aan je instructeur of hij ergens naartoe kan gaan met je waar je optrekken en doorschakelen kunt oefenen. Dat heb ik zelf ook gedaan toen ik nog rijlessen kreeg zo'n 22 jaar geleden. Waar je mee zit, geef het aan en vraag of het ergens geoefend kan worden.
Mijn instructeur kon ook wel eens wat minder lief zijn omdat ik vaak dezelfde fouten maakte (ja, ik was ook niet zo best in schakelen toen), maar hij kwam er zelf mee om dan ergens te oefenen (parkeerterrein bijvoorbeeld).
Heb bij hem wel vaak de Mac Drive kunnen oefenen omdat ik rond die tijd ook les had en hij toch wel trek kreeg. Menig grote shakes gekregen. (sturen met zo'n beker in je handen is overigens niet aan te raden.

Bedenk je ook, je doet dit voor jezelf, maar je bent nog niet kundig genoeg voor het examen. Dat komt echt wel goed. Maar wees absoluut duidelijk in waar je mee zit. Wellicht veranderd het dan.
Dus, wees duidelijk naar je instructeur toe.
Vraag om extra mogelijkheid tot oefenen zodat je beter op kan trekken en van 1 naar 2 kunt schakelen. Omdat je dit graag goed wilt doen.
In het kader van wat veel mensen zeggen van "je moet zodra je rolt naar de 2" ben ik het ook maar eens gaan uitproberen (meten=weten) in de overtuiging dat dit gewoon geen absolute regel kan zijn.
Bij mijn eigen auto gaat het als volgt. (Renault Laguna 2.0 met 205pk)
Bij 10 km/u schakelen (wat veel mensen blijkbaar zo geleerd hebben) kom ik in zijn twee zelfs ver ONDER de 1000 rpm uit, hij komt zelfs onder stationair toerental en de motor gaat bokken; dit is dus gewoon niet goed voor de motor, maar je versnelt ook bijna niet meer --> ronduit gevaarlijk.
Bij 18 km/u gaat het pas redelijk. Als ik geen haast heb en er is niemand achter me doe ik het zo.
Ik rij dan ongeveer 1500 rpm, schakel naar de 2 en kom dan uit net boven de 1000 rpm. Motor protesteert niet, je kan redelijk versnellen (nouja snel is het niet maar het gaat).
Als ik vervolgens geen gas geef en stationair blijf hangen, komt mijn snelheid uit op 15 km/h. Hoe mensen dan bij 10 km/h kunnen rijden verbaast mij. Dat geldt gewoon niet voor alle auto's.
Bij 25 km/u gaat het het "vlotst" zonder meteen te overdrijven. Ik ga van 1 op 2300 rpm naar zijn 2 op 1500 rpm, en ik kan ook vlot wederom versnellen. Dit is hoe ik het doe bij bijvoorbeeld een stoplicht of als iemand achter me zit.
Ik heb trouwens een schakelindicator die intelligent genoeg is (kijkt onder meer naar de belasting). Die is gewoon absoluut niet zichtbaar onder pak hem beet 20 km/u.
Bij de Clio van mijn vrouw kan ik wél eerder naar zijn 2. Maar dit betreft dus een auto met een kleine 1.2 motor die domweg een kortere bak heeft.
Bij mijn eigen auto gaat het als volgt. (Renault Laguna 2.0 met 205pk)
Bij 10 km/u schakelen (wat veel mensen blijkbaar zo geleerd hebben) kom ik in zijn twee zelfs ver ONDER de 1000 rpm uit, hij komt zelfs onder stationair toerental en de motor gaat bokken; dit is dus gewoon niet goed voor de motor, maar je versnelt ook bijna niet meer --> ronduit gevaarlijk.
Bij 18 km/u gaat het pas redelijk. Als ik geen haast heb en er is niemand achter me doe ik het zo.
Ik rij dan ongeveer 1500 rpm, schakel naar de 2 en kom dan uit net boven de 1000 rpm. Motor protesteert niet, je kan redelijk versnellen (nouja snel is het niet maar het gaat).
Als ik vervolgens geen gas geef en stationair blijf hangen, komt mijn snelheid uit op 15 km/h. Hoe mensen dan bij 10 km/h kunnen rijden verbaast mij. Dat geldt gewoon niet voor alle auto's.
Bij 25 km/u gaat het het "vlotst" zonder meteen te overdrijven. Ik ga van 1 op 2300 rpm naar zijn 2 op 1500 rpm, en ik kan ook vlot wederom versnellen. Dit is hoe ik het doe bij bijvoorbeeld een stoplicht of als iemand achter me zit.
Ik heb trouwens een schakelindicator die intelligent genoeg is (kijkt onder meer naar de belasting). Die is gewoon absoluut niet zichtbaar onder pak hem beet 20 km/u.
Bij de Clio van mijn vrouw kan ik wél eerder naar zijn 2. Maar dit betreft dus een auto met een kleine 1.2 motor die domweg een kortere bak heeft.
njitter schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:03:
[...]
Misschien wel eens gedacht dat het aan jezelf kon liggen?
HarryHaver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:09:
[...]
Die eerste is ermee opgehouden. Rugproblemen geloof ik. Daarmee was de klik iets beter. Hij was in elk geval erg rustig en wond zich nooit op. Hij bouwde het allemaal wel erg langzaam op maar over hem als leraar in de auto naast me kan ik niets slechts zeggen.
Wil dan niet de boeman spelen; maar als ik dit zo lees, ligt het toch meer aan jezelf dan de instructeur.HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Ik ben het wel met je eens. Het is best een moeilijk dilemma. Dit is al mijn tweede instructeur. Ik wil ook niet eindeloos van instructeur wisselen. Dus daarom zit ik misschien met dit topic ook wel moed te verzamelen om bij deze instructeur weg te gaan, vlak voordat mijn pakket op is. Ergens probeer ik in zekere zin medestanders te vinden zodat ik inderdaad meer vertrouwen heb om de rijschool om een andere instructeur te vragen.
Mijn eerste rijleraar was dat betreft heel anders. Die zei altijd: ik ben verantwoordelijk voor de auto. Je hoeft je geen zorgen te maken dat we een ongeluk krijgen, een boete krijgen, schade maken, etc. want het is helemaal mijn verantwoordelijkheid. Daarvan kreeg ik eigenlijk veel meer zelfvertrouwen. Door de houding van deze leraar word ik juist bang om te rijden.
Maar ik heb mijn keuze nu wel gemaakt. Dit topic heeft me wel doen inzien dat hij misschien wel gelijk heeft, maar dat hij:
B geen rekening heeft gehouden met het feit dat mijn eerste rijleraar me iets anders heeft aangeleerd
Ik heb ook wel veel van hem geleerd, maar ik realiseer me nu dat hij me niet dat extra zetje gaat kunnen geven tot bij het examen.
Niet dat je rijangst hebt, maar lijkt mij handiger om eens te kijken naar iets wat meer op je is ingesteld: https://www.anwb.nl/auto/...angst/rijangst-overwinnen en/of https://www.anwb.nl/auto/...ainingen/rijzekertraining
Onderdelen training
Onder begeleiding van een vakbekwame rijinstructeur volg je de RijZeker-training. Deze vindt plaats in een ANWB lesauto. De training bestaat uit een efficiënte mix van theorie en praktijk:
Persoonlijk intakegesprek waarin je je wensen kenbaar maakt
Theorie-sessie over veelvoorkomende onzekerheden en problemen in het verkeer
Theorie-sessie over verkeersinzicht + korte workshop autotechniek
Praktische rijoefeningen met persoonlijke instructeur
Evaluatie
[Voor 10% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-10-2021 14:41]
Sorry hoor maar als ik de reactie lees van TS, dan ligt het probleem meer bij de instructeur dan bij hem. Met je reactie lijkt het eerder of je hem iets wilt aanpraten, maar je wilt het eigenlijk niet zeggen. En ik hoop eerlijk gezegd dat hij er snel overheen leest. De instructeur is altijd verantwoordelijk voor de handelingen die de leerling uitvoert. Men kan altijd ingrijpen als men het idee heeft dat het niet goed gaat. Als de leerling handelingen moet doen waar die niet klaar voor is dan kan een instructeur dit eerst oefenen op een grote parkeerplaats.Illegal_Alien schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:39:
[...]
Wil dan niet de boeman spelen; maar als ik dit zo lees, ligt het toch meer aan jezelf dan de instructeur.
Niet dat je rijangst hebt, maar lijkt mij handiger om eens te kijken naar iets wat meer op je is ingesteld: https://www.anwb.nl/auto/...angst/rijangst-overwinnen en/of https://www.anwb.nl/auto/...ainingen/rijzekertraining
[...]
Er zal geen instructeur blij zijn als de auto beschadigd raakt, maar zoals ik de reactie lees van TS is hij beter af bij een andere instructeur, misschien iemand van een grotere organisatie waar de auto van de organisatie is en niet van de instructeur.
Ok, maar wat ga je nu doen? Reacties lezen van iedereen die een eigen mening heeft helpt je niet verder.HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
Bedankt voor je reactie, ook leuk om eens een ander geluid te horen! Mijn rijleraar heeft eerst altijd voor een grote rijschool met eigen auto's gewerkt. Dit is dus voor het eerst dat hij lesgeeft in zijn eigen auto. Hij is jarenlang uit het vak geweest en ik was zijn eerste nieuwe leerling weer geloof ik. Dus ik ging er ook van uit dat hij daardoor banger was voor schade.

- Wil je verder met de huidige instructeur?
- Ga je met een andere houding verder lessen nemen? (instructies van leraar opvolgen.)
- Ga je een 1 op 1 gesprek met instructeur over hoe verder te gaan doen. (Dus niet tijdens een les!)
- Of kies je een andere instructeur / andere manier om rijbewijs te halen?
Knoop doorhakken en gaan; dit helpt je niet verder.

Als ik de start en de rest van de reacties van TS leest kom ik ergens anders op uit. Maargoed met alleen text is dat altijd maar inschatten.Andyk125 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:45:
[...]
Sorry hoor maar als ik de reactie lees van TS, dan ligt het probleem meer bij de instructeur dan bij hem. Met je reactie lijkt het eerder of je hem iets wilt aanpraten, maar je wilt het eigenlijk niet zeggen. En ik hoop eerlijk gezegd dat hij er snel overheen leest. De instructeur is altijd verantwoordelijk voor de handelingen die de leerling uitvoert. Men kan altijd ingrijpen als men het idee heeft dat het niet goed gaat. Als de leerling handelingen moet doen waar die niet klaar voor is dan kan een instructeur dit eerst oefenen op een grote parkeerplaats.
Er zal geen instructeur blij zijn als de auto beschadigd raakt, maar zoals ik de reactie lees van TS is hij beter af bij een andere instructeur, misschien iemand van een grotere organisatie waar de auto van de organisatie is en niet van de instructeur.
Balletje ligt bij de TS.
[Voor 38% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-10-2021 15:59]
Dacht al bijna dat ik gek begon te worden, gelukkig is daar je post. Rij zelf in een 3 cilinder turbo en hoef bij 10 km/u nog niet te proberen te schakelen, dan kom ik daarna niet meer lekker weg.deepbass909 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:51:
[...]
Schakelmomenten verschillen sowieso van auto tot auto en situatie tot situatie. Er is geen one-size fits all oplossing. Heb je bijv. een hoogtoerige motor, dan wil je liever wat meer toeren maken voor je schakelt want anders kakt hij compleet in. Een turbo-benzine, zeker de huidige 3-cilinders, wil je ook liever wat meer op toeren houden, want anders werkt de turbo niet en heb je alsnog amper vermogen.
Ontopic:
@HarryHaver verder werden die linkjes van de ANWB net door iemand afgeschoten, maar mijn tip zou zijn om daar wel even te kijken voor de rijlessen, je krijgt bij je proefles een advies met hoeveel lessen nog (en je kan op verzoek eerst je examen inplannen en dan je lessen terug plannen als het ware). Dan ben je 'gerustgesteld' dat je weet wanneer je examen is en kun je daar naartoe werken, los van dat als het daar niet klikt er voldoende andere instructeurs zijn.
Geen probleem, ik zeg dit ook niet alleen om een aardig woordje te doen. Maar als ik jou reacties zo lees dan kon je er al op uit maken dat de instructeur met zijn eigen auto les geeft. En dat is geen probleem, mijn instructeur deed dat ook. Maar schade hoort nu eenmaal bij een lesauto hoe stom dat ook klinkt. Dit is niet te voorkomen, gezien deze auto's de hele dag bijna op straat rijden en men onervaren mensen achter het stuur heeft. Maar daarvoor kan een instructeur ingrijpen en die is eindverantwoordelijk. Zijn frustraties of angsten dient hij niet op zijn leerlingen te projecteren.HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
Bedankt voor je reactie, ook leuk om eens een ander geluid te horen! Mijn rijleraar heeft eerst altijd voor een grote rijschool met eigen auto's gewerkt. Dit is dus voor het eerst dat hij lesgeeft in zijn eigen auto. Hij is jarenlang uit het vak geweest en ik was zijn eerste nieuwe leerling weer geloof ik. Dus ik ging er ook van uit dat hij daardoor banger was voor schade.
Iedereen leest anders, misschien dat ik een ander inlevingsvermogen heb. Maar ik lees toch meer in de reacties dat de instructeur zijn angst en frustraties projecteert op zijn leerling(en). Niemand vindt het leuk dat zijn/haar auto schade krijgt, maar als rij instructeur mag je er vanuit gaan dat ze dit wel weten en kennen.Illegal_Alien schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:55:
[...]
[...]
Als ik de start en de rest van de reacties van TS leest kom ik ergens anders op uit. Maargoed met alleen text is dat altijd maar inschatten.
Balletje ligt bij de TS.
Vandaar dat ik ook aangaf dat TS misschien beter uit is bij een grotere rijschool, hiervan zijn de auto's in bezit van de organisatie en zijn instructeurs misschien minder fel als er iets niet goed gaat.
Toch is het soms moeilijk om een instructeur te hebben die bij je past, iedereen is anders en onderling zit er ook veel verschil. Dit is bij de examinatoren niet anders.
@HarryHaver Waar kom je eigenlijk vandaan? Misschien zijn er wel Tweakers die een rijschool aan kunnen raden.
Zoals anderen ook al zeggen, de klik is ontzettend belangrijk. Ik heb eerst ook les gehad van iemand die ik niet zo mocht, dat werkt gewoon voor geen meter. Je leert hier en daar natuurlijk nog wel iets, maar bij de meeste dingen ga je of aan jezelf twijfelen, of aan de instructeur. Dat werkt gewoon niet. En dat punt is wel bereikt, dat is duidelijk.
Ga een aantal proeflesjes doen, dat heb ik toen ook gedaan. Is meestal niet zo duur, en dan krijg je een gevoel bij je instructeur. Toen heb ik ook gekozen voor een instructeur waar ik goed mee kon op schieten, geloof dat ik ongeveer 20 lessen gehad heb (had al wel wat ervaring) en de eerste keer meteen geslaagd.
Zoals anderen ook al zeggen, de klik is ontzettend belangrijk. Ik heb eerst ook les gehad van iemand die ik niet zo mocht, dat werkt gewoon voor geen meter. Je leert hier en daar natuurlijk nog wel iets, maar bij de meeste dingen ga je of aan jezelf twijfelen, of aan de instructeur. Dat werkt gewoon niet. En dat punt is wel bereikt, dat is duidelijk.
Ga een aantal proeflesjes doen, dat heb ik toen ook gedaan. Is meestal niet zo duur, en dan krijg je een gevoel bij je instructeur. Toen heb ik ook gekozen voor een instructeur waar ik goed mee kon op schieten, geloof dat ik ongeveer 20 lessen gehad heb (had al wel wat ervaring) en de eerste keer meteen geslaagd.
[Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 04-10-2021 18:17]
Als je al 35 lessen hebt gehad en geen zicht op examen is het misschien inderdaad tijd van rijschool te wisselen. Blijkbaar is deze instructeur niet echt compatible met jou. Heb ik ook gehad bij motorrijles lang geleden. Nieuwe rijschool en vooraf heldere communicatie wat je verwacht. Devies blijft echter wel: luister naar je instructeur en volg de instructies op.HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Ik ben het wel met je eens. Het is best een moeilijk dilemma. Dit is al mijn tweede instructeur. Ik wil ook niet eindeloos van instructeur wisselen. Dus daarom zit ik misschien met dit topic ook wel moed te verzamelen om bij deze instructeur weg te gaan, vlak voordat mijn pakket op is. Ergens probeer ik in zekere zin medestanders te vinden zodat ik inderdaad meer vertrouwen heb om de rijschool om een andere instructeur te vragen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dit durven toegeven vind ik heel netjes. (Ja, thumbs up geplaats) Er zijn er genoeg die niet eens op mij gereageerd hadden.HarryHaver schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Overigens: mocht je willen weten waar ik de wijsheid vandaan haal: ik ben zelf net zo. Nou ja, erger, want ik had nooit zo gereageerd zoals jij in deze post doet.
Wij kunnen kennelijk allebei niet tegen kritiek die op een bepaalde manier gebracht wordt. (Overigens slik je mijn -best negatieve opmerkingen- kennelijk wel. Misschien moet ik je rijles gaan geven

Ik wil overigens niet zeggen dat je moet leren om te gaan met kritiek die op een bepaalde manier gebracht wordt, maar leren wel feedback te geven (gelijk!) zonder dat het escaleert. Of zonder dat je zelfvertrouwen beschadigd raakt.
Algemene tip: Rij examen gaat niet over wat handig/het beste is maar over een kunstje laten zien.
In de praktijk hoop ik dat je als je mee gaat doen in de spits vóóraf aangeeft dat je van baan wil wisselen en niet mee doet aan dat belachelijke systeem dat je pas gaat knipperen wanneer jij denkt dat het kan en dan direct gaat. Maar het levert je niets op om die discussie tijdens je rijles/rijexamen te gaan voeren...
Mbt de OP, in een benzine motor kun je later schakelen omdat benzine motoren meer toeren kunnen maken (en ook meer toeren nodig hebben om het maximale vermogen/koppel te leveren). In een diesel schakel je juist eerder. Dat gezegd hebbende geeft de auto aan dat je 40 liter per 100 km verstookt in de eerste versnelling dus beetje doorschakelen is wel handig
.
In de praktijk hoop ik dat je als je mee gaat doen in de spits vóóraf aangeeft dat je van baan wil wisselen en niet mee doet aan dat belachelijke systeem dat je pas gaat knipperen wanneer jij denkt dat het kan en dan direct gaat. Maar het levert je niets op om die discussie tijdens je rijles/rijexamen te gaan voeren...
Mbt de OP, in een benzine motor kun je later schakelen omdat benzine motoren meer toeren kunnen maken (en ook meer toeren nodig hebben om het maximale vermogen/koppel te leveren). In een diesel schakel je juist eerder. Dat gezegd hebbende geeft de auto aan dat je 40 liter per 100 km verstookt in de eerste versnelling dus beetje doorschakelen is wel handig

[Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 05-10-2021 00:20]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
TomsDiner schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:59:
[...]
Dit durven toegeven vind ik heel netjes. (Ja, thumbs up geplaats) Er zijn er genoeg die niet eens op mij gereageerd hadden.
Overigens: mocht je willen weten waar ik de wijsheid vandaan haal: ik ben zelf net zo. Nou ja, erger, want ik had nooit zo gereageerd zoals jij in deze post doet.
Wij kunnen kennelijk allebei niet tegen kritiek die op een bepaalde manier gebracht wordt. (Overigens slik je mijn -best negatieve opmerkingen- kennelijk wel. Misschien moet ik je rijles gaan geven) Mijn modus lijkt op de jouwe, je hebt het opgeslagen in je hoofd (weer een turfje erbij), niets gezegd, maar wel onthouden. Doe ik ook. En wat onthouden aangaat: ik ben soms net een vrouw.
Ik wil overigens niet zeggen dat je moet leren om te gaan met kritiek die op een bepaalde manier gebracht wordt, maar leren wel feedback te geven (gelijk!) zonder dat het escaleert. Of zonder dat je zelfvertrouwen beschadigd raakt.

Ik vind respect in communicatie erg belangrijk en als ik dat niet krijg, dan kan ik me echt opwinden. De instructeur respecteert ook niet altijd mijn tijd (te laat komen, te vroeg ophouden, pauzes houden in mijn tijd) en dat is ook iets wat me echt woedend kan maken. Ook omdat ik zelf helemaal niet zo in elkaar zit. Ik heb jarenlang privélessen gegeven en mijn grootste nachtmerrie was dat ik te laat zou komen. Ik zorgde dan ook dat mijn leerlingen, tenzij in gevallen van pure overmacht, altijd minimaal de tijd kregen waarvoor ze betaald hadden. En ik weet ook uit de praktijk hoe gevoelig mensen die iets nieuws leren zijn voor kritiek. Tijdens de lessen was ik daar heel voorzichtig mee. In mijn geval ging het om een taal, maar dat is soms net zo eng als autorijden. Ik denk niet dat ik me ooit heb opgewonden of boos ben geworden om een fout die een leerling maakte.
DataGhost schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:03:
[...]
Ik heb het net nog hierboven gezegd, als je een stoeprand raakt of langs een stoeprand schaaft met je banden beschadig je de relatief fragiele wang en wellicht ook de velg, naast dat je de ophanging/stuurinrichting kan beschadigen. Een beschadigde wang is een direct risico op een klapband later, bijvoorbeeld op de snelweg. Dat wil je als normale bestuurder al niet, laat staan als leerling. Daarom moet je dat dus direct controleren, dat is puur veiligheid. De rest van de schade kan zo simpel zijn als de auto opnieuw uitlijnen maar kan ook flink in de papieren lopen. Een heel snauwende reactie is niet de beste manier maar hij doet dat voor jullie beider veiligheid.

Als ik alle parkeerschades op velgen zie zou half NL meer naast de auto staan controleren dan erin rijden

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik zou heel snel een andere zoeken als ik jou was. Dit soort fratsen naast zijn reacties naar jou toe slaan nergens op.HarryHaver schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:21:
[...]
Ja ben het helemaal met je eens. Als hij op een bepaalde manier reageert, dan zeg ik daar op dat moment misschien niets van. Sterker nog, ik merk misschien niet eens hoe erg me dat stoort op dat moment. Maar dan in de loop van de week, of erger nog, in de loop van het weekend, escaleert dat in mijn hoofd. Dan word ik gigantisch boos dat hij me op zo'n manier heeft toegesproken. Op een forum kan ik misschien meer hebben. Het gaat ook vaak om de neerbuigende toon waarop mensen spreken denk ik, en die hoor je online niet zo.
Ik vind respect in communicatie erg belangrijk en als ik dat niet krijg, dan kan ik me echt opwinden. De instructeur respecteert ook niet altijd mijn tijd (te laat komen, te vroeg ophouden, pauzes houden in mijn tijd) en dat is ook iets wat me echt woedend kan maken. Ook omdat ik zelf helemaal niet zo in elkaar zit. Ik heb jarenlang privélessen gegeven en mijn grootste nachtmerrie was dat ik te laat zou komen. Ik zorgde dan ook dat mijn leerlingen, tenzij in gevallen van pure overmacht, altijd minimaal de tijd kregen waarvoor ze betaald hadden. En ik weet ook uit de praktijk hoe gevoelig mensen die iets nieuws leren zijn voor kritiek. Tijdens de lessen was ik daar heel voorzichtig mee. In mijn geval ging het om een taal, maar dat is soms net zo eng als autorijden. Ik denk niet dat ik me ooit heb opgewonden of boos ben geworden om een fout die een leerling maakte.
Pauze van het lesbedrag afhalen. En als ie begint even op je telefoon kijken voor de exacte minuten (desnoods start je een timer oid).souljah1h schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:56:
[...]
Echt serieus? Dat kun je toch niet maken.
Mijn instructeur ging ook nog wel eens tanken, en dat hoort er natuurlijk bij. Totdat hij in alle motorfietsen per ongeluk diesel gooide. Omdat hij zijn eigen wagen ook tankte en ons erbij riep om de tankdop te openen.
Die les is verloren gegaan want de tanks moesten leeggemaakt worden.
Bovenop de tijd / verloren brandstof ook een halve les verliezen is misschien cru. Maar er nu op terugkijkend heb ik rijlessen ook wel een soort van levenslessen ervaren. Je moet echt voor jezelf opkomen, jouw geld is jouw les.
je hoeft natuurlijk niet meteen geld terug te eisen, maar je kunt het ombuigen naar 'ik hou nog x lesminuten van je tegoed vanwege x / y / z '. Dat houdt de verstandhouding ook wat beter.

Je mag andermans houding slikken, maar reageer ook als het je te ver gaat.
Ik heb ook bijna slaande ruzie gehad met mijn instructeur, maar heb me op de vlakte gehouden en mijn rijbewijs gehaald.
De ruzie ging over mijn motorrijlessen, en specifiek een stukje rijden tussen het motorhome, en de garage waar de motoren geparkeerd werden. Was je de eerste of laatste van die dag, dan kwam je iets eerder om de motoren op te halen of weg te brengen.
Tussen het motorhome en de garage was een stuk binnen bebouwde kom, maar geen woonwijk. En dat laatst leek het wel, dus de meeste reden er zo rond de 30kmh.
Maar hij gaf aan dat het binnen bebouwde kom was, geen woonwijk en niet zo truttig rijden, gewoon 50kmh rijden.
Het waren echter wel steeds gelijkwaardige kruispunten (dus van rechts had voorrang, en je zag door geparkeerde auto af en toe slecht wat er aankwam). Dus ik rem steeds af tot dat ik goed kan zien dat ik door kan.
Nu was er dus een moment dat hij achter het stuur zat, en ik op zijn plek , omdat we de motoren moesten ophalen van de garage. Ik zat in een nieuw / stijf motorpak, dus autorijden is dat niet fijn. Dus de instructeur kroop achter het stuur, het was immers zijn lesauto.
Hij reed op dat moment behoorlijk hard, en ik zag - in de schittering van een auto - een kind dat achter een auto vandaag de weg op rende.
En ik trapte uit reflex, dus heel hard op de rem.. op zijn rem.. feitelijk dus een ingreep.. op de instructeur.
De auto knalde in de ABS en kwam heel rap tot stilstand. Het kindje schrok ervan, maar stond we naast de stoep op de weg (niet in-lijn met onze rijrichting, maar het kwam heel snel dichtbij).
Hij heeft mij staan uitschelden. Als er schade was moest ik dat maar betalen, en als hij last had van zn nek moest ik de fysio betalen en nog wat meer loze dreigementen. En allerlei nare ziekten erbij.
Ik voelde me knap rot (want ik had juist het gevoel dat mijn reflexen de goede kant op gingen).
Eenmaal thuisgekomen hing mijn vader de telefoon op met hem, en wilde mijn kant van het verhaal horen.
Uiteindelijk hebben we er nog best hard om kunnen lachen.
Kortom, laat sommige mensen maar tetteren, probeer te begrijpen wat ze bedoelen en kies zelf of je je handelen aanpast.
[Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 05-10-2021 09:17]
Zo snel mogelijk weg bij die vent... die is alleen maar bezig met omzet omzet omzet en zo min mogelijk kosten (want nu voor het eerst eigen baas), dus elke minuut moet declarabel zijn en alle kosten zoveel mogelijk doorberekenen aan de klanten. Plus dikke bak stress erbij en dan krijg je dit gedrag.HarryHaver schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Nee en ik heb er ook wat van gezegd na die les. Daarna is het niet meer voorgekomen. Maar hij wilde daar niet buiten de les om met mij over communiceren want liever face-to-face e.d. Dus daar hebben we een half uur over gesproken tijdens de les (en ook over zijn houding over schade). Weer een half uur van mijn les weg. Maar te laat komen doet hij wel elke keer en hij gaat ook echt niet langer door dan.
Die zit over anderhalf jaar overspannen thuis, als het al niet iets ergers is ben ik bang. Hij had -als ik het zo obv jouw berichtjes mag inschatten- beter in loondienst kunnen blijven.
[Voor 4% gewijzigd door Icephase op 05-10-2021 09:50]
Heb de leraar en school inmiddels laten weten dat ik op deze manier niet doorga. De leraar reageerde met een kort maar vriendelijk bericht. Van de school nog geen reactie. Ik zal even laten weten hoe het afloopt.
Nope, dan stap ik uit en dan rijd je zelf maar verderOon schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:08:
[...]
Dit zou gewoon al het einde van dit topic moeten zijn geweest, belachelijk dat we hier 12 pagina's over bezig zijn.
Wat TS ook vindt, als hij het niet eens is met de instructeur moet hij een andere zoeken. Of het schakelmoment dat de instructeur kiest nu klopt of niet, TS heeft als leerling zonder enige echte rijervaring (want die doe je pas op als je een keer in je eentje in de auto zit) gewoon te luisteren.
Als ik iemand in mijn auto laat rijden en vraag of ze iets eerder willen schakelen tbv de motor of zuinigheid dan luisteren ze daar toch ook gewoon naar?

Nee hoor, dat vergeten we niet, dat is gewoon niet het geval. Sterker nog, iets te vroeg schakelen zal eerder voor schade zorgen dan iets te laat. Zolang je hem niet in het rood jaagt kan een auto daar prima tegen, maar als ie gaat bokken doordat je net te vroeg schakelt, belast je hem wel heel zwaar.Overigens vergeten mensen hier ook dat wat niet schadelijk is voor je eigen auto, dat wel kan zijn als je 500 kilometer rijdt op 'n dag met een onervaren bestuurder achter het stuur. Maar dat terzijde, TS moet gewoon een andere instructeur zoeken, vermoedelijk een die wat extra tijd neemt en aandacht heeft voor speciale gevallen (dan kom je snel bij rijangst uit, of dat nou het geval is of niet) en verder niet zo moeilijk doen
Hoe dan ook heb ik niet het idee dat het van 1 naar 2 schakelen het echte probleem is. Het probleem is eerder dat het niet goed loopt tussen TS en de instructeur. En dat is wel iets waar je het meerdere pagina's over kunt hebben.
[removed]
Het ging mij er in dit topic ook meer om om erachter te komen of wat ik doe qua schakelen nou zo erg is dat het zijn onvriendelijke, negatieve en gefrustreerde gedrag rechtvaardigt. Mijn conclusies uit dit topic:
-gefrustreerde reacties van de instructeur zijn nooit gerechtvaardigd, hoe erg het ook is wat ik doe
-dat "te laat" schakelen is helemaal niet zo erg
-mijn instructeur is blijkbaar meer gefrustreerd over het feit dat ik niet doe wat hij zegt, ook al doe ik dat echt niet expres! hij kan in feite niet goed overbrengen hoe ik het wel altijd goed kan doen en kan mij geen tips geven om het beter te doen
-daarom ben ik beter af bij een ander
-gefrustreerde reacties van de instructeur zijn nooit gerechtvaardigd, hoe erg het ook is wat ik doe
-dat "te laat" schakelen is helemaal niet zo erg
-mijn instructeur is blijkbaar meer gefrustreerd over het feit dat ik niet doe wat hij zegt, ook al doe ik dat echt niet expres! hij kan in feite niet goed overbrengen hoe ik het wel altijd goed kan doen en kan mij geen tips geven om het beter te doen
-daarom ben ik beter af bij een ander
Dat ben ik niet helemaal met je eens, iedereen reageert wel eens gefrustreerd, jij zelf vast ook. Het moet alleen niet de standaard reactie zijn maar kan soms best een keer gebeuren.HarryHaver schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:28:
Mijn conclusies uit dit topic:
Niet erg voor je motor, wel voor de kans om te slagen. CBR wilt graag zien dat je voor de bocht klaar bent (koppeling niet volledig op is een doodzonde), aantal toeren zal niet heel veel uitmaken op een recht stuk maar wel voor een bocht.-dat "te laat" schakelen is helemaal niet zo erg
Het hangt ook wel van de omstandigheden af. Gisteren bijvoorbeeld trokken 2 auto's voor me dusdanig langzaam op dat ik het ook niet redde om in z'n 2 te rijden voor ik de bocht om ging. Kan ook gebeuren dat je een fietser voor moet laten voordat je af kan slaan, dan trek je ook gewoon in zn 1 op de bocht in. En ja, roepen dat je gaat glijden als je doorschakelt in een bocht, is wel wat overdreven natuurlijk. Zeker als we het hebben over rustig rijden en van 1 naar 2 gaan. Bij gladheid rijd je sowieso anders dan bij normale omstandigheden. Normaal gesproken heb je al je handelingen klaar voor je een bocht aansnijdt, maar het kan best keer voorkomen dat je nog wel wat handelingen moet doen. Maar iedereen in dit topic is wel weer beetje heiliger dan de paus wat dat betreft.
Verder staat schakelen los van je snelheid, dus om te stellen dat je bij snelheid x moet schakelen gaat ook niet op. En zag zelfs mensen die adviseerden om met de koppeling te spelen of je koppeling te laten slippen. Juist dat geeft slijtage. Wat de instructeur stelt dat ie naar de garage moet omdat hij wat langer in z'n 1 rijdt, dat is totale onzin.
Ben het er wel mee eens met advies dat beste is om nu gewoon te doen wat instructeur zegt en zorgen dat je examen haalt. Daarna kan je rijden zoals je zelf (en je auto) wilt.
Verder staat schakelen los van je snelheid, dus om te stellen dat je bij snelheid x moet schakelen gaat ook niet op. En zag zelfs mensen die adviseerden om met de koppeling te spelen of je koppeling te laten slippen. Juist dat geeft slijtage. Wat de instructeur stelt dat ie naar de garage moet omdat hij wat langer in z'n 1 rijdt, dat is totale onzin.
Ben het er wel mee eens met advies dat beste is om nu gewoon te doen wat instructeur zegt en zorgen dat je examen haalt. Daarna kan je rijden zoals je zelf (en je auto) wilt.
Ehm, er werd nog nooit zoveel vermogen per liter gehaald uit auto's tegenwoordig...janklo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:20:
[...]
auto's moeten steeds zuiniger worden, maarja dat is niet realistisch want we kunnen niet toveren. Dus ze begrenzen auto's op versnellingsbak, kleppen, nokkenas krukas. Whatever ze op kunnen begrenzen gebruiken ze. Meestal bij pech kunnen ze tegenwoordig niet veel meer dan compressiemeting. Motoren tegenwoordig als ze zouden kunnen praten zouden ze niet blij zijn. En zodoende is de 1e versnelling een wanproduct geworden waarbij je de koning van t schakelen kunt zijn en er nog begaaid vanaf komt.
Wat begrenzen ze volgens nou dan? Want van je verhaal kan ik geen kaas maken.
Hou het serieus de volgende keer.
[Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 08-10-2021 16:39]
Maar nu de hamvraag: Is TS inmiddels al geslaagd?
Je kunt trouwens net zo makkelijk een versnelling overslaan hoor. Als ik mijn vriendin zie schakelen, heel kort en snel, soms elke 2s van versnelling wisselen. Als ik rij zet ik hem van 1-2 en 2-4 en afhankelijk van binnen of buiten bbk 4-5 of 4-6. Rijdt zoveel rustiger dan continu die koppeling intrappen en op laten komen. Ok, het racende aspect is er dan uit, maar de motor geeft er geen zak om. Ze heeft trouwens een Kia Ceed SW van 07/21, 3jr haar rijbewijs, ik 25 jr en als vrachtwagenchauffeur >1,5miljoen kilometer ervaring en de laatste 10 jaar rijtrainingen.
Je kunt trouwens net zo makkelijk een versnelling overslaan hoor. Als ik mijn vriendin zie schakelen, heel kort en snel, soms elke 2s van versnelling wisselen. Als ik rij zet ik hem van 1-2 en 2-4 en afhankelijk van binnen of buiten bbk 4-5 of 4-6. Rijdt zoveel rustiger dan continu die koppeling intrappen en op laten komen. Ok, het racende aspect is er dan uit, maar de motor geeft er geen zak om. Ze heeft trouwens een Kia Ceed SW van 07/21, 3jr haar rijbewijs, ik 25 jr en als vrachtwagenchauffeur >1,5miljoen kilometer ervaring en de laatste 10 jaar rijtrainingen.
Ik ben zooooo blij dat ik mijn rijbewijs heb gehaald voor dat zuinig rijden gemekker.
Ik ben vooral benieuwd hoe de ** Knip, let op je taalgebruik **.Miglow schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:24:
Maar nu de hamvraag: Is TS inmiddels al geslaagd?
Zelf ervaring met een moderne vierpitter twee liter, een oude 1600 en een moderne driepitter met turbo en downsized motorblok. Allen benzine. Conclusie: grotere motoren zijn beter. Die downsized motorblokjes hebben onderin niks te bieden qua koppel, bokken alleen maar en willen waarschijnlijk niets liever omgesmolten worden tot wasmachine.
[Voor 4% gewijzigd door Taro op 05-12-2021 21:14]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik zou met het OV blijven gaan, daar zittem vaak de beste stuurlui.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Ik zou normaliter aanraden gewoon naar de instructeur luisteren, ondanks dat het ongemakkelijk is om zo te rijden.
Maar als de persoon zulke effecten teweeg brengt zou ik elders gaan lessen.
Van fouten maken leer je, en fouten moet je maken om te leren, om hier een leerling volledig op uit te kafferen is dan zeer ongewenst en mijn inziens ook niet zijn beroep waard, je moet met geduld en kalmte alles moeten kunnen aanpakken, ook als het tegenzit.
Maar goed dat is mijn gevoel hierbij.
Overigens als je al de garage moet bellen als je 20km/h in de 1 optrekt dan is het gewoon een wanproduct.
Maar goed alles moet efficiënter met milieuvriendelijke materialen, lichter uitgevoerd met minder marges dus het gaat vaak sneller stuk... Vernieuwing is voorruitgang zeggen ze hierbij dan, ik denk eerder de rekening bij de garage en de omzet van de autogroep.
Het schakelen is totaal afhankelijk van het type auto, het gewicht, de bakverhouding, de motorinhoud en diens koppel e.d afhankelijk van het toerental, turbo of geen turbo en meer van dat soort dingen.
Met een koude motor zou ik, vooral in de winter met vrieskou, ook wat lager in de toeren proberen te blijven en het gas niet lomp in te trappen ook al is het voor korte duur, in ieder geval voor de eerste 15-20minuten met een benzine bak, verschilt per auto natuurlijk hoe lang het duurt voor alles een beetje op temperatuur komt. Diesel zal vaker langer duren geloof ik. (correct me if I'm wrong)
En omdat het lastig is om voor iedere auto een bepaald toerental hierbij aan te geven, schakel gewoon op op een punt waarbij de motor niet bokt als er opgeschakeld wordt, of iets of wat erboven.
Maar als je iets meer snelheid moet maken dan kan het geen groot kwaad om iets meer toeren te draaien, bijvoorbeeld optrekken tot zo'n 5-10km/h (afhankelijk van versnelling, eerder bij de derde en hoger dan lagere versnellingen) boven het volgende opschakelpunt zodat je de motor niet met meer gas op de donder hoeft te geven in een laag toerental, wat ik me ook kan indenken dat dit niet bevorderlijk is voor alle lagers e.d binnen de motor.
Zelf rijd ik in een Peugeot 206 met 1.4 TU motorblok, die zijn origine kent uit de jaren 80 met de 205, maar het bouwjaar is uit 2008.
Motorblok is atmosferisch en heeft geen turbo, dit heeft wel de eigenschap dat het gasrespons heel snel is en dat hij geen turbogaten kent, trekt als een malle (relatief natuurlijk, blijft 75PK) door als je gas blijft geven boven 3000 richting de 6500.
De schakelpunten voor rustig rijden zijn meestal als volgt, en die houd ik dan ook grotendeels aan:
Het ding is, je kan deze auto in de één laten rollen door na het met de koppeling aan het rollen te brengen het gas los te laten, maar als hij naar de 2e versnelling moet, dan bokt hij onder de 15Km/h en moet hij met slippende koppeling geholpen worden. Niet echt bevorderlijk voor de koppeling en de motor.
Als alles een beetje op temperatuur is en ik wil wat vlotter doorrijden gaat het meestal zo:
Trap hem wekelijks meerdere malen de hoge toeren in, loopt inmiddels op 301.000KM en de motor en bak geven geen kik en heeft geen olieverbruik, zelfs na meerdere jaren stationair ontdooien, de eerste koppeling zit er nog in en niks rammelt aan de wagen. Zo kan het dus ook Wolfsburg.
Een auto zou echt niet veel moeten lijden onder het feit dat je hem wel eens wat verder intrapt om beter te versnellen, zeker bij het opgaan van de snelweg is het gewoon nodig en heb je feitelijk geen voorrang op het verkeer wat er al rijdt. Een auto moet hierop gebouwd zijn.
Dus als het zo'n groot probleem is bij dat merk zou ik de rijinstructeur eens aanraden verder te kijken naar wat beters en niet in kwaliteitsleugens te trappen.
Maar als de persoon zulke effecten teweeg brengt zou ik elders gaan lessen.
Van fouten maken leer je, en fouten moet je maken om te leren, om hier een leerling volledig op uit te kafferen is dan zeer ongewenst en mijn inziens ook niet zijn beroep waard, je moet met geduld en kalmte alles moeten kunnen aanpakken, ook als het tegenzit.
Maar goed dat is mijn gevoel hierbij.
Overigens als je al de garage moet bellen als je 20km/h in de 1 optrekt dan is het gewoon een wanproduct.
Maar goed alles moet efficiënter met milieuvriendelijke materialen, lichter uitgevoerd met minder marges dus het gaat vaak sneller stuk... Vernieuwing is voorruitgang zeggen ze hierbij dan, ik denk eerder de rekening bij de garage en de omzet van de autogroep.
Het schakelen is totaal afhankelijk van het type auto, het gewicht, de bakverhouding, de motorinhoud en diens koppel e.d afhankelijk van het toerental, turbo of geen turbo en meer van dat soort dingen.
Met een koude motor zou ik, vooral in de winter met vrieskou, ook wat lager in de toeren proberen te blijven en het gas niet lomp in te trappen ook al is het voor korte duur, in ieder geval voor de eerste 15-20minuten met een benzine bak, verschilt per auto natuurlijk hoe lang het duurt voor alles een beetje op temperatuur komt. Diesel zal vaker langer duren geloof ik. (correct me if I'm wrong)
En omdat het lastig is om voor iedere auto een bepaald toerental hierbij aan te geven, schakel gewoon op op een punt waarbij de motor niet bokt als er opgeschakeld wordt, of iets of wat erboven.
Maar als je iets meer snelheid moet maken dan kan het geen groot kwaad om iets meer toeren te draaien, bijvoorbeeld optrekken tot zo'n 5-10km/h (afhankelijk van versnelling, eerder bij de derde en hoger dan lagere versnellingen) boven het volgende opschakelpunt zodat je de motor niet met meer gas op de donder hoeft te geven in een laag toerental, wat ik me ook kan indenken dat dit niet bevorderlijk is voor alle lagers e.d binnen de motor.
Zelf rijd ik in een Peugeot 206 met 1.4 TU motorblok, die zijn origine kent uit de jaren 80 met de 205, maar het bouwjaar is uit 2008.
Motorblok is atmosferisch en heeft geen turbo, dit heeft wel de eigenschap dat het gasrespons heel snel is en dat hij geen turbogaten kent, trekt als een malle (relatief natuurlijk, blijft 75PK) door als je gas blijft geven boven 3000 richting de 6500.
De schakelpunten voor rustig rijden zijn meestal als volgt, en die houd ik dan ook grotendeels aan:
- Eerste versnelling: 0-15Km/h
- Tweede versnelling: 15-30Km/h
- Derde versnelling: 30-50Km/h
- Vierde versnelling: 50-70Km/h
- Vijfde versnelling: 70Km/h
Het ding is, je kan deze auto in de één laten rollen door na het met de koppeling aan het rollen te brengen het gas los te laten, maar als hij naar de 2e versnelling moet, dan bokt hij onder de 15Km/h en moet hij met slippende koppeling geholpen worden. Niet echt bevorderlijk voor de koppeling en de motor.
Als alles een beetje op temperatuur is en ik wil wat vlotter doorrijden gaat het meestal zo:
- Eerste versnelling: 0-20Km/h
- Tweede versnelling: 20-40Km/h
- Derde versnelling: 40-60Km/h
- Vierde versnelling: 60-80Km/h
- Vijfde versnelling: 80Km/h
Trap hem wekelijks meerdere malen de hoge toeren in, loopt inmiddels op 301.000KM en de motor en bak geven geen kik en heeft geen olieverbruik, zelfs na meerdere jaren stationair ontdooien, de eerste koppeling zit er nog in en niks rammelt aan de wagen. Zo kan het dus ook Wolfsburg.

Een auto zou echt niet veel moeten lijden onder het feit dat je hem wel eens wat verder intrapt om beter te versnellen, zeker bij het opgaan van de snelweg is het gewoon nodig en heb je feitelijk geen voorrang op het verkeer wat er al rijdt. Een auto moet hierop gebouwd zijn.
Dus als het zo'n groot probleem is bij dat merk zou ik de rijinstructeur eens aanraden verder te kijken naar wat beters en niet in kwaliteitsleugens te trappen.
https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2
Brilliant dit.
Iemand vraagt, in een 2 maanden oud topic, of de TS zijn rijbewijs heeft gehaald en we gaan weer gewoon verder met discussieren.
Iemand vraagt, in een 2 maanden oud topic, of de TS zijn rijbewijs heeft gehaald en we gaan weer gewoon verder met discussieren.
Graag ontopic blijven. Versnelling overslaan of nietjan390 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:27:
Brilliant dit.
CISSP! Drop your encryption keys!
.
[Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:14]
WhiteSnake76 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:50:
[...]
Huh? 1.4 TU 8v 75pk is vervangen in 2004 door de 1.4 ET 16v 90pk (wat echt een probleem motorblok is) dus lijkt mij sterk dat je een 206 hebt uit 2008 met een TU 8v 75pk blok, weet je zeker dat je niet de 1.4 TE 16v 90pk motor hebt? Ik kan het mis hebben hoor, maar alle 1.4 Peugeot's die ik heb gezien van na 2004 hadden in iedergeval wel de ET 16v 90pk motor.
offtopic:
Weet het zeker ja, je kan hier een foto zien:
https://gathering.tweaker...message/69483802#69483802
Het is de TU 1.4 met motorcode KFW met het Euro 4 label.
We hebben nog een 306 1.4 TU met de motorcode KFX welke Euro 2 is uit 1999, inmiddels +277.000KM
Als je op de 1.4 Generation modellen zoekt kom je de 1.4's nog gewoon tegen met 55KW/75PK.
Productie van die motorfamilie is ook pas gestopt eind 2014 in December:
Pistonheads.com - End of production of the TU Engine
Quote:
28 years after its launch in 1986, after more than 15 million copies manufactured, TU engine production was completed. The last copy - a TU3 - came out of the French assembly lines mechanics Thursday, December 18, 2014.
Weet het zeker ja, je kan hier een foto zien:
https://gathering.tweaker...message/69483802#69483802
Het is de TU 1.4 met motorcode KFW met het Euro 4 label.
We hebben nog een 306 1.4 TU met de motorcode KFX welke Euro 2 is uit 1999, inmiddels +277.000KM
Als je op de 1.4 Generation modellen zoekt kom je de 1.4's nog gewoon tegen met 55KW/75PK.
Productie van die motorfamilie is ook pas gestopt eind 2014 in December:
Pistonheads.com - End of production of the TU Engine
Quote:
28 years after its launch in 1986, after more than 15 million copies manufactured, TU engine production was completed. The last copy - a TU3 - came out of the French assembly lines mechanics Thursday, December 18, 2014.
[Voor 20% gewijzigd door CriticalHit_NL op 05-12-2021 23:37]
https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2
Dag mensen,
Een update: ik heb inmiddels mijn rijbewijs!
Wisselen van rij-instructeur is echt de beste keuze ooit geweest. Bij mijn nieuwe instructeur kreeg ik de auto al snel volledig onder controle. Er waren nog wat hiaten op het gebied van kijkgedrag en andere dingetjes, maar die hebben we in de afgelopen weken verholpen. Vervolgens kwam er ook een stukje zelfvertrouwen bij en begreep ik eindelijk een beetje hoe het werkte. Het schakelen is nu juist een van mijn beste vaardigheden.
Mijn examenrit ging veel beter dan ik zelf had verwacht. Ik had een aardige examinator die flink met me aan het kletsen was en me onderweg al tips gaf voor als ik straks mijn rijbewijs heb. Ze nam me mee langs een route die ik tijdens de les nog nooit had afgelegd maar het ging verrassend goed. Voordeel was ook dat het rond een uur of 10 was en dat er vrijwel niemand op de weg was. ;-) De bijzondere verrichtingen waren op een weg/parkeerterrein waar verder helemaal niemand was. Dat was wel lekker makkelijk.
Ik heb door al dit gedoe met mijn oude instructeur wel flink wat tijd en geld verspild. Uiteindelijk heb ik 60 uur les gehad. Ik ben denk ik wel iets langzamer dan gemiddeld (vooral door een gebrek aan zelfvertrouwen en lichte rij-angst), maar dat zelfvertrouwen werd door mijn oude instructeur ook structureel onderuit gehaald.
De rijschool heeft zich overigens nooit bij mij gemeld om mij tijd te vergoeden die ik gemist heb door alle keren dat mijn oude instructeur te laat was of een lange pauze nam.
Ik ben in elk geval wel in één keer geslaagd dus dat bespaart ook al weer geld!
Een update: ik heb inmiddels mijn rijbewijs!

Wisselen van rij-instructeur is echt de beste keuze ooit geweest. Bij mijn nieuwe instructeur kreeg ik de auto al snel volledig onder controle. Er waren nog wat hiaten op het gebied van kijkgedrag en andere dingetjes, maar die hebben we in de afgelopen weken verholpen. Vervolgens kwam er ook een stukje zelfvertrouwen bij en begreep ik eindelijk een beetje hoe het werkte. Het schakelen is nu juist een van mijn beste vaardigheden.
Mijn examenrit ging veel beter dan ik zelf had verwacht. Ik had een aardige examinator die flink met me aan het kletsen was en me onderweg al tips gaf voor als ik straks mijn rijbewijs heb. Ze nam me mee langs een route die ik tijdens de les nog nooit had afgelegd maar het ging verrassend goed. Voordeel was ook dat het rond een uur of 10 was en dat er vrijwel niemand op de weg was. ;-) De bijzondere verrichtingen waren op een weg/parkeerterrein waar verder helemaal niemand was. Dat was wel lekker makkelijk.
Ik heb door al dit gedoe met mijn oude instructeur wel flink wat tijd en geld verspild. Uiteindelijk heb ik 60 uur les gehad. Ik ben denk ik wel iets langzamer dan gemiddeld (vooral door een gebrek aan zelfvertrouwen en lichte rij-angst), maar dat zelfvertrouwen werd door mijn oude instructeur ook structureel onderuit gehaald.
De rijschool heeft zich overigens nooit bij mij gemeld om mij tijd te vergoeden die ik gemist heb door alle keren dat mijn oude instructeur te laat was of een lange pauze nam.
Ik ben in elk geval wel in één keer geslaagd dus dat bespaart ook al weer geld!
Mooi man. En je moet maar zo denken: wanneer de extra rijlessen er voor zorgen dat je gedurende de je rest van je rijdende leven één aanrijding minder hebt, dan heb je de kosten er al uit.