Hallo!
Ik ben nieuw in dit topic, toevallig stuitte ik hier op, en het lijkt me leuk om via deze opdrachten weer wekelijks met mijn camera aan de gang te gaan.
Voor onze (inmiddels al lang geannuleerde) reis naar Zuid-Afrika, namelijk een wat betere camera aangeschaft. Door corona kreeg mijn vrouw toegang tot Coursera, en daar een uitgebreide fotografie-cursus online mogen volgen. Maar nu ligt de camera al weer maanden in de kast, en dreigt ook alles wat ik geleerd heb weer weg te zakken.
Ik had helaas deze week zelf geen tijd om een goede foto te maken, maar ik heb wel jullie foto’s bekeken en wil daar graag op reageren!
@
Gwannoes : De tweede vind ik persoonlijk duidelijk de beste. Heel bijzonder inderdaad dat die 2 vrachtwagens op deze manier een kade scheppen voor de wachtende auto! Foto was misschien nog sterker geweest, als er minder afleidende elementen waren (rode gebouw in de achtergrond, wegwijzers, grijze kastje op de voorgrond), maar dan moet wel echt alles kloppen (locatie, licht, die auto’s op dezelfde momenten, etc.), dus dat is gewoon onmogelijk.
@
boooootje : Ik kan me volledig vinden in het commentaar van Flow. Idee van de auto’s is goed, door juist de achtergrond te laten “bewegen”. Lijkt bijna op een auto-reclame! Maar zou mooier zijn als je meer auto ziet. Erg lastig natuurlijk! Foto’s met de bijen is eigenlijk alleen de 1e goed vind ik, vanwege de scherpte en het onderwerp.
@
JoStad JoStad : 1e foto met de trein was denk ik zoals anderen ook al aangaven wellicht meer geslaagd met langere sluitertijd. Ben ook wel benieuwd hoe het er uit ziet als de trein door de bocht gaat!
En inderdaad: 2e foto met langere sluitertijd vind ik mooier! De donkere, laatste foto met de cirkels vind ik erg gaaf! Geen idee waar ik naar kijk, maar dat maakt het juist interessant voor mij. Mooi dat er geen symmetrie is, de schuine lijnen voegen nog meer beweging toe.
@
Jojo19 : De 1e foto vind ik het mooist. Die borden dragen voor mijn gevoel juist ook bij aan het idee van “beweging”. De wielrensters zijn echt ergens naar op toe. De 2e foto vind ik zelf iets te druk, en de 3e met de politieman nòg drukker. Was misschien mooier geweest om dan iets verder van de politieman af te staan, en dan geen borden zichtbaar. Maar erg mooie foto’s hoor! Kunnen zo in een krant of tijdschrift wat mij betreft.
@
Arthur23 : Erg origineel, en mooie foto ook! Mooie kleuren, nog iets meer assymetrie had wat mij betreft wel gemogen. En inderdaad: Erg benieuwd hoe zo’n foto met macrolens zou zijn geworden!
@
quartex : Hele bijzondere foto! Knap gemaakt ook, mooie kleuren, en geeft mij ook wel echt een gevoel van beweging.
@
Humil : Mooie foto, je ziet de beweging en daardoor het enthousiasme bij het kleine olifantje. Geeft een mooi overzicht. Ik vind de hangende zak bovenin beeld wel afleiden en niet zo mooi. Daardoor zie je dat het in een dierentuin is. Ik zou misschien wel voor nog veel crop kiezen: Alleen het kleine olifantje, de benen nog van de moeder, en het olifantje juist links of rechts in het frame plaatsen, dat suggereert denk ik nog meer beweging dan wanneer het olifantje in het midden staat. Dan zie je waar het vandaan komt of waar het naar toe gaat.
@
bobcom : De laatste foto uit je serie vind ik het mooist. Kunstzinnig bijna, en met veel beweging en heel kleurrijk.
@
RvL : De foto met de hond vind ik juist dat de tijd stil staat, en dat je geen beweging ziet. Je weet wel wat er gebeurt, en dat er in werkelijkheid veel beweging is, maar de actie is juist stil gezet voor mijn gevoel. Blijft een mooie foto! De 2e foto van de libelle, vind ik het meest geslaagd. Bijzonder om zo’n moment te “pakken”, en hier zie je wel beweging.
@
Spasm : De ongecropte versie vind ik duidelijk beter! Inderdaad jammer dat de achtergrond zo egaal is, dat haalt een heel stuk beweging uit de foto.
@
LA-384 : Origineel om een slak beweging proberen te geven! Maar wel lastig. Nu lijkt het vooral een vage foto van een slak. Wel mooie kleuren, en slim om de slak iets links in het frame te zetten, dat zegt wat over zijn/haar “weg” en beweging. Mooi ook dat alleen de weg van de slak scherp is, en dat zowel voorgrond als achtergrond onscherp zijn.
@
sys64738 : Hier werkt symmetrie wel voor mijn gevoel! Prachtige foto. De natuur zorgt voor een extra frame, en het contrast tussen de rust van de natuur en het geweld van een voortrazende trein, zowel wat betreft beweging als kleur, maken het een erg geslaagde foto!
De foto met de brommer vind ik ook erg geslaagd, wanneer de brommer inderdaad meer links in het frame geplaatst is.
@
Gonadan : Mooie patronen en kleuren! Geslaagde foto vind ik!
@
_jero_813 : Leuk idee, en heeft ook goed uitgepakt! Knap zo met de telefoon. Achtergrond had van mij iets vager gemogen, maar dat is lastig in te stellen met een telefoon, lijkt me.
Tot zover, met de volgende opdracht hoop ik ook zelf een fotootje te kunnen plaatsen!