Toon posts:

Foto-uitdaging week 23: Beweging Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 15:55

Gwannoes

Solderen moet je leren

Goedenavond!
Ik ben nieuw in dit topic, maar het lijkt me wel leuk om af en toe mee te doen. Ben bepaald geen pro fotograaf hoor! Maar evengoed leuk om wat te proberen.
Hierbij m'n eerste kiekjes. Graag jullie opbouwende kritiek.

Grappige vind ik dat deze zowel bij de opdracht van deze week, als bij die van vorige week past ;-)

Foto1

Foto2

Ik zit nog te twijfelen over welke van de twee ik nu de beste vindt. De eerste (met één langsrijdende vrachtwagen) is wel mooi, geeft goed een beweging in 1 richting aan. Die andere vind ik wel heel uniek doordat er een soort van kader ontstaat tussen de twee vrachtwagens door...

[Voor 27% gewijzigd door Gwannoes op 09-06-2021 08:26]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • +3Henk 'm!

• boooootje
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11-2022
Met het thema Beweging kun je vele kanten op.
Bij deze een paar pogingen.
Allemaal vandaag genomen 😎

Foto #1 Bij tussen de bloemen. Er beweegt niet veel. Maar dan toch.

Foto #2 Bij tussen de bloemen. Weer beweegt er niet zo heel veel.

Foto #3 Bij bij bijenhotel. Beetje vaag (bewogen? 😁)

Foto #4 Bij bij bijenhotel. Komt net uit het gaatje. Niet super veel beweging 🤨

Foto #5 Bewegende auto, maar dan andersom. Valt niet mee om de auto er scherp op te krijgen 😵

Foto #6 2e poging voor een "bewegende" auto

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:30
De timing van de trein was nogal lastig, want voor je het weer is deze alweer weg en de volgende duurt nog wel even.

@boooootje Jammer dat je de foto's van de auto's niet wat uitgezoomd hebt zodat de beweging duidelijker wordt. In de bijen foto's zie ik nauwelijks beweging en de scherpte kan wel wat beter.
@Gwannoes Het zou mooi zijn als de vrachtwagen ook enigszins herkenbaar is. In eerste instantie had ik geen idee wat die onscherpe streep voorstelde.

[Voor 60% gewijzigd door JoStad op 09-06-2021 11:14. Reden: update]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 10:25
Wat een toeval is dit zeg. Zondag aanwezig bij een wielerkoers en daar een paar specifieke foto's gemaakt met dit onderwerp. Ik weet dat de uitdaging maandag begint, maar de post is van zondag dus ik rek hem een klein beetje (persoonlijk vind ik de foto's te mooi om niet mee te nemen :))

#2 (helaas toch iets bewogen door de lange sluitertijd, maar dat mag de pret niet drukken)

#3 onder het toeziend oog van

@Gwannoes beweging lijkt me redelijk gelukt. Zoals al meer aangeven gaat mijn voorkeur ook naar de tweede foto (die twee vrachtwagens en die auto er dan midden door spreekt mij wel aan).

@boooootje de foto's van de bijen spreken mij niet zo aan. Ik heb het idee dat ik weet wat je wilde bereiken, maar dat komt er niet helemaal uit. De auto's vind ik tof idee. Lastige is een bewegend object terwijl je zelf meebeweegt scherp te krijgen (ik zelf liep hier zondag ook een paar keer tegen aan). Gewoon lekker doorgaan en ooit word je er handig in!

@JoStad ik sluit me aan bij Gonadan in dit geval en had een langere sluitertijd geprobeerd om de trein langer uitgesmeerd te krijgen. Op die manier vul je ook een beetje de ruimte op het spoor rechts in.

[Voor 0% gewijzigd door Jojo19 op 09-06-2021 11:36. Reden: Typo]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-03 14:03
Mijn eerste toevoeging aan deze topic reeks :) Geprobeerd om de trilling van de snaar te laten zien, door alleen de A-snaar aan te slaan. Dan zie je het verschil met de andere snaren. Ik heb een sluitertijd van 0.6 seconden gebruikt. Ik denk dat hier een echte macro lens ook een leuk effect kan geven.

@Jojo19 Ik vind foto 1 de mooiste, dan lijkt het alsof de wielrensters(ik denk team sd worx?) onderweg zijn naar de bestemmingen op de borden.
@JoStad Ik vind hem goed gelukt hoor. In het donker geeft deze denk ik ook een leuk effect, de verlichting van binnen samen met de koplampen/achterlichten.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-03 23:37

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

Valt dit ook onder beweging? Ik verveelde me gister.

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Humil
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-03 12:36
Aangezien we weer naar de dierentuin mogen en babydieren het altijd goed doen:

Deze week geprobeerd om een JPEG zonder bewerking uit de camera te gebruiken. Misschien zou een crop het beter doen.

[Voor 10% gewijzigd door Humil op 09-06-2021 20:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21

bobcom

Dedicated dabbler

@Gwannoes Tweede vind ik de beste, maar kan imo nog wel wat crop lijdemn. Eerste is onherkenbaar bewogen, en amper contrast met iets dat stil staat.
@boooootje De derde, maar dan zwaar gecropt op die bij. Bij de eerste twee is het een beetje raden naar wat oof- en wat is bewegingsonscherpte is. De vierde is wat minder dan drie, want minder nadrukkelijke beweging. Bij de gepande auto's kan de uitvoering strakker, maar ik kan het wschl niet verbeteren, dus wie ben ik om er wat van te zeggen.
@JoStad Trein vind ik prima, itt anderen vind ik het juist lekker zoals hij pal voor (of na, er zit kop noch kont aan) het portaal ophoudt.
@Jojo19 Nummer twee vind ik magnifiek - de titel "beweging " is 'm op het lijf geschreven. De overige twee vind ik wat rommelig.
@Arthur23 Leuk idee, jammer dat de krappe scherptediepte wat tegenzit. Misschien het verschil tussen de stilstaande en bewegende delen met wat nabewerkingstruucjes aanscherpen?
@quartex Misschien wel, misschien niet. Heb zelf even gedacht aan de zoomentijdensbelichting-truc, maar ben er nog niet uit. Weet trouwens niet hoe dit gedaan is...
@Humil Heel leuke foto, maar ik weet niet of ik hem zo erg "beweging" vind. Maakt niet uit, want ik zit sowieso niet in de bewegingsjury, en hij blijft leuk.

Beetje aan het experimenteren met stroboflitsen gegaan. In mijn opwindspeelgoedcollectie zit een blikken ezeltje met een veermechaniekje dat een excentrisch vliegwieltje aandrijft. Daardoor siddert het beestje als een dolle als je hem opwindt. Een tablethoesje als corral, A6500 met 18-135 op 50mm, SB80DX als flitser (10 flitsen @1/16, 1Hz), 13 s @f/11 en ISO 100. Duidelijk work in progress, want dit kan beter..-

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JoStad
Hierbij dan de versie met 1/4 sec (#1 was met 1/10 sec). Gemaakt net na zonsondergang.
@Gonadan @Jojo19 @sys64738

[Voor 6% gewijzigd door JoStad op 09-06-2021 23:59]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb het, vrij standaard, in de dieren en natuur gezocht
Playing with the garden hose

De tweede foto was een gevalletje op het juiste moment op de juiste plaats. Een libelle blijft doorgaans lang genoeg stil zitten om een mooie foto te nemen, maar tijdens wegvliegen of landing is een heel ander verhaal. Op deze foto was de libelle nog bezig met landen. Je ziet de vleugels nog net bewegen. Genomen met m'n Meyer Optik Gorlitz Orestor 135mm f/2.8 @f/8
Dragonfly during landing

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
Panning shot van mijn jongste. Helaas niet zo scherp als ik gehoopt had :)

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@sys64738
Dank voor de feedback.

Wat dat betreft is deze misschien beter. Hier vliegt de libelle nog maar is hij net uit focus omdat ik gefocussed heb op het plantje. De libelle kwam van achter aanvliegen. Op 1.35m van het plantje is de scherptediepte op f/8 ook nog beperkt tot een paar cm.

Dragonfly in flight

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21

bobcom

Dedicated dabbler

sys64738 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Zo zie je maar. Over smaak valt niet te twisten. .....
Inderdaad. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste trein van @JoStad
@RvL Zit inderdaad wat weinig beweging in. Bello nog een keer de tuin in sturen en wat langere sluitertijd? Tweede libel is idd meer "beweging", al hangt'ie dan te helicopteren.
@Spasm Vind eerder de egale onder/achtergrond jammer, daardoor mis je de beweegsensatie nogal.Behalve bij die paar voeten en dat stukje berm bovenin.

WIP fase twee. Hobbelpaardje uit de speelgoedverzameling van zolder gehaald: aangedreven achterbenen laten 'm steigeren als hij opgewonden is. A6500, 18-135 @34mm, 1/10s, f/11, ISO 100. Neewer 420S als opsteekflitsertje in strobostand: 1/8, 10 flitsen, 2 Hz.

1: Pose (Het teugeltouwtje is nog een beetje bewogen)

2; Actie

[Voor 28% gewijzigd door bobcom op 10-06-2021 12:38]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
@bobcom , ik had hem en beetje gecropt. Hier de niet gecropte versie.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• JoStad
Na wat experimenteren met beweging. De foto is bewust zo donker gemaakt.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:43
Een snelle bijdrage

Acties:
  • +6Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LA-384 Nog best knap, een slak motion blur geven ;-)

Zelf vanmorgen even op pad geweest. Idee was er al maar had eerder geen tijd. Weer zat mee (zon maakt dit plekje stuk lastiger) en dan is het alleen nog kwestie van de juiste sluitertijd zien te vinden en afdrukken. Geschoten op 300mm (equiv) 1/8 seconde met alleen de stabilisatie van mijn G9. De magie van MFT _/-\o_

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:08

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
@bobcom heeft stiekem al geraden wat het is. Toevallig was ik op dat moment net op zoek naar die van m'n dochter, daar kon ik wel een leuke plaat mee maken dacht ik zelf. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:52
Probeerseltje met mijn telefoon, moest de telefoon en 'bloem' beide zelf vasthouden en blazen 😀

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@_jero_813 Leuk en geslaagd experiment. Uiteraard niet de hoeveelheid background blur als je met een camera krijgt maar nog steeds prima plaat.

Zelf naast mijn trein ook nog geprobeerd de onvermijdelijke panning foto te maken. Had het ooit eens geprobeerd maar het blijft lastig. Na veel proberen was dit een halve gelukstreffer die ik heel snel moest nemen maar misschien daardoor ook wel goed gelukt is juist. Ben in ieder geval wel blij met het resultaat.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@_jero_813 Goed idee; die weggeblazen vruchtpluisjes van de paardenbloem. :)
Alleen het uniforme groen op de achtergrond is wat te. Of in de nabewerking hier wat aan doen, of de stengel eerst plukken en dan pas blazen. :+

@sys64738 Die snelle brommert 'Veloce' is zeker geslaagd! d:)b

Ideetje: maak het beeld wat langgerekter qua uitsnede en plaats willempie links of rechts van het midden. Zodat het lijkt alsof 'ie in- of uit het beeld scheurt. 8)

:)

[Voor 61% gewijzigd door ehtweak op 12-06-2021 22:54]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee