Toon posts:

Meetbrief leidend over opdrachtbevestiging?

Pagina: 1
Acties:

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:33
Ook geen definitieve tekeningen ter bevestiging gezien voor start productie? Dat was voor mij het moment waarbij ik nog aan de bel kon (en moest) trekken….

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:37

eamelink

Droptikkels

Het lijkt me dat op - alles behalve maat en kleur - de opdrachtbevestiging leidend is, zeker ook omdat de opdrachtbevestiging het doel van de meetbrief als zodanig benoemt.

Als de parallelstand daar niet op staat heb je wat dat betreft vrees ik pech, maar qua rooster denk ik dat je gelijk hebt als die op de opdrachtbevestiging staat.

Ik vermoed dat dit een gevalletje is dat ze ook wel weten dat ze geen gelijk hebben, maar hopen ermee weg te komen, omdat het vrij prijzig is om te corrigeren.

[Voor 19% gewijzigd door eamelink op 26-08-2021 16:50]

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
De meetbrief zegt iets over de buitenmaten maar verder niets anders had er een lijst van de onderdelen met hun afmetingen bij moeten zitten. Daarbij gaat tekst boven tekening omdat je van een particuliere klant niet kan verwachten dat hij een tekening kan lezen maar wel een offerte.

Geen herstel of meerwerkkosten accepteren dus.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:51
In de offerte en opdrachtbevestiging zijn die roosters opgenomen. Je hebt de leverancier zelf laten inmeten, daarmee is het niet jouw verantwoordelijkheid dat er in het proces van meten en maken van definitieve tekeningen fouten zijn gemaakt. De aanwezigheid van je handtekening onder die tekeningen gaat daar niets aan veranderen. De overeenkomst met beschrijvingen van de uitvoering en opties (type glas, plaats en hoeveelheid van roosters, type hang- en sluitwerk) blijft van kracht en meet- en tekeningfouten zijn voor risico voor de leverancier.

Die handtekening heeft alleen waarde wanneer de kozijnen geleverd worden aan iemand die zelf het inmeten heeft gedaan (of het inmeten heeft uitbesteed aan een andere partij dan de kozijnenleverancier). Je tekent er dan voor dat de juiste (buiten)maten zijn overgenomen door de kozijnenleverancier. Ook in dit geval blijft de overeenkomst met beschrijvingen van kracht. Alleen de meetfouten zijn in dit geval voor risico van de klant, want de kozijnenleverancier kan en hoeft niet garant te staan voor info die door de klant is aangeleverd. Van een particuliere klant die het werk volledig uitbesteed heeft mag bovendien niet verwacht worden dat hij de technische tekeningen kan lezen en juist kan interpreteren. Alleen al daarop gaat de kozijnenleverancier nat.

Dus: niet akkoord gaan. Ontbreken van roosters wanneer je geen MV hebt gaat echt ten koste van je binnenklimaat. Hopelijk heb je nog niet alles betaald en kun je 20-25% in depot houden totdat het juiste glas met de juiste roosters geleverd en geplaatst is.

[Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 26-08-2021 17:38]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee