Toon posts:

Verduurzaming woning, welke keuze is voor mij het beste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MitchellHearth
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:49
Situatie: een goed nageïsoleerde vrijstaande woning uit 1915:

- Vloerisolatie
- Muurisolatie
- Dak volledig gerenoveerd/geïsoleerd (warm dak)
- Alle ramen HR++
- Natuurlijke ventilatie dmv ventilatieroosters
- 1 jaar oude Remeha Calenta ACE CW5 ketel
- Geen zonnepanelen (al zit ik er wel aan te denken die volgend voorjaar aan te schaffen)

Gezin van 3 (kind van 0 jaar)

Woning is c.a. 150m2 groot. Beneden voorzien van vloerverwarming behalve in de badkamer die beneden staat, die heeft nog een oude radiator staan. In de toekomst hopen we nog een keer de badkamer goed aan te pakken :)

Bovenverdieping/zolder heeft 3 slaapkamers, allen voorzien van radiatoren. Op de overloop staat een airconditioning die in de zomer de bovenverdieping koelt (alle deuren open).

De situatie:
Vorig jaar hebben we het dak helemaal geïsoleerd, daarvan kunnen we nog 3000 euro ISDE subsidie op terug kunnen krijgen, mits we nog een andere maatregel nemen. Zo werkt de ISDE subsidie namelijk: je moet altijd 2 maatregelen nemen. Aangezien we eerder al alle andere isolatiemaatregelen hebben gedaan (en daarvoor subsidie hebben gekregen) zijn er nog 2 opties over voor ISDE:

- Zonneboiler
- Warmtepomp

Waar zit ik aan te denken? 3 mogelijkheden.

1: Aanschaffen van een 300L zonneboiler: https://zonneboilermagazi...er-met-3-zonnecollectoren

+ Duurzaam warm water voor douchen (evt met ondersteuning CV ketel)
+ 2 warmtewisselaars, dus evt eentje aansluiten op vloerverwarming ter ondersteuning
+ Op deze set zit ook weer bijna 2000eu subsidie, dus kost in totaal c.a. 750 euro netto
+ Ik krijg dan 3000eu subsidie van het dak ook nog terug
- Hier op Tweakers gemengde ervaringen over zonneboilers
- Neemt veel ruimte in beslag, CV ketel zit in bijkeuken in een kast deze moet ik dan afbreken en een nieuwe kast maken
- Je bespaart qua euro's niet heel veel gok ik

Ik hou met deze optie best nog wel wat geld over. Dit zou ik bijv. in zonnepanelen kunnen steken.

2: Aanschaffen van een warmtepompboiler https://www.ariston.com/n...ers/nuos-evo-a-80-110-wh/

+ Duurzaam warm water voor douchen etc
+ Compact, past zo naast de CV ketel zonder aanpassingen
+ Goedkoop, met subsidie er af c.a. 800 euro
+ Makkelijke installatie (2 buizen naar buiten)
- SWW bespaar je niet veel op
- Als die 110L leeg is, dan heb je een koude douche? Geen CV ketel mogelijk als naverwarmer?

Ook hier zou ik de rest van het geld wat ik terug krijg kunnen investeren in zonnepanelen.

3: Aanschaffen van een hybride warmtepomp: https://groupe-atlantic.nl/hybride/

+ Zeer compact
+ Ook besparing op verwarming van het huis
+ Onbeperkt blijven kunnen douchen
+ Groote besparing per jaar?
+ Makkelijke installatie
+ Mogelijk ondanks convectoren boven
- Duurste maatregel (3600 euro, gaat nog wel 1700 aan subsidie af)
- Elektra rekening gaat flink omhoog, zonnepanelen zal wel een must zijn dan? Dus extra investering nodig.
- Je houdt kosten voor je gasaansluiting
All-electric is momenteel voor mij geen optie. Afgiftesysteem is (nog) niet ideaal en ik wil eigenlijk niet teveel investeren (ook omdat ik nog zonnepanelen wil).

Zouden jullie met mij mee willen denken? Ik neig toch naar de hybride warmtepomp, al weet ik wat de consensus is hier op Tweakers over hybride warmtepompen :P

Andere suggesties zijn natuurlijk welkom! Zie ik nog iets over het hoofd. Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• MitchellHearth
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:49
Bedankt voor de eerste reacties.

Ik begrijp dat "van 't gas af" het mooiste is, alleen zit ik niet te wachten op (nu) de extra investering en aanpassingen in huis. We hebben 2 jaar geleden het hele huis verbouwd en vanwege wat financiële tegenvallers gekozen voor een nieuwe CV ketel en alles op gas te verwarmen. Hele CV installatie zit dan ook in een relatief kleine kast in een leefruimte (bijkeuken), waardoor er ook niet gemakkelijk grote buffervaten enz bij kunnen worden geplaatst. De genoemde maatregelen zitten in mijn overweging omdat ze allemaal kunnen worden gedaan met relatief weinig inspanning en we daardoor ook onze subsidie van het dak (die 3000 euro) terugkrijgen. Terugverdientijd voor een hybride warmtepomp is daardoor bijvoorbeeld direct, sterker nog ik hou er nog iets van 500 euro aan over nadat alles geïnstalleerd is.
bbbrumbrum schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:59:
Wat is je huidige gasverbruik? Kun je dit uitsplitsen in ruimte en SWW verwarming?

Ventilatierooster is niet perse natuurlijk ventilatie. Maar dus nog geen actief ventilatiesysteem? Kun/wil je een WTW systeem kwijt?

Wil je ook al PV leggen?
Voor huidig gasverbruik moet ik een schatting maken. In het eerste jaar, toen het dak nog niet geïsoleerd was, verbruikten we c.a. 1800m3 gas. Nu is het dak geïsoleerd met 9cm PIR platen (rd waarde 3.5). Dus gasverbruik zal wel een stukje lager zitten nu.

Geen actief ventilatiesysteem. Gaat er ook voorlopig niet komen. WTW systeem misschien voor de douche als we volgend jaar de badkamer gaan verbouwen.

PV hoop ik begin volgend jaar te gaan leggen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee