Voor het eerst deelnemer, namens mijn vriendin. Zij is helemaal gek van foto's maken en bewerken, maar nog wel beginner (be gentle, maar feedback is altijd welkom)
Benieuwd wat jullie er van vinden!
12 jaar oude rum, welke "opa" heet in het Spaans

[Voor 6% gewijzigd door TepelStreeltje op 17-08-2021 19:41]
Door ijver vruchtbaar

[Voor 67% gewijzigd door JoStad op 18-08-2021 13:24. Reden: update]

Niet helemaal voor dit topic maar als je door de originele lens fotografeert (bulk sluitertijd) krijg je een behoorlijke macro vergroting, voor in een ander topic...
@JoStad Die oude posters vind ik altijd leuk, laatst zag ik in een museum een poster met de "Sparkarte" voor de VW Kever er op.
[Voor 7% gewijzigd door Arthur23 op 18-08-2021 15:32]
Deze scheepvaartmotor vond ik op een aparte plaats, namelijk op een hondenuitlaatplaats. Het blijkt een echte motor te zijn die toen eerst, lang geleden, is opgedoken bij een scheepswrak
An old Tuxham marine motor from a ship wreck
In de 19e eeuw was het Deense plaatsje Nymindegab een belangrijk vissersplaatsje. Deze schattige vissershuisjes staan aan de rand van het dorpje en (b)lijken authentiek te zijn. Althans, dat blijkt uit alle informatie die ik heb kunnen vinden.
Esehusene in Nymindegab, Denmark
@LA-384
Om een of andere reden werkt de foto niet helemaal voor mij. Misschien de kleuren? De foto ziet er, op mijn mobiel althans, wat flets uit.
Het Velux dakraam an sich stoor ik me niet zo aan, wel dat de symmetrie van het gebouw daarmee verstoord wordt...
@TepelStreeltje
Een mooi flesje. Geen idee of het voor rum oud is, ik ben meer een whisky liefhebber. Toch straalt het voor mij niet direct het thema oud uit.
Desalniettemin, mocht je nog een vrijwilliger zoeken om 'opa' te nuttigen, dan ben ik je graag van dienst
@JoStad
Leuk, die oude lotterijen/obligaties. Zijn het ook originelen? Het geeft mij echt het gevoel van iets ouds
@Arthur23
Deze vind ik lastig. Met je uitleg erbij valt het wat mij betreft zeker onder oud. Het beeld door de viewfinder, wat haast stoffig aan doet helpt daar aan mee. Maar zonder uitleg zou het ook zomaar een foto door een (semi) willekeurig kader kunnen zijn.
[Voor 34% gewijzigd door RvL op 19-08-2021 19:50]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
@RvL Zo kom je nog eens wat tegen als je de hond uit laat. Goed oud inderdaad. Hier heeft de tand des tijds flink aan lopen knagen. Het huisje is ook heel mooi. Echt locatie om eens terug te gaan met mooier licht (maar ja, niet echt om de hoek begrijp ik)
Bij mij komt de history uit de la van mijn bureau. Uit de tijd dat ik nog Minolta's "verzamelde" voor de lenzen. Die het uitstekend deden op Sony Alpha's (A300 in mijn geval). Hoewel 1981 niet mega oud is, is het voor camerabegrippen toch al aardig op leeftijd. Genoeg Tweakers hier waren er toen nog niet.
@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Iets wat oud is en waarbij de foto dat zichtbaar maakt of iets wat misschien niet zo oud is in daadwerkelijke jaren maar wel zichtbaar oud is.
@LA-384 Mooi gebouw en de details geven weg dat het daadwerkelijk een ouder gebouw is, de foto straalt het voor mij niet uit. Misschien had een Z/W filter de opdracht beter tot zijn recht laten komen.
@TepelStreeltje Deze foto zou prima zijn als ondersteuning van een restaurant die deze rum schenkt. Leuke compositie, het oude komt bij mij niet naar voren, was het een stoffige fles geweest of misschien in een oud kratje met jutte en dan een vintage filter oid zou meer in lijn met de opdracht zijn.
@JoStad Vooral de eerste roept bij mij een gevoel van antiek op, de omlijsting en het papier werken prima. De tweede vind ik ook tof, maar zonder lijst iets minder sprekend. Sowieso krijgen foto's en items uit mijn stad al een extra puntje

@Arthur23 Leuk idee en het horloge straalt zeker vintage uit maar doordat hij zo klein in beeld is vervalt zijn functie als onderwerp. Het had misschien gewerkt als er meer van de camera zichtbaar was geweest en het maken van een foto het onderwerp. Wel origineel bedacht!
@RvL Toffe foto's! De verweerde motor (had ik overigens nooit geraden) straalt echt het einde van zijn bruikbare leven uit. Is denk ik ook gaaf voor close-ups.
Dat huisje behoeft ook geen uitleg of het oud is hoor, het mos op het dak, de bouw en locatie zeggen genoeg. Ben benieuwd naar de foto's tijdens opkomst of ondergaande zon.
@sys64738 Mooi foto, leuke aan deze foto is dat het in eerste instantie zo een folder foto van deze camera kan zijn maar als je naar de camera kijkt is het wel duidelijk dat het een oud model is.
Ik was gisteren even met mijn dochter uitwaaien op de pier/strand bij Hoek van Holland en kwam dit ding tegen. Ik vermoed om over het strand te slepen of zo. Vond het wel wat hebben.
The oldest flag in the world
De Deense vlag, de oudste vlag ter wereld. Dit exemplaar is misschien niet zo oud, maar toch ook niet geheel ongehavend
Nu de dekens nog...
@TepelStreeltje De foto doet met wat aan een commercial denken.
@Arthur23 Wel een leuke poging.
@RvL Ja de tand des tijds maakt zo'n motor oud. Het huisje geeft ook een redelijk antiek gevoel. Ja, mijn foto 1 en 2 zijn gemaakt van de originele "stukken".

@sys64738 De camera ziet er nog wel erg modern uit, de foto ziet er wel mooi uit.
@Pinquin422nd Mooie foto van hoe niets blijvend is.
De hoes ziet er redelijk modern uit, is echter wel ongeveer 50 jaar oud. De componist nog ouder

[Voor 4% gewijzigd door JoStad op 20-08-2021 10:02. Reden: textueel]

Old and withered
Oud en dor steekt deze plant boven het doorgaans zo groene Deense landschap uit
@sys64738
Je moet weten dat het een oude camera is. Kenners zullen de camera en/of lens herkennen, maar zeker met de huidige hunkering naar vintage looks (pricewatch: Fujifilm X-T30 Zilver bijvoorbeeld) zou het ook zo maar een hele moderne kunnen zijn. De op het oog goede staat bevestigd de leeftijd niet.
Toch kan ik de camera en lens waarderen en staat het nog steeds in de planning om m'n verzameling uit te breiden met Minolta objectieven.
@Pinquin422nd
Roestige voorwerpen doen het altijd goed als het oud moet lijken! Mooi in beeld gebracht
@JoStad
Als je het hebt over de Greatest Hits van Beethoven, weet je dat je een oude LP te pakken hebt

Bij Beethoven denk ik persoonlijk niet aan 'hits', een term die ik associeer met de moderne(re) muziek. De ondergrond vind ik ook goed bij de leeftijd passen.
[Voor 63% gewijzigd door RvL op 19-08-2021 22:20. Reden: Beetje met de mobiele versie van Lightroom zitten spelen]
Nu de dekens nog...

Ik zie de nodige oude voorwerpen voorbij komen waarbij de oude documenten van @JoStad met recht héél oud genoemd mogen worden. Maar ook JoStad's oude plaat van Beethoven, de 12 jaar oude wijn van @TepelStreeltje en de oldskool Minolta camera van @sys64738 zijn leuk gevonden.
Dankzij @RvL ook weet wat wijzer geworden, dat van de Deense vlag wist ik niet. Leuk weetje!
Ik heb een foto in gedachten maar die moet (vanwege werk dit weekend) wachten tot maandag.
Voor nu met de (oude) telefoon even snel deze twee gemaakt:
500 Dinar uit Joegoslavië (toen het nog één Joegoslavië was). Ik ben daar als klein jongetje op vakantie geweest een jaar voordat de oorlog uitbrak. Fantastisch hoe dit oude papier aanvoelt en nog 'karakter' heeft.
En om het iets dichter bij huis te houden:
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Wie gaat mee een stukje varen?
Ik vraag me af hoe oud deze boot nu is.
Eerste versie:
https://tweakers.net/i/d0...sWmgXsdC.jpg?f=user_large
[Voor 24% gewijzigd door JoStad op 21-08-2021 15:06. Reden: foto 7 van kleur naar zw/w gewijzigd]

De fletse kleuren heb ik bewust voor gekozen, omdat oude foto's ook flets zijn/waren. Naar mijn idee past het dan ook prima bij de foto, beter dan zwart/wit, omdat het naar mijn mening de treurige staat benadrukt. Dat velux-dakraam doet idd een beetje afbreuk aan de rest, maar ik lees nu dat velux sinds 1957 actief is in Nederland, dus dan is het toch nog 'oud'

@TepelStreeltje Technisch is de foto wel prima, maar zoals anderen ook opmerkte, het past niet erg bij elkaar. Als je de scène zelf samenstelt, doe je dat met een reden. De diverse attributen kunnen met elkaar te maken hebben, een verhaal vertellen, de compositie versterken of bijvoorbeeld qua kleuren elkaar complementeren. Geen van deze voorbeelden lijkt hier aan de orde.
@JoStad #5 is een leuke detail opname. Ik had wel meer van zulk soort foto's verwacht eigenlijk. Oude auto's doen het dan ook goed. Ik weet er wel een in mijn omgeving te staan, maar dat is op priveterrein waardoor de mogelijkheden erg beperkt zijn. Plus de tuin ligt er niet zo mooi meer bij. Ik heb nog een oude foto er van die ik nooit eerder heb gedeeld. Ik zie nu dat de eigenaar het ook een goed idee vond om de karakteristieke auto te versieren met een lichtslang

#7 vind ik ook een fijne foto (ik hou doorgaans van sterke kleuren in foto's), maar het straalt niet echt 'oud' uit vind ik.
[Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 20-08-2021 19:07]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Malandro Mooie foto van dat gewelf, geeft wel een oude indruk.
@Gonadan Sprekende foto van een Blazer uit 1979, is toch niet zo oud voor zo'n wagen? De sleutelfoto is ook fraai.
@rutgrrrr Ja, dat kasteeltje is echt oud, zw/w doet het goed ....
@hjs Wat een mooie foto van hoe dingen uit de oudheid worden opgegraven

Ik was op zoek naar iets ouds in ons huis. Het oudste wat ik kon vinden was een paar miljoen jaar oud, maar zat in een plastic zak in de keuken; van dat roze Himalaya kristalzout. Die heb ik laten staan.

Het oudste, mens-gemaakte voorwerp, voor zover ik weet, was dit oude boek uit 1810:
MDCCCX = 1810.
Oh ja; en gemaakt met een redelijk oude DSLR; een D800E uit 2012, en een 105mm/F4.0 Nikkor MF micro objectief uit 1982.

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 21-08-2021 20:47]

@LA-384 Het oudbewerkte huis vind ik een beetje mwah, niet alleen vanwege de Veluxen, maar sowieso. Een gebouw staat al gauw honderd jaar, dus da's altijd prijs.
Die roestige brik met dat molentje vind ik daarentegen mooi, ook als foto.
@TepelStreeltje Tsja, alles is al gezegd. Zorgvuldig gedaan, maar 't pak past opa niet helemaal.
@JoStad Oude waardepapieren zijn leuk en mooi - en oud. Beethoven vind ik mwah, zeker als het "greatest hits" is. Als je het me gevraagd had, had ik je een 78-toeren bakelietplaat met "Fur Elise" kunnen lenen. Boten zijn mooi gevonden, overzicht is wat rommelig, ook die achterplecht is meer rommel dan ouderdom, maar die de lier vind ik mooi. Wat het gebouw betreft: staat er vast al een poos maar ziet er nog lgoednieuw uit - zelfs in zwart-wit. Nrs 8 en 9 zijn vast wel oud, zien er tenminste aardig aangetast uit, maar zeggen me als foto weinig. Misschien dat de gasmeter in mijn oude huis er ook zo uit zag - niet echt fotogeniek.
@Arthur23 Leuk idee, zelfs al is dat klokje helemaal niet zo oud, door de manier van in beeld brengen wordt het behoorlijk fin de siècle. Extra leuk dat het dan ook een door een oude(re) zoeker is geschoten
@sys64738 Zo zie je maar weer, oud is relatief. Ik kan de post niet meer terugvinden, maar ik heb hier een keer een plaatje neergezet van mijn eerste camera, die tijdens een zolderopruiiming weer opdook
@RvL Motor is een vondst, in meer dan een opzicht. Je ziet de ouderdom ervan af, vooral als je "Tuxham" googlet. Huisje vind ik eerder mooi dan oud, ze hadden het niet moeten restaureren. Zelfde geldt voor de vlag: het idee is oud, het dundoek nieuw, al is het dan wat sleets. De plant is eerder iets voor de uitdaging "dood" dan voor "oud" - meer dan een jaartje is'ie niet.
@hjs Heel originele invulling van het de uitdaging!. Zou leuk zijn te weten wat, waar en wanneer
Edit: ik kijk uit naar de foto's van de grafschilderingen
@Superkiwi Die dinars vind ik mooi, zo uit de tijd dat geld nog leuk was. Bij de Oxenaar-biljetten was dat voor mij over, te modernistisch.
@Malandro Mooie foto. Oud dus, maar hoe oud? Waar?
@Gonadan Echte oldtimer? Rijkeijk modern nummerbord, maar ik ben geen kenner. Of te oud om zulke jonge auto's oldtimers te noemen. Sleutel is, zoals @RvL al zegt, intrinsiek verroest - moderne kunst.
(Edit: en dat het een teasertje was vermoedde ik al)
@rutgrrrr Oud kasteel in moderne tijd blijft voor mij altijd een tikje wringen - zoiets als een ridder met een polsklokje. Niettemin een stemmige foto.
@ehtweak Nog mooi in de band, en best een bijzonder boekje. Ik lees tenminste dat Petronella, hoe stichtelijk ook, haar vrouwtje stond in de Bataafsche tijden. Iiig mooier dan mijn oudste boekje, dat ik dan ook maar niet geplaat heb.
Ik heb geen stap buiten het hek hoeven doen voor deze uitdaging; we zitten tot over onze oren in de ouwe meuk.
#1 Deze houten bak vergezelt ons al bijna veertig jaar, en hij was al oud toen we 'm kochten. Bovendien belangrijk genoeg voor een wonder: de foto van het fresco (ca 1500) erin maakte ik in 2015 en die laat zien hoe de H. Benedictus het gebroken "capistero" (dat is dus de houten bak, linksonder) wonderbaarlijk heelde. De man in het midden is niet de H. Benedictus, maar de schilder, Il Sodoma. De bak op het fresco is niet de onze.
#2 Tikje stukgebladerd, maar dat is generatiewerk. Vijf deeltjes van de natuurboekjesreeks van Heimans en Thijsse (1896-1899) plus een bakelieten loepje om het grut van nabij te bestuderen.
#3 De bel voor de lunchpauze: als het volk op het land werkt hoef je alleen maar aan het zwengeltje te draaien en de belletjes rinkelen de werkers naar huis. Links tijdens werktijd, rechts bij het aankondigen van de lunch
#4 Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd - dus is een microscoolp een must. Deze is al heel wat jaartjes in de famile, maar microfotografie ermee is wat lastig
#5 Geen ongefotografeerd Himalayazout, maar een ca. 12000 jaar oude Mammoetkies - uit v/h mijn fossielencollectie. Met het nodige studiemateriaal: de pagina over de mammoet in "Geheimschrift der aarde" (1951)
[Voor 16% gewijzigd door bobcom op 22-08-2021 15:55]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Een voorbeeld hiervan is:
@ehtweak De foto's van het oude boek zijn mooi gemaakt en geven mij wel een oud gevoel.
@bobcom Bij foto 1 stoor ik me wat aan de tafelrand achter, foto 2 is erg fraai, foto 3 lijkt mogelijk door de achtergrond niet erg oud voor mij, is verder wel OK, foto 4 met de microscoop uit omstreeks 1900 komt goed oud over al zou ik de kist anders geplaatst hebben. Foto 5 is ook OK

[Voor 34% gewijzigd door JoStad op 22-08-2021 16:22. Reden: textueel]
Zal mijn commentaar kort en bondig proberen te houden:
@LA-384 Jammer inderdaad van de moderne dakramen, wel degelijk een oud gebouw, en de begroeiing draagt voor mij bij aan dat beeld.
@TepelStreeltje Welkom, en ook voor mij geldt dat het pak te veel afleidt op deze manier.
@JoStad 1e foto met de lijst vind ik het best geslaagd uit de serie met de waardepapieren.
Foto 3 is goed gefotografeerd, maar meer voor een advertentie ofzo. Had denk ik wat origineler in beeld gebracht kunnen worden.
Foto 4 te veel wat me afleidt op de achtergrond, 5 en 6 zijn beter geslaagd!
7 is ook een mooie foto van een oud gebouw.
8 en 9 vind ik ook erg geslaagd, mooie kleuren!
Voor nummer 10 geldt eigenlijk hetzelfde commentaar als voor de plaat van Beethoven.
@Arthur23 Mooi gevonden, onderwerp wellicht wat klein, maar geeft zeker wel een oud gevoel.
@RvL Bij 1e foto leidt het wat modernere hekwerk een beetje af.
Foto 2 is mooi oud huisje.
Foto 3 is goed zoeken naar oude elementen, die verweerde stukjes dus, dat vind ik jammer.
Bij foto 4 had ik wellicht een wat lager standpunt geprobeerd, zodat het dorre deel nog wat meer afsteekt tegen de lucht en uittorent boven de achtergrond.
@sys64738 Mooie foto, ook best origineel in beeld gebracht.
@Pinquin422nd Schitterende foto vind ik, goed passend binnen het onderwerp, weinig wat afleidt. Foto past goed binnen het thema, en maakt nieuwsgierig naar wat het nu is...
@Superkiwi Goede foto's van oude biljetten, maar op deze manier gefotografeerd is denk ik meer iets voor in een naslagwerk dan voor in een fototentoonstelling. Bedoel daarmee dat je misschien iets originelers met de biljetten had kunnen doen, zodat het fotografisch wat interessanter zou worden.
@Malandro Mooi oud tunneltje, maakt nieuwsgierig waar het naar toe leidt! Misschien origineler wanneer de foto iets minder symmetrisch zou zijn?
@Gonadan Mooie foto, hoe de oude auto uit de duisternis tevoorschijn komt! Jammer van het moderne blauwe kinderzitje, maar verder zeer geslaagde foto vind ik!
@rutgrrrr Mooie foto, jammer van wat moderne elementen die her en der te zien zijn, maar de wat originelere hoek waaronder gefotografeerd is vind ik erg geslaagd!
@hjs Originele invalshoek bij dit onderwerp! Misschien nog wat interessanter als veel verder ingezoomed was op de handen?
@ehtweak Allemaal goede, mooie foto's, maar de 1e springt er voor mij toch uit!
@bobcom Nummer 2 vind ik zeker de mooiste, omdat daar het minste afleiding is van schaduwen / achtergrond. Ook mooi neergelegd zo, en goed gefotografeerd!
Tja, wat is oud... Voor een kind van 4 is iemand van 14 oud, een gebouw wordt al snel 100'en jaren oud en een telefoon is na een paar jaar al oud.
Zelf wilde ik een "oud" stilleven maken.
Dus hieronder mijn interpretatie van het onderwerp van deze week.
#1:
#2: