• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50
@PaT het zou kunnen dat de buffer er zit in functie van evenwichtsfles voor de hybride werking. Daar is bij mij geen sprake van.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_
De installatiebundel jan 2022 heeft dit voorbeeld zonder buffer (pag 54):

Wel een Flexotherm, geen Arotherm.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_
@xenobia12345 sorry, ik werd me pas veel later bewust van het bestaan van een plus-versie. Die handleiding heb ik online nog niet gevonden. Ik heb zover ik weet een VWZ AI besteld en een VWZ AI Plus geleverd gekregen, ik zou geen verschil kunnen aanwijzen dus dat zal hooguit software zijn.
De startpost is vanaf nu verduidelijkt.

Je zou nog contact op kunnen nemen met je leverancier en/of Vaillant klantenservice om zeker te weten dat de spullen die je krijgt compatibel zijn.

• Proton_
@xenobia12345 een 40 liter buffer met spiraal? Hoe had je dat in gedachten? Die spiraal kan hooguit 0,5 m² zijn en 3 kW overbrengen.

• Proton_
@xenobia12345 dat is, volgens specs, als het vat 35 graden is en de spiraal 90 (of andersom) :)

Met een warmtepomp wil je zo weinig mogelijk temperatuurverschil, elke graad die je onnodig warmer stookt kost je 1-2% rendement.
Dus ik zou de stadsverwarming dan aan de spiraal knopen en de warmtepomp met je afgiftesysteem aan de buffer.

Wat is je verwachte aanvoertemperatuur?

[Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 20-02-2022 20:21]

• Proton_
Hmm, precies dat staat ook in de handleiding uit de TS ( https://drive.google.com/...oP86asQlXhfLOGK3QJm9/view )
Maar de technische fiche zegt weer /2 en / 3 :)

• Proton_
@Zwartoog hij is goedkoper en heeft de hoogste COP ;) daarom heb ik die gekozen.
Ik denk dat hij een iets kleinere warmtewisselaar heeft dan de 75/6 en dat hij geknepen is in de software. De compressor, behuizing en ik denk de verdamper zal hetzelfde zijn als de 75/6.

Het hydraulisch station bevat een driewegklep, naverwarmer, expansievat, ontluchter en besturing (geen pomp).
Als je een CV installatie vervangt, zal je al een expansievat en ontluchter hebben. Wanneer je ook een andere SWW oplossing hebt (losse warmtepompboiler, doorstromer oid) kan je overwegen een VWZ AI te gebruiken, dat scheelt ca €800, een hoop leidingwerk en een paar uur arbeid (+ wat overweging hoe belangrijk een elektrische noodverwarming nou eigenlijk is).

• Proton_
@xenobia12345 Dat roept een hoop vragen op :)
Vanwaar de systeemscheiding? Is een seriebuffer niet veel makkelijker en zuiniger (en voldoende voor ontdooien)? Wat is de systeeminhoud van de radiatoren?
Je wil niet je SWW boiler gaan koelen met je radiatoren, dus dat zou ik weglaten. Voor serieus vermogen geldt ook daar dat hij waarschijnlijk te klein is (bij 5K dT).

En grote kans dat je de zwembad-warmtewisselaar ook groter wil hebben (beter: tweede in serie), omdat die ook op hoge temperatuur ontworpen is en onnodig hoge temperatuur kost gewoon €s bij een warmtepomp.

Welke van deze spullen heb je al staan en welke besteld?

• Proton_
@ben2513 ik zou het niet durven zeggen, bij mij staat hij tegen een haag en als dat een beetje ritselt overstemt het alles.
Bij windstil weer hoor je de A20 en niet de warmtepomp :)
Ik zou gokken op de achterkant.

• Proton_
@xenobia12345 met de 120 m² vloerverwarming is de 6.5 kW warmtepomp bij mij fysiek niet in staat om gevaarlijk heet water te maken. Ik heb hem dus niet.

• Proton_
@Adriaan71 ik zou het een ander zeker aanraden wel een maximaalthermostaat op te nemen :)

Mijn overweging was dat met Ta 45 graden de vloer circa 12 kW afgifte heeft en de warmtepomp bij die Ta lang geen 12 kW kan leveren. Er zijn nu dus drie beveiligingen/sensoren: de systeeminstelling van max 32 graden Ta, de kamerthermostaat die ho zegt als het te warm in huis wordt en de warmtepompsturing die de compressordrukken bewaakt. Ze moeten alledrie falen om de tegelvloer in gevaar te brengen.

Bovendien had mijn cv ketel (36 kW) 'm ook niet (slechte reden) ;).

• Proton_
@PaT Als je LTV draait betekent een sCOP van 4-4.5 dat je ca 2x zoveel kWh kwijt gaat zijn als nu m³ gas, dus dat zal iets minder dan 3000 kWh zijn.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:43
Adriaan71 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:04:
Heb afgelopen week mijn huis laten keuren voor mijn energielabel.

Na alle verbouwingen en aanpassingen hebben we een mooi resultaat bereikt

Woning uit 1946 en 128m2.. rijtjeswoning

Bg. vloerverwarming
1e en 2e etage jaga's hybride
20 zonnepanelen met een vermogen van 6890 Wattpiek ( komt nog 1600 Wattpiek bij.
Warmtepomp installatie full electric AroTHERM split 7kw hydraulische gescheiden met 100ltr buffer en extra pompgroep en een 300 ltr WPS de jong voor SWW.

En uiteraard het een en ander geïsoleerd de afgelopen jaren.

Alles in eigen beheer uitgevoerd

Totale energiekosten nu € 12,00 per maand. :)

[Afbeelding]

Ben nu nog aan het kijken en uitzoeken om nog ergens in een project mee te investeren kwa zonnevelden of wind energie zodat ik dat helemaal energie neutraal kom te zitten met mijn woning.
Zo, dat is erg netjes! Helemaal voor een huis uit 1946! _/-\o_
Is de 12 euro per maand omdat het bedrag niet lager kan, of dekken je zonnepanelen je verbruik niet volledig af?

• Proton_
@Gramser ja, die inhoud telt gewoon mee (tenzij er een thermostaatkraan of andere naregeling op zit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
@xenobia12345 een centrifugaalpomp heeft een leidingweerstand ongeveer vergelijkbaar met twee knietjes als hij niet draait.
Bij parallelschakeling wil je dus een terugslagklep.

• Proton_
https://billmckibben.subs...for-peace-and-freedom?s=r

Mooie foto met mooi onderschrift :)
At the moment, they make better models than we do, but their manufacturers are operating at capacity.
Waarvan akte.
Vaillant zou wellicht kennis & kunde in licentie kunnen geven?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@PaT de 6 kW.
Wat eneco doet is voor mij niet te volgen; het lijkt op dezelfde som (8/1600=200) met een betafactor vermogensfactor 0.4 wat veel te laag is.
Maar met een 6 kW warmtepomp is de gasketel overbodig en dat mag natuurlijk niet ;)
In een milde winter zoals deze trekt die Elga het ook wel trouwens.

Edit: afhankelijk van wie je het vraagt is een warmtepomp die 40% van het piekvermogen kan leveren, goed voor 80% van de warmtevraag (=kostenbesparing). Dit lijkt een goed idee maar is ingehaald door de tijd:
Een warmtepomp met 2x het vermogen is lang niet 2x zo duur (grofweg dezelfde arbeid). Draaien in deellast is ook gunstig voor de COP. Vroeger, toen gas goedkoop was, lag het economische break-evenpunt boven het vriespunt, maar met de huidige prijs ligt dat er ver onder en komt het maximale vermogen en de grotere verdamper al rond de defrosttemperaturen goed van pas.

[Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2022 12:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Ja en nee. Het buffervat doet wel wat, maar niet veel: met circa 1000 liter/uur circulatie geeft een 100 liter vat je ongeveer 6 minuten. Beter is uitzoeken wat de watertemperatuur is waarbij je afgiftesysteem-vermogen matcht met het minimale vermogen van de warmtepomp. Dit kan zorgen voor een stooklijn die plaatselijk omhoog loopt :) (kan Vaillant niet, maar is niet heel erg).
Immers gaat het minimale vermogen bij een L/W warmtepomp bij een toenemende luchttemperatuur omhoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@PaT Dat is het grote mysterie van onze tijd, denk ik. De meeste posts en vragen in de warmtepomptopics gaan daarover.
Als je naregeling hebt is hij onmisbaar, dan kan de afgifte immers helemaal wegvallen en kan je makkelijk problemen met het debiet en defrosts krijgen. Ook met alleen convectoren/radiatoren/fancoils is er soms te weinig inhoud. Het is dus een veilige keuze. Maar met 100 m² ongeregelde vloerverwarming gaat dat niet op en kost hij stroom, COP, binnenruimte en geld.
ben2513 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

edit ik denk dat ik de 0.4 factor snap, heb de post aangepast. Ik vind het nog steeds geen goed idee ;)

[Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2022 12:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Andrehj schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:53:
[...]
In die woningen zal bij hogere warmtevraag de watertemperatuur zodanig hoog worden dat verwarmen met een warmtepomp geen zin meer heeft
Eens met je verhaal, goed advies begint bij kijken naar het afgiftesysteem, maar met de huidige prijzen is de COP bij A-10W60 nog te goed om er een ketel bij te laten hangen.
Nog afgezien van hoe goedkoop het is om wat afgifte te verbeteren.
Voor €700 korting een te kleine warmtepomp aanschaffen vind ik gewoon raar.

• Proton_
@xenobia12345 ik neem aan dat je de installatiewizard doorlopen hebt?
Wat zegt de VRC 720?

• Proton_
@Glenn0z wellicht wat naïef, maar het verschil tussen AI en AI Plus lijkt me 100% software. Is de firmware bij te werken?

• Proton_
Ik dacht meer aan een jtag servicetool oid, maar dat zal ook op een groothandel neerkomen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@arnova Dat klopt. Maar waarom doe je dan eerst hybride?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@doomoo met een VWL 125/6 kan je helemaal gasloos. Dat is net zo duur, want het buffervat en pompgroep is dan niet nodig (al zal het wat moeite kosten om de installateur daarvan te overtuigen, laat hem maar Vaillant mailen).
Heb je plek voor een boiler van 60 cm rond/1m50?

• Proton_
@doomoo de 12 kW volgt uit je gasverbruik van 2400m³ gas.
Met hybride kan ik me voorstellen dat een buffervat een functie heeft als hydraulisch neutrale verdeler.

• Proton_
@doomoo dat kan allebei; lang leidingwerk + driewegklep kan lastig zijn en zo'n boiler met grote spiraal is niet bepaald goedkoop, maar heeft als voordeel dat alle geluid buiten gemaakt wordt en dat je boiler veel sneller weer warm is (met wat geluk kan je met de 12 kW onbeperkt douchen).
Een losse warmtepompboiler is vaak makkelijker plaatsen en heeft aparte subsidie, maar heeft bovenstaande voordelen niet. Klein voordeel is wel dat SWW niet ten koste van verwarming gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@doomoo een warmtepompboiler (met eigen compressor) zuigt lucht van buiten aan; je hebt dus geen buitenunit (hoewel die variant natuurlijk ook weer bestaat ;) ) maar wel roosters/pijpjes naar buiten. Soms wordt hij ook op de ventilatie aangesloten, dat scheelt weer een pijpje.
En er is ook nog een variant die verwarmingswater als bron heeft (zie sig).
Meer info:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

• Proton_
@arnova reken er niet op dat je huidige hybride opstelling over acht jaar nog deel uitmaakt van je all-electric plannen.
De buitenunit zal te klein zijn en de binnenunit waarschijnlijk niet compatibel met de volgende generatie.
Overigens hangt de mogelijkheid voor all-e niet van woningtype, isolatie of bouwjaar af, maar van het afgiftesysteem/Ta :)

• Proton_
@arnova tja, ik weet ook niet waar dat vandaan komt :) De natuurkunde zegt wat anders en ook de topics hier staan vol tegenvoorbeelden.
Als je ideeën nodig hebt, kun je het beste een eigen adviestopic openen.

• Proton_
@JanHenk Alpha Innotec heeft ook de LWDV met R290, maar die is verguld geloof ik.
Het maken van een goed plan is iets dat je inderdaad het beste zelf kan doen :)

• Proton_
@hollandnick dat is een gasketel :?

• Proton_
@roelmertens2 je zal daar tussen de 70 en 80% gas mee kunnen besparen, maar afhankelijk van je afgiftesysteem betaal je voor de stroom ongeveer hetzelfde.

3000 m³ gas komt op 15 kW voor helemaal gasloos - met de VWL 125/6 kom je daar aan met 100% vloerverwarming en een beetje hulpverwarming. De paar dagen dat het echt koud is, benodigen veel meer vermogen (en daar zit ook de helft van je gasverbruik).

Je moet je verbruik halveren om met de 75/6 uit te komen en om er financieel echt wijzer van te worden moet je radiatortemperatuur naar < 45 graden. Voor een deel is dat te doen met een stooklijn (warmer buiten -> radiatoren kouder), voor een deel met 24/7 stoken maar het beste is de afgifte verbeteren. Bijvoorbeeld door grotere, dikkere radiatoren op te hangen (relatief goedkoop en low impact), er fans onder te zetten (zoekterm radiatorbooster) of vloer/wand/plafondverwarming (het beste, maar meeste impact).

Met een warmtepomp geldt: 10 graden kouder stoken = 20% goedkoper.

[Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2022 12:16]

• Proton_
@roelmertens2 afgiftesysteem = waar de warmte van de warmtepomp wordt afgegeven aan het huis. Bij jou dus de vloerverwarming + een paar radiatoren.
Met 40 graden kom je op een scop van ongeveer 4; 2100 m³ wordt dan ca 4000-4500 kWh.

• Proton_
@Hippe Lip dat lijkt op vorstbescherming, was de buitentemperatuur <4°C?
Het kan ook geen kwaad, energieverbruik is verwaarloosbaar.

• Proton_
@opa-bastler de 85/3 is de vorige generatie. Je wil de 105/6 :)

700 m³ is ca 6500 kWh(th), 3000 kWh in de Elga is ? 9000 kWh(th) voor een totaal van 15500 kWh thermisch.
Dit gedeeld door 1650 vollasturen komt inderdaad iets boven de 9 kW uit.
De VWL105/6 kan dat nog leveren bij -10, met wat reserve.

• Proton_
@opa-bastler de Elga kan er dan uit (de VWL heeft toch een betere COP).
Een maatje kleiner van dezelfde serie is de 7.5 kW variant (75/6), dan moet de Elga tot -10 blijven helpen en ik weet niet of hij dat wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@PentaClover
Zo te zien heeft Wasco nu inderdaad 21x 105/5 in het DC liggen. Snel reserveren! ;)
Alleen heb je met een split nog wel een binnenunit etc nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Helaas, die is er niet. De Unitowers ook niet, maar er zijn dus nog wel leveringen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@ben2513 geen idee, ik heb er 1x iets besteld en dat... ging niet helemaal volgens het boekje :X (uiteindelijk wel prima opgelost en konden mijn collega's er goed om lachen).
In overleg is er vast een heleboel mogelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@PentaClover
om de bus te lezen de usual suspects:
https://www.esera.de/shop...ebus/135/ebus-coupler-usb
https://ebusd.eu/myadapter/

De schakeling lijkt eenvoudig genoeg dat het met een usb-ttl kabel ook op gaatjesprint zou kunnen :)
https://gitlab.com/fromei...master/ebuzzz-adapter.pdf

• Proton_
Bij de 720 staat het hier:

• Proton_
@Zwartoog de gebruiksaanwijzing is voor de gebruiker, maar de legionellasettings zijn alleen instelbaar op installateursniveau. Het screenshot van de 720 was dan ook uit zijn installatiehandleiding.
De installatiehandleiding voor de 700 vind je hier:
https://www.vaillant.nl/d...0020262588-00-1403886.pdf
Pagina 18 heeft alles wat je weten wil :)

Waarom dit geen gebruikerssetting is, weet ik niet. Misschien is daar wel een goede reden voor :)

• Proton_
Dat is er een voor @Glenn0z, ben ik bang. Ik lees iets over 70 graden met 5K hysterese. De spiraal moet immers warmer zijn om het water in de tank te verwarmen :)

Voor SWW zou ik het element sowieso niet geheel wegbezuinigen (al bedoel je dat denk ik niet). Voor verwarmingsbedrijf zijn er prima ad-hoc backups te bedenken, maar de eisen voor SWW zijn hoger.

Is er iemand die SWW doet met een /6 en die logging heeft (@fiberduwde misschien)?

• Proton_
Glenn0z schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Klopt, boven het tapwater bivalentiepunt zal enkel de compressor opereren, indien deze om wat voor reden niet werkt wordt vooralsnog de bijstook ingeschakeld.
Bedoel je niet 'onder het bivalentiepunt'?
Dus met tapwater standaard op 45 graden wordt tijdens een legionellarun eerst met de compressor 'zo heet mogelijk' gestookt (onder alle omstandigheden dus >=55 graden), pas als dat niet heet genoeg is komt de hulpverwarming bij.
Dat is inderdaad hoe je het zou willen zien (op flippy na, want die vindt dat een warmtepomp te snel slijt op hoge temperatuur) :)

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 30-03-2022 14:51]

• Proton_
Natuurlijk, brainfart mixup buitentemperatuur en aanvoertemperatuur.

• Proton_
@cwegh de 7.5 kW unit is groot genoeg om het in z'n eentje te doen, waarom hybride?
De evenwichtsfles snap ik ook niet (terugkerend thema ;) ), je kan beter de ketel loskoppelen met kleppen. Al het mengen kost COP dus geld.

[Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 31-03-2022 22:09]

• Proton_
@MaartenP68 het mengvat is bij jou de open verdeler.

@PaT het buffervat/mengvat wil je niet omdat het mengen altijd voor een lagere temperatuur bij de uitgang zorgt (=kost wat COP), er opeens een extra pompgroep nodig is (kost elektra) en vooral omdat het zonder ook prima werkt (€).
Het voorstel wat je gekregen hebt gaat prima werken en is superflexibel, maar niet geoptimaliseerd voor opbrengst of kosten.

Voorstel: maak een zoneregeling ;) waarbij de warmtepomp de BGG doet en de ketel de radiatoren+SWW.
Voor just in case zet je een afsluiter in de huidige aanvoer vloerverwarming en de nieuwe aanvoer van de warmtepomp.
Dan kan je ook met wat simpele handelingen terug naar de huidige situatie.

Vervolgens ga je na een jaar kijken en zie je dat de warmtepomp capaciteit over heeft en is het douchewater zo wel erg duur ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@PaT het vat is er -als het goed is- op gebouwd om zo min mogelijk te mengen, maar het is niet helemaal te voorkomen.
Qua verschil moet je denken aan 0,5-1 graad wat ca 1-2% rendement kost.

De extra circulatiepomp zal iets van 10 watt kosten, met de natte vinger iets van 30 kWh per jaar.
Kleine dingen, maar het is vooral het feit dat het erg discutabel is of je er iets voor terugkrijgt waarom ik ze zelf weggelaten heb.
Installateurs zeggen dat het fijn is als debieten onafhankelijk kunnen regelen, maar bij een simpele eengezinswoning gaat dat argument niet op - het is helemaal geen toeval dat vloerverwarming hetzelfde debiet en dT wil als de warmtepomp: het vermogen dat de een opwekt zal volledig worden afgegeven door de ander.

Als je een groot vrijstaand huis met serre, zwembad en verwarmde oprit hebt kan ik me voorstellen dat de complexiteit waarde toevoegt.
En dat installateurs/fabrikanten flexibiliteit hoger waarderen dan degene die de rekening betaalt, geloof ik ook ;) dus het is geen dom plan maar m.i. onnodig complex.

• Proton_
@Adriaan71 kan je meer vertellen over hoe je die flexibiliteit gebruikt? :)
Jij hebt ook even hybride gedraaid toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@Zwartoog met /6 erbij zal hij het vast wel doen met een plus?
De mijne heet volgens zijn sticker VWZ AI, VWL x/6 MB3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Een lege doos met Wago 221-415?

• Proton_
@AJA hybride is ingewikkelder dan all-electric, dus voor dhz zou ik hybride afraden.
Als je wil kan je wel met een t-stuk en wat kogelkranen de boel omschakelbaar maken.

Er zijn een boel aansluitschemas te vinden, maar voor jouw situatie (100% ongeregelde vloerverwarming, hetzelfde als bij mij) niet.
Je kunt namelijk zonder meer de warmtepomp direct op de vloerverwarming zetten :)

Om extra leidingwerk te voorkomen, kan je het makkelijkst een losse warmtepompboiler (270L?) op zolder neerzetten, maar de VWL75/6 kan het natuurlijk ook.
Een klein voordeel van een losse boiler is dat je in delen gasloos kan worden, eerst SWW en dan de verwarming, of andersom.

• Proton_
@AJA Als je al zeker weet dat het Vaillant wordt, ben je welkom om hier uitgebreid je installatie uit te denken, anders raad ik je aan een eigen topic te maken :)

Re vloerverwarming; de verdeler kan het beste niet mengend en pomploos gemaakt worden. Dan kan de temperatuur nog verder omlaag. Foto's helpen dan om te beoordelen of dat ombouwen of vervangen wordt. Kan ook later.

Re boiler: een aroSTOR is inderdaad een losse installatie. De uniSTOR wordt opgewarmd door de buitenunit.

Gezien je gasverbruik zou een 6.5 kW unit ook passen, maar die heeft dezelfde modulatieondergrens dus heeft weinig voordelen tov van de VWL75/6.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@AJA kan je niet beter een unitower neerzetten in plaats van binnenunit+losse boiler?
Met zo veel vloerverwarming kom je ruimschoots aan de minimale systeeminhoud en nominaal debiet, dus is een buffervat overbodig. Op die plek kan dan mooi de tower :)

Of deze verdeler LTV geschikt te maken is, durf ik zo niet te zeggen. Zonder thermostaatkraan zal het al beter gaan, die beperkt het debiet nogal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@Adriaan71 je mag me dat toch nog eens uitleggen, de dT en debiet boeit de vloerverwarming totaal niet dus waarom zou je die ooit anders willen dan van de warmtepomp? Dat zou immers de enige reden zijn voor hydraulische scheiding. Wat valt er beter in te regelen dan "Restdruk instellen zodat debiet minimaal 1000 liter/uur is"?

Als het debiet in orde is, maar de afgifte niet, dan draait de boel hoe dan ook niet lekker :)
@AJA heeft net als de meeste mensen geen zoneregeling, dus dat hoeven we er niet bij te halen.

• Proton_
En dan zijn er ook nog de 11 kW doorstroomverwarmers die je na de boiler kan zetten om voor €3/uur te douchen als de boiler leeg is ;)

Voorbeeld

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
offtopic:
@Rubbergrover1 met kleine kinderen wil je het bad al helemaal niet vol hebben, dus dat scheelt weer. Of je moet van dweilen houden.

• Proton_
@Marnix17 De /5 en /6 serie moduleren helemaal prima :)

Het tunen van de stooklijn komt bij elk merk warmtepomp terug.

• Proton_
@_ferry_ Wat ga je allemaal loggen? Als je dingen elke minuut opslaat kan je het pendelen goed in de gaten houden.

• Proton_
@Websphinxie het makkelijkst, goedkoopst en zuinigst is een master/slave regeling waarbij de WP altijd het minimaal debiet en vermogen in de vloer kwijt kan en de rest van de kamers meelopen. Het is afhankelijk van de warmtepomp hoeveel ongeregelde vloerverwarmingsgroepen je nodig hebt. De bovenverdieping kan dan niet zelf vraag genereren, dus misschien onacceptabel. Dan ontkom je niet aan een mengvat, extra pomp etc, ca €2k meerprijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@Gramser mijn Auer Eau met decoupeerzaagbehandeling klinkt een beetje als een oude koelkast x 3.
In het washok licht hinderlijk, maar een gipsen wandje en binnendeur dempt het geluid al. Ik weet niet hoeveel geluid de fan van de aroStor doet in geluidsbeleving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Door een hoek uit de behuizing te zagen past hij beter onder het schuine dak.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
_ferry_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:24:
[...]

Wat ik heb aangehouden:
1260m3*9=11340kWh (1m3 is eigenlijk iets van 9.8kWh, maar ook nog wat verlies?)
11340/Scop van 3,5=3240kWh elektrisch verbruik voor je WP. Maar correct me if im wrong, zou best eens kunnen zijn dat de COP jaarrond wat lager is dan 3.5
Of hoger, met alleen vloerverwarming zit ik deze winter op 4.78.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@Batilan zonder naregeling bespaar je inderdaad op buffervat en menggroep.
Je hebt behoorlijk overcapaciteit, dus ook de naverwarmer kan je overwegen weg te laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Batilan schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:16:
[...]
Thx!, heb je die naverwarmer niet nodig voor SWW (legionella-run?)
Zou een kleiner model dan ook kunnen volstaan?
De 105/5 heeft zo'n grote "dubbele" buitenunit, zou fijn zijn als ik die een beetje kan downscalen.

Bovendien overweeg ik ook Airco i.v.m. koeling / ontvochtiging in de zomer toe te passen, dan kan ik in geval de lagere capaciteit onvoldoende blijkt de airco erbij schakelen (wel even letten op een fatsoenlijke verwarmingscapaciteit bij -10). Alleen is de installateur daar geen fan van :/
Ik zat niet op te letten, 't is een split.

Voor antilegionella zou ik zelf een element in het boilervat zelf doen, dan heb je gelijk een failsafe voor als een pomp, printplaat of driewegklep defect is.

De installateur snap ik wel, hij ziet de telefoontjes al komen :) hij wil een systeem leveren dat gewoon werkt. Handmatig een tweede verwarmer bijschakelen is dan niet professioneel.
Als jij hem gerust kan stellen, is bijwarmen met de airco natuurlijk prima en dan kan een 7.5 kW unit het ook wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@Kees_frl ik heb een 65/6 (mono) in een huis bj 2018.
Het klopt dat de stooklijn niet vrij te kiezen is, maar in de praktijk is dat geen issue. Met de minimum en maximum aanvoertemperatuur kom je al een heel eind.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@Franciesco @Gramser de compressor is 400W elektrisch, dus ca 1200W thermisch.
Een kleinere boiler is ook weer sneller warm, hoewel je met 150 liter toch wel aan meer dan een uur moet denken.

En je berekening gaat uit van koudwater van 0 graden. De mengverhouding warmwater is (Tmeng-Tkoud)/(TWarm-Tkoud). Bij 192 liter water van 38 graden, met 7 graden koud en 55 warm, heb je dus 192*(38-7)/(55-7)=124 liter uit de boiler nodig.

[Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 10-04-2022 20:58]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@Andrehj de Arostor 150 is een 'probleemoplosser': compact, kleine geveldoorvoer nodig.
Dat gaat ten koste van het verdamperoppervlak en luchtdebiet, beide kosten COP.
Mijn Auer haalt het hele jaar >4, maar die speelt vals ;)

• Proton_
Nee, die pakt water van de vloerverwarming en heeft dus altijd een verdamper > 18 graden. In de winter dus de hoogste COP want dan helpt de Vaillant mee met zijn aanvoer opstoken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Adriaan71 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:48:
[...]
Wordt er weer gebouw volgens tekeningen van Vaillant wordt het weer een ander verhaal.
Eens met de dure bouwmaterialen :)
Ik hoop dus dat Vaillant eenvoudiger tekeningen gaat maken waar minder spullen voor nodig zijn. Er staat er nu eentje in met een Flexotherm, meer van dat :)

De transitie gaat niet (alleen) over vrijstaande Duitse Mehrfamilienhäuser volgens passiefhuisnorm, waar de standaardschema's prima hun waarde hebben, maar ook over de jaren '60 rijtjeshuizen van 80-100 m², die met dikke radiatoren of vloerverwarming veel simpeler en goedkoper om kunnen dan dat nu leeft.

De uitnodiging voor uitleg over de meerwaarde van een buffervat in zo'n huis staat bijvoorbeeld nog steeds. Vier schroefbussen ;), buffervat, pompgroep, stopcontact, paar uur arbeid... Dat moet een goed verhaal worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@Adriaan71 logisch, want in 2015 moduleerden de warmtepompen nog niet zo goed. Dat is nou net een belangrijke voorwaarde (en intussen standaard, Vaillant doet dat gewoon goed). De warmtepompen van nu zijn m.i. zo verbeterd dat het wel kan :)

Edit: het is ook een misvatting dat een installatie met buffer en te weinig afgifte wél goed draait. Hij levert geen storingen op misschien, maar haalt ook zijn potentie niet. Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Storingen geven juist goed aan dat er iets niet klopt. /Mening.

[Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 12-04-2022 18:33]

• Proton_
@Adriaan71 precies :) er zijn goede redenen voor, maar 'hij staat op het standaardschema' is dat niet. En hij wordt alleen maar duurder. Dus om dat argument weg te nemen kan Vaillant meer simpele voorbeelden geven.
Ander voorbeeld:
Een goede 1" driewegklep is, voordat hij aan alle zijden aan 32mm pex vastzit, ook bijna €250. Dan moet de pex, thermometers e.d. er nog bij.
De aansluitset met muurdoorvoer van een Arostor is de helft.

• Proton_
Wunderbar schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:06:
[...]
Bovenstaand bericht van Hippe Lip sprak me erg aan omdat ik mijn systeem (met Evohome) ook graag op deze manier in wil richten. Dus met een parallel buffer die het CV circuit voedt en de WP doet niets anders dan alleen maar de temperatuur in dat vat op peil houden (zij het via WAR of 'dom'). Uit het verhaal van Hippe Lip maak ik op dat dit met een Nibe WP kan maar ik vraag me af of het met een Arotherm+ ook kan. Theoretisch gezien uiteraard, maar kan je de VWZ AI+ zodanig instellen dat hij alleen maar regelt o.b.v. buffervat temperatuur?
Ja, de twee weken dat ik nog geen thermostaat had, draaide het alleen op de buitentemperatuur-afhankelijke stooklijn (WAR) van de AI+.
Ik had ook nog geen buitenthermometer, dus ik vermoed dat hij dat op de sensor van de buitenunit deed.

De VRC720 heeft (helaas ;) ) wel echt de buitenthermometer nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@Wunderbar dat wijst zichzelf.
@adbeze
Geen ervaring met cascade, het minimumvermogen is alleen een issue als je weinig buffer in de afgifte hebt en snelle afkoeling. Is dat het geval?

Ik denk dat een installateur iets kan doen met http://www.vaillant.nl/pr...apps-tools/cascadekiezer/ maar als ik uit ga van hoofdstuk 4.7.5 van de VR720 thermostaat wordt het vrij uitgebreid ondersteund, met aansturingsomkering etc om ze beide gelijk te belasten.
Nadeel is wel dat je niet om een evenwichtsfles heen kan. Cascade is sowieso de duurdere optie.
4.7.5 Cascade met warmtepompen
Maximaal 7 warmtepompen mogelijk
Met externe extra CV­ketel
Vanaf de 2e warmtepomp worden de warmtepompen en evt. de warmtepompregelingsmodules via VR 32 (B ) aangesloten
(adres 2…7).
Systeemschemacode 9.

• Proton_
@TimK1990 um, het beste advies is om 'm buiten de garage te zetten, denk ik (ik weet niet of je serieus bent, ik heb raardere dingen gelezen op dit forum).
Verder lijkt het me een aardig begin :)
Vergeet geen mantelbuis en/of communicatiekabel: ebus en buitenthermometer/dcf ontvanger.

• Proton_
@Signor Doekie circulatiepomp zit er in, het enige dat echt extern nodig is, is een expansievat (dat is mijn opstelling).
Hulpverwarming is m.i. optioneel, driewegklep alleen als je met de buitenunit SWW gaat maken.

• Proton_
@Franciesco dat is waar :) al moet het raar lopen dat je die niet kwijt kan.
De binnenunit is zo'n beetje conceptueel de AI Plus + driewegklep + hulpverwarming + expansievat voorgemonteerd.

@Signor Doekie zonder hulpverwarming is de benodigde minimale systeeminhoud groter, dus dat moet je in de gaten houden.
Je kunt ook hier een losse hulpverwarming van random fabrikaat ergens ophangen waar je wel plek hebt.
Had je al ergens een post met je situatie?

• Proton_
@Adriaan71
random berekening geeft voor 500 liter vloerverwarming dat een 8 L expansievat zou voldoen (en dan ben ik genereus met de 35 graden).
MEH 97/6 heeft een 10L expansievat :)
nog iets dat in een standaardschema staat dat met wat nadenken soms/vaak weggelaten kan worden

Maar in de huidige discussie hangt die er nog van de ketel, geen issue dus.

• Proton_
@NoobOnTour024 @Websphinxie zoneregeling kan prima werken, maar als je voor besparing gaat kom je bedrogen uit :)
Het gaat hier offtopic, maar het komt er op neer dat de gemiddelde Ta hoger komt te liggen en dat specifiek Evohome voor korte runs (=slechte COP) gaat zorgen. Zie ook mouse86 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1".

• Proton_
@Hippe Lip dat is natuurlijk goed nieuws :)
Als ik het goed begrijp doet de zoneregeling dan ook zelden (niet elk uur) een zone open of dicht?

• Proton_
Top, hoe meer spullen er warmtepompgeschikt worden hoe beter :)
Aandachtspuntje voor @NoobOnTour024 en @Websphinxie, hebben zij zo'n nieuwe?

Verder lijkt me de, wel interessante, nut-en-noodzaak-van-zoneregeling discussie iets om ergens anders te doen.

• Proton_
@Andrehj de hint was om de Honeywell discussie niet in het Vaillant-topic te doen :)

• Proton_
@Jan Zwanenburg7 nou OK, omdat dit vooral met de warmtepompsetup en niet specifiek Evohome is ;)

Je kunt een stookgrens instellen, boven welke buitentemperatuur de warmtepomp sowieso uit staat. Bij mij is dat 14°C (installateursniveau->circuit->BT uitschakeltemp). Dat scheelt al een hoop.
Je kunt ook een eenvoudig tijdvertragingsrelais toevoegen: meer dan 2 uur geen warmtevraag-> WP uit.

Het punt met het buffervat op temperatuur houden is precies waarom je eigenlijk een buffer van 500+ liter wil hebben, of beter nog: je huis zo verbeteren dat je de zoneregeling weg kan laten.
Een alternatief is een cascade met een kleine en grote warmtepomp om zo een groot modulatiebereik te hebben, maar ik weet niet of Vaillant dat ondersteunt. Met deze temperaturen levert de 75/6 bijvoorbeeld minimaal 2900 watt.

Overigens lees ik hierboven dat je met Evohome de BDR91T wil hebben omdat die precies dit soort runlengte geoptimaliseerde instellingen heeft.

• Proton_
@Bart_Denon
Mijn google-fu geeft
https://www.heizungsdisco...-heizungswaermepumpe.html met 40 dagen levertijd. Wasco is goedkoper, maarja, die heeft ze niet :)

Met
site:de
in je zoektermen vind je meer Duitse shops.

[Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 27-04-2022 22:35]

• Proton_
België lijkt nog redelijk.
https://www.solyd.be/nl/v...a-s2-230v-0010021117.html
Geen levertijd indicatie?

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 28-04-2022 15:48]

• Proton_
@SoulShot een split installeer je niet zelf (want stek). Wat kost dat? Welke installateur wil de boel in bedrijf stellen zonder het zelf te leveren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
Japio2 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:15:
[...]
Ik heb zo'n WP boiler nog nooit van dichtbij gezien. Ben me aan het oriënteren en vroeg me in dat verband af hoe lang zo'n apparaat gemiddeld eigenlijk draait op een dag. Dit i.v.m. de geluidsproduktie. Als hij om het kwartier aanslaat dan is het wat anders dan drie keer per dag.
Een wpb doet doorgaans 1 run van een paar uur.

• Proton_
@SoulShot of dat buffervat iets toevoegt kan je nog uitrekenen adhv de ongeregelde systeeminhoud, anders gewoon weglaten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
@Kleuvert inhoud gaat kwadratisch met diameter; 12mm heeft 113 ml/meter
Een meter 32/3 pexbuis heeft 530 ml/m dus dat kan hard gaan: 10 meter heen en terug is ook 10 liter.

@SoulShot ik denk dat het debiet wel hoger kan :)

@Ensch053 heb je geen temperatuurtest gedaan?
Stooklijn 1.0 is 55 graden bij -10, dat is best duur stoken.
Je kunt beter beginnen bij 0.7 of 0.8 en verhogen wanneer nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
@SoulShot Als het nog gebouwd moet worden kan je misschien een paar groepen erbij maken en ze wat korter houden.

Ik vermoed dat de 105/6 met twee vingers in zijn neus de tijdelijke 140 m² warm kan houden. Er zit ook best een dikke pomp in als ik dat vergelijk met mijn 65/6. Als je iets van domotica hebt, zou ik minimaal een stroommeter erbij doen, die grafiekjes maken het vinden van de minimale afgiftetemperatuur makkelijker. Die zou bij jou best hoog kunnen zijn om pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

• Proton_
@PaT deze discussie komt regelmatig terug; heb je een spreadsheet?

@Artintel je zou de ketel hydraulisch neutraal in serie kunnen zetten (dwz met volledige bypass), het afgiftesysteem is dan volledig afhankelijk van de circulatiepomp van de warmtepomp.
Met vloerverwarming en een gesloten verdeler heeft een buffervat dan geen functie.

De gasketel heeft dan qua sturing precies dezelfde rol als de elektrische naverwarmer.

• Proton_
Zviw drukgestuurd. Bij zoneregeling gaat het debiet dus omhoog als er zones open lopen. Door de afgifte is het debiet constant.

• Proton_
Ik heb nog niet gezien dat er door de regeling op delta-T wordt gestuurd, ik zie bij het opstarten een dT van 4 K en steady-state op minimumvermogen 2.5 K.

• Proton_
@Kees_frl geeft niks, ik weet pas dat ik het begrijp als ik het uit kan leggen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
Bij mij mag iedereen ook komen luisteren (Z-H), maar ik doe geen SWW dus hier valt alleen bij vorst iets te horen.

• Proton_
@benolski staat het raam standaard dicht in de winter? Dan zie ik niet echt bezwaar. Let wel op waar het condens/ defrostwater heen gaat.

Volgens de installatiehandleiding kan het net, 1000mm is de grens (paragraaf 4.1.4).
Ik zou zelf een voorkeur voor veren ipv rubbers hebben; rubber wordt harder als het kouder wordt en dempt dan minder.

• Proton_
De 75/6 is links 43 kg en rechts 85, dus die specifieke zijn een tikkie te zwaar. Je wil dus veren voor ca 22 en 43 kg.

Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee