Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50
Turdie schreef op Saturday 17 July 2021 @ 13:23:
[...]

Hij rolt zichzelf terug en undoing changes.
Oké. Ik ga het zo ook eens even proberen. Interessant wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wil Windows 11 ook proberen op een wat oudere laptop (HP Elitebook Core i7 uit 2014). De installatie stagneert nu op de foutmelding dat 'Secure Boot' niet aan staat. Ik kan dat in het bios aanzetten, echter staat dat dit nu niet ingesteld op UEFI, waardoor Windows 10 niet meer wil booten als ik dat heb omgezet.

Mijn plan is nu om in de bios UEFI en Secure Boot aan te zetten en dan een clean install van Windows 10 te doen via een usb stick. Daarna via dat Insider Programma de upgrade naar 11 doen.

Is dit een goede werkwijze of kan dit makkelijker? (enige moeilijkheid die ik op dit moment hierbij zie is dat ik geen geschikte usb stick in huis heb en die eerst moet kopen ;)). Een image van Windows 11 is natuurlijk nog sneller, alleen lijkt die niet officieel te bestaan (en ik wil het niet illegaal binnenhalen oid).

[Voor 9% gewijzigd door Palomar op 19-07-2021 10:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:17
EricJH schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 02:10:
[...]

[...]
Zo heb ik een image gemaakt om Windows 11 mee te installeren. De installatie is clean volgens TDSSKiller, Comodo Internet Security, Emsisoft Emergency Kit en Super Antispyware.

offtopic:
Tweakers worden oud; lees minder avontuurlijk en risicomijdend :o
De enig officiele manier als je een image wil is via MSDN(Visual Studio Benefits) of VLSC vziw, anders gewoon upgraden via Windows Insider vanaf Windows 10

Dat zegt helemaal niks dat ie tools niks vinden, er kan altijd iets in verstopt zijn wat die tools niet detecteren, of wat niet in hun database staat. Het is gewoon enorm tricky om dat te doen. Ik zou altijd alleen maar upgraden vanuit een officiele windows 10 installatie via WU insider preview.

[Voor 25% gewijzigd door Turdie op 20-07-2021 09:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-04 15:50
Ik hoop niet dat het een stomme vraag is, ik kan nergens mijn antwoord vinden:

TPM is verplicht om aan te zetten voor Windows 11.
Ik heb het even aangezet, maar ik wil natuurlijk niet dat ik mijn data kwijtraak als mijn moederboard stuk gaat.

- Ik backup naar een externe harde schijf, is die data ook encrypted?
zo ja:

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij mijn data kan als mijn moederboard overlijd? 2 extra data schijven in de PC en 1 externe voor backup. (De windows installatie zal mij een zorg zijn :+ )

Nu ben ik opzoek naar de 'recovery key'. Ik kan geen handleiding vinden. Ik kom alleen op sites waar ze het over bitlocker hebben. Ik vind het niet nodig om bitlocker te activeren. Kan ik een recovery key maken voor de TPM? of is dit met elkaar verbonden?

Edit:
Ik heb inmiddels antwoord gekregen.

Ik begrijp nu dat TPM een plek is voor de sleutels, maar niet perse betekend dat de data encrypted is. Als je dat niet aanzet, (met bijvoorbeeld bitlocker) dan is er niets aan de hand.

Dit maakt de teksten op internet zoveel duidelijker 8)7

[Voor 15% gewijzigd door Rezarose op 21-07-2021 15:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56
RFdeGroot schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:21:
[...]

Nee, zit in DEV channel. Ik beheer de laptop zelf vanuit Endpoint Manager.
Windows Update geeft bij Windows Insider program ook aan dat er een nieuwe Build is, maar als ik vervolgens op de Windows Update knop druk geeft ie aan dat ik up to date ben.
Misschien moet ik gewoon even afwachten of ik de volgende Build wel krijg.

Die updates voor Windows 11 zijn nergens los te downloaden of wel?
Er zijn wel sites die ze verzamelen, even zoeken.

Je hebt niet toevallig een restrictie zitten op bepaalde updates/versies vanuit End Point manager?

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:16
swhnld schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:29:
[...]

Er zijn wel sites die ze verzamelen, even zoeken.

Je hebt niet toevallig een restrictie zitten op bepaalde updates/versies vanuit End Point manager?
Gevonden :) en inmiddels een handmatige update gedaan naar build 22000.71
Ben benieuwd of het bij de volgende update wel gewoon goed gaat.

Er zitten geen restricties op deze laptop vanuit Endpoint manager, sterker nog, ik heb hem vanuit endpoint manager in de fast ring gezet en daardoor kreeg deze laptop ook de update naar Windows 11 aangeboden.

• RFdeGroot
AP3X schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Waar heb je deze gevonden?
Wij hebben namelijk exact hetzelfde probleem.
Denk niet dat ik hier mag linken...
Maar google/bing eens op uupdump :)

Je kunt dan update doen met de iso of je kunt de updates zelf packagen naar een cab file die je vervolgens met dism installeert (instructies staan op xda)

• RFdeGroot
Volgens mij ook niet hoor.
Maar tweakers is nogal kritisch als het gaat om links naar download sites enzo. Vandaar dat ik zei google er maar even op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
Carthrax schreef op Friday 23 July 2021 @ 13:30:
Mocht iemand nog problemen hebben met het updaten naar een nieuwe build, ik heb deze procedure gevolgd van XDA-developers XDA Windows 11 tracker.

Zorg wel dat je bestanden download van de juiste lokalisatie anders krijg je van die heerlijk 0x800 meldingen ;)
Volgens mij is de procedure van UUPdump een stuk eenvoudiger. Daar heb je gewoon een ISO aan het einde van de rit ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!
musje83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:11:
Wie weet raad?

Na een upgrade (Ryzen 1600 -> 3600) zegt de Insider Preview settings nog steeds dat mijn PC niet compatible is met Windows 11. De CPU staat op de compatible lijst en TPM 2.0 is enabled (gechecked via command prompt -> tpm.msc)

Mis ik iets?
Voldoe je ook aan de rest?

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Acties:
  • +1Henk 'm!
musje83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Welke rest? Ik heb een compatible CPU, TPM2.0, 16GB DDR4, 500GB SSD, GTX 1070 met laatste drivers, legale Windows 10 pro 21H1, Insider program enrolled.
UEFI, Secure Boot?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@DarkSide en @RFdeGroot hebben jullie wel de release notes gelezen?
Known issues

......
Windows Security
...
Windows Hello (Face) may show an error saying “Something went wrong” when attempting to sign in after upgrading. To work around this, sign in with your password or PIN and:
Open Device Manager.
Uninstall “Windows Hello Face Software Device” under “Biometric devices”.
De release notes met de hele listing met known issues:
https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-100/
:>

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32

Zorian

What the fox?

HKLM_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:16:
[...]

Ik heb dat constant met die tool :P al mijn iso pogingen zijn mislukt..
Toch maar eens een repo'tje maken met succesvolle iso's van elke build? :+ Gewoon EN-US met Pro en je hebt vrijwel iedereen wel voorzien. :9

//Dit is dus de errorzooi die je krijgt:

[Voor 14% gewijzigd door Zorian op 24-07-2021 20:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!
r44 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:50:
[...]

Heb wel geprobeerd maar kan niet vinden waar ik het moet inschakelen.
Zou gewoon als PTT onder de geavanceerde settings moeten staan. Ik wordt eigenlijk wel moei van al die vragen in dit topic, ik draai de tool maar het werkt niet. Doorloop eerst alle vereisten goed voordat je weer de vraag stelt die al 100x is beantwoord :X

Acties:
  • +2Henk 'm!
r44 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Doorloop eerst alle vereisten goed voordat je weer de vraag stelt die al 100x is beantwoord :X
Dit heb ik ook doorlopen voor ik de vraag heb gesteld.

Zou gewoon als PTT onder de geavanceerde settings moeten staan.
Sorry maar in mijn Bios kan ik het niet vinden.

Moederbord is Gigabyte Z490 Aorus Ultra.
En de laatste versie van Bios geïnstalleerd.

Dus .....
Maar voldoe je aan alle eisen? Zoals Uefi, secureboot etc? TPM is maar een onderdeel.
Draai anders even deze tool https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11 dan zie je direct wat je echt mist voor win11

[Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 26-07-2021 21:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26
swhnld schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:00:
@r44 is je bios software up-to-date?

Maak een backup, en dan een installatie USB (of eigenlijk 2, een voor Windows 10 en een voor 11), boot vanaf de 11 USB, en gooi alle partities weg op de computer, kijk of dat dat doorloopt. Soms zit er iets in partities mis.
Zo niet, reset de bios naar fabrieksinstellingen, en probeer het nogmaals.
1. Ik maak wekelijks een backup dat zit goed.
2. ik heb een installatie usb voor Windows dat werk daarmee heb ik Windows 10 geïnstalleerd.
3. Ik heb een installatie usb voor Windows 11.
Als ik daar mee opstart en kies voor instaleren krijg ik deze foutmelding (zie link voor afbeelding)
https://imgur.com/5aweZfp

Dus dan kan ik de partities zo niet verwijderen.
Dat kan ik wel met Diskpart doen.

4. Bios al gereset en ook standaard standaard waarden dit heeft ook niet geholpen.

Bios reset door verwijderen van de Bios batterij nog niet gedaan.

Wat ik nog ga proberen :
- Bios reset door batterij verwijder en na een tijd weer plaatsen
- als dat ook niet help zet een vorige versie van de bios terug.

Als ik het heb opgelost laat ik het weten.

44

Acties:
  • +3Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26
Opgelost.

Door de installatie van de Bios update was alles terug gezet naar de standaard waarden.
Dus moest ik TMP/PTT weer op activeren in de Bios.
Alleen die zit in de Bios verstopt onder Settings => Miscellaneous en dan Intel Platform Trust Technology op Enable zetten

Het is me nu dus ook gelukt om Windows 11 te installeren.

44

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28
Ik kreeg net een mail van het Insider Programme dat het misschien verstandig is om te switchen van het Dev channel naar het Beta channel, omdat ze in het Dev channel wat meer "instabiele" versies gaan releasen vanaf nu.

Maar als ik wil switchen naar een ander channel lukt dit niet, want het Windows Insider Programme scherm onder Settings -> Windows Update blijft helemaal leeg.

Iemand anders hier ook last van?

Edit: opgelost na een herstart 8)7

[Voor 5% gewijzigd door Mr Magic op 29-07-2021 22:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Blaze85 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:36:
Misschien een domme vraag, maar een AMD Ryzen 7 5800X of een AMD Ryzen 9 5900X is in combinatie met een B550-chipset toch helemaal hardwarematig Windows 11-proof?
https://docs.microsoft.co...-supported-amd-processors

Zou daar eens kijken :+

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Beefhead schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:38:
Iedere keer als ik het 'beta' kanaal geselecteerd heb en dan even switch naar een ander scherm (of opnieuw opstart) dan zet windows me op het 'Release Preview' kanaal.

Iemand hetzelfde aan de hand en wellicht een oplossing?
Voldoet je hardware aan de vereisten? Als die niet voldoet wordt je op de Release Preview voor Windows 10 gezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-05 23:53
EValentino schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:01:
Windows 11 draait hier echt heerlijk op mijn Latitude, en wat een gelikte interface!

Het enige wat ik écht mis is de resterende tijd die ik op mijn batterij heb, dit kan ik niet meer zien sinds de upgrade.

Is hier een oplossing of desnoods een (third party?) alternatief voor?

@Clemensmaxt top!

[Voor 13% gewijzigd door zetje01 op 31-07-2021 01:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Clemensmaxt
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-05 09:31
zetje01 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:39:
[...]

*knip* even de link naar het plaatje (met naam/adres) weggehaald
Fyi - je naam/emailadres is nog te zien; weet niet of je dat wel wil.

[Voor 37% gewijzigd door TheVMaster op 07-08-2021 22:30]

• Rebel8319
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:42
ik Draai nu sinds gisteren ook de Beta , en ik moet zeggen dat het super smooth draait , al m'n programma's werken zoals het hoort ..en ben zeker positief over Win11 !

Alleen hoop ik wel dat ik tot de full release de updates binnen krijg en uiteindelijk geen Clean install hoef te doen .. weet iemand dit toevallig ?

https://www.instagram.com/indigobeatz_rebelchild/

• zetje01
Rebel8319 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:15:
ik Draai nu sinds gisteren ook de Beta , en ik moet zeggen dat het super smooth draait , al m'n programma's werken zoals het hoort ..en ben zeker positief over Win11 !

Alleen hoop ik wel dat ik tot de full release de updates binnen krijg en uiteindelijk geen Clean install hoef te doen .. weet iemand dit toevallig ?
Ik zou je win11 machine niet beschouwen als je productiemachine.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@Rebel8319 Zie wat @zetje01 zegt, Wat betreft de full (public) release, in principe zal de RTM release uiteindelijk eerst bij de insiders terecht komen, als dat zover is, er ook de optie om die te gaan gebruiken en uit het insider programma te stappen.
De RTM build is dan ook de enige build zonder expiry date. Tot de RTM release zit er een expiry date op de insider release dus zou ik zeker blijven checken voor updates.
De verlaat het insider programma zonder clean installatie is op het moment ook uitgeschakeld in de instellingen. Deze zal ook pas weer actief zijn als de RTM vijrgegeven wordt.
De enige manier om nu het insider programma te verlaten is een clean installatie van windows 10

Maar wil je zekerheid wat betreft een stabiele windows 11 RTM release zou ik toch een clean installatie doen van Windows 11 als die bechikbaar komt. Er kan in de insider builds altijd nog wel een bitje of byte verkeerd vallen :+

• TheVMaster
zetje01 schreef op Sunday 1 August 2021 @ 11:01:
[...]

Ik zou je win11 machine niet beschouwen als je productiemachine.
Waarom niet? Ik draai Windows 11 gewoon op mijn werk machine, is stabiel genoeg. Mochten er toch issues optreden, dan ben ik snel genoeg weer up and running met een clean install van Windows 10. Toch fijn zo’n machine die gemanaged wordt vanuit de cloud, geen on-prem domain joined install nodig ;-)

• TheVMaster
zetje01 schreef op Sunday 1 August 2021 @ 12:58:
[...]

Kweenie.. heb je wel goed gelezen waar ik op reageerde?
Zeker wel.

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 20:54
HKLM_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 05:03:
[...]

Zoek ff terug in dit topic het maken van een iso is pas 100x voorgekomen als vraag…
Thanks! uupdump is zijn dingetje gelijk aan het doen. Werkt perfect!

Was wel nog even verifiëren dat het ook die Beta build was, want op uupdump was die volgens mij een week eerder beschikbaar. Maar wel dus al de 22000.100.

Sorry voor de vraag, heb inderdaad niet alles gelezen en veronderstelde dat er geen ISO was omdat er nog niks over stond op de Microsoft insider preview pagina.

[Voor 15% gewijzigd door IKON op 02-08-2021 10:43]

• zetje01
IKON schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:05:
Loopt erg goed moet ik zeggen, maar wel weer een gedoe om een normaal lokaal account voor elkaar te krijgen. Echt verschrikkelijk.

MOET inloggen op Microsoft account en wachtwoord/pin enz. instellen bij install. Vervolgens zet ik hem om op automatisch inloggen zonder wachtwoord bij netplwiz. Werkt niet. Switch ik naar lokaal account, maakt die een of andere vage map aan bij C:\Users\ die niet strookt met mijn accountnaam (gebaseerd op mijn echte naam) terwijl ik gewoon mijn username wil.

Die gewijzigd via een ander account, heb ik weer verwijzingen in de reg naar die automatische Username die ik niet kan aanpassen.

Jammer dat het zo lastig gemaakt wordt om gewoon zonder wachtwoord je PC te laten inloggen en dat je niet standaard kunt kiezen voor een lokaal account en dan niet het gezeik hebt met mapnamen, paths, account type veranderen, enz enz enz. Misschien alleen ff inloggen voor verificatie zonder dat weer overal mijn volledige naam en email komt te staan, that's it.

Edit: Kan dus schijnbaar wel als je bij fresh install je wifi/ethernet uit hebt. Dan maakt die Lokale Account waar je later dan zou kunnen inloggen met MSA Account. Dan maar weer formaten :S
Ik log gewoon in en "HEEE daar zijn al m'n mailtjes weer en m'n agenda ook. Wat is internet toch handig!"

• zetje01
Zorian schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:41:
Ik draai op 22000.100 en heb een vage issue met rechtsklikmenu's.
Ze verdwijnen achter het venster dat openstaat.
Stel ik klik rechts op de taalbalk en heb deze website open, dan zie je nog net een randje van het popupmenu en de rest zit achter de browser.
Ook kan ik niet rechts klikken in de browser, er gebeurt niks.
2 apps tegelijk open hebben zorgt ervoor dat de 2e app niets aangeklikt krijgt en de kliks "klikken door de app heen" naar de app eronder.
Screenshots maken laat dan ook de app eronder zien.
Enige wat het kortstondig oplost is een volledige reboot, maar na 1 minuut is het alweer bal.

Om het voorbeeld te showen:

Dit is rechtsklik op Steam met de browser open:

[Afbeelding]

Dit is als ik de browser even minimaliseer en nogmaals rechtsklik op Steam:

[Afbeelding]

Als ik daarna de browser weer maximaliseer krijg je weer het effect zoals op screenshot 1.

Is er iemand die dit herkent en een eventuele fix heeft/weet? :D
Ja, dat herken ik wel.
Even gewoon op de taakbalk klikken (als in goed selecteren) en dat lost het meestal wel op.

• TheVMaster
IKON schreef op Monday 2 August 2021 @ 16:05:
Loopt erg goed moet ik zeggen, maar wel weer een gedoe om een normaal lokaal account voor elkaar te krijgen. Echt verschrikkelijk.

MOET inloggen op Microsoft account en wachtwoord/pin enz. instellen bij install. Vervolgens zet ik hem om op automatisch inloggen zonder wachtwoord bij netplwiz. Werkt niet. Switch ik naar lokaal account, maakt die een of andere vage map aan bij C:\Users\ die niet strookt met mijn accountnaam (gebaseerd op mijn echte naam) terwijl ik gewoon mijn username wil.

Die gewijzigd via een ander account, heb ik weer verwijzingen in de reg naar die automatische Username die ik niet kan aanpassen.

Jammer dat het zo lastig gemaakt wordt om gewoon zonder wachtwoord je PC te laten inloggen en dat je niet standaard kunt kiezen voor een lokaal account en dan niet het gezeik hebt met mapnamen, paths, account type veranderen, enz enz enz. Misschien alleen ff inloggen voor verificatie zonder dat weer overal mijn volledige naam en email komt te staan, that's it.

Edit: Kan dus schijnbaar wel als je bij fresh install je wifi/ethernet uit hebt. Dan maakt die Lokale Account waar je later dan zou kunnen inloggen met MSA Account. Dan maar weer formaten :S
Als je daar echt wakker van ligt is dat redelijk eh…lastig. Maar is het echt zo’n groot probleem dan? Als het echt zo’n drama is, kun je natuurlijk altijd overstappen naar Linux :+ Heb je in ieder geval meer vrije keuze.

[Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 02-08-2021 22:39]

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Rare reactie, als het hem boeit en dwars zit dan is dat toch zijn dingetje, laat hem. Het zou mij ook irriteren als het me dwars zou zitten...

Specs

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 20:54
TheVMaster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Tuurlijk, ‘tweaken’ kan altijd. Ik probeer altijd zo weinig mogelijk te tweaken aan Windows, anders loop ik vervolgens weer uren te rommelen als ik weer een clean install wil doen. Dus hier draait het zoveel mogelijk ‘standaard’. Scheelt een boel werk en na een herinstallatie ben ik binnen 1 uur weer helemaal up and running.
Ja precies. Ik heb het nu opgelost door bij de install van Windows mijn ethernet kabel uit te trekken. Bij Windows Pro krijg je dan de optie om een local account aan te maken, waarbij alles ook meteen aan die account gelinked wordt. Daarna lekker gmail voor zover dat gaat linken zodat ik alles kan syncen en klaar :)

Mocht ik willen kan ik altijd nog via MS syncen. Maar voorlopig nog niet haha.

Op deze manier hoef ik ook eigenlijk niks lastigs te doen. Wist alleen in eerste instantie niet dat Pro de optie bood offline te installen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En we hebben weer nieuwe builds:

22000.120 is vrijgegeven voor het Dev en Beta kanaal

Weer fixes een een nieuwe wigdet (famlie widget) en natuurlijk de verschillende known issues.
Lees de release notes voor het volledige overzicht
https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-120/

• zwammen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-05 23:20

zwammen

In denial

Klik op dit pijltje

Dan kun je snel wisselen

Zit er al in een paar builds in btw ;)

[Voor 4% gewijzigd door zwammen op 06-08-2021 20:11]

This is not a signature

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En we hebben weer nieuwe builds:

22000.132 is vrijgegeven voor het Dev en Beta kanaal
https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-132/

• zetje01
Turdie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:43:
Ik kan maar niet wennen aan het start menu in het midden, heb hem al jaren verticaal staan, ben ook teruggegaan naar Windows 10
Yeah, ik wil ook mijn taakbalk links vertikaal.
Verder heb ik sinds Win11 er is, Win10 niet meer opgestart.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Turdie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:43:
Ik kan maar niet wennen aan het start menu in het midden, heb hem al jaren verticaal staan, ben ook teruggegaan naar Windows 10
Windows 11: See How To Place the Start Menu On The Left
Right-click on the “Start Menu” bar and then access the “Taskbar Settings” option to access the menu options.
In the new window that opened are all the options for moving the bar. ...
Then click “taskbar alignment” (or taskbar alignment) and select the “Left” option.

Specs

• zetje01
Huigie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Windows 11: See How To Place the Start Menu On The Left
Right-click on the “Start Menu” bar and then access the “Taskbar Settings” option to access the menu options.
In the new window that opened are all the options for moving the bar. ...
Then click “taskbar alignment” (or taskbar alignment) and select the “Left” option.
Ppsstt.. we willen hem vertikaal.

• zetje01
Technomania schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:19:
[...]

Eerste wat ik gedaan heb na de update naar win11 is de taakbalk naar links verplaatsen.

Zie tip van @Huigie
Ppsstt.. we willen hem vertikaal.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:37

afterburn

No more...

Thomas schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:32:
Terug op W10 is mijn performance weer in orde gelukkig. Vermoed dat het gaat om een probleem op surface devices waar het niet langer mogelijk is de batterij modus aan te passen. Is bekend bij MS. Hoop dat ze het oplossen.

Kon overigens ook niet helemaal wennen aan W11; simpele dingen als een shortcut op de desktop plakken vanuit het start menu waren bijvoorbeeld opeens niet meer gemakkelijk mogelijk. Ik ben ook gewend om met een rechterklik op de taakbalk de task manager te openen, kon ook niet meer. Erg irritant. Aan de andere kant vind ik het design mooi en het window snappen e.d. werkte super prettig.
Je kunt vanuit het start menu gewoon een programma naar je desktop sleuren en dan maakt W11 een shortcut aan op je desktop naar dat programma.

Taskmanager openen ala W10 is inderdaad hinderlijk; je moet nu feitelijk via rechts-klik op de startknop. Niet super, maar het went.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Technomania schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:46:
[...]

Ctrl-Alt-Del werkt ook nog steeds om bij je taakbeheer te komen.
Te moeilijk, bespaar je die muisklik.

ctrl+shift+escape

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:30
zetje01 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:31:
Ik mis een werkbalk (een folder) toevoegen aan de taakbalk.
In Win10 had ik zo altijd een alternatief startmenu:

[Afbeelding]
Als je mappen aan "Snelle toegang" toevoegt zie je ze ook wanneer je met de rechtermuis op het mapje in de taakbalk klikt, of bedoel je dat niet?

• swhnld
@Milo44 Windows 11 is nog in beta, dus niet geschikt als daily driver. Tenzij je een backup oplossing hebt, ga er niet mee aan de slag, je zult net zien dat het kapot is op het moment dat je het nodig hebt.

Je kunt wel een Windows 10 installatie USB maken, en in je vakantie testen met Windows 11. Om Windows 11 te gebruiken meld je je aan op het Windows Insider kanaal in de Windows updates en installeert het. Eind van de vakantie formatteer je de laptop en zet Windows 10 terug via die USB.

• zetje01
Loveless85 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Nog even alle mobo drivers nagelopen/herinstalleert, helaas zelfde euvel. Niet zo'n zin om te gaan downgraden naar Win10 hierom, maar het is wel irritant.
Heeel misschien heb je er wat aan, maar ik kon dit vinden:

https://answers.microsoft...-90cc-238faac0f758?auth=1

Uit het antwoord van Microsoft Agent Jinyu Zhang zou je (met wat goede wil) kúnnen concluderen dat het een bekend issue is bij MS.

• Clemensmaxt
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-05 09:31
Nieuwe versie staat online! 10.0.22000.160

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Clemensmaxt schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:22:
Nieuwe versie staat online! 10.0.22000.160
Voor Dev en Beta channel

Met o.a:de volgende Changes and Improvements
  • The new Clock app for Windows 11 with Focus Sessions has begun rolling out to Windows Insiders in the Dev Channel. See this blog post for all the details!
  • We have been testing the ability to see estimates for how long a restart for updates would take in places like the power menu under Start, in restart notifications, on the Windows Update Settings page and inside the Windows Update icon that shows up at the lower right of Taskbar. We are making a small adjustment for this feature so that it only shows on PCs with SSDs. If your PC has a standard HDD, you will no longer see estimates. We hope to bring estimates back to PCs with HDDs once we iron out a few more bugs.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned
Is er eigenlijk al meer bekent over eventuele uitbreiding van de cpu support? (Officieel) ik hoef niet weer 200 reacties dat het allemaal wel werkt dat weet ik.

De ISO’s zijn sinds deze build ook beschikbaar zie

https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-160/

ISOs now available

Today we are releasing the ISOs for Windows 11 Insider Preview Build 22000.132 to our Windows Insider Preview Downloads page. You can use these ISOs to do a clean installation or in-place upgrade.
As you use these ISOs to install Windows 11, you will go through the new Windows 11 setup experience (often referred to as the “out of box experience” or OOBE for short) which is designed to build excitement for Windows 11 right from the moment you turn on a new Windows 11 PC for the very first time. Based on your feedback, we have added the ability to name your PC during the setup experience too. After running through the setup experience, the Get Started app is a new first run experience app that will help you quickly get setup on a new PC. Try these things out and let us know what you think!

[Voor 124% gewijzigd door HKLM_ op 19-08-2021 20:36]

• swhnld
@HKLM_ cpu support lijkt gekrompen, mijn 7de generatie i5 die eerst als compatibel stond staat nu als niet ondersteund, al mag ik wel bèta of dev blijven draaien.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
zetje01 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Ik héb alleen maar muti-boot laptops.
Alleen denk ik dat je me verwart met iemand anders?
Misschien komt het door de onduidelijke lay-out van mijn post van woensdag 18 augustus 2021 17:55

Je hebt gelijk. Hij was niet voor jou bedoeld maar voor Milo44. Sorry voor het misverstand. :o

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
zetje01 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Heeel misschien heb je er wat aan, maar ik kon dit vinden:

https://answers.microsoft...-90cc-238faac0f758?auth=1

Uit het antwoord van Microsoft Agent Jinyu Zhang zou je (met wat goede wil) kúnnen concluderen dat het een bekend issue is bij MS.
Ik denk dat je gelijk had. Gisteren eerst m'n oude pc weer tot leven gewekt met wat geheugen en een hard disk die ik nog had liggen, toen de blu-ray brander ingebouwd en clean install W10. Werkte prima, dvdtje branden, schijfjes lezen, alles. Dat was al prima want zo kon ik iig vaststellen dat de unit zelf niet defect was.

Vervolgens clean install W11 op de oude pc, de .132 build waar gisteren de ISO van beschikbaar kwam. Alles werkte ook naar verwachting. Enigszins bijzonder wel, want die build draaide ik ook op de nieuwe pc, maar soit.

Vervolgens brander weer in nieuwe pc geschroefd, opgestart, werkte nog niet (zoals verwacht). Nieuwe build (.160) van W11 kwam binnenrollen via Windows update, reboot en alles werkte zoals verwacht. Problem solved!

• TheVMaster
Workaholic schreef op Tuesday 24 August 2021 @ 10:10:
Heeft iemand al een clean install gedaan met een ISO? tijd om mijn windows install weer is te refreshen en overweeg van Win10 -> Win11 te gaan. Ik ben misschien nog ouderwets - maar een format C: heeft dan mijn voorkeur + clean install.

Speel af en toe nog wel is een game icm steam/blizzard - hebben jullie icm een Nvidia kaart hier geen issues?
Ook benieuwd of jullie de dev of beta versie pakken? Beta zou iets stabieler moeten zijn toch?
een format C: en dan clean install is inderdaad best ouderwets :+ In-place upgrade werkt eigenlijk al jaren best heel goed (naast de ‘reset’ functie in de settings om een ‘clean install’ te doen). Maar als het voor jou werkt en je vind het niet erg om die extra tijd kwijt te zijn, dan is dat toch gewoon geen probleem? 8)

Ik heb zelf een NVidia kaart in m’n Surface book en die geeft geen issues, maar gamen doe ik er niet op eigenlijk. Ohw en ik draai de Dev versie.

[Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 24-08-2021 14:23]

• TheVMaster
Visgek82 schreef op Friday 27 August 2021 @ 12:00:
Even een vraagje, als ik nu op mijn pc de laatste build van Windows 11 zou installeren, welke natuurlijk nog in ontwikkeling is , wordt deze dan gewoon geupdate door Microsoft? m.a.w , kom ik uiteindelijk als Windows 11 in retail te koop is , automatisch op dezelfde versie uit als iemand die hem zou kopen in de winkel? of werkt dit op een andere manier.
Dat is in principe wel hoe het werkt inderdaad.

• TheVMaster
zetje01 schreef op Friday 27 August 2021 @ 12:09:
[...]

Waarom zou microsoft, als W11 te koop is, de insiders de retail-versie van W11 laten draaien?
Wat is dan het punt van insiders hebben, als ze dezelfde versie draaien als de .. eehhmm .. outsiders?
Sorry, ik ga er voor het gemak vanuit dat je nu dus een legale versie van Windows 10 draait. Dan kun je dus nu de Windows 11 Insider versie draaien. Upgraden van Windows 10 naar Windows 11 is gratis (voor Windows 10 gebruikers).

• TheVMaster
Visgek82 schreef op Friday 27 August 2021 @ 12:07:
[...]

Dank je wel voor je antwoord. alleen, "in principe"? zitten er nog haken en ogen aan? :)
Correct. Je zult wel een Windows 10 licentie moeten hebben. Anders zul je (als Windows 11 uitkomt) geen geldige licentie hebben op je pc.

• deco1974
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:21
deco1974 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:35:
[...]

TPM is 2.0: groen vinkje..
alleen ik heb een 7th gen i7-7820 CPU, waar ie op vast loopt
De 7820 is toegevoegd aan de lijst!
Dit weekend eens kijken, zeer benieuwd

Windows 11 Intel® Core™ i7-7820HQ Supported Systems
24-08-2021

Dell Precision 5520
Lenovo ThinkPad T470p
Surface Studio 2

[Voor 19% gewijzigd door deco1974 op 28-08-2021 08:57]

TheVMaster schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Inderdaad, die snap ik ook niet. Wat zou er mis zijn met Defender dan?
Is dat niet een bug in W11 momenteel? In mijn test vm is na een installatie Defender ook uitgeschakeld alleen via het security center kan je die weer aan klikken.

• zetje01
HKLM_ schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

Is dat niet een bug in W11 momenteel? In mijn test vm is na een installatie Defender ook uitgeschakeld alleen via het security center kan je die weer aan klikken.
Dat heb ik ook wel eens gezien
Dan krijg je gewoon een melding in je systray
Even op klikken, dan kom je in je security center
En daar is echt heel duidelijk aangegeven wàt je moet inschakelen.

Echt, gaat het daar om?
Lijkt mij een non-issue, omdat Windows echt heel duidelijk aangeeft dat je dat in moet schakelen.

• TheVMaster
HKLM_ schreef op Saturday 28 August 2021 @ 14:30:
[...]

8)7 Ohw. Mijn productie machine heeft Windows 11 als sinds de eerste build. Maar nu je het zegt, mijn VM (install vanaf ISO) had wel een uitroepteken bij Security Center staan. Had er nog niet naar gekeken, maar dat zou goed die bug kunnen zijn idd.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
In het geval van @deco1974 zou zijn systeem gewoon supported moeten zijn zie: https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors

Wanneer je dan helemaal naar onderen scrollt staat daar: [1] Only select devices that shipped with modern drivers based on Declarative, Componentized, Hardware Support Apps (DCH) design principles.

De Dell Precision 5520 staat in de lijst met supported devices. Dus de CPU zou niet het probleem mogen zijn.

Stadia ID: Gannicus

• zetje01
RicoK schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:48:
Regelmatig check ik de lijst met compatibel CPU's maar nog altijd verschijnt daar niet mijn Intel Celeron J3455 tussen :(.

Natuurlijk, het is een low-budget niet te vlotte CPU, maar verder voldoet mijn Chuwi Herobook Pro+ waar thans W10 21H1 op draait, wel aan alle eisen en is alleen dus (nog altijd/steeds) de CPU de bottleneck.

Hopelijk wordt de lijst nog aangepast, maar naarmate de tijd verstrijkt, wordt mijn hoop wel steeds kleiner.

Edit: natuurlijk kan ik W11 wel gaan draaien, maar zonder mee te lopen in de officiële update-cyclus, heb ik daar niet zo veel zin in.
Yeah, ik zou er maar niet van uit gaan dat dat gaat werken.
Maar: Chuwi maakt best geinige low-budget laptopjes, bijvoorbeel 14 inch met 3:2 beeldverhouding; heb ook wel eens serieus overwogen er voor de gein eentje te kopen. Probleem(pje) lijkt me wel, dat je er voor de zekerheid van uit moet aan dat je na aankoop verder geen support meer krijgt.

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:05
zetje01 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:07:
Maar: Chewie maakt best geinige low-budget laptopjes, bijvoorbeel 14 inch met 3:2 beeldverhouding; heb ook wel eens serieus overwogen er voor de gein eentje te kopen. Probleem lijkt me wel dat er voor de zekerheid van uit moet aan dat je na aankoop verder geen support meer krijgt.
Of topic: Ja, Chuwi maakt geinige laptops. Ik heb deze een paar maanden geleden via Marktplaats gevonden voor een erg schappelijk prijsje. Natuurlijk je merkt wel dat het echt low-budget is qua bouwkwaliteit, maar het werkt en ziet er goed uit. Ik was op zoek naar een erg goedkope laptop om software te kunnen draaien om met behulp van een OBDII-USB stekker mijn auto van updates/aanpassingen te kunnen voorzien.

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:04
Palomar schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
Ik wacht wel gewoon even af totdat win11 officieel uit is met hoe het precies zit met de mogelijkheid tot upgraden. Die berichtgeving (of zijn het geruchten) wisselt nu ongeveer per dag. Eerst kun je niet upgraden, dan weer wel, maar niet supported, dan weer als je iig TPM hebt, dan weer dat het alleen geldt voor nieuwe systemen, nu kun je wel weer upgraden, maar zonder updates. Zal me niks verbazen als het toch weer wijzigt.

Voor mezelf heb ik zoiets dat ik wel graag windows 11 wil draaien (draai nu de insider preview), maar ik ga er geen nieuwe hardware voor kopen. Wat ik aan hardware heb is een pc met i5 3570K zonder TPM en een laptop met i7 6700HQ met TPM). Als het op een van deze machines werkt zonder gekke truukjes, met behoud van officiële updates dan zou dat mooi zijn. Maar beide machines zijn nog snel genoeg dat ik ze niet qua hardware ga upgraden (lees: in de praktijk wordt dat een nieuwe pc/laptop kopen). Hopelijk worden de eisen nog versoepeld, zodat bijv. alleen een TPM-chip een vereiste wordt en de cpu-eis wordt losgelaten.
Het zou prima mogelijk zijn dat Mircosoft bijvoorbeeld een "lite" versie zou overwegen en uitbrengt die op oudere systemen kan draaien, minus misschien bepaalde functies. Iets zoals we bij Windows 10 als de S versie kennen.

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:54

• zetje01
aex351 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:28:
[...]

Misschien eerst even de link lezen?

Wanneer je Windows 11 installeert dan is het veelal gebruikelijk dat je niet zomaar terug kunt naar Windows 10. Dat heeft verder ook niets met een 'legal' Windows versie te maken.
Waarom kan je geen Win10 installeren op een computer?

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En tussendoor komen er weer nieuwe builds aan:

Build 22000.176 for Beta Channel Insiders en ook voor Release Preview Channel
en
Build 22449 to the Dev Channel insiders. Dit is de eerste build van de actieve development branch en dus waarschijnelijk ook een stukje minder stabiel dan de Beta channel builds

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 03:38

aex351

I am the one

Door dit soort replies wordt er dus heel veel misinformatie verspreid. Wel even bij de les blijven.
  • Dev kanaal = Windows 11 = 22449 = nieuwe development cycle;
  • Beta kanaal = Windows 11 = 22000.176 = aankomende release (5 oktober).
  • Release Preview kanaal = H2H1 en H2H2 Windows 10 = huidige Windows
Het was al eerder aangekondigd en daarbij ook nog door Microsoft geadviseerd om van het dev kanaal over te stappen naar het beta kanaal. Kortom, het beta kanaal bevat bijna een zo goed al voltooid product. Nog maar een paar weken te gaan tot de release.

< dit stukje webruimte is te huur >

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-05 15:15
aex351 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 02:54:
[...]

Door dit soort replies wordt er dus heel veel misinformatie verspreid. Wel even bij de les blijven.
  • Dev kanaal = Windows 11 = 22449 = nieuwe development cycle;
  • Beta kanaal = Windows 11 = 22000.176 = aankomende release (5 oktober).
  • Release Preview kanaal = H2H1 en H2H2 Windows 10 = huidige Windows
Het was al eerder aangekondigd en daarbij ook nog door Microsoft geadviseerd om van het dev kanaal over te stappen naar het beta kanaal. Kortom, het beta kanaal bevat bijna een zo goed al voltooid product. Nog maar een paar weken te gaan tot de release.
Ik zat op het Beta kanaal en had 22000.176 gekregen en ik had het probleem ook. De reg fix heeft het inmiddels op beide systemen voor mij opgelost.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 03:38

aex351

I am the one

Ze zijn echt serieus over de widgets. YouTube: Watch the inside story about Windows 11 Widgets.

Ik moet zeggen, ik vind het wel handig. Echter, de daadwerkelijke implementatie is alles behalve handig/goed. De weer widget verwijst naar de MSN website i.p.v. de Weer app. De Foto's widget is puur voor One-Drive i.p.v. de foto's op je systeem. Kortom, alles in de richting van de cloud/internet. Ik kan me echter niet voorstellen dat zo'n simpele widget paneel met in feite simpele widgets die net zo goed web componenten had kunnen zijn (misschien zijn ze dat ook?) zo beperkt is.

< dit stukje webruimte is te huur >

• zetje01
rjmno1 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:51:
ik heb hem ook al draaien wat ze veranderd hebben is bijna alles gelukkig zijn die tegels eruit.Kopiëren en plakken hebben ze anders gedaan.Ik heb tevens tpm 2.0 aan staan dat wilt zeggen dat je harde schijf beter beveiligt is en versleuteld is.The final release zal in oktober uitkomen ik zie daar na uit.Volledig uitgepakt en geinstalleert is hij origineel althans de home versie 38 gb groot.third party startmenu's worden niet ondersteund alleen nog door windows 10.Ze zullen wel in de toekomst weer met een ander start menu komen.Wat dat betrefd ben ik windows 7 nog altijd aan gewend omdat ik daar het meeste op getokkeld heb.Al met al is windows 11 een leuk os je start menu en andere zaken kan je dus ook op links zetten net zoals windows 10 en 7.Ik vond de kallender van win 10 best handig, misschien komt dat ook nog in win 11.Alles draait ook ut99 wat een 32 bit spel is waar ik veel opzit.Er zit veel op maar de aan en uit schuifjes zijn ook weg wat windows 10 veel had vooral bij instellingen.Misschien een beetje raar maar ik heb nog geen bug kunnen ontdekken. :)
Hoe groot hij is hangt natuurlijk enorm af van de grootte van je hiberfile.sys en je virtual memory (die bij mij overigens uit staat).

edit: daarnet kwam 22000.184 binnen.
Updates lijken steeds kleiner te worden.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-04 10:26
TheVMaster schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:07:
[...]

Het zit bij : Settings -> System -> About -> Advanced System Settings en dan in het tabblad Advanced kiezen voor Settings (bij Performance).
Ik heb het gevonden ik heb hem nu uit staan.Bedankt voor deze setting. :)

• zetje01
Technomania schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:10:
Ook hier de nieuwe versie binnen en er is mij al een verbetering opgevallen.

Normaal als ik laptop afsluit laat ik altijd mijn Firefox open staan met diverse tabbladen waaronder deze.

Als ik dan de volgende dag laptop weer opgestart had stond de tijd van de waarnemingen nog op de tijd dat ik laptop afsloot en moest ik pagina verversen.

Nu had ik direct de juiste tijd bij de waarneming. Het is klein, maar het viel me op (y)
Als ik deze off-topic vraag mag stellen:
Waarom laat je je laptop niet (gewoon) in hibernate gaan?

(edit: niet dat dat helpt met je webpage up-to-date houden, trouwens)

[Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 10-09-2021 19:20]

• TheVMaster
zetje01 schreef op Friday 10 September 2021 @ 16:31:
[...]

Laat ik het zo zeggen:
- Ik merk geen verschil. Maar vind het wel leuk af en toe met dit soort dingen te spelen.
- Sterker nog: ik wist niet eens meer dat ik het had uitgeschakeld.
- Inderdaad; Windows regelt het prima; heb je genoeg RAM, dan is je swapfile rond 1GB.

(zolang mensen maar niet gaan adviseren dat je je swapfile 2x zo groot moet maken als je RAM.
(voor een betere performance LOL) Dat is iets van 20 jaar geleden)
(Overigens vroeger wel eens gehad dat een software-pakket bij installatie checkte of je swap-file groot genoeg was, en dan niet wilde installeren)
Ik denk dat het ook geen verschil maakt, zolang je hem maar niet 2x zo groot maakt als je RAM :+ Maar ook dan zal het weinig uitmaken.
TheVMaster schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat het ook geen verschil maakt, zolang je hem maar niet 2x zo groot maakt als je RAM :+ Maar ook dan zal het weinig uitmaken.
2x zo groot als ram? mijn harddisk is niet zo groot :P

• TheVMaster
HKLM_ schreef op Friday 10 September 2021 @ 18:09:
[...]

2x zo groot als ram? mijn harddisk is niet zo groot :P
:+ Dan wordt het tijd voor OF een nieuwe harddisk, OF je moet niet zo overdrijven met je RAM. O-)

Hoeveel RAM heb jij in je machine zitten dan?

• zetje01
TheVMaster schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:46:
[...]

:+ Dan wordt het tijd voor OF een nieuwe harddisk, OF je moet niet zo overdrijven met je RAM. O-)

Ja precies! Misschien moeten we, afhankelijk van het antwoord, zijn GoT- lidmaatschap maar eens heroverwegen.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 20:09

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Uitleg over Optimization and Performance Improvements

https://www.youtube.com/watch?v=oIYHRRTCVy4

[Voor 5% gewijzigd door Vishari Beduk op 10-09-2021 19:39]

मकालु

TheVMaster schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:46:
[...]

Ik heb maar 64GB ram in mijn desktop :P en een 120GB SSD dat is voldoende voor Windows O-)
De 12TB met iscsi van de syno naar mijn desktop met 2TB read write cache voor hyper-v is een los verhaal :P
zetje01 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:23:
[...]

Ja precies! Misschien moeten we, afhankelijk van het antwoord, zijn GoT- lidmaatschap maar eens heroverwegen.
:-(

[Voor 35% gewijzigd door HKLM_ op 10-09-2021 19:50]

• zetje01
HKLM_ schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:45:
[...]

Ik heb maar 64GB ram in mijn desktop :P en een 120GB SSD dat is voldoende voor Windows O-)
De 12TB met iscsi van de syno naar mijn desktop met 2TB read write cache voor hyper-v is een los verhaal :P

[...]

:-(
Ja, sorry ik heb toevallig even geen tijd om te reageren ... ;)
TheVMaster schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:04:
[...]

Voor een desktop vind ik 64GB best wel veel, al had ik vroeger ook een desktop met 64GB. Tegenwoordig draai ik mijn VM’s op twee i7 NUC’s. Neem aan dat 64 GB niet perse nodig is voor gaming of andere ‘desktop taken’, of wel @HKLM_ 😬
Nee totaal niet :D Ik gebruik het puur voor VM’s om testlabs op te zetten voor de studie :P

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zetje01 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:11:
[...]

"afronden van het opruimen tijdens herstart" zegt me helemaal niks. Ook niet bij Win10, trouwens.
Vlak voor login verschijnt er dan tekst in beeld dat ie aan het opruimen is en in geval van Windows Update kan dat (bij W10) erg lang duren. Vanwege dat gebruik ik dat vinkje niet meer.

Dit dus:

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Geer01
  • Laatst online: 18-05 09:59
zetje01 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:47:
[...]

Heb je een 'legale' versie er op gezet, of ééntje die is aangepast zodat hij (toch wel) op je computer draait?
Zeker, gewoon via dat insiders programma. Ondertussen windows 10 er bij opgezet zodat ie weer wat verder dan de bios komt, en om een of andere wonderlijke reden deed 11 het na opnieuw opstarten ook weer. Moest alleen tpm 2.0 even weer aanzetten na bios reset.

• Erhnam
  • Laatst online: 18:16

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

http://www.xbmcfreak.nl/

• Zorian

Zorian

What the fox?

Weet iemand hoe ik die muziek overlay terug krijg? Dat zwarte vlak linksboven waarin de artiest en het nummer staan als je een muziekje afspeelt op Spotify e.d. Kan hem nergens meer vinden. ;(

• Erhnam

Erhnam

Weer een nieuwe build! Deze keer voor de beta channel:

https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-194/

Today’s rollout includes the following app updates: Snipping Tool, Calculator, and Clock with Focus Sessions! Dus ook integratie met Spotify.

Hier zitten dus ook de nieuwe tools in!!

[Voor 72% gewijzigd door Erhnam op 16-09-2021 19:52]

• Zorian

Zorian

What the fox?

zetje01 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:33:
[...]

OOOhh... je had het in Win10!

Ik las: "Ik had in Win11 iets maar het is (b.v. na een update) opeens verdwenen, hoe krijg ik het weer terug"

Dan kan ik mijn reacties wel weg halen.
Nouja technisch gezien is Windows 11 een update voor Windows 10. :+

• Erhnam

Erhnam

De dev channel krijgt trouwens ook de nieuwe photo app:

https://blogs.windows.com...-out-to-windows-insiders/

• Erhnam

Erhnam

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 20:37
Net even de laatste Windows 11 beta getest als mijn eerste Windows 11 kennismaking.
Over anderhalve week komt Windows 11 immers uit.
Het lijkt mij, zo kort dag, dat deze laatste beta min of meer de release candidate is.

Wat mij opvalt is dat blijkbaar nog steeds de focus ligt op het uitbrengen van nieuwe functionaliteit en niet het intergreren van Windows als geheel in een enkel deftig design.

Nog steeds schakel je regelmatig tussen Fluent, Metro en Aero design bij het configureren of gebruiken van je computer. In het configuratie scherm hebben sommige onderdelen zelfs nog gewoon het design of de naam van Windows 7/Vista. Wellicht hier en daar nog wel een XPtje.

Kan iemand mij uitleggen waarom Microsoft niet een paar jaar uittrekt om alles netjes qua design op elkaar af te stemmen? Dat mag bijna 10 jaar na het uitkomen van Windows 8 toch wel een keer?

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 13:48
quo_ schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:41:
Zijn er al wat ervaringen met de feitelijk benodigde schijfruimte?

Achtergrond van mijn vraag:
Ik gebruik een mini-notebook met een 64GB SSD die netto in windows 57 GB is.
Is voor mij ruim voldoende omdat ik na een aantal jaren office365 en met mijn nieuwe 1000Mbps glasvezel recent de stap heb gezet om alles in de cloud (onedrive) op te slaan.
Beetje zuur dat dan een OS upgrade stukloopt op een paar GB schijfruimte.
Het probleem is opgelost, of beter gezegd het doet zich niet voor.
De MS checktool die kennelijk weer te downloaden is meldt dat de susteemschijf 64 GB of groter is. Kijkt dus niet naar netto schijfruimte of vrije ruimte.

• kelly.hipolito
Vishari Beduk schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:46:
[...]

Wat je nu ziet is de Nadella strategie waarbij in alle openheid wordt ontwikkeld en waarbij eindgebruikers tijdens de ontwikkeling al feedback kunnen geven.

Nadeel is natuurlijk dat het huidige Windows 11 nog lang niet 'af' is. Sterker nog, de huidige Windows 11 is pas het begin van een proces dat een aantal jaren gaat duren.
Al gebruiken ze de "Methode Rutte". Is dat relevant voor de eindgebruiker?
Een eindgebruiker is er bij gebaat dat er een af product staat wat soepel werkt in al haar facetten.
Blijkbaar heeft Microsoft een andere prioriteit.

Dit is de vierde keer in korte tijd dat het ontwerp van het start menu wordt omgegooid (8,8.1,10 en 11).
Apps als Mail, Agenda, Foto's, Paint 3D hebben reeds tich keer een redesign gekregen.
Nieuwe functies als People en news and interests worden op de lopende band afgevuurd.

Maar daarnaast heb je het klassieke Aero systeem wat al jaren ligt te verstoffen en nauwelijks aandacht krijgt. Windows voelt nu al bijna 10 jaar lang aan alsof het twee besturingssystemen zijn die aan elkaar zijn geschroefd.

Het zou erg fijn zijn als dat oude klassieke systeem geïntegreerd wordt zodat er een uniform systeem komt.
Even pas op de plaats. Eerst een uniform systeem en daarna pas weer een nieuwe versie van: Candy Crush.

[Voor 4% gewijzigd door kelly.hipolito op 24-09-2021 17:14]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
RPHN schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:15:
Ik heb nogal een vreemd probleem... Ik kan mij ook niet herinneren of ik dit probleem al sinds het begin van Windows 11 heb of pas later is gekomen.

YouTube in Edge/Chrome is enorm traag. Netflix blijkt er ook last van te hebben, maar minder dan bij YouTube. Ik kan vaak niet eens in HD kijken. Wi-Fi is OK. Ping is 17ms, download 273mbps en upload 20mbps.

Relevante info:
OS Build 22000.120
Edge Version 92.0.902.67 (Official build) (64-bit)
Google Chrome Version 92.0.4515.131 (Official Build) (64-bit)

Ben gewoon benieuwd of iemand anders dit al eens ervaren heeft... Ik werk voornamelijk met kabel. Daar treed het probleem niet bij op.
Heb je nog iets gevonden? Heb nu sinds deze week hetzelfde, zowel WiFi als bekabeld.
YouTube, Facebook, Instagram, allemaal enorm traag. Andere sites werken normaal voor zover ik kan zien.

Edit: opgelost, Dell Optimizer > Network optimalisatie uitschakelen...

[Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 24-09-2021 18:50]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• kelly.hipolito
Vishari Beduk schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:47:
[...]

Net als kelly.hipolito en RMX hebben jullie de verkeerde verwachtingen: Windows 11 is geen stofzuiger of koelkast dat 'af' is als je het koopt.
De huidige versie van Windows 11 is inderdaad niet meer dan Windows 10 met wat aangepaste schermen. Het is een start waaraan MS de komende gaat werken.
Verkeerde verwachtingen?
Na bijna 10 jaar (Of je Windows nu 8,8.1,10 of 11 noemt) mag je gewoon verwachten dat Windows uniform is en niet dat het nog steeds twee losse besturingssystemen (nieuw + klassiek) zijn die aan elkaar zijn geschroefd.

Even terugkoppelen naar jouw beredenering stofzuiger of koelkast.

Jij koopt een koelkast. We noemen de koelkast voor het gemak even: 8.1.
Deze koelkast koelt snachts niet. Dit is de start waar de fabrikant aan gaat werken de komende tijd, waarbij jij feedback mag geven.
De fabrikant hoopt in de toekomst deze functie te kunnen introduceren.

Met als gevolg dat jij in de tussentijd een koelkast in gebruik hebt die niet optimaal functioneert.
Totdat een upgrade van de koelkast uitkomt: Genaamd: 10 of 11 zit jij met de gebakken peren.
En dat vind je dan best?

• deco1974
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:21
Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:32:
Het begint hier te jeuken om al eerder te installeren dan 5 oktober :D. Kan iemand bevestigen dat een clean install mogelijk is met de laatste dev / preview versie en die dan later upgraden/updaten naar de final / officieel release? Of beter nog even wachten? PS: ik neem aan dat er inmiddels wel officiele USB ISO\s te maken zijn?
ik heb gewoon een upgrade uitgevoerd en het draait als een zonnetje. Ik zit in de beta insiders
tzt ga ik ook een clean install doen, want altijd beter natuurlijk, maar vooralsnog gaat het prima

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@kelly.hipolito please don't shoot the messenger
Nogmaals; de ontwikkeling van win 11 is pas gestart. En volgens de Nadella methode wordt dat gedaan in samenwerking met 'iedereen'. Iedereen mag beta testen en feedback geven.
Als jij een OS wilt dat helemaal af is dan moet je nog een paar jaar wachten. Een indicatie daarvoor is wanneer de LTSC versie verschijnt. Als ik daarop google dan wordt dat ergens 2024 (geen grap).

En met 'niet af' bedoel ik dat niet alle features op dit moment gereed zijn; het hele subsystem voor android ontbreekt nog en de belangrijke verbeteringen voor de veiligheid op basis van TPM en MBEC zitten er nu totaal nog niet in.
Wat niet weg neemt dat je met het huidige win 11 prima kan werken. Ik ga in ieder geval wel over.

मकालु

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:24

Technomania

salvis titulis et honoribus

Vishari Beduk schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:46:
@kelly.hipolito please don't shoot the messenger
Nogmaals; de ontwikkeling van win 11 is pas gestart. En volgens de Nadella methode wordt dat gedaan in samenwerking met 'iedereen'. Iedereen mag beta testen en feedback geven.
Als jij een OS wilt dat helemaal af is dan moet je nog een paar jaar wachten. Een indicatie daarvoor is wanneer de LTSC versie verschijnt. Als ik daarop google dan wordt dat ergens 2024 (geen grap).

En met 'niet af' bedoel ik dat niet alle features op dit moment gereed zijn; het hele subsystem voor android ontbreekt nog en de belangrijke verbeteringen voor de veiligheid op basis van TPM en MBEC zitten er nu totaal nog niet in.
Wat niet weg neemt dat je met het huidige win 11 prima kan werken. Ik ga in ieder geval wel over.
En juist dat heeft Microsoft goed gedaan sinds de ontwikkeling van Win 10, het "insider" programma. Ze dachten daar ook iets van "iedere keer een leak die veelvuldig geïnstalleerd wordt dus kunnen we net zo goed gebruik maken van de feedback".

Ik vind het een dikke prima. Beetje vooruit lopen op de rest (ben toch een Tweaker) en Microsoft die bij lancering een stabieler OS kan presenteren.

Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront!

• Erhnam

Erhnam

• swhnld
wjsiebes schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:14:
Ik draai nu de insider versie van Windows 11 op mijn Surface pro. Op wat problemen met het benaderen van mijn NAS na werkt het prima. Nu wil ik volgende week stoppen met de insider versie. Kan dat zomaar of moet ik dan een kale installatie van Windows 11 doen?
Je kunt gewoon stoppen en verder gaan met de release zodra er een volgende update uitkomt gaat die mee, mits je hardware ondersteunt is. Dit staat ook gewoon bij Microsoft op de website uitgelegd, en in het insider blokje onder je Windows updates.
Ik blijf het achterlijk vinden dat Microsoft de keuzes maakt welke CPU wel en welke niet.
Als ik die nieuwe tool draai van ze dan is de GHz goed, multicore is goed, behalve het cijfertje van de cpu versie. Ik ben echt zo benieuwd wat de cijfers gaan zijn met Windows 11 ze laten een extreem grote groep zitten op deze manier.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Arfman schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:16:
al allerlei BIOS aanpassingen nodig had, vraag ik me af hoeveel mensen de moeite gaan
tijdelijk probleem
mobo fabrikanten zullen echt wel de default BIOS settings wijzigen zodat win 11 out-of-the-box gewoon werkt
maar kost even tijd voordat die mobo's uit Taiwan/China hier zijn en de oude voorraad op is
HKLM_ schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:41:
Ik blijf het achterlijk vinden dat Microsoft de keuzes maakt welke CPU wel en welke niet.
En ik blijf het achterlijk vinden dat er Tweakers zijn die steeds maar weer hetzelfde verhaal typen maar niet de moeite nemen om te begrijpen waarom die eisen er zijn.
Je zou bijvoorbeeld dit verhaal eens kunnen lezen https://arstechnica.com/g...ts-according-to-microsoft
En veel van de eisen voor win 11 bestonden al sinds 2017 als adviezen voor win 10, dus zo nieuw zijn ze niet https://docs.microsoft.co...m-security-considerations

मकालु

Pagina: 1 2 3 ... 6

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee