Toon posts:

Dilemma - Sony A77 upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik eventueel kijken naar een modernere camera waar nog wel je lenzen op passen zonder adapter. De bokeh wordt bepaald door de lens en niet de camera. Verder kan je misschien vanuit RAW meer controle over ruis krijgen, maar je hebt limieten daarin. Aan de andere kant kan je ook die beperking gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:04
Tommie12 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:10:
[...]
Wat me bij FF aan trekt is uiteraard de bokeh, maar ook de prestaties bij hoge ISO (spaart een flitser uit), en net iets makkelijker om actie vast te leggen.
Hierboven ook al genoemd: De lens bepaalt het bokeh, niet de full frame.
Misschien bedoel je: Meer achtergrond-onscherpte? (bokeh is de mooiheid/kwaliteit van die onscherpte - niet de hoeveelheid ervan).
Dat is 100% een functie van:
- diafragma-opening
- de ratio afstand tot je onderwerp / afstand onderwerp tot achtergrond
- brandpuntsafstand van de lens.
niet van de grootte van de sensor. Een andere sensor geeft geen ander en niet meer of minder achtergrond onscherpte.

Je krijgt meer effect als je een prime lens neemt ipv een zoom.

Voor licht, een vergelijkbaar verhaal.
Ik heb vrijwel altijd te weinig licht, in die zin dat ik altijd wel weet waar ik een extra stopje aan zou besteden.
Maar fotograferen draait erom dat ik daar mee om ga, niet dat ik spullen koop om altijd genoeg te hebben.
Het is gewoon omgaan met de situatie. Houd je van natuurlijk licht? Goed belichten, een prime lens met groter diafragma - prima oplossingen. Imho beter dan een donkere lens compenseren met een grotere sensor - ik zorg er liever voor dat het licht binnenkomt, dan dat een grotere sensor moet compenseren voor wat er niet is.

Flits past gewoon in dat plaatje van omgaan met licht. Het is moeilijk om mee om te gaan, daarom zeggen veel mensen dat ze van natuurlijk licht houden. Maar als je het goed doet is het schitterend. Wel moeilijk. Maar schitterend mooi.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 07:50
@Tommie12 @Tarquin Over die discussie is een prachtig topic hier op F&V [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Ik ben het met Tarquin eens dat het sensorformaat geen invloed heeft op je scherptediepte, maar vanuit het equivalent verhaal klopt dat weer niet. Afijn, veel leesplezier.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
En als je fotografie nu eens niet puur technisch benadert maar als kunstvorm kom je tot hele andere inzichten en weet je beperkingen te gebruiken. Misschien bot maar lul niet zo over ieder pixeltje maar ga fotograferen, oefening baart kunst en soms helpt ongezouten commentaar je meer dan een oh mooi. Vervolgens heb je ook al het recht het commentaar naast je neer te leggen. Uiteindelijk gaat het om wat jij leuk en mooi vindt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee