Toon posts:

Foto-uitdaging week 21: Lantaarnpaal in zwart/wit Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-03 09:16
Gister tussen de regenbuien door even naar het dorp geweest en met mijn compactcamera wat foto's van lantaarnpalen gemaakt.

[Voor 10% gewijzigd door JoStad op 26-05-2021 13:56. Reden: update]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-03 20:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

JoStad schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:52:
Gister tussen de regenbuien door even naar het dorp geweest en met mijn compactcamera wat foto's van lantaarnpalen gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op mijn monitor* zijn de lampen op foto 1 helemaal uitgebeten en worden ze zelfs als grijswaarde weergegeven, dus niet eens als wit. Misschien iets met sRGB vs AdobeRGB? Foto 2 ziet er bij mij wel normaal uit. Die vind ik daarom ook een stuk beter.

/edit:
*: Dell U2520D, staat toch bekend om z'n goede en natuurgetrouwe kleurweergave. Is ook handmatig gekalibreerd via MacOS, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

/edit (2):
JoStad heeft de foto's bijgewerkt, deze comment is nu niet meer van toepassing!

[Voor 12% gewijzigd door Icephase op 26-05-2021 14:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Icephase schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Op mijn monitor* zijn de lampen op foto 1 helemaal uitgebeten en worden ze zelfs als grijswaarde weergegeven, dus niet eens als wit.
Ik zie het ook zo; als een grijs stralende lamp... :|
(ook hier gecalibreerde 4K IPS schermen, getest met zowel FF als Chrome)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoStad
Icephase schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Op mijn monitor* zijn de lampen op foto 1 helemaal uitgebeten en worden ze zelfs als grijswaarde weergegeven, dus niet eens als wit. Misschien iets met sRGB vs AdobeRGB? Foto 2 ziet er bij mij wel normaal uit. Die vind ik daarom ook een stuk beter.
@ehtweak @Icephase @Wormaap
Bedankt voor de aanwijzing. Ik heb de lampen van de eerste foto wat lichter gemaakt. Het wit in de lampen is nu 255,255,255.

[Voor 7% gewijzigd door JoStad op 26-05-2021 17:52. Reden: textueel]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 08:28
Nou, het was droog :). Nog niet heel enthousiast over de scherpte van de previews. Ik heb m'n hele oude flickr-account afgestoft in de hoop dat dit beter zou werken dan de previews van Tweakers, maar dat valt tegen. Kan dat beter?

Wat geëxperimenteerd met diafragma. Bleek toch wel handig diafragma redelijk open te houden omdat de verstrooiing/stervorming van de lantaarnpalen al snel lelijk werd. Tevens waaide het nog best hard, dus om de blaadjes nog enigszins op hun plek te houden moest sluitertijd niet te lang worden. Nog wat zitten stoeien in Lightroom met de belichting.

Technisch gezien geen lantaarnpaal, maar wel openbare straatverlichting. Hopelijk mag dit nog nét ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@ehtweak Prima poging alleen dus paar jaar te vroeg. Ach, je weet nu hoe het moet dus nog een keer zo'n mooie plaat maken.

@JoStad Prima platen. Bij die 1e vind ik de lantaarns links onderin beetje afleiden maar verder mooi minimalistisch. De 2e is mooi vastgelegd. Prima.

@Flow Drie fraaie platen. En nee hoor, dat ze aan de muur hangen maakt wat mij betreft niet uit. Waar zijn ze geschoten? Lijkt beetje op Alkmaar.

Zelf vanmiddag mijn camera meegenomen tijdens rondje boodschappen doen. Ging eigenlijk voor klassieke lantaarnpalen bij ons in het dorp maar kwam uiteindelijk hier op uit. En ook de lucht was anders dan ik bedoeld had. Wilde voor donkere wolken gaan maar toen brak net het zonnetje half door. Ach, aanpassen en doorgaan.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:18
@ehtweak : heel gaaf idee, maar zoals @LA-384 ook al aangaf, zoiets is denk ik mooier als het volledig symmetrisch is.

@JoStad : fijne sfeer in de tweede plaat vooral. Hetzelfde geldt voor de drie platen van @Flow . Heel prettig om naar te kijken, alledrie.

Ik had eigenlijk hetzelfde idee als @sys64738 , maar hier in het dorp en de omgeving geen mooie lantaarnpalen om te fotograferen.
Mijn eerst instinct was onderstaande foto: de lucht met een rood-filter en de zon als alternatieve 'lichtbron' in de lamp. Ik moest uiteraard even op de zon op het goede moment wachten, maar zojuist was het dan zover. Dit is een JPEG direct uit de camera (Fujifilm X100V, met de digitale teleconverter, voor de geïnteresseerden), wel gecropped en geschoten met dit filmsimulatie-recept

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Humil
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-03 12:36
Ik maar denken dat ik origineel zou zijn om overdag de foto te maken.

@DwightKSchrute Origineel hoe de zon zo uit de lamp komt

@Flow Op de eerste foto lijkt de lantaarnpaal niet echt het onderwerp (wel een mooi plaatje). 2e en 3e foto ook mooi

Gisteren een wandeling gemaakt in de avond, met een laagstaande zon. Ik vond deze wat hebben omdat de zon juist de lamp verlicht.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JoStad
Vandaag kwam ik deze lantaarnpaal tegen.

[Voor 21% gewijzigd door JoStad op 28-05-2021 20:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:09

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Eerste foto een beetje "mwah", met dat drietal onderin en die solitair linksboven. Tweede sfeervol plaatje, tikje grauw. Zou meer uit te halen moeten zijn. Laatste met die krulpaal leuk gevonden, maar je had de bloembak ook vrij kunnen laten -stukkie meer naar links gaan staan. Had ik evenwichtiger gevonden.
@Flow Tweede en derde het best gelukt .- echte lantaarnpaalsfeer. Bij de eerste is de balans tussen lantaarn en omgeving wat zoek: de lamp te fel voor overdag, de omgeving te licht voor 's nachts.
@sys64738 Geen dreigende wolkenlucht nodig - prima met die vriendelijke wolkjes, en die knik in de paal geeft hem net dat tikje extra.
@DwightKSchrute Mooi, zo'n lanteren op zonne-energie. Jammer dat'ie het alleen overdag even doet.
@Humil Sfeervolle setting, die zon in zo'n ouderwetse lanteranpaal. Jammer dat de flares en de overstraling zo'n dominante plek in het beeld innemen.

Gisteravond een stuk geredeen om een paar eigszins totografabele lantaarnpalen op te zoeken. De een op een eilndje bij een wegsplitsing met wat borden en een kruis, de ander bij het kerkhof.

1: A7Rii, 24-85mm op 40mm, f/3.5-4.5 @f/8, ISO 800, 2s. De auto niet gestopt, de flare niet te stoppen

2:1: A7Rii, 24-85mm op 24mm, f/3.5-4.5 @f/11, ISO 800, 1/5s. Een gestopte automobilist uitgelegd dat ik niet gevallen maar aan het fotograferen was.

3: 1: A7Rii, 24-85mm op 24mm, f/3.5-4.5 @f/11, ISO 800, 0.6s. Het hek stiekem extra aangelicht met een later weggepoetste optical slave flash. Radiotriggers zijn nog onderweg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Die positie zit er wel bij echter ik koos voor de diagonale positie van de bank bij de eerste foto (#3).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad Ik zou die 'kreukelpaal' wel eens in het donker willen zien!

@bobcom Kerkhof + 'creepy' licht/lantaarnpaal is een goed plan.
Alleen de uitwerking kan nog wel wat interessanter lijkt me.
Jij woont toch in Italië? Zijn daar niet van de aloude kerkhoven met wat vervallen grafstenen en toevallig een straatlamp in de buurt?

Ok, dezelfde straatlamp(en) als die van 3 jaar geleden, maar er waren er nog maar enkele die compleet functioneerden. :-(
Het blijken van die oude natriumlampen te zijn. Als er >50% kapot is, worden ze allemaal vervangen door nieuwe LED varianten. Alleen die geven een heel ander soort licht(stralen).

Speciaal voor de recht-toe-recht-aan liefhebbers:

LelystadHavenLP05 by Erik Haak, on Flickr

Zelf geef ik de voorkeur aan deze 'schuine' variant:

LelystadHavenLP04 by Erik Haak, on Flickr

[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 29-05-2021 21:20]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Helaas heb ik meer foto's weg moeten gooien dan gehoopt, maar deze week is het gelukkig weer gelukt om een bijdrage te doen.

Deze vond ik leuk omdat het verward kan worden met wat anders dan een lantaarnpaal.

Het licht door de boom trok in dit geval mijn aandacht.

En deze lantaarnpaal voldeed wel heel letterlijk aan de opdracht. Qua foto niet heel bijzonder maar ik wilde hem jullie niet onthouden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:47:
@ehtweak doe mij ook maar de schuine inderdaad. De recht toe recht aan is niet 100% recht, dus tingelt m'n OCD. :P
Ai... :+ Ik heb er nog ff wat lijnen ingezet, je hebt gelijk, het is niet helemaal recht:

ben vanochtend nog ff langsgelopen en heb eens goed gekeken naar die twee bogen van die oude lantaarnpaal. Maar hij is gewoon krom! Dus, het klopt dat 'ie niet symmetrisch is!
Zal wel door de vele stormen gekomen zijn...

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 29-05-2021 11:03]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Die eerste vind ik behoorlijk speciaal, alsof de zon in de zee zakt. Tweede had ik liever de lantaarnpaal naast de stam i.p.v. erachter gezien: het is tenslotte nog geen sinterklaas, en de uitdaging luidt lantaarnpaal ;) maar dat is mijn mening maar. Derde vind ik nogal gewonia, had wel forse (vierkante) crop verdragen nmm.
@ehtweak Voor jouw begraafplaats moet ik 550 km rijden, dan zit ik in Alto Adige waar ze zich vier dagen van de week Ooostenrijker en drie dagen Italiaan voelen. Andere (begrafenis)cultuur. Betekent niet dat La Piana de enige of beste optie is, maar ik ben nog niet toe aan het uitgebreid zoeken naar begraafplaatsen. Bovendien is La Piana net uitgebreid met een reeks nieuwbouwbijzethokjes.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Nog eentje om het af te leren: omdat er niet "straatlantaarn" staat het lantarenpaaltje in de voortuin tegen een avondschemerlucht. Waaruit wel blijkt is dat zo'n zwart-witomzetting nog niet zo simpel is. Zelfs als je alles uit de Lightroom- en Silver Efexkast trekt blijven er nog genoeg vraagtekens en bedenkelijke puntjes over: onverklaarbare halo's, flares die de raarste effecten veroorzaken...
Iemand tips over een tutorial voor de perfecte zwartwitomzetting van een imperfecte foto?

A7Rii met Canon EF 20-35mm 3.5-4.5 @25mm, f/9.0, 0.4 s @ISO 400. Lightroom en Silver Efex Pro2, "Harsh dynamic" profiel met wat aanpassingen, korrel toegevoegd, nog wat bijgewerkt in Lightroom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Het resultaat van mijn pogingen van vorige week. Zoals ik al aangaf vond ik het lastig om een lantaarnpaal interessant in beeld te brengen.

De keuze tussen mijn EF-M 18-150 en nFD 50mm was een lastige. Aan de ene kant vind ik de manier waarop de nFD sterke lichtbronnen weergeeft fraaier, de vorm van de 'sun' star is erg soft. Maar, die nFD geeft dan ook flinke flares.

De EF-M 18-150 heeft minder last van flares, maar geeft de lantaarnpalen klinischer weer. Er is slechts een kleine sunstar te zien rond de lichtbron, waardoor het veel meer benaderd zoals wij het zien.

Anyway, het resultaat.

Lantaarnpaal z/w 1
Ik heb iets met paadjes kennelijk :). In het origineel van deze foto is de flare goed te zien, vanaf de eerste lantaarnpaal tot in het gras. In monochroom valt dat grotendeels weg, al zie je nog wel een lichte vlek links onder de eerste paal.

Lantaarnpaal z/w 2
Zie het licht schijnt door de bomen. In een poging om de flare te onderdrukken heb ik deze foto genomen, waarbij het licht gebroken werd door de bladeren aan de boom. Portretuitsnede uit landschapfoto omdat er wat hinderende objecten in het beeld stonden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

ehtweak schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:54:
[...]

...
En waarom zou je korrel(ing) toevoegen? We hebben toch juist moderne camera's die dat fenomeen uitgeband hebben?
Vind ik een beetje kort door de bocht. Want waarom zou je dan in zwart-wit fotogaferen, als we al sinds 1941 kleurenfilm hebben en digitale camera's (op de Leica Monochrom na) alles prima in kleur registreren? En waarom zou je in high-key willen fotograferen als je altijd de juiste belichting en papiergradatie voor alle grijstonen kunt kiezen?

Feit is nu eenmaal dat er zonderlingen zijn die wat vroeger beperkingen waren nu zien als mogelijkheid om een extra expressie aan hun foto's toe te voegen. Terwijl anderen alleen die foto's "geslaagd" noemen die precies weergeven wat er voor de lens stond. En ja, ze hebben allebei gelijk, want "mooi" bestaat alleen in combinatie met "vinden".

@RvL Die eerste vind ik erg goed gelukt, die diagonale lijn en die sunstars met die horizontale stralen, fijn om te kijken. Tweede vind ik matig, weinig boeiend onderwerp en omgeving.

[Voor 78% gewijzigd door bobcom op 31-05-2021 13:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 08:28
ehtweak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:16:
Ik heb ze nu zowat helemaal wit gemaakt.
Volgens mij wel beter zo. In de foto met mist waren ze ook een stuk witter. Hoeft natuurlijk niet per se de "kleur" te behouden bij het omzetten naar z/w.

@RvL Die eerste foto is een prima plaat hoor. Flinke flares, maar dat mag ook wel als het je onderwerp is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-03 22:09
ehtweak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:54:
@bobcom Je vroeg:

Iemand tips over een tutorial voor de perfecte zwartwitomzetting van een imperfecte foto?

En daar gaf ik wat suggesties op. Niks meer, niks minder.
Ik zeg toch niet dat het één beter is dan het ander? Slechts anders... Met daarbij als laatste de vraag waarom je met opzet korreling zou toevoegen bij de foto's in het kader van dit onderwerp? 'Lantaarnpaal in z/w'.

...
Een vraag stellen is uiteraard geen probleem, en kan andere helpen om ideeen te krijgen voor hun eigen foto's. Maar jouw zin na die vraag suggereert dat jij het er niet mee eens bent omdat moderne camera's geen/weinig ruis meer hebben. Je bedoelt de vraag misschien wel goed, maar de vraagstelling was misschien niet erg handig :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Zullen we het gewoon on-topic houden? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee