Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp nodig bij installatie beltrafo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galious
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 20:06
Mijn huidige Netatmo deurbel doet gek (raakt verbinding kwijt, klaagt over te weinig stroom) en ik vrees dat de huidige beltrafo van 8V, die ook nog naar twee andere apparaten is afgetapt, het allemaal niet trekt.

Nu heb ik een ABB TM15/24-beltrafo aangeschaft. Klikken op de bestaande DIN-rail is geen probleem.

https://voordeelelektra.n...UkwyU8V4VQURoCKEQQAvD_BwE

Het lijkt erop dat ik daar gewoon installatiedraad in moet steken, zonder een schroevendraaier of wat dan ook te gebruiken (de schroeven op de trafo kunnen in ieder geval niet worden gedraaid en zijn diep verzonken). De 1,5 mm2 draad die ik heb past niet. Op de trafo staat de aanduiding 0.5 Nm. Heeft dat met draaddikte te maken?

Welke draaddikte heb ik nodig? 1.5 mm2 is te dik. Moet ik 0.5 mm2 gebruiken of 1 mm2? Maar is dat niet te weinig voor de onderkant, waar 230 V in komt? Je zou zeggen dat de draad daar dikker moet, maar dat zal dan weer niet passen.

Domme vragen wellicht, maar als ik eenmaal weet hoe dit precies in elkaar steekt, is het montage-technisch niet te lastig.

Ik kan 230 V aftappen van de groepen, want die zijn voorzien van dubbele insteekstekkers.

Beste antwoord (via Galious op 12-05-2021 09:13)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:57
Galious schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:04:
Het lijkt erop dat ik daar gewoon installatiedraad in moet steken, zonder een schroevendraaier of wat dan ook te gebruiken (de schroeven op de trafo kunnen in ieder geval niet worden gedraaid en zijn diep verzonken). De 1,5 mm2 draad die ik heb past niet. Op de trafo staat de aanduiding 0.5 Nm. Heeft dat met draaddikte te maken?
Het zijn gewoon kooiklemmen, die moet je wel met een schroevendraaier dichtdraaien. 0,5Nm is het aandraaimoment.
Welke draaddikte heb ik nodig? 1.5 mm2 is te dik. Moet ik 0.5 mm2 gebruiken of 1 mm2? Maar is dat niet te weinig voor de onderkant, waar 230 V in komt? Je zou zeggen dat de draad daar dikker moet, maar dat zal dan weer niet passen.
1,5mm² of 2,5mm² zou er gewoon in moeten passen. Misschien moet je de klem eerst nog open draaien?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• Galious
Heel erg bedankt voor de info tot dusver. Het is wat tegenstrijdig: de een zegt open drukken, de ander zegt open draaien. Hebben we het dan over de verzonken schroeven? Die draaien met geen mogelijkheid. Drie verschillende schroevendraaiers geprobeerd. Geen beweging in te krijgen. Open wrikken van de klemmen zelf bovenin lukt ook niet.

[Voor 31% gewijzigd door Galious op 12-05-2021 00:57]

• Galious
Bovenaan zijn het klemmen en vooraan zijn het schroeven. Maar de klemmen gaan met geen mogelijkheid open en de schroeven gaan met geen mogelijkheid los.

• Galious
Ik krijg niet eens grip op die schroeven. Noch met +, noch met -. Ze zien er eerder stervormig uit. Maar waarom dat formaat?!

• Galious
Heb het blok van ellende maar opengebroken. Blijkt dat die schroeven los moeten, kruiskop zijn en muur- maar dan ook muurvast vastzitten. Niet los te krijgen. Wat een onding. Ik ga een ander model kopen dat ik gewoon in kan klikken. Dit is echt een ellende.

Bedankt voor jullie hulp allemaal.

[Voor 7% gewijzigd door Galious op 12-05-2021 02:34]

• Galious
Ik heb drie schroevendraaiers geprobeerd, zelfs na demontage. Na ongelooflijk veel kracht zetten met volledig zicht op de schroef terwijl ik er wel goed bij kon (schroef lag niet meer in verzonken gat) kwam een van de drie schroeven eindelijk los. De andere twee waren zelfs in deze situatie niet in beweging te krijgen.

Wat betreft de garantie heb je natuurlijk gelijk, maar m'n nieuwsgierigheid won het. Nu weet ik tenminste wat ik kan verwachten bij zo'n ding en weet ik het voor de volgende keer. Leergeld. Snif.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True