Toon posts:

Welk type kabel / automaten voor stroom naar schuur en BnB?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Burgerman
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
In onze tuin (circa 80 meter diep) ben ik bezig met het bouwen van een bed & breakfast (2 units in 1 gebouw) en een schuur. Nu wil ik vanuit het huis kabels trekken naar de bed & breakfast en naar de schuur, en in beide dan een groepenkast. Op het hoofdnet ben ik aangesloten met 3 x 25A.

Hieronder een schematische tekening, inclusief de verwachte verbruikers in beide gebouwen:

Ik ben best aardig met stroom, maar dit is voor mij net een stapje te ingewikkeld. :)
Uiteraard moet de installatie veilig zijn. Tegelijk is mijn verwachting dat het nagenoeg nooit gebeurt dat alles tegelijk aanstaat in bijvoorbeeld de bed & breakfast. En mocht dat wel een keer gebeuren, en er klapt een groep uit, dan is dat geen ramp, dat is acceptabel. Want ik heb ook wel gezien dat bv. een kabel van 5 x 6mm2 naar achter trekken een prijzige aangelegenheid is. O-)

Vragen die ik heb:
  1. Is het nodig twee aparte kabels te trekken of kan ik beide aansluiten met één kabel?
  2. Welke dikte kabel is nodig naar de bed & breakfast? Volstaat 5 x 4 mm2?
  3. Welke dikte kabel is nodig naar de schuur? Is 5 x 6 mm2 daar wijs vanwege eventueel toekomstig zwaar gereedschap?
  4. Hoe zeker ik een en ander af? Vanuit huis via beide kabels afgezekerd op 3 x 20A? En dan 16A automaten in de groepenkastjes in schuur en bed & breakfast?
  5. Hoe waarschijnlijk is het dat een extra aardpen nodig is?

[Voor 4% gewijzigd door Burgerman op 02-09-2021 08:59]

Alle reacties

• Burgerman
  • Niet online
Dank voor je reactie!

Ik begrijp dat je adviseert naar elk 'hok' een eigen kabel te trekken. Die volg ik wel.
UTP-kabels komen er inderdaad ook, die liggen al in een wachtbuis. Nu alleen nog even kijken welke stroomkabels er door de andere wachtbuis heen getrokken moeten worden. :)
Liefst houd ik het bij één aansluiting, dat scheelt zowel eenmalig als structureel de nodige kosten.

Eerlijk gezegd is 10A automaten in de groepenkasten van schuur en BnB niet echt een optie, want bv. het vermogen van een inductieplaatje zorgt dan al dat de automaat in de BnB eruit springt.

Als ik het goed begrijp zet je (vanwege selectiviteit) elke keer twee stappen naar beneden als je afzekert. Maar in dit geval zou dat ertoe leiden dat je in de BnB en schuur met 10A-automaten zou werken, dat is niet goed werkbaar m.i.

Ik zat daarom te denken:
- hoofdzekering is 3 x 25A
- dan in de hoofdgroepenkast twee zekeringen van 20A voor beide kabels plaatsen
- dan in de groepenkasten in schuur en BnB afzekeren met 16A voor de diverse installatieautomaten

Zijn er dan noemenswaardige risico's?
Mocht een keer de hoofdzekering eruit klappen (die kans lijkt me erg klein, maar toch), dan is dat wat mij betreft geen ramp en in die gevallen zal ik zelf ook altijd thuis zijn. Als maar niet de hoofdzekering eruit klapt als er gasten in de BnB zijn en ik niet thuis ben... :)

[Voor 7% gewijzigd door Burgerman op 02-09-2021 09:15]

• Burgerman
  • Niet online
cohn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:32:
Vergeet niet rekening te houden met je optie voor zonnepanelen.
Waarschijnlijk ga je met 4kW voor een single phase omvormer en heb je hier dus een 20A automaat nodig.
Yes, goed dat je dat zegt. Achterin, bij de BnB zijn zonnepanelen geen must, wat mij betreft. Bij de schuur wil ik die optie graag openhouden.
Dat is een handige tool, dank!

Als ik hier wat aan reken voor de BnB (85 meter kabel), dan zie ik het volgende:
  • Bij 5x4 mm kan er 30A doorheen, wat betekent dat een verbruik van ca. 6,5kW te doen is. Maar dat is wat weinig als er tegelijk twee inductieplaatjes aan zouden staan. (Dat is al 7,0 kW.)
  • Bij 5x6 mm kan er 40A doorheen, wat betekent dat een verbruik van ruim 8,5kW te doen is. Dat lijkt me voldoende.
Bij de schuur is dat feitelijk hetzelfde, de lengte van de kabel maakt blijkbaar niet alle verschil voor de benodigde kabeldikte. Voor de schuur zou 5x4 mm kunnen volstaan als ik dan niet nog extra krachtstroom-gereedschap tegelijk met de frituur en bakplaat laat draaien (die kans lijkt me nihil).

Ik ben nog even benieuwd: als ik op schuur of BnB nog zonnepanelen zou leggen...dan maakt dat voor de benodigde kabellengte niet uit, toch? Want als er tegelijk verbruikers aan staan, gaat de stroom daarheen en belast dat de kabel naar huis niet extra. Zie ik dat goed? En 6,5 kW als maximum door de kabel is sowieso genoeg om de maximale stroomopwek veilig af te kunnen voeren. Toch?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee