Toon posts:

Nieuwe vloer

Pagina: 1
Acties:

• Daikirai
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14-10 21:38
De vloer in onze jaren 60 woning was (bij aankoop) doorgezakt door vochtschade aan de houten draagbalken.
Deze ligt er inmiddels vrijwel volledig uit. Het vochtprobleem lag volgens een aannemer aan het volspuiten van de ventilatiegaten met pur. Ook zaten er boven in de gevel geen gaten. Ik heb inmiddels om de meter (boven en onder) een stootvoeg verwijderd (en bijenbekje erin geplaatst). De kruipruimte is overigens volledig droog, alleen de muur was wat vochtig.

Hopelijk lost dit het vochtprobleem op. Hier enkele foto's:

Op terug te komen op mijn vraag. Wij willen de vloer nu gaan vervangen. Dit is momenteel het plan:

De ruimte is dus ca. 6.5 x 3.7m en 0.56 diep

Mijn 'boodschappen' lijstje:
- 7m3 stol of zand > wat zouden jullie adviseren?
^trilplaat huren

- Tempex platen (24m2) > bijv. EPS 100
^hoe bevestig je deze het beste, met montageschuim of tape?

- Afdekzeil voor onder beton 
^ adviseren jullie ook een laag zeil onder de tempex?

- Wapening 24m2 + ijzerdraad

- Randisolatie (min. 20m) > hoe hoog moet deze zijn/komen?

- 2.5 m2 beton laten storten
^trilnaald huren

Daarover komt dan noppenplaten met 1 cm isolatie met vloerverwarming. Ditzelfde leg ik ook in de rest van de onderverdieping, hier ligt overal al een betonvloer. Hier dien ik de dekvloeren van ca 6 cm nog uit te kappen met een breekhamer.

Hoor graag jullie feedback en of ik gekke dingen van plan ben.

• Daikirai
Zojuist offerte ontvangen van het originele plan:

We laten het sowieso storten, er gaat dus zo'n 360 van die prijs af.

En deze footnote over schuimbeton :?

https://tweakers.net/i/LQPg9o_SLKT92rBjjNdTHUnoFiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ndgnnNISsA4xVwGHIZXE1eti.png?f=user_large

Heb natuurlijk de prijs opgevraagd. Als deze oplossing me een paar honderd meer kost, maar wel dagen werk scheelt dan teken ik ervoor hoor..

• Daikirai
Offerte schuimbeton ontvangen: 1.975 ex
Ik vind het die paar honderd extra wel waard.

Nu is mijn volgende punt het gewicht..

gewicht = 800kg/m3
12m3 schuimbeton op een oppervlak van 24m2
= 9600kg op 24m2
= 400kg/m2

Bouwtekeningen:

Aan een zijde van de kruipruimte is de woning onderkelderd. Zie hier een schets achteraanzicht (niet op schaal). (je ziet de situatie hierboven ook al)

[Voor 8% gewijzigd door Daikirai op 16-09-2021 14:02]

• Daikirai
Ter verduidelijking, het rode vlak is de (kruip)ruimte die met schuimbeton gevuld gaat worden.

Mij is het volgende nog niet geheel duidelijk m.b.t. constructie / gewicht:

Het schuimbeton direct tegen de gevels aan laten storten / een randisolatie toepassen?
Indien optie 2, neem ik aan dat deze dan de gehele hoogte(50cm) moet bestrijken.

Leverancier van schuimbeton zegt: "randisolatie / afdekfolie mag je zelf bepalen. Als de gaten maar gedicht zijn".

Moet ik mij nog zorgen maken over zijwaartse kracht richting de kelderruimte ernaast, moet dit bijv. tijdelijk gestut worden?

• Daikirai
Dank voor jullie input! @SteeringWheel @naftebakje @jacco5555
Ik ga toch maar folie leggen als ik dit zo hoor. Loze leidingen vastleggen, en eerst even alle gaten vullen met pur. Dan is stukje woonkamer (theoretisch) wel afgerond.

Nu het volgende: over de gehele onderverdieping komt vloerverwarming.
Dit wordt aangelegd met noppenplaten, met een laagje (cement?)dekvloer. Totaal komt dit uit op 6cm.
Een bekende vakman komt dit doen voor een leuke prijs. Afwerkvloer plakpvc.

We willen de vloer ononderbroken laten doorlopen (vooral tussen woonkamer/keuken, maar liefst overal).
Betekend dus ook dat het schuimbeton precies moet uitlijnen met de oude betonvloeren. Is het handig dat ik de rand (overgang keuken-woonkamer) al eruit bik, of juist pas doen zodra het is uitgehard?

Nu moet de dekvloer in de rest van de woning worden verwijderd. Deuren inkorten etc zie ik nou niet zo zitten.
Tijdens de eerste testgaatjes kwam ik er al snel achter dat de betonnen ondervloeren niet echt kaarsrecht te noemen zijn. Niet de beste foto's, excuus:

Hoe nauw komt dat met die noppenplaten, kan dat gewoon daar op gelegd worden of dient de ondervloer echt strak te zijn? Zo ja, hoe wordt dit dan normaal opgelost?

• jacco5555
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-10 09:39
Waarom noppenplaten gebruiken? Je kan de vloerverwarming direct aan een bouwstaal mat vastzetten welke je onderin je dekvloer doe. Dit is een heel stuk goedkoper en er hoeft onder niks recht te zijn.

Zie hier mijn vloer.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee