• border
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 23:32
Beste tweakers

Ik heb laatst een HPE Microserver aangeschaft en heb dat draaien met Proxmox op een usb-stick met 1 harde schijf van 1TB. Daarop draait momenteel Pi-hole en een Nextcloud server, die ik via een backup overgezet heb van een Raspberry Pi. Maar ik zou dit nog willen uitbreiden met door data te delen via DLNA en NFS en eventueel een eigen mailserver op te zetten.

De nextcloudserver is (natuurlijk) veel sneller dan op de Pi, maar toch is deze af en toe niet responsief. Daarvoor heb ik de mail-app al uitgeschakeld in Nextcloud. Dan gaat het wat beter, maar toch komt het nog voor. Ik ga nu dus proberen om deze opnieuw te installeren en heb wat andere hardware aangeschaft om het een en ander sneller te maken, beter backups te beheren en wat meer plaats te hebben.

Mijn concrete vraag is hoe ik het best aanpak om met een ZFS-pool te werken, met de volgende harde schijven die ik bezit:
  • 3x Seagate Ironwolf 4TB
  • 1x Samsung QVO 870 8TB
  • 1x Kingston A2000 SSD 1TB
  • 2x Seagate Usb 2,5 inch disks van 5TB (heb ik nog liggen)
De hardware is een combinatie van wat ik nog liggen had, en een aantal zaken die ik nieuw en tweedehands voor een prijsje op de kop heb kunnen tikken. Ik snap dat de verschillende groottes niet ideaal zijn voor wat ik wil bereiken.

Ik dacht de Proxmox installatie en de VM's/containers op de Kingston te zetten, al is dat kwa plaats waarschijnlijk wel wat overkill.

Dan zou ik voor de data (Nextcloud, DLNA server, NFS data) een ZFS-pool maken van
  • 2x 4TB partities van de Samsung SSD
  • 3x 4TB Seagate Ironwolfs
  • 1 x 4TB partitie van een Seagate Usb disk
Kan dat werken op die manier in RAIDZ1/2? Of wordt dat moeilijk met de verschillende soorten disks en gaat dat hier en daar wat performance issues opleveren? Is dat een optimaal gebruik van de SSD disks die ik heb, of kan ik dat beter anders aanpakken?

Ik veronderstel dat ik beter maar 1 partitie gebruik van de Samsung SSD, aangezien je niet wil voorhebben dat de parities en data op dezelfde disk terecht komen. Misschien gebruik ik dan beter 1 partitie voor media, daarbij is backup iets minder cruciaal.

Bedankt voor de tips! Ik ben nog maar net in dit wereldje terecht gekomen, dus ik heb nog veel te leren.

border
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee