Toon posts:

Layout waterleidingen binnenshuis / stroomrichting bepalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:57
Sinds enige tijd ben ik naar een waterontharder aan het kijken. Aangezien ik in de meterkast geen riool heb en er ook geen kruipruimte onder mijn huis zit, ben ik aan het kijken of ik hem in de trapkast kan plaatsen. Of dit kan hangt eigenlijk voornamelijk af van de stroomrichting van het water in één klein stukje buis. Klinkt raar, maar bear with me.

In de meterkast splitst mijn waterleiding zich uit in 2 aftakkingen. Beide aftakkingen lopen meteen de grond in en kan ik dus verder niet traceren ofzo. Hier een foto:

Foto 1

1 aftakking komt in de schacht van de trapkast naar boven en zorgt voor het water in de badkamer boven en de wasmachine (en CV) op zolder.

De 2e aftakking zorgt voor het water beneden en buiten. En hier zit de moeilijkheid. Om een centrale waterontharder te kunnen installeren, moeten beide aftakkingen wel door dezelfde ruimte komen (trapkast).

De derde, meest rechtse aftakking gaat ook de grond in, maar dat kraantje staat dicht. Als ik die opendraai dan komt er een klein straaltje water uit. Ik heb me laten vertellen dat dit is om de waterleiding leeg te kunnen laten lopen. Waarom de leiding de grond in lijkt te lopen is me een beetje een raadsel, maar goed, hier gaat het eigenlijk niet om.

Het gaat dus om die tweede aftakking, maar ik zal eerst een aantal foto's van de trapkast en de schacht waarin de leidingen liggen hier neerplakken:

Foto 2

Op deze eerste foto is de schacht van buiten te zien. Even voor de situatieschets. Eigenlijk gewoon een houten plaat die schuin tegen de achter- en rechterzijwand staat. Rechts van de trapkast is het toilet. Links van de trapkast (buiten beeld) is de keuken.

Je ziet een 4-tal buizen vanuit de schacht naar links naar de keuken lopen. De bovenste 2 zijn voor de (vloer)verwarming.

De derde is een standaard PVC-pijpje voor elektra

De vierde is een gasleiding.

Het voornaamste is dus dat er geen zichtbare leiding voor sanitair- en drinkwater is te zien.

Dan heb ik met een endoscoopcamera in de schacht kunnen kijken. Ze zijn allen een beetje van boven gemaakt.

Foto 3

Dit is helemaal links in de schacht. Dit is de gasleiding. Naar links loopt deze dus naar de keuken (koken) en naar boven naar de gasketel.

In het midden van de schacht loopt de rioolafvoer. Deze is gedeeltelijk op alle foto's te zien. Hier in de hoek dus ook.

Foto 4

Op deze foto (genomen rechts van de rioolafvoer, tegen de achterwand) is naar wat ik aanneem de waterleiding te zien die naar boven loopt. Dus ik kan sowieso hier een waterontharder plaatsen om het water voor boven te ontharden.

Nu dacht ik shit, die aftakking naar de keuken zal wel gewoon onder/in de vloer door naar de keuken lopen, dus een waterontharder kan dan sowieso niet.

Echter zag ik min of meer per ongeluk nog een klein stukje leiding lopen. Deze komt uit de grond en loopt bijna meteen de rechtermuur in, naar de toiletruimte. Dit is ook aan de rechterkant uiteraard, maar dan bijna tegen het schot van de schacht aan ipv tegen de achterwand

Foto 5

Zoals ik het zie zijn er 2 mogelijkheden:

1. Dat is het eerste stukje leiding wat de grond uit komt nadat het in de MK de grond in is gegaan. Het water loopt dus "omhoog", de WC-ruimte in naar de spoelbak en het fonteintje. De leiding loopt ondergronds door naar de keuken en komt daar de grond uit. In dit geval zou ik dus enkel boven en het toilet kunnen ontharden. Schematisch:

2. De leiding komt al voor het eerst in de WC-ruimte naar boven, en duikt daarna via de zijmuur in de schacht de grond in en loopt dan naar de keuken. In dit geval zou ik allesbehalve het toilet beneden kunnen ontharden. Schematisch:

Uiteraard zou voor mij mogelijkheid 2 heel goed uitkomen. Hard water in de WC boeit me niet zo erg.

Is er een manier om te bepalen hoe de leidingen lopen? Zonder de leiding open te zagen uiteraard.

Alle inzichten zijn van harte welkom!

[Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 16-08-2021 21:47]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Alle reacties

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:57
significant schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:20:
Wat voor WC en wat voor kraan heb je?

Mijn idee: bij geberit kun je de bedienplaat er af halen en zit er een slang tussen een kraan en het vul mechanisme. Als je die slang los kunt halen kun je hier met een verloopje een tuinslang koppeling opzetten.

Wastafelmeubel idem, heb je hier een hoekstopkraan dan haal je de wastafelkraan eraf en zet je via verloopjes hier ook een tuinslang op.

Als je dan keuken kraan dicht zet en het kraantje in de meterkast (die zou dicht moeten zij om vorige stappen te doen zonder nat te worden...). Dan kun je volgens mij door op een tuinslang water te zetten zien welke situatie je hebt.

Leuke zaterdagmiddag puzzel.

Edit: volgens mij heb je per situatie nog 2 variaties: eerst toilet dan kraan of vice versa.

Edit2: zit die gasleiding serieus met een Knel T-stuk in die koof?
Bedankt voor het meedenken!

Sorry maar ik ben een enorme noob op dit gebied. Je wilt zeggen dat ik de tuinslang naar buiten zou kunnen leggen om dan vervolgens bij dat pijpje te voelen/luisteren of daar water doorheen stroomt? Als er dan water doorheen stroomt, dan betekent het dat de stroomrichting naar de WC toe gaat.

Maar als er niks doorheen stroomt, dan betekent het dat de toiletruimte vóór dat pijpje zit en dat pijpje dus naar de keuken/buiten toestroomt?

Je eerste edit zet me wel weer aan het denken. Ik nam eigenlijk aan dat het toilet en het kraantje serieel aan elkaar zijn aangesloten, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het kan natuurlijk zo zijn dat het toilet gewoon direct om de ondergrondse waterleiding zit, en dat dat kleine stukje leiding enkel en alleen voor het kraantje is.

Sterker nog, hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer het klinkt. Dat pijpje zit namelijk ook ongeveer 30 centimeter van de achtermuur als ik het zo moet inschatten, en de betegelde achterzijde waar de spoelbak e.d. in zit is max 20cm diep.

Wat betreft de gasleiding: dat zou kunnen, maar daar heb ik verder geen verstand van. Ik neem aan dat dit een potentieel gevaarlijke situatie betreft?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee