Toon posts:

Ervaring Sony A7r iii / Canon R6 en manual focus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06:46
Ik gebruik graag manual focus lenzen voor mijn hobby en heb er een paar van Samyang. Nu heb ik een Canon EOS 5d Mark ii met een EG-s matglas dat al een hele stap beter is dan scherpstellen met LiveView. Beter in die zin dat het wat natuurlijker aanvoelt en sneller werkt dan LiveView. Een stap achterwaarts t.o.v. LiveView is precisie. Pin point scherp lukt via de viewfinder en EG-s matglas fifty-fifty. Maar voorlopig alleen betrouwbaar met LiveView. (het zal waarschijnijk ook wat oefening vragen).

Nu keek ik op Youtube onlangs een video review van Dustin Abott en daar liet hij zich ontvallen dat Canon geen goed platform is voor manual focus. In een andere review van hem hoorde ik dat hij wel te spreken is over de Sony A7r mark iii. Toevallig net de camera waar mijn interesse naar uit ging als mogelijke opvolger voor mijn EOS 5d mark ii.

Kan iemand met A7r mark iii ervaring betere ondersteuning voor manual focus bevestigen door ervaring?

En zijn er andere camera-platformen die manual focus beter ondersteunen en mits adapter Canon EF mount lenzen accepteren?

Net nog deze video gevonden: YouTube: Extremely Fast Manual Focus via Focus Peaking With The Sony A7ii

Begrijp ik het goed dat je de camera zodanig kan instellen dat als je met een (non native, mogelijk zelfs helemaal zonder elektronica) lens aan de focus ring draait, dat hij meteen inzoomt? En als je (half?) op de sluiterknop duwt, dat hij terug uitzoomt om mogelijk te herkadreren en daarna afdrukken? Indien ja: pleas grab my money Sony _/-\o_ :+

[Voor 19% gewijzigd door bucovaina89 op 02-08-2021 11:09]

Alle reacties

• bucovaina89
@bobcom : Ik heb idd naar de R serie gekeken, maar op het eerste zicht lijken die me veel meer geld voor je waar :). De R6 leek me wat maar als ik de prijs zag, meteen afgeknapt. Die is dubbel zo duur als de A7r mk iii. 8)7 .

(En met die laatste riskeer ik al een echtscheiding _O- )

• bucovaina89
[b]bobcom in "Ervaring met Sony A7r iii en manual focus?" ... als je die een beetje voordelig koopt kun je zowel je 5dii als je vrouw houden ;)
LOL!! Dat is idd wel de gewenste uitkomst :*)

@Greatsword : ik bedoel meer dit: (vanaf seconde 45) YouTube: Extremely Fast Manual Focus via Focus Peaking With The Sony A7ii . Gaat dit ook met een lens zonder enige elektronica in? Of moet de camera een elektrisch signaal van de lens krijgen dat er aan de lens ring wordt gemorreld?

• bucovaina89
@bobcom :ML heb ik idd op de camera geinstalleerd. Ik vind het allemaal wat omslachtig en ik probeer van live view af te geraken :)

Ik denk dat ik ondertussen er wel uit ben dat het een Sony A7r mk X gaat worden.

• bucovaina89
Aan zich heb ik niets tegen live view, het zit hem vooral in de tijd eer je daar bent geraakt. Bij het aanzetten van de camera ben je zo 5 seconden verder. Na het afdrukken zit je ook zoiets vast. Telkens wachtend op de camera. Het is hem het hele proces dat erg omslachtig is, en dan moet je nog beginnen met scherp stellen.

Misschien wordt mijn vraag dan: wie gebruikt focus peek op een Sony A7(x) ii of hoger en krijgt daar betrouwbaar haarscherpe beelden mee?

• bucovaina89
@bobcom : Dat laatste snap ik niet helemaal maar lijkt me mogelijk een oplossing te zijn voor waar ik ook tegenaan loop. Je zoomt in, stelt scherp maar dan moet je terug je compositie bepalen.

• bucovaina89
Goh, ik denk gewoon dat ik de sprong een keer moet wagen naar mirrorless. Toch al verschillende keren "een nieuwe wereld gaat open" (en aanverwante uitspraken) tegen gekomen. Slechter dan de EOS 5d Mk ii gaat het niet zijn ( zonder afbreuk te doen aan die camera natuurijk, hele mooie foto's mee gemaakt de afgelopen jaren)

• bucovaina89
Een 50mm f/1.4 en een 70-200 f4 L.

Ik vermoed dat ik de eerste niet veel ga gebruiken met een nieuwere sensor omdat ik vermoed dat die lens een beperkende factor gaat zijn t.o.v. 42MP . De 70-200 gaat er misschien ooit uit want die gebruik ik amper.

Zelf stel ik nu ook geen hoge eisen aan AF (anders zou ik ook geen moeite steken in MF werkbaar te krijgen natuurlijk :P ). Misschien koop ik nog wel een AF samyang FE mount erbij voor op vakantie of zo. Dat ik toch ook iets meer point and shoot kan doen als ik (of mijn vrouw als ik die tegen dan nog heb natuurlijk :+ ) het echt wil.

• bucovaina89
En deze moest ik ff sharen. Dit is een deel van de reden waarom ik echt een camera wil die MF goed ondersteunt 8) 8) 8)

(en als je goed kijkt: er hangt ook nog een camera aan :+ )

[Voor 5% gewijzigd door bucovaina89 op 03-08-2021 14:27]

• bucovaina89
@bobcom : Voor een groot deel wil ik de 'R' idd wegens deze lens, en als ik een upgrade doe, meteen liefst een goede. De EOS450d was er nog eentje die ik nieuw had gekocht long long time ago. Dan een paar jaar geleden tweedehands een EOS 5d mk ii. Dat was al een seriueze upgrade (en los van een paar punten nog steeds een goede camera). Daarna kwamen de Samyang lenzen, ook allemaal tweedehands.

De 85mm f/1.2 heb ik gisteren voor een leuke prijs (ook tweedehands) gescoord. De eigenaar - met Canon 6d - wilde toch de Sigma Art en dat heeft uiteraard ook te maken met deze zoektocht van mij naar iets dat beter werkt. Alleen moet voor hem de lens eruit, en probeer ik het met een andere body op te lossen.

Op het eerste zicht vallen de verschillen tussen de A7r mk ii en mk iii best mee buiten dan de batterij. Mits wat extra batterijen kan dat niet onoverkomelijk zijn. Ik vind'm tweedehands idd voor 1000 euro in online winkels met garantie, dus particulier tweedehands zou zelfs nog wat goedkoper moeten kunnen.

Kwestie van adapter had ik de sigma mc-11 ook al gespot en ook metabones. Die laatste is om een of andere reden 3x zo duur. Geen idee wat toegevoegde waarde metabones heeft, moet ik me ook eens in verdiepen. Ik was me er al wel van bewust dat AF met native lenzen veelal beter gaat zijn dan Canon EF-mount + adapter (als het al werkt). Maar goed, ik ben tot Manual focus bereid, dan zal een performance hit ook niet zo dodelijk zijn. En gezien de (met tijden) brakke AF performance van de 5d mkii (low light), gaat het sowieso wel mee vallen.

Ik was ook aan het denken om optioneel een Samyang E-mount native AF lens erbij te kopen. Een standaardlens waamee we ook gewoon van de AF kunnen genieten als we snel-snel een foto willen nemen van de zoon die gek staat te doen in de tuin of zo.

Wat ik ga doen hangt grotendeels af van mijn huis dat ik binnenkort te koop ga stellen. Gezien de gekte op de huizenmarkt hoop ik dat ik na de verkoop wat marge heb. (en natuurlijk of ik het bij mijn echtelijke wederhelft verkocht krijg :*) )

• bucovaina89
@bobcom :
Als antwoord op

Overigens 2: Zoals je zegt, ze worden bejubeld en zijn betaalbaar. De Sony's zitten meteen een pak hoger in prijs. Maar ik vermoed dat je eerder op primes vs zooms doelt. De Canon 70-200 f/4L ligt bij ons in de kast. Het meeste gebuiken we de Canon 50mm f/1.4 en ik iets meer de Samyang primes. Ik denk dat we zoom gewoon niet missen om een of andere reden.

Ik weet niet exact of het anno 2021 nog altijd staat, maar ik vermoed dat een prime - op vlak van beeldkwaliteit - haast altijd beter gaat presteren dan een zoom mits min of meer dezelfde prijscategorie natuurlijk. Wat extra moeite en gezeul met glas, maar ik krijg altijd goede beeldkwaliteit en nog een pak meer licht binnen ook :) (misschien speelt dat laatste ook weer wat minder door de (veel?) betere low light performance van de A7riii t.o.d. de 5Dmkii). Ik denk dat de gedachte dat iets wat 1 ding doet maar dan ook meteen goed (zoals daar zijnde een 85mm f/1.2) me wel gelukkiger maakt dan iets wat allrounder is maar niet iets minder goed in alles.

Maar bottom line heb je gelijk hoor, we zijn bezig over dingen die je enkel gaat zien als je enorm gaat vergroten. Buiten dan misschien de beperkte D.O.F die je met een zoomlens iets moeilijker gaat bekomen.

Haha, wat betreft de caravan valt het best nog mee :P . We hebben net een huis verbouwd dat we in 2019 gekocht hebben. Met de opbrengst van de verkoop van het vorige huis (waar ik ondertussen hard in verbouwd heb met het oog op de verkoop) betalen we dan binnenkort de overbrugging terug. De coronacrisis heeft danig in ons voordeel gespeeld ivm de veel hogere gemiddelde huizenprijs dan 2 jaar geleden omdat we nu in de stoel van de verkoper mogen zitten (met leder afgewerkt :+ ) . Maar goed, dat verhaal van het vel en de beer, ... Tot een verkoop is het nog niet gekomen, het staat zelfs nog niet online :)

• bucovaina89
bobcom schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
(Overigens: in je reacts lijkt het of die A7Riii al een beklonken zaak is ;) )
Mja eigenlijk wel :). Niet alleen de sensor en MF mogelijkheden maar ook de IBIS spreekt me best wel aan! Ik denk dat de keuze eigenlijk al wel gemaakt is. Best case scenario een A7R mark iii.

Maar net nog aan het rondkijken geweest. Een A7 vind je nog relatief goedkoop. Misschien moet ik die eens als test kopen om te zien of mirrorless voor mij echt wel de dingen oplost die ik hoop dat het oplost. Indien ja terug in de verkoop doen voor ~ hetzelfde geld en dan pas een upgrade naar een A7R iii .

Kwestie van Canon, ... Daar vind ik geen in body IS echt wel een nadeel omdat ik geen enkele lens met IS heb. Ik dacht dat ze op een paar andere fronten ook wel wat achter liepen op Sony, maar daar kan ik me in vergissen. Ik heb geen in depth reviews bekeken.

• bucovaina89
@Universal Creations : haha geweldig :)

En hoe heb je de overgang van de 5D2 naar de 7R3 ervaren? Hoofdzakelijk m.b.t. MF.

Samyang dumpen: neen ;)

• bucovaina89
Misschien nog een bijkomstige vraag, mijn vrouw vroeg nog of je de A7Riii ook als point-and-shoot kan gebruiken. Ik vermoed dat het antwoord is: "Ja, in 'A' modus met een AF objectief erop." (of iets wat daarop lijkt).

• bucovaina89
Aiaiai.

Ik had Canon al afgeschreven omdat ik dacht dat Canon gewoon niet deed aan IBIS. Dat blijkt dus niet meer waar te zijn voor de R5 en de R6. Nu ben ik toch de R6 aan het overwegen. Afgezien van "maar" 20MP is deze wel een goede match voor mij met mijn EF lenzen die lijken te werken zonder performance hit, wat niet op gaat voor de Sony's icm. EF lenzen.

Nu wordt het toch terug moeilijk.

• bucovaina89
Ik ben het er inderdaad mee eens dat erg goed glas meer doet dan een erg goede camera. Ik denk dat ik me er wat verder in moet verdiepen en me vooral niet mag blind staren op 42MP vs 20MP. Er zijn nog een hoop andere factoren die in het voordeel van de R6 spreken. In mijn persoonlijke geval is dat vooral dat ik zelden echt groot afdruk, zelden landschappen fotografeer en al een paar EF lenzen heb. Low light performance spreekt me ook erg aan omdat ik hem vooral voor de familie wil gebruiken (binnen/'s avonds).

• bucovaina89
In een ander recent topic vroeg ik me af hoe het zat met MF i.c.m. de Sony A7R iii. Die had/heeft zowat alles wat ik wil.

Ik had Canon eigenlijk geen deftige kans gegeven omdat ik dacht dat Canon niet mee deed aan IBIS, maar alleen "ILIS" zoals traditioneel altijd geweest is. Maar sinds gisteren toch eens rap naar een review van de Canon EOS R6 gekeken en misschien zelfs alsnog terug overstag gegaan. Misschien blijf ik dan alsnog in het Canon kamp want IBIS zit wel degelijk in de R6 :o (anderen vielen af wegens: R5 te duur, RP geen IBIS).

Dus het lijkt me erop dat de R6 misschien wel eens de 'perfecte' match zou kunnen zijn buiten dan de hoge prijs en relatief lage MP. Al hoeft dat laatste geen probleem te zijn denk ik. Ik ga de camera vnl gebruiken voor familie/portret foto's, zoontje dat rond stuitert in huis/tuin, ... . Dan is de supergoede AF en low light nog wel een voordeel. Ook de max FPS, en low light performance. En misschien zelfs ook dat de RAW file size nog enigzins mee valt, zou een voordeel kunnen zijn. En los van de sensor, in mijn specifieke geval, ik heb een 7 EF lenzen. 2 ervan zijn AF. Die zouden op een Canon RF zonder performance hit ook ingezet kunnen worden _/-\o_ . (niet zo bij Sony)

Maar dus, mijn zelfde vraag van het vorige topic blijft nu staan voor de R6: Hoe zit het met de MF aids en de Canon EOS R6 en dan heb ik het niet over focus peek maar meer specifiek over focus guide die in het begin wordt uitgelegd.
  1. Werkt die met Samyang EF lenzen die geen elektronische contacten hebben?
  2. Werkt die met Samyang EF lenzen die wél elektronische contacten hebben?
  3. en last but not least: is een groene indicator "ball-park (focus peek) scherp" of echt (vlijm)scherp tot op pixel niveau?
Ik heb wat lenzen (85mm f/1.2/135mm f/2.0 en nog een paar 1.4's) dus het luistert nauw.

• bucovaina89
bobcom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:32:
Ik heb geen Canon R, maar kan je wel vertellen dat:
  1. Hoogstwaarschijnlijk nee is
  2. Hoogstwaareschijnlijk nee is
  3. Niet duidelijk is wat je met "ball park (focus peek) scherp" bedoelt, maar als je het hebt over "focus peaking" dit zeker niet op pixel niveau is.
[url="https://www.dpreview.com/forums/thread/4429428"]Waarom wil je overigens per se leunen op elektronische hulpmiddelen als je scherpte zo kritisch is? Dan kan je je diafragma toch beter een paar klikjes dicht zetten? Levert je meer scherpte op en wat meer scherptebereik. Een foto is niet per se beter omdat'ie op f/1.2 gemaakt is. Behalve vooor diegenen die dol zijn op scherpe ogen en wazige neuspunten. >:)
Misschien ben ik net daar dol op :). Maar goed, eerlijk is eerlijk, het verschil tussen f/1.2 en f/1.4 haal ik er niet uit :)
bobcom schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:32:
Staar je niet blind op elektronische trucendozen, maar ga gewoon op zoek naar de camera met de beste (helderheid, scherpte) zoeker en de meest praktische bediening van "focus magnify". De beste focushulpmiddelen zijn je eigen ogen. Zoek uit waar die je de meeste informatie geven: op de zoeker van een A7Riii, een Eos R6 of een Nikon Z-serie (ja, er zijn ook adapters om Eos-mount lenzen op Nikon Z te gebruiken! En de Z5 kost een stuk minder dan de R6)

Je kan ze altijd eerst een weekendje of een weekje huren als je het zeker wilt weten. Lijkt me geen verspilling als je >€2k wikt uitgeven.
Misschien is dat idd de beste oplossing. Ik hoopte gewoon dat er tegenwoordig wél een betrouwbaar elektronisch hulpmiddel is dat gewoon goed en accuraat werkt. Daar leek de focus guide wel op. Huren komt ook al gauw op >400 euro uit voor een weekje en dan heb ik nog geen lens, alleen een body + EF-RF adapter gehuurd.

Misschien moet ik gewoon eens naar de winkel gaan en eens proberen met mijn lens. Dat kost over het algemeen niets. Dan kan ik er hoogstens 5 minuten mee spelen maar ik vermoed dat dat me wel meer gaat kunnen zeggen.
Ricktachtig schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:13:
Snap de afweging a7riii en r6 niet zo goed. De a7riii neem je juist voor het hoge aantal megapixels (42). De r6 staat bekend om het lagere aantal megapixels (20).
Klopt. Het zijn 2 verschillende camera's. De a7riii stond eerst op de lijst omdat die sort of nog binnen budget ligt. Ik had liever de R5 gehad maar zoveel centjes heb ik nu ook weer niet over voor de hobby. 8)7 Los daarvan ben ik tot de conclusie gekomen dat veel megapixels voor mij een nice to have zijn. We hebben hier in huis 2 grotere prints hangen aan de muur, maar die zijn eigenlijk goed genoeg (Canon EOS 5d Mark ii). Ik heb waarschijnlijk meer "real life" voordelen van minder megapixels dan het nadeel van minder detail. Dan denk ik als meest belangrijke aan low light performantie (nakomeling die binnen door het huis stuitert).

edit: en wat ook mee speelt in het nadeel van de Sony is dat er haast altijd een performance loss is met AF icm. non native lenzen. Dat nadeel ga ik met mijn AF EF lenzen niet met een R6 hebben.

• bucovaina89
Met wat ik weet nu sinds een paar dagen wel ja. Bedankt hoor Dustin (Abott) voor je uitstekende review :( |:( :+ :) :) :)

Ik denk dat het vooral neer gaat komen op de handigheid van Focus magnification.

• bucovaina89
@johan-sv : Ja focus peek bedoel je hoogstwaarschijnlijk. Maar is dat ook pin sharp (als je meerdere keren probeert?). Ik vermoed dat focus magnification toch altijd nog net wat strakkere resultaten gaat geven tenzij focus peeking tegenwoordig echt beter is geworden natuurlijk.

Met mijn EOS 5d mkII krijg ik soms goede resultaten, maar niet altijd.

En werkt focus guide met de M42 lenzen? Ik vermoed van niet.

• bucovaina89
Gok ik snap wel wat je wil zeggen, maar stel dat oogherkenning in focus betrouwbaar zou werken met een MF lens. Groen vierkantje als het in focus is. Ontspanner half induwen en meteen 10x zoom op dat oog als laatste check. Of focus trap als een oog in focus is. Jammie!!

Een technologisch hulpmiddel waar velen wat voor over zouden hebben denk ik _/-\o_

• bucovaina89
OMdat ze nog binnen budget vallen en AF lenzen niet.

• bucovaina89
Met gisterenavond nog wat research te doen denk ik dat de Canon alsnog zou kunnen afvallen. Blijkbaar zijn recentelijk op verschillende sites van Samyang de lenzen met Canon RF mount af gehaald. Op Samyangbenelux zie ik nog wel lenzen met een RF mount, maar dat zijn enkel de MF lenzen. Er staat nog een link naar een Samyang AF 85mm f/1.4 maar de link is password protected.

Als je dan verder gaat googlen, blijkt dat Samyang gestopt is met het produceren van RF objectieven. Er is geen officiele verklaring dus het is vooralsnog raden naar het waarom. Al lijkt het erop dat Canon zijn eigen lenzen een voordeel wil geven t.o.v. 3rd party lenzen met firmware updates waarna Samyang AF lenzen plots niet meer werken.

Wat de reden ook is, als er geen of haast geen 3rd party lenzen zijn voor de R6 wordt de Sony A7(r)iii plots terug een pak interessanter.

edit: Ik heb een mailtje naar de distributeur gestuurd.

[Voor 3% gewijzigd door bucovaina89 op 12-08-2021 06:52]

• bucovaina89
Ik denk idd ook dat er echt wel een chip op moet zitten eer AF werkt. Zonder gaat het idd misschien alleen met contrastdetectie werken.

• bucovaina89
Frogmen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Ik snap niet waarom je MF lenzen zou willen hebben, waarom zou een fabrikant er in bouwen? Puur zodat je cheapass lenzen kan gebruiken waar ze niets aan verdienen.
Net nog een Samyang XP 50mm f/1.2 nieuw gescoord voor 499eur. Ik heb ook nog een Canon 50mm f/1.4 in het geval dat ik AF wil. De Canon 50mm f/1.2 EF is ~1200 euro en is optisch niet even sterk als de Samyang. De RF versie is helemaal onbereikbaar voor Jan-amateur-fotograaf-Modaal.

(ik denk dat velen me al half gek verklaren dat ik al 500euro heb betaald voor een 50mm (die je dan ook nog zelf scherp moet stellen en ook niet zoomt 8)7 8)7 8)7 )

Maar goed, ik vind dit een erg goeie deal :)

[Voor 3% gewijzigd door bucovaina89 op 12-08-2021 20:38]

• bucovaina89
@Ventieldopje : ik ben ook erg benieuwd naar de 50mm variant! Ik heb onlangs de Samyang 85mm f/1.2 tweedehands gekocht en daar ben ik ook erg tevreden van! Net nog deze zonsondergang ermee gefotografeerd op f/9. (Wel echt superveel kwaliteitsverlies met online te posten natuurlijk :) ). Klein beetje meer contrast gegeven en de kleur net ietsje richting oranje getrokken.

• bucovaina89
Frogmen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:40:
@bucovaina89 Waarom op f9 als je een 1.2 hebt voor een zonsondergang? Ik had hem juist vol open gebruikt.
Verder begrijp ik prima het budget verhaal, in dit forum promoot ik altijd kijk ook 2e hands, maar let vooral ook op de kwaliteit van de lens die je koopt. Mijn verzamelt oude camera's en heeft ondertussen een redelijke collectie 50 mm 1.2 lenzen maar de kwaliteit loopt ook sterk uiteen. En op pure scherpte wint een moderne Art lens van de oude Leica's. Maar aan de andere kant is er iets met oude lenzen wat zich niet laat meten, ze hebben ook een bepaalde sfeer in zich die de foto ten goede komt.
Kortom het draait niet alleen om specs en waardes het is uiteindelijk wat je ermee doet.
f9 omdat ik zoveel mogelijk scherpte/contrast wilde halen en ik wilde ook eens zien of het effect had op flaring waar groot glas over het algemeen niet zo goed in is. Ik ben nog aan het experimenteren want ik heb deze ook nog maar een goede week.

De Samyang 85mm f/1.2 is inderdaad 2dehands gekocht 8) . De verkoper ging voor de Sigma Art variant (en ik denk velen) De 50mm is nu nieuw omdat die aan zo'n goede prijs stond. Al mijn andere Samyang lenzen die ik eerder heb gekocht zijn ook alle 2dehands inclusief de EOS 5d mkii en de 50mm f/1.4 heb ik op romereis in een winkeltje 2dehands gekocht met mijn vrouw, dus die doe ik nooit van de hand (de lens bedoel ik, maar het vrouwtje ook niet :+ )

Ja klopt ivm lenzen. Het is maar welk effect je wil bekomen he, ik hou persoonlijk wel van een foto met veel detail in. Ik kan best geloven dat velen de Canon EF 50/85mm f/1.2 verkiezen boven de Samyang, ook al zijn die zo scherp niet.

• bucovaina89
Ventieldopje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Die mensen moet je niet naar luisteren :Y) Ben benieuwd hoe die XP je bevalt!
Gisteren binnen gekregen en al een paar sample shots gemaakt. Misschien moet ik me maar eens wagen aan een 'echte' review desondanks dat ik geen professioneel fotograaf ben en geen goede schrijver ben én dat de Samyang XP's mijn eerste lenzen zijn die een "step up" zijn.

Over de beeldkwaliteit kan ik nog niet veel zeggen - buiten dat ik me daar absoluut geen zorgen over maak - maar wel over de feel.

Mijn allereerste indruk: het ding is verrek nog zwaarder en langer dan de 85mm variant - die overigens ook al een hoge BMI heeft :*) . Beide lenzen zijn zo groot dat mijn 5dMkII met 1 lens erop + de andere nipt in de camera tas passen, maar dan is het gedaan. Geen plek voor een 3e (al was het de Canon EF 50mm f/1.4).

Het gewicht van de 50mm is langs een kant misschien niet fijn als je er voor je werk een hele dag mee moet rondlopen. Maar langs de andere kant geeft het mij als amateur een of ander fijn gevoel van 'goed spul' vast te hebben _/-\o_ . Al is dat natuurlijk erg subjectief :) .

Ik heb onverwacht de oude versie van de lens gekregen, die in mijn ogen wat meer lijkt op de Zeiss Otus 55mm. Het gevoel van de zachte rubberen scherpstelring vind ik eigenlijk fijner dan de het nieuwere design. Nu weet ik wat ze bedoelen met 'buttery smooth' . Dat hebben ze echt genailed moet ik zeggen! _/-\o_

De lenskap voelt wat 'flimsy' aan en zit niet erg stevig op de lens naar mijn gevoel, maar gelukkig is daar gemakkelijk wat aan de doen. Je kan ze relatief eenvoudig demonteren en de veertjes voorzichtig oprekken. Daarna voelt het veel steviger aan. Wel jammer natuurlijk dat het af-fabriek niet zo is. Maar ja. Het is geen Zeiss Otus of Canon RF en ik heb er verre van een astronomisch bedrag voor betaald :).

[Voor 11% gewijzigd door bucovaina89 op 21-08-2021 05:10]

• bucovaina89
Ik denk dat de kogel door de kerk is kwestie van platform: Sony A7.

Ik heb eerder deze week een Samyang 35mm f/2.8 lens met lens station tweedehands gekocht (meteen al laatste firmware op de lens gezet :) ), een tweedehands Sigma MC-11 en vanavond ga ik anderhalf uur de wagen in (enkele rit) om een A7r op te halen. Dan kan ik mijn vragen zelf beantwoorden of manual focus werkt zoals ik hoop dat het werkt op mirrorless.

Sowieso ben ik al benieuwd hoe de Canon 5d MkII zich verhoudt t.o.v. de A7r :).

De uiteindelijke bedoeling is wel om de body achteraf nog een upgrade te geven als het mij dat waard lijkt. De A7r staat niet meteen bekend om goede AF. Ook geen IBIS en vreet batterijen. Mocht me dat allemaal toch niet storen, wie weet, hou ik hem wel :)

Canon R is afgevallen door hun RF AF-systeem gesloten te houden. Als je Samyang prijzen gewoon bent zijn de prijzen van het RF systeem gewoon lachwekkend (als hobbyist). De Samyangs voldoen voor mij ruimschoots _/-\o_ .

• bucovaina89
Mijn allereerste indruk van de Sony A7r is dat de autofocus best werkbaar is, zelfs in de living met kunstlicht. Supersnel gaat het niet maar veel sneller dan ik vreesde door de vele reviews die AF als haast onbruikbaar verklaren.

Wat me ook opvalt is dat de hoge ISO waarden best nog bruikbaar zijn. Heb een afbeelding op 25600 gemaakt en met darktable krijg ik dat best nog OK. Als ik echt mijn best wil doen voor een mooie foto te maken gaat dat natuurlijk niet op maar de low light performantie is s.t.u.k.k.e.n. beter dan de 5d mk ii. En ik denk al helemaal als ik ga downsampelen naar 21MP.

En man, wat een detail in die foto's! :Y

Veel mensen sakkeren op de viewfinder maar I don't get it, die is toch goed? Ik mis niets.

Goed mijn positieve indrukken worden waarschijnlijk ergens verklaard dat mijn lat ligt bij de Canon EOS 5d mark ii die ondertussen echt wel uit een ander tijdperk komt 8)7

Nog een minpunt? Het is echt wel aanpassen aan de bediening als je niets dan Canon gewoon bent. De ergonomie vind ik voorlopig ook niet echt goed.

Bottom line, de camera bevalt me na een paar uur mee te spelen best maar ik ga nog wel even moeten wennen. Gelukkig vertrek ik binnenkort op vakantie en heb ik tijd om ermee te spelen :*)

• bucovaina89
Goed.

Ondertussen zijn we weer wat weken verder en ben ik nu op vakantie met de A7R (oh ja vrouw en kind zijn ook mee). Het huis is ondertussen best wel goed verkocht en heb een 'go' gekregen van moeder de vrouw voor de upgrade van de body naar iets nieuwer dan de a7r. Welke weet ik nog niet goed. Een tweedehands A7r3 is een goede kanshebber maar binnenkort komt waarschijnlijk de A7 IV uit. Of misschien als de A7R5 uit komt en de A7R4 wat in prijs daalt ... Of gewoon een A73, zou zelfs ook zomaar eens kunnen.

Keuzes, keuzes.

Maar ik moet wel zeggen dat ik niet meteen geneigd ben om de A7R1 terug van de hand te doen wat oorspronkelijk wel de bedoeling was. Ja de AF is niet super en hij vreet batterijen en zo. Maar wat een sensor zeg :D _/-\o_ . Ik blijf regelmatig verbaasd hoeveel detail die vast legt _/-\o_ .

Overigens was de oorspronkelijke reden van de aankoop MF testen i.c.m. mirrorless body's en ik moet zeggen dat die test positief is uitgedraaid. Ik mis nog regelmatig shots maar het gaat allemaal veel beter dan met een DSLR. Focus peaking vind ik nog steeds niet accuraat noch betrouwbaar genoeg. Al kan het wel in bepaalde situaties wel goed genoeg zijn. Als je bijvoorbeeld de kleine in het gras wil fotograferen zie je overduidelijk waar scherp gesteld is door de structuur van het gras, 1/3e voor de kleine, 2/3e erna en hop, scherpe foto (dat dan liefst met een beetje diafragmeren en meestal zit je dan wel goed). Maar veelal zie je het ofwel niet, ofwel zit de focus peaking er nét iets naast.

• bucovaina89
@Frogmen : Ik heb een Samyang xp 50mm f/1.2, xp 85mm f/1.2 en een 135mm f/2. Alledrie geen AF maar wel erg goed glas. Mijn volgende stap is een nieuwe body en ga dan een paar Samyang lenzen in de tiny series eens proberen. Goedkoop, klein en erg licht, AF, niet bepaald lichtsterk maar wel nog degelijke beeldkwaliteit. Zo heb ik de Samyang AF 35mm f/2.8. Echt wel een veel vignettering op 2.8 maar verder best OK. Die lenzen zou ik voor thuis houden. Rap een moment vastleggen of zoiets.

EDIT: de nieuwe body zou ik vnl voor betere AF doen. De contrastdetectie op de A7R is niet afdoende voor een spelende/lachende kleuter. 8)7

[Voor 12% gewijzigd door bucovaina89 op 10-09-2021 20:59]

• bucovaina89
@Frogmen : thanks voor de tip van de laowa. Heb de review van dpreview gekeken en het zegt me wel wat, alleen de prijs vind ik wat te hoog :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee