Gister tussen de regenbuien door even naar het dorp geweest en met mijn compactcamera wat foto's van lantaarnpalen gemaakt.
[Voor 10% gewijzigd door JoStad op 26-05-2021 13:56. Reden: update]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[Voor 10% gewijzigd door JoStad op 26-05-2021 13:56. Reden: update]
Op mijn monitor* zijn de lampen op foto 1 helemaal uitgebeten en worden ze zelfs als grijswaarde weergegeven, dus niet eens als wit. Misschien iets met sRGB vs AdobeRGB? Foto 2 ziet er bij mij wel normaal uit. Die vind ik daarom ook een stuk beter.JoStad schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:52:
Gister tussen de regenbuien door even naar het dorp geweest en met mijn compactcamera wat foto's van lantaarnpalen gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Voor 12% gewijzigd door Icephase op 26-05-2021 14:12]
Ik zie het ook zo; als een grijs stralende lamp...Icephase schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Op mijn monitor* zijn de lampen op foto 1 helemaal uitgebeten en worden ze zelfs als grijswaarde weergegeven, dus niet eens als wit.
@ehtweak @Icephase @WormaapIcephase schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Op mijn monitor* zijn de lampen op foto 1 helemaal uitgebeten en worden ze zelfs als grijswaarde weergegeven, dus niet eens als wit. Misschien iets met sRGB vs AdobeRGB? Foto 2 ziet er bij mij wel normaal uit. Die vind ik daarom ook een stuk beter.
[Voor 7% gewijzigd door JoStad op 26-05-2021 17:52. Reden: textueel]
@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 29-05-2021 21:20]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ai...Gonadan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:47:
@ehtweak doe mij ook maar de schuine inderdaad. De recht toe recht aan is niet 100% recht, dus tingelt m'n OCD.
[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 29-05-2021 11:03]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Vind ik een beetje kort door de bocht. Want waarom zou je dan in zwart-wit fotogaferen, als we al sinds 1941 kleurenfilm hebben en digitale camera's (op de Leica Monochrom na) alles prima in kleur registreren? En waarom zou je in high-key willen fotograferen als je altijd de juiste belichting en papiergradatie voor alle grijstonen kunt kiezen?ehtweak schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:54:
[...]
...
En waarom zou je korrel(ing) toevoegen? We hebben toch juist moderne camera's die dat fenomeen uitgeband hebben?
[Voor 78% gewijzigd door bobcom op 31-05-2021 13:28]
Volgens mij wel beter zo. In de foto met mist waren ze ook een stuk witter. Hoeft natuurlijk niet per se de "kleur" te behouden bij het omzetten naar z/w.ehtweak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:16:
Ik heb ze nu zowat helemaal wit gemaakt.
Een vraag stellen is uiteraard geen probleem, en kan andere helpen om ideeen te krijgen voor hun eigen foto's. Maar jouw zin na die vraag suggereert dat jij het er niet mee eens bent omdat moderne camera's geen/weinig ruis meer hebben. Je bedoelt de vraag misschien wel goed, maar de vraagstelling was misschien niet erg handigehtweak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:54:
@bobcom Je vroeg:
Iemand tips over een tutorial voor de perfecte zwartwitomzetting van een imperfecte foto?
En daar gaf ik wat suggesties op. Niks meer, niks minder.
Ik zeg toch niet dat het één beter is dan het ander? Slechts anders... Met daarbij als laatste de vraag waarom je met opzet korreling zou toevoegen bij de foto's in het kader van dit onderwerp? 'Lantaarnpaal in z/w'.
...
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details