Vraag

• Clukers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-11 15:02
Mijn vraag:

Ik heb sinds recent problemen met de opstart. Wanneer ik mn PC start krijgt het scherm heel even signaal dat er input is, dan krijg ik de boodschap dat er geen input meer gedetecteerd wordt, waarna het scherm toch aan gaat en reeds het windows log-in scherm toont. Het logo van MSI om in de bios te geraken krijg ik niet meer te zien, aangezien er precies geen input doorkomt totdat windows is opgestart.
De EZ debug led van mn mobo met opschrift VGA geeft steeds bij opstart even een wit licht, maar van het moment dat we verder in de opstartprocedure zijn gaat dit uit en krijg ik terug beeld.

Als ik dan tijdens het opstarten op DEL duw, wat de toets is om in de MSI bios te geraken, krijg ik helemaal geen input meer en blijft de de VGA debug led van mn mobo ook gewoon wit branden.

Eenmaal ik in windows ben lijkt alles normaal te werken, behalve dan dat er bij 1 van mijn schermen de onboard speakers niet meer herkend werden (dit probleem is sinds de laatste driver update verholpen, maar het is om een volledig beeld te kunnen schetsen).

Dit alles is gestart na een crash terwijl ik aan het gamen was, waarbij het spel op pauze stond en wss zeer hoge fps of load haalde??, en sindsdien is dit probleem niet meer weg te krijgen. Nu zou je zeggen, wel alles werkt toch eenmaal je in windows zit, maar ik vind het enorm storend dat niet alles werkt naar behoren, en als ik de bios wil geraken moet ik mn GPU uittrekken en een HDMI in mn onboard graphics steken...

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MSI Z390 gaming pro carbon
- Intel 8700K met EK blok erop
- AMD RX 6900XT met EK blok erop
- Corsair RM850i
- LG Ultragear 27GL850

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Driver updates gedaan na de initiële crash, en sindsdien heb ik telkens elke update geïnstalleerd. Als deze geïnstalleerd wordt lijkt alles normaal te werken, en ook het onboard geluid blijkt dat terug normaal te werken. Maar telkens als ik dan herstart komen dezelfde problemen voor. Enkel bij de laatste update v21.8.2 bleef het geluid wel werken. Er is nog steeds in de bios fase geen beeld, ik krijg enkel beeld als windows al draait.
- DDU, maar dit vergt veilige modus. PC wil niet opstarten met GPU als output voor veilige modus. Dus GPU power uitgetrokken, opgestart met onboard graphics. In de bios onboard graphics als preferred output ingesteld, en zo booten naar windows. Eenmaal in windows een reboot naar veilige modus en dan DDU laten lopen. Herstarten met GPU terug ingestoken en dan de AMD drivers freshly installed. Reboot en naar BIOS om de preferred output terug op GPU te zetten ipv onboard graphics. Reboot en dan gewoon opnieuw dezelfde miserie. VGA debug light wit en pas output eenmaal windows is gestart. Dit hele proces heb ik al 2x geprobeerd
- Google uiteraard, maar dit probleem is precies zo specifiek dat ik gewoon niks bruikbare info vind behalve clear CMOS, en dat is de laatste stap die ik wil doen...

Als iemand enig hetzelfde alles eens is tegengekomen, of als het in de verte een belletje doet rinkelen, laat maar weten want ik blijf er mijn hoofd over breken

Beste antwoord (via Clukers op 07-09-2021 14:37)

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-11 15:51
Weet niet of het werkt maar misschien de "fast boot" in Windows uitzetten?
Ik ken het probleem, heb het ook gehad, ik dacht dat mn PC te snel was geworden hehe. Ik moest zelfs de battery uit mn mobo halen. Omdat de PC dan standaard boot naar de BIOS. Dat was bij mij iig het geval.

Ook het aanpassen van de XML is een optie.

Geen power splitter in je GPU? Gewoon 2 draaden gebruikt?

Hoe ik het uiteindelijk opgelost heb weet ik niet meer. Maar bovenstaand had er mee te maken. Succes!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Clukers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-11 15:02
FIXED!
Baakster schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:57:
Weet niet of het werkt maar misschien de "fast boot" in Windows uitzetten?
Ik ken het probleem, heb het ook gehad, ik dacht dat mn PC te snel was geworden hehe. Ik moest zelfs de battery uit mn mobo halen. Omdat de PC dan standaard boot naar de BIOS. Dat was bij mij iig het geval.

Ook het aanpassen van de XML is een optie.

Geen power splitter in je GPU? Gewoon 2 draaden gebruikt?

Hoe ik het uiteindelijk opgelost heb weet ik niet meer. Maar bovenstaand had er mee te maken. Succes!
Ondernomen stappen:

- Nagekeken of fastboot modus op stond => dit was niet het geval
- GPU heeft steeds mooi 2 aparte 8pins gehad rechtstreeks van de voeding

Ik heb vanmorgen gewoon de batterij even uit mn mobo gehaald, alles naar standaard, en alles werkte terug normaal!
Dan stap per stap XMP en de CPU OC terug geïntroduceerd en alles lijkt (voorlopig toch) gewoon terug normaal te werken.

Dus moest je deze problemen ooit tegenkomen, even clear CMOS en het zal wel van de baan zijn!

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee