Toon posts:

Hemelwaterafvoer uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-10 21:46

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Topicstarter
Probleemschets:
De hemelwaterafvoer loopt niet lekker bij de achterkant van mijn woning. Op één regenpijp wordt bijna 1 heel dak geloosd. Ongeveer 100m2 dakoppervlak. 60m2 is de helft van mijn dak, 40m2 komt van het dak van de buren.

Al gevolg van ouderdom (huis uit 1934) is de dakgoot deels ingezakt waardoor bij heftige regenval de dakgoot deels overloopt op het balkon eronder. De capaciteit van de goot is ongeveer 70% t.o.v. nieuwstaat. Dit kan als gevolg van de constructie niet gerepareerd worden en wordt voor nu even als een voldongen feit geaccepteerd.

Onderstaande foto's laat zien waar de regenpijp door het balkon heen gaat.

Wat gebeurd er nu bij hevige regenval:
Het water gaat vanuit de dakgoot in de regenpijp. Bij het balkon wordt dit water deels uit de regenpijp geduwd. Hierdoor komt er water op het balkon. Bij hevige regenval loopt de dakgoot over en komt er flink veel water op het balkon bij. Het water op het balkon moet ook via hetzelfde gat afgevoerd worden.

Mijn gevoel zegt dat het gat ervoor zorgt dat de capaciteit van de pijp verkleint doordat er lucht bijkomt en de pijp niet volledig voor water gebruikt kan worden.

Echter, het afsluiten van het gat zorgt ervoor dat het water op het balkon, wat bij heftige regenval veel is, nergens heen kan.

Gewenste situatie:
Ik zou graag naar een situatie toe willen dat het water van het balkon nog steeds kan weglopen via dit punt. Echter zonder dat de capaciteit van de buis verkleint wordt als gevolg van hoe het nu "opgelost" is.

Aangezien ikzelf nog niet helemaal snap welke acties tot capaciteit toe/ afname van de buis leidt vind ik het lastig om een concrete oplossing te visualiseren.

Hebben jullie ideeën?

Beste antwoord (via Panzer_V op 27-08-2021 21:59)

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 07:32
het zou kunnen dat het gaat werken. /het kan ook zijn dat je afvoer het gewoon niet aankan.
terecht dat je ook aangeeft dat het op termijn beter gaat oplossen. dmv 2 afvoeren. oid.

wat er in oude siuatie gebeurde is wat lastig te verklaren. water heeft de neiging
om tegen de binnen kant van de leiding te kleven. het kan dus bij het gat er uit komen.
dat blijkt ook uit je topic start het water komt uit het gat zetten. en loopt het dak op.

bovenstaande aanpassing zou kunnen helpen. omdat je het water wat meer in de afvoer loost.
soms is een kleine aanpassing voldoende. (maar mijn ervaring is dat meestal alles op zijn kop kan)
laat maar weten hoe de afvoer functioneert. ;) (tijdelijk kan het wel het is niet heel gek)

[Voor 3% gewijzigd door miciel op 27-08-2021 18:46]

Alle reacties

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee