Ja

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En als de daling niet doorzet of er een grote golf volgt?IJzerlijm schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:56:
[...]
De kans is aanzienlijk dat de daling in besmettingen en zorgdruk gestaag doorzet en de coronapas heel snel overbodig wordt. Dan is het goed om je al meteen als tegenstander daarvan te profileren. (…)
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Artikel 5 lid 3 van de Grondwet: 'De ministerraad beraadslaagt en besluit over het algemeen regeringsbeleid en bevordert de eenheid van dat beleid' (en in 46 staat zoiets als dat hetzelfde voor een staatssecretaris geldt).arbraxas schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:03:
Zou je eens willen uitleggen waar die rechtstatelijke verplichting precies staat beschreven? Want ik kan er helemaal niets over vinden.
[Voor 19% gewijzigd door ph4ge op 25-09-2021 16:23]
SW-0040-8191-9064
Nee, alleen in de eventuele horeca binnen een sportschool.Cobb schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:07:
Is die coronapas eigenlijk ook verplicht in de sportschool? Lijkt mij wel wenselijk nu de 1,5 meter en dus het maximale aantal bezoekers weer verdubbeld wordt.
Mee eens, maar er is nog iets opvallends aan de hand.Frame164 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:49:
[...]
Dan had ze gewoon ontslag moeten nemen.
Absoluut niet, dan had er een constitutionele crisis kunnen ontstaan. Dan had het CDA er als geheel uit moeten stappen ter verdediging van iets dat niet te verdedigen is, en daarmee zou weleens het hele demissionaire kabinet ter discussie kunnen komen te staan. Vervolgens zou er een situatie kunnen ontstaan dat er geen regering is, ook niet demissionair.downtime schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:51:
[...]
Ik denk dat het belangrijkste vergeten wordt: De minister zou nooit ontslagen zijn als het CDA daar niet mee akkoord was gegaan. Wat speelt daar? Als het CDA achter de minister was blijven staan dan had Rutte haar laten zitten.
[Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 27-09-2021 10:03]
SW-0040-8191-9064
Je kan niet iemand laten zitten die zo duidelijk en opzettelijk de Grondwet breekt. Dat is de definitie van een constitutionele crisis.downtime schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:08:
[...]
Dit is niet “hoe het werkt”. Het is een unicum en als het CDA niet akkoord was gegaan dan had die dreiging van een crisis Rutte wel weerhouden om haar te ontslaan.
En anders ontstaat nog altijd geen constitutionele crisis. Zonder het CDA zitten we met een minderheidskabinet maar meer ook niet. Het wordt pas een constitutionele crisis als een meerderheid van de Kamer een crisis wil.
[Voor 28% gewijzigd door ph4ge op 27-09-2021 10:27]
SW-0040-8191-9064
Welnee. Dat gebeurt aan de lopende band. Met name in verkiezingstijd maar ook daarbuiten spreken bewindslieden het kabinetsbeleid wel eens tegen. Dat leidt dan tot een "goed gesprek" of iets dergelijks maar verder gaat het meestal niet.ph4ge schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:21:
[...]
Je kan niet iemand laten zitten die zo duidelijk en opzettelijk de Grondwet breekt. Dat is de definitie van een constitutionele crisis.
Ik denk dat Keijzer het deed omdat men dit soort zaken vaak wel slikt, na een mini-relletje en de conclusie van de premier dat het "eens maar nooit weer" moet zijn, en zij heeft zich misrekent. Zij dacht steun in haar eigen partij te hebben en die was er niet.Keijzer deed dit wetende dat ze ontslagen zou worden.
Er is geen constitutionele crisis. Er dreigde geen constitutionele crisis. Dit komt niet eens in de buurt. Zelfs als het CDA uit de regering was gestapt dan veroorzaakt dat geen constitutionele crisis. Het veroorzaakt een vervelende situatie, en een politieke crisis, maar de constitutie is niet in gevaar.Het CDA heeft gewoon geen andere keuze, dan hadden ze er zelf uit moeten stappen omdat ze het niet met de Grondwet eens zijn, dat kan gewoon niet. Het is volstrekt onrealistisch om te denken dat het CDA een ongekende constitutionele crisis zou ontketenen om Keijzer te redden. Inderdaad, dan was de chaos compleet geweest en was het CDA daarvoor te danken, dan kunnen ze die club wel opheffen.
Het zou gewoon pragmatisch zijn. Af en toe heeft een minister of staatssecretaris de behoefte om wat afstand tot het kabinetsbeleid te nemen en toch te blijven zitten. Dat hoort niet, is niet netjes, en niet volgens de letter van de wet, maar het gebeurt regelmatig. Maar er is, zover ik weet, nog nooit eerder een minister voor ontslagen.Keijzer laten zitten zou een veel grotere crisis zijn dan het CDA laten weglopen. Dat eerste is volstrekt onacceptabel, dat zou keiharde machtspolitiek zijn met schijt aan de Grondwet en de geldende normen en waarden. Op die basis kan de regering uberhaupt niet verder.
Het is een (klein) koninklijk besluit. Dit mag dus eenzijdig uitgevaardigd worden door het kabinet. Het parlement heeft hier nooit over hoeven beslissen.Number10 schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:10:
Of dat zo is hangt ook af van je lezing van dat artikel. Artikel 26a is in maart 2020 toegevoegd uit oogpunt van de crisisbeheersing en blijkbaar per klein koninklijk besluit, maar ik kan niet goed terugvinden of die wijziging (daarvoor of daarna) ook aan het parlement is voorgelegd.
Artikel 26a lijkt een soort carte blanche te zijn voor Rutte. De formulering is erg breed, dat zal wel bewust gedaan zijn. Of Rutte er ooit al een beroep op heeft gedaan valt lastig te zeggen, alles wat er in de ministerraad gebeurt is geheim.
Rutte heeft als minister-president wel wat bewegingsvrijheid. Zeker gezien eerdere voorvallen.ph4ge schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:53:
Er is geen scenario waarbij Keijzer hiermee weg ging komen.
En dat de bruiloft van een minister niets te maken heeft met het functioneren van die minister. Hoe veel mensen ook beweren dat Ferd Grapperhaus hun grote voorbeeld is in het leven en ze nu geen enkele wet meer kunnen accepteren.ph4ge schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:28:
[...]
Nee, het verschil is dat het ene een een fout was en het andere opzet.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik vind de fouten van Hoekstra en Grapperhaus passen in de categorie: regels gelden voor anderen, maar niet voor mij.ph4ge schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:28:
[...]
Nee, het verschil is dat het ene een een fout was en het andere opzet.
Ja, met name Asscher maar ook Marijnissen hebben keer op keer gewezen op de onduidelijkheid over de algehele strategie, maar bijvoorbeeld ook op de ongelijkheid die het beleid met zich meebrengt.Cid Highwind schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:53:
[...]
Zijn hier overigens in de politiek nog andere stemmen of kritiek op te horen? In het nieuws lijkt het op het moment allemaal ja en amen, met uitzondering een paar splinterpartijen die sowieso overal tegen waren maar niet verder komen dan antigeluid in plaats van het leveren van een bijdrage.
Het hele stuk is in lijn met wat @Number10 hier al maanden roept. Overigens ben ik het niet helemaal eens met het stuk, de avondklok wordt namelijk geprezen terwijl dat de enige maatregel is die ik niet-proportioneel vond. De effecten in het buitenland waren al minimaal (was toen al bekend) en werd alsnog ingevoerd, terwijl bijvoorbeeld de parkeerplaatsen bij kantoren vol stonden en thuiswerken beperkt bleef tot een advies.FreakNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 06:27:
https://www.nu.nl/coronav...choot-ernstig-tekort.html
Ik lees hierin dat we strengere maatregelen hadden moeten nemen maar vooral we overal te laat in waren...
Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet dat de mondkapjesplicht er zo snel afgegaan is.
Maargoed, het merendeel van de NL-ers vind/vond de maatregelen sowieso onnodig/te streng dus ik weet niet of we dit er uberhaupt doorgekregen hadden.
[Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2021 10:05]
[Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 19-10-2021 11:05]
Meer dan een jaar na het oorspronkelijke verzoek en nadat de rechtbank ook al een termijn heeft gesteld?Napo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:26:
Je moet niet willen dat er een compleet onwerkbare tijdslijn wordt gegeven. Zes weken lijkt mij dan ook wel prima,
Het artikel gaat verder.De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwt al sinds het begin van de coronapandemie tegen de strategie van groepsimmuniteit, omdat deze tot onnodige besmettingen en doden zou leiden. Toch koos Nederland niet voor een strategie om corona te bestrijden met een intensief test- en traceerbeleid, maar om het virus rond te laten gaan zolang ziekenhuizen de toestroom van patiënten aankonden. En daarbij speelde de opbouw van groepsimmuniteit ook een rol.
Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur, waarvoor tientallen gesprekken zijn gevoerd met adviseurs in binnen- en buitenland en een groot aantal documenten is opgevraagd. Met behulp daarvan is de Nederlandse strategie vergeleken met die van onze buurlanden.
In Nederland ging het over een "gecontroleerde" opbouw van immuniteit, onder gezonde mensen, waarbij het doel was kwetsbaren "zo veel mogelijk" af te schermen. Maar volgens WHO-topvrouw Maria van Kerkhove zijn dat "woordspelletjes". "Je laat het virus óf rondgaan, óf niet", zegt zij. "Een gecontroleerde verspreiding bestaat niet, dan accepteer je dat mensen besmet raken. Het toestaan van enige mate van infectie is niet de juiste strategie."
De Wereldgezondheidsorganisatie zegt - net als andere experts - dat het afschermen van kwetsbaren in de praktijk onmogelijk is.
Volgens Jaap Sijmons, hoogleraar gezondheidsrecht en lid van de Gezondheidsraad, had Nederland de juridische plicht het virus in te dammen in plaats van rond te laten gaan. "Corona is als zogenoemde A-ziekte gecategoriseerd. Landen zijn dan verplicht alles uit de kast te trekken het virus zo goed mogelijk te bestrijden. Dat heeft Nederland niet gedaan."
[Voor 4% gewijzigd door dawg op 27-10-2021 17:16]
In dat kader is ook onderstaande reactie van @NMH relevant waarin een tweet staat genoemd met een link naar een brief van VWS die oproept tot een soort mission impossible. Let op dat de dg van VWS nota bene eerder inspecteur-generaal was bij de IGJ en dus goed op de hoogte zal zijn van de situatie in de zorg:dawg schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:14:
Vanavond in Nieuwsuur deel 1 van deze reconstructie.
Maar ligt het dan aan de politiek dat de mensen blijkbaar die verantwoordelijkheid niet aan kunnen?D-e-n schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:23:
[...]
Los van hoe zwaar je de maatregelen wilt hebben zijn we in Nederland vooral iedere keer te laat geweest met ingrijpen. Maandenlang gelul over mondkapjes of avondklok en op het moment dat het bijna te laat was kwam men over de brug. Ook nu weer met de QR-code: op het moment dat de Denen er al weer vanaf zijn komen wij een keertje aankakken.
En hoeveel keer zijn versoepelingen al niet snel weer teruggedraaid? Ik ben de tel kwijt. Hoeveel keer heeft het kabinet al niet gedaan alsof we helemaal klaar waren met corona? Al in de eerste zomer vond ik dat men het allemaal te rooskleurig bracht (geen persco's meer) en Rutte en co zijn dezelfde fouten wat dat betreft blijven maken. Iedere keer weer dat liberale dogma van "eigen verantwoordelijkheid" terwijl je iedere keer kunt voorspellen dat mensen die niet kunnen dragen.
Ook dit wordt weer een parlementaire enquête waarbij onze MP niet met goed fatsoen zou kunnen blijven zitten (maar dat toch wel weer zal doen).
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Of allebei?YakuzA schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:34:
[...]
Maar ligt het dan aan de politiek dat de mensen blijkbaar die verantwoordelijkheid niet aan kunnen?
Of ligt dat aan de mensen die een makkelijke externe zondebok zoeken?
Goed gepolderd
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Probleem ligt wat mij betreft een beetje in het midden. De overheid neemt de verantwoordelijkheid niet, omdat men dan impopulaire maatregelen moet nemen waarvan men vreest dat ze electoraal worden afgestraft. Maar als 'het volk' de overheid electoraal afstraft omdat ze maatregelen treffen die weliswaar impopulair zijn, maar ook noodzakelijk, wie treft dan de blaam? Catch-22. Het houdt elkaar in stand. Het volk is te dom om verder te kijken dan de eigen neus lang is, en de overheid te laf om te doen wat nodig is. Dan krijg je dit. En we polderen vrolijk verder. Of modderen, zo je wilt.Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Maar waarom is dat relevant? Wat is toch steeds het nut van het benadrukken van de eigen verantwoordelijkheid van anderen als @D-e-n in dit geval opmerkt dat het blijkbaar (deels) niet werkt?
Dan is toch alleen de overheid aan te wijzen als eindverantwoordelijke als anderen daar gemiddeld schade door ondervinden omdat het een besmettelijke ziekte betreft?
Er is niemand afgestraft terwijl Nederlanders de ene na de andere lockdown voor hun kiezen kregen toch?autje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:13:
[...]
Maar als 'het volk' de overheid electoraal afstraft omdat ze maatregelen treffen die weliswaar impopulair zijn, maar ook noodzakelijk, wie treft dan de blaam?
Politiek leiderschap draait niet om populisme, maar het populus volk krijgt wel het politiek leiderschap die het verdient. Als iedereen voortdurend op mensen als deze teflon liberaal en aanverwanten blijft stemmen, dan krijg je vanzelf dit politiek ontwijk-gedrag. Pappen en nathouden, en zorgen dat het lijntje niet breekt.Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:29:
[...]
Er is niemand afgestraft terwijl Nederlanders de ene na de andere lockdown voor hun kiezen kregen toch?
Politiek leiderschap draait niet om populisme. En populisten hebben we al genoeg. Het grote verschil tussen Nederland en Nieuw Zeeland is niet de eilandstatus (dat helpt uiteraard) maar de politieke leider. Het lijkt mij erg aannemelijk dat er in NZ ook tegenstanders zijn (geweest) van vroeg ingrijpen.
Maar in plaats van beeldvormingspolitiek heeft zij de inwoners weten te overtuigen van het belang van snel handelen, ook al gaat dat soms ten koste van tijdelijke beperkingen.
Kijk eens naar p. 55 in de Handelingen die ik in de reactie hier direct boven noem en leg mij eens uit waarom die ontkenningen en woordenbrij noodzakelijk zijn?
[Voor 18% gewijzigd door autje op 27-10-2021 21:51]
Een eiland zijn is wel een heel groot verschil. Als Ardern en Rutte allebei aan hun verantwoordelijke ministeries opdragen een plan op te stellen om binnen 24 uur de grenzen dicht te gooien dan komt er in NZ wel iets minder bij kijken. Je belt 5 vliegvelden en een paar havens en je bent klaar. Voor Nederland is het sluiten van de grenzen een operatie die een groot deel van de politie 24/7 bezig zou houden.Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:29:
Politiek leiderschap draait niet om populisme. En populisten hebben we al genoeg. Het grote verschil tussen Nederland en Nieuw Zeeland is niet de eilandstatus (dat helpt uiteraard) maar de politieke leider. Het lijkt mij erg aannemelijk dat er in NZ ook tegenstanders zijn (geweest) van vroeg ingrijpen.
Omdat er in de zomer ook amper nog wat aan de hand was, mensen hun 2 prikken hebben en ze er klaar mee zijn. We hebben zelf dit jaar de vakantie naar het buitenland omgezet naar een binnenlandse vakantie, maar volgend jaar gaan we dat ook niet meer doen hoor. Staan nu al 3 vakanties in de planning en die gaan we niet meer annuleren.autje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:46:
[...]
Dan denk ik: waarom gaan mensen midden in een pandemie een zomervakantie plannen? Terwijl alle seinen landen op oranje staan? Dat soort dom gedrag kun je de overheid niet verantwoordelijk voor houden, en daar is ook geen kruid tegen gewassen.
Het ging over juni vorig jaar.Dennahz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:07:
[...]
Omdat er in de zomer ook amper nog wat aan de hand was, mensen hun 2 prikken hebben en ze er klaar mee zijn. We hebben zelf dit jaar de vakantie naar het buitenland omgezet naar een binnenlandse vakantie, maar volgend jaar gaan we dat ook niet meer doen hoor. Staan nu al 3 vakanties in de planning en die gaan we niet meer annuleren.
Ongeacht wat de status van de pandemie is. Met autovakanties is sowieso niks mis. Het enige waar we over in zitten is wat overheden nu weer gaan bedenken om het onmogelijk/moeilijk te maken
[Voor 9% gewijzigd door autje op 27-10-2021 22:13]
Het gaat mij er niet om dat de overheid hier verkeerd handelt en anders zou moeten handelen. Dat ben ik volledig met je eens. Maar een overheid die traineert, aanmoddert, en selectief geheugenverlies heeft is ook een gevolg van het kiesgedrag van het volk. Ik vind niet dat de kiezer hier geheel zonder schuld is. Ik zie hier regelmatig posts voorbijkomen met termen als 'burgertje pesten', en nogmaals, kijk naar de laatste zin in de post die ik hierboven quote. Met die attitude krijg je vanzelf een regering die het gedrag vertoont wat het nu vertoont.Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:50:
[...]
Kijk even naar Nieuwsuur en dan in het bijzonder naar het interview met de hoogleraar gezondheidsrecht.
Die betoogt vrij helder dat individuele rechten ondergeschikt zijn als de overheid de verplichting heeft een besmettelijke ziekte te bestrijden en in het bijzonder als die Nederlandse overheid zelf onder de Wpg de ziekte in de A categorie heeft ingedeeld. Dat is ook logisch, want individuele burgers kunnen de effecten niet op dezelfde manier beoordelen als de overheid.
Het is dus geen keuze. De communicatie van de overheid lijkt doelbewust te zijn gericht op 'valt wel mee' en het handelen op 'we wachten nog even af'. Het argument dat daardoor vele mensen getroffen worden door inperkende maatregelen op individueel niveau snijdt dan geen hout. Het is gewoon een wettelijke verplichting en als de overheid zich daar aan hadden gehouden was de impact voor velen juist beperkter geweest. En de Wpg is allerminst nieuw voor de helderheid.
Ik tag even @Tom-Z met wie ik het handelen van de overheid in dat perspectief eerder besprak.
De uitspraak was niet zo zeer dat de avondklok an sich buitenproportioneel was, maar dat er niet de juiste wettelijke grondslag voor was. Er was gebruik gemaakt van een bevoegdheid in de wet die voor "super-superspoed"-situaties was bedoeld en daar was geen sprake van. De rechter heeft nooit gezegd dat de avondklok geen proportionele maatregel was. Overigens heeft de overheid de zaak uiteindelijk in hoger beroep gewonnen.IJzerlijm schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:39:
[...]
En natuurlijk ook de uitspraak van de rechter, op een dag met 87 doden, dat de avondklok buiten proportioneel was want de situatie was niet spoedeisend genoeg.
Dat maakt uiteraard niet uit als de overheid daarvoor dan de wet zou moeten overtreden. Gewoon niet en dat moeten we ook niet gaan normaliseren.autje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 06:52:
[...]
Met die attitude krijg je vanzelf een regering die het gedrag vertoont wat het nu vertoont. (…)
Niet 'we' maar sommige mensen kiezen sommige Kamerleden.(…) We kiezen toch zelf
Goed punt, in dit geval was het verspreiding van het virus. Ik weet niet eens of we het "medische aspect" van die landen willen benoemen gezien de vacinatiegraad.YakuzA schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Het hangt er ook vanaf wat je als 'succesvol' definieert, NZ/Australie/China hebben veel langere en/of veel hardere lockdowns gehad dan wij hier in NL hebben gehad.
Als je puur en alleen naar het medische aspect kijkt zou je die meer succesvol kunnen noemen inderdaad
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Nudging is afdekken van onderliggende strategie.Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Maar waarom is dat relevant? Wat is toch steeds het nut van het benadrukken van de eigen verantwoordelijkheid van anderen als @D-e-n in dit geval opmerkt dat het blijkbaar (deels) niet werkt?
Dan is toch alleen de overheid aan te wijzen als eindverantwoordelijke als anderen daar gemiddeld schade door ondervinden omdat het een besmettelijke ziekte betreft?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Is dat echt zo? Misschien dat ik dit meer van persoonlijk perspectief bekijk, dat kan, maar ik ken kamerleden die zich enkel vanuit stemgeheim vrij voelen om naar geweten te kunnen navigeren. Niets een meer handelen, maar navigeren.autje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:11:
[...]
Je bedoelt dat het voor individuele fractieleden gevaarlijk is om uit de fractiediscipline te stappen? Uiteraard. Maar dat stemgeheim draagt daar alleen maar aan bij. Dus weg ermee.
[Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 28-10-2021 16:23]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Even nagelezen.Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:21:
[...]
Zelfs als je de situatie in Q1/2 2020 weglaat, bleef en blijft Nederland sturen op zorgcapaciteit. Nu nog steeds.
Dat is hoogst opmerkelijk en deze reconstructie van Nieuwsuur maakt de woorden van Lodewijk Asscher in het debat medio 2020 des te interessanter:
[...]
Lees vooral de hele pagina 55-56 uit de Handelingen want het is werkelijk bizar om te lezen:
https://zoek.officielebek.../h-tk-20192020-79-10.html
De vraag die zich dan opdringt: waarom? Waarom al die moeite doen?
Akkoord als ik je reactie even hier plaats? Zo ja, dan reageer ik verder op de inhoud (waar ik het zoals je begrijpt uiteraard mee eens ben).MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
De kamer moet zich sowieso de ogen uit de kop schamen. Nog los van de resultaten op het beleid; de debatten die ik gezien heb afgelopen jaar, en dat waren er best veel, waren echt van bedroevende kwaliteit.
(fast forward 6 weken verder)MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:13:
Wat vinden we ervan dat Halsema (voor de zoveelste keer) de Rijksoverheid ondermijnt door openlijk handhaving te weigeren?
@Number10 Op deze reactie wil ik ook nog wel even inhakenMikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
@Number10 De kamer moet zich sowieso de ogen uit de kop schamen. Nog los van de resultaten op het beleid; de debatten die ik gezien heb afgelopen jaar, en dat waren er best veel, waren echt van bedroevende kwaliteit.
enTom-Z schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:13:
[...]
"Gecontroleerde verspreiding" betekent praktisch gezien twee jaar bijna totale lockdown voordat er genoeg immuniteit is om de maatregelen langzaam te kunnen versoepelen. De beperkte capaciteit op de ICs beperkt het aantal mensen dat gelijktijdig ziek mag zijn, dus duurt het érg lang om genoeg immuniteit op te bouwen [...]. Gedurende die tijd moeten we maatregelen nemen die de verspreiding beperken zodat de immuniteit langzaam genoeg wordt opgebouwd.
De meeste andere landen lijken te kiezen voor een of twee maanden écht totale lockdown, om daarna weer wat normaler te kunnen gaan doen. In Wuhan heeft dat gewerkt, en met andere corona-varianten heeft het in het verleden ook gewerkt. Ja, zonder groepsimmuniteit zullen er nieuwe besmettingshaarden komen maar hopelijk kan je die indammen door meteen adequaat te reageren.
Het probleem verschuiven [lees: indammen] is een prima strategie als je verwacht dat er binnen één/twee jaar een behandeling/vaccin zal zijn. Like, wij gaan de komende twee jaar allemaal continu in een halfzachte lockdown zitten terwijl onze buurlanden (waar met deze strategie natuurlijk geen Nederlander meer welkom is) een paar keer een uitbraak hebben en een (kortere) periode in totale lockdown gaan. Dan komt over twee jaar het wondermiddel en hebben we allemaal voor niks twee jaar binnen gezeten? Het alternatief waar onze buurlanden voor kiezen zou heel goed beter kunnen zijn.
[...]
Nieuwsuur 1.5 jaar later: "er zijn onnodig heel veel mensen ziek geworden en overleden."Tom-Z schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:55:
[...] Voor groepsimmuniteit moeten heel veel mensen de zieke doormaken en (ook al is het percentage klein) zullen daar veel mensen door op de IC belanden (en een flink deel daarvan zal overlijden). Die capaciteit is er gewoon niet.
Het laatste deel van Nieuwsuur maakte een goed punt: het was is voor de oppositie eigenlijk onmogelijk om oppositie te voeren, omdat zij geen toegang hebben tot het OMT. Ze mogen alleen tijdens de technische briefings ja en amen zeggen, maar diepere vragen stellen aan van Dissel is verboden. Het hele beleid wordt in het geheim gemaakt en achteraf is er nauwelijks nog een serieus debat mogelijk.Anoniem: 604938 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:56:
Deze discussie is volledig doodgeslagen. Als je iets aankaart wat niet in lijn is met dat wat het RIVM zegt, dan ben je een armchair expert en moeten we maar gewoon naar het RIVM luisteren. Dat is geen discussie voeren, dat is een drogreden van jewelste.
[...]
Nieuwsuur zegt van Dissel dat groepsimmuniteit de enige optie is omdat we anders kwetsbaar blijven. Nee, indammen zoals Signapore en dan wachten op een vaccin, dat was pas echt een optie. Maar carnaval kon door gaan en het virus kwam toch niet naar Nederland. Nu zitten we met die kater.
[...]
- Binnen een maand heeft collectief Nederland spijt van de huidige aanpak.
Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:47:
[...]
Het was kort na de toespraak op 15 maart, veel tweakers al duidelijk (…)
Als een Kamerlid dat achteraf in een motie doet is het schijnbaar onbeschaafd. Misschien vooraf niet? Ik betwijfel het, want die vraag is gesteld. Kijk maar naar de Medialogica uitzending en de berekening bij een IFR van 1%. Dat zou namelijk naar schatting resulteren in 40.000 overledenen bij een mitigatiebeleid specifiek gericht op (1-(1/R0)=60-70% en gaf begrijpelijk maatschappelijke commotie (tijdcode circa 15:00 minuten):(…) Stel je eens voor hoe anders de boel zou hebben kunnen uitgepakt als er aan het begin van de crisis wat kritische vragen waren gesteld en serieus waren beantwoord:
Er is veel kritiek op Rutte en De Jonge, maar zou ook niet goed weten wat ze nu zouden moeten/kunnen doen. Vorig jaar zaten we allemaal in hetzelfde schuitje, door vaccinaties en weigeraars is het 'samen uit samen thuis' gevoel in de maatschappij een stuk minder. Voor specifieke maatregelen jegens ongevaccineerden deinst men begrijpelijkerwijs (nog) terug en onder de gevaccineerde meerderheid is de bereidheid tot harde maatregelen veel lager dan een jaar geleden.IJzerlijm schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:57:
Met de komst van Delta en de vaccins, beide zaken waarvan experts in 2020 van overtuigd waren dat we die nu niet zouden hebben, zijn de keuzes van begin 2020 ook volkomen irrelevant geworden.
Maar met dat argument kun je vrijwel elk probleem pareren.hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:41:
[...]
maar zou ook niet goed weten wat ze nu zouden moeten/kunnen doen.
Nou, dan verwacht ik dat tijdens Rutte IV (of misschien eerder het eeuwig demissionaire Rutte IIINumber10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:30:
Dat is de tragiek. De schade aan de volksgezondheid en economie zijn aantoonbaar het gevolg van wachten, maar desondanks blijft de overheid in die groef steken. En wanneer wordt die afwachtende houding onrechtmatig overheidshandelen? Want het lijkt erop dat alleen de rechter nog kan bijsturen, met de bekende en onzinnige dicastocratie discussie tot gevolg.
Roep dat nou niet, Straks lezen ze hier mee.Amphiebietje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Nou, dan verwacht ik dat tijdens Rutte IV (of misschien eerder het eeuwig demissionaire Rutte III) de rechtspraak het volgende slachtoffer van bezuinigingen etc. zal zijn.
Overigens zie ik wel een uitweg voor Rutte en het OMT uit de huidige crisis:
"We hebben besloten ons aan te sluiten bij het initiatief van Meta. Iedere Nederlander zal recht hebben op een gratis VR-headset, opdat ze voor de rest van hun leven* hun avatar kunnen aansturen in de wereld zonder negativiteit en corona die de Metaverse zal zijn."
* Hoe lang dat leven is, wordt natuurlijk niet vermeld. Dat is geen nuttige informatie.
Wauw.. en er zijn er die voor veel erger gewoon blijven zitten (toeslagaffaire anyone?)CMD-Snake schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:48:
Corona-kritiek leidt tot aftreden CDA’er Rog
Michel Rog, wethouder in Haarlem, treed af na kritiek op de coronapas. Rog sprak zich uit tegen de coronapas die volgens hem voor tweedeling zorgt en disproportioneel is. Rog weigerde om principiële redenen zijn QR code te gebruiken. Dit kwam hem duur te staan tijdens een raadsvergadering, na een hard debat werd een motie van afkeuring tegen hem aangenomen. Rog kwam eerder in opspraak toen hij publiekelijk Mona Keijzer steunde toen zij ontslagen werd door het kabinet.
Het is wel bijzonder hoe elke kritiek meteen hard gesmoord moet worden.
Dat is nu al een punt van discussie geworden op lokaal en landelijk niveau. Politici die ergens in functie heen moeten gaan zouden geen coronapas moeten hoeven tonen. Bij vergaderingen als de gemeenteraad of de Tweede Kamer is een coronapas niet nodig, een gekozen lid mag altijd doorlopen. Dit zou ook moeten gelden als het politieke evenement plaatsvindt in een QR code plichtige omgeving. De gouverneursverkiezing in Limburg is op deze manier al in het water gevallen omdat bij de horecagelegenheid twee politici de deur gewezen werden vanwege een gebrek aan QR code.Mfpower schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:49:
Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik m’n pas voor werk moest laten zien. Moest onlangs al een team meeting in een hotel laten schieten.
Mona Keijzer werd met veel machtsvertoon ontslagen, mede om het CDA te helpen. Het CDA schijnt nogal verdeeld te zijn over de corona koers van De Jonge. De omgang met Keijzer zou mede ingegeven zijn om leden die er net zo over denken te ontmoedigen.Maar on topic, mijn kritiek was altijd dat er geen publiek debat is over de ethische aspecten; het is me nu wel duidelijk dat dat debat niet mág bestaan.
En na aanleiding van @hoevenpe reactie.Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Maar met dat argument kun je vrijwel elk probleem pareren.
Ik zou ook niet goed weten wat ze nu zouden moeten/kunnen doen aan... de klimaatcrisis
Ik zou ook niet goed weten wat ze nu zouden moeten/kunnen doen aan... de stikstofcrisis
Ik zou ook niet goed weten wat ze nu zouden moeten/kunnen doen aan... het toeslagenschandaal
Enfin, je snapt het punt. Of jij en ik of wie ook maar op dit forum wel of niet kunnen bedenken wat er moet gebeuren is irrelevant voor de vraag of een overheid moet handelen i.p.v. wachten. Onder deze paragraaf noem ik enkele voorbeelden die ik zo kan bedenken, dus dat kan de overheid ook. Elke dag die nu voorbij gaat levert exponentieel meer problemen op. In plaats van handelen besluiten ze steeds om te wachten op een rug-tegen-de-muur situatie. Zoals ik eerder al noemde kun je wat mij betreft vraagtekens zetten of die afwachtende houding wel rechtmatig is. In relatieve slow motion gebeurt dit ook bij de klimaatcrisis en mede gezien de ondertekening van klimaatverdragen heeft de rechtbank, het gerechtshof en de hoge raad geoordeeld dat Nederland moet ingrijpen.
Dat gezegd hebbende zijn er legio mogelijkheden geweest om een persconferentie te beleggen en daar tenminste de basisprincipes van de WHO te benadrukken om maar iets simpels te noemen.
Ze hadden de meest hoogwaardige mondneusmaskers actief en uitbundig beschikbaar kunnen stellen en een campagne kunnen starten die het belang daarvan benadrukt en instructies geeft voor gebruik.
Ze hadden de radiospotjes over 'verplichte 1.5m is voorbij' per direct moeten stopzetten
Er kan heel veel, maar ze doen het niet. Er zijn oprechte excuses voor gemaakte fouten voor nodig. Er wordt structureel te laat en onvoldoende doortastend gehandeld. Ook op die elementen waar instemming van het parlement helemaal niet voor nodig is. Waardoor wel instemming nodig wordt voor steeds ingrijpender stappen en voorspelbare weerstand bij de Kamer om daarmee in te stemmen.
Dat is de tragiek. De schade aan de volksgezondheid en economie zijn aantoonbaar het gevolg van wachten, maar desondanks blijft de overheid in die groef steken. En wanneer wordt die afwachtende houding onrechtmatig overheidshandelen? Want het lijkt erop dat alleen de rechter nog kan bijsturen, met de bekende en onzinnige dicastocratie discussie tot gevolg.
Zo kun je alles aan alles verbinden. Diezelfde huishoudens houden ook minder geld over om buitenshuis leuke dingen te gaan doen, dat is dan weer positief voor de besmettingskans. Iets minder waan van de dag mag wel wat mij betreft.Number10 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:42:
Goeie opmerking lijkt mij.
Woordvoerder Volt fractie benoemt tijdens 1e termijn kabinet debat Belastingplan 2022 dat de energieprijzen mogelijk een opdrijvend effect gaan hebben op de besmettingen, als huishoudens minder gaan ventileren dan mogelijk zou zijn om warmte te behouden en dat zal dan vooral de huishoudens betreffen die een probleem voorzien in de energierekening.
Deze crises zijn wat dat betreft dus verbonden.
Falling isn't flying \ Floating isn't infinite
Apart dat er twee volledig losstaande zaken aan elkaar gelinkt wordt. En dat we wel mogen betalen zonder enige kritiek.Volgens Hoekstra is de Europese Commissie "met name kritisch over hervormingen die invulling geven aan de uitdagingen op de Nederlandse arbeids- en woningmarkt". Dat vernam hij uit informele contacten. Hij verwijst in de brief zelf naar fiscale prikkels voor zelfstandigen en "fiscale verstoringen op de woningmarkt".
Echt he, na meerdere keren te vroeg versoepelen nog steeds vol blijven houden dat het echt wel kon, en dat de situatie er klaar voor was. De R zat toen al royaal boven de 1.Toch zegt de minister geen spijt te hebben dat de maatregelen de voorbije maanden zijn versoepeld. "Als maatregelen op dat moment, gegeven een klein aantal besmettingen en gegeven een klein aantal ziekenhuisopnames, niet nodig zijn, moet je ze afschalen. Anders zijn ze gewoon niet meer proportioneel.(bron)"
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Doet me denken aan dit citaat:ijdod schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:54:
[...]
Echt he, na meerdere keren te vroeg versoepelen nog steeds vol blijven houden dat het echt wel kon, en dat de situatie er klaar voor was. De R zat toen al royaal boven de 1.
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, persconferentie 20 januari 2021En zelfs als je denkt: het gaat vast sneller dan ik denk, gaat het toch nog sneller dan je denkt.
Na de Nieuwsuur uitzendingen is klip en klaar dat dit de gekozen beleidsstrategie was en volgens mij is.(…) constaterende dat het kabinet heeft beaamd dat in de beleidsstrategie met betrekking tot corona is gekozen voor het «gecontroleerd laten uitrazen» van het virus; (…)
Ook hierover zijn woordspelletjes nutteloos gezien de Wob stukken die het expliciet beschrijven(…) constaterende dat «gecontroleerd laten uitrazen» betekent dat het virus zich dient te kunnen verspreiden zolang als de ic-capaciteit dit toelaat, met groepsimmuniteit als bijgevolg; (…)
Ook dit kan niemand ontkennen nu we wederom in een situatie zitten waar het wachten tot oplopende opnames in de zorg heeft geleid.(…) constaterende dat niet het zo veel mogelijk indammen en het voorkomen van besmettingen het doel van de beleidsstrategie is; (…)
Dit was uiteraard het meest opvallende aan de motie. Maar wel waar. Er staat dus niet dat er met een andere strategie nul doden zouden zijn gevallen, maar dat deze strategie dit aantal sterfgevallen tot gevolg heeft gehad en potentieel honderdduizenden Nederlanders langdurig ziek heeft gemaakt.(…) constaterende dat deze strategie de volksgezondheid ernstig heeft geschaad, meer dan 30.000 doden tot gevolg heeft gehad en potentieel honderdduizenden Nederlanders langdurig ziek heeft gemaakt; (…)
Ook dit is onmiskenbaar het gevolg geweest van de strategie en daar kunnen we denk ik een dalend vertrouwen in de overheid en toegenomen polarisatie aan toevoegen. Wederom betekent dat niet dat een andere strategie geen gevolgen had gehad voor de economie etc., maar dat de gekozen strategie dit tot gevolg heeft gehad.(…) constaterende dat deze strategie de economie, werkende mensen, mensen uit risicogroepen, jongeren en vele anderen enorme fysieke, financiële en mentale schade heeft toegebracht; (…)
Ook dit is nog steeds 1-op-1 van toepassing, maar nu moet het woord 'vierde' worden vervangen door 'vijfde' of 'zesde' al naar gelang je telmethode.(…) constaterende dat het kabinet door deze strategie niet in staat is geweest het virus in te dammen en we in een vierde besmettingsgolf zijn beland; (…)
[Voor 28% gewijzigd door Mfpower op 03-11-2021 18:02]
Het is vooralsnog veel vliegen van elkaar vangen en weinig constructief.Mfpower schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:00:
Ik heb geen hoop op een goed debat. Dat is er al anderhalf jaar niet. Beetje wisselgeld op
de sportclubs, vorige keer de terrassen. En doorrrrr
Oh ja en er was natuurlijk vooraf al vastgesteld dat er een meerderheid was dus alles is sowieso voor de bühne.
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 4K | AirPods 2
Thanks dat is goed om te horen. Normaal neem ik de moeite wel om alles te volgen maar tijd is dankzij werk en gezin even niet aan mijn kant deze dagen. Als die Omtzigt ooit een partij begint dan kan ie op m’n stem rekenen in elk gevalNumber10 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:35:
@Mfpower
Mocht je zijn afgehaakt bij het debat (nu geschorst) dan is het denk ik de moeite waard om te kijken naar:
- BIJ1
- Omtzigt
- Volt
- PvdA
Alle vier merken ze glashelder en onderbouwd op dat sturen op IC capaciteit niet klopt. De SP en GL ook, maar bleven meer op de oppervlakte wat betreft de strategie.
Als je maar weinig tijd hebt zou ik in bovenstaande volgorde kijken. Met name BIJ1 is erg sterk, maar Omtzigt (eerste keer met deze debatten volgens mij) en Volt winden er ook geen doekjes om. Zowel BIJ1 als Omtzigt willen reflectie op Nieuwsuur.
Nee hoor. Maar als je die vier bijdragen hebt gezien vooral ook naar 21:03 uur. Het oeverloze gelul over niks en kluitje in het riet antwoorden over de strategie zijn niet om aan te slepen.Mfpower schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:37:
[...]
Eindelijk kan ik even kijken, ik vind vooral Sylvana heel sterk.
Maar ja het maakt allemaal zo weinig uit...
Maar ja, wat is een indicator?Tom-Z schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:53:
[...]
We sturen niet op ziekenhuizen, die zijn slechts een indicator.
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid heeft hierover een rapport geschreven, maar als ik de link daarvan deel ben ik ook verplicht om dat samen te gaan vatten weet ik sinds vandaag.Yamotek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 00:25:
Ik probeer een discussie op gang te krijgen met argumenten hiervoor en tegen, vooral met een kijk naar de komende jaren (en niet alleen naar de komende twee weken).
Dat is volgens mij niet hoe je politiek tegen die situatie aan moet kijken. De economie 'trekt' het altijd, want is gewoon onze verdiencapaciteit door gezamenlijke arbeid die op dat moment mogelijk is.Yamotek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 00:25:
We kunnen dan altijd in volledige lockdowns gaan en wachten op nieuwe vaccins of medicatie maar hoe lang trekt de economie dat? (…)
Ik kreeg vooral het idee dat het Red Team zich heeft opgeheven omdat ze door politici gebruikt zijn als zogenaamde reflectie, maar het erop lijkt dat de politici op voorhand als wisten daar niets mee te gaan doen.(…) Het red team heeft zich ook opgeheven doordat de komende tijd ethische vraagstukken beantwoord moeten gaan worden, hoe nu verder. (…)
Nee, dat is wat het kabinet veel mensen wil laten geloven en uit Wob stukken van Nieuwsuur blijkt zelfs dat een (ik denk zeer hoge) ambtenaar in maart 2020 heeft genoemd dat het scenario van 'eeuwige lockdown' flink moeten worden aangezet zodat Nederlanders denken dat het onhaalbaar is.(…) De weg naar controle over het virus zou dus betekenen dat iedereen een booster prik moet krijgen (waar nog weinig over bekend is over hoe effectief deze is), de overheid weer miljarden moet uitgeven om de economie draaiende te houden tijdens een nieuwe lockdown, er andere miljarden uitgegeven moeten worden aan het controleren van alle QR codes en de GGD weer miljarden moet krijgen om iedereen te testen, aangezien de bescherming van vaccinaties aan het afnemen is. (…)
Dit is het narratief dat dus bewust is geschetst en bij veel mensen is blijven hangen als keuzeoptie:(…) De andere weg is om het virus wel rond te laten gaan met alle gevolgen van dien. (…)
Er wordt niet ingedamd waardoor R<1. Er wordt gemitigeerd waardoor verspreiding plaats vindt die langzamer gaat dan bij de R0 van 6-7 die heel snel zou gaan zonder mitigatie. Er is dus helemaal geen sprake van 'in bedwang' houden, tenzij je mitigatie zo benoemt. Maar indammen is niet slechts remmen.(…) Langzaam zal de discussie opengebroken moeten worden om ook te kijken naar een pad waar opgegeven wordt om het virus in bedwang te houden. (…)
Noorwegen doet dat al met succes 1,5 jaar en Denemarken volgt op de voet. Ze zullen ook af en toe R>1 hebben maar laten niet steeds de zorg vastlopen uiteraard. De Nederlandse regering dus wel.(…) Of is men hier nog met een volle 100% van overtuigd dat het in bedwang gehouden kan worden EN dat de samenleving dat overleeft? (…)
Misschien is het goed om eerst te bedenken waarom we nu weer op een lockdown afstevenen. Er zijn denk ik grofweg vier mogelijkheden, waarbij het een het ander niet uitsluit:(…) Ik probeer een discussie op gang te krijgen met argumenten hiervoor en tegen, vooral met een kijk naar de komende jaren (en niet alleen naar de komende twee weken).
Yamotek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 00:47:
[...]
Hieronder de samenvatting van het rapport zelf (…)
De hoofdboodschap staat m.i. wat verstopt: de scenario's zijn geen voorspellingen. M.a.w. ze kunnen allemaal uitkomen en daarmee is indammen tot R<1 risico-technisch evident de beste keuze.(…) Tot nu toe lijkt het richting een 4 of 5 scenario te gaan met een seizoenseffect zoals beschreven in scenario 2. (…)
[Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 05-11-2021 11:05]
Ik vind het toch wel kwalijk dat een van de zwaarste politieke instrumenten, een Parlementaire Enquête, ook gewoon politiek gekleurd is. Het vertrouwen in de politiek zakt mij steeds verder in de schoenen. Wat een corrupte bende is dit toch ook allemaal, we mogen echt geen vinger meer wijzen naar andere regimes.Virtuozzo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:24:
[...]
Zie hier: Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"
It’s really that simple.
Hoe stop je een toetsing? Niet. Je doet het zelf. Dat was de grote “les” bij de Toeslagenaffaire.
En dus volgt een theater van machtspolitieke verbinding en hun hefbomen.
Er zijn er in de kamer die het doorzien, probleem is dat politieke verslaggeving er met het hoofd niet bijkomt. Immers, dit is wat de Britten doen - dat kan toch niet in het Nederlandse?
Nu ja, wel dus. Willink heeft er een half jaar geleden al voor gewaarschuwd, de toetssteen zou het doorlichten van covid beleid worden. Et voila.
Maar het probleem is niet “de politiek”.HollovVpo1nt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:14:
[...]
Ik vind het toch wel kwalijk dat een van de zwaarste politieke instrumenten, een Parlementaire Enquête, ook gewoon politiek gekleurd is. Het vertrouwen in de politiek zakt mij steeds verder in de schoenen. Wat een corrupte bende is dit toch ook allemaal, we mogen echt geen vinger meer wijzen naar andere regimes.
Op die manier. Maar de motie van Volt kreeg dus ook geen bijval. Die riep op om te sturen op besmettingen. Maar terecht reageert het kabinet dat ze dat ook doen. Wat ze er alleen niet bijzeggen is dat ze niet sturen op weinig, maar op veel besmettingen.MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:45:
[...]
Ik zei al, flauw, want hier hebben we het eerder uitgebreid over gehad.
Ik vind het persoonlijk geen sterke manier van een motie opstellen. Breken met de huidige strategie kan ook zijn 'alle remmen los'. Motie uitgevoerd, resultaat tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Zou best kunnen, maar wachten is onzinnig zoals jij en ik weten. En de Kamer is ook niet leidend als het kabinet (op papier althans) nog vertrouwen geniet. Alleen bij wetswijzigingen moet de Kamer instemmen en eerder persconferenties geven was natuurlijk prima mogelijk voor het kabinet. Ze hebben niks gedaan en dat lijkt mij overduidelijk bewust gezien alle signalen die werden afgegeven. Daar zit mijn voornaamste zorg. Wat is het doel van dat wachten? Alleen politiek gewin of gaat het (ook) om die 4000-5000 IC opnames?MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:20:
@Number10 zou het niet meespelen dat voor elke partij geldt dat ze de trekker niet willen overhalen? Geen enkele achterban zit te wachten op meer maatregelen op dit moment. En dat is op korte termijn wel waar het op neerkomt lijkt me.
Dus de regering moet maar weer wat proberen en dan krijgen we over een tijdje weer nieuwe motie dat het niet was wat Bij1 gewild had zonder dat ze dat uitgesproken hebben en dat doen we dan tot of de pandemie uit zich zelf is uitgeraasd of dat ze toevallig geheel raak prikken bij mevrouw Simons ?Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:41:
[...]
Geen idee, maar wat is daar nu mis mee? Het laat juist open wat de regering wel zou kunnen doen.
Ik zie een afkeurende motie ?
Er is een andere motie ingediend die een concreet voorstel deed, maar die werd ook niet gesteund. Wat er tamelijk triest is aan het stemgedrag van de Kamer is dat ze de motie niet steunen, maar wel zeggen het beleid af te keuren.gekkie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:09:
[...]
Ik zie een afkeurende motie ?
Het aantal slachtoffers van m'n post mist nog, maar wat had ik er aan kunnen verbeteren ontbreekt, derhalve doe ik als Rutte, vermoedelijk met instemming van de rest, welgeteld helemaal niets.
Omdat er juist niet staat 'doe dit' maar wel expliciet dat deze strategie heeft geleid tot veel sterfte en ziekte en die strategie niet werkt.MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:17:
Waarom zou je voor iets stemmen als je niet weet wat het resultaat is? Ik snap werkelijk niet hoe je daar overheen kunt stappen. (…)
De motie keurt de strategie van 'laten uitrazen' af en roept de regering op daarmee te breken. Er staat niets over beleid. De definitie van uitrazen staat bij de constateringen.(…) Nogmaal, er zijn vele manieren te verzinnen om met 'het huidige beleid' te breken. Die geen van allen tot een gewenst resultaat zouden leiden.
En welke motie was dat ?Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:14:
Er is een andere motie ingediend die een concreet voorstel deed, maar die werd ook niet gesteund.
Mjah afkeuren zou ik uberhaupt niet zoveel mee hebben, je kunt het prima anders willen zonder per se een zwaar waardeoordeel te hebben over het tot nu toe gevoerde beleid, qua doel en invulling.Wat er tamelijk triest is aan het stemgedrag van de Kamer is dat ze de motie niet steunen, maar wel zeggen het beleid af te keuren.
Er was geen enkele reden om de motie van BIJ1 niet te steunen als die fracties vinden dat het kabinet met de strategie moet breken.
Ze verwijzen volgens mij vooral naar het KPMG rapport om te zeggen dat ze het staande beleid afkeuren, niet wat er in z'n geheel voor in de plaats zou moeten komen, niet qua doel en niet qua invulling op hoofdlijnen, waar ze dan ook later als wetgeving voor zouden moeten gaan stemmen.En hoeveel fracties hebben vanuit de kamer en niet als antwoord uit vak K verwezen naar het KPMG rapport of Nieuwsuur? BIJ1, Omtzigt en... ?
Hmmm moet zo maar eens een hoop terug gaan lezen zie ik wel, kan niet eens rustig een fles van m'n weldadige Beerenburg halen (goed voor alle kwalen en per liter vast nog beter aan de prijs dan de ivertermineMikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:24:
Wellicht dat @gekkie me uit mijn lijden kan verlossen
Als je dan werkelijk een deuk in dat pakje boter van een kabinet wil slaan, ga dan met een aantal partijen bij elkaar zitten en stel een scenario op hoofdlijnen op waarvan de kamer kan eisen dat het door OMT (en eventueel andere ambtenaren) op verwacht resultaat en uitvoering getoetst kan worden en waar dan in ieder geval een substantieel deel van de kamer het mee eens zal zijn, omdat zij zich er door het op te stellen al min of meer aan gecommitteerd hebben. Hoeft niet tot de laatste komma, maar iets meer dan "het moet anders". zou toch wel mogelijk moeten zijn als je de ander er van zou willen overtuigen dat het anders kan (en als er een reële kans is op beter resultaat, ook zou moeten). Dan is er uiteindelijk voor kiezers misschien ook zichtbaar dat er partijen zijn die betere ideeën kunnen opperen.Virtuozzo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:06:
Het is niet anders dan in een bestuurskamer. Maar net als daar, wanneer degene die het signaal krijgt ligt te zwabberen en liever op het toneel staat dan op de werkvloer, is het eenvoudig om degene die signaal geeft het aan te rekenen dat er signaal gegeven wordt - en dan vul maar in, zonder oplossing, zonder duiding, voor smaak zus, smaak zo, et cetera.
De non-conformiteit beoordelen is in deze een vereiste toetsing. Is dat nu degene die het signaal geeft, of degene die het ontvangt - en er mee aan de slag zou moeten. Nu ja, dan wordt het lastig want we hebben het dan al snel over mensen terwijl het procedureel is.
De dynamiek an sich is conform noch werkzaam, bij onderwerp zelf ligt er al een rapport wat dat (weer eens, het is het zoveelste dossier) onderschrijft. Dat er dus signaal komt is weinig vreemd. Hoe we dat beoordelen en daarna verwerken is echter behoorlijk relevant wil de dynamiek gezond gemaakt worden, of non-conform blijven.
[Voor 8% gewijzigd door gekkie op 05-11-2021 20:11]
Die appreciatie was overdreven theatraal, maar daar gaf de motie dan helaas ook de gelegenheid toe.Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:10:
[...]
Kom op @MikeyMan niet zo naïef. Het gaat met die motie toch niet om het geven van een dienstopdracht?
Je hebt de appreciatie in juli toch ook gezien? Juist die flamboyante appreciatie maakte duidelijk dat de motie het volledig juist had.
Hangt er vanaf hoe cynisch je bent, gezien hierboven gok ik voorlopig op de "heel cynisch".Het kabinet wil evident veel besmettingen uit politiek gewin en/of om de IC te laten vollopen (de bekende 4000-5000 opnames). Daarom zitten we nu weer in de zooi. Kamerleden kunnen daar hun expliciet hun afkeuring over laten blijken door bijvoorbeeld massaal voor moties stemmen die in het dictum expliciet verzoelen om te breken met die strategie
Denk je dan dat het kabinet weinig besmettingen wil?
Je denkt dat er iemand in dit kabinet is die niet van dit gezeik af wil zijn?
[Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2021 20:34]
Hangt er vanaf:
Dat was niet de vraag. Veel besmettingen zijn in Q1 2020 namelijk expliciet uitgesproken als wenselijk om dat doel te bereiken. Hoe zit dat nu?MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:30:
[...]
Je denkt dat er iemand in dit kabinet is die niet van dit gezeik af wil zijn?
Misschien dat dat beeld als volgt verklaart zou kunnen worden en dan iets minder onredelijk is:Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:48:
[...]
Dat was niet de vraag. Veel besmettingen zijn in Q1 2020 namelijk expliciet uitgesproken als wenselijk om dat doel te bereiken. Hoe zit dat nu?
Wie zou zich in Q1 2020 hebben kunnen voorstellen dat een kabinet daarvoor zou kiezen met een geschatte IFR van 1-2%? Niemand toch? En toch gebeurde het.
Tot nu toe lijkt de suggestie te zijn dat ook inhoudelijk denken ten bate zou zijn van de coalitie en kennelijk voornamelijk verwijtende moties niet.Virtuozzo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:03:
Zeker. Echter a) is dat iets wat flinke spanningsvelden in procedurele focus schept (klinkt onschuldig, maar het is iets heel anders dan hoofden bij elkaar steken, denk even aan gebrek aan toegang tot middelen & expertisepunten) en b) waar in het verleden vanwege perikelen van blokkades bij andere kwesties pogingen in die richting zijn gedaan heeft het óf tegengesteld resultaat in media debat opgeleverd, óf is het kabinet er gewoon van opzij gestapt.
De crux blijft de aanwezigheid van niet conforme dynamiek in de mix. Ik kan begrijpen dat initiatieven gebrekkig zijn, er wordt gewoon geen ruimte aan verleend. Op gegeven moment wordt het dan vanzelf amateuristisch. Menselijke realiteit zit anders in elkaar dan hoe we denken dan het werkt. Best problematisch.
Dat gezegd, in theorie heb je volledig gelijk. In de praktijk, tja.
[Voor 3% gewijzigd door gekkie op 05-11-2021 22:27]
Mjah, ik vraag me wel regelmatig af of de huidige representatie aldaar niet een betere afspiegeling is van de staat van de samenleving, burgers, bedrijven, media (of wat daar voor doorgaat) en instituties dan we durven in te zien en toe te geven. En het is roeien tegen de stroom in met al die "nog niet eens middelmatigheid" die we tegenwoordig weten te vieren op alle terreinen. Het geld wat omgaat bij al die kneuzen die op youtube aan de lopende band zaken doen met een maatschappelijke waarde van zwaard negatief wat doen is toch hemeltergend. Maar goed een hoop hoogmoed en decadentie voor de val denk ik wel eens, die ons nog wel duur zal komen te staan, ik verwacht dat de Chinezen zich daar nog dagelijks over zullen verwonderen (al zullen die soortgelijke problemen nog in sneltrein vaart op zich af zien komen in de toekomst).Virtuozzo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:31:
Die politieke dynamiek zal disfunctioneel blijven zolang als ruimte blijft bestaan voor disfuncties. En dat is niet aan die dynamiek zelf. Wel aan structuur van bestel waarbinnen die dynamiek opereert. You can’t solve a meta level issue on a macro or micro level.
Anders gezegd: ja. Zolang burger en vierde macht geen correcties instigeren zal de huidige lijn doorgezet worden.
Wat die partijen moeten doen is huiswerk doen t.a.v. de vraag waarom toxiciteit dominant is kunnen worden. Het antwoord is als resultaat van een opbouw over decennia. Lang verhaal kort, men heeft een vergelijkbare leercurve, maar zal daar situationele ethiek bij toe moeten passen. Grassroots is the only road to build a network with. Maar goed, dat is echt wel een discussie voor dat andere topic. Ik merk hier wel bij op, dit vraagstuk is tot in detail uitgepluisd geworden in dat topic over Linkse Politiek (foute topic titel eigenlijk, maar goed). En die verkenning werd vrij breed en vrij reflexief afgewezen. De crux is het gedrag van de burger, dat is wat ruimte en gedrag voor politiek bepaalt.
[Voor 4% gewijzigd door gekkie op 05-11-2021 22:52]
Nu gooi je hele verschillende strategieën wel op een hoop? Welke zou je nu willen? Je verwijst eerst naar het VK maar komt nu met die andere landen die juist een heel ander beleid hebben gevoerd.hoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:32:
[...]
In tegenstelling tot landen als het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk blijft Rutte maar polderen,
[Voor 50% gewijzigd door D-e-n op 06-11-2021 00:17]
Wat op zich ook het leefbaarst zou moeten zijn, mitsdien men daar wel afdoende onder verstaat en die ook werkelijk afdoende neemt. Maar de praktijk laat helaas zien dat we als mens net zo als politici met enige regelmaat demonstreren niet zo goed zijn in het nemen van verantwoordelijkheid. We doen het zelf ook regelmatig op de wijze van politici, toch gewoon doen al weten we beter en achteraf sorry zeggen of gaan jammeren en volhouden dat de schuld ergens anders ligt.D-e-n schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:42:
Ik zie bij de persco toch vaak hetzelfde gelul over "eigen verantwoordelijkheid" dat Rutte ook bij andere onderwerpen uitkraamt.
Het gaat me niet primair om de maatregel, wel de consistentie en visie van het beleid.D-e-n schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:42:
Nu gooi je hele verschillende strategieën wel op een hoop? Welke zou je nu willen? Je verwijst eerst naar het VK maar komt nu met die andere landen die juist een heel ander beleid hebben gevoerd.
[Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 06-11-2021 08:04]
In mijn 'longread' hierboven staat onder andere (ik zet in onderstaande quote bold aan):D-e-n schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:42:
Waarom geloof jij er niet in dat de verkeerde strategie van het kabinet niet gewoon (deels) incompetentie kan zijn? (…)
De vraag is: welke is het meest waarschijnlijk nu we in de - ik ben de tel kwijt - zesde golf zitten?Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:48:
[...]
Misschien is het goed om eerst te bedenken waarom we nu weer op een lockdown afstevenen. Er zijn denk ik grofweg vier mogelijkheden, waarbij het een het ander niet uitsluit:
- het trage ingrijpen is een polderbesluit met R>1 als gevolg
- het trage ingrijpen is een politiek besluit met R>1 als gevolg, zodat rug-tegen-de-muur ontstaat
- het trage ingrijpen is bewust een poging om de IC bezetting te laten oplopen om later R=1 proberen te krijgen
- het trage ingrijpen is een gevolg van incompetentie met R>1 als gevolg
Maar waarom is dat incompetentie? Ik denk dat het doelbewust beleid is om af te schuiven dat de gevoerde strategie leidt tot de lockdowns. Afgelopen dinsdag bij de persco een appèl op 'eigen verantwoordelijkheid', gisteravond een OMTer bij Op1 over 'eigen verantwoordelijkheid' en vanochtend een interview bij de NOS met de OMT voorzitter over 'eigen verantwoordelijkheid'.(…) Ik zie bij de persco toch vaak hetzelfde gelul over "eigen verantwoordelijkheid"
Ik schrijf dus expliciet: het een sluit het ander niet uit, herhaal dat nog een keer en vervolgens constateer je dat ik dat suggereer alsof dat niet zo is?D-e-n schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:40:
Je lijkt soms te suggereren dat er één doordacht plan is wat maakt dat men doet wat men doet en dat maakt waar we nu zitten.
Waarom niet? En daarmee zeg ik dus niet of het wel/niet zo is.(…) Dáár geloof ik dus in elk geval niet in. (…)
Ik ben het niet altijd met je eens, maar dat polderen niet werkt in een crisis vind ik ook. Helaas is die fout in het begin gemaakt en kan je nu niet meer ineens stoppen met polderen, zeker omdat er nog steeds geen sterke regering is. Net als dat er gelijk forse toezeggingen zijn gedaan aan antivaxxers die je nu niet meer terug kan draaien.hoevenpe schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 07:39:
Polderen in een pandemie werkt averechts, je gaat nooit alle neuzen dezelfde kant op krijgen. De wekelijks veranderende routekaart is een afspiegeling van onze zwalkende regering en Kamer, vrijwel niemand neemt het nog serieus.
[Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 06-11-2021 10:03]
SW-0040-8191-9064
Vereist ook BOAs/politie die niet direct daarna in de media gaan lopen brullen dat ze dat niet gaan/kunnen/willen doen en uiteraard nog enkele roepende burgemeesters "niet in mijn stad"ijdod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:52:
[...]
Oh, dat kan best. "We hebben lang vertrouwd op de eigen verantwoordelijkheid van de burger. Dat blijkt bij teveel van U een probleem te zijn. Daarom worden per morgen de volgende maatregelen verplicht van kracht. BOAs en politie zullen morgen en overmorgen nog waarschuwing, daarna is een lik op stuk beleid van kracht. (enz)".
Maar dat vereist inderdaad wel een sterke regering.
Tja, maar waarom roepen die dat? Omdat andere paden om dat buiten de media om te doen zijn afgesneden, en bovendien, omdat het de harde waarheid is dat ze dit niet kunnen.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:23:
Vereist ook BOAs/politie die niet direct daarna in de media gaan lopen brullen dat ze dat niet gaan/kunnen/willen doen en uiteraard nog enkele roepende burgemeesters "niet in mijn stad"
Kan wel zijn maar het roepen gaat op korte termijn niets veranderen aan die situatie. Wat het roepen wel doet is een beeld creëren dat het allemaal wel mee zal vallen en dat je vrolijk je gang kunt gaan want de kans op sancties is toch zo goed als nul.Wilke schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:55:
[...]
Tja, maar waarom roepen die dat? Omdat andere paden om dat buiten de media om te doen zijn afgesneden, en bovendien, omdat het de harde waarheid is dat ze dit niet kunnen.
Bovenstaande vereist namelijk een goed functionerende handhavende macht. Echter, bericht uit 2018 (en dat zal zeker het eerste bericht niet zijn geweest): https://nos.nl/nieuwsuur/...eten-dreigt-vast-te-lopen en zie ook het lokale topic, Grote problemen bij politie en justitie
Het lijkt bijna wel alsof er een terugkerend thema zit in de oorzaken
[Voor 43% gewijzigd door stylezzz op 07-11-2021 10:43]
Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite
Tweakers vormt samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022
•
Hosting door True
Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details