je zou zeggen dat de 14-30mm erbij dan meer voor je geschikt is. En als het met name statische shots betreft zou ik zeker een statief gaan gebruiken
- Gonadan
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 01:27
Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
:strip_exif()/u/106968/belkar2.gif?f=community)
@jelbo ik heb je vraag even afgesplitst naar een eigen topic aangezien het aankoopadvies betreft

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.dpreview.com/...73403&y=0.599660671869698Queros schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Wat fotografeer je dan graag in kerken? Het gebouw, bruiloften? Ik zou eerder even doorsparen voor de Z6 II..presteert met low light vele malen beter. Dan, afhankelijk van wat je schiet.. bijv een 85 mm F1.8?
Vele malen beter? Volgens mij hooguit 1/3 stop beter in het gunstige geval.
Als je kerken schiet dan heb je scherptediepte nodig en tenzij je met een statief schiet of vreselijk goede stabilisatie, maakt het weinig uit of je full frame of aps-c of met een 1" sensor fotografeert.
Met een fullframe camera moet het diafragma verder dicht om dezelfde scherptediepte te krijgen als met een kleinere sensor. Daardoor moet de iso omhoog en zit je feitelijk met dezelfde ruis.
Aan fullframe heb je enkel iets als je kunt werken met de kleinere scherptediepte.
Als je wijd wil, heb je weinig aan een 24-240mm lens, maar veel meer aan een 14-30mm (op fullframe).
Voor een X-T4 zit je dan al snel aan een 10-24mm.
Of je gaat voor een Sony A7 III met Tamron 17-28mm f/2.8 (en daarnaast als allroundlens de Tamron 28-200mm f/2.8-5.6)
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Is er een specifieke reden waarom je voor de X-T4 wilt kiezen? Het is een prachtige en hele goede camera hoor, daar niet van. Je hebt echter ook nog de X-T30 en X-S10. Deze zijn aanzienlijk goedkoper en hebben wel nagenoeg dezelfde techniek aan boord (zelfde sensor etc).
De X-T4 heeft als belangrijkste voordelen betere video specs, betere en grotere EVF en weather sealing. Als je dat allemaal niet perse nodig hebt zouden die andere 2 ook een optie kunnen zijn. De X-T30 is qua looks en bediening hetzelfde als de X-T4, maar mist bijv IBIS. De X-S10 heeft wel IBIS maar heeft wat minder de retro look en bediening via een PASM draaiknop.
De X-T4 is uiteraard echt de high-end body, maar als je de extra’s van de X-T4 niet echt nodig hebt zijn die andere twee net zo’n goede keuze en een stukje goedkoper. Daar kun je daar nog een mooie kleine prime voor kopen (die heeft Fuji genoeg namelijk).
Verder weinig aan je vergelijking toe te voegen. Belangrijkste vraag is of je echt full frame nodig hebt. Qua prestaties bij weinig licht zou ik eerder investeren in een goed statief, zeker omdat je in kerken vaak op een iets kleiner diafragma zult fotograferen om alles goed scherp te krijgen.
De X-T4 heeft als belangrijkste voordelen betere video specs, betere en grotere EVF en weather sealing. Als je dat allemaal niet perse nodig hebt zouden die andere 2 ook een optie kunnen zijn. De X-T30 is qua looks en bediening hetzelfde als de X-T4, maar mist bijv IBIS. De X-S10 heeft wel IBIS maar heeft wat minder de retro look en bediening via een PASM draaiknop.
De X-T4 is uiteraard echt de high-end body, maar als je de extra’s van de X-T4 niet echt nodig hebt zijn die andere twee net zo’n goede keuze en een stukje goedkoper. Daar kun je daar nog een mooie kleine prime voor kopen (die heeft Fuji genoeg namelijk).
Verder weinig aan je vergelijking toe te voegen. Belangrijkste vraag is of je echt full frame nodig hebt. Qua prestaties bij weinig licht zou ik eerder investeren in een goed statief, zeker omdat je in kerken vaak op een iets kleiner diafragma zult fotograferen om alles goed scherp te krijgen.
[Voor 14% gewijzigd door Erwin186 op 16-06-2021 22:29]
Ik ben verkocht door de IBIS (ik schiet 99% handheld), weather sealing (het is soms nat tijdens trips) en de grote EVF (ik heb een bril en denk dat dat helpt).
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Dan inderdaad zeker voor de X-T4 gaan! De grotere EVF kan ik als mede brildrager wel bevestigen, dat is een stuk fijner. Mijn vrouw heeft een X-T200 (zelfde kleinere EVF als de X-T30/X-S10] en dat kijkt met bril een stuk minder fijn. Zonder bril ook, maar bril versterkt het.jelbo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:29:
Ik ben verkocht door de IBIS (ik schiet 99% handheld), weather sealing (het is soms nat tijdens trips) en de grote EVF (ik heb een bril en denk dat dat helpt).
Persoonlijk zou ik vooral goed het objectief overwegen lichtsterk en geen extreme zoom. Op die manier heb je ruim voldoende scherpte voor een eventuele uitsnede. Een 24-200 lens is een groot compromis zonde om die op een top camera te zetten.
Naar mijn mening kan je beter een duur objectief op een goedkope camera zetten dan andersom. Zeker voor kerken zou ik voor minimaal 2.8 gaan.
Naar mijn mening kan je beter een duur objectief op een goedkope camera zetten dan andersom. Zeker voor kerken zou ik voor minimaal 2.8 gaan.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Pagina: 1