De afgelopen weken heb ik mijn stokoude nikon d80 afgestoft en me vermaakt met het fotograferen van vogels en andere wezens in de tuin en tijdens langere (15 km+) wandelingen in de natuur. Hiervoor gebruikte ik de d80 in combinatie nog veel oudere 70-300mm G die ik ooit bij als kitlens bij een filmcamera kreeg. Geen ideale setup, maar ik had het nog in de kast liggen en was een beetje aan het verkennen of ik misschien 'n nieuwe camera en/of lenzen wilde kopen voor natuurfotografie.
Helaas is de 70-300 na een val van de salontafel kapot en komt de keuze voor nieuwe apparatuur wat eerder dan ik gehoopt had. Ik hink op twee gedachtes:
Optie 1: Stapsgewijs verder met Nikon
Ik zou een 2e hands nikon AF-S 300m f/4 (de non-VR versie) voor rond de 550-600 euro kunnen kopen. Dat is een flinke upgrade t.o.v. van de oude lens, maar ik zit natuurlijk nog steeds met de limitaties van de d80 (slechte isoprestaties, geen image stabilisation). Op termijn zal er dus ook, als ik er verder mee wil, een nieuwe body moeten komen en misschien nog zaken als een 1.4x teleconverter. Hierdoor zal het uiteindelijke kostenplaatje misschien niet heel anders zijn dan optie 2: nu ~600 euro voor de 300mm F4, en als ik verder wil vermoedelijk rond de 300 euro voor een 2ehands 1.4 TC, en de kosten voor een nieuwe body. In dat laatste heb ik me nog niet echt verdiept; ik lees dat de d500 fantastisch is voor vogel/sportfotografie maar die is redelijk aan de prijs net buiten budget. Ik denk dat het in totaal zeker 1500+ euro zou worden, uiteraard vooral afhankelijk van de body.
Voordelen:
Ik lees veel goede dingen over de Olympus systeem, en dan specifiek de m1 mark II en recente 100-400 F/5.0-6.3 IS. De MkII komt regelmatig voorbij in combinatie met de 12-40 2.8 voor 1199 of 12-45 F4 voor 999 euro. Met 1300 euro voor de 100-400 zou ik dan voor 2300 euro een complete set hebben.
Voordelen:
Mijn vragen:
Helaas is de 70-300 na een val van de salontafel kapot en komt de keuze voor nieuwe apparatuur wat eerder dan ik gehoopt had. Ik hink op twee gedachtes:
Optie 1: Stapsgewijs verder met Nikon
Ik zou een 2e hands nikon AF-S 300m f/4 (de non-VR versie) voor rond de 550-600 euro kunnen kopen. Dat is een flinke upgrade t.o.v. van de oude lens, maar ik zit natuurlijk nog steeds met de limitaties van de d80 (slechte isoprestaties, geen image stabilisation). Op termijn zal er dus ook, als ik er verder mee wil, een nieuwe body moeten komen en misschien nog zaken als een 1.4x teleconverter. Hierdoor zal het uiteindelijke kostenplaatje misschien niet heel anders zijn dan optie 2: nu ~600 euro voor de 300mm F4, en als ik verder wil vermoedelijk rond de 300 euro voor een 2ehands 1.4 TC, en de kosten voor een nieuwe body. In dat laatste heb ik me nog niet echt verdiept; ik lees dat de d500 fantastisch is voor vogel/sportfotografie maar die is redelijk aan de prijs net buiten budget. Ik denk dat het in totaal zeker 1500+ euro zou worden, uiteraard vooral afhankelijk van de body.
Voordelen:
- nu relatief weinig geld uitgeven, en langzaam uitbreiden als ik beter weet wat ik wel en niet wil. Dat is fijn als toch blijkt dat de camera weer stof gaat verzamelen.
- de 300mm f/4 AF-S is redelijk waardevast; als ik niet wil doorgaan of wil overstappen naar een ander systeem verlies ik daar weinig op denk ik?
- een flinke performancebump door de 300mm f/4 AF-S.
- I.c.m. de D80 is het nog steeds behelpen: geen beeldstabilisatie, en met de ISO prestaties verwacht ik dat korte sluitertijden wel een uitdaging gaan worden.
- Als ik later nog meer tele zou willen (voor voor vogels) dan 1.4 TC + 300mm dan is dat niet mogelijk: dan kom je in het domein terecht van kneiterdure en -grote zoomlenzen wat voor mij geen optie is.
- Het is me een beetje onduidelijk of er nog toekomst in het DX formaat zit. Een bevriende fotograaf zei dat als zij nu iets zou moeten kopen, ze in FF zou investeren.
- ten opzichte van optie 2 flink groter en zwaarder
Ik lees veel goede dingen over de Olympus systeem, en dan specifiek de m1 mark II en recente 100-400 F/5.0-6.3 IS. De MkII komt regelmatig voorbij in combinatie met de 12-40 2.8 voor 1199 of 12-45 F4 voor 999 euro. Met 1300 euro voor de 100-400 zou ik dan voor 2300 euro een complete set hebben.
Voordelen:
- body is natuurlijk heel veel beter dan de d80. Isoprestaties, beeldstabilisatie, en dan nog zaken als pro-capture.
- Compact en licht, wat erg fijn is voor wandelen
- Effectief meer tele door het kleinere sensorformaat
- weather sealing, handig als je de natuur ingaat
- nu hogere investering
- de toekomst van Olympus en M43 is naar ik begrijp allerminst zeker. Het zou jammer zijn om over 5 jaar met bijvoorbeeld een kapotte body te zitten die niet gerepareerd kan worden en lenzen die nauwelijks nog waarde hebben.
Mijn vragen:
- Zijn er opties (bijvoorbeeld 2e hands) of facetten die ik over het hoofd zie?
- Ik kijk nu verlekkerd naar de aanbiedingen op het Olympussysteem en heb het idee dat ik daar nu gebruik van moet maken omdat het een buitenkans is, maar ik weet niet hoe vaak dit soort aanbiedingen voorbij komen
- Vogels en wildlife kijken doe je vooral vroeg in de ochtend en 's avonds, en dan heb je minder licht. Ik vraag me af of de Olympus setup (kleine sensor en max f6.3 op 400mm) dan niet uiteindelijk slechter presteert dan wat je voor hetzelfde budget bij optie 1 kan realiseren met een juiste body?
- Ik twijfel wat ik precies voor resultaat van stap 1 van optie 1 (de Nikon d80 + 300 f4) mag verwachten. Is dit echt een stap vooruit ten opzichte van wat ik had? Met die oude kitlens had ik veel lol maar dat was deels omdat mijn verwachtingen nul waren. Als ik nu geld ga investeren (zelfs al is het maar 1 lens), dan is dat anders. Als zaken als VR en isoprestaties me onmiddelijk gaan tegenstaan en tot aankoop van een andere body leiden, valt het stapsgewijze voordeel weg.
- Hoe waardevast is glas momenteel? Rond 2007 was duidelijk dat glas een goede investering was, maar nu zijn er zoveel formaten en lijkt de markt zoveel onzekerder geworden door de opmars van smartphones, dat ik niet weet in hoeverre dat nog waar is.
- Ik twijfel tussen de olympus 12-40 f2.8 en 12-45 f/4. 200 euro in het voordeel van de 12-45 is bijvoorbeeld een flinke hap van de kosten voor een 1.4TC of macrolens.