Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Positie Zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• HClemens
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 26-07 16:52
Mijn vraag
Ik ben bezig met het oriënteren van zonnepanelen en heb enkele adviseurs gehad.

Men adviseert een Oost-West opstelling, waarbij het dak aan de voorzijde wordt gebruikt. Ik denk dat dit niet zinvol is, omdat tegenover mijn woning eikenbomen staan die ca. 12 m hoog zijn en veel schaduw werpen op mijn dak.

Wat is jullie advies/ervaring.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Met sunny design heb ik de schaduw kunnen bekijken (zie afbeelding) en daaruit blijkt dat het achterste dakvlak van de garage vanaf 10:30 zon krijgt (zon om het huis van de buren gedraaid). Dus lijkt mij het dakvlak achter en platdank garage de beste optie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hyundai HiE-S395VG panelen (lengte 1,72) kunnen precies tussen mijn dakkapel en de goot (lengte 1,85m beschikbaar).

Ik wil ca. 5000kwh/jaar opwekken.
vraag is of optimizers in dit geval aan te bevelen zijn? Ik lees hier eerder meer panelen, maar gaat dat altijd op?

Ik heb één offerte ontvangen voor 17 panelen (4 op dak voor, 4 op platdak en de rest achter op dak/dakkapel) en die kwam uit op € 7.800 ex BTW. Dat vind ik prijzig als ik naar de € /wp kijk op dit forum,

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True