Toon posts:

Gezamelijke energierekening appartementencomplex

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Fromwell
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 28-09 19:42
Beste,

Excuses voor de lap tekst maar ik weet niet zo goed waar ik hiervoor terecht kan. We krijgen erg weinig medewerking van de verhuurder en bij het Juridisch Loket kunnen we (huurders) niet terecht omdat onze kale huur boven de socialehuurgrens ligt.

Ik woon sinds vorig jaar Mei in een nieuwbouw appartement in een complex met totaal 13 appartementen.
Het complex is in Mei opgeleverd, is dus gloednieuw en de verhuurder is een investeerder.

De energieconstructie is als volgt:

Alle huurders betalen een maandelijks voorschot voor energie aan de verhuurder bovenop het maandelijkse huurbedrag. De appartementen hebben geen individuele energieleverancier. In plaats daarvan heeft de huurder een energiecontract op het gehele pand. Ieder appartement heeft een eigen watermeter in de meterkast en er zijn stroommeters per appartement in een afgesloten ruimte.

Ik woon alleen in een appartement van 67m2 en betaal hiervoor 75 euro stroom en 10 euro water per maand.
Ik betaal momenteel 888,62 per maand (Huur 763,62 + water 10 + stroom 75+ Servicekosten 40) Het appartement heeft een warmtepomp en de kookplaat is inductie dus ik heb geen gasverbruik.

Nou kregen alle huurders in Juni een eindafrekening van de energiekosten. Ik schrok hier best wel van want ik moest bovenop wat ik al betaald had nog eens 955 euro bijbetalen. Verder zou de nieuwe huur omhoog gaan naar 975,48 per maand (Huur 763,62 + water 6,94 + stroom 164,92 + Servicekosten 40)

Hieronder een afbeelding van de eindafrekening.

Ter vergelijking woonde ik hiervoor in mijn eentje in een gezinswoning van 120m2 uit 1960, hier waren mijn gemiddelde energiekosten ron de 100 euro per maand (Stroom, gas en water) en had dus ook verwacht eerder geld terug te krijgen i.p.v. het dubbele te moeten gaan betalen.

Ik heb bij de huurder aangegeven dat ik de stroomkosten buiten verhouding hoog vind en dat ik het uitgezocht wil hebben. Na lang wachten heeft hij het installatiebedrijf ingeschakeld om de warmtepomp te controleren. Ze hebben hier niks bijzonders kunnen vinden. Wel hebben ze contact gehad met Nefit, de leverancier van de warmtepomp om dit verder te laten onderzoeken.

In Juli is Nefit bij mij langsgeweest om de warmtepomp te onderzoeken. De monteur kon uitlezen dat de warmtepomp sinds ingebruikname ongeveer 4300KwH heeft verbruikt. Hij gaf aan dat dit wel Reëel was en dat de instellingen verder erg zuinig ingesteld stonden.

Nu ik weet dat ik verder niet bijzonder veel verbruik heb ik nog mijn twijfels over de energierekening zelf en hoe de tarieven tot stand zijn gekomen. Dit is de verklaring van de verhuurder:

De berekening is gemaakt door alle stroomkosten in een jaar ( Enexis, Essent en Fudura ) op te tellen en dit te delen door het totaal stroomverbruik.
Hierdoor kom je op een kWh prijs. Jouw verbruik komt tot stand door de tussentijdse stand ( foto daarvan was meegestuurd ) te verminderen met de beginstand welke we samen hebben vastgesteld.
Hetzelfde is gedaan bij de waterkosten.

Ik twijfel momenteel nog over het volgende:

- Of het wel klopt hoe het stroomtarief tot stand is gekomen
- Of hij wel alles naar ons mag doorbelasten: Enexis (Netbeheerder), Essent (Energieleverancier) Fudura (4 maandelijkse meetservice)
- Wij hebben het vermoeden dat we ook betalen voor het stroomverbruik van de gezamelijke ruimtes (gangen, trappenhuis, lift, berging etc..)

EDIT:Er liggen zonnepanelen op het dak, hiervan heeft de verhuurder aangegeven dat het verbruik ten goede komt van de huurders.

Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen want ik weet momenteel niet wat de juiste vervolgstappen zijn.

Enorm bedankt en als er nog meer informatie nodig is hoor ik het uiteraard graag!

[Voor 4% gewijzigd door Fromwell op 18-08-2021 11:07]

• Fromwell
pagani schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:03:
-Welkom in de wereld van wel een warmtepomp hebben maar geen zonnepanelen. Ik zie geen gekkigheid
-Dat hangt ervanaf wat er in je huurcontract staat. Ik gok: Ja.
-Uiteraard, wie zou dat anders moeten betalen? (als je nu zegt "de eigenaar" gaat je kale huur met x omhoog)
Sorry, dat ben ik vergeten te vermelden. Er liggen zonnepanelen op het dak, hiervan heeft de verhuurder aangegeven dat het verbruik ten goede komt van de huurders.

• Fromwell
Hieronder 2 facturen van April vorig jaar, 1 van Enexis en 1 van Essent:

• Fromwell
Richh schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Dit idd.
Ik heb een licht vermoeden dat de verhuurder zelf ook een lager bedrag per kwh betaalt, maar dat hij gewoon 10 cent per kwh wil vangen van de huurders... Wat met die warmtepompen lekker aantikt, natuurlijk.

@Fromwell staat er in je huurcontract iets over de kosten per kwh?
Ik heb het contract even snel doorgelezen maar er staat hier niks over in.

• Fromwell
grote_oever schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:13:
Ik vind persoonlijk het verbruik van de warmtepomp best veel voor een appartement. Ik ben in 2020, voor een heel huis (2 onder 1 kap en verwarmen van alle verdiepingen) dit kwijt geweest: 4589kWh. Ook is je kWh prijs best hoog. In 2020 betaalde ik 22 cent per kWh. Druk hij niet stiekem zelf een aantal cent op de kWh prijs?
Dat vermoeden krijgen wij dus ook. Helaas krijgen we uitzonderlijk weinig medewerking van de huurder dus het is een verhaal waar we al een aantal maanden mee bezig zijn.

• Fromwell
Señor Sjon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Die heeft een eigen tussenmeter en dus eigen afrekening.

Ik vind de 34ct/kWh - ook al zou dit een all-in tarief zijn - wel erg hoog. Het slaat ook nergens op, want blijkbaar hebben jullie één hoofdaansluiting waarbij netbeheerkosten e.d. door 14 (13 appartementen + algemene ruimtes) gedeeld wordt. Ben wel benieuwd hoe het zit met de teruggaaf energiebelasting op deze manier.
Precies en dit zien wij ook nergens terug. Ik zal nogmaals eens bij de huurder vragen hoe dit zit.

• Fromwell
Lustucru schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:33:
Juridisch zit dit complexer in elkaar dan je denkt. Er is een warmtewet, die dit soort tarieven aan banden legt, en je hebt te maken met jurisprudentie wat wel en niet mag worden afgerekend. Hoe dan ook voldoet de afrekening niet aan de vorm vereisten.

Je zou nog contact op kunnen nemen met de Woonbond. Die zijn redelijk goed ingevoerd in de materie
Bedankt voor de tip!

• Fromwell
Señor Sjon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Die heeft een eigen tussenmeter en dus eigen afrekening.

Ik vind de 34ct/kWh - ook al zou dit een all-in tarief zijn - wel erg hoog. Het slaat ook nergens op, want blijkbaar hebben jullie één hoofdaansluiting waarbij netbeheerkosten e.d. door 14 (13 appartementen + algemene ruimtes) gedeeld wordt. Ben wel benieuwd hoe het zit met de teruggaaf energiebelasting op deze manier.
Ik heb contact opgenomen met Enexis en Essent voor onderbouwing van het tarief en of ik kan achterhalen hoe het tarief wat de verhuurder ons doorbelast tot stand is gekomen maar helaas mogen ze mij niet veel informatie geven omdat het contract op naam staat van de verhuurder :/

• Fromwell
Señor Sjon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:36:
Servicekosten moeten ze kunnen onderbouwen met facturen, dus ze moeten gewoon de jaarrekening tonen. Een versimpelde berekening naar een prijs/kWh zou ik niet accepteren.

Edit
Je schrijft vaak huurder, maar bedoelt verhuurder. :)
Woops klopt 8)7 Ik loop het ff langs, bedankt

• Fromwell
thunder8 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Waar zijn deze facturen van? Van de verhuurder? Zo ja, dan heb je er niet veel aan, aangezien dit gaat over de periode april 2020, waar er nog geen/nauwelijks huurders waren, gezien je statement dat het complex pas in Mei 2020 is opgeleverd. Daarnaast is de eerste factuur ook over slechts 17 dagen en niet een volle maand.

Probeer in ieder geval deze facturen te krijgen over een volle periode waarbij alle appartementen bezet waren. Dan zullen de bedragen op de facturen wat realistischer zijn.
Je hebt gelijk, hieronder 2 facturen van de maand Juli, doen waren alle appartementen bezet:

• Fromwell
Tazzios schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:13:
Staat op de deze site elk appartement apart of alleen heel het pand? https://www.wozwaardeloket.nl/index.jsp
Ja, dan is het delen van nuts voorzieningen volgens mij illegaal.

Iets praktischer:
- de verhuurder moet bewijzen dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt.
- Vaste kostten en variable kosten dienen apart en duidelijk getoond te worden.
- Dat je ook voor de gezamenlijke ruimte betaald is trouwen correct.

Nog een puntje voor de stroomprijs: boven de 10.000KWH is de belasting op maar de helft (€ 0,09770 > € 0,05083). Uitgaande van 5000KWH per appartment= 65000 - 10000= 45.000KWH tegen lager tarief wat € 2.109,15 scheelt.
Nogmaals laat de verhuurder maar daadwerkelijk aantonen dat de kosten gemaakt zijn. Soort kascontrole van de bewoners. :)
Volgens mij vallen energiekosten van gezamelijke ruimtes onder de servicekosten. Dit zou dus niet naar ons doorbelast mogen worden onder "energiekosten"

• Fromwell
thunder8 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:15:
Mij lijkt het erop dat de zonnepanelen vooral verrekend worden in de servicekosten. Als je uit gaat van 14 eenheden, 13 appartementen + algemeen, zaten we op 723.96 € per eenheid voor de stroomaansluiting. Echter zijn de servicekosten maar 40€ per maand. Dit maal 13 appartementen is 520€. Hier kom je op jaarbasis al 200€ tekort.

Dan komen er nog allerlei andere potjes bij, zoals algemeen onderhoud, opstalverzekering, kosten beheer, incassokosten, enz enz.

Hoe dan ook, de hele constructie is vreemd. Waarom niet gewoon een aansluiting per appartement en 1 voor de algemene zaken. Dan is alles veel transparanter, kan elke bewoner zelf kiezen welke leverancier en kan je ook makkelijker je verbruik in de gaten houden. Of dit nadien nog aan te passen is, geen idee.
Dat verbaasde me inderdaad ook toen ik hier in kwam wonen, maarja in de huidige tijd met de woningkrapte heb ik het appartement maar genomen. Als ik had geweten dat de energiekosten zo hoog zouden zijn had ik wel verder gezocht
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee