Toon posts:

Monitor beugel maken

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Naar aanleiding van deze post in het 'Waar koop je dat' topic ben ik dit weekend aan het knutselen geweest om een monitorbeugel te maken.

Hiervoor heb ik van aluminium hoekprofiel 40x20x2 twee van deze beugels gemaakt:

Het stukje extra profiel rechts is omdat de VESA schroefgaten verdiept zitten in de monitor.
De boel opgehangen en vastgeschroefd en vervolgens de monitor losgelaten... en deze kantelt naar voren. Mijn mechanische kennis was ontoereikend om vooraf in te kunnen schatten dat deze constructie dus (teveel) gaat torderen :+

Goed, het plan blijft: een simpele arm die de monitor gewoon recht, op een vaste hoogte aan een paal kan monteren. Ik wil dus een nieuwe poging maken met een minder torderende constructie. Situatieschets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 ||
 ||
 ||
 ||========
 ||
_||_________________
 ||
 ||
 ||

|| = houten paal, 15cm dik
= = gewenste monitor arm
_ = bureau, 'zwevend' aan de paal gemonteerd

- Monitor arm is ca. 50cm lang.
- Gewicht van de monitor is 5,5 kg en hangt ca. 10 cm naar voren (curved scherm), uit het hart van de arm.
- Arm hoeft niet sterker dan het huis te worden maar het torderen zal tot ~1 graad beperkt moeten blijven

Mijn idee is nu om in plaats van de 2 hoekprofielen een aluminium koker 100x30x3 te nemen:

Kan iemand met meer verstand van constructies inschatten of dit sterk genoeg zal zijn of heeft iemand een beter alternatief?

Omdat ik vermoed dat er in 'Videokaarten & Beeldschermen' weinig specifieke kennis is heb ik het onder 'Wonen & Verbouwen' geplaatst.

• Cheezus
  • Nu online
GBTW schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:07:
Waarom geen alu X profiel gebruiken?

https://www.aluxprofiel.nl/accessoires/monitor-montage < vesa mount bestaat al

40mm x 40mm profiel is meer dan sterk genoeg om een scherm op te houden.
Ook een goede optie, mijn gevoel zegt dat een 40x40 profiel ook gaat torderen, ik zou dan een 80x40 profiel nemen maar ik heb geen idee hoe (torsie)stijf dat is..
assje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:14:
[...]

Dat inderdaad. Ik heb een keer een dubbele monitorsteun met stelmogelijkheid en kabelmanagement gekocht voor €30 en was best positief verrast door de kwaliteit en mogelijkheden.

Als je het als leuk projectje ziet prima natuurlijk maar hier is eigenlijk niet tegenaan te werken.
Het probleem met die kant en klare beugels is dat ze niet geschikt zijn om aan een paal te bevestigen en/of niet voor 34"UWA geschikt zijn. De beugels die ik heb gevonden die dat wel kunnen (of makkelijk aan zijn te passen) zijn al gauw >€200
Nu ook je post in het andere topic gelezen. Wat betreft sterkte; het probleem met je huidige constructie is dat je de monitor aan één zijde van het hoekprofiel is bevestigd en het hoekprofiel aan de andere zijde is bevestigd.

Mijn inziens zou ieder kokerprofiel dit probleem grotendeels oplossen. Als je echt zeker wil zijn is de doorbuiging natuurlijk prima uit te rekenen als je het gewicht (en afstand van montage) van de monitor weet.
Afstanden en gewicht staan in m'n openingspost, als jij dit makkelijk uit kan rekenen hoor ik het graag :)
assje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:14:
[...]

Tip;
Je rekent eerst het traagheidsmoment van de koker uit:
https://designerdata.nl/c...doorsnede/rechthoek-koker

En vervolgens de doorbuiging bij de belasting:
https://designerdata.nl/c...mde-balk-puntlast-op-eind
Maar weet ik alleen of de koker doorbuigt, de hoekprofielen waren al sterk genoeg om dat te voorkomen. Het probleem is specifiek het torderen, hoe bereken je dat?

[Voor 24% gewijzigd door Cheezus op 14-09-2021 11:32]

• Cheezus
  • Nu online
EMP schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:36:
Maak eens een foto van waar de boel tordeert dan?

Want torderen de hoekprofielen zelf, of bewegen ze onderling? In dat laatste geval is de stijfheid van je profiel (of het nou een buis of een hoek is) minder van belang, want je maakt een enorme hefboom op deze manier, en die gaat op de aanhechtingspunten bewegen, niet het profiel zelf.

Omdat monitor armen gewoon best wel goedkoop zijn voor wat je er voor krijgt, en het meeste toch uit het zicht zit (neem ik aan), zou ik gaan voor een kant-en-klare oplossing en die op de paal monteren.

Wil je dat niet, dan raad ik aan om 1 profiel te nemen waarop je de monitor monteert. Ik vermoed dat je schema een vooraanzicht is, dat de paal links zit en de monitor dus zijwaarts aan de paal hangt, en (te veel) voorover buigt (oftewel draait t.o.v. de paal). Mocht dit niet kloppen, dan kun je je post misschien wat verduidelijken.
Een foto is lastig (ik heb de gewone voet weer teruggeplaatst) maar ik heb in paint even een schets van het zijaanzicht gemaakt:

Zwart is het scherm, rood de kleine strips voor de VESA mount en groen de lange profielen voor de montage aan de paal. De groene profielen overlappen een stukje maar zitten niet aan elkaar vast. Vanaf dit aanzicht kantelt deze contstructie dus tegen de klok in.

In plaats van dure profielen op maat online te bestellen bedacht ik me trouwens dat ik ook gewoon een houten balk van ca 100x50mm kan nemen, die zijn gewoon bij de bouwmarkt op te halen voor een paar euro.

• Cheezus
  • Nu online
Ik moest dus gewoon niet zo moeilijk denken met profielen maar gewoon een stuk balk 77x44 nemen die ik nog had liggen :+
Monitor hangt nu prima stevig, alleen nog even langere kabels halen zodat die uit het zicht kunnen lopen.. en de rest van de zolder nog opruimen :P

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee