Toon posts:

Foto-uitdaging week 31: Contre-jour Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:46
Toevallig net een foto met de mobiel gemaakt die aan de opdracht voldoet, hoewel het effect wellicht wat sterker zou mogen zijn.

Origineel;

[Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 04-08-2021 18:29]

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-03 10:30
@LA-384 Ik zou zelf de rechterkant met het groene info-bord weggesneden hebben en waarschijnlijk ook de linkerkant met de rails. Er komt dan wat meer rust in het plaatje. Ik neem aan dat het mobieltje vanzelf de HDR-stand heeft gekozen waardoor het harde contrast, wat bij "contre-jour" hoort, er niet echt is.
Het is overigens wel een sfeervolle foto :).

Mijn eerste poging voor "contre-jour":

[Voor 78% gewijzigd door JoStad op 04-08-2021 14:33. Reden: foto's toegevoegd]

• RSpanjaard
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
@LA-384 De foto ziet er wat overbewerkt uit; het HDR-effect wat Gonanan ook al noemt is naar mijn idee te sterk. Qua compositie vind ik de zon en banken/tafel allebei iets te centraal. Ik had ze wat meer uit elkaar getrokken door iets meer links en naar voren te gaan. De suggestie van @JoStad om het bord eruit te knippen vind ik geen goed idee, want het bosje aan de rechterkant is wel een mooie toevoeging. Misschien het bord in de nabewerking gewoon iets donkerder maken zodat het minder aanwezig is... Of eigenlijk dus minder licht maken, want door dat HRD-effect is hij juist flink lichter gemaakt.

@JoStad Ook hier lijkt flink aan het contrast getrokken te zijn, en ik mis een echt onderwerp. Mooie luchten kan je in Nederland bijna iedere dag schieten, dat is niet zo bijzonder. Volgens mij is het idee van contre-jour dat je de lucht en/of het licht in de foto gebruikt, niet dat het de foto is.
Terwijl ik dit schrijf heb je zo te zien een tweede foto toegevoegd. Die oogt een stuk natuurlijker, en hij heeft een onderwerp. Links boven zit wel heel veel ruis, geen idee wat daar met de lucht gedaan is. En naar mijn idee iets teveel voorgrond. Ik zou er een 3:2-verhouding van maken en alles wat je daarvoor weg moet snijden, van de onderkant afhalen. Verder zeker een geslaagde foto!

Van mij twee foto's uit de Schoorlse Duinen. Ik heb wel iets met tegenlicht en bomen; in mijn Flickrstream zijn wel meer voorbeelden te vinden. Deze challenge komt mij dus wel goed uit. :)

Ik moet zeggen dat het allebei wel "archieffoto's" zijn. In mijn laatste post in het landschapstopic heb ik al aangegeven dat ik een flinke achterstand met publiceren heb. De reden dat ik ze toch plaats is dat ik de foto's dus ook nog niet eerder getoond heb; het zijn geen oude foto's die ik voor de challenge aan het herkauwen ben. Deze challenge heeft de publicatie juist versneld.

Schoorlse Duinen Contre-Jour by Robert Spanjaard, on Flickr

Tree Silhouette 2 by Robert Spanjaard, on Flickr

• JoStad
@RSpanjaard Bedankt voor je opbouwende commentaar. Zou je het "zwart" in je eerste foto niet zwarter maken? (Dit omdat ik ergens lees dat de blacks en de highlights bij contre-jour liefs zo hoog mogelijk dienen te zijn t.o.v. de middentonen). Beide foto's zijn wel fraai voor dit item.

Ik heb mijn eerste foto met minder lucht wat soberder gemaakt waardoor de nadruk wat meer ligt op het silhouet van de paaltjes. Tevens de bewerking geminimaliseerd.

[Voor 10% gewijzigd door JoStad op 04-08-2021 18:33. Reden: textueel]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:15
Tijdens een wandeling met de hond kwam ik dit plaatje tegen. Dus snel terug met de hond, camera gehaald en gaan schieten.

Contre-jour

Qua nabewerking slechts het minimale: alleen de highlights wat teruggeschroefd om de lucht wat detail terug te geven en een tandje saturatie erbij.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• JoStad
@LA-384 Van jouw foto kan je bijvoorbeeld iets als het volgende maken:
https://yadi.sk/i/b-ocsMPZKwEOEQ

1e versie:
https://tweakers.net/i/dJ...MPpxX0ym.jpg?f=user_large

De zon staat al snel te hoog voor een contre-jour foto. Foto 4 is gemaakt met de canon M50.

Het bekende boompje. Nu niet meer zo minimal. Foto 5 is gemaakt met de sony RX100m6.

[Voor 184% gewijzigd door JoStad op 07-08-2021 13:41. Reden: foto toegevoegd]

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

Niet zo kapot van deze uitdaging, beetje teveel "l'art pour l'art", oftewel kunst om het kunstje. Komt nmm ook wel naar voren in de toelichtende artikelen. Teveel gedacht vanuit "zo moet je een mooie foto maken" in plaats van "kijk , een mooie foto, zo is'ie gemaakt".

Neemt niet weg dat ik het heel leerzaam vond (zeker het equivalent van 3 rolletjes verklooid) en dat ik voor het eerst heb gezien dat een te donkere foto ophalen hele rare dingen doet met kleuren in je lucht.

@LA-384 Mooie foto, maar meer een landschap in laat licht dan een onderwerp in tegenlicht? Gelukkig is er geen wedstrijdleiding die bepaalt of dit wel of niet "contre jour" is, dus volstaat het om hem mooi te vinden. Crop is wel beter, vind ik.
@JoStad #1 Ook meer landschap dan tegenlichtonderwerp, en overdadig bewerkt. Het groen links is druk bezig blauw aan te lopen.Boom #2 Past prima, maar vind ik wat vlak ogen. Voor mijn gevoel moet je bij dit soort foto's veel verschil in helderheid tussen het licht en de donkere delen hebben, maar misschien is dat allen maar mijn interpretatie. Iig een mooie foto. #3 Eens met @RSpanjaard , plus dat het meer landschap is dan één onderwerp heeft (zie#1). Ook bij #4 en #5 mis ik een beetje het "into the light": de zonnegloed op de molenwieken geeft een aanzet, maar het is meer tegenlicht dan "in het licht". Is alleen maar mijn mening, uiteraard.
@RSpanjaard Alle twee hele mooie foto's. Al is voor mijn gevoel vooral de eerste meer "photographing the light" dan "photographing into the light". Geldt ook, maar in mindere mate, voor je tweede foto. Maar maakt uiteindelijk niet uit, want het doel is hopelijk een mooie foto, en niet het netjes volgen van de regeltjes. Alhoewel, wat regeltjes betreft:
Gonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:51:
Even kort de regels:
....
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
......
>:)
@RvL Misschien ligt het wel aan de weersomstandigheden (#hetishetklimaat). Als ik me jouw foto "into the light" voorstel dan zie ik zon en kleur op de grashalmen voorin, contouren van de bomen en struiken erachter, en een helblauwe lucht met witte wolken en en joekel van een zon, al dan niet buiten beeld in die lucht. Maar ik ben waarschijnlijk mateloos bevooroordeeld.

Gisterenmiddag erop uitgetrokken in omstandigheden als boven geschetst en geprobeer mijn eigen "foto's tegen het licht in" te maken. Voortal gestuit op mijn eigen tekortkomingen - aan de omstandigheden lag het niet.
#1. In de zon tegen het licht in

#2Tegendezonninbloemen
ehtweak schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:25:
@bobcom Die zonnebloem is toch helemaal niet verkeerd?

Hooguit had ik 'm wat meer geïsoleerd; m.a.w. één zonnebloem in tegenlicht i.p.v. meerdere...
Maar voor de rest vind ik dat een prima voorbeeld van de 'opdracht'.
Dank je. Ik ben niet zozeer teleurgesteld in het resultaat als wel in de hoeveelheid geklooi die ik nodig had om het te bereiken ;)

[Voor 12% gewijzigd door bobcom op 07-08-2021 10:38]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Vindictae
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-12-2022
Eerste keer dat ik hier wat plaats, nadat mij dit forum was aangeraden.

Helaas had ik tijdens onderstaande wandeling m'n camera niet mee, en het zijn dus smartphone foto's geworden, dus kon niet veel spelen met settings om het gewenste effect te krijgen. Maar ik ben niet ontevreden. Daarnaast ook weinig gedaan aan post-processing. Feedback is uiteraard welkom.

M'n vriendin was zo aardig om even te poseren. Probeerde wat creatiefs te doen met haar oorbel. Had ook nog een andere van dichterbij de oorbel, maar daar was ik niet heel tevreden over framing.

• JoStad
@bobcom Mooie platen. Bij foto 1 vraag ik me af waar de zon is. Bij foto 2 vind ik dat de zon net achter de rechter zonnebloem niet duidelijk genoeg is. Ook meer een gewone tegenlicht foto met een nogal donkere veel te blauwe lucht
Wat is er op tegen dat een contre-jour een landschap is? Zie bv:
https://www.google.com/se...SEAE#imgrc=EFOkrzBokRMUhM
@Vindicae Jouw foto's zijn mooie contre-jour foto's. Alleen de horizon is wat scheef in beide foto's :)

1e versie:
https://tweakers.net/i/mq...6wi06TJ8.jpg?f=user_large

1e versie:
https://tweakers.net/i/_q...ixUGHvIM.jpg?f=user_large

[Voor 41% gewijzigd door JoStad op 07-08-2021 12:37. Reden: update]

• JoStad
@bobcom Ik heb naar aanleiding van jouw opbouwende commentaar foto's 4, 6 en 7 geüpdatet.

Het gouden uurtje. Helaas door het fietsen over dat pad daar een spaak gebroken.

[Voor 64% gewijzigd door JoStad op 07-08-2021 12:51. Reden: foto toegevoegd]

• RvL
Weer zo'n onverwacht moment. Weer geen camera bij...

...dus de Pro modus van m'n Samsung S20 FE eens uitgeprobeerd. Wel aardig wat flare weg moeten poetsen.

Contre-jour mushroom

Nu de dekens nog...

• Cruisso79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Wat een hoop creatieve inzendingen weer!

@LA-384 Misschien vind ik het origineel nog wel mooier dan de bewerkte foto.

@JoStad Eerste foto is prachtig, mist wel een onderwerp ja. Tweede past denk ik beter in de uitdaging van deze week. De eerste foto wat meer uitgesneden (nummer 3 dus), vind ik minder dan nummer 1.
Nummer 4 is mooi, was misschien nog mooier geweest als de molen nog wat duidelijker tegen de lucht had afgestoken. Nummer 6 vind ik dan duidelijk beter! Nummer 5 past volgens mij ook wel weer prima binnen de uitdaging. Nummer 7 vind ik ook wel aardig, alleen best druk en niet echt 1 duidelijk onderwerp. Wel een heel mooi plekje, prachtige kleuren, zeker een mooie landschapsfoto tegen het licht in wat mij betreft!
Nummer 8 ook geslaaagd vind ik, inderdaad "jammer" dat de brug niet helemaal zwart afsteekt.
Nummer 9 zag ik pas nadat ik al mijn eigen foto's had gemaakt ;-) Kan niet anders zeggen dan dat het een mooi plaatje is dan natuurlijk!

@RSpanjaard Prachtige foto's hoor, jammer dat het archief-foto's zijn ;-)

@RvL Mooi gevonden, eenzame spriet nog een beetje ingekaderd, helaas komt die inkadering op mij wel wat onscherp over.
De paddenstoel vind ik ook mooi gevonden! Mooie kleuren, hij valt wel iets weg tegen de achtergrond, zo lijkt het.

@bobcom Mooie foto's hoor. Vooral die 2e, met die mooie gele kleuren nog, de verstopte zon, en inderdaad de diagonale lijn!

@Vindictae Welkom! Zeker mooie foto die eerste, de oorbel was me zonder de bijbehorende uitleg alleen niet opgevallen. Tweede vind ik ook geslaagd, alleen had ik wat van de onderkant gesneden.

Bij deze mijn bijdrage, ik kon moeilijk kiezen welke ik mooier / beter binnen de uitdaging passen vond.
#1:

#2:

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 12:47
Deze foto afgelopen maandag geschoten aan de boulevard bij Zandvoort. Ik kom hier elk jaar wel een keer om een zonsondergang te schieten. Op de voorgrond zie je de huisjes van Kampeer Vereniging Strandgenoegen.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

@Cruisso79 Voor mij zonder twijfel #1. Het hekwerkgedoe in #2 leidt af en voegt niet toe - imo. Mooie tegenluchtjes alle twee!
@colossos Geschoten als zonsondergang of vanwege de uitdaging? Licht valt mooi op de huisjes, prikkeldraad voegt een cynisch accent toe. "Waar de blanke top der duinen, afgezet met prikkeldraad, waar op elke schone heuvel, 't bord verboden toegang staat, huil ik aan het vlakke strand, nergens plaats in Nederland"

Hoe later op de avond, hoe schoner contre-jour? Vind deze zelf niet tegenvallen. Maar deze uitdaging heeft me wel iets raars laten zien: R-, G- en B- piekjes in mijn histogram en kleurbanden in de blauwe lucht als ik pal tegen de zon in schiet? Weer iets om uit te zoeken.

#3 Deze cypressen?

#4 Of deze?

#5 Of toch liever pijnbomen?

[Voor 6% gewijzigd door bobcom op 08-08-2021 11:30]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-01 14:27

Was eigenlijk al te laat toen ik dit tegenkwam.

@bobcom paar minuten daarvoor was de lucht nog mooier, vandaar mijn opmerking.

[Voor 8% gewijzigd door Malandro op 08-08-2021 14:35]

• RvL
Een laatste foto, waar alles in lijkt te zitten: wolken, overbelichte zon door die wolken, blauwe lucht en donkerder onderwerp in de vorm van een ouderwetse televisieantenne

Contre-jour

Ik vind 'm alleen niet zo goed uit de verf komen op een of andere manier....

[Voor 10% gewijzigd door RvL op 08-08-2021 19:51]

Nu de dekens nog...

• JoStad
Vanavond nog even wat foto's van de molen "de Windhond" gemaakt.
Ik geef de voorkeur aan de eerste foto. Voor de silhouet liefhebbers ook deze erbij. De tweede is vlak na de eerste gemaakt.
Canon M50 met kitlens 15-45mm, 45 mm, ISO 200, f/7,1, 1/640 sec.

[Voor 5% gewijzigd door JoStad op 08-08-2021 22:59. Reden: textueel]

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:27
Mijn late inzending:

Zierikzee by Alan Parker, on Flickr

[Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 09-08-2021 14:59]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee