Toon posts:

Garagepoort: verroeste rail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kr7Br
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:58
Mijn vraag
We hebben een garage waarvan we de poort niet meer open krijgen (we zetten onze fietsen via het deursegment binnen). Na wat rondneuzen vermoed ik dat het probleem in de onderste rail zit. Door roest is deze uitgezet en het laatst geleidingswieltje zit vast (zie foto). Nu zou ik graag de poort weer open krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Schroevendraaiers, WD40

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- WD40 (want volgens de flowchart was ductape niet nodig :p )
- Het wieltje losmaken: helaas zitten twee van de vijf vijzen muurvast.

Iemand nog enige tips hoe ik hier verder kan gaan? Ik kan nog zelf twee dingen bedenken, maar die zijn een beetje destructief:
- het wieltje met een ijzerzaag eraf halen
- met hamer en bijtel proberen het roest van rond het wieltje los te kappen.

Beste antwoord (via Kr7Br op 24-08-2021 18:36)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Begin eens met een staalborstel op een haakse slijper of boor en borstel alles even schoon.
Rondom het wiel zal je met een (dremel?) kleinere borstel aan de slag moeten.
Maak alles eens goed schoon, stofzuiger erdoor en post dan een nieuwe foto.

Spuit ook de bouten van de pen in met goede kruipolie.

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• Kr7Br
marowi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:16:
Waar kijken we naar? Dit lijkt niet op garagedeuren die ik ken.

Een overzichtsfoto is wellicht handig.
Het is een poort die zijdelings opengaat. Bovenaan hangen de segmenten aan een rail en onderaan is een gootje waar de segmenten in geleid worden. Per segment is er pin met een wieltje dat in die goot loopt. Het is daar waar de roest alles blokkeert.
BFmango schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:19:
Draai gewoon die schroeven los en kijk dan of je de pal er uit kan tillen.
Zou ik wel willen, maar ze zitten vast.

• Kr7Br
Illusion schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:42:
[...]
Eerste check is dus een koevoet onder de deur zetten en hem voorzichtig een stukje optillen. Komt hij dan vrij, dan aan de bovenkant de hangers verstellen zodat de deur wat hoger hangt. Niet te hoog, want dan schiet hij er onder weer uit.
Dit was wat ik eerst dacht dat het probleem was. Maar ik heb al wat zitten sleutelen aan de hangers en overal hangt de poort mooi los. Ik kan de poort wiebelen zodat de pinnetjes onderaan heen en weer gaan in de geleider. Overal behalve in de hoek waar de geleider geroest/uitgezet is en het pinnetje blokkeert.

Voor de liefhebbers: een overzichtfoto en een close-up.

• Kr7Br
teacher schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Ik quote mezelf even...
En tik die buts in de rail even terug op zn plaats. En draai de schroeven weer terug.
Wil ik wel doen, maar het ijzer is door het roesten uitgezet. Er is geen bluts, het ijzer staat bol. Ik ga zo'n staalborstel halen om op m'n boor te zetten. Hopelijk kan ik de roest daarmee voldoende wegkrijgen. Merci voor de tip.

• Kr7Br
Maar de investering van een staalborstel voor op m'n boormachine is wel wat minder 😉

• Kr7Br
Effe een update. Een vijs heb ik er nog uit gekregen met IMAL en een goed passende schroevendraaier. De andere vijs heb ik helaas kapotgedraaid. Dan maar de boormachine ertegenaan gegooid en de kop uitgeboord.

De poort kan nu weer open. Het ijzer was daar inderdaad helemaal uitgezet waardoor alles klem zat.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee