• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:31
Gisteren terug gegaan naar Windows 10.

De reden was dat ik niet kon wennen aan de startmenu. Erg jammer dat er tools zijn om dit te wijzigen naar win10 menu maar toch voldoet dit niet echt.

Waar ik helemaal niet over te spreken is over de instellingen algemeen je kan steeds minder instellen of het staat ergens verborgen. Zoals als in Windows verkenner op de rechter muisknop klikt een andere menu beperkte menu krijgt en als je shift +f10 de oude menu te zien krijgt. Waarom eigenlijk 8)7
Het lijkt wel of Microsoft wil dat je steeds minder kan instellen.

Windows 11 lijkt veel op Windows 8. Het is niet af vindt ik.

Ik snap dat Microsoft hun OS nieuwe look en andere instellingen wil invoeren maar ik snap niet waarom je dit niet kan terug draaien als je het niet wilt.
turkeyhakan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Staat uit.. heb ik het dan wellicht zelf handmatig verwijderd?
Dat zou je dan wel denken..

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

kevinkrs schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

In theorie zou het niet veel meer moeten vragen van je systeemeisen. Ik ben wel eerlijk dat ik na de upgrade van Windows 11 mijn werkgeheugen heb geüpgraded naar 32GB omdat ik een chronisch tekort had.

Verder is mijn systeem ook volledig compatible met Windows 11 maar presteert als een Windows XP computer.

Ik heb zelf een i9-9900k, 32GB DDR4 geheugen en een nVidia RTX 2080 TI.

Als je nog een (stabiel) OS moet installeren raad ik je aan om even te wachten tot dat de eerste series patches uitgekomen zijn.
Deel deze mening compleet niet.
Draait hier op een i7-8700T met 16GB RAM.
Het draait net zo snel als Windows 10 en is gewoon heel stabiel.
(Ik stel niet dat jouw ervaring niet klopt, maar dat dit niet een universeel argument is.)
Geheugengebruik is niet significant anders dan Windows 10.

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-05 13:09

DocktorDicking

IT Enthusiast

HKLM_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Nou ik moet opeens aan dit denken: nieuws: AMD: Windows 11 is tot 15 procent langzamer op AMD-cpu's, fixes komen... misschien met een AMD systeem toch hee eventjes wachten.
Aaah dat is wel een goeie. Thanks for the heads up!
Toch ga ik het wagen denk ik. Heb niet veel te verliezen naast een hoop tijd om win 10 er weer op te zetten haha

If i only had more coffee...

DocktorDicking schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:25:
Kan ik een win 10 OEM key gebruiken tijdens de installatie van win 11? Heeft iemand hier ervaring mee?
Op internet lees ik dat dit moet kunnen maar heb nog niet duidelijk boven water of dit 100% zo is.
Ja dat kan * HKLM_ heeft een Windows 7 key van een HPE Probook 4520S uit 2010 gebruikt :+

[Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 12-10-2021 10:27]

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Nou ik moet opeens aan dit denken: nieuws: AMD: Windows 11 is tot 15 procent langzamer op AMD-cpu's, fixes komen... misschien met een AMD systeem toch hee eventjes wachten.
Ik heb een AMD CPU, maar in de praktijk heb ik hier nog niets van gemerkt.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

DocktorDicking schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:34:
Dat is wel lekker! Denk dan windows 10 home key dan prima is?
Gaat immers alleen om multimedia/gaming.
Mijn beide laptops (een Lenovo en een ASUS) kwamen met voorgeinstalleerde Windows 10 Home. Zijn beide geupgrade naar Windows 11 Home.

Draaien beiden als een tierelier. Allebei Intel machines met ieder 16 gb RAM. De Lenovo is mijn alledaagse laptop en heeft een 8th gen quadcore i7, en Intel UHD 620 graphics. De ASUS is mijn game laptop en heeft een 10th gen octacore i7 en heeft een 4 gb Geforce GTX 1650 ti aan boord.

Games werken net zo vlot als met Windows 10. Met andere woorden, ik ben happy. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Wel heel fijn om de oude 'never combine' en 'show small taskbar buttons' weer terug te hebben. :9
ik snap ook niet waarom ze die optie verwijderd hebben in W11. Het was een setting die gebruikers zelf konden instellen. Dat zit toch verder niet in de weg? Lijkt erop dat ze een ontwikkelaar een compleet nieuwe taskbar hebben laten ontwikkelen met een beperkte set aan requirements.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 15:01
Gaat best goed op een 11 jaar oude processor;

Niet heel veel langzamer dan W10.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ter informatie: Ik heb Windows 11 op niet-ondersteunde hardware (TPM uit, Secure Boot uit, processor niet in de lijst) en kon zonder problemen de maandelijkse Windows Updates downloaden en installeren via Windows Update.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:21

Wildfire

Joy to the world!

zetje01 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Ik heb al weeeken geen updates meer gezien op mijn Win11
(afgezien van virusdefinities)
(insider beta hier op .194)
Vandaag weer een paar updates gehad.

http://www.briandickens.nl/GoT/updates2.png

[Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 12-10-2021 22:45]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

Ik heb eigenlijk geen idee of het er in windows 10 ook al in zat maar het valt me nu pas op dat de task manager een Last BIOS Time heeft.

The “Last BIOS time” figure is the amount of time it took for your computer’s BIOS (or, more accurately, your computer’s UEFI firmware) to initialize your hardware before it begins booting Windows when you start your computer.

In other words, the “last BIOS time” is how long it took for your PC to boot before it began booting Windows.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie resultaten zijn :P Zeker het verschil tussen de oudere hardware en nieuwe hardware (Support en non-support) is interessant. Die van mij zit met een I7 7700 op (7.8 Seconden) :D

[Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 13-10-2021 12:39]

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:11
kevinkrs schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

[Afbeelding]

10.0 seconden. Zo oud is mijn computer toch ook weer niet? 8)7
Dit is de BIOS time. Niet windows boot time.
Het resultaat verschilt nogal per mobo.

Even snel google.. dit levert winst op blijkbaar:
  • Here are some tips to decrease your Last BIOS Time.
  • You can stop your PC from showing a logo during bootup. However, it may only save 0.2-0.3 seconds.
  • Adjusting the boot order is another method to decrease the Last BIOS Time. If your PC checks for 4-5 seconds to boot from a network device, you need to disable network boot from the UEFI firmware settings.
  • If your Windows PC performs a memory test–or some other test–at each boot, you can disable it to decrease your Last BIOS Time.
  • You also have the option to disable PS/2 port if you only use USB devices.
  • Just in case you are using very old and outdated hardware/operating system, upgrading it is the only option to achieve a fast bootup time.

[Voor 46% gewijzigd door Bas81 op 13-10-2021 12:55]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:14
HKLM_ schreef op Wednesday 13 October 2021 @ 12:38:
Ik heb eigenlijk geen idee of het er in windows 10 ook al in zat maar het valt me nu pas op dat de task manager een Last BIOS Time heeft.

[Afbeelding]

[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie resultaten zijn :P Zeker het verschil tussen de oudere hardware en nieuwe hardware (Support en non-support) is interessant. Die van mij zit met een I7 7700 op (7.8 Seconden) :D
Dit lijkt me snel zat :P

• TheVMaster
Tellice schreef op Wednesday 13 October 2021 @ 20:09:
Hallo,

Vraag ivm S-Modus windows 11

Heeft iemand dezelfde ervaring als ik dat de zoekopdracht naar S-modus mislukt?

ook via Systeem - Activering - S-modus - Store openen levert het niets op.

any work arounds?

[Afbeelding]
Is dat nog iets bestaands dan? S-mode?

• TheVMaster
Klunssmurf schreef op Wednesday 13 October 2021 @ 21:43:
Net upgrade uitgevoerd van W10 naar W11 via de InstallationAssistant en ik moet zeggen dat dit zeer vlot ging.

Enige wat ik mij afvraag is of de door windows tijdens de installatie aangemaakte partitie van 499 MB blijvend is of dat ik deze zonder problemen te krijgen kan verwijderen ?
Waarom zou je die partitie willen weggooien? Is dat geen recovery partitie? Of heb je die 500MB echt nodig?

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ik had gisteren opeens last van een zeer traag opstartende Windows Explorer (6-7 sec.). Na veel Googlen zag ik een suggestie dat het aan de netwerk mappings kan liggen of aan de snelle toegang items. Beide opgeschoond en warempel, hij start weer normaal op. Nu heb ik nog een niet meer bestaande folder in snelle toegang staan die ik niet weg krijg. Rechts-klikken levert een zandloper op die niet meer weg gaat en de explorer non-responsive maakt. Kan alleen nog geforceerd afbreken. Is er nog een andere manier om dit item weg te krijgen?
Edit: Via 'verkenner opties' en dan 'clear' items helpt ook niet. Blijf de map en de standaard dingen als bureablad, documenten, downloads en afbeeldingen zien.
Edit2: Soms helpt het om de dingen maar op te schrijven en zo heb de oplossing inmiddels gevonden.
De Quick Access items staan in een bestand:
%USERPROFILE%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations\f01b4d95cf55d32a.automaticDestinations-ms. Heb dit bestand even hernoemd naar ....ms.bak en de explorer opnieuw gestart. Weg map ;) ;) ;)

[Voor 33% gewijzigd door Villager op 14-10-2021 17:19. Reden: Opgelost]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 12:29

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

http://www.xbmcfreak.nl/

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 07:31

MazeWing

passionate & cynical

Zojuist weer gedowngrade naar Windows 10. Wat ging dat ongelofelijk snel! In ongeveer 5 minuten was ik terug naar Windows 10 op het moment voordat ik Windows 11 installeerde. Geen enkel scherm meer, geen setup-procedure, helemaal niets. Alsof ik de computer opnieuw opstartte en weer in Windows 10 was.

Grootste reden om over te stappen was het feit dat VR nog niet lekker werkt in Windows 11. Ik gebruik de Quest 2 icm Air Link en dat is onspeelbaar door framedrops, etc.
Daarnaast vond ik Windows 11 nog niet af. Het is nog wat te inconsistent. Hopelijk kan ik over een half jaar wel overstappen...

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

SkyStreaker

Move on up!

Help!!!! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Inmiddels ben ik vooralsnog terug naar W10.

Wel heel fijn om de oude 'never combine' en 'show small taskbar buttons' weer terug te hebben. :9
Ja, dit is voor mij ook een belangrijke reden om weer terug te gaan naar W10 hoor. Naast de AMD bugs.

[Voor 16% gewijzigd door SkyStreaker op 15-10-2021 04:56]

MSI Gaming X570 Plus | AMD 5900x | 4x8GB 3600 CL14-14-14-34 | MSI RX 6750 XT MECH 2X 12G OC

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:19
Sorry, moet ik je toch van de troon verstoten ;)

Ik moet ook zeggen, dat ik tot op heden tevreden ben met Windows 11.
Gelukkig geen gekkigheden tegengekomen en qua UI went het snel.

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 01:03
Flying Bobman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:42:
Sinds de installatie van W11 is de file explorer niet meer vooruit de branden, met een vertraging van 1 a 2 seconden bij elke klik. Door bestanden bladeren via een save of open venster gaat echter zoals het hoort, zonder vertraging. Hebben meer mensen hier last van? Ik heb al een hele rits 'oplossingen' voor een trage explorer geprobeerd maar zonder resultaat.

Daarnaast werkt drag&drop via de taakbalk niet meer, en dat schijnt een 'functie' te zijn, geen bug. Tot nu toe geen hele beste ervaring qua productiviteit hier...
Yep, hier hetzelfde probleem. Gloednieuwe Surface laptop 4, core i7, 16GB RAM...elke klik in verkenner 1 a 2 seconden wachten. Echt tergend stroperig. Vooral in de Onedrive mappen. |:(

Gelukkig kunnen oplossen middels onderstaande regedit:

code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Shell Extensions\Blocked]
"{e2bf9676-5f8f-435c-97eb-11607a5bedf7}"=""

Opslaan als bestand met .reg extensie, dubbelklikken om de key toe te voegen en opnieuw opstarten en verkenner snelheid is weer zoals in Windows 10. Herstart explorer.exe was niet genoeg, pas na een herstart van de laptop was de snelheid er pas echt weer.

De regedit schakelt de nieuwe menu ribbon van Window 11 uit in verkenner en daar komt schijnbaar de traagheid vandaan.

[Voor 3% gewijzigd door AmonTobin op 15-10-2021 21:39]

Panzer_V schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Heb je wel de goede WIM vervangen? Je pakt een WIN 10 installatie usb en zet daar de WIM van WIN 11 op. Dan start je via die usb de installatie.
Zo te zien heeft hij de boot.wim vervangen i.p.v de install.wim (os install.esd)

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-05 20:00
HKLM_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

Maar je hebt wel die Windows 11 install.wim nodig, maak anders met rufus een bootable usb stick op NTSF en vervang daarna de install.wim dan ben je er denk ik :)
Dit heb ik gedaan en het heeft gewerkt. Wel heb ik ook de dll verwijderd (van de W10 USB) die @passer noemde. In ieder geval bedankt iedereen voor de hulp.

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 12:59
Vandaag mijn HP Elitebook G1 met i5-4300u processor voorzien van Windows 11.
Alles lijkt goed te werken!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

zetje01 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

Waarom wil je per se .ini bestanden aan notepad associeren?
Je kan ze toch desgewenst gewoon met notepad openen als je dat nodig acht?
Moet ik dit echt nog gaan uitleggen? Gewoon omdat ik dit handig vind en het gewend ben.

Specs

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01:46
Ik zie ook steeds een hele rij foutmeldingen staan 1 daar van."Er is een onherstelbare fout opgetreden tijdens het maken van een TLS-client referentie. De interne foutstatus is 10013.
het SSPI-clientproces is backgroundTaskHost (PID: 19024). "
misschien dat daarom de vpn ook zo traag is.

EDIT:

Heb de errors opgelost door de laatste TLS/SSL-protocollen te Configureren.

Het wordt ook aangeraden om de vakjes voor SSL 2.0 en SSL 3.0 niet aan te vinken.

Hetzelfde geldt voor TLS 1.0 en TLS 1.1 aangezien die uitgefaseerd worden. Wanneer je klaar bent klik je op OK en kijk je of de handshake error opgelost is.
zie hier

Nu heb ik dan wel enkele DistributedCOM errors. Maar deze zijn ook op te lossen, dat ga ik straks doen.
EDIT: Helaas hier zit het probleem, dit volledig beheer voor administrator is tot nu toe niet aan te passen.
En hier soortgelijk probleem.

Het lijkt erop dat TrustedInstaller en RunTime Broker geen toestemming geven aan het systeem- en lokale beheerders tijdens een upgrade van Windows 10 naar 11

[Voor 114% gewijzigd door Snake_Eye op 17-10-2021 17:09]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

alexbl69 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:11:
Afgelopen week een nieuw systeem ontvangen waarbij Windows 11 al geïnstalleerd was, dit ondanks het feit dat het systeem met Windows 10 besteld was. Was hier niet echt blij mee aangezien alle andere PCs nog W10 hebben.

Ga waarschijnlijk weer terug naar W10, maar zit er nu een beetje mee te 'spelen'.

Wat me opvalt is dat het onmogelijk lijkt om programma's in de taskbar te 'ungroupen'. Heb vaak meerdere Excel werkbladen openstaan waarbij ik met de klik op 1 item op de taskbar van werkblad naar werkblad kon switchen. Nu moet ik op het Excel icoontje 'hooveren' waarna alle openstaande werkbladen in beeld komen en vervolgens moet klikken. Al met al niet bepaald een verbetering.

Weet iemand of dit uitgezet kan worden?
Kan niet. Is zeer irritant.

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• dboxman
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-01 19:30
Alexbl69, suggestie. Kijk eens naar het programma Officetab, dan kun je vanuit o.a. Excel "tab-ed" werken. Werkt prima +-€30.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tyrian schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:02:

[...]

Als het bij jullie wel gewoon werkt vermoed ik dat het aan mijn installatie ligt.
Mogelijk omdat ik het Windows 10 decrapifier script heb gedraaid na installatie.
https://community.spicewo...ecrapifier-18xx-19xx-2xxx
Dat was wel een belangrijk stukje info om te weten. Lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat de reden is. Die scripts zijn ook specifiek voor Windows 10 en wie weet wat er t.o.v. Windows 11 allemaal wel niet afwijkt.

Ofwel je moet je huidige installatie "de-decrapifyen" of toch herinstalleren als je geen specifieke registry-fix voor dit probleem boven water weet te krijgen.

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 14:57
Ik ben het met een heel deel van je lijstje eens, maar kan me er tot nu toe wel mee redden. De task manager niet via de taakbalk had ik eerst ook problemen mee, maar die zit wel in de menuopties onder de startknop. Na wat gewenning is dat nog niet eens zo heel lastig om te gebruiken. Maar ik snap je frustraties wel, er is gewoon wel weer wat tijd nodig om eraan te kunnen wennen, terwijl je het eerder bijna geblinddoekt kon gebruiken.

Latin capital letter y with diaeresis

Blaze85 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:56:
Ik zal wel grandioos achterlopen, maar waarom zijn de TPM2.0 modules voor mobo's zo extreem slecht te verkrijgen?
Omdat die dingen jaren lang amper verkocht zijn :P en er sinds de release van Windows 11 een run geweest is en ze bij de meeste shops nu gewoon op zijn..

Ik mijn Gigabyte TPM chip gekocht op de aankondigings avond van Windows 11 en deze is nog steeds niet leverbaar nadat die een aantal dagen later uitverkocht was.

https://www.alternate.nl/...M2-0/html/product/1291543

[Voor 28% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2021 13:02]

Blaze85 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Vandaar :P

Ander ding: op Alder Lake-mobo's zit neem ik aan al standaard TPM2.0?
Die kans is aanwezig maar ik zou goed de specs lezen van tevoren.

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Blaze85 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:56:
Ik zal wel grandioos achterlopen, maar waarom zijn de TPM2.0 modules voor mobo's zo extreem slecht te verkrijgen?
Misschien ten overvloede: Windows 11 installeer probleemloos zonder TPM. Ik heb het gedaan en ik krijg ook gewoon de maandelijkse Windows beveiligingsupdates.

Howto hier op Tweakers: reviews: Upgraden naar Windows 11? - Alles over installeren en compatibiliteit

Specs

• Snake_Eye
media afspelen gaat ook maar traag in windows 11 pffff
Alleen powerdvd opent de media snel.Nu even een hoop codecs gede-installeerd, en mediaplayer classic opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt het wel goed. Met upgraden gaat toch meestal wat mis.

[Voor 85% gewijzigd door Snake_Eye op 18-10-2021 17:14]

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Met Winaero Tweaker kan je de taakbar verplaasten. 1.33.0.0, bij mijn test computer is het uitstekend gelukt, staat nu links, je kan ook de breedte veranderen.
Je ziet de instellingen alleen als je Windows11 gebruikt. Onder Windows10 wordt het niet weer gegeven. Als het niet lukt, opnieuw opstarten of afmelden.

https://winaero.com/winaero-tweaker/

Windows 11 features
Enable the full context menus without the 'Show more options' item.
the ability to restore the classic taskbar
Enable Ribbon in File Explorer
Change taskbar screen position, e.g. you can move it to the top
Change taskbar size
Disable background apps, all at once.

[Voor 15% gewijzigd door brommer1 op 18-10-2021 20:12]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben over het algemeen tevreden met Windows 11, maar er zijn wat ergernissen. De voornaamste was dat verdomd vervelende ingekorte contextmenu. Voor bijna alles wat ik doe moest ik altijd eerst de extra opties openen.

Gelukkig is er een registry fix voor, nu heb ik weer het normale context menu -- dus gewoon meteen het volledige menu zoals we uit eerdere Windows versies gewend waren. :)

- Open REGEDIT en ga naar HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\CLASSES\CLSID\
- Maak een nieuwe sleutel {86CA1AA0-34AA-4E8B-A509-50C905BAE2A2} aan
- Creëer in deze sleutel een nieuwe sleutel genaamd InprocServer32
- In deze InProcServer32 sleutel staat nu een sleutel genaamd '(Standaard)' met '(geen gegevens ingevuld)' als waarde, open deze sleutel en klik op OK. De waarde is nu leeg. Reboot en voila.

• alexbl69
  • Laatst online: 27-05 15:02
Kan het maar niet begrijpen dat Microsoft zoveel weerstand en ergernis op wil roepen door functies uit Windows te halen die er letterlijk al decennialang in zitten. Functies die bewezen productiviteitsverhogend zijn en waarbij werkelijk niemand gebaat is bij het weglaten ervan.

Meest irriterend voor mij persoonlijk zijn de 'gecastreerde' taskbar en de contextmenu's. Zoals hierboven beschreven zijn er voor beide workarounds, maar why in the world verzinnen ze zoiets bij Microsoft? Het zal allemaal met design te maken hebben, maar Windows is toch een productivitytool en geen fashion-statement :?.

iRacing Profiel

• Koos Ofzo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07
DDX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Ja die werkt nog, maar om apps nou als admin te gaan openen...
Je zou ook je muiswiel kunnen indrukken, dat werkt wel.

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-05 19:30
Wat mij opviel in Windows 11, maar misschien ook in Windows 10..

Na de upgrade naar Windows 11 verwijder ik altijd Windows.old van de c:/ drive, omdat ik zelf geen backup nodig heb. Daarna wilde ik een Windows 11 reset uitvoeren en alles wissen (secure optie). Na de reset heb je een schone installatie volgens Microsoft.. Maar tijdens de volledige reset maakt Windows 11 weer een c:/windows.old folder aan met al je OneDrive data. Alle eerder geopende OneDrive bestanden uit de vorige installatie zijn te openen en al mijn andere OneDrive bestanden zijn zichtbaar, zelfs met een nieuwe lokale gebruiker. De rest is wel netjes verwijderd.

Ik ben nu dus extra voorzichtig. Een nieuwe installatie is altijd beter, maar dit soort oplossingen van Microsoft zijn nog steeds onbetrouwbaar en dat toont ook aan hoe serieus zij omgaan met jouw data & security.

[Voor 14% gewijzigd door TumTum op 19-10-2021 11:34]

• Ora et Labora
  • Laatst online: 24-05 15:26
HKLM_ schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Die CPU is uit de 7serie die gaat echt geen issues geven hoor :)
Ik schrijf dit bericht nu vanaf Windows 11.
Clean install gedaan, geen enkele melding gehad dat het niet compatible zou zijn terwijl de processor officieel niet ondersteund wordt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58

BM

Moderator Spielerij
Nou, afgelopen week ook Windows 11 geinstalleerd. Meest positieve: de rollback naar Windows 10 ging zojuist in 5 minuten :+

Nu zonder gein. Opzich was ik er best tevreden mee, smoelt prima,lekker vlot en alles centered op taskbar wende sneller dan ik verwacht had. Ik had echter een aantal issues die me met dagelijke gebruik goed in de weg zaten:
- Teams Calls. Na 1 of 2 calls mag ik hemel en aarde bewegen om daarna nog een call op te zetten. Of Teams blijft hangen, of de hele audio service in Windows stopt er mee. Service restart bracht geluid terug, maar eigenlijk wat alleen een reboot een optie.
- In Edge bleven regelmatig tabbladen hangen in een 'unresponsive' mode. In W10 nooit last van gehad.
Dat was voor mij reden genoeg om toch maar terug naar W10 te gaan. Ik gebruik graag nieuw spullen, maar mijn laptop is wel waar ik mijn geld mee verdien, dus die moet in de 1e plaats 'gewoon werken'.

Daarnaast hoop ik dat MS nog een aantal zaken terug gaat brengen, maar die dingen zijn hier al genoeg besproken. Combineren van taskbar buttons configureerbaar, en in godsnaam, laat mijn afspraken weer zien in de calender-flyout. Wat het nut is van een kalender waar je niks in kunt zien is me echt een raadsel :p
Snake_Eye schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:49:
Heb alles opnieuw vers geinstaleerd. Nu zie ik als chrome openstaat, dat in taakbeheer\ processen chrome 11 keer in staat. En ook met andere programma's. Lijkt mij niet normaal. Is dat bij jullie ook zo?
Waarschijnlijk heb je een handje tabbladen open? Dat is niet nieuw, tabs krijgen een eigen proces. Edge doet dat ook, en Firefox waarschijnlijk ook :)

[Voor 16% gewijzigd door BM op 19-10-2021 13:53]

Xbox
Even the dark has a silver lining

• Ora et Labora
  • Laatst online: 24-05 15:26
Snake_Eye schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:49:
Heb alles opnieuw vers geinstaleerd. Nu zie ik als chrome openstaat, dat in taakbeheer\ processen chrome 11 keer in staat. En ook met andere programma's. Lijkt mij niet normaal. Is dat bij jullie ook zo?
Was in Windows 10 ook al zo, elk tablad en elke addon staan volgens mij als aparte service.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 16:42
Gisteren op mijn oude i5 ook Windows 11 kunnen installeren, erg simpel te doen met die install.wim / esd truck.
Na opstarten voelde systeem nog wel wat traag aan, maar vemoeden dat hij nog druk bezig was op de achtergrond. Verder nog niet echt mee gespeeld, komende dagen weer verder.

Maar voor alsnog staat hij erop.

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:08
miicker schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:03:
Ik heb sinds ik Windows 11 heb last van een irritante bug, namelijk als ik met de rechtermuisknop op een map, document of afbeelding klik (maakt eigenlijk niet uit waarop, alleen op het bureaublad of op een lege plek waar geen snelkoppeling staat heb ik er geen last van) dan krijg ik een fractie van een seconde een laad icoontje te zien, dan opent het menu en die sluit dan weer meteen.

Soms gebeurt dit wel 3 tot 4 keer achter elkaar voor het menu gewoon open blijft staan. Ik heb hier al op proberen te googlen, maar vind voornamelijk mensen die last hebben van een laggende muis, en daar heb ik dan weer geen last van. Meer mensen met dit probleem? Of nog beter, iemand met een oplossing? :)
Ik heb dezelfde ervaring. Zelf had ik het idee dat het ligt aan de "single-click to open an item (point to select)" folder optie. Die heb ik standaard aan staan.
Ik heb kort getest met die optie uit, en dan lijkt het verdwijnende menu niet meer voor te komen.
...maar nogmaals: enkel kort getest. Dus ik weet niet of het daar helemaal mee verdwijnt en aan ligt.

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 12:52

jacobras

Developer

nonesuch schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:30:
dit is niet het fenomeen wat ik bedoel. Als ik bijv. D: open in mijn explorer, zie ik vrijwel direct de direcory listing. Niet dus bij de "downloads" folder, die gaat eerst op zn gemak de inhoud scannen lijkt het, vreselijk irritant.
Dat was in Windows 10 ook een probleem, werkt dit voor je? https://www.thewindowsclu...oads-folder-in-windows-10

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• Patrick
  • Laatst online: 21:06
stin00 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Ik ga mijn werk PC absoluut nog niet upgraden naar Windows 11. Wat schiet je er in godsnaam mee op? Het kan potentieel alleen maar problemen veroorzaken. Ik zou met een werk laptop/pc altijd even wachten tot er flink wat updates zijn geweest, dus even wachten tot Windows '11.1'.
Zelf ge-update zodra het kon en dus een tijdje de beta versie van 11 gedraaid op mijn werk laptop. Echt dus al maanden zonder problemen aan het werk op 11. En als het krak doet, dan installeer ik de boel gewoon opnieuw. Zo heel veel werk is dat nou ook weer niet.

• Sokkiejjj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:45

Sokkiejjj

🍻Môh! Hèlemààl goud!🍻

Officiele Windows 11 op een AMD Threadripper 2950X vind ik nog niet zo'n succes.
Voor mijn gevoel vind ik het net iets te veel hangen overal.
De AMD bug fix is nog niet uit, toch?

🧮AMD Threadripper 2950X 🧰Asus ROG Zenith Extreme 🎮Asus ROG Strix RX VEGA64 🧠G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14Q-64GTZR x2 💽Corsair MP510 960GB x2 🌡️CM ML360 RGB TR4 💼CM MC500M ⚡Asus ROG Thor 1200W 🖥️AOC AG322QC4 ⌨️Logitech G613 🖱️Logitech G703

Sokkiejjj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:00:
Officiele Windows 11 op een AMD Threadripper 2950X vind ik nog niet zo'n succes.
Voor mijn gevoel vind ik het net iets te veel hangen overal.
De AMD bug fix is nog niet uit, toch?
Die zit er inderdaad nog in

• stin00
  • Niet online
AMD heeft z'n Windows 11 fix uitgebracht: downloads: AMD Ryzen Chipset Drivers 3.10.08.506

Beste is om het voor jouw specifieke socket via deze weg te doen: https://www.amd.com/en/support
stin00 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:20:
AMD heeft z'n Windows 11 fix uitgebracht: downloads: AMD Ryzen Chipset Drivers 3.10.08.506

Beste is om het voor jouw specifieke socket via deze weg te doen: https://www.amd.com/en/support
De L3 cache latency is hier nog niet mee gefixt! Deze zit momenteel alleen in Windows 11 Build 22000.282 Hier is momenteel ook nog geen KB voor gemaakt en beschikbaar voor GA uitrol.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400
On October 15, 2021 Microsoft released Windows 11 Build 22000.282 to Windows Insiders for user validation, including an L3 cache latency fix.
This article will be updated with the Windows 11 Update Catalog KB ID containing the L3 cache latency fix when it is rolled out via Windows Update.

[Voor 23% gewijzigd door HKLM_ op 21-10-2021 17:26]

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
Ik zie net op Windows Update de October cumulative update met KB5006746 voorbij komen. Daar zit de L3 fix in dacht ik :)
zion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:53:
Ok, ik snap het niet helemaal, of correcter, MS snapt het niet helemaal....

Ik heb een I7-7700HQ, dus ik heb de vereiste technologieën allemaal:
TPM 2.0: Check
Secureboot: Check
UEFI: Check
alle overige hardware minima ongeveer factor 2 á 3: Check

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waarom dan nog steeds niet compatibel, als ik aan 100% van de vereisten voldoe?
(Dit gaat dan om mijn Alienware 17R426 laptop (2017) en niet de PC in mijn ondertitel)
Staat toch duidelijk dat je een CPU hebt die niet op de compatibiliteit lijst staat. Je hebt een Gen 7 Intel CPU.
Dit betekent trouwens niet dat je Windows 11 niet kan upgraden of installeren dat gaat prima zonder issues.

zion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:09:
[...]

Ik beargumenteer dan ook dat het vreemd is dát hij niet op de compatibiliteits lijst staat, terwijl de CPU 100% aan alle vereisten voldoet, dat hij niet op de lijst van ondersteunde CPU's staat snap ik zelf ook.
De vraag was dan ook waarom hij niet op de lijst staat, niet of hij dat wel dan niet staat.
Overigens staan er zat Gen 7 CPU's wél op de lijst, zoals bijvoorbeeld de 7820HQ, wat praktisch dezelfde CPU is.
Die 7820HQ en mogelijk nog een aantal andere Gen 7 CPU’s zitten in recente Microsoft devices (Microsoft's Surface Studio 2 bijvoorbeeld ) en dan zouden die al geen Windows 11 meer krijgen :P De andere sluiten ze gewoon uit wegens het ontbreken van security and stability volgens Microsoft en de modern device drivers based on Declarative, Componentized, Hardware Support Apps (DCH) design principles waar de CPU’s niet aan zouden voldoen.

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 23:11
Update is uit

2021-10 Cumulatieve update voor op Windows 11 for x64 gebaseerde systemen (KB5006746)

[Voor 77% gewijzigd door MrOsman op 21-10-2021 20:35]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-04 19:15

zion

I GoT my I on U

HKLM_ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Die 7820HQ en mogelijk nog een aantal andere Gen 7 CPU’s zitten in recente Microsoft devices (Microsoft's Surface Studio 2 bijvoorbeeld ) en dan zouden die al geen Windows 11 meer krijgen :P De andere sluiten ze gewoon uit wegens het ontbreken van security and stability volgens Microsoft en de modern device drivers based on Declarative, Componentized, Hardware Support Apps (DCH) design principles waar de CPU’s niet aan zouden voldoen.
Aanleidende van deze reactie van je wist ik een beetje waar ik op moest zoeken.

De 7820HQ heeft vPro & Intel TXT (Trusted eXecution Technology), en dat heeft de 7700HQ niet.
Dat zal het verschil zijn waarom de ene wel ondersteund wordt, en de andere niet.
*dank*

10-08-1999 - 10-08-2021, 22 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:32
Na tijdje insider preview gedraaid te hebben op 2 apparaten, nu mijn productie laptop geüpgraded naar Windows 11 release. Dat is een Thinkpad X13 gen1 AMD.
De vingerafdruk scanner stopt er nu af en toe mee, loopt uit geheugen lijkt het in combinatie met veel slaap stand wakeups tijdens vergaderingen, netjes foutmelding in de device manager bij het device als het gebeurt. Reboot lost het weer op. Zal wel een fix voor komen, maar ter info.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 16:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

problemen van AMD + W11 zijn nog steeds niet gefixed na de patch van AMD:

https://www.reddit.com/r/...rivers_31008506_10212021/

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-05 17:33
Snake_Eye schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

Je hebt gelijk, het is nog steeds niet goed volgens veel gebruikers.
Ik kan helaas beamen dat het nog niet goed is.. Verre van zelfs. L3 Cache bandwith is om te huilen.

Ik heb mijn PC geüpgraded. Inclusief de AMD chipset drivers en de Microsoft fix.

En mijn Windows 11 installatie is toch echt nog steeds langzamer dan mijn Windows 10 installatie.

Dit is op een Ryzen 9 5900X - 32GB 3600 CL16

Met AIDA64 getest. Helaas erg geschrokken van de bandwith resultaten. De Latency van de L3 cache is wel opgelost maar de bandwith is minder dan de helft of zelfs 1/5de.

Windows 10 L3 cache:
Read: 1032 GB/s
Write: 1021 GB/s
Copy: 1045 GB/s

Windows 11 L3 cache:
Read: 440 GB/s
Write: 200 GB/s
Copy: 281 GB/s

Nogmaals.. dit is met de AMD Chipset drivers update en met de Windows 11 fix.

Edit:

Net nog even met Cinebench r20 getest. Dat schept wel een wat positiever beeld.

Windows 10
Single: 633
Multi: 8414

Windows 11
Single: 637
Multi 8409

Die komen in ieder geval heel dicht bij elkaar in de buurt.

[Voor 18% gewijzigd door BarryS op 22-10-2021 19:26]

AMD Ryzen 9 5900X - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

• jacobras

jacobras

Developer

Ik heb zojuist Android for Windows Subsystem geïnstalleerd en er wat mee gespeeld. Eerste indruk: dit werkt fantástisch. Apps starten binnen enkele tienden van een seconde. Alles is supersoepel en razendsnel. Ik werk als Android ontwikkelaar de hele dag met emulators maar heb geen idee hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. Dit draait rapper! Ik ben sprakeloos. O+

Hiervoor heb ik de stappen op https://www.xda-developer...-windows-11-beta-channel/ gevolgd. Het is nog in bèta dus uiteraard op eigen risico; op Twitter zag ik iemand voorbijkomen die hierdoor een groene BSOD (ja, huh?) kreeg (https://twitter.com/nadaoverbeeke/status/1451096705554792454).

• deco1974
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 12:20
een groene BSOD (ja, huh?) kreeg
groen betekent dat het een insider-versie betreft.. hij is nog steeds blauw in productie

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 17:50
HKLM_ schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Google :P je hebt denk ik eerst Adobe Creative Cloud nodig als ik dit lees https://community.adobe.c...s/windows-11/m-p/12433446
Thanks!

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een windows 10 pro licentie. Nu heb ik een clean install gedaan met windwos 11. Met de installatie de code van mijn windows 10 pro gebruikt, maar hij blijft nu volhouden dat ik op home zit.

Hebben meer mensen dit probleem? Of doe ik wat fout?

edit: Nu een andere key ingevuld en hij is wel naar pro gegaan. Misschien was die key toch niet goed dan, terwijl ik hem in windows 10 nog via een terminal commando heb gecontroleerd.

[Voor 26% gewijzigd door Mich op 24-10-2021 15:09]

bottlekiss schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

Het probleem hier is dat er vanuit wordt gegaan dat MoSetup bestaat in de Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

In mijn machine is de key
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup

De vraag is dus: kan REG_DWORD toegevoegd worden aan \Setup ipv \Setup\MoSetup?
Je kan MoSetup aanmaken :) en daarna de regkey

• Snake_Eye
Ik bemerk ook dat het hele systeem warmer wordt met windows 11.
Heb dit even ingesteld kijken of het helpt. Moet zeggen dat de fans nu niet meer zo hard draaien.

[Voor 12% gewijzigd door Snake_Eye op 25-10-2021 00:36]

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:32
Snake_Eye schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 00:34:
Ik bemerk ook dat het hele systeem warmer wordt met windows 11.
Heb dit even ingesteld kijken of het helpt. Moet zeggen dat de fans nu niet meer zo hard draaien.
Houd er wel rekening mee dat als je max power van je cpu op 99% zet, je hiermee de boost feature van je CPU uitzet. Vandaar ook dat er minder hitte is.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Runaque schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

En als je de Beta versie eens niet installeerd? Maar dan de gewone versie? Wat geeft dat dan?

Ikzelf heb ook een laptop met Ryzen processor (wel een 3 3250U) en op diezelfde Beta van Windows 11, maar geen problemen.
Dat ga ik komend weekend dus even proberen. ;)

• jacobras

jacobras

Developer

Wat me ontzettend verbaast dat het nog steeds niet goed werkt in 11: apps openen op het juiste scherm. Ik heb focus in mijn hoofdscherm. Ik druk op Windows + E (of open start en kies Explorer) en toch opent het venster dan op mijn andere scherm waar ik helemaal geen focus heb. Vind ik dat als enige zo onlogisch?

• jacobras

jacobras

Developer

Wat zou het grote plan qua terminals zijn in Windows 11? Er is:
  • Command Prompt (cmd.exe).
  • Windows Terminal, die PowerShell blijkt te zijn in een omgeving met tabjes.
  • Windows Powershell (die met de blauwe achtergrond), maar die zegt bij opstarten dat er een nieuwere versie is. Als je die installeert krijg je de volgende ernáást als nummer vier in deze lijst:
  • Windows Powershell nummer twee, vanuit de Store.
Als je rechtermuisknop in explorer doet krijg je de optie "Open in Windows Terminal". Die werkt het prettigst vind ik, inclusief goede copy/paste support, syntax highlighting en een mooi font. Het grote plan hierin is me echter compleet onduidelijk.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
Zijn er trouwens meer mensen die het nieuwe Start Menu wel mooi vinden, maar totaal niet overzichtelijk? Als poweruser vond ik de groeperingen sinds Windows 8 superfijn werken. Deze zijn nu dus weg. Windows 11 heeft nu een vergelijkbare launcher als op Android. Echter, Android heeft aanpasbare homescreens, waar in je widgets en groeperingen hebt. Daarom toch maar Start11 geïnstalleerd.
Zo ziet mijn start (Windows 10 stijl) menu er nu uit:

Dan vind ik het toch wel redelijk goed werken. Start11 heeft nog wel wat ruwe kantjes, maar werkt best goed. Ook kan ik nu eindelijk mijn libraries toevoegen bij de locatiesnelkoppelingen. Uiteraard voor de liefhebbers is er ook een Windows 7 of 11 stijl. De Windows 11 stijl, vond ik minder prettig, omdat groeperingen enkel verticaal zijn, dus niet naast elkaar.

Wat alleen nog niet werkt is dat Start11 opent bij het klikken op het Windows-logo. Opgelost met laatste update.

Voor de rest is het allemaal wel even wennen. En is het jammer dat je (vooralsnog) de nieuwe contextmenu's niet kan aanpassen.

[Voor 37% gewijzigd door Bliksem B op 29-10-2021 17:51]

• Bas81
  • Laatst online: 23:11
Bliksem B schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:49:
Zijn er trouwens meer mensen die het nieuwe Start Menu wel mooi vinden, maar totaal niet overzichtelijk? Als poweruser gebruikte vond ik de groeperingen sinds Windows 8 superfijn werken. Deze zijn nu dus weg. Het is dezelfde launcher als op Android. Echter, Android heeft aanpasbare homescreens, waar in je widgets en groeperingen hebt. Daarom toch maar Start 11 geïnstalleerd.
Zo ziet mijn start menu er nu uit:
[Afbeelding]

Dan vind ik het toch wel redelijk goed werken. Start11 heeft nog wel wat ruwe kantjes, maar werkt best goed. Ook kan ik nu eindelijk mijn libraries toevoegen bij de locatiesnelkoppelingen.

Wat alleen nog niet werkt is dat Start11 opent bij het klikken op het Windows-logo.

Voor de rest is het allemaal wel even wennen. En is het jammer dat je (vooralsnog) de nieuwe contextmenu's niet kan aanpassen.
Ik vraag me altijd af wat mensen uberhaubt met een startmenu doen? Ik gebruik een x aantal applicaties regelmatig, die staan met icoon op de taakbalk. Alle andere applicaties is gewoon "press start and search".

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
Bas81 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Ik vraag me altijd af wat mensen uberhaubt met een startmenu doen? Ik gebruik een x aantal applicaties regelmatig, die staan met icoon op de taakbalk. Alle andere applicaties is gewoon "press start and search".
Klopt, zo werkt het voor mij ook vaak. Maar apps die ik wel regelmatig start, maar niet voor lange tijd (speedtest, buienrader, Netflix, OBS, Discord) of programma's waarvan ik de naam niet altijd weet (CEMU, DS4, WindDirStat, LiveUpdate (van MSI) (soms vergeet ik zelfs dat ik ze al geïnstalleerd heb O-) ). Dan werkt het startmenu heel fijn.

Wellicht ooit overgenomen van Linux, waarbij alle programma's automatisch netjes worden geordend. Alle Apps in het start menu voelt dan niks meer aan dan een grote chaos waar ik liever niet in kijk.

Desondanks is het nieuwe menu Start een hele achteruitgang qua functionaliteit. Al kan ik wel het minimalisme waarderen.

[Voor 5% gewijzigd door Bliksem B op 27-10-2021 13:04]

• jacobras

jacobras

Developer

Bas81 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Dat doe ik ook maar voor bijvoorbeeld werk heb ik een vaste riedel aan applicaties openstaan. Die staan in m'n startmenu naast elkaar gepind, zodat ik met de muis ze in een rijtje aanklik (starttoets + klik, starttoets + klik, ...).

Zijn er trouwens meer mensen die het nieuwe Start Menu wel mooi vinden, maar totaal niet overzichtelijk? Als poweruser gebruikte vond ik de groeperingen sinds Windows 8 superfijn werken. Deze zijn nu dus weg. Het is dezelfde launcher als op Android. Echter, Android heeft aanpasbare homescreens, waar in je widgets en groeperingen hebt. Daarom toch maar Start 11 geïnstalleerd.
Zo ziet mijn start menu er nu uit:
[Afbeelding]

Dan vind ik het toch wel redelijk goed werken. Start11 heeft nog wel wat ruwe kantjes, maar werkt best goed. Ook kan ik nu eindelijk mijn libraries toevoegen bij de locatiesnelkoppelingen.

Wat alleen nog niet werkt is dat Start11 opent bij het klikken op het Windows-logo.

Dat startmenu is toch één grote chaos :P Gewoon de meest gebruikte apps aan je taakbalk pinnen en de rest via win key + zoeken :)

Vindt het altijd grappig dat er mensen zijn die zo extreem vasthouden aan het startmenu uit de 00's :+ en alle andere veranderingen maar eng vinden :P

Mijn startmenu is nog precies zo als Microsoft het na de installatie heeft ingesteld en op de taakbalk is alleen Powershell, Outlook, Hyper-v en Firefox toegevoegt (9 iconen) en de rest zoek ik wel via de search.

[Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 27-10-2021 13:24]

• Erhnam

Erhnam

Nieuwe build! https://blogs.windows.com...ider-preview-build-22489/

[Voor 52% gewijzigd door Erhnam op 27-10-2021 19:19]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:26

AW_Bos

Emma Heesters fan ❤️

deethan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:09:
'Upgraden naar Windows 11 is gereed voor uw pc' krijg ik als melding.
Moet ik dat nu als een upgrade zien en blijven mijn programma's en bestanden intact?
Ja!

Het is wel behoorlijk aanbevolen om een backup te hebben. Maar die moet je eigenlijk altijd wel hebben :).

[Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 28-10-2021 10:30]

• Hann1BaL
  • Laatst online: 23:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

YangWenli schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:41:
Windows 11 ziet er mooi uit, de dualshock 4 werkt nog en games starten op. Wat wil een mens nog meer?

Het is alleen wel grappig hoe desperaat MS is om mensen aan Edge en Teams te krijgen. Never gonna make it.
Edge is gewoon veel veel mensen een heel goed idee als je het mij vraagt.
"never gonna make it?" Dan heb je vast niet opgelet hoe Teams gegroeid is in de laatste paar jaar.
Waar ik mij dan wel aan stoor is dat Teams Enterprise niet hetzelfde is als de geintegreerde Teams. Ik dacht dat we daar na Skype en Skype for Business vanaf waren. Dus de Teams integratie is wat mij betreft wenselijk, maar dan ook wel in corp. omgeving.

Edge heeft een klein marktaandeel, maar ik ben wel over. Is geen lastige overgang van Chrome, maar scheelt mij weer een browser en alle beetjes om iets minder bij Google te laten belanden is meegenomen in mijn ogen.

[Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 28-10-2021 13:30]

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 08:14
YangWenli schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:41:
Windows 11 ziet er mooi uit, de dualshock 4 werkt nog en games starten op. Wat wil een mens nog meer?

Het is alleen wel grappig hoe desperaat MS is om mensen aan Edge en Teams te krijgen. Never gonna make it.
Het instellen van Chrome als standaard is ook weer een stukje moeilijker gemaakt. Ipv 1x klikken moet je het nu per extentie instellen. Jammer hoor. Voor de rest geen centje pijn met updaten en zo te zien draaien m'n games nog op volle fps :)

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:37
Sophomore schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:02:
Excuses als het al vaker is gevraagd (heb gezocht + een aantal pagina's gelezen, maar niet gevonden).

'Handmatig' Windows 11 installeren (gewoon de Assistent downloaden) terwijl je nog niet aan de beurt ben, is daar nu iets op tegen?
Waarom zou dat? Als Microsoft het zo toelaat, dan is er toch niets op tegen.
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Nee dat werkt niet. Als ik er met rechts op klik gebeurt er niks.
Verwijder hem eens via het register. In onderstaand path moeten de verwijzingen staan als het goed is.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Of even op deze plek kijken: %APPDATA%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar.

[Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 30-10-2021 11:32]

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 06:06

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

HKLM_ schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Verwijder hem eens via het register. In onderstaand path moeten de verwijzingen staan als het goed is.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Of even op deze plek kijken: %APPDATA%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar.
In het register stond hij er niet bij.
En in %appdata wel, daar heb ik em weggegooit en nu is het ie icoontje veranderd in een wit vlakje :)
Als ik daar dan op klik vraagt hij of hij em weg mag gooien, en dat vond ik een prima idee :)

En nu ik toch bezig ben ....

Steeds als ik edge open krijg ik dat privacy gedoe verhaal met een blauwe knop voor accoord.
Klik ik daarop dan is dat verhaal weg, maar als ik edge opnieuw start dan staat daar dat verhaal weer met de blauwe knop.

Zit dat in cookies ofzo ?

[Voor 18% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 30-10-2021 11:46]

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 06:06

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

HKLM_ schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Dat zijn inderdaad je cookies denk ik, gooi je die telkens weg?
Nee eigenlijk nooit, kan wel eens zoeken waar ze staan in edge, dan gooi ik die nog eens weg.

Edit: Gelukt !

[Voor 3% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 30-10-2021 11:54]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Sophomore schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:02:
Excuses als het al vaker is gevraagd (heb gezocht + een aantal pagina's gelezen, maar niet gevonden).

'Handmatig' Windows 11 installeren (gewoon de Assistent downloaden) terwijl je nog niet aan de beurt ben, is daar nu iets op tegen?
Ik heb mijn beide laptops zonder problemen op deze manier geupdate. De dag nadat Windows 11 officieel uitkwam. Microsoft staat dit gewoon toe, dus ik zie je probleem eerlijk gezegd niet.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Saekerhett
  • Laatst online: 20:51
Derice schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:18:
Meer mensen hier last van?

Windows + Shift + S doet niks (meer).
Handmatig de snipping tool openen kan wel, maar als je dan op "nieuw" klikt, krijg je de volgende melding:

"A problem with Windows is preventing Screen Snipping from opening. Refreshing your PC might help fix it."

Gebeurd al op een clean-install (volledig up-to-date) systeem. Lijkt mij een bug die ze geintroduceerd hebben?
Heb 't op meerdere devices met Windows 11.
Hier ook, is een bekende bug.

https://techcommunity.mic...ws-11/m-p/2906268/page/10

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 10:07
DamianS_ schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:04:
Hoi allemaal! Tot mijn grote verrassing geeft het windows update center van mijn best wel sneue laptopje aan dat hij kan upgraden naar W11. Hartstikke leuk, maar op deze windows 11 blog en op de site van Microsoft zelf staat dat TPM 2.0 aan moet staan, maar dit is geen eens mogelijk bij mijn laptop (naar mijn weten, oude laptop, en kan niks vinden in BIOS). Kan ik gewoon veilig updaten? Doen alle features het dan wel? Of lijkt dit een bug te zijn? Ik weet het in ieder geval niet, hopelijk kan iemand het wat duidelijker voor deze digibeet maken.

Groetjes,

Damian
ik zou gewoon update starten. dan wordt er een check gedaan. anders dit ff draaien of de pc health check app:
https://blogs.windows.com...-the-pc-health-check-app/

• Erhnam

Erhnam

Nieuwe build met een hele hoop fixes. Ook visueel!

https://blogs.windows.com...ider-preview-build-22494/

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:42
Help!!!! schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:41:
@dutchnltweaker
Je moet wel even checken hoe lang je hebt om weer terug te gaan naar W11. Volgensmij is dat 14 dagen.
Het is 10 dagen. Daarna kan ook, maar dan moet het met een clean install.

• Barkrukhenkie
  • Laatst online: 23:06
Speedy_Gonzalez schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:03:
Is dit bij jullie ook?

Ik kijk in C:\Users en zie dat de folder met mijn naam de laatste letter mist.
Op mijn laptop is exact hetzelfde aan de hand.

De pc en laptop zijn beide vanaf een iso schoon geinstalleerd.
De pc komt 100% in aanmerking voor windows 11, en de laptop had een wat mindere processor :)

Raar toch ?

[Afbeelding]
Is al sinds Windows 8. Om dit te voorkomen moet je bij de installatie geen online account maken maar lokaal. En dan achteraf omzetten naar een online account. Als je het nu netjes wilt maken zonder herinstallatie dan moet je een nieuw lokaal account aanmaken met de goede naam, je oude account verwijderen en dan je nieuwe lokale account naar een online account omzetten.

• Flying
  • Laatst online: 01:00
taker1987 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:59:
is er een optie om op mijn tweede scherm ook de klok in de taakbalk te hebben ? dit kon bij windows 10 namelijk wel
Niet ingebouwd. Je kan wel ElevenClock installeren. Ik gebruik het naar tevredenheid.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Farabi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:32:
hoe kan ik het icoontje 'deze pc' in de taakbalk zetten?
Zie :
https://www.groovypost.co...0Quick%20Access%20section.

Daarna gewoon een snelkoppeling naar de Verkenner toevoegen aan de taakbalk

• Snake_Eye
Net update officiële Windows 11 KB5008295 binnen gekregen voor de snip tool fix enz (en hij werkt)

Deze niet-beveiligingsupdate bevat kwaliteitsverbeteringen. Belangrijke wijzigingen zijn:

Hiermee wordt een bekend probleem opgelost waardoor sommige gebruikers bepaalde ingebouwde Windows of delen van bepaalde ingebouwde apps kunnen openen of gebruiken. Dit probleem treedt op vanwege een digitaal microsoft-certificaat dat is verlopen op 31 oktober 2021. Dit probleem kan van invloed zijn op het volgende:

Knipprogramma

Schermtoetsenbord, spraak typen en emoji-paneel

Gebruikersinterface invoermethodeeditor (IME-gebruikersinterface)

Aan de slag en Tips

Hiermee wordt een bekend probleem opgelost waardoor de app Startmenu en Instellingen niet kan worden geopend zoals verwacht (alleen in de S-modus).

[Voor 83% gewijzigd door Snake_Eye op 06-11-2021 18:39]

Dat is third party :P vanuit Windows zelf is het antwoord nog steeds nee :+

• Ferret
  • Laatst online: 27-05 17:32

Ferret

Mok, mok, mok...

Ook al in een ander topic gemeld maar bij mij (Win11Pro) werkt het knipprogramma gewoon. Het ikoontje is anders en de werking is ook anders maar toch, het werkt.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:02
Zijn er trouwens meer mensen die het nieuwe Start Menu wel mooi vinden, maar totaal niet overzichtelijk? Als poweruser vond ik de groeperingen sinds Windows 8 superfijn werken. Deze zijn nu dus weg. Windows 11 heeft nu een vergelijkbare launcher als op Android. Echter, Android heeft aanpasbare homescreens, waar in je widgets en groeperingen hebt. Daarom toch maar Start11 geïnstalleerd.
Zo ziet mijn start (Windows 10 stijl) menu er nu uit:
[Afbeelding]

Dan vind ik het toch wel redelijk goed werken. Start11 heeft nog wel wat ruwe kantjes, maar werkt best goed. Ook kan ik nu eindelijk mijn libraries toevoegen bij de locatiesnelkoppelingen. Uiteraard voor de liefhebbers is er ook een Windows 7 of 11 stijl. De Windows 11 stijl, vond ik minder prettig, omdat groeperingen enkel verticaal zijn, dus niet naast elkaar.

Wat alleen nog niet werkt is dat Start11 opent bij het klikken op het Windows-logo. Opgelost met laatste update.

Tnx zo werkt weer fijn heb het start menu ook net zoals jou, zo werk ik al sinds windows 8 en vind dit ideaal.
Jammer dat het weer terug bij af is en 1 vast lego blok, waar gewoon niks aan te customizen valt.

• Snake_Eye
tntkiller schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:14:
[...]

of je belt microsoft support en leg uit dat je een nieuwe ssd heb geplaatst en niet een nieuwe computer....
Hier staat ook iets over windows opnieuw activeren na een hardwarewijziging.

Een OEM-licentie verschilt wat betreft functionaliteit en ‘volwaardigheid’ niet van een los gekochte licentie, maar is wel flink goedkoper. Dat is de reden dat OEM-licenties door verschillende winkels online worden aangeboden.

Koop je een dergelijke licentie, bijvoorbeeld als je een nieuwe computer bouwt, dan moet je rekening houden met het feit dat het om een OEM-licentie gaat. Dit betekent dat je voor ondersteuning niet terecht kunt bij Microsoft, maar bij de fabrikant van de computer (lees: de koper van de licentie). Je bent voor ondersteuning dus op jezelf aangewezen.

[Voor 39% gewijzigd door Snake_Eye op 08-11-2021 17:21]

• epicurist_dirk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 18:50
Hoy, Bedankt tntKiller & Snake_Eye voor jullie reactie.

Ok, zal opnieuw beginnen. Heb de “vervangende” Samsung 980 PRO SSD ondertussen al geformatteerd. Maar inderdaad zal terug een kloon nemen van de originele SSD. Er is ondertussen weer een Update geïnstalleerd op de originele SSD met daarop de werkende Windows 11.

Zal eerst contact op nemen met Microsoft.

Want het is mij wel bekend dat de bios van de ThinkPad zwaar beveiligt zou zijn.

Voor de installatie van Windows 11 is er wel een vol automatische Bios flash geweest dat zonder problemen verliep. Misschien moest die bios aangepast worden voor Windows11 ??

Misschien zit daar ook wel een extra moeilijkheid graat in. Moet eerst in deze Bios iets aangepast worden …..
Dus zal eerst contact op nemen met Microsoft zoals jullie voorstelden.

Laat later wel iets horen ….hoe alles evalueerde
Daag Dirk,

• deco1974
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 12:20
Core2016 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
Ik kom nu toch hier eens vragen of iemand weet hoe je zonder display drivers te disablen die counded corners weg haalt.

Ik gebruik men laptop regelmatig om gamestate GFX (video) over NDI weg te sturen.
Alleen nu moet ik alle windows vensters dus groter maken (men gfx app opent een window op een bepaalde resolutie maar door de corners mis ik die hoeken). Dit beeld word uiteindelijk mapped op ledpanelen, beamers, alles wat beeld geeft.
In obs kan je browser capturen maar niet alle video systemen in het wild kunnen daar nu mee overweg.
Dit is echt de main reden dat windows 11 niet bruikbaar is.

Daarnaast is het super vervelend dat zelfs het r-muis menu nu nog dieper nested is.

Waarom werken de volume, netwerk en datum tijd menus van de taakbalk niet meer?
Dat is nu grouped en je moet een option window in om het aan te passen.

Waarom zijn er nu shortcuts zichtbaar in die menus, maar het geen wat er toe doet nog dieper verstopt.

Ik ben weer terug naar 10 iig, want dit is 10 stappen achteruit op elk gebied.
Hoe mooi de nieuwe features ook zijn.

Zijn dit dingen die later opgelost worden dat iemand weet?
Anders is dit de eerste keer in 30 jaar PC gedoe, dat ik nee moet zeggen.
Dat je er niet meer aan mee kan doen omdat een bestaande workflow kapot word gemaakt.
Je maakt je workflow wel heel erg afhankelijk aan de GUI van het OS.. waarom?

Context-menu vind ik persoonlijk wel mooi en clean geworden.. dat die specifieke zaken iets verder weggestopt zijn, is juist de bedoeling. Het maakt de UI weer een beetje minder rommelig. Alle programma's willen hun aandeel in de contextmenu hebben. Dit ruimt lekker op zo.

Om het nu af te laten op een extra klik voor je volume en dergeljike, vind ik wat ver gezocht.. wat doe je over 4 jaar dan? Overstappen naar een compleet ander OS? Dat maakt je workflow ook behoorlijk kapot, zo niet nóg erger, als ik je relaas goed begrijp..
Pagina: 1 ... 4 5 6

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee